מנהג המדינה


פותח הנושא
מנחם מענדל שפרינגר
הודעות: 291
הצטרף: 20 אוקטובר 2021, 20:01
נתן תודה: 230 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מנהג המדינה

שליחה על ידי מנחם מענדל שפרינגר » 18 נובמבר 2021, 18:19

זכור לי כרגע 2 מקומות במשנה
שמדבר על מנהג המקום:
א מסכת סוכה פ"ג מי"א:
 מָקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ לִכְפֹּל, יִכְפֹּל;
לִפְשֹׁט, יִפְשֹׁט;
לְבָרֵךְ אַחֲרָיו, יְבָרֵךְ.
הַכֹּל כְּמִנְהַג הַמְּדִינָה.;.
 
ב מסכת פסחים פ"ד
ריש מ"א:
מָקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ לַעֲשׁוֹת מְלָאכָה בְעַרְבֵי פְסָחִים עַד חֲצוֹת,
עוֹשִׂין,
מָקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ שֶׁלֹּא לַעֲשׁוֹת,
אֵינָן עוֹשִׂין
ריש מ"ג:
מָקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ לִמְכּוֹר בְּהֵמָה דַקָּה לַגּוֹיִם,
מוֹכְרִין;
מָקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ שֶׁלֹּא לִמְכּוֹר,
אֵינָן מוֹכְרִין וכו'
האם מישהו יכול להסביר
מדוע בסוכה הוא אומר סתם:
"לפשוט – יפשוט"
ובפסחים הוא מאריך:
"מקום שנהגו שלא לעשות/למכור
 -אינן עושין/מוכרין"
ולא פשוט: "שלא לעשות/למכור"

ערכים:


כמעיין המתגבר
הודעות: 5007
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 3472 פעמים
קיבל תודה: 1873 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מנהג המדינה

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 18 נובמבר 2021, 18:23

בשאוצנ כתב:
18 נובמבר 2021, 18:19
זכור לי כרגע 2 מקומות במשנה
שמדבר על מנהג המקום:
א מסכת סוכה פ"ג מי"א:
 מָקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ לִכְפֹּל, יִכְפֹּל;
אפשר לתרץ בדרך עמקות בכמה פלפולים, אבל התירוץ האמיתי הוא שאין לשונות כל המשניות שוות והוא לאו דוקא (ואף שיש שיצעקו עלי שהכל מדוקדק וכו', עם מציאות אי אפשר להתווכח).
 


פותח הנושא
מנחם מענדל שפרינגר
הודעות: 291
הצטרף: 20 אוקטובר 2021, 20:01
נתן תודה: 230 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מנהג המדינה

שליחה על ידי מנחם מענדל שפרינגר » 18 נובמבר 2021, 18:31

כמעיין המתגבר כתב:
18 נובמבר 2021, 18:23
בכמה פלפולים
למרות שהם אינם אמיתיים
מה הם?


כמעיין המתגבר
הודעות: 5007
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 3472 פעמים
קיבל תודה: 1873 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מנהג המדינה

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 18 נובמבר 2021, 18:47

בשאוצנ כתב:
18 נובמבר 2021, 18:31
כמעיין המתגבר כתב:
18 נובמבר 2021, 18:23
בכמה פלפולים
למרות שהם אינם אמיתיים
מה הם?
למשל, שבפסחים בא להדגיש את ענין גודל כח כל מנהג לגופו, לכן נקט מקום שנהגו כך, ופיצל כל מקום לגופו והאריך להדגיש שכל מקום חשוב לקבוע מנהג לגופו, וכן על זה הדרך.
 


אמונה
הודעות: 521
הצטרף: 15 נובמבר 2021, 19:24
נתן תודה: 338 פעמים
קיבל תודה: 399 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מנהג המדינה

שליחה על ידי אמונה » 18 נובמבר 2021, 19:06

כמעיין המתגבר כתב:
18 נובמבר 2021, 18:23
בשאוצנ כתב:
18 נובמבר 2021, 18:19
זכור לי כרגע 2 מקומות במשנה
שמדבר על מנהג המקום:
א מסכת סוכה פ"ג מי"א:
 מָקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ לִכְפֹּל, יִכְפֹּל;
אפשר לתרץ בדרך עמקות בכמה פלפולים, אבל התירוץ האמיתי הוא שאין לשונות כל המשניות שוות והוא לאו דוקא (ואף שיש שיצעקו עלי שהכל מדוקדק וכו', עם מציאות אי אפשר להתווכח).

כלומר: במקומו של התנא הראשון נהגו לקצר, ובמקומו של התנא השני נהגו להאריך ולכפול...


פותח הנושא
מנחם מענדל שפרינגר
הודעות: 291
הצטרף: 20 אוקטובר 2021, 20:01
נתן תודה: 230 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מנהג המדינה

שליחה על ידי מנחם מענדל שפרינגר » 18 נובמבר 2021, 19:33

כמעיין המתגבר כתב:
18 נובמבר 2021, 18:23
בשאוצנ כתב:
18 נובמבר 2021, 18:19
זכור לי כרגע 2 מקומות במשנה
שמדבר על מנהג המקום:
א מסכת סוכה פ"ג מי"א:
 מָקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ לִכְפֹּל, יִכְפֹּל;
 התירוץ האמיתי הוא שאין לשונות כל המשניות שוות והוא לאו דוקא 

ומה אם
"לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה"?


כמעיין המתגבר
הודעות: 5007
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 3472 פעמים
קיבל תודה: 1873 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מנהג המדינה

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 18 נובמבר 2021, 20:58

בשאוצנ כתב:
18 נובמבר 2021, 19:33
כמעיין המתגבר כתב:
18 נובמבר 2021, 18:23
בשאוצנ כתב:
18 נובמבר 2021, 18:19
זכור לי כרגע 2 מקומות במשנה
שמדבר על מנהג המקום:
א מסכת סוכה פ"ג מי"א:
 התירוץ האמיתי הוא שאין לשונות כל המשניות שוות והוא לאו דוקא 
ומה אם
"לעולם ישנה אדם לתלמידו דרך קצרה"?
זה נאמר באופן כללי ולא להשמיט כל מילה שאפשר להשמיט.
 


שלחן עורך
הודעות: 2
הצטרף: 18 נובמבר 2021, 20:55
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מנהג המדינה

שליחה על ידי שלחן עורך » 18 נובמבר 2021, 21:04

בהרבה מקומות הקשו בגמרא על שינוי לשונות במשנה, ולעיתים תירצו שיש סיבה לחילוק, ולעיתים לא. וכגון (נדרים ג.) 'אלא לאו דווקא זימנין מפרש ההוא דפתח ברישא זימנין ההוא דסליק מפרש ברישא'. [ויש שם עוד תירוצים גמרא].
ובר"ן שם (ד"ה אלא) ביאר, שבדוקא נקטו שינוי לשונות, ללמדנו שאין קפידא והשונה כך או כך אינו טועה. וז"ל: נ''ל דלהכי משני סדריה תנא לאשמועינן דליכא קפידא במילתא וכל תנא דתני כדבעי שפיר דמי וליכא בהא מילתא משום ותבחר לשון ערומים.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “משניות”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח