מי שמקיים מצוות כדי לקיים מצוות בוראו שציוונו כך בתורה - האם זה נקרא 'לשמה'?
-
פותח הנושא - הודעות: 12944
- הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
- נתן תודה: 1333 פעמים
- קיבל תודה: 4041 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
מי שמקיים מצוות כדי לקיים מצוות בוראו שציוונו כך בתורה - האם זה נקרא 'לשמה'?
בפירוש המשניות להרמב"ם על המשנה במכות (פ"ג משנה טז - דף כג:)- ר' חנניא בן עקשיא אומר רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצות שנאמר (ישעיהו מב) ה' חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר: מפרש וזה לשונו: מעיקרי האמונה בתורה, כי כשיקיים אדם מצווה מתרי״ג מצות כראוי וכהוגן ולא ישתף עמה כוונה מכוונת העולם בשום פנים, אלא שיעשה אותה לשמה מאהבה כמו שבארתי לך, הנה זכה בה לחיי העולם הבא.
ועל זה אמר רבי חנינא, כי המצוות בהיותם הרבה אי אפשר שלא יעשה אדם בחייו אחת מהם על מתכונתה ושלמותה, ובעשותו אותה המצווה תחיה נפשו באותו מעשה. עכ"ל.
לכאורה מלשון הרמב"ם משמע שקיום מצוה 'לשמה' הוא דווקא כשמקיימו "מאהבה" - (דהיינו מאהבתו את השי"ת).
ונפשי בשאלתי, מה אם מישהו מקיים את המצוות כי כך ציוה לנו הקב"ה בתורה, וכלשון הגמ' "למה תוקעין - רחמנא אמר תקעו" - ותו לא - והוא יודע [מחינוכו מאז שנולד] שיהודי צריך לעשות את רצון ה', והוא אומר לפני קיום המצוה "הריני מכוון במצוה זו לקיים מצוות בוראי שציווני בתורתו..." אבל אינו עושה המצוות משום אהבתו להקב"ה, [יתכן שהוא מקיים גם מצוות אהבת השם, אבל אינו מקיים את שאר המצוות מחמת אהבה זו], האם זה לא נקרא שיקיים אדם מצווה מתרי״ג מצות כראוי וכהוגן ולא ישתף עמה כוונה מכוונת העולם, וכי אין זה נקרא "מצוה לשמה"? אתמהה.
ועל זה אמר רבי חנינא, כי המצוות בהיותם הרבה אי אפשר שלא יעשה אדם בחייו אחת מהם על מתכונתה ושלמותה, ובעשותו אותה המצווה תחיה נפשו באותו מעשה. עכ"ל.
לכאורה מלשון הרמב"ם משמע שקיום מצוה 'לשמה' הוא דווקא כשמקיימו "מאהבה" - (דהיינו מאהבתו את השי"ת).
ונפשי בשאלתי, מה אם מישהו מקיים את המצוות כי כך ציוה לנו הקב"ה בתורה, וכלשון הגמ' "למה תוקעין - רחמנא אמר תקעו" - ותו לא - והוא יודע [מחינוכו מאז שנולד] שיהודי צריך לעשות את רצון ה', והוא אומר לפני קיום המצוה "הריני מכוון במצוה זו לקיים מצוות בוראי שציווני בתורתו..." אבל אינו עושה המצוות משום אהבתו להקב"ה, [יתכן שהוא מקיים גם מצוות אהבת השם, אבל אינו מקיים את שאר המצוות מחמת אהבה זו], האם זה לא נקרא שיקיים אדם מצווה מתרי״ג מצות כראוי וכהוגן ולא ישתף עמה כוונה מכוונת העולם, וכי אין זה נקרא "מצוה לשמה"? אתמהה.
-
פותח הנושא - הודעות: 12944
- הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
- נתן תודה: 1333 פעמים
- קיבל תודה: 4041 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 6539
- הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
- נתן תודה: 3116 פעמים
- קיבל תודה: 2961 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מי שמקיים מצוות כדי לקיים מצוות בוראו שציוונו כך בתורה - האם זה נקרא 'לשמה'?
אשכולות "בית המוסר" לא נראים בעמוד הראשי.
-
- הודעות: 2961
- הצטרף: 13 ינואר 2021, 19:23
- מיקום: למעלה מן השמש
- נתן תודה: 1489 פעמים
- קיבל תודה: 2452 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מי שמקיים מצוות כדי לקיים מצוות בוראו שציוונו כך בתורה - האם זה נקרא 'לשמה'?
נפש החיים שער ד פרק ג
אבל האמת כי ענין לשמה פירש לשם התורה. והענין כמו שפירש הרא"ש ז"ל על מאמר ר"א בר' צדוק (נדרים נ"א א') עשה דברים לשם פעלן ודבר בהן לשמן.
ז"ל: עשה דברים לשם פעלן. לשמו של הקדוש ברוך הוא שפעל הכל למענהו. ודבר בהן לשמן. כל דבורך ומשאך בד"ת יהיה לשם התורה כגון לידע ולהבין ולהוסיף לקח ופלפול ולא לקנטר ולהתגאות עכ"ל.
דקדק לבאר שינוי לשונו דר"א ב"צ שבעשיה אמר לשם פעלן. ובדבור אמר לשמן. לכן בענין העשיה פירש לשמו של הקדוש ברוך הוא שפעל הכל למענהו. ובענין הלמוד פירש לשם התורה כו'.
-
פותח הנושא - הודעות: 12944
- הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
- נתן תודה: 1333 פעמים
- קיבל תודה: 4041 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מי שמקיים מצוות כדי לקיים מצוות בוראו שציוונו כך בתורה - האם זה נקרא 'לשמה'?
אין הוכחה מלשון הנפה"ח אם דעתו כהרמב"ם או לא.משיב דבר כתב: ↑25 מאי 2022, 21:37נפש החיים שער ד פרק ג
אבל האמת כי ענין לשמה פירש לשם התורה. והענין כמו שפירש הרא"ש ז"ל על מאמר ר"א בר' צדוק (נדרים נ"א א') עשה דברים לשם פעלן ודבר בהן לשמן.
ז"ל: עשה דברים לשם פעלן. לשמו של הקדוש ברוך הוא שפעל הכל למענהו. ודבר בהן לשמן. כל דבורך ומשאך בד"ת יהיה לשם התורה כגון לידע ולהבין ולהוסיף לקח ופלפול ולא לקנטר ולהתגאות עכ"ל.
דקדק לבאר שינוי לשונו דר"א ב"צ שבעשיה אמר לשם פעלן. ובדבור אמר לשמן. לכן בענין העשיה פירש לשמו של הקדוש ברוך הוא שפעל הכל למענהו. ובענין הלמוד פירש לשם התורה כו'.
שהרי הוא לא כתב אלא שלשמה היינו שעושה המצוות "לשם השם" ואפשר לפרש דבריו או בגלל שאוהב את השי"ת, וכהרמב"ם, או בגלל שהשם ציווה לנו לעשות את זה.
-
פותח הנושא - הודעות: 12944
- הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
- נתן תודה: 1333 פעמים
- קיבל תודה: 4041 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מי שמקיים מצוות כדי לקיים מצוות בוראו שציוונו כך בתורה - האם זה נקרא 'לשמה'?
____________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________
העברתי את האשכול הזה למחלקת 'בית המדרש' ומי שיש לו להגיב מתבקש להגיב שם, ולא כאן:
תודה לכם
תודה לכם
__________________________________________________________________________________________________________
-
- הודעות: 59
- הצטרף: 25 ינואר 2022, 01:27
- נתן תודה: 127 פעמים
- קיבל תודה: 99 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
-
מי שמקיים מצוות כדי לקיים מצוות בוראו שציוונו כך בתורה - האם זה נקרא 'לשמה'?
על ידי יושב אוהלים » 26 מאי 2022, 17:27 » ב בית המדרש - 75 תגובות
- 439 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
01 יוני 2022, 00:35
-
-
-
לדעת הרמב"ם שקיום מצוות 'לשמה' היינו מחמת אהבת השי"ת, איך מקיימים מצוות ואהבת את ה' לשמה?
על ידי יושב אוהלים » 06 יוני 2022, 23:45 » ב בית המדרש - 2 תגובות
- 57 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
06 יוני 2022, 23:48
-
-
- 3 תגובות
- 59 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אגור בן יקא
19 מאי 2022, 20:55
-
-
האם מותר בערב שבת חזון לקיים מצוות "טועמיה חיים זכו"?
על ידי במבי » 11 יולי 2021, 13:41 » ב ד' תעניות, בין המצרים, תשעה באב - 3 תגובות
- 156 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נתתיו ללוי
16 יולי 2021, 14:59
-
-
- 27 תגובות
- 386 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אחד הלויים
15 נובמבר 2021, 14:47
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 5 אורחים