שדרך הטומאה לצאת ואין דרכה להיכנס (אהלות פ"ג מ"ז)


פותח הנושא
חיים כץ
הודעות: 745
הצטרף: 03 נובמבר 2020, 19:43
נתן תודה: 252 פעמים
קיבל תודה: 323 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שדרך הטומאה לצאת ואין דרכה להיכנס (אהלות פ"ג מ"ז)

שליחה על ידי חיים כץ » 07 נובמבר 2021, 20:51

יש לחקור האם הוא דין מדיני הטומאה
או שנאמר שענינו בפועל הטומאה עוברת בדרך יציאה ולא בדרך כניסה וע"כ דינו ג"כ כן.
{בל"א:  דרך, "דרכו" של מי ? או הינו הדין של הטומאה או עצם הטומאה} 
ודוק היטב!!

אם לא הבנת חקירה זו אינו שאלה עליך כי כנראה שהנך מבין היטב את דין המשנה, 
מה אעשה ואני לא ירדתי להבנת הדברים ,וק"ל.


כמעיין המתגבר
הודעות: 5000
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 3462 פעמים
קיבל תודה: 1866 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שדרך הטומאה לצאת ואין דרכה להיכנס (אהלות פ"ג מ"ז)

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 07 נובמבר 2021, 21:03

חיים כץ כתב:
07 נובמבר 2021, 20:51
יש לחקור האם הוא דין מדיני הטומאה
או שנאמר שענינו בפועל הטומאה עוברת בדרך יציאה ולא בדרך כניסה וע"כ דינו ג"כ כן.
{בל"א דרך, "דרכו" של מי ? או הינו הדין של הטומאה או עצם הטומאה} 
ודוק היטב!!

אם לא הבנת חקירה זו אינו שאלה עליך כי כנראה שהנך מבין היטב את דין המשנה, 
מה אעשה ואני לא ירדתי להבנת הדברים ,וק"ל.
מהלשון ודאי משמע דהיינו דין בדיני הטומאה שהיא יוצאת כל היכא שיש לה אפשרות לצאת ואינה נכנסת כשיש לה אפשרות לצאת.
דאי היינו דרך כניסה ויציאה, הו''ל למימר ששהטומאה יוצאת בדרך יציאה ולא בדרך כניסה.
 


פותח הנושא
חיים כץ
הודעות: 745
הצטרף: 03 נובמבר 2020, 19:43
נתן תודה: 252 פעמים
קיבל תודה: 323 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שדרך הטומאה לצאת ואין דרכה להיכנס (אהלות פ"ג מ"ז)

שליחה על ידי חיים כץ » 07 נובמבר 2021, 21:14

כמעיין המתגבר כתב:
07 נובמבר 2021, 21:03
חיים כץ כתב:
07 נובמבר 2021, 20:51
יש לחקור האם הוא דין מדיני הטומאה
או שנאמר שענינו בפועל הטומאה עוברת בדרך יציאה ולא בדרך כניסה וע"כ דינו ג"כ כן.
{בל"א דרך, "דרכו" של מי ? או הינו הדין של הטומאה או עצם הטומאה} 
ודוק היטב!!

אם לא הבנת חקירה זו אינו שאלה עליך כי כנראה שהנך מבין היטב את דין המשנה, 
מה אעשה ואני לא ירדתי להבנת הדברים ,וק"ל.
מהלשון ודאי משמע דהיינו דין בדיני הטומאה שהיא יוצאת כל היכא שיש לה אפשרות לצאת ואינה נכנסת כשיש לה אפשרות לצאת.
דאי היינו דרך כניסה ויציאה, הו''ל למימר ששהטומאה יוצאת בדרך יציאה ולא בדרך כניסה.
הנה הרי חזינן שם במתני' {איני זוכר ממש אבל כך זכרוני מזכרוני בלמדי בשעתו}באופן שאין בו דרך יציאה הרי שגם נכנס,
וא"כ אם הוא דין מאי אולמיה ואם הוא מציאות אפשר להבינו.
אלא רק אי תאמר שכשאין שם יציאה הרי מה שהיה ברישא דרך כניסה זהו עכשיו יציאתו, ודוק.
 


לעיתים רחוקות
הודעות: 595
הצטרף: 20 יולי 2021, 17:33
נתן תודה: 157 פעמים
קיבל תודה: 266 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שדרך הטומאה לצאת ואין דרכה להיכנס (אהלות פ"ג מ"ז)

שליחה על ידי לעיתים רחוקות » 07 נובמבר 2021, 21:58

טומאה שנזרקה דרך החלון לבית אם היינו אומרים סוטל"צ היציאה של הבית היתה צריכה להיות טמאה, אך דעת הר"ש שלא אמרינן סוטל"צ בכה"ג, אלא כדרך שהטומאה נכנסה כך גם תצא (דהיינו מהחלון ולא מהדלת), וגם מכאן רואים שגם אם זה דין בטומאה אך הוא מתבסס על דינים או הגדרות המשועבדים למציאות משהו.


דיין
הודעות: 1004
הצטרף: 11 יולי 2016, 22:54
נתן תודה: 609 פעמים
קיבל תודה: 531 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שדרך הטומאה לצאת ואין דרכה להיכנס (אהלות פ"ג מ"ז)

שליחה על ידי דיין » 07 נובמבר 2021, 23:13

חיים כץ כתב:
07 נובמבר 2021, 20:51
אם לא הבנת חקירה זו אינו שאלה עליך כי כנראה שהנך מבין היטב את דין המשנה, 
מה אעשה ואני לא ירדתי להבנת הדברים ,וק"ל.
אני רחוק מהבנת המשנה בעוונותי, ואפ"ה לא הבנתי מה הצד שהוא דין מדיני הטומאה, הרי שפתי המשנה ברור מללו שההלכה למשה מסיני נמסרה באופן זה שכל שהטומאה עתידה לעבור באותו פתח הרי הוא טמא, והואיל ודרך הטומאה לצאת ואין דרכה להכנס אנו אומדים שהיא עתידה לעבור בפתח היציאה ולא בכניסה. איזה צורך יש לפרש פירוש אחר?
לעיתים רחוקות כתב:
07 נובמבר 2021, 21:58
טומאה שנזרקה דרך החלון לבית אם היינו אומרים סוטל"צ היציאה של הבית היתה צריכה להיות טמאה, אך דעת הר"ש שלא אמרינן סוטל"צ בכה"ג, אלא כדרך שהטומאה נכנסה כך גם תצא (דהיינו מהחלון ולא מהדלת), וגם מכאן רואים שגם אם זה דין בטומאה אך הוא מתבסס על דינים או הגדרות המשועבדים למציאות משהו.
גם דין זה ברור שהואיל והכניסו דרך חלון וגילה דעתו שאינו כשאר האנשים שמכניסים דרך פתח, זה יצר אומדנא שגם ביציאה זה יעבור דרך החלון
אבל הכל אומדנות האם הטומאה עתידה לעבור כאן או לא.


לעיתים רחוקות
הודעות: 595
הצטרף: 20 יולי 2021, 17:33
נתן תודה: 157 פעמים
קיבל תודה: 266 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שדרך הטומאה לצאת ואין דרכה להיכנס (אהלות פ"ג מ"ז)

שליחה על ידי לעיתים רחוקות » 07 נובמבר 2021, 23:20

דיין כתב:
07 נובמבר 2021, 23:13
חיים כץ כתב:
07 נובמבר 2021, 20:51
אם לא הבנת חקירה זו אינו שאלה עליך כי כנראה שהנך מבין היטב את דין המשנה, 
מה אעשה ואני לא ירדתי להבנת הדברים ,וק"ל.
אני רחוק מהבנת המשנה בעוונותי, ואפ"ה לא הבנתי מה הצד שהוא דין מדיני הטומאה, הרי שפתי המשנה ברור מללו שההלכה למשה מסיני נמסרה באופן זה שכל שהטומאה עתידה לעבור באותו פתח הרי הוא טמא, והואיל ודרך הטומאה לצאת ואין דרכה להכנס אנו אומדים שהיא עתידה לעבור בפתח היציאה ולא בכניסה. איזה צורך יש לפרש פירוש אחר?
לעיתים רחוקות כתב:
07 נובמבר 2021, 21:58
טומאה שנזרקה דרך החלון לבית אם היינו אומרים סוטל"צ היציאה של הבית היתה צריכה להיות טמאה, אך דעת הר"ש שלא אמרינן סוטל"צ בכה"ג, אלא כדרך שהטומאה נכנסה כך גם תצא (דהיינו מהחלון ולא מהדלת), וגם מכאן רואים שגם אם זה דין בטומאה אך הוא מתבסס על דינים או הגדרות המשועבדים למציאות משהו.
גם דין זה ברור שהואיל והכניסו דרך חלון וגילה דעתו שאינו כשאר האנשים שמכניסים דרך פתח, זה יצר אומדנא שגם ביציאה זה יעבור דרך החלון
אבל הכל אומדנות האם הטומאה עתידה לעבור כאן או לא.

הדין של סוטל"צ נאמר גם אם יש בבית שתי פתחים אחד לרה"ר ואחד לחדר אחר שממנו יש פתח לרה"ר - אפילו שאין שום סיבה במציאות שהוא יוציא את הטומאה דרך הפתח שפונה לרה"ר (לדוג' אם זה דלת צדדית).
וכן אם יש כמה דלתות הכול טמא אפילו שברור לו שהוא מוציא מהכניסה הראשית - אא"כ עשה מעשה בידים.
ומוכח שאין זה דווקא תלוי באומדנות מציאותיות לגמרי.


דיין
הודעות: 1004
הצטרף: 11 יולי 2016, 22:54
נתן תודה: 609 פעמים
קיבל תודה: 531 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שדרך הטומאה לצאת ואין דרכה להיכנס (אהלות פ"ג מ"ז)

שליחה על ידי דיין » 07 נובמבר 2021, 23:25

לעיתים רחוקות כתב:
07 נובמבר 2021, 23:20
הדין של סוטל"צ נאמר גם אם יש בבית שתי פתחים אחד לרה"ר ואחד לחדר אחר שממנו יש פתח לרה"ר - אפילו שאין שום סיבה במציאות שהוא יוציא את הטומאה דרך הפתח שפונה לרה"ר (לדוג' אם זה דלת צדדית).
וכן אם יש כמה דלתות הכול טמא אפילו שברור לו שהוא מוציא מהכניסה הראשית - אא"כ עשה מעשה בידים.
ומוכח שאין זה דווקא תלוי באומדנות מציאותיות לגמרי.

לא הצלחתי להבין איך מוכח מהדוגמאות האלה שזה לא תלוי באומדנות, אלו דוגמאות למצבים שהאומדנא בהם לא מספיק ברורה ולכן הכל טמא, עד שיחשב או יעשה מעשה שמגלה מאיפה דעתו להוציא ואז הכל נטהר.

לעיתים רחוקות כתב:
07 נובמבר 2021, 23:20
אפילו שאין שום סיבה במציאות שהוא יוציא את הטומאה דרך הפתח שפונה לרה"ר

מה הכוונה אין סיבה במציאות? מה יסוד האומדנא הזו?


פותח הנושא
חיים כץ
הודעות: 745
הצטרף: 03 נובמבר 2020, 19:43
נתן תודה: 252 פעמים
קיבל תודה: 323 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שדרך הטומאה לצאת ואין דרכה להיכנס (אהלות פ"ג מ"ז)

שליחה על ידי חיים כץ » 07 נובמבר 2021, 23:26

דיין כתב:
07 נובמבר 2021, 23:13
חיים כץ כתב:
07 נובמבר 2021, 20:51
אם לא הבנת חקירה זו אינו שאלה עליך כי כנראה שהנך מבין היטב את דין המשנה, 
מה אעשה ואני לא ירדתי להבנת הדברים ,וק"ל.
אני רחוק מהבנת המשנה בעוונותי, ואפ"ה לא הבנתי מה הצד שהוא דין מדיני הטומאה, הרי שפתי המשנה ברור מללו שההלכה למשה מסיני נמסרה באופן זה שכל שהטומאה עתידה לעבור באותו פתח הרי הוא טמא, והואיל ודרך הטומאה לצאת ואין דרכה להכנס אנו אומדים שהיא עתידה לעבור בפתח היציאה ולא בכניסה. איזה צורך יש לפרש פירוש אחר?
לעיתים רחוקות כתב:
07 נובמבר 2021, 21:58
 
אם הוזכר עצם פשט המשנה,
הרי באמת מסובך מאד להבין פשט פשוט האם כוונת המשנה לדין סוטל"צ וכהמשך למשנה הקודמת,
או שאיירי בדין חדש בחציצת הטומאה שצריך דרך ליציאת הטומאה 
וכמה שיש משמעויות בדברי המפרשים לכאן ולכאן 
[לדוג' מש"כ הר"ש והרא"ש ועוד דדוקא לכזית טפח אבל מת שלם ד"ט, מובן לכאו' אם הוא דין דסוטל"צ, ועייו עוד בזה.]
 


לעיתים רחוקות
הודעות: 595
הצטרף: 20 יולי 2021, 17:33
נתן תודה: 157 פעמים
קיבל תודה: 266 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שדרך הטומאה לצאת ואין דרכה להיכנס (אהלות פ"ג מ"ז)

שליחה על ידי לעיתים רחוקות » 07 נובמבר 2021, 23:31

דיין כתב:
07 נובמבר 2021, 23:25
לעיתים רחוקות כתב:
07 נובמבר 2021, 23:20
הדין של סוטל"צ נאמר גם אם יש בבית שתי פתחים אחד לרה"ר ואחד לחדר אחר שממנו יש פתח לרה"ר - אפילו שאין שום סיבה במציאות שהוא יוציא את הטומאה דרך הפתח שפונה לרה"ר (לדוג' אם זה דלת צדדית).
וכן אם יש כמה דלתות הכול טמא אפילו שברור לו שהוא מוציא מהכניסה הראשית - אא"כ עשה מעשה בידים.
ומוכח שאין זה דווקא תלוי באומדנות מציאותיות לגמרי.

לא הצלחתי להבין איך מוכח מהדוגמאות האלה שזה לא תלוי באומדנות, אלו דוגמאות למצבים שהאומדנא בהם לא מספיק ברורה ולכן הכל טמא, עד שיחשב או יעשה מעשה שמגלה מאיפה דעתו להוציא ואז הכל נטהר.
לעיתים רחוקות כתב:
07 נובמבר 2021, 23:20
אפילו שאין שום סיבה במציאות שהוא יוציא את הטומאה דרך הפתח שפונה לרה"ר

מה הכוונה אין סיבה במציאות? מה יסוד האומדנא הזו?


אולי אתה צודק שאחרים לא יוכלים לסמוך על כך שאומר שכך היתה דעתו. אך האדם עצמו שהיה כוונתו מלכתחילה כוונה ברורה להוציא את המת מהדלת הראשית של הבית (ולא מהדלת הצדדית שפונה לרה"ר שהפעם האחרונה שהוא השתמש בה היה כדי לקבוע מזוזה כשנכנס לגור שם...) ואעפ"כ כלים שיהיהו בדלת הראשית יהיו טהורים אע"פ שהטומאה עתידה לצאת משם.
מאידך גיסא במהרש"א ב"ב ק: משמע שהוא תלוי באומדנא דכתב דודאי כזית טומאה שבביב אף אם אין ביציאתה טפח אין דרך הטומאה לצאת דרך הבית רק שיורדת עם השופכים לר"ה.


פותח הנושא
חיים כץ
הודעות: 745
הצטרף: 03 נובמבר 2020, 19:43
נתן תודה: 252 פעמים
קיבל תודה: 323 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שדרך הטומאה לצאת ואין דרכה להיכנס (אהלות פ"ג מ"ז)

שליחה על ידי חיים כץ » 07 נובמבר 2021, 23:33

לעיתים רחוקות כתב:
07 נובמבר 2021, 23:20
וכן אם יש כמה דלתות הכול טמא אפילו שברור לו שהוא מוציא מהכניסה הראשית - אא"כ עשה מעשה בידים.
"חישב" על אחת מהן הציל את כולם,
היכן מוזכר שצריך לעשות בידיים??


לישועתך קויתי השם
הודעות: 2267
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 2069 פעמים
קיבל תודה: 645 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שדרך הטומאה לצאת ואין דרכה להיכנס (אהלות פ"ג מ"ז)

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 07 נובמבר 2021, 23:34

לא הבנתי.
יש דין הנקרא 'סוף טומאה לצאת', שכיון שהטומאה (כגון כזית מן המת) עתיד לצאת, היינו שהוא עתיד לעבור דרך מקום מסויים, ולכן הטומאה (דין הטומאה) מתפשטת לאותו מקום.
וכיון שבמציאות אין חפץ הטומאה (כגון הכזית מן המת האמור) עתיד להיכנס אלא רק לצאת, לכן אין הטומאה מתפשטת לשם.


לעיתים רחוקות
הודעות: 595
הצטרף: 20 יולי 2021, 17:33
נתן תודה: 157 פעמים
קיבל תודה: 266 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שדרך הטומאה לצאת ואין דרכה להיכנס (אהלות פ"ג מ"ז)

שליחה על ידי לעיתים רחוקות » 07 נובמבר 2021, 23:47

חיים כץ כתב:
07 נובמבר 2021, 23:33
לעיתים רחוקות כתב:
07 נובמבר 2021, 23:20
וכן אם יש כמה דלתות הכול טמא אפילו שברור לו שהוא מוציא מהכניסה הראשית - אא"כ עשה מעשה בידים.
"חישב" על אחת מהן הציל את כולם,
היכן מוזכר שצריך לעשות בידיים??

צודק!
כוונתי היתה שלא מספיק שמסתבר שיוציא משם אלא צריך שיהיה חישב בפועל, (אמנם אם זכרוני אינו מטעה החת"ס או הרש"ש לגבי דברי רש"י בסוגי' בביצה מעמידים שכל הדלתות היו נעולות, ונפתח אחד מהם היינו שפתח את המנעול, ואם סגי בחישב בלבד א"כ מדוע צריך לפתחו בידים]


לעיתים רחוקות
הודעות: 595
הצטרף: 20 יולי 2021, 17:33
נתן תודה: 157 פעמים
קיבל תודה: 266 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שדרך הטומאה לצאת ואין דרכה להיכנס (אהלות פ"ג מ"ז)

שליחה על ידי לעיתים רחוקות » 07 נובמבר 2021, 23:53

לישועתך קויתי השם כתב:
07 נובמבר 2021, 23:34
לא הבנתי.
יש דין הנקרא 'סוף טומאה לצאת', שכיון שהטומאה (כגון כזית מן המת) עתיד לצאת, היינו שהוא עתיד לעבור דרך מקום מסויים, ולכן הטומאה (דין הטומאה) מתפשטת לאותו מקום.
וכיון שבמציאות אין חפץ הטומאה (כגון הכזית מן המת האמור) עתיד להיכנס אלא רק לצאת, לכן אין הטומאה מתפשטת לשם.

הענין הוא שלא תמיד זה תלוי בכניסה ויציאה שאמורה להיות במציאות והנה כמה דוג':
א. אם יש שני פתחים ומעל אחד מהם יש זיזים - דעת החזו"א שכיון שאין סוף טומאה להכנס לכן הפתח עם הזיזים טהור.
ב. אם יש שני פתחים אחד פונה לרה"ר ואחד פונה לחדר שממנו יש פתח לרה"ר, הראשון טמא.
ג. עוג מת בחדר ויש פתח ד' אמות ופתח טפח - אפילו שכוונתו להוציאו מפתח טפח, מ"מ פתח ד' טמא.


לישועתך קויתי השם
הודעות: 2267
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 2069 פעמים
קיבל תודה: 645 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שדרך הטומאה לצאת ואין דרכה להיכנס (אהלות פ"ג מ"ז)

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 07 נובמבר 2021, 23:56

לעיתים רחוקות כתב:
07 נובמבר 2021, 23:53
לישועתך קויתי השם כתב:
07 נובמבר 2021, 23:34
לא הבנתי.
יש דין הנקרא 'סוף טומאה לצאת', שכיון שהטומאה (כגון כזית מן המת) עתיד לצאת, היינו שהוא עתיד לעבור דרך מקום מסויים, ולכן הטומאה (דין הטומאה) מתפשטת לאותו מקום.
וכיון שבמציאות אין חפץ הטומאה (כגון הכזית מן המת האמור) עתיד להיכנס אלא רק לצאת, לכן אין הטומאה מתפשטת לשם.

הענין הוא שלא תמיד זה תלוי בכניסה ויציאה שאמורה להיות במציאות והנה כמה דוג':
א. אם יש שני פתחים ומעל אחד מהם יש זיזים - דעת החזו"א שכיון שאין סוף טומאה להכנס לכן הפתח עם הזיזים טהור.
ב. אם יש שני פתחים אחד פונה לרה"ר ואחד פונה לחדר שממנו יש פתח לרה"ר, הראשון טמא.
ג. עוג מת בחדר ויש פתח ד' אמות ופתח טפח - אפילו שכוונתו להוציאו מפתח טפח, מ"מ פתח ד' טמא.
נו ומה הבעיה?
 


לעיתים רחוקות
הודעות: 595
הצטרף: 20 יולי 2021, 17:33
נתן תודה: 157 פעמים
קיבל תודה: 266 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שדרך הטומאה לצאת ואין דרכה להיכנס (אהלות פ"ג מ"ז)

שליחה על ידי לעיתים רחוקות » 08 נובמבר 2021, 00:00

לישועתך קויתי השם כתב:
07 נובמבר 2021, 23:56
לעיתים רחוקות כתב:
07 נובמבר 2021, 23:53
לישועתך קויתי השם כתב:
07 נובמבר 2021, 23:34
לא הבנתי.
יש דין הנקרא 'סוף טומאה לצאת', שכיון שהטומאה (כגון כזית מן המת) עתיד לצאת, היינו שהוא עתיד לעבור דרך מקום מסויים, ולכן הטומאה (דין הטומאה) מתפשטת לאותו מקום.
וכיון שבמציאות אין חפץ הטומאה (כגון הכזית מן המת האמור) עתיד להיכנס אלא רק לצאת, לכן אין הטומאה מתפשטת לשם.

הענין הוא שלא תמיד זה תלוי בכניסה ויציאה שאמורה להיות במציאות והנה כמה דוג':
א. אם יש שני פתחים ומעל אחד מהם יש זיזים - דעת החזו"א שכיון שאין סוף טומאה להכנס לכן הפתח עם הזיזים טהור.
ב. אם יש שני פתחים אחד פונה לרה"ר ואחד פונה לחדר שממנו יש פתח לרה"ר, הראשון טמא.
ג. עוג מת בחדר ויש פתח ד' אמות ופתח טפח - אפילו שכוונתו להוציאו מפתח טפח, מ"מ פתח ד' טמא.
נו ומה הבעיה?

מכאן אתה למד שזה לא תלוי במציאות שאנשים מוצאים מתים מהבתים ולא מכניסים לבית.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “משניות”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח