האם מוכרח להיות שני מחייבים לתרו''מ?
-
פותח הנושא - הודעות: 651
- הצטרף: 25 ינואר 2021, 21:47
- נתן תודה: 121 פעמים
- קיבל תודה: 103 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
האם מוכרח להיות שני מחייבים לתרו''מ?
אני למדתי בפשטות שבתרו''מ יש פירות שמתחייבים ע''י שני מחייבים דהיינו שליש ועונת המעשרות וכן מירוח דהיינו גמר מלאכה,
ויש פירות שאינם מתחייבים אלאע''י שליש דהיינו הגידול בעצמו ללא גמר מלאכה,
וזש''כ בגמ' ''דלאו בני גורן'',
אולם א' הראני לאח' בשו''ת מנחת שלמה סוף קמא שמאריך בענין דברי הגר''א בפטור שמה בפירות דלאו בני גורן,
ומבואר לכא' מדבריו שלא שייך להתחייב רק ממחייב אחד ותמיד בכל פרי ובכל צורה שהיא יש בעצם גמר מלאכה, כמו התלישה או הבצירה ורק''גורן'' ליכא בכולהו,
אשמח לשמוע אם יש מ''מ מדויקים לזה
ויש פירות שאינם מתחייבים אלאע''י שליש דהיינו הגידול בעצמו ללא גמר מלאכה,
וזש''כ בגמ' ''דלאו בני גורן'',
אולם א' הראני לאח' בשו''ת מנחת שלמה סוף קמא שמאריך בענין דברי הגר''א בפטור שמה בפירות דלאו בני גורן,
ומבואר לכא' מדבריו שלא שייך להתחייב רק ממחייב אחד ותמיד בכל פרי ובכל צורה שהיא יש בעצם גמר מלאכה, כמו התלישה או הבצירה ורק''גורן'' ליכא בכולהו,
אשמח לשמוע אם יש מ''מ מדויקים לזה
-
- הודעות: 1263
- הצטרף: 28 מאי 2021, 12:11
- נתן תודה: 484 פעמים
- קיבל תודה: 689 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם מוכרח להיות שני מחייבים לתרו''מ?
האין זה פלוגתת הגר"ח המפורסמים בה' תרומות בחילוק שבין חלה לתרו"מ והשגת החזו"א שם?
-
- הודעות: 5007
- הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
- נתן תודה: 3472 פעמים
- קיבל תודה: 1873 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם מוכרח להיות שני מחייבים לתרו''מ?
הלא במחובר ודאי אינו חייב ואם הפריש במחובר לא מהני.קושטא כתב: ↑16 אוגוסט 2021, 16:31אני למדתי בפשטות שבתרו''מ יש פירות שמתחייבים ע''י שני מחייבים דהיינו שליש ועונת המעשרות וכן מירוח דהיינו גמר מלאכה,
ויש פירות שאינם מתחייבים אלאע''י שליש דהיינו הגידול בעצמו ללא גמר מלאכה,
וזש''כ בגמ' ''דלאו בני גורן'',
אולם א' הראני לאח' בשו''ת מנחת שלמה סוף קמא שמאריך בענין דברי הגר''א בפטור שמה בפירות דלאו בני גורן,
ומבואר לכא' מדבריו שלא שייך להתחייב רק ממחייב אחד ותמיד בכל פרי ובכל צורה שהיא יש בעצם גמר מלאכה, כמו התלישה או הבצירה ורק''גורן'' ליכא בכולהו,
אשמח לשמוע אם יש מ''מ מדויקים לזה
-
- הודעות: 1263
- הצטרף: 28 מאי 2021, 12:11
- נתן תודה: 484 פעמים
- קיבל תודה: 689 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 3010
- הצטרף: 29 דצמבר 2020, 20:44
- נתן תודה: 371 פעמים
- קיבל תודה: 883 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: האם מוכרח להיות שני מחייבים לתרו''מ?
כמעיין המתגבר כתב: ↑16 אוגוסט 2021, 19:03הלא במחובר ודאי אינו חייב ואם הפריש במחובר לא מהני.קושטא כתב: ↑16 אוגוסט 2021, 16:31אני למדתי בפשטות שבתרו''מ יש פירות שמתחייבים ע''י שני מחייבים דהיינו שליש ועונת המעשרות וכן מירוח דהיינו גמר מלאכה,
ויש פירות שאינם מתחייבים אלאע''י שליש דהיינו הגידול בעצמו ללא גמר מלאכה,
וזש''כ בגמ' ''דלאו בני גורן'',
אולם א' הראני לאח' בשו''ת מנחת שלמה סוף קמא שמאריך בענין דברי הגר''א בפטור שמה בפירות דלאו בני גורן,
ומבואר לכא' מדבריו שלא שייך להתחייב רק ממחייב אחד ותמיד בכל פרי ובכל צורה שהיא יש בעצם גמר מלאכה, כמו התלישה או הבצירה ורק''גורן'' ליכא בכולהו,
אשמח לשמוע אם יש מ''מ מדויקים לזה
אנסה לחדד את ההגדרה, חיובא דעונת המעשרות אינו חיוב בפועל אלא ברמה העקרונית, לאחר תליה חל החיוב בפועל או בגמ"מ או מתי שיכול החיוב לחול.
-
פותח הנושא - הודעות: 651
- הצטרף: 25 ינואר 2021, 21:47
- נתן תודה: 121 פעמים
- קיבל תודה: 103 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם מוכרח להיות שני מחייבים לתרו''מ?
ייש''כ!
אה''נ נזכרתי שראיתי פעם את הגליון הזה,
אבל לא בהל' בכורים אלא בהל' תרומות,
ויוצא א''כ שאין גמ' או משני' מפו' שא''כ לא היו חלוקים בזה רק הגר''ח והחזו''א...
אבל לא מובן ראיתו של החזו''א משם דהרי יש שני דינים בתרו''מ,
א' חיוב לתרו''מ, ב',קביעות לטבל שאוסרו באיסור טבל אפי' אכילת עראי,
ולא רק מחייב כמו עונה''מ וגמ''מ שאוסר רק מצד איסור מבטל מצות תרו''מ,
וכמבואר כ''ז מל' הרמב''ם הל' מעשר, וכן תחילת מש' מעשרות,
ובאריכות בחי' הגרי''ז בהל' מעשרות,
-
פותח הנושא - הודעות: 651
- הצטרף: 25 ינואר 2021, 21:47
- נתן תודה: 121 פעמים
- קיבל תודה: 103 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם מוכרח להיות שני מחייבים לתרו''מ?
תלמיד נאמן כתב: ↑16 אוגוסט 2021, 19:41אנסה לחדד את ההגדרה, חיובא דעונת המעשרות אינו חיוב בפועל אלא ברמה העקרונית, לאחר תליה חל החיוב בפועל או בגמ"מ או מתי שיכול החיוב לחול.
לאחר תלי' ?
אני מבין את זה כך,
המחייב הראשון והעיקרי [כדברי הגר''ח] הוא עצם הגידול וההבאת שליש,
אלא שיש עוד מחייב לפעמים בסוגי פירות שמחוסרי גמר מלאכה ובהם נשלם החיוב הסופי בגמר מלאכתם,
וכשחל המחייב הראשון כבר סגי לקריאת שם ג''כ,
ויש אשר חל המחייב הראשון לחיוב עצם דין תרו''מ אבל לא לגבי קריאת שם,
[כמו בגדל שליש ביד גוי וקנהו ישראל לכא']
-
- הודעות: 1263
- הצטרף: 28 מאי 2021, 12:11
- נתן תודה: 484 פעמים
- קיבל תודה: 689 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם מוכרח להיות שני מחייבים לתרו''מ?
תלישה
לפי הגר"ח זה אינו עוד מחייב אלא תנאי דבעי' גמ"מ היכן ששייך
-
פותח הנושא - הודעות: 651
- הצטרף: 25 ינואר 2021, 21:47
- נתן תודה: 121 פעמים
- קיבל תודה: 103 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם מוכרח להיות שני מחייבים לתרו''מ?
אה''נ,
אבל לא ממש תנאי כבכל התורה שאינו אלא מעכב ומילתא אחריתי,
אלא עוד מחייב, ואם בשעת מירוח וגמ''מ הי' לו פטור בעלמא כמו הקדש, גוי או חו''ל אזי הוא נפטר מטעמא דבשעת חובתה הית' פטורה,
-
- הודעות: 6319
- הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
- נתן תודה: 1361 פעמים
- קיבל תודה: 3055 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם מוכרח להיות שני מחייבים לתרו''מ?
יש ג' שלבים בחיוב הפרשה.
1. שעת גידול מחייבת הפירות, אבל עדיין אינן טבולות, ומ"מ יכול להפריש מהם כבר מהשתא אם ירצה (ואז גם פטור מתרו"ג אם מקדים בן לוי בשיבלים).
2. לכשתיגמר מלאכתן בגורן וכיו"ב נטבלים מאורייתא ואסורים באכילת קבע.
3. ומשעת הכנסה לבית (או לחצר, מחלוקת) הוקבעה להתחייב בהפרשה ואסור לאכול ממנה אפי' ארעי (רמב"ם פ"ג ממעשר הל' ב-ג, ופ"ד שם הל' א-ב, וראה מקד"ד מעשרות סי' נו אות ג' ד"ה כתב הרמב"ם. והמפרשים חולקים, וכ"מ מהר"ש ספ"א דפאה, ע"ש).
1. שעת גידול מחייבת הפירות, אבל עדיין אינן טבולות, ומ"מ יכול להפריש מהם כבר מהשתא אם ירצה (ואז גם פטור מתרו"ג אם מקדים בן לוי בשיבלים).
2. לכשתיגמר מלאכתן בגורן וכיו"ב נטבלים מאורייתא ואסורים באכילת קבע.
3. ומשעת הכנסה לבית (או לחצר, מחלוקת) הוקבעה להתחייב בהפרשה ואסור לאכול ממנה אפי' ארעי (רמב"ם פ"ג ממעשר הל' ב-ג, ופ"ד שם הל' א-ב, וראה מקד"ד מעשרות סי' נו אות ג' ד"ה כתב הרמב"ם. והמפרשים חולקים, וכ"מ מהר"ש ספ"א דפאה, ע"ש).
-
פותח הנושא - הודעות: 651
- הצטרף: 25 ינואר 2021, 21:47
- נתן תודה: 121 פעמים
- קיבל תודה: 103 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם מוכרח להיות שני מחייבים לתרו''מ?
אולי בשי' החזו''א לעיל אפשר לפרש כך,שאר לעמו כתב: ↑17 אוגוסט 2021, 10:38יש ג' שלבים בחיוב הפרשה.
1. שעת גידול מחייבת הפירות, אבל עדיין אינן טבולות, ומ"מ יכול להפריש מהם כבר מהשתא אם ירצה (ואז גם פטור מתרו"ג אם מקדים בן לוי בשיבלים).
2. לכשתיגמר מלאכתן בגורן וכיו"ב נטבלים מאורייתא ואסורים באכילת קבע.
3. ומשעת הכנסה לבית (או לחצר, מחלוקת) הוקבעה להתחייב בהפרשה ואסור לאכול ממנה אפי' ארעי (רמב"ם פ"ג ממעשר הל' ב-ג, ופ"ד שם הל' א-ב, וראה מקד"ד מעשרות סי' נו אות ג' ד"ה כתב הרמב"ם. והמפרשים חולקים, וכ"מ מהר"ש ספ"א דפאה, ע"ש).
אבל הגר''ח והגרי''ז לא למדו כך,
אלא כנ''ל,
יש ב' מחייבים לעצם הדין תרו''מ שזה עונ''ה וגמ''מ, ומצד עצם החיוב תרו''מ לא הי' נאסר לאכול כלל ולא נטבל,
ויש עוד דין שהוא איסור 'טבל' שהוא 'נקבע' ע''י הקובעים השונים שהדאורייתא היחידי הוא ראי' פני הבית, ומדרבנן יש גם מקח, מלח, שבת, וכו',
והאיסור אכילת קבע לא שייך לאיסור טבל שאוסר במשהו ג''כ, אלא רק מצד הביטול [מצות] תרו''מ,
עי' בכ''ז בהגרי''ז הל' מעשרות כנ''ל ותמצא נחת,
-
- הודעות: 6319
- הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
- נתן תודה: 1361 פעמים
- קיבל תודה: 3055 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם מוכרח להיות שני מחייבים לתרו''מ?
לא הבנתי את ההגדרות שלך, לכל אחד מהדרגות דלעיל שהם הלכה פסוקה (מבלי להכנס לכמה חילוקים נוספים, חלקם ציינת), יש נ"מ רבות. ולא ראי זה כראי זה.
-
פותח הנושא - הודעות: 651
- הצטרף: 25 ינואר 2021, 21:47
- נתן תודה: 121 פעמים
- קיבל תודה: 103 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם מוכרח להיות שני מחייבים לתרו''מ?
הם לא שלי אלא של המשנה רמב''ם ר' חיים והגרי''ז,
ובהגר''ח והגרי''ז הם דברים מפורשים,
וצריך לחלק בין 'חיוב' תרו''מ ל'קביעת טבל',
ובגמ' באמת הכל באותו לשון,
כמו הגמ' בב''מ הפועלים,
אבל כצ''ל שאין ענינם שוה כלל כדחזינן בכמה הל', וברמב''ם די להדיא,
ובחזו''א לא עיינתי כראוי אבל בגליון על הגר''ח בהל' תרומות כבר ראיתי שעושה את הכל דין אחד גדול כמו שכתבת,
והכל חיוב אחד ואולי בשלבים,
ובהגר''ח והגרי''ז הם דברים מפורשים,
וצריך לחלק בין 'חיוב' תרו''מ ל'קביעת טבל',
ובגמ' באמת הכל באותו לשון,
כמו הגמ' בב''מ הפועלים,
אבל כצ''ל שאין ענינם שוה כלל כדחזינן בכמה הל', וברמב''ם די להדיא,
ובחזו''א לא עיינתי כראוי אבל בגליון על הגר''ח בהל' תרומות כבר ראיתי שעושה את הכל דין אחד גדול כמו שכתבת,
והכל חיוב אחד ואולי בשלבים,
-
- הודעות: 3010
- הצטרף: 29 דצמבר 2020, 20:44
- נתן תודה: 371 פעמים
- קיבל תודה: 883 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: האם מוכרח להיות שני מחייבים לתרו''מ?
אכן טעיתי וכתבתי "תליה" במקום "תלישה".קושטא כתב: ↑17 אוגוסט 2021, 10:25תלמיד נאמן כתב: ↑16 אוגוסט 2021, 19:41אנסה לחדד את ההגדרה, חיובא דעונת המעשרות אינו חיוב בפועל אלא ברמה העקרונית, לאחר תליה חל החיוב בפועל או בגמ"מ או מתי שיכול החיוב לחול.
לאחר תלי' ?
אני מבין את זה כך,
המחייב הראשון והעיקרי [כדברי הגר''ח] הוא עצם הגידול וההבאת שליש,
אלא שיש עוד מחייב לפעמים בסוגי פירות שמחוסרי גמר מלאכה ובהם נשלם החיוב הסופי בגמר מלאכתם,
וכשחל המחייב הראשון כבר סגי לקריאת שם ג''כ,
ויש אשר חל המחייב הראשון לחיוב עצם דין תרו''מ אבל לא לגבי קריאת שם,
[כמו בגדל שליש ביד גוי וקנהו ישראל לכא']
אני חושב שאין שום מקום לומר שיש שני מחייבים, אלא הענין מובן דוקא בדרך שכתבתי שיש חיוב ברמה העקרונית ויש חיוב בפועל.
-
- הודעות: 6319
- הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
- נתן תודה: 1361 פעמים
- קיבל תודה: 3055 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם מוכרח להיות שני מחייבים לתרו''מ?
קושטא כתב: ↑17 אוגוסט 2021, 10:25תלמיד נאמן כתב: ↑16 אוגוסט 2021, 19:41אנסה לחדד את ההגדרה, חיובא דעונת המעשרות אינו חיוב בפועל אלא ברמה העקרונית, לאחר תליה חל החיוב בפועל או בגמ"מ או מתי שיכול החיוב לחול.
לאחר תלי' ?
אני מבין את זה כך,
המחייב הראשון והעיקרי [כדברי הגר''ח] הוא עצם הגידול וההבאת שליש,
אלא שיש עוד מחייב לפעמים בסוגי פירות שמחוסרי גמר מלאכה ובהם נשלם החיוב הסופי בגמר מלאכתם,
וכשחל המחייב הראשון כבר סגי לקריאת שם ג''כ,
ויש אשר חל המחייב הראשון לחיוב עצם דין תרו''מ אבל לא לגבי קריאת שם,
[כמו בגדל שליש ביד גוי וקנהו ישראל לכא']
ראה אחיעזר ח"ב סי' לט בשם מרן הגר"ח. ובדרך דומה החזו"א שביעית ס"ב סק"ב ד"ה איברא, וד"ה והנה אפשר.
וכדברי תלמיד נאמן
-
פותח הנושא - הודעות: 651
- הצטרף: 25 ינואר 2021, 21:47
- נתן תודה: 121 פעמים
- קיבל תודה: 103 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם מוכרח להיות שני מחייבים לתרו''מ?
את שי' החזו''א כבר ראיתי בגליונות ובספר כמ''ש שתלמיד נאמן,שאר לעמו כתב: ↑16 דצמבר 2021, 20:24קושטא כתב: ↑17 אוגוסט 2021, 10:25תלמיד נאמן כתב: ↑16 אוגוסט 2021, 19:41אנסה לחדד את ההגדרה, חיובא דעונת המעשרות אינו חיוב בפועל אלא ברמה העקרונית, לאחר תליה חל החיוב בפועל או בגמ"מ או מתי שיכול החיוב לחול.
לאחר תלי' ?
אני מבין את זה כך,
המחייב הראשון והעיקרי [כדברי הגר''ח] הוא עצם הגידול וההבאת שליש,
אלא שיש עוד מחייב לפעמים בסוגי פירות שמחוסרי גמר מלאכה ובהם נשלם החיוב הסופי בגמר מלאכתם,
וכשחל המחייב הראשון כבר סגי לקריאת שם ג''כ,
ויש אשר חל המחייב הראשון לחיוב עצם דין תרו''מ אבל לא לגבי קריאת שם,
[כמו בגדל שליש ביד גוי וקנהו ישראל לכא']
ראה אחיעזר ח"ב סי' לט בשם מרן הגר"ח. ובדרך דומה החזו"א שביעית ס"ב סק"ב ד"ה איברא, וד"ה והנה אפשר.
וכדברי תלמיד נאמן
אבל דפדפתי באחיעזר ולא ראיתי בדיוק למה אתה מתכוון,
-
- הודעות: 6319
- הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
- נתן תודה: 1361 פעמים
- קיבל תודה: 3055 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: האם מוכרח להיות שני מחייבים לתרו''מ?
ח"ב. סימ לט. אות ט' ד"ה אולם שמעתי (במהדורה החדשה).
והחזו"א בגיליון הביא ראיות גדולות לדעתו. והפשטות הוא כהמהלך השני של הגרח"ס שם, או כהחזו"א.
גם באבי עזרי שם תמה על הגרח"ס.
וראה היטב תשובת הרמב"ם (בלאו ח"א קכט השאלה הי"א).
והחזו"א בגיליון הביא ראיות גדולות לדעתו. והפשטות הוא כהמהלך השני של הגרח"ס שם, או כהחזו"א.
גם באבי עזרי שם תמה על הגרח"ס.
וראה היטב תשובת הרמב"ם (בלאו ח"א קכט השאלה הי"א).
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 4 תגובות
- 222 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי לבי במערב
16 דצמבר 2021, 17:41
-
- 7 תגובות
- 152 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אלף בית גימל
29 יוני 2022, 13:18
-
-
האם מותר בשבת לשנות אהל להיות אוהל המוחזק בידי אדם, ואז לפרקו?
על ידי מידות ושיעורי תורה » 18 נובמבר 2021, 18:56 » ב הלכה ומנהג - 13 תגובות
- 195 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מידות ושיעורי תורה
09 דצמבר 2021, 12:50
-
-
- 4 תגובות
- 99 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי במבי
28 ינואר 2022, 15:11
-
-
האם מותר להיות בקרן פנסיה בלי הכשר במסלול מנייתי
על ידי זהב סגור » 06 פברואר 2022, 23:58 » ב הלכה ומנהג - 1 תגובות
- 74 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יהושע בן יוסף
07 פברואר 2022, 12:33
-
מי מחובר
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח