בין הזמנים - חיובי או שלילי

ענייני חינוך הילדים ועוד

אחד הלויים
הודעות: 242
הצטרף: 21 מרץ 2021, 09:14
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 75 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי אחד הלויים » 13 יולי 2021, 14:44

אברהם משה כתב:
12 יולי 2021, 16:23
אחד הלויים כתב: ↑אתמול, 15:54
וכולנו מכירים גםלא אחד ולא שתים שנשברו או רוחנית או נפשית בגלל לחץ רציף מידי
אז הוא פנה מראש לישיבה שהדרישות גבוהות מידי בשבילו?
בשלמא אם זה ישיבה חסידית של חסידות פלונית, איך שהוא אני עוד מצליח להבין.
אבל בישיבות ליטאיות?
לא ממש לא רק אם אדם מתאמץ מידי ברצף בלי לנוח לפי כוחותיו והוא חושב שהוא יצליח בסוף הוא נופל


אחד הלויים
הודעות: 242
הצטרף: 21 מרץ 2021, 09:14
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 75 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי אחד הלויים » 13 יולי 2021, 14:47

אברהם משה כתב:
12 יולי 2021, 16:15
הישיבה לא ריקה מא' סליחות בכלל.
הבחורים בשבתות בישיבה, כמעט לא נוסעים הביתה.
חוזרים הביתה?
רק לכביסות וכדו'.
מענין ואני שואל לא קשה לבחור כמעט לא לחזור הביתה?
ולא הבנתי בשביל לחזור לכביסות הוו"א מינימום של פעם בשבועיים (אלא א"כ לא מחליפים בגדים) א"כ איך זה יכול להיות שחוזרים כ"כ הרבה הביתה


פינת יקרת
הודעות: 81
הצטרף: 21 ינואר 2021, 22:39
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי פינת יקרת » 13 יולי 2021, 15:43

משבט הכהונא כתב:
12 יולי 2021, 14:50
זה ענין שמעיק עלי מאוד
אני לא מבין איך אפשר לומר שצריך אתנחתא בתורה כדי לאגור כח
כי בתורה אנו יודעים אם תעזביני יום יומיים עזבך
ולהיפך ההיפך
ואי אפשר להשוות כלל לדורות שעברו שלא היה מיזוג והלכו "ללמוד תורה" בארצות הקרים כן הגרב"ב לא הלך אם תלמידיו לכמה שבועות לפרק מעולם עול תורה וללכת לים ולדעת מעוד מרעין בישין
וכי יש זמן שפטורים מן התורה??
אולי יבוא משהו שיסביר לי איך זה עובד
אנחנו עובדים אצל משהו ... אנחנו לומדים תורת ה"צ
זה משהו מאוד עומסי??? שאנחנו רשאים לפרק את העול לכמה שבועות איך זה עובד בדיוק????

אין זמן שפטורים מתורה וגם בבין הזמנים על הבחורים למצוא את הזמן לשבת וללמוד,
השאלה האם מסבירים ומחדירים לפני בין הזמנים לבחורים מה מטרת בין הזמנים ומה עושים בבין הזמנים,
זכורני שישיבה קטנה היה הראש ישיבה מזכיר לנו תמיד לפני בין הזמנים שאצל יהודי אין "בין הזמנים" יש "זמני ביניים"
כי שעות הפנאי הם גם סוג של 'זמן' זמן שבו עם הלימוד באוירה אחרת יותר קלילה וכו' אנחנו גם עושה פעילויות אחרות
ואוגרים כח לקראת הזמן הבא.
גם בקעמפ בישיבה בה למדתי (ואולי כך נהוג גם בעוד ישיבות) בבוקר למדו (והיה החזר כספי על הקעמפ בהתאם ללימוד)
ואחה"צ-ערב יצאו לטיולים ופעילויות.


יושב אוהלים
הודעות: 8553
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 932 פעמים
קיבל תודה: 2172 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 13 יולי 2021, 15:54

מממממ כתב:
13 יולי 2021, 14:42
נמאס שכל שאלה, נהפך להיות זלזול בגדולי ישראל וכפירה ושינוי מהמסורת......
ולמה לא נמאס לך כשבכל שאלה שמוזכר משהו בשם גדולי ישראל קמים אנשים בקנאות להסביר כמה גדולי ישראל לא מבינים את המצב? אתמהה.


איש תלמודי
הודעות: 302
הצטרף: 12 יולי 2021, 16:49
נתן תודה: 317 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי איש תלמודי » 13 יולי 2021, 16:28

מממממ כתב:
12 יולי 2021, 13:31
ובקשר לילדים צעירים אפשר לבטל לגמרי את החופש, מקסימום לצמצם לכמה ימים. ותסתכלו בתלמוד תורה של הזילברמנים שכבר עשרות שנים עושים כך ולא נגרם שום נזק.

וכן בתלמודי תורה הירושלמים (עדה החרדית) שאין בכלל חופש


הצעיר שבחבורה
הודעות: 888
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 258 פעמים
קיבל תודה: 229 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 13 יולי 2021, 16:37

מממממ כתב:
13 יולי 2021, 14:42

חברה בבקשה תרגיעו, אף אחד לא מבטל בינתיים את בין הזמנים.
אף אחד (פה בפורום) לא מתחצף לגדולי ישראל!!!

בסך הכל שאלו מה הפשט בזה שבין הזמנים קיים עדיין בימינו, הרי הנזקים שבין הזמנים מחולל הם עצומים.

נכון צריך מנוחה, אבל יש דרכים אחרות חוץ מבין הזמנים, נכתב לעיל מספר רעיונות, ועם רצון טוב בטוחני שימצאו עוד דרכים הרבה יותר טובים.

נמאס שכל שאלה, נהפך להיות זלזול בגדולי ישראל וכפירה ושינוי מהמסורת......

במיוחד מכאלה שלנהל דיון עניני הם לא מוכנים, העיקר בלהפציץ בהודעות על שנים וחצי סיפורים שאולי היו ואולי לא, וגם אם כן לפני עשרות שנים, ולענות על שאלה פשוטה מה דעתו בעניין לא מוכן. 
ובכן הבה ונבדוק...
מממממ כתב:
12 יולי 2021, 13:31
שנים שאני מסתובב אם חוסר הבנה בעניין.

כידוע גדולי ישראל בדורות האחרונים החשיבו את ימי בין הזמנים, ולא הסכימו לבטלם בשום פנים ואופן.

אני הקטן משום מה לא מצליח להבין בכלל על מה ולמה.

בחורי הישיבות בהחלט זקוקים למנוחה והתרעננות.
אבל המציאות כהיום שהרבה נזק נגרם מהימים האלו.
אנשי החינוך מדברים על אחוזים גדולים מאוד מבין הנושרים, שהנפילה התחילה בימי בין הזמנים.
לא צריך להיות גאון גדול, אפשר להסתובב קצת בבין הזמנים בצפון, בכנרת בטבריה ולראות איפה הבחורים מסתובבים..
תופעת הצימרים, ועוד ועוד.
נכון צריכים התרעננות, אז למה לא משנים את  ימי בין הזמנים למשהו אחר,
מה שהולך היום זה הפקרות!!!
שיארגנו קמפים לכמה שבועות, או שהיו בישיבה אך בלי הלימוד והסדרים הרגלים אלא יותר מה שלבו חפץ.
בטוח שנמצא עוד אלף רעיונות איך לתת לבחורים את מה שהם צריכים,
אבל מאיפה הגיעה הקדושה הזאת של בין הזמנים של העוללות וההפקרות שהולכת היום????

ובקשר לילדים צעירים אפשר לבטל לגמרי את החופש, מקסימום לצמצם לכמה ימים. ותסתכלו בתלמוד תורה של הזילברמנים שכבר עשרות שנים עושים כך ולא נגרם שום נזק.
אכן כך שואלים מה הפשט...
ובנוסף.. הכותרת "בין הזמנים - חיובי או שלילי" נשמע ממש כמו דיון בשאלה האם מומלץ לשנות את מתכונת בין הזמנים....


אברהם משה
הודעות: 1044
הצטרף: 23 פברואר 2020, 13:03
נתן תודה: 300 פעמים
קיבל תודה: 429 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי אברהם משה » 13 יולי 2021, 17:03

אחד מן הגולה כתב:
13 יולי 2021, 12:51
אברהם משה כתב:
12 יולי 2021, 21:58
ויורשה לי הקטן לומר לכם,
שהגאון הגר"א זי"ע וכל הגדולים הקדומים (ובסוגריים גם הגדולים שליט"א) שכינה מדברת מתוך גרונם.
מה כ"כ מפריע לכם להסכים לזה?
אתמהא!
ואמנם על משה רבינו נאמר זאת, אבל בזוה"ק (שרבינו הגר"א מזכירו כסדר) מבואר ענין זה של אתפשטותא דמשה בכל דור ודור.
אבל באמת אין כדאי להאריך.
אין הזמן תחת ידי.
אם אין הזמן תחת ידך אולי ראוי שתפנה לעצמך מעט זמן לעיין בדבר מה בדיוק מתכון הזוה"ק במקום לצטט דברים שהם בבחינה דקה מן הדקה וחלילה לאומרם בהקשר בו נאמרו. ולדבריך שהגר"א בכ"מ מצטט בהקשר לזה גם בזה עיי"ש היטב מה כונתו. ועכ"פ ראה בנפה"ח ש"ג מה שהאריך שאין שום אדם יכול לזכות לדרגא כזו, ואפי' שאר נביאים ואבות הק' לא זכו לזה, רק משה רבי' ע"ה שהגיע לתכלית הביטול בחי' "ונחנו מה" ואדם הראשון קודם החטא [כמבו' גם בהגר"א באדרת אליהו בבראשית] שאף הוא איבדה בחטאו [כמבו' שם ובנפה"ח הנ"ל].
בנפש החיים ש"ג מדבר באריכות על גודלת מעלת משה רבינו לעומת האבות הקדושים, אך לא מזכיר ענין הזוה"ק אתפשטותיה.
באבן שלמה פי"א אות ה' מביא שבכל דור מאיר ניצוץ א' ממשה רבינו לחד בדור, והוא שופע אורו לכל ת"ח שבדור, וכל חידו"ת שמתחדש בעולם הוא ע"י השפעת אורו של משה רבינו.
בביאור הגר"א לתיקוני זוהר (קי. - קיב.) על מאמר הזוה"ק אתפשטותיה כתב: אשרינו שהוא (משה) בינינו וכו', וכל צדיק וצדיק שבכל דור ודור בבחי' משה רבינו. ועיי"ש שאינו מאיר לשישים ריבוא בכל דור ודור בשווה - כמו שכתוב בזוהר, שלא בהכרח שיהיה בכל דור ודור כזו כמות. 
לסיכום, הן הגר"א והן הנפש החיים לא שוללים את ענין אתפשטותיה, שזה זוהר מפורש - בכל דור ודור ובכל צדיק וצדיק - רק הם מגבילים את זה, או לצדיק אחד בדור, או ליותר מזה רק לא בדרגתו של משה רבינו, שזה לא יתכן כלל, רק מעין דמעין.
וכי שאר הנביאים לא נאמר עליהם מעין בחי' שכינה מדברת מתוך גרונם, אפילו שלא היו בדרגתו של משה רבינו?
וא"כ מה זה סותר למה שכתבתי. 


יושב אוהלים
הודעות: 8553
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 932 פעמים
קיבל תודה: 2172 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 13 יולי 2021, 17:20

אחד מן הגולה כתב:
13 יולי 2021, 12:51
ולדבריך שהגר"א בכ"מ מצטט בהקשר לזה גם בזה עיי"ש היטב מה כונתו. ועכ"פ ראה בנפה"ח ש"ג מה שהאריך שאין שום אדם יכול לזכות לדרגא כזו, ואפי' שאר נביאים ואבות הק' לא זכו לזה, רק משה רבי' ע"ה שהגיע לתכלית הביטול בחי' "ונחנו מה" ואדם הראשון קודם החטא [כמבו' גם בהגר"א באדרת אליהו בבראשית] שאף הוא איבדה בחטאו [כמבו' שם ובנפה"ח הנ"ל].
קושייתך היא גופא התשובה.
מעולם לא התכוון לא הוא ולא אף אחד אחר לומר שדרגת מישהו מהגדולים הוא ממש כמו דרגת משה בבחינה זו של "שכינה מדברת מתוך גרונו", אלא שיש בהם מעלה זו לגבי שלא לבטל דבריהם, וכל אחד בדרגא דיליה.


אברהם משה
הודעות: 1044
הצטרף: 23 פברואר 2020, 13:03
נתן תודה: 300 פעמים
קיבל תודה: 429 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי אברהם משה » 13 יולי 2021, 17:48

יושב אוהלים כתב:
13 יולי 2021, 17:20
אברהם משה כתב:
13 יולי 2021, 17:03
ולדבריך שהגר"א בכ"מ מצטט בהקשר לזה גם בזה עיי"ש היטב מה כונתו. ועכ"פ ראה בנפה"ח ש"ג מה שהאריך שאין שום אדם יכול לזכות לדרגא כזו, ואפי' שאר נביאים ואבות הק' לא זכו לזה, רק משה רבי' ע"ה שהגיע לתכלית הביטול בחי' "ונחנו מה" ואדם הראשון קודם החטא [כמבו' גם בהגר"א באדרת אליהו בבראשית] שאף הוא איבדה בחטאו [כמבו' שם ובנפה"ח הנ"ל].
קושייתך היא גופא התשובה.
מעולם לא התכוון לא הוא ולא אף אחד אחר לומר שדרגת מישהו מהגדולים הוא ממש כמו דרגת משה בבחינה זו של "שכינה מדברת מתוך גרונו", אלא שיש בהם מעלה זו לגבי שלא לבטל דבריהם, וכל אחד בדרגא דיליה.
הציטוט הנ"ל שהבאתם, הוא לא שלי, אלא של הרב @אחד מן הגולה.
 


יושב אוהלים
הודעות: 8553
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 932 פעמים
קיבל תודה: 2172 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 13 יולי 2021, 17:57

אברהם משה כתב:
13 יולי 2021, 17:48
יושב אוהלים כתב:
13 יולי 2021, 17:20
אברהם משה כתב:
13 יולי 2021, 17:03
ולדבריך שהגר"א בכ"מ מצטט בהקשר לזה גם בזה עיי"ש היטב מה כונתו. ועכ"פ ראה בנפה"ח ש"ג מה שהאריך שאין שום אדם יכול לזכות לדרגא כזו, ואפי' שאר נביאים ואבות הק' לא זכו לזה, רק משה רבי' ע"ה שהגיע לתכלית הביטול בחי' "ונחנו מה" ואדם הראשון קודם החטא [כמבו' גם בהגר"א באדרת אליהו בבראשית] שאף הוא איבדה בחטאו [כמבו' שם ובנפה"ח הנ"ל].
קושייתך היא גופא התשובה.
מעולם לא התכוון לא הוא ולא אף אחד אחר לומר שדרגת מישהו מהגדולים הוא ממש כמו דרגת משה בבחינה זו של "שכינה מדברת מתוך גרונו", אלא שיש בהם מעלה זו לגבי שלא לבטל דבריהם, וכל אחד בדרגא דיליה.
הציטוט הנ"ל שהבאתם, הוא לא שלי, אלא של הרב @אחד מן הגולה.
 
כבר תיקנתיו למעלה


פותח הנושא
מממממ
הודעות: 190
הצטרף: 18 מאי 2019, 22:26
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 78 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי מממממ » 13 יולי 2021, 18:44

הצעיר שבחבורה כתב:
13 יולי 2021, 16:37
מממממ כתב:
13 יולי 2021, 14:42

חברה בבקשה תרגיעו, אף אחד לא מבטל בינתיים את בין הזמנים.
אף אחד (פה בפורום) לא מתחצף לגדולי ישראל!!!

ובכן הבה ונבדוק...
מממממ כתב:
12 יולי 2021, 13:31
שנים שאני מסתובב אם חוסר הבנה בעניין.

כידוע גדולי ישראל בדורות האחרונים החשיבו את ימי בין הזמנים, ולא הסכימו לבטלם בשום פנים ואופן.

אני הקטן משום מה לא מצליח להבין בכלל על מה ולמה.

בחורי הישיבות בהחלט זקוקים למנוחה והתרעננות.
אבל המציאות כהיום שהרבה נזק נגרם מהימים האלו.
אנשי החינוך מדברים על אחוזים גדולים מאוד מבין הנושרים, שהנפילה התחילה בימי בין הזמנים.
לא צריך להיות גאון גדול, אפשר להסתובב קצת בבין הזמנים בצפון, בכנרת בטבריה ולראות איפה הבחורים מסתובבים..
תופעת הצימרים, ועוד ועוד.
נכון צריכים התרעננות, אז למה לא משנים את  ימי בין הזמנים למשהו אחר,
מה שהולך היום זה הפקרות!!!
שיארגנו קמפים לכמה שבועות, או שהיו בישיבה אך בלי הלימוד והסדרים הרגלים אלא יותר מה שלבו חפץ.
בטוח שנמצא עוד אלף רעיונות איך לתת לבחורים את מה שהם צריכים,
אבל מאיפה הגיעה הקדושה הזאת של בין הזמנים של העוללות וההפקרות שהולכת היום????

ובקשר לילדים צעירים אפשר לבטל לגמרי את החופש, מקסימום לצמצם לכמה ימים. ותסתכלו בתלמוד תורה של הזילברמנים שכבר עשרות שנים עושים כך ולא נגרם שום נזק.
אכן כך שואלים מה הפשט...
ובנוסף.. הכותרת "בין הזמנים - חיובי או שלילי" נשמע ממש כמו דיון בשאלה האם מומלץ לשנות את מתכונת בין הזמנים....
כתבתי באיזה מקום שגדולי ישראל לא מבינים???
שגדולי ישראל טועים???
כתבתי שגדולי ישראל נוהגים בהפקרות????

כתבתי שהמצב היום בבין הזמנים הוא הפקרות.
כתבתי שאני לא מצליח להבין על מה ולמה צריך להיות בין הזמנים בצורה שהוא כהיום.
שאלתי האם היום המצב בבין הזמנים הוא חיובי או שלילי. (אני מבין מדבריך שאתה חושב שהוא חיובי, מעניין לשמוע מדוע)

ועדיין אף אחד בכלל לא הביא שום דבר מגדולי ישראל כהיום שהמצב הזה הוא מה שאמור להיות, ושאין פתרונות אחרים לצורך של בחורי הישיבות להתרענן.
המצב היום שונה מלפני 15 שנה, ובוודאי מלפני 40 שנה...

אם יש לך מה להסביר נשמח לשמוע, אם יש לך מידע עדכני מה גדולי ישראל אומרים על הענין, יותר מאשמח להתעדכן.


איש תלמודי
הודעות: 302
הצטרף: 12 יולי 2021, 16:49
נתן תודה: 317 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי איש תלמודי » 13 יולי 2021, 18:55

כידוע בהרבה ישיבות חסידיות בין הזמנים בנוי בצורה אחרת.
למשל בטשיבין יש ישיבת ביה''ז בישיבה (עם כסף) יבלילה יש פעילויות שונות או שנוסעים לים המלח וכדו'.
ובישיבות אחרות קיצרו את הביה''ז לשבוע וחצי/שבועיים ועושים 'קעמפ' לכמה ימים כך שלא נשאר מידימ הרבה זמן לשעמום המביא לידי חטא.


פותח הנושא
מממממ
הודעות: 190
הצטרף: 18 מאי 2019, 22:26
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 78 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי מממממ » 13 יולי 2021, 19:39

במכתב שהתפרסם היום מגר"ח והגרי"ג אגלשטיין שליט"א.
לא נראה שהם אוחזים שהבין הזמנים הנהוג כהיום אצל רוב הבחורי ישיבות הוא חיובי... אלא שלילי!
הם כותבים לאסור טיולים (מלבד עם הישיבה או המשפחה)
חובה ללמוד סדרי לימוד בזמנים קבועים ובמקומות קבועים. וחלק מהיום עם חברותות.

לידיעתכם @הצעיר שבחבורה @יושב אוהלים 


מוטל
הודעות: 35
הצטרף: 26 יוני 2020, 17:42
נתן תודה: 49 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי מוטל » 13 יולי 2021, 20:26

השאלה הגדולה היא האם בין הזמנים זה הסיבה או שזה תסמין,
האם זה שיש בין הזמנים זה הסיבה שבחורים נוהגים בהפקרות או שבזמן שהם לא במסגרת הישיבה הם מה שהם..
אני חושב שהתפקיד של הישיבה זה לא לשמור ולפקח על הבחורים אלא לחנך ולגדל,
בכל זאת מדובר בבחורים בדרך כלל בוגרים ברשות עצמם שבכל מקום בעולם הם עושים כבר מה שהם רוצים בלי שום הגבלה..
נכון שתמיד כדאי לתמרץ ולדאוג להכי תמצי שהבחורים יוכלו וירצו להמשיך להתעלות אבל לבטל או להגביל בבין הזמנים זה סוג של שליטה, לא חינוך.


אחד מן הגולה
הודעות: 671
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 51 פעמים
קיבל תודה: 194 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 13 יולי 2021, 22:29

אברהם משה כתב:
13 יולי 2021, 17:03
בנפש החיים ש"ג מדבר באריכות על גודלת מעלת משה רבינו לעומת האבות הקדושים, אך לא מזכיר ענין הזוה"ק אתפשטותיה.
באבן שלמה פי"א אות ה' מביא שבכל דור מאיר ניצוץ א' ממשה רבינו לחד בדור, והוא שופע אורו לכל ת"ח שבדור, וכל חידו"ת שמתחדש בעולם הוא ע"י השפעת אורו של משה רבינו.
בביאור הגר"א לתיקוני זוהר (קי. - קיב.) על מאמר הזוה"ק אתפשטותיה כתב: אשרינו שהוא (משה) בינינו וכו', וכל צדיק וצדיק שבכל דור ודור בבחי' משה רבינו. ועיי"ש שאינו מאיר לשישים ריבוא בכל דור ודור בשווה - כמו שכתוב בזוהר, שלא בהכרח שיהיה בכל דור ודור כזו כמות. 
לסיכום, הן הגר"א והן הנפש החיים לא שוללים את ענין אתפשטותיה, שזה זוהר מפורש - בכל דור ודור ובכל צדיק וצדיק - רק הם מגבילים את זה, או לצדיק אחד בדור, או ליותר מזה רק לא בדרגתו של משה רבינו, שזה לא יתכן כלל, רק מעין דמעין.
וכי שאר הנביאים לא נאמר עליהם מעין בחי' שכינה מדברת מתוך גרונם, אפילו שלא היו בדרגתו של משה רבינו?
וא"כ מה זה סותר למה שכתבתי.
לא אמרתי שהם סותרים את עניין אתפשטותי' דמשה, רק יעויי"ש בנפה"ח בסוף שער ג שמאריך ששכינה מדברת מתוך גרונו הוא עניין השייך דוקא למשה רבי' ואדה"ר קודם החטא, וכדברי הגר"א באדרת אליהו שהבאתי לעיל שמפרש את מה שאמר אדה"ר 'כי ערום אנוכי' שכבר אין השכינה מדברת מתוך גרונו.
דברי הגר"א בעניין אתפשטותי' דמשה מובא במקומות רבים, וחוזר ע"ז הגר"א גם כמה פעמים בפי' לספ' משלי, אך כמובן שאי"ז אלא בבחינה מסוימת ולא ששכינה מדברת מתוך גרונו של כל צדיק וצדיק מה שבנפה"ח כתוב שאפי' האבות הק' לא באו לדרגה זו.


אחד מן הגולה
הודעות: 671
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 51 פעמים
קיבל תודה: 194 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 13 יולי 2021, 22:34

איש תלמודי כתב:
13 יולי 2021, 18:55
כידוע בהרבה ישיבות חסידיות בין הזמנים בנוי בצורה אחרת.
למשל בטשיבין יש ישיבת ביה''ז בישיבה (עם כסף) יבלילה יש פעילויות שונות או שנוסעים לים המלח וכדו'.
ובישיבות אחרות קיצרו את הביה''ז לשבוע וחצי/שבועיים ועושים 'קעמפ' לכמה ימים כך שלא נשאר מידימ הרבה זמן לשעמום המביא לידי חטא.
אין לדמות את החסידים לליטאים בעניין זה כלל, אדרבא אצל החסידים כל המושג של ביהז"מ הוא מושג תמוה קצת.  ומאידך אצל הליטאים הדוגלים בעצמיות שעבודת ה' אינה צריכה להיות תלויה בקהילתיות תמוה מאד מי שמבקש לשלול את זה בזמנינו, כיום אדרבא הדבר נצרך יותר וצריך אולי להאריכו עוד, היום הקהילתיות והעדריות הרימה ראש יותר מאי פעם, ורק בביהז"מ שנמצאים לבד בלא חברה או קהילה וכו' יכול אדם לבנות את עצמו בצורה פנימית.
 


איש תלמודי
הודעות: 302
הצטרף: 12 יולי 2021, 16:49
נתן תודה: 317 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי איש תלמודי » 13 יולי 2021, 22:58

אחד מן הגולה כתב:
13 יולי 2021, 22:34
אין לדמות את החסידים לליטאים בעניין זה כלל, אדרבא אצל החסידים כל המושג של ביהז"מ הוא מושג תמוה קצת.

למה 'תמוה'.


איש תלמודי
הודעות: 302
הצטרף: 12 יולי 2021, 16:49
נתן תודה: 317 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי איש תלמודי » 13 יולי 2021, 23:01

אחד מן הגולה כתב:
13 יולי 2021, 22:34
ומאידך אצל הליטאים הדוגלים בעצמיות שעבודת ה' אינה צריכה להיות תלויה בקהילתיות תמוה מאד מי שמבקש לשלול את זה בזמנינו, כיום אדרבא הדבר נצרך יותר וצריך אולי להאריכו עוד, היום הקהילתיות והעדריות הרימה ראש יותר מאי פעם, ורק בביהז"מ שנמצאים לבד בלא חברה או קהילה וכו' יכול אדם לבנות את עצמו בצורה פנימית.

אז למה הקימו מרנן הגר''ד כהן והגרמ''ה הירש את 'האיחוד' אם לא כדי לייצר קהילתיות שתשמור את הבחורים מרוחות רעות המנשבות ברחוב.


אברהם משה
הודעות: 1044
הצטרף: 23 פברואר 2020, 13:03
נתן תודה: 300 פעמים
קיבל תודה: 429 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי אברהם משה » 13 יולי 2021, 23:08

אחד מן הגולה כתב:
13 יולי 2021, 22:29
אברהם משה כתב:
13 יולי 2021, 17:03
בנפש החיים ש"ג מדבר באריכות על גודלת מעלת משה רבינו לעומת האבות הקדושים, אך לא מזכיר ענין הזוה"ק אתפשטותיה.
באבן שלמה פי"א אות ה' מביא שבכל דור מאיר ניצוץ א' ממשה רבינו לחד בדור, והוא שופע אורו לכל ת"ח שבדור, וכל חידו"ת שמתחדש בעולם הוא ע"י השפעת אורו של משה רבינו.
בביאור הגר"א לתיקוני זוהר (קי. - קיב.) על מאמר הזוה"ק אתפשטותיה כתב: אשרינו שהוא (משה) בינינו וכו', וכל צדיק וצדיק שבכל דור ודור בבחי' משה רבינו. ועיי"ש שאינו מאיר לשישים ריבוא בכל דור ודור בשווה - כמו שכתוב בזוהר, שלא בהכרח שיהיה בכל דור ודור כזו כמות. 
לסיכום, הן הגר"א והן הנפש החיים לא שוללים את ענין אתפשטותיה, שזה זוהר מפורש - בכל דור ודור ובכל צדיק וצדיק - רק הם מגבילים את זה, או לצדיק אחד בדור, או ליותר מזה רק לא בדרגתו של משה רבינו, שזה לא יתכן כלל, רק מעין דמעין.
וכי שאר הנביאים לא נאמר עליהם מעין בחי' שכינה מדברת מתוך גרונם, אפילו שלא היו בדרגתו של משה רבינו?
וא"כ מה זה סותר למה שכתבתי.
לא אמרתי שהם סותרים את עניין אתפשטותי' דמשה, רק יעויי"ש בנפה"ח בסוף שער ג שמאריך ששכינה מדברת מתוך גרונו הוא עניין השייך דוקא למשה רבי' ואדה"ר קודם החטא, וכדברי הגר"א באדרת אליהו שהבאתי לעיל שמפרש את מה שאמר אדה"ר 'כי ערום אנוכי' שכבר אין השכינה מדברת מתוך גרונו.
דברי הגר"א בעניין אתפשטותי' דמשה מובא במקומות רבים, וחוזר ע"ז הגר"א גם כמה פעמים בפי' לספ' משלי, אך כמובן שאי"ז אלא בבחינה מסוימת ולא ששכינה מדברת מתוך גרונו של כל צדיק וצדיק מה שבנפה"ח כתוב שאפי' האבות הק' לא באו לדרגה זו.
גם כאן אי"ז סותר את דברי.
מכל מקום לדרכם של חסידים, אולי מונח לך שהם סוברים שהאדמו"ר שכינה מדברת מתוך גרונו, לא אכנס לכך אם זה כן או לא, ויתכן גם שלא, ובכל אופן אין חיוב כלל להאמין לזה, ואולי אף אסור. מה שכן אמרו, שנפש הצדיק עטוף בדיבורו. ו'נפש' הצדיק זה לא דבר קטן, אלא שהשפע העליון יורד דרך נפשו של הצדיק, שהוא בחי' נשמה כללית.
כתבתי בקיצור נמרץ, והדברים עמוקים מאוד. וכדאי מאוד למר לעיין בספר 'תורת אבות' בהקדמה אות ו - אמונת חכמים והתקשרות לצדיקים, מבוארים שם יסודות בהירים ביותר בנוגע לרבי בתורת החסידות. וכן בפנים הספר עשה לך רב וקנה לך חבר - פ"א כללי אמונת חכמים לבעל חסל"א ויסוה"ע. 
 


מוחל וסולח
הודעות: 879
הצטרף: 23 יולי 2018, 12:02
נתן תודה: 527 פעמים
קיבל תודה: 275 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי מוחל וסולח » 13 יולי 2021, 23:38

פינחס רוזנצוויג כתב:
12 יולי 2021, 14:37
בין הזמנים הוא בעיה, וכלל לא בטח שבלי בין הזמנים האלול יהיה כזה גרוע.

אבל הטענה להפקרות היא לא צדקת. כי מותר וחובה גם להורים לקחת אחריות.
בחור שמתפרחח בבין הזמנים כי אין חינוך בבית, קרוב לודאי שגם בלי בין הזמנים סופו היה להתפרחח.
אין לי מושג אם מישהו הגיב לטענתך.
אך טענתך סותרת את התפילה ואל תביאנו לא לידי נסיון.

כי בחור לא 'מתפרחח' (?) בבין הזמנים כי אין חינוך בבית,
אלא כיון שזהו זמן בטלה, ושעמום.
ובחוץ, נסיונות מרובים. וחשיפה לדברים שלא נחשפים אליהם (לרוב, ובתקווה שכך) בין כותלי הישיבה.


איש תלמודי
הודעות: 302
הצטרף: 12 יולי 2021, 16:49
נתן תודה: 317 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי איש תלמודי » 13 יולי 2021, 23:41

מוחל וסולח כתב:
13 יולי 2021, 23:38
פינחס רוזנצוויג כתב:
12 יולי 2021, 14:37
בין הזמנים הוא בעיה, וכלל לא בטח שבלי בין הזמנים האלול יהיה כזה גרוע.

אבל הטענה להפקרות היא לא צדקת. כי מותר וחובה גם להורים לקחת אחריות.
בחור שמתפרחח בבין הזמנים כי אין חינוך בבית, קרוב לודאי שגם בלי בין הזמנים סופו היה להתפרחח.
אין לי מושג אם מישהו הגיב לטענתך.
אך טענתך סותרת את התפילה ואל תביאנו לא לידי נסיון.

כי בחור לא 'מתפרחח' (?) בבין הזמנים כי אין חינוך בבית,
אלא כיון שזהו זמן בטלה, ושעמום.
ובחוץ, נסיונות מרובים. וחשיפה לדברים שלא נחשפים אליהם (לרוב, ובתקווה שכך) בין כותלי הישיבה.

להורים קשה יותר לשמור על הבחור בבין הזמנים .


מוחל וסולח
הודעות: 879
הצטרף: 23 יולי 2018, 12:02
נתן תודה: 527 פעמים
קיבל תודה: 275 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי מוחל וסולח » 13 יולי 2021, 23:42

איש תלמודי כתב:
13 יולי 2021, 23:41
מוחל וסולח כתב:
13 יולי 2021, 23:38
פינחס רוזנצוויג כתב:
12 יולי 2021, 14:37
בין הזמנים הוא בעיה, וכלל לא בטח שבלי בין הזמנים האלול יהיה כזה גרוע.

אבל הטענה להפקרות היא לא צדקת. כי מותר וחובה גם להורים לקחת אחריות.
בחור שמתפרחח בבין הזמנים כי אין חינוך בבית, קרוב לודאי שגם בלי בין הזמנים סופו היה להתפרחח.
אין לי מושג אם מישהו הגיב לטענתך.
אך טענתך סותרת את התפילה ואל תביאנו לא לידי נסיון.

כי בחור לא 'מתפרחח' (?) בבין הזמנים כי אין חינוך בבית,
אלא כיון שזהו זמן בטלה, ושעמום.
ובחוץ, נסיונות מרובים. וחשיפה לדברים שלא נחשפים אליהם (לרוב, ובתקווה שכך) בין כותלי הישיבה.

להורים קשה יותר לשמור על הבחור בבין הזמנים .
ולכן?
 


איש תלמודי
הודעות: 302
הצטרף: 12 יולי 2021, 16:49
נתן תודה: 317 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי איש תלמודי » 13 יולי 2021, 23:43

 
מוחל וסולח כתב:
13 יולי 2021, 23:42
איש תלמודי כתב:
13 יולי 2021, 23:41
מוחל וסולח כתב:
13 יולי 2021, 23:38

אין לי מושג אם מישהו הגיב לטענתך.
אך טענתך סותרת את התפילה ואל תביאנו לא לידי נסיון.

כי בחור לא 'מתפרחח' (?) בבין הזמנים כי אין חינוך בבית,
אלא כיון שזהו זמן בטלה, ושעמום.
ובחוץ, נסיונות מרובים. וחשיפה לדברים שלא נחשפים אליהם (לרוב, ובתקווה שכך) בין כותלי הישיבה.

להורים קשה יותר לשמור על הבחור בבין הזמנים .
ולכן?


לכן אינך צודק שגם לולי הביה''ז הוא היה מתפרחח.


מוחל וסולח
הודעות: 879
הצטרף: 23 יולי 2018, 12:02
נתן תודה: 527 פעמים
קיבל תודה: 275 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי מוחל וסולח » 13 יולי 2021, 23:45

איש תלמודי כתב:
13 יולי 2021, 23:43
 
מוחל וסולח כתב:
13 יולי 2021, 23:42
איש תלמודי כתב:
13 יולי 2021, 23:41


להורים קשה יותר לשמור על הבחור בבין הזמנים .
ולכן?

לכן אינך צודק שגם לולי הביה''ז הוא היה מתפרחח.
אוקיי.
שים לב לחילופי הדברים, מי כתב מה.

ואולי כוונתך להוסיף על דברי.


איש תלמודי
הודעות: 302
הצטרף: 12 יולי 2021, 16:49
נתן תודה: 317 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי איש תלמודי » 13 יולי 2021, 23:50

מוחל וסולח כתב:
13 יולי 2021, 23:45
איש תלמודי כתב:
13 יולי 2021, 23:43
 
מוחל וסולח כתב:
13 יולי 2021, 23:42

ולכן?

לכן אינך צודק שגם לולי הביה''ז הוא היה מתפרחח.
אוקיי.
שים לב לחילופי הדברים, מי אומר מה.

ואולי כוונתך להוסיף על דברי.
סליחה 
התכוונתי להתווכח עם מנחס רוזנצוויג.
 


איש תלמודי
הודעות: 302
הצטרף: 12 יולי 2021, 16:49
נתן תודה: 317 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי איש תלמודי » 13 יולי 2021, 23:54

מוטל כתב:
13 יולי 2021, 20:26
השאלה הגדולה היא האם בין הזמנים זה הסיבה או שזה תסמין,
האם זה שיש בין הזמנים זה הסיבה שבחורים נוהגים בהפקרות או שבזמן שהם לא במסגרת הישיבה הם מה שהם..
אני חושב שהתפקיד של הישיבה זה לא לשמור ולפקח על הבחורים אלא לחנך ולגדל,
בכל זאת מדובר בבחורים בדרך כלל בוגרים ברשות עצמם שבכל מקום בעולם הם עושים כבר מה שהם רוצים בלי שום הגבלה..
נכון שתמיד כדאי לתמרץ ולדאוג להכי תמצי שהבחורים יוכלו וירצו להמשיך להתעלות אבל לבטל או להגביל בבין הזמנים זה סוג של שליטה, לא חינוך.

צריך גם לבטל את הביה''ז כדי להקטין את הניסיון.
וגם לחנך ולגדל כמובן וזה באמת עיקר הבעיה.
 


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 1827
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 505 פעמים
קיבל תודה: 759 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 14 יולי 2021, 00:03

מוחל וסולח כתב:
13 יולי 2021, 23:38
אלא כיון שזהו זמן בטלה, ושעמום.
נכון והערתך נכונה.
הורים מודעים יהפכו את בין הזמנים לזמן לא משעמם.
כן, אבא יסגור את הגמרא בישיבת 'בין הזמנים' וילך עם בנו המשועמם, לא למוזאון כלי המקדש, אלא לאטרקציה בגולן.


פותח הנושא
מממממ
הודעות: 190
הצטרף: 18 מאי 2019, 22:26
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 78 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי מממממ » 14 יולי 2021, 00:10

פינחס רוזנצוויג כתב:
14 יולי 2021, 00:03
נכון והערתך נכונה.
הורים מודעים יהפכו את בין הזמנים לזמן לא משעמם.
כן, אבא יסגור את הגמרא בישיבת 'בין הזמנים' וילך עם בנו המשועמם, לא למוזאון כלי המקדש, אלא לאטרקציה בגולן.
דברים נכונים מאוד!
הזוי שיש אבות שממש מחמירים בביטול תורה.... באנו לעולם ללמוד??? או לעשות מה שה' רוצה, ברור כשמש בצהרים שאבא לבחורים שלא נמצאים בישיבת בין הזמנים..... שיסגור את הגמ' למשך שלשה שבועות ויצא לטייל ולחרוש את הארץ עם הבנים שלו.
מה עדיף שבחור יסע עם חברים לעשות לינת שטח על שפת הכנרת או שמא עדיף שאבא יסע עם הבנים שלו יוריד את הפראק וישן באוהל, וינפנף במנגל על הדגים שדגו מהים....

הזוי, שב2021 יש הורים שעדיין לא הבינו את זה!


אחד מן הגולה
הודעות: 671
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 51 פעמים
קיבל תודה: 194 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 14 יולי 2021, 00:15

איש תלמודי כתב:
13 יולי 2021, 23:01
אחד מן הגולה כתב:
13 יולי 2021, 22:34
ומאידך אצל הליטאים הדוגלים בעצמיות שעבודת ה' אינה צריכה להיות תלויה בקהילתיות תמוה מאד מי שמבקש לשלול את זה בזמנינו, כיום אדרבא הדבר נצרך יותר וצריך אולי להאריכו עוד, היום הקהילתיות והעדריות הרימה ראש יותר מאי פעם, ורק בביהז"מ שנמצאים לבד בלא חברה או קהילה וכו' יכול אדם לבנות את עצמו בצורה פנימית.

אז למה הקימו מרנן הגר''ד כהן והגרמ''ה הירש את 'האיחוד' אם לא כדי לייצר קהילתיות שתשמור את הבחורים מרוחות רעות המנשבות ברחוב.
גם אני מצטרף לתמיהתך
 


אחד מן הגולה
הודעות: 671
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 51 פעמים
קיבל תודה: 194 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בין הזמנים - חיובי או שלילי

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 14 יולי 2021, 00:20

אברהם משה כתב:
13 יולי 2021, 23:08
מכל מקום לדרכם של חסידים, אולי מונח לך שהם סוברים שהאדמו"ר שכינה מדברת מתוך גרונו, לא אכנס לכך אם זה כן או לא, ויתכן גם שלא, ובכל אופן אין חיוב כלל להאמין לזה, ואולי אף אסור. מה שכן אמרו, שנפש הצדיק עטוף בדיבורו. ו'נפש' הצדיק זה לא דבר קטן, אלא שהשפע העליון יורד דרך נפשו של הצדיק, שהוא בחי' נשמה כללית.
כתבתי בקיצור נמרץ, והדברים עמוקים מאוד. וכדאי מאוד למר לעיין בספר 'תורת אבות' בהקדמה אות ו - אמונת חכמים והתקשרות לצדיקים, מבוארים שם יסודות בהירים ביותר בנוגע לרבי בתורת החסידות. וכן בפנים הספר עשה לך רב וקנה לך חבר - פ"א כללי אמונת חכמים לבעל חסל"א ויסוה"ע.
לא מונח לי שום דבר, הגבתי על מה שאמר מר על רבנים שהשכינה מדברת מתוך גרונם.
לגבי ההשקפה החסידית בעניין האדמו"ר גם בתוך החסידים עצמם כמה וכמה נוסחאות בדבר, ולא יועיל עיון בספר אחד לזה. ועכ"פ מה שהאריכו הרבה שהצדיק הוא נשמה כוללת עדיין המרחק בין זה לשכינה מדברת מתוך גרונו הוא מרחק רב.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ואת עמלנו - אלו הבנים”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח