עגלה ערופה כתב: ↑26 אפריל 2022, 03:20
אחרי הכל השירה המודרנית
(כוונתי - בשונה מהיצירות והפיוטים המחורזים הנפלאים שעלו באשכולות שכנים, שכתיבתם נאה ומשקלם מדויק, אבל רובם עוסקים בענינים כלליים ולא בביטוי אישי) היא דבר מאד מאד אישי
(אני לדוגמא לא מסוגל לכתוב שיר בהזמנה), והשיר הוא ביטוי לחוויות מהעולם הפנימי של הכותב...
דבריך אמת ויציב.
ושיריך נפלאים.
אבל אם כבר נדברנו, יש לי להעיר הערה כללית [-שדווקא בשיריך לא מצאתי הפגם].
אני חושב שכיום הגזימו כבר עם השירה המודרנית, כפי שאת כל האומנויות זרקו לפח, והכל הפך להיות 'מופשט', 'אישי', 'סובייקטיבי', כאילו חלילה לא לכפות שום דבר על המתרשם מבחוץ.
ומרוב מופשטות ואינדיבידואליות, אסור לכפות על השירה או על הציור שום כלל מנחה, חוץ מזה ששיר צריך להיות מילה כתובה, וציור זה משיכת מכחול צבע [בינתיים, עוד נגיע לכך שגם על זה נשמע: מי אמר?].
לדעתי, שירה, גם מודרנית, חייבת להכיל מרכיב אחד של שירה. חזרתיות מסויימת, עדינה. אם על ידי מילה מנחה, אם על ידי תוכן דומה.
למשל השיר שהעלית זה עתה [-חיברתי שתים לאחד, נראה לי שהם גם יכולים לבא יחד]:
עגלה ערופה כתב: ↑26 אפריל 2022, 01:53
אני תולה תקוות
חוטי שני
בכל חלון פתוח
בפרוזדור החיים הארוך
הזה.
אני תולה תקוות
על חבלי הכביסה הישנים
המתוחים בחצרי.
אני תולה בתקוה
שהשמש תפיג צינתן
ותיתן בהן מעט אור.
אני את שלי עשיתי,
עכשיו אני תולה תקוות
בשמש.
ראשית, יש כאן דימוי והאנשה לתקוות, כמו היו כביסה, כמו היו חוט השני של רחב.
אבל עיקר השירה כאן הוא במשפט החוזר בוריאציות משתנות, "אני תולה תקווה".
גם ניתן לשים לב שכל קטע מתחיל ב'אני'.
[דעתי המלומדת בלבד...]