קונטרס ידות החינוך> לפסח ולכל השנה

אור זורח

משתמש ותיק
ג. החכמה הראשונה – השגת האמת ההגיונית.
'השגת האמת ', כפי הגדרתה בלשון הרמב"ם, הוי אומר – שזה רכישת החכמה ע"י
הרוצה בה – מאדם אחר.)ש"השגה", הוא תפיסת דבר, שבינתיים - אין לי ממנו(.
כיון, שדבר החכמה – הוא נלמד מאחרים. הרי מי שרוצה לקנות באמת דבר חכמה,
הוא חייב לעבוד על מידת הענווה! שלולי זאת, הוא לא יקבל באמת מאחרים –
ומפ ני גאוותו.
השגת אמת זו, מוגדרת בלשון הרמב"ם )בסיכום חלקי החכמה(, כ'הגיון' ! ופירוש
הדבר, שאין אפשרות לאדם להשיג דבר חכמה ראשוני, ללא שרוכש אותו ממקור
חיצוני.
ולשם ההסבר, הגיון הרכישה יתבאר בקצרה. אין מושג בעולמינו – שאדם נולד עם
דבר חכמה! שאמנם, אדם עם כישורים מוכיחים, רואה דבר מה, ומפתחו ומפרשו
בשכלו. אבל כל הפיתוח בא, רק לאחר שמתגלה אליו הבסיס של הדבר שאותו בא
להשיג. כך, שמקור החכמה, ה וא תמיד חיצוני ורק לאחר מכן, הוא מתפתח
במחשבת האדם.
לפי דבר זה, בא הרמב"ם ופירש במורה נבוכים, שהחכמה הראשונה היא לרכוש את
בסיס החכמה! וכבר אמרו זאת חז"ל במס' אבות )ד', א'( "איזהו חכם, הלומד מכל
אדם".
וביאור הדבר, שמי שרוצה לרכוש חכמה אמיתית, צריך להפנים במחשבתו את
ההגיון הפשוט, שיש אפשרות שלאדם השני יתגלה דבר מה – שהוא עצמו אינו יודע
אותה. ואפי' אם השני פחות בעל כישרון ממנו, ש ייך הדבר! שפעמים ומתגלה דבר
מה ע"י הטיפש, ואינו מתגלה בעיני החכם. והם דברים שבכל יום. משום הגיון זה,
ומשום המציאות - שהאדם אינו נולד עם דבר החכמה, ממילא צריך לומר –
ש"איזהו חכם, הלומד מכל אדם".)וכפי שכבר נכתב, מעלת הענווה – מחוייבת
כאן!( וכן הוא הענין אצל יהושע, במה שנא' "יהושע בן נון נער, לא ימיש מתוך
האהל" )שמות ל"ג, י"א(, והוא ענין המלמד על קניית חכמתו מרבו – משה רבינו.
}ובאמת, שהמתבונן יראה שהגדרת המושג של "תלמיד חכם", הוא אדם שכבר חכם
– שממשיך ללמוד מכל אדם{.
יעויין בדברי הרמב"ם, שהביא לחכמה זו ב' מקורות – על החכמה, שבאה מהאחר.
מקור אחד: "והחכמה מאין תמצא" )איוב כ"ח(. איוב שואל מהו מקור החכמה. זאת,
משום שלחכמה יש מקור שמגיע – רק ע"י לימוד מאחר ) ויעויין שם בפי' המלבי"ם(.
מקור שני: "אם תבקשנה ככסף" )משלי ב'(. והוא בקשת החכמה מידי אחרים )ויעויין
שם בפי' המלבי"ם וברלב"ג(.



יישר כח על הדברים 
נושאים יסודיים וחשובים מאוד
והם תחילת בנין האדם

חשבתי כתוב בחכמה יבנה בית
כמדומה מפרשים על בנין איש ואשה
וכן כתוב חכמת נשים בנתה ביתה ואולת בידה תהרסנו

ולפי דבריכם הדבר הפלא ופלא
כי חכמה מגיעה משניים
שכל אחד לומד מחבירו




תזכו הלאה להגדיל תורה ולהאדירה
 
חלק עליון תַחתִית