בחירת ישיבה גדולה

כדיתבין

משתמש ותיק
האם החברים יכולים לעזור, אני בפרשת בחירת ישיבה גדולה לבן שלי, ואני נבוך מריבוי האופציות ומה ההבדלים ביניהם. אני מחפש מקום שהוא מגדל, ו/או שכך השפעת הסביבה, ליראת שמים ולהיות ת"ח (אמיתי, לא להתחרות להיות הלמדן הכי מבריק)..
 

כדיתבין

משתמש ותיק
פותח הנושא
אל תדייק על לשון זה, עיקר כוונתו ת"ח (שיודע את התורה) לאפוקי רק למדן ולא ת"ח
 

אורח

משתמש ותיק
לעולם ילמוד אדם תורה במקום שלבו חפץ שנאמר כי אם בתורת ה' חפצו (ע"ז י"ט א')
 

אם תבקשנה ככסף

משתמש ותיק
שאלה כזאת היא שאלה מאוד כללית
צריך להכיר את טבעו של הבן
האם הוא בנוי למשמעת או דווקא לא?
האם הוא חברותי או שפחות חברותי?
האם הוא אוהב נייעס חדשות (לא במובן של נייעס אלא במובן של לדעת מה קורה או שיכול לשבת וללמוד)
רמת הכשרון שלו והאם הוא בנוי להיות במקום שאחרים יובילו ולא הוא
או שהוא צריך להוביל (הנ"מ בזה זה ישיבה שורה ראשונה ויהיה פחות טוב או שורה שנייה ויהיה מהטובים)
לאחר שתפרט את אופיו של הבן לפרטים עד כמה שניתן
אז השאלה תהיה רלוונטית
 

לומד מכל אדם

משתמש ותיק
הייתי אומר חברון אבל בשנים האחרונות יש שם שינוי גדול ואינני יודע אם זה טוב.
באמת קשה היום לבחור ישיבה מאחר שעל כל ישיבה יש דיבורים של קלקול או רדידות וכדו', לענ"ד מהיכרות כללית בלתי מעמיקה עם ישיבת קפלן (לא החדשה) אני סבור שהיא עונה על הצרכים שדיברת עליהם וגם היא מהישיבות היחידות ששמורות באמת בצורה נכונה, לא מתוך כפיה וכו'. שוב, זאת דעתי מתוך בירור כללי שערכתי אצל צעירי הצאן מכמה וכמה ישיבות, יתכן ויש מי שיחלוק עלי.
 

לעצמו נברא

משתמש ותיק
כדיתבון אמר:
האם החברים יכולים לעזור, אני בפרשת בחירת ישיבה גדולה לבן שלי, ואני נבוך מריבוי האופציות ומה ההבדלים ביניהם. אני מחפש מקום שהוא מגדל, ו/או שכך השפעת הסביבה, ליראת שמים ולהיות ת"ח (אמיתי, לא להתחרות להיות הלמדן הכי מבריק)..



התחרות היא הדבר שמחזיק ומעמיד את עולם הישיבות, ובפרט את ישיבות הענק שמה לעשות אבל שם נמצאים הבחורים הטובים והאיכותים.
וא"א לחנך בחורים רק על הכרה במה שנכון וראוי לעשות.והמציאות מוכיחה שאף שתחילת הבנין הוא תחרותי  עם הזמן שוככת התחרות ובאה הפנימיות.
והמציאות היא שיוצאים משם ת"ח ויראי שמים ומי שהוא בעל כשרון ויכול להתמודד מקומו רק שם.
 
 
די מצחיק להכריז 'חברון' או 'תפארתה'
מדובר בסוג בחור ירושלמי או בניברקי?
או בכלל ק"סניק או חפאי או פתחתיקואי
היכן אבא למד?
היכן הבן רוצה?
מה ראש הישיבה שלו ממליץ?
אבל הכי מוזר לי מה שכתב @כדיתבון
כדיתבון אמר:
ואני נבוך מריבוי האופציות ומה ההבדלים ביניהם
כי אני באותו פרשיה, ויש לי רק ישיבה וחצי שמתאימים לבן שלי.

לומד מכל אדם אמר:
שיבת קפלן
צריך לדעת שזו ישיבה עם סגנון מאוד פייני שלא מתאי לכלאחד, צריך להיות טיפוס 'חושב' כדי למצות את הישיבה הזו.
 

