שירתא - שירי המגירה שלי

אחריך בנימין

משתמש רגיל
בראותי כל בעלי השיר יוצאים בשיר ונמשכים בשיר אמרתי אעשה כן אף אני אולי ייטב בעיניכם
שבר החידה
בְּנִי הֲתֵדַע, הָעוֹלָם כְּחִידָה, אֲרֻכָּה מֵאֶרֶץ מִדָּהּ.
יַמִּים וּנְהָרוֹת, הָרִים רְחוֹבוֹת, רוּחוֹת סְעָרוֹת, וְאֵשׁ שַׁלְהָבוֹת.
הַזֶּהוּ הָעוֹלָם, אַרְבָּעָה הַיְּסוֹדוֹת, וְסוֹד נֶעְלַם, חִידַת הַחִידוֹת.
הַזֶּהוּ הָעוֹלָם, וּמִמֶּנִּי נִבְצַר, יְקוּם כֹּה מֻשְׁלָם, לְשֵׁם מָה נוֹצָר.

בְּנִי הֲתֵדַע, הָאָדָם כְּחִידָה, אִישׁ בַּעַר לֹא יֵדָע.
רמ"ח אֵיבָרִים, עֲצָמוֹת וְגִידִים, זְקֵנִים וּנְעָרִים, שָׂרִים כַּעֲבָדִים.
הַזֶּהוּ הָאָדָם, עָפָר מִן הָאֲדָמָה, הַבָּשָׂר וְהַדָּם, וְאַחֲרִיתוֹ לָרִמָּה.
הַזֶּהוּ הָאָדָם, נִמְשָׁל כַּבְּהֵמוֹת, וְלֵב בּוֹ נִרְדָּם, שׁוֹגֶה בַּחֲלוֹמוֹת.

בְּנִי הֲתֵדַע, הַנֶּפֶשׁ כְּחִידָה, רוּחַ מִי יַגִּידָהּ.
שִׂנְאָה וְאַהֲבָה, בַּנֶּפֶשׁ תַּשְׁלִיט, דִּמְיוֹן וְתַאֲוָה, שֵׂכֶל וְתַכְלִית.
הַזּוֹהִי הַנֶּפֶשׁ, הָעוֹלָה הִיא לְמַעְלָה, לִלְבֹּשׁ בִּגְדֵי חֹפֶשׁ, לֶאֱכֹל פְּרִי עֲמָלָהּ.
הַזּוֹהִי הַנֶּפֶשׁ, הַיּוֹרֶדֶת הִיא לְמַטָּה, בְּטִיט וּבְרֶפֶשׁ, חשֶׁךְ וַעֲלָטָה.

בְּנִי אֵיךְ תֵּדַע, פִּתְרוֹן הַחִידָה, כִּי תִּיגַע לְלָמְדָהּ, תַּעֲרֹג וְתִכְסֹף, לְגַלּוֹת וְלַחְשֹׂף, לִמְצוֹא לֶאֱסֹף, דַּעַת אֵין סוֹף, אָז תָּבִין וְתִשְׁמָע,
יִרְאַת ה' הִיא חָכְמָה.
השראה: פ"א מחזו"א אמונה ובטחון
 

אחריך בנימין

משתמש רגיל
פותח הנושא
הים השחור
הים בלי מים, החוף בלי חול, גם צבע השמים, שוב לא כחול.
סלעים שבורים, לחוף ים הדמעות, ושמים שחורים, מביטים אל הבאות.
אך הבט מרחוק, אל הים השחור, הבט מרחוק, ראה יש שם אור.
מה זה שם זורח, באור מעומעם, זהו אור הירח, מביט אל הים.
הים והמים, החול והכחול, זה רק בעינים, וגם אני יכול.

השראה: באחד מעתות המשבר במצפור גל בזכרון יעקב מול הים
 

אחריך בנימין

משתמש רגיל
פותח הנושא
אחריך בנימין אמר:
הים השחור
הים בלי מים, החוף בלי חול, גם צבע השמים, שוב לא כחול.
סלעים שבורים, לחוף ים הדמעות, ושמים שחורים, מביטים אל הבאות.
אך הבט מרחוק, אל הים השחור, הבט מרחוק, ראה יש שם אור.
מה זה שם זורח, באור מעומעם, זהו אור הירח, מביט אל הים.
הים והמים, החול והכחול, זה רק בעינים, וגם אני יכול.

שיר ישן מאד ועדיין לא מצאתי פתרון לכמה דברים שהציקו לי בו 1 הכפילות בחרוז "מרחוק" אך לא מצאתי מילה אחרת מתאימה 2 החרוז "מעומעם" עם "הים" 3 "השחור" עם "אור" 4 דרושה שורת סיום חזקה יותר
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
אחריך בנימין אמר:
1 הכפילות בחרוז "מרחוק" אך לא מצאתי מילה אחרת מתאימה
מבחינת החרוז אכן היה עדיף מילה אחרת
אך לטעמי כך השיר עוצמתי יותר מבחינה פיוטית
 

ובכן

משתמש ותיק
אחריך בנימין אמר:
אחריך בנימין אמר:
הים השחור
הים בלי מים, החוף בלי חול, גם צבע השמים, שוב לא כחול.
סלעים שבורים, לחוף