׳בקהילה׳ בכותרת ראשית: אחרי מירון, קרלין ומיאמי - האסון הרביעי השנה בדרך!

יצחק ב

משתמש ותיק
תופעה מדאיגה: מאות בחורים, ליטאים וחסידים,
ימצאו עצמם בבית בזמן אלול הקרוב בחסות שאיפת מנהלי ישיבות למיתוג מחדש.
עכ"ל
מישהו יודע במה מדובר?
זה משהו באמת חריג או סתם עוד קמפיין נגד הבררנות בישיבות?
ייש"כ
 
יצחק ב אמר:
זה משהו באמת חריג או סתם עוד קמפיין נגד הבררנות בישיבות
הגאון רבי אברהם גניחובסקי זצ"ל פנה פעם לאחד ממנהלי המוסדות שיש לו בחור מצויין ממשפחה מצויינת רק יש להם חיסרון אחד שזקניו היו תלמידי הריטב"א ולא תלמידי רש"י ור"ת
הבררנות הזאת הידועה היא ממש היפך התורה בצורה מוחלטת
ואני לא מדבר ממשהו אישי אני אשכנזי טהור בן למשפחת רבנים מיוחסת, בישיבות היו הרבה שרצו אותי
אך ברור לי שזה לא דעת תורה
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
אכן יש דברים בגו.

המצב שנוצר לפחות בציבור החסידי,
אין ישיבה גדולה אחת שמיועדת לבחור בינוני ומעלה.
כולם מקבלים רק מצוינים ופרומער'ס.

בחור טוב שאבא שלו קצת פתוח,
ישאר כמעט ברחוב.
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
משגיח כשרות ותיק אמר:
יצחק ב אמר:
זה משהו באמת חריג או סתם עוד קמפיין נגד הבררנות בישיבות
הגאון רבי אברהם גניחובסקי זצ"ל פנה פעם לאחד ממנהלי המוסדות שיש לו בחור מצויין ממשפחה מצויינת רק יש להם חיסרון אחד שזקניו היו תלמידי הריטב"א ולא תלמידי רש"י ור"ת
הבררנות הזאת הידועה היא ממש היפך התורה בצורה מוחלטת
ואני לא מדבר ממשהו אישי אני אשכנזי טהור בן למשפחת רבנים מיוחסת, בישיבות היו הרבה שרצו אותי
אך ברור לי שזה לא דעת תורה


זה היה עוד לפני שהם הקימו ישיבות מפוארות שלא נופלות מאומה מאחרות.
כיום אין הרבה טעם בהתנפלות על ישיבה אשכנזית דווקא, ק"ו אם היא סוג ג', ונופלת בהרבה מהספרדיות הטובות.
 
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
אכן יש דברים בגו.

המצב שנוצר לפחות בציבור החסידי,
אין ישיבה גדולה אחת שמיועדת לבחור בינוני ומעלה.
כולם מקבלים רק מצוינים ופרומער'ס.

בחור טוב שאבא שלו קצת פתוח,
ישאר כמעט ברחוב.

יש בכלל חסידי ישיבות שמחפשות בחורים, והם חלשות... [בין השאר של חסידויות קטנות שרוצות להתפתח]

דא עקא שהבינונים והמודרנים בציבור החסידי נאלצים ללכת לסוג ג', ואין שם משהו באמצע.

רק יש חמש ישיבות גדולות של 400/300 בחורים בערך כל אחת, שהם המעולות.

ועוד עשרות ישיבות קטנות של כ50 בחורים לאט משהו.

חוץ מזה, יש בבעלז ישיבות עם מענה לכל הסוגים, והראייה שאף אחד לא יוצא משם החוצה, בשאר החסידויות הגדולות יש מענה לרוב, אך יש שיוצאים.
 

יצחק ב

משתמש ותיק
פותח הנושא
אמונת אומן אמר:
אכן יש דברים בגו.

המצב שנוצר לפחות בציבור החסידי,
אין ישיבה גדולה אחת שמיועדת לבחור בינוני ומעלה.
כולם מקבלים רק מצוינים ופרומער'ס.

בחור טוב שאבא שלו קצת פתוח,
ישאר כמעט ברחוב.


אוי נא לנו 
ואוי שקול הזעקה הגדולה והמרה נשמעת רק ב"בקהילה"....  

 
 

נתתיו ללוי

משתמש חדש
אמונת אומן אמר:
אכן יש דברים בגו.

המצב שנוצר לפחות בציבור החסידי,
אין ישיבה גדולה אחת שמיועדת לבחור בינוני ומעלה.
כולם מקבלים רק מצוינים ופרומער'ס.

בחור טוב שאבא שלו קצת פתוח,
ישאר כמעט ברחוב.
קח את ישיבת מיר לדוגמא יש שם הרבה חסידים (יש בנין פנימיה שלם רק לחסידים) והם מקבלים כמעט כל אחד
 
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
נתתיו ללוי אמר:
אמונת אומן אמר:
אכן יש דברים בגו.

המצב שנוצר לפחות בציבור החסידי,
אין ישיבה גדולה אחת שמיועדת לבחור בינוני ומעלה.
כולם מקבלים רק מצוינים ופרומער'ס.

בחור טוב שאבא שלו קצת פתוח,
ישאר כמעט ברחוב.
קח את ישיבת מיר לדוגמא יש שם הרבה חסידים (יש בנין פנימיה שלם רק לחסידים) והם מקבלים כמעט כל אחד
אין שם שיעור א', זה קיבוץ
 
 
נתתיו ללוי אמר:
משגיח כשרות ותיק אמר:
אני אשכנזי טהור
קצת צרם לי
סליחה
התכוונתי לומר רק מבחינה זו שהרבה ישיבות אשכנזיות פוסלים מיד את הספרדים אפי' שהם משפחות מאוד מאוד טובות
ובלשון צינית בלבד כתבתי אשכנזי טהור לא התכוונתי חלילה שהספרדים אינם טהורי חלילה
לגופו של עניין:
החברותא שלי ספרדי
השכנים שיש לי איתם קשר הכי טוב הם ספרדיים
משום מה עם האשכנזים פחות הסתדרתי
 
 
ישראל הכהן אמר:
זה היה עוד לפני שהם הקימו ישיבות מפוארות שלא נופלות מאומה מאחרות.
כיום אין הרבה טעם בהתנפלות על ישיבה אשכנזית דווקא, ק"ו אם היא סוג ג', ונופלת בהרבה מהספרדיות הטובות.
יסלחו לי החברים הספרדיים
צדקו דברי הרב ישראל הכהן
יש איזשהי נחיתות מובנית אצל הספרדים בעניין זה, וחבל
 
משגיח כשרות ותיק אמר:
ישראל הכהן אמר:
זה היה עוד לפני שהם הקימו ישיבות מפוארות שלא נופלות מאומה מאחרות.
כיום אין הרבה טעם בהתנפלות על ישיבה אשכנזית דווקא, ק"ו אם היא סוג ג', ונופלת בהרבה מהספרדיות הטובות.
יסלחו לי החברים הספרדיים
צדקו דברי הרב ישראל הכהן
יש איזשהי נחיתות מובנית אצל הספרדים בעניין זה, וחבל
יש לי שאלה לשאול אותך בפרטי. בלי קשר לנושא אלא לשם שלך.
אני יכול לשאול בציבור? [כי עדיין אין לך הודעות פרטיות]
 
 
המקשיב אמר:
אומרים שהדבר היחיד האמיתי בעיתונים, הוא המחיר. : - )

רבי אברהם גניחובסקי סיפר שפעם נכנס לקיוסק וביקש לקנות עיתון שהיה כתוב עליו שמחירו 5 ש"ח
המוכר ביקש 10 באומרו: "וכי אתהה מאמין לכל מה שכתוב בעיתון"?
 
משגיח כשרות ותיק אמר:
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
יש לי שאלה לשאול אותך בפרטי. בלי קשר לנושא אלא לשם שלך.
אני יכול לשאול בציבור? [כי עדיין אין לך הודעות פרטיות]
תנסה
תחליט אם נראה לך שזה שאלה לא פוגענית אז לא מפריע לי
 
 

עץ הדעת

משתמש ותיק
הכתבה מבקהילה הוא העתק של כתבה של כיכר השבת

תופעה חמורה וכאובה במיוחד בעולם הישיבות החסידי והכלל חסידי, במסגרתה עשרות רבות של בחורי ישיבה צעירים בגילאים 15 - 18 צפויים להישאר ללא מסגרת ישיבתית בזמן אלול הקרוב, בעוד כחודש וחצי.
 ל'כיכר השבת' נודע כי בקרב העסקנים הפועלים בנושא שוררת דאגה רבה, בשל העובדה כי השנה יותר מבשנים קודמות, החליטו מנהלי וראשי ישיבות רבים, לדבריהם, להודיע למספר רב של בחורים כי עליהם למצוא לעצמם מסגרת לזמן אלול הקרוב.
 בשיחה עם 'כיכר השבת' מתאר אחד העסקנים בכאב רב את המצב. לדבריו "ישנם השנה כשלושים ישיבות חסידיות וכלל חסידיות, בערים ירושלים, בני ברק, בית שמש, אלעד, אשדוד וביתר עילית אשר הודיעו לבחורים רבים כי לקראת זמן אלול הקרוב הם מסולקים מהישיבה".
 העסקן שפועל בתחום בשנים האחרונות, יחד עם רבנים מוכרים מאד במגזר החסידי והכלל חסידי אומר כי הסיבה לתופעה המדאיגה הינה בין היתר תקופת הקורונה, במהלכה בחורים אשר שהו במשך ימים רבים מחוץ לכותלי הישיבות, חזרו אחרת מכפי שהיו קודם לכן, עובדה שהציבה את הצוות החינוכי בפני דילמות קשות וקשיים רבים בהתמודדות עם הבחורים.
\
jsonapi.php

jsonapi.php

 מקודם 
יש לך רעב בעניים להצליח? בוא לאולפן כיכרבנוסף טוענים העסקנים כי מהיכרותם את הנושא מקרוב, ישנם ראשי ישיבות שניצלו את תקופת הקורונה לרעה, בכך שהם משתמשים בנגיף כתירוץ של ממש להוצאת הבחורים, אך ורק בשל חוסר רצון ויכולת להתעסק עם הבחורים בצורה רכה יותר, מה שהוביל להחלטה אצל מספר ישיבות לסגור שיעורים שלמים לצמיתות ולפתוח הרשמה חדשה של בחורים לקראת זמן אלול הקרוב.

 בחורים חסידים בקבר רחל. ארכיון (צילום: יח"צ)לדבריו, "ישנם נכון לרגע זה למעלה מ-130 בחורים שסולקו מהמסגרת הישיבתית, ללא שום דאגה עבורם למסגרת חילופית, צעד אשר גורם לנזקים רוחניים בלתי הפיכים, ולהרס החיים של ממש עבור אותם בחורים, אשר רחוקים מלהיקרא 'נוער שוליים', שמוצאים עצמם כעת בחוסר אונים, כאשר חלקם כבר ללא מסגרת מספר חודשים".
 צעד שכזה, מסביר העסקן, גורם לבחור להימצא במקרה הטוב בבית, שם הוא נקלע לעיתים למחלוקות קשות עם ההורים ובני משפחה נוספים, ובמקרה הגרוע יותר, הוא מוצא עצמו ברחוב, תוך שהוא מתחבר לחברה קלוקלת, ואף מגיע למחוזות אפלים שאין משם דרך חזרה.

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)
 העסקן, מוסיף ומספר כי שוחח עם אחד המשגיחים שאמר לו בזה הלשון: "השנה אנחנו עושים ניקוי אורוות. אין לנו יכולת להתמודד עם בחורים שנחלשו בתקופה האחרונה, למרות שמרביתם יושבים בישיבה ולומדים". הוא מוסיף קריאה נרגשת: "אני פונה בזה לראשי הישיבות, לאדמו"רים הנוגעים בדבר שאך לפני שנה התכנסו וקראו לקבל את כולם למסגרות, דווקא בשל המצב. אנא חוסו על הנשמות הטהורות, על מאות הבחורים שעלולים להגיע לתהום".
 בשיחה עם 'כיכר השבת' אומר אחד המשגיחים המוכרים והוותיקים בעולם הישיבות הכלל חסידי כי הטענה שנשמעת בקרב חלק מהעסקנים לפיה ישנן ישיבות שהחליטו לנצל את המצב - אינה נכונה. לדבריו, ישיבות שהשקיעו שנים רבות בשמם הטוב ובהשקעה חינוכית רבה בבחורי הישיבה, נקלעו בחודשים האחרונים למצב בעייתי, במסגרתו, בחורים חזרו להיכלי הישיבות עם מושגים חדשים, חלקם אפילו עם סמארטפונים, וגרמו להתדרדרות רוחנית גדולה בקרב שאר בחורי הישיבה, ואשר על כן, מתוך אחריות גדולה לשאר הבחורים, לא נותרה ברירה בקרב ראשי הישיבות אלא לסלק את הבחורים שנחלשו.
 עוד הוא מוסיף ומציין כי "בשונה מישיבות במגזרים אחרים, שם מקובל לאפשר פתיחות יתר בקרב הבחורים בשלל נושאים גשמיים לצד הלימוד בישיבה, בעולם הישיבות החסידי, הפתיחות מחמירה בהרבה, ואשר על כן בחור שנמצא לא מתאים, עליו לחפש לעצמו מסגרת מתאימה".
 בפרק הבא, נביא כאן ב'כיכר השבת' את העדויות של חלק מהבחורים אשר נמצאים נכון לעכשיו ללא מסגרת ישיבתית.

המשבר בישיבות החסידיות
נותרו ללא ישיבה, ומדברים לראשונה: "לא רוצים להידרדר"
עשרות רבות של בחורים חסידיים נותרו ללא מסגרת ישיבתית לקראת 'זמן אלול'; 'כיכר השבת' שהציף את הסוגיה הבוערת, חושף לראשונה את עדויות הבחורים שנזרקו - וחוששים מאוד להידרדר (חסידים)
שימי שפר|כ"ו בתמוז תשפא 21:20 06.07.21



חשיפת 'כיכר השבת': התופעה המדאיגה בעולם הישיבות החסידי והכלל חסידי, במסגרתה עשרות רבות של בחורי ישיבה צעירים בגילאים 15-18, צפויים להישאר ללא מסגרת ישיבתית בזמן אלול הקרוב, שנחשפה ב'כיכר השבת' - עוררה הדים רבים והציפה את הבעיה הכאובה על סדר היום.

עשרות בחורים חסידיים נותרו ללא ישיבה; "זה הרס החיים"
בפרק השני, אנו מבקשים להתמקד בעדויות הכואבות של הבחורים עצמם, אלו שנזרקו בבושת פנים, ומתארים את המצב העגום, ואת הרצון שלהם לא להיזרק לרחוב ולמצוא את עצמם יורדים ומדרדרים.

יצוין כי העדויות מהוות חלק קטן מאד מסך העדויות שהגיעו ל'כיכר השבת', ומעידות יותר מכל על המצב המורכב שבו נמצאים בחורים רבים בעולם הישיבות החסידי.

מוטי, תושב העיר בני ברק, מתאר את מצבו: "אני בן 19 וחצי, למדתי בשנה האחרונה בישיבה מפורסמת בבני ברק בשיעור ג' ישיבה גדולה. חזרתי בראש חודש אייר לישיבה, והמשגיח אמר לי: 'תעוף הביתה, אין לך מה לחפש פה'. התחננתי לפני המשגיח והבטחתי לו שאני ישתדל לעמוד בכללים, אך הוא בשום פנים ואופן לא הסכים, למרות שהסברתי לו שאני בתקופה של שידוכים".

צילום: יח"צ מקודם
חושבים על המחר – גם בעו"ש:
צילום: shutterstock
מתכון למיונז טבעוני: מטבל קשיו וחרדל
צילום: אברומי לינשה מקודם
יעקב גנזלר מנכל מוסדות אור חדש בראיון
"מאז", הוא מספר, "אני עובד כמה שעות בודדות ביום, ומשתדל לא לעשות שטויות, אך נכון לעכשיו אין לי עדיין ישיבה לזמן אלול הבעל"ט".


מוטי מוסיף כי "יחד איתי סולקו ארבעה בחורים נוספים, כאשר אחד מהם הצליח בחסדי שמיים למצוא ישיבה בביתר עילית, אך שלושת הבחורים האחרים עדיין ללא ישיבה". לטענתו, הם סולקו מהישיבה "רק בגלל שהם יצאו מחדרם בישיבה כדי לצפות ביירוטים של מערכת כיפת ברזל במבצע שומר החומות".

אלי, בחור חסידי בן 17 וחצי, שלמד בשנה האחרונה בשתי ישיבות, אחת חסידית מובהקת ומוכרת והשניה כלל חסידית, מתאר בשיחה עם 'כיכר השבת' את מה שעבר. "למדתי בישיבה בבני ברק, שם ראשי הישיבה הם בניו של האדמו"ר, שדרשו מכלל הבחורים להשתתף בעריכת ה'טישים' של הרבי, ללא יוצא מן הכלל.

"בחודש כסלו האחרון סבלתי מחום ומצינון, ללא קשר לקורונה, ולאחר שמשגיח בישיבה יעץ לי לחזור הביתה לשבת, עשיתי כדבריו, אך כשחזרתי חזרה נאמר לי ע"י ראשי הישיבה כי עליי למצוא לעצמי מסגרת אחרת בשל אי עמידה בתקנון הישיבה.

"משם נכנסתי לישיבה נוספת בסמוך לבני ברק, ולאחר תקופה קצרה הורו לי אנשי הצוות לעזוב את הישיבה, לטענתם בשל העובדה שיצאתי בזמן הקורונה לתוככי העיר בני ברק, ללא אישור, דבר אשר אסור לעשות ללא קבלת אישור מהמשגיח".

"אני כבר כמה חודשים ללא ישיבה", הוא מתאר בכאב, "מחפש את עצמי ומנסה לעבוד בעבודות מזדמנות בחלק מהזמן. לצערי, בשל השעמום, נאלצתי לקנות טלפון חכם, אך אם אמצא מסגרת ישיבתית אהיה מוכן לוותר על הסמארטפון כדי לשבת וללמוד".

יעקב, בן 17 וחצי, שמתגורר באחד היישובים באזור ירושלים מספר ל'כיכר השבת': "למדתי בישיבה כלל חסידית מפורסמת שנסגרה בשל קשיים כספיים, ויחד עם קבוצת בחורים עברנו ללמוד בישיבה כלל חסידית בירושלים."


לאחר תקופה קצרה החלו בצוות הישיבה להתעקש איתנו על נושא הביגוד, ועל לבישת ציצית בחוץ, (מעל החולצה), כנהוג במגזר החסידי, ומשלא עמדתי בדרישות של המשגיח, הוא הורה לי לעזוב את הישיבה לתקופה של שבועיים, שלאחריהם כבר לא היה לי חשק לחזור לישיבה.

"מאז עברה כבר כמעט שנה שאני ללא מסגרת, ואני מעביר את הזמן בעבודות מזדמנות, וכמעט ללא חברה".



יוסי, בחור בן 16, תושב בית שמש, מספר בשיחה עם 'כיכר השבת': "למדתי בישיבה קטנה בבית שמש, ולפני כחודשיים המשגיח הורה לי לעזוב את הישיבה בשל העובדה שלא לא קמתי לתפילות. מאז אני ברחוב, מסוכסך עם ההורים שלא מעוניינים לדבר איתי.

"לקראת זמן אלול הבעל"ט אין לי לאן ללכת, ואני מקווה מאד למצוא מסגרת שתתאים לי כי בסוף אני לא מעוניין להיזרק לרחוב".

אמש (שני), לאחר פרסום הכתבה הראשונה ב'כיכר השבת', נערך כינוס בהשתתפות נציגי חסידויות וקהילות שונות, במהלכו העלו עסקנים ואנשי חינוך על סדר היום את נושא הבחורים שנשארו ללא מסגרת ישיבתית, תוך שהם מדגישים את החשיבות במציאת מסגרת מתאימה לכל בחור ובחור.

ל'כיכר השבת' נודע כי בין המשתתפים היו גם נציגי הקהילות, שחלק מהבחורים המשתייכים אליהן, מוצאים עצמם כעת ללא מסגרת ישיבתית ראויה.
 

שייגניסט

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
נתתיו ללוי אמר:
קצת צרם לי
והפירוש המקובל ל'ס"ט'?...
על מי מקובל לכתוב ס”ט - ולכוון ”ספרדי טהור”?!
יש שכותבים ס”ט כדוגמת הבבא סאלי וכמדומני גם הרב עובדיה והמכוון ”סינא טינא” כמדומני (עפר ואפר) ולא ספרדי טהור. איך חשבת שלכך כיונו אותם צדיקים?! (-:

 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
לא אותם צדיקים, אלא כו"כ החותמים כן מ'המון העם'.
[עכ"פ אצל האשכנזים מקובל שזהו פירוש ראשי־התבות, ודו"ק...].
 

שייגניסט

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
עשירית האיפה אמר:
בדוקא כתבתי 'הפירוש המקובל' (שהוא העומד בדעת ספרדים רבים הכותבים כן), דהיינו 'ספרדי טהור'...

אתמהה מאיפה הבאת את זה ועוד להחליט שזה הפי’ המקובל אצל הספרדים. אוליי שמעת כן מכמה קלי דעת או שאמרו זאת מקלות הדעת ואתה לקחת ברצינות כבר כתבתי לך מה הפירוש בתור ספרדי ששאל ובדק כן ואכן המכוון לעפר ואפר
 
 

שייגניסט

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
לא אותם צדיקים, אלא כו"כ החותמים כן מ'המון העם'.
[עכ"פ אצל האשכנזים מקובל שזהו פירוש ראשי־התבות, ודו"ק...].
תו”כ כתיבת כב’ כבר שלחתי תגובה עכ”פ ראה שבהתחלה כב’ ידידי היקר כ’ פי’ המקובל אח”כ רוב ועתה כו”כ באמת אני אומר לך אין זה נכון אוליי דרך בדיחותא אמרו לך ואם יש כאלה שכך מכוונים באמת תמוה ולליצנים (וגזעניים) יחשבו בעיניי 
 
 

הכהן

משתמש ותיק
שייגניסט אמר:
אתמהה מאיפה הבאת את זה ועוד להחליט שזה הפי’ המקובל אצל הספרדים. אוליי שמעת כן מכמה קלי דעת או שאמרו זאת מקלות הדעת ואתה לקחת ברצינות כבר כתבתי לך מה הפירוש בתור ספרדי ששאל ובדק כן ואכן המכוון לעפר ואפר
https://www.hamichlol.org.il/%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%93%D7%99_%D7%98%D7%94%D7%95%D7%A8
ציון הלא תשאלי אמר:
מעניין מאוד ... כי כח הגזע הטהור ותורת הגזע ... התחיל בגרמניה הנאצית ...
https://www.hamichlol.org.il/חוק_גודווין
 
חלק עליון תַחתִית