הוא פשוט שמע מאבא של שפרינצע וזלדה ויענטע שהוא קרא לבתו שם בלי משמעות וכו' אז הוא הלך ע"ז ג"כ וחידש את מאטל...זקן ורגיל אמר:מה בא לומר האב הראשון שקרא כך לביתו?
מדהים! החכמתני!הכהן אמר:
לבי במערב אמר:
מאטיל.זקן ורגיל אמר:מ(א)טל
כ"כ הרבה דיברו על זה כאן, ואולי זה בכלל במופלא ממך וכו'...משיב דבר אמר:הכהן אמר:
אני מתעורר לחשוב שאם שפרינצא הוא מילה באיטלקית שכוונתו "תקווה", אז למה ר' חיים קניבסקי לא מרשה לקרא "תקוה" (הרי סובר שצריך שם מתנ"ך) מה גרע שירה משפרינצא??
?הולך ללמוד אמר:מאטיל.זקן ורגיל אמר:מ(א)טל
יש גם מאטל בפת"ח כינוי לשם מתתיהו, נפוץ בליטא.יואל נהרי אמר:יש גם מאטל בקמ''ץ שהוא כינוי לגברים בשם מרדכי.
כבוד הרבהכהן אמר:
אכןמָרְדֳּכַי אמר:כמדומני, שאמא של החוזה.
נקראה מאטיל!
וכן הי' גם שמו של 'היהודי הקדוש' מפארשיסחא, שהי' שמם שוה ממש (הרה"ק רבי יעקב יצחק בן מאטיל).מָרְדֳּכַי אמר:כמדומני, שאמא של החוזה. נקראה מאטיל!
בכל מקום שראיתי בו נזכר שמה (גם בספרים שנדפסו כמאה וחמשים שנה מלפנים) נכתב: מאטיל.בשלמא אמר:אמנם מסתמא בימים ההם עוד כתבו עדיין מטל
הצעיר שבחבורה אמר:עיין בית שמואל שמות נשים אות מ' וכבר האריכו בזה בספרים קחנו משם...
לבי במערב אמר:ראה ב'קב נקי' שמות נשים אות מ
מה מבקש מר לאתר?זקן ורגיל אמר:כבוד הרב איך מחפשים? ניסיתי חפש ולא הצלחתי....
במבי אמר:לבי במערב אמר:
מובן ע"פ החלפת ר-ל מטל-מטר (Mother - אמא באנגלית)
וכן במדרש רחם האשה מכונה בית מטרין (והרחם מכונה "אם")
רַבִּי יוּדָן בְּשֵׁם רַבִּי לָקִישׁ, עִקַּר מַטְרִין לָא הֲוָה לָהּ וְגָלַף לָהּ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עִקַּר מַטְרִין.
מם קמוצה ומוטעם מלרע.אור זרוע אמר:מאָטיל ע"פ המילון הוא פרפר.
כך כתבה מרת זקנתי ע"ה את שמההצעיר שבחבורה אמר:?הולך ללמוד אמר:מאטיל.זקן ורגיל אמר:מ(א)טל
הולך ללמוד אמר:כך כתבה מרת זקנתי ע"ה את שמההצעיר שבחבורה אמר:?הולך ללמוד אמר:מאטיל.
יוטא (איטה)לבי במערב אמר:מה מבקש מר לאתר?זקן ורגיל אמר:כבוד הרב איך מחפשים? ניסיתי חפש ולא הצלחתי....
אולי זה תלוי במקום המגוריםהולך ללמוד אמר:כך כתבה מרת זקנתי ע"ה את שמההצעיר שבחבורה אמר:?הולך ללמוד אמר:מאטיל.
בוודאי התכוונתם לומר שא' זה או קמץ כמו O או פתח כמו A (למעשה באנגלית A זה או פתח או סגול כבד).במבי אמר:א' זה קמץ כA
כל אלה ג"א ל"מ שם הסבר ברור לענינם.זקן ורגיל אמר:יוטא (איטה) ממלא (אולי ממה) צעלרא
ראשיתלבי במערב אמר:כל אלה ג"א ל"מ שם הסבר ברור לענינם.זקן ורגיל אמר:יוטא (איטה) ממלא (אולי ממה) צעלרא
עכ"פ:
על 'יוטא' ראה 'קב נקי' בערכו ובערך 'איטא'. משמעות 'איטא' באירית הוא צמאון, וגם יתכן ש'יוטא' השתלשל מהאות יו"ד (כמקבילתה היוונית).
'ממה' יש לשער כי גם הוא ככינוי לאם (יתכן לקשור את 'ממלא' גם עם 'מעמיל'. אם בערבית מדובר, הרי ש'ממילא' פירושו ידוע).
'צעלרא' ל"מ גם ב'קב נקי'! שמא יוכל מר לפרט יותר?