מרדכי היהודי

משתמש רגיל
למעשה הכל תלוי מה מחפשים
יש בתכלס שלוש סוגי ישיבות
יש את הישיבות המפוארות בשם שלהם ששם בדרך כלל יש המוני בחורים
שרבים מהם נמצאים שפ ללא תכלית ולא ממצים את עצמם כי אין מי שידאג להם
יש את הישיבות הבינוניות בשם שלהם ששם אם אתה בחור שיש לך שאיפות אתה יכול להצליח
כי יש שם עם מי לעבוד.
ויש את סידרת הישיבות החלשות בשם שלהם ששם כדי להשיג בחורים ובכדי להצליח איתם הם משקיעים המון משאבים בהצלחת הבחורים
אז תלוי בהחלט מה אתה מחפש.
 

כיסופים

משתמש חדש
כדיתבון אמר:
האם החברים יכולים לעזור, אני בפרשת בחירת ישיבה גדולה לבן שלי, ואני נבוך מריבוי האופציות ומה ההבדלים ביניהם. אני מחפש מקום שהוא מגדל, ו/או שכך השפעת הסביבה, ליראת שמים ולהיות ת"ח (אמיתי, לא להתחרות להיות הלמדן הכי מבריק


בפורום אנונימי זה תוכל לקבל רק עצות כלליות ולא פרטיות שבד"כ הם הכי מכריעות,
אבל לשמוע כיוונים ורעיונות גם יכולים להועיל לפעמים,
מלשונך נראה שאתה הוא שבוחר את הישיב"ג לבן, ורק אוכל לייעץ שחלק גדול מההצלחה של הבחור שירגיש שהוא בחר את מקומו
וכמאמר חז"ל אין אדם לומד אלא במקום שלבו חפץ.
 
 

כדיתבין

משתמש ותיק
פותח הנושא
תודה על התגובות, זה נכון שזה תלוי על הבחור, אז באמת מה שאני רוצה הוא סיקור קצר על הישיבות השונות, כי אני לא יודע מה מתאים לבן שלי בגלל שאני לא מכיר כ"כ את הישיבות (גדלתי ולמדתי בחו"ל עד גיל 19 ואז למדתי בפונובז', אבל גם אם גדלתי כאן לא הייתי אמור להכיר את הסגנון של כל הישיבות החדשות), אבל לא חשבתי שמישהו יעשה את העבודה הזאת בשבילי..
 

כדיתבין

משתמש ותיק
פותח הנושא
כיסופים אמר:
בפורום אנונימי זה תוכל לקבל רק עצות כלליות ולא פרטיות שבד"כ הם הכי מכריעות,
אבל לשמוע כיוונים ורעיונות גם יכולים להועיל לפעמים,
מלשונך נראה שאתה הוא שבוחר את הישיב"ג לבן, ורק אוכל לייעץ שחלק גדול מההצלחה של הבחור שירגיש שהוא בחר את מקומו
וכמאמר חז"ל אין אדם לומד אלא במקום שלבו חפץ.
כיוונים ורעיונות זה מה שרציתי. נכון, אני לא בוחר לו אלא מייעץ ועוזר לו לבחור.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אולי יהיה לתועלת להביא מה שמצאתי שאלה שנשאלה קמיה מרן שה"ת הגרח"ק שליט"א בענין בחירה בין שתי סוגי ישיבות, ומה שהורה מרן שה"ת שליט"א:

איזה ישיבה לבחור.JPG

(נ.ב. בשורה השניה המילה "שהרבה" נקוד עם רי"ש ובי"ת סגולים)​
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
לעצמו נברא אמר:
כדיתבון אמר:
האם החברים יכולים לעזור, אני בפרשת בחירת ישיבה גדולה לבן שלי, ואני נבוך מריבוי האופציות ומה ההבדלים ביניהם. אני מחפש מקום שהוא מגדל, ו/או שכך השפעת הסביבה, ליראת שמים ולהיות ת"ח (אמיתי, לא להתחרות להיות הלמדן הכי מבריק)..
התחרות היא הדבר שמחזיק ומעמיד את עולם הישיבות, ובפרט את ישיבות הענק שמה לעשות אבל שם נמצאים הבחורים הטובים והאיכותים.
וא"א לחנך בחורים רק על הכרה במה שנכון וראוי לעשות.והמציאות מוכיחה שאף שתחילת הבנין הוא תחרותי  עם הזמן שוככת התחרות ובאה הפנימיות.
והמציאות היא שיוצאים משם ת"ח ויראי שמים ומי שהוא בעל כשרון ויכול להתמודד מקומו רק שם.
אכן המציאות מורה שבאופן כללי בעולם תחרות ולחץ חברתי דוחפים את האנשים להגיע להשגים גבוהים יותר. אלא שהיום מוסכם בעולם המחקר (בהתבסס על מחקרים רבים שנערכו בנושא) שלחץ מועיל רק עד רמה מסויימת, ואחרי רמה זו הלחץ מזיק יותר מאשר מועיל. (ע"ע "חוק יארקס-דודסון" https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7%95%D7%A7_%D7%99%D7%90%D7%A8%D7%A7%D7%A1-%D7%93%D7%95%D7%93%D7%A1%D7%95%D7%9F) ממילא, צריך לעיין היטב האם רמת התחרות והלחץ בישיבה מסויימת מתאימה לבחור הנידון, או שמא היא גבוהה מדי עבורו מה שלא יועיל לו כלל אלא רק יזיק.

מלבד זאת יש לפקפק בגודל התועלת של הלחץ והתחרות מכיוון אחר. זאת משום שהגם שהם מביאים השגים גדולים יותר, הם גם גובים מחירים כבדים מהמשתתפים בתחרות, בדרך כלל מחירים נפשיים והתנהגותיים. (מחקרים הראו שבקרב אוניברסיטאות מובילות בהם יש לחץ לימודי כבד ותחרות עזה שיעור הלוקים בדכאון, חרדה ומחלות נפש אחרות גבוה בהרבה מבמוסדות לימוד אחרים. גם בעולם הישיבות - שמעתי מפסיכיאטר חרדי ידוע שבישיבה מסויימת בה שוררת אוירה של לחץ חברתי חזק יש שיעור גבוה מאד של בחורים עם בעיות נפשיות, ואכמ"ל). ויש גם את הבעיה הקשה של השחתת המידות שמתעצמת באוירה שמחשיבה כבוד והשגיות יותר מכל ערך אחר, ויש הרבה להרחיב בזה ואכ"מ.

בסופו של דבר, אני ממש לא בטוח שהרווח שווה את המחיר.


 
 

שש אנוכי

משתמש ותיק
כללית הישיבות החדשות בנויות על אוירה ופחות על 'דרך/הדרכה' וכו'.
נשמע מדבריך שבעיניך זהו חיסרון אלא אם כן זה עושה את העבודה.
במבחן המציאות זה מצליח חלקית.
[יוצאת מן הכלל קפלן בסגנונה].
 

לעצמו נברא

משתמש ותיק
מבקש אמת אמר:
לעצמו נברא אמר:
כדיתבון אמר:
האם החברים יכולים לעזור, אני בפרשת בחירת ישיבה גדולה לבן שלי, ואני נבוך מריבוי האופציות ומה ההבדלים ביניהם. אני מחפש מקום שהוא מגדל, ו/או שכך השפעת הסביבה, ליראת שמים ולהיות ת"ח (אמיתי, לא להתחרות להיות הלמדן הכי מבריק)..
התחרות היא הדבר שמחזיק ומעמיד את עולם הישיבות, ובפרט את ישיבות הענק שמה לעשות אבל שם נמצאים הבחורים הטובים והאיכותים.
וא"א לחנך בחורים רק על הכרה במה שנכון וראוי לעשות.והמציאות מוכיחה שאף שתחילת הבנין הוא תחרותי  עם הזמן שוככת התחרות ובאה הפנימיות.
והמציאות היא שיוצאים משם ת"ח ויראי שמים ומי שהוא בעל כשרון ויכול להתמודד מקומו רק שם.
אכן המציאות מורה שבאופן כללי בעולם תחרות ולחץ חברתי דוחפים את האנשים להגיע להשגים גבוהים יותר. אלא שהיום מוסכם בעולם המחקר (בהתבסס על מחקרים רבים שנערכו בנושא) שלחץ מועיל רק עד רמה מסויימת, ואחרי רמה זו הלחץ מזיק יותר מאשר מועיל. (ע"ע "חוק יארקס-דודסון" https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7%95%D7%A7_%D7%99%D7%90%D7%A8%D7%A7%D7%A1-%D7%93%D7%95%D7%93%D7%A1%D7%95%D7%9F) ממילא, צריך לעיין היטב האם רמת התחרות והלחץ בישיבה מסויימת מתאימה לבחור הנידון, או שמא היא גבוהה מדי עבורו מה שלא יועיל לו כלל אלא רק יזיק.

מלבד זאת יש לפקפק בגודל התועלת של הלחץ והתחרות מכיוון אחר. זאת משום שהגם שהם מביאים השגים גדולים יותר, הם גם גובים מחירים כבדים מהמשתתפים בתחרות, בדרך כלל מחירים נפשיים והתנהגותיים. (מחקרים הראו שבקרב אוניברסיטאות מובילות בהם יש לחץ לימודי כבד ותחרות עזה שיעור הלוקים בדכאון, חרדה ומחלות נפש אחרות גבוה בהרבה מבמוסדות לימוד אחרים. גם בעולם הישיבות - שמעתי מפסיכיאטר חרדי ידוע שבישיבה מסויימת בה שוררת אוירה של לחץ חברתי חזק יש שיעור גבוה מאד של בחורים עם בעיות נפשיות, ואכמ"ל). ויש גם את הבעיה הקשה של השחתת המידות שמתעצמת באוירה שמחשיבה כבוד והשגיות יותר מכל ערך אחר, ויש הרבה להרחיב בזה ואכ"מ.

בסופו של דבר, אני ממש לא בטוח שהרווח שווה את המחיר.
שום ישיבה לא מעריכה כבוד והשגיות יותר מכל דבר אחר.
ובסוף מעריכים בחורים שהם נורמלים ולעניין ולא מושחתים ודורסניים.
ישנם הרבה ישיבות שקיים לחץ חברתי רק הוא פשוט בחברה ולא בלימוד.
ובסופו של דבר אין ישיבה חזקה ורצינית עם רמה גבוהה בלימוד ללא לחץ חברתי.
מסתבר שהישיבה המסוימת שציינת כוונתך לישיבה ידועה שמשתדלים לדכא בה כל מציאות של קיום חברה מחוץ לביהמ"ד,
כגון פנימיות ללא גגות שח"ו לא ידברו במסדרונות ושיבוץ בחדרים מוועדים שונים, וזה שורש הרע שם.
אכן יש בחורים שזה לא מתאים להם,
אבל בחור בעל כישרון עם עמוד שדרה אין לו מה לחפש במקום אחר, וזה גם המציאות בשטח שהבחורים הטובים הולכים לישיבות הגדולות והמפורסמות, והציבור לא טיפש.
 

בחור

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
די מצחיק להכריז 'חברון' או 'תפארתה'
מדובר בסוג בחור ירושלמי או בניברקי?
או בכלל ק"סניק או חפאי או פתחתיקואי
היכן אבא למד?
היכן הבן רוצה?
מה ראש הישיבה שלו ממליץ?
אבל הכי מוזר לי מה שכתב @כדיתבון
כדיתבון אמר:
ואני נבוך מריבוי האופציות ומה ההבדלים ביניהם
כי אני באותו פרשיה, ויש לי רק ישיבה וחצי שמתאימים לבן שלי.
לומד מכל אדם אמר:
שיבת קפלן
צריך לדעת שזו ישיבה עם סגנון מאוד פייני שלא מתאי לכלאחד, צריך להיות טיפוס 'חושב' כדי למצות את הישיבה הזו.

נכון שמרן המשגיח שם חוזר ואומר ש"מי שחושב חשוב" אך אי"צ להיות חויישב כמו שנראה שאתה התכוונת.
צריך להיות בחור רציני ואחראי לחיים עם מטרה נעלית.
 
אמנם הנושא הוא ישן יחסית אבל אני מעוניין לחדשו כדי לשאול עבור בחור מצויין בגיל הקיבוץ שצריך כעת לחורף ישיבה עם רמה טובה שיהיה לו מקום מכובד אבל בלי משטר כלל אם למשהו יש מידע זה חיוני ממש או אם משהו יודע על מספרים של אנשים שמעסקים עם זה כמו הרב ישראל ליוש מאהבת אהרן וכדומה
וכן לבחור שמעוניין להיות מדריך וכדומה בישיבה קטנה אם למשהו יש מידע על ישיבה שמעוניינת
 
 

זאב בודד

משתמש ותיק
עבד לעבדי ד' אמר:
אמנם הנושא הוא ישן יחסית אבל אני מעוניין לחדשו כדי לשאול עבור בחור מצויין בגיל הקיבוץ שצריך כעת לחורף ישיבה עם רמה טובה שיהיה לו מקום מכובד אבל בלי משטר כלל אם למשהו יש מידע זה חיוני ממש או אם משהו יודע על מספרים של אנשים שמעסקים עם זה כמו הרב ישראל ליוש מאהבת אהרן וכדומה
וכן לבחור שמעוניין להיות מדריך וכדומה בישיבה קטנה אם למשהו יש מידע על ישיבה שמעוניינת
אולי בית מאיר של נח סוסבסקי.
 
 

חבר10

משתמש רגיל
מוזר מאד שאף אחד מהמגיבים עד כה לא נתן את העיצה הפשוטה הבאה - קודם כל להתייעץ עם צוות הישי"ק בה לומד הנער. שכן -
א. לרוב אב אינו מכיר את בנו. גם מפני שבבית הבן לא תמיד משדר מה שהוא באמת בישיבה, גם מפני שלא תמיד אדם מסוגל לבדוק באמת את רמת הלימוד/התמדה של בנו, וגם מפני שאין הוא מכיר את חבריו לשיעור, וממילא אין הוא יודע מה רמת בנו ביחס אליהם.
ב. כל משאלת לב צריכה להבדק אם היא ריאלית. גם אם אכן בנך מתאים למקום מסויים, לא תמיד יש היתכנות אמיתית שיתקבל לשם. מסיבות ענייניות או לא ענייניות [ענייניות - יש בשיעור עוד מספר רב של בחורים שמעוניינים באותה ישיבה, והם נחשבים ראויים יותר מבנך. לא ענייניות - יש ישיבות קטנות שאין להם כל קשר עם ישיבות גדולות מסוימות רק עם אחרות וכדומה סיבות רבות, מכובדות יותר או פחות. (דוגמה בעלמא - ישיבת קפלן, שהוזכרה לעיל, אינה מקבלת מישיבות שלא יצרו איתה קשר בשנים הראשונות להקמתה. לא מנקמנות ח"ו, אלא מחוסר יכולת טכנית להיענות לכל המתדפקים על דלתותיה)
אני יודע שיטענו נגדי שהרמי"ם נגועים, ויש הרבה "מסחרה", וכו'. ובכל זאת -
א. יש הגזמה רבה בביקורת על הרמי"ם וראשי הישיבות הקטנות. בקרוב למאה אחוז מהמקרים [אני נמצא קרוב מאד למערכת הזו] השיקולים ענייניים. תמיד ישנן מקרים שנראים חריגים, וינפנפו בהם, אבל הם אחוזים בודדים ממש מהכלל.
ב. בסופו של דבר, מי שעומד מול הישיבה הגדולה זו הישיבה הקטנה ולא ההורים של הבחור [בישיבות ליטאיות, בישיבות חסידיות הרבה פעמים להיפך], אם כן אתה יכול לחום חלומות, אבל בסופו של דבר מי שיגשים את חלומותיך זה הר"מ של בנך, אז מדוע שלא תתפוס איתו שיחה מקדימה, לפני שתגבש לך חלום?

בנוסף, הדיון על כך כעת מוקדם מידי. תן לבן להוכיח את עצמו בחורף הקרוב, שנה מעוברת, ראה מה הוא עושה עם עצמו תחת הלחץ של שעור ג', ורק אז תתחיל לדון לאן הוא מתאים. הרבה "תופסים את עצמם" בשיעור ג' והרבה שאין להם כוחות נפש נשארים מדשדשים במקום, בשעה שחבריהם מזנקים קדימה. לכן עצתי להסיח את הדעת לחלוטין מנושא זה, ובע"ה לקראת פורים תתפוס שיחה עניינית ושקטה עם הר"מ של הבן. [לא מאוחר מידי, שאז כבר הרמי"ם "לא מדברים על ישיבות" ]
שיהיה בכל מקרה בהצלחה רבה.
 

יהודידי

משתמש ותיק
לענ"ד כל המושג "ישיבה טובה" בטעות יסודו.
יכול להיות ישיבה מהשורה הראשונה שלא מתאימה כלל לבחור
ואדרבה הוא יבלע שם ברגע וזה יגרום לו נזק רוחני ונפשי.
ויתכן להפך
 
חלק עליון תַחתִית