"לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה"


פותח הנושא
מנחם מענדל שפרינגר
הודעות: 291
הצטרף: 20 אוקטובר 2021, 20:01
נתן תודה: 230 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

"לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה"

שליחה על ידי מנחם מענדל שפרינגר » 02 נובמבר 2021, 17:09

מסכת עירובין פ"ה מ"ו:
עִיר שֶׁל יָחִיד וְנַעֲשֵׂית שֶׁל רַבִּים,
מְעָרְבִין אֶת כֻּלָּהּ
וְשֶׁל רַבִּים וְנַעֲשֵׂית שֶׁל יָחִיד
אֵין מְעָרְבִין אֶת כֻּלָּהּ
אֶלָּא אִם כֵּן עָשָׂה חוּצָה לָה
ולמה אומר התנא:
"אין מערבין.. אא"כ וכו'"
הרי היה יכול להגיד רק את המשפט של 'אין מערבין'?
והרי "לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה"?!

ערכים:


אור זרוע
הודעות: 2695
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 3070 פעמים
קיבל תודה: 2124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה"

שליחה על ידי אור זרוע » 02 נובמבר 2021, 17:25

בשאוצנ כתב:
02 נובמבר 2021, 17:09
הרי היה יכול להגיד רק את המשפט של 'אין מערבין'?

ואיך נדע את המשך הדין של "חוצה"?


פותח הנושא
מנחם מענדל שפרינגר
הודעות: 291
הצטרף: 20 אוקטובר 2021, 20:01
נתן תודה: 230 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה"

שליחה על ידי מנחם מענדל שפרינגר » 02 נובמבר 2021, 17:34

אור זרוע כתב:
02 נובמבר 2021, 17:25
בשאוצנ כתב:
02 נובמבר 2021, 17:09
הרי היה יכול להגיד רק את המשפט של 'אין מערבין'?

ואיך נדע את המשך הדין של "חוצה"?
אם התכוונת לידיעת הדין של חוצה
הרי אם אומרים "אין מערבין את כולה"
מובן שלא את כולה = אחרי עשיית חוצה
כן מערבין
ואם התכוונת להבנת המשך המשנה
אז היה אפשר להגיד במקום אין מערבין כו'
"עושין לה חוצה"


אור זרוע
הודעות: 2695
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 3070 פעמים
קיבל תודה: 2124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה"

שליחה על ידי אור זרוע » 02 נובמבר 2021, 17:38

בשאוצנ כתב:
02 נובמבר 2021, 17:34
הרי אם אומרים "אין מערבין את כולה"
מובן שלא את כולה = אחרי עשיית חוצה
כן מערבין

אבל "חוצה" הכוונה לעיר שהיא מחוץ לגבול העיר שבאים לערב אותה, ואיך נדע חידוש זה, אם לא נכתוב אותו בפירוש?


HaimL
הודעות: 8414
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 1923 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה"

שליחה על ידי HaimL » 02 נובמבר 2021, 17:38

מזה גופא שאפשר היה לגזוז את המשך הבבא, אין לחוש לדרך קצרה. שהרי, אם תתקוף עליו משנתו, על התלמיד, וישכח את האריכות-לכאורה, הרי לא הפסיד דבר.


פותח הנושא
מנחם מענדל שפרינגר
הודעות: 291
הצטרף: 20 אוקטובר 2021, 20:01
נתן תודה: 230 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה"

שליחה על ידי מנחם מענדל שפרינגר » 02 נובמבר 2021, 17:57

אור זרוע כתב:
02 נובמבר 2021, 17:38
בשאוצנ כתב:
02 נובמבר 2021, 17:34
הרי אם אומרים "אין מערבין את כולה"
מובן שלא את כולה = אחרי עשיית חוצה
כן מערבין

אבל "חוצה" הכוונה לעיר שהיא מחוץ לגבול העיר שבאים לערב אותה, ואיך נדע חידוש זה, אם לא נכתוב אותו בפירוש?
אז שיאמר רק "יעשה חוצה לה"


אור זרוע
הודעות: 2695
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 3070 פעמים
קיבל תודה: 2124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה"

שליחה על ידי אור זרוע » 02 נובמבר 2021, 18:05

בשאוצנ כתב:
02 נובמבר 2021, 17:57
אור זרוע כתב:
02 נובמבר 2021, 17:38
בשאוצנ כתב:
02 נובמבר 2021, 17:34
הרי אם אומרים "אין מערבין את כולה"
מובן שלא את כולה = אחרי עשיית חוצה
כן מערבין

אבל "חוצה" הכוונה לעיר שהיא מחוץ לגבול העיר שבאים לערב אותה, ואיך נדע חידוש זה, אם לא נכתוב אותו בפירוש?
אז שיאמר רק "יעשה חוצה לה"

ואיך תובן הכוונה אם לא יקדימו את המשפט "אין מערבין את כולה".
 


פותח הנושא
מנחם מענדל שפרינגר
הודעות: 291
הצטרף: 20 אוקטובר 2021, 20:01
נתן תודה: 230 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה"

שליחה על ידי מנחם מענדל שפרינגר » 02 נובמבר 2021, 19:06

HaimL כתב:
02 נובמבר 2021, 17:38
מזה גופא שאפשר היה לגזוז את המשך הבבא, אין לחוש לדרך קצרה. שהרי, אם תתקוף עליו משנתו, על התלמיד, וישכח את האריכות-לכאורה, הרי לא הפסיד דבר.


https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=83&t=15226

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “משניות”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח