יומא ופיהמ"ש הרמב"ם שם - שבעת ימים

בבלי

משתמש ותיק
במשנה שם כתוב: [פ"א מ"א]
שבעת ימים קודם יום הכפורים מפרישין כהן גדול מביתו ללשכת פלהדרין
ומפרש הרמב"ם:
ומפרישין אותו מאשתו שמא תמצא נדה

ואני שואל:
והרי יש וסתות לנידה וא"כ אז למה צריך להפריש משום נידה?

אשמח לתשובות עם מקורות
 

HaimL

משתמש ותיק
ללשכת פלהדרין - פקידי המלך נקראים פלהדרין. ומתוך שהכהנים הגדולים שהיו בבית שני אחר שמעון הצדיק היו נותנים ממון כדי לשמש בכהונה גדולה ומתוך שרשעים היו לא היו משלימין שנתן והיו מתחלפין כל שנים עשר חודש כפקידי המלך שהמלך מחליפן כל שנה, לכך נקראת לשכה זו לשכת פלהדרין:
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
בבלי אמר:
והרי יש וסתות לנידה, וא"כ אז למה צריך להפריש משום נידה?
זיל תני בי רב: אַף עַל פִּי שֶׁאָמְרוּ דַּיָּהּ שְׁעָתָהּ, צְרִיכָה לִהְיוֹת בּוֹדֶקֶת.
 
 

פפפפ

משתמש ותיק
בבלי אמר:
במשנה שם כתוב: [פ"א מ"א]
שבעת ימים קודם יום הכפורים מפרישין כהן גדול מביתו ללשכת פלהדרין
ומפרש הרמב"ם:
ומפרישין אותו מאשתו שמא תמצא נדה

ואני שואל:
והרי יש וסתות לנידה וא"כ אז למה צריך להפריש משום נידה?

אשמח לתשובות עם מקורות
כמו שצריך להזהר מטומאת קרי וצריך להשקיע בזה זהירות יתירה מחמת שהשטן מתגרה בכה"ג כך גם מצד אשתו
 
 

בבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
ללשכת פלהדרין - פקידי המלך נקראים פלהדרין. ומתוך שהכהנים הגדולים שהיו בבית שני אחר שמעון הצדיק היו נותנים ממון כדי לשמש בכהונה גדולה ומתוך שרשעים היו לא היו משלימין שנתן והיו מתחלפין כל שנים עשר חודש כפקידי המלך שהמלך מחליפן כל שנה, לכך נקראת לשכה זו לשכת פלהדרין:
מה תירוץ לשאלתי בהא?
 
 

HaimL

משתמש ותיק
בבלי אמר:
HaimL אמר:
ללשכת פלהדרין - פקידי המלך נקראים פלהדרין. ומתוך שהכהנים הגדולים שהיו בבית שני אחר שמעון הצדיק היו נותנים ממון כדי לשמש בכהונה גדולה ומתוך שרשעים היו לא היו משלימין שנתן והיו מתחלפין כל שנים עשר חודש כפקידי המלך שהמלך מחליפן כל שנה, לכך נקראת לשכה זו לשכת פלהדרין:
מה תירוץ לשאלתי בהא?
שמא ההפרשה מאשתו אינה נוהגת אלא בזמן בית שני, אחר שמעון הצדיק, שהכה"ג בו היו רשעים.
 
 

בבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
בבלי אמר:
HaimL אמר:
ללשכת פלהדרין - פקידי המלך נקראים פלהדרין. ומתוך שהכהנים הגדולים שהיו בבית שני אחר שמעון הצדיק היו נותנים ממון כדי לשמש בכהונה גדולה ומתוך שרשעים היו לא היו משלימין שנתן והיו מתחלפין כל שנים עשר חודש כפקידי המלך שהמלך מחליפן כל שנה, לכך נקראת לשכה זו לשכת פלהדרין:
מה תירוץ לשאלתי בהא?
שמא ההפרשה מאשתו אינה נוהגת אלא בזמן בית שני, אחר שמעון הצדיק, שהכה"ג בו היו רשעים.
מנין לך?
 
 

בן עמינדב

משתמש ותיק
מצינו שהחמירו חכמים גבי טהרות יותר מלגבי האיסור לבעלה, ולכן הצריכו כל אשה עסוקה בטהרות בדיקה אחרתשמיש שמא ראתה בשעתתשמיש, ואףשהקילו גבי בדיקה שקודם תשמיש ולא הצריכוה באשהשיש לה וסת קבוע (אלא לצנועות בלבד) הנה בנוגע לבדיקה שאח"ת לא סמכו על זה והצריכוה בדיקה.
ובטעם הדבר י"ל שחששו שהתשמיש עצמו גורם לדם שיבוא. ואף שלגבי בעלה לא חששולזה מפני ביטול פריה ורביה מכל מקוםחששולזה באופןתמידי לגבי טהרות. וא"כ כ"ש שיש לחשוש לזה גבי עבודת יוה"כ שחששו לזה חששות יתרות כמבואר במשנה ובגמרא שם
 
לתשומת לב המפלפלים, הפרישה מאשתו לכא' נוהגת גם בכהן השורף את הפרה, וא"כ בהכרח שאין הטעם משום חומר יוהכ"פ או דברים ספציפיים אחרים שהיו שם.
 

HaimL

משתמש ותיק
בבלי אמר:
HaimL אמר:
בבלי אמר:
מה תירוץ לשאלתי בהא?
שמא ההפרשה מאשתו אינה נוהגת אלא בזמן בית שני, אחר שמעון הצדיק, שהכה"ג בו היו רשעים.
מנין לך?
אין כוונתי לומר שמצוות ההפרשה גופא שייכת רק בבית שני שלאחר תקופת שמעון הצדיק, כי זה לומדים מקרא. 

במחשבה שנייה, אולי אין היכי תמצי כזה שיפרוש מביתו ולא יפרוש מאשתו, מאחר וצריך לשבת בעזרת ביהמ"ק.
 
 
HaimL אמר:
בבלי אמר:
HaimL אמר:
שמא ההפרשה מאשתו אינה נוהגת אלא בזמן בית שני, אחר שמעון הצדיק, שהכה"ג בו היו רשעים.
מנין לך?
אין כוונתי לומר שמצוות ההפרשה גופא שייכת רק בבית שני שלאחר תקופת שמעון הצדיק, כי זה לומדים מקרא. 

במחשבה שנייה, אולי אין היכי תמצי כזה שיפרוש מביתו ולא יפרוש מאשתו, מאחר וצריך לשבת בעזרת ביהמ"ק.
 
עי' רש"י ותוס' יומא ו: שדנים בכך, ובכל אופן מהגמ' שם נראה שתתכן כזו היכי תימצי.
 
חלק עליון תַחתִית