-
פותח הנושא
מנחם מענדל שפרינגר
- הודעות: 291
- הצטרף: 20 אוקטובר 2021, 20:01
- נתן תודה: 230 פעמים
- קיבל תודה: 64 פעמים
-
יצירת קשר:
-
סטטוס:
לא מחובר
שליחה
על ידי מנחם מענדל שפרינגר » 06 מאי 2022, 09:29
במסכת סנהדרין פ"ה מ"ד:
אָמַר אֶחָד מִן הַתַּלְמִידִים:
"יֶשׁ לִי לְלַמֵּד עָלָיו זְכוּת",
מַעֲלִין וּמוֹשִׁיבִין אוֹתוֹ עִמָּהֶן,
וְלֹא הָיָה יוֹרֵד מִשָּׁם כָּל הַיּוֹם.
אִם יֵשׁ מַמָּשׁ בִּדְבָרָיו,
שׁוֹמְעִין לוֹ.
ופירש הברטנורא:
אֵינוֹ יוֹרֵד מִשָּׁם כָּל הַיּוֹם.
וַאֲפִלּוּ שֶׁאֵין מַמָּשׁ בִּדְבָרָיו
אֲבָל יֵשׁ מַמָּשׁ בִּדְבָרָיו,
אֵינוֹ יוֹרֵד מִשָּׁם לְעוֹלָם
והרי אין בי"ד שקול?!
ערכים:
-
דיין
- הודעות: 1014
- הצטרף: 11 יולי 2016, 22:54
- נתן תודה: 637 פעמים
- קיבל תודה: 548 פעמים
-
יצירת קשר:
-
סטטוס:
לא מחובר
שליחה
על ידי דיין » 06 מאי 2022, 09:55
הוא היה יושב שם בשביל כבודו, לא היה נמנה עם הבי"ד
-
דוד ה.
- הודעות: 655
- הצטרף: 20 אוגוסט 2021, 13:38
- נתן תודה: 144 פעמים
- קיבל תודה: 551 פעמים
-
יצירת קשר:
-
סטטוס:
לא מחובר
שליחה
על ידי דוד ה. » 06 מאי 2022, 10:43
דיין כתב: ↑06 מאי 2022, 09:55
הוא היה יושב שם בשביל כבודו, לא היה נמנה עם הבי"ד
מחלוקת, כך היא שיטת התוס' יו"ט מכח הקושיא של בית דין שקול, אכן בר"ן כתוב שהוא נמנה עמהם.
-
במחשכים הושבני
- הודעות: 20
- הצטרף: 24 נובמבר 2021, 00:48
- נתן תודה: 4 פעמים
- קיבל תודה: 15 פעמים
-
סטטוס:
לא מחובר
שליחה
על ידי במחשכים הושבני » 06 מאי 2022, 13:48
בי"ד שקול נצרך בשביל ההכרעה, ומ'להטות' ילפינן שכבר מתחילה בעינן בי"ד שקול.
כאן כשהתיישבו לדון היו ב"ד שקול ואין שום חיסרון, ואם בהכרעה שוב יהיו שוים,
יעשו מה שתמיד עושים: 'יוסיפו הדיינים'.
-
דוד ה.
- הודעות: 655
- הצטרף: 20 אוגוסט 2021, 13:38
- נתן תודה: 144 פעמים
- קיבל תודה: 551 פעמים
-
יצירת קשר:
-
סטטוס:
לא מחובר
שליחה
על ידי דוד ה. » 06 מאי 2022, 14:26
במחשכים הושבני כתב: ↑06 מאי 2022, 13:48
בי"ד שקול נצרך בשביל ההכרעה, ומ'להטות' ילפינן שכבר מתחילה בעינן בי"ד שקול.
כאן כשהתיישבו לדון היו ב"ד שקול ואין שום חיסרון, ואם בהכרעה שוב יהיו שוים,
יעשו מה שתמיד עושים: 'יוסיפו הדיינים'.
דבריך צודקים ולכן הודגשה השאלה על שיטת הרע"ב שנשאר לעולם
-
הצעיר שבחבורה
- הודעות: 4708
- הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
- מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
- נתן תודה: 4995 פעמים
- קיבל תודה: 2533 פעמים
-
יצירת קשר:
-
סטטוס:
לא מחובר
שליחה
על ידי הצעיר שבחבורה » 06 מאי 2022, 15:57
דוד ה. כתב: ↑06 מאי 2022, 14:26
דבריך צודקים ולכן הודגשה השאלה על שיטת הרע"ב שנשאר לעולם
שיטת הרע"ב? ומי החולק בדבר?
(סנהדרין דף מב עמוד א)
ואחר כך מכניסין כו' אותו היום ותו לא והתניא אם יש ממש בדבריו לא היה יורד משם לעולם ואם אין ממש בדבריו אין יורד כל היום כולו כדי שלא תהא עלייתו ירידה לו אמר אביי תרגומה אאם אין ממש בדבריו
-
דוד ה.
- הודעות: 655
- הצטרף: 20 אוגוסט 2021, 13:38
- נתן תודה: 144 פעמים
- קיבל תודה: 551 פעמים
-
יצירת קשר:
-
סטטוס:
לא מחובר
שליחה
על ידי דוד ה. » 06 מאי 2022, 16:57
הצעיר שבחבורה כתב: ↑06 מאי 2022, 16:01
אכן בר"ן כתוב שהוא נמנה עמהם.
היכן?
חידושי הר"ן מסכת סנהדרין דף לג עמוד ב
מתניתין דיני נפשות הכל מלמדין זכות וכו' פי' שהמלמד זכות נמנין במנין הדיינין והדין נוטה בו לזכות והכי אמרינן לקמן בפרק היו בודקין אמר אחד מן התלמידים יש לי ללמד עליו זכות מעלין אותו ומושיבין אותו ביניהם ואמרינן בגמר' דאינו יוצא משם לעולם. והכי נמי מוכח בהא דאמרינן בסמוך אחד מן התלמידים שזכה ומת רואין אותו כאלו הוא חי ועומד במקומו דמשמעו שאמר טעם זכותו ושהוא נמנה במנין המזכין שרואין אותו כאלו הוא חי ועומד במקומו. ויש שסוברים שהתלמיד שלמד זכות שאינו נמנה במנין הדיינין והא דאמרינן רואין אותו כאלו הוא חי ועומד במקומו לא לענין המנין אמרו אלא שאם זכה ומת כלומר שאמר שיש לו ללמד זכות וקודם שאמר הטעם מת אמרינן רואין אותו כאלו הוא חי וחוששין שאלו היה חי היה אומר טעם זכות ויקבלוהו כל הסנהדרין ויהי' פטור. וזה אינו נכון כלל דלישנא לא משמע הכי דהוו להו למימר פוטרין אותו ולא הוו למימר רואין אותו כאלו הוא חי דאדרבה יותר נוטין לו כשהוא מת מכשהוא חי כדאמרינן כשהוא חי קולו אחד וכשהוא מת קולו שבעה. ועוד קשה לפי' זה ומאי דאמרינן בגמר' ולימא אלו היה חי הוה הדר ביה ואם כפי' הזה שלא אמר טעם זכותו ה"ל למימר דילמא לא חזו סהנדרי טעמא דידיה. הילכך נראה ברור שהכל מלמדין זכות בדיני נפשות והן נמנין עם המזכין והוא שיהיו הנמנין מן התלמידי' או משאר החכמים אבל בעדים אי אפשר לפי שאין עד נעשה דיין וכדכתיבנא לעיל.
-
הצעיר שבחבורה
- הודעות: 4708
- הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
- מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
- נתן תודה: 4995 פעמים
- קיבל תודה: 2533 פעמים
-
יצירת קשר:
-
סטטוס:
לא מחובר
שליחה
על ידי הצעיר שבחבורה » 06 מאי 2022, 16:59
דוד ה. כתב: ↑06 מאי 2022, 16:57
הצעיר שבחבורה כתב: ↑06 מאי 2022, 16:01
אכן בר"ן כתוב שהוא נמנה עמהם.
היכן?
חידושי הר"ן מסכת סנהדרין דף לג עמוד ב
מתניתין דיני נפשות הכל מלמדין זכות וכו' פי' שהמלמד זכות נמנין במנין הדיינין והדין נוטה בו לזכות והכי אמרינן לקמן בפרק היו בודקין אמר אחד מן התלמידים יש לי ללמד עליו זכות מעלין אותו ומושיבין אותו ביניהם ואמרינן בגמר' דאינו יוצא משם לעולם. והכי נמי מוכח בהא דאמרינן בסמוך אחד מן התלמידים שזכה ומת רואין אותו כאלו הוא חי ועומד במקומו דמשמעו שאמר טעם זכותו ושהוא נמנה במנין המזכין שרואין אותו כאלו הוא חי ועומד במקומו. ויש שסוברים שהתלמיד שלמד זכות שאינו נמנה במנין הדיינין והא דאמרינן רואין אותו כאלו הוא חי ועומד במקומו לא לענין המנין אמרו אלא שאם זכה ומת כלומר שאמר שיש לו ללמד זכות וקודם שאמר הטעם מת אמרינן רואין אותו כאלו הוא חי וחוששין שאלו היה חי היה אומר טעם זכות ויקבלוהו כל הסנהדרין ויהי' פטור. וזה אינו נכון כלל דלישנא לא משמע הכי דהוו להו למימר פוטרין אותו ולא הוו למימר רואין אותו כאלו הוא חי דאדרבה יותר נוטין לו כשהוא מת מכשהוא חי כדאמרינן כשהוא חי קולו אחד וכשהוא מת קולו שבעה. ועוד קשה לפי' זה ומאי דאמרינן בגמר' ולימא אלו היה חי הוה הדר ביה ואם כפי' הזה שלא אמר טעם זכותו ה"ל למימר דילמא לא חזו סהנדרי טעמא דידיה. הילכך נראה ברור שהכל מלמדין זכות בדיני נפשות והן נמנין עם המזכין והוא שיהיו הנמנין מן התלמידי' או משאר החכמים אבל בעדים אי אפשר לפי שאין עד נעשה דיין וכדכתיבנא לעיל.
כסבור הייתי שלזה כיוון מר. וזה לא סתירה לדברי התוי"ט.
הר"ן מיירי באותה הפעם, האם נמנה עמהם או לא.
והתוי"ט והרע"ב מיירו לגבי 'לעולם'.
-
דוד ה.
- הודעות: 655
- הצטרף: 20 אוגוסט 2021, 13:38
- נתן תודה: 144 פעמים
- קיבל תודה: 551 פעמים
-
יצירת קשר:
-
סטטוס:
לא מחובר
שליחה
על ידי דוד ה. » 06 מאי 2022, 17:09
מאירי למשל שזה רק עד סוף העניין הזה ולא לעולם ממש.
לגבי הר"ן יתכן ואתה צודק, דייקתי מכך שלא ביאר ביאור אחר בלעולם ובאותו היום כותב שעולה פירושו למניין שאף בלעולם עולה למניין, ויש מקום לבעל דין לבוא ולחלוק.
-
הצעיר שבחבורה
- הודעות: 4708
- הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
- מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
- נתן תודה: 4995 פעמים
- קיבל תודה: 2533 פעמים
-
יצירת קשר:
-
סטטוס:
לא מחובר
שליחה
על ידי הצעיר שבחבורה » 06 מאי 2022, 17:16
דוד ה. כתב: ↑06 מאי 2022, 17:09
מאירי למשל שזה רק עד סוף העניין הזה ולא לעולם ממש.
יישר כח.
אך כמדומה, שנכון יותר לומר ש"שיטת המאירי" היא ש"ר"ל כל זמן שאותו ענין לפניהם שלא גמרוהו".
ולא ש"שיטת הרע"ב" היא ש"לעולם" הכוונה שנשאר שם לעולם.
ובר מן דין, הרע"ב בס"ה העתיק את לשון הגמרא, ומה מצאת בו שנחלק על המאירי?
-
דוד ה.
- הודעות: 655
- הצטרף: 20 אוגוסט 2021, 13:38
- נתן תודה: 144 פעמים
- קיבל תודה: 551 פעמים
-
יצירת קשר:
-
סטטוס:
לא מחובר
שליחה
על ידי דוד ה. » 06 מאי 2022, 17:26
הצעיר שבחבורה כתב: ↑06 מאי 2022, 17:16
יישר כח.
אך כמדומה, שנכון יותר לומר ש"שיטת המאירי" היא ש"ר"ל כל זמן שאותו ענין לפניהם שלא גמרוהו".
ולא ש"שיטת הרע"ב" היא ש"לעולם" הכוונה שנשאר שם לעולם.
ובר מן דין, הרע"ב בס"ה העתיק את לשון הגמרא, ומה מצאת בו שנחלק על המאירי?
המאירי לא יחידאה בזה אלא שהוא כותב שלעולם זה לזמן, התפארת ישראל כותב שלעולם הכוונה היא שהוא לא יושב על הקרקע אלא על ספסל ולא שהוא ממניין הדיינים, בפסקי ריא"ז כותב שהוא נסמך אבל לא מצטרף לדיינים עצמם.
ברע"ב אתה צודק פשוט הוא הביאו בתחילה ומזה שלא הסביר ושינה נקטתי בו כפשוטו אבל דבריך נכוחים.
-
הצעיר שבחבורה
- הודעות: 4708
- הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
- מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
- נתן תודה: 4995 פעמים
- קיבל תודה: 2533 פעמים
-
יצירת קשר:
-
סטטוס:
לא מחובר
שליחה
על ידי הצעיר שבחבורה » 06 מאי 2022, 17:33
דוד ה. כתב: ↑06 מאי 2022, 17:26
התפארת ישראל כותב שלעולם הכוונה היא שהוא לא יושב על הקרקע אלא על ספסל ולא שהוא ממניין הדיינים, בפסקי ריא"ז כותב שהוא נסמך אבל לא מצטרף לדיינים עצמם.
זה כבר יישובים לשאלה, וכדרך התוי"ט.
-
-
בית הכנסת =בית המקדש? ז-ע-ז-ו-ע מזילות בית המקדש !!!
תגובות: 22
ידועה הגמ' עה פ וביחזקאל - כי הרחקתים בגוים וכי הפיצותים בארצות ואהי להם למקדש מעט בארצות אשר באו שם שהכוונה לבית הכנסת.
נכון, בית הכנסת כמוהו כ מקדש מעט (יש לדון האם שייך עניין זה גם בא י שהרי לכאו' בא י אין שייך עניין מקדש מעט כי בה הרי יש המקדש הגדול אשר מתפללים בו וכנגדו ומה שייך לעשות מקדש...
- 22 תגובות
- 689 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי חידוד
26 יוני 2022, 16:45
-
-
- 31 תגובות
- 210 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
19 יוני 2022, 20:08
-
-
- 9 תגובות
- 77 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אלף בית גימל
אתמול, 17:33
-
-
מיתת רוצח במזיד, ביד בית-דין או ביד גואל הדם?
תגובות: 13
הנה איתא בכמה דוכתי בש ס דרוצח במזיד דינו בסייף, ומאידך מפשט הפסוקים משמע שגואל הדם הורג אותו.
דהנה כתוב בפר' מסעי (במדבר לה, יט) 'גֹּאֵל הַדָּם הוּא יָמִית אֶת הָרֹצֵחַ בְּפִגְעוֹ בוֹ הוּא יְמִתֶנּוּ'. וכן אח כ (שם, כא) 'מוֹת יוּמַת הַמַּכֶּה רֹצֵחַ הוּא גֹּאֵל הַדָּם יָמִית אֶת הָרֹצֵחַ...
- 13 תגובות
- 155 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי דעתו יפה
31 מרץ 2022, 17:13
-
-
'אוצר בית דין' - האם שייך במציאות זמנינו?!
תגובות: 18
לכאורה בדור בו בני ברק היתה 'עיירה' שקטה ושלוה, אולי היה אפשר לנהל מערכת של אוצר בית דין בצורתו המקורית של הנגשת היבול לציבור בלבד, ללא מסחר ורווחים.
וכלשון התוספתא בָּרִאשׁוֹנָה, הָיוּ שְׁלוּחֵי בֵית דִּין יוֹשְׁבִין עַל פִּתְחִי עֲיָרוֹת. כָּל מִי שֶׁמֵּבִיא פֵרוֹת בְּתוֹךְ יָדוֹ, נוֹטְלִין...
- 18 תגובות
- 327 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי רימון
אתמול, 14:36
משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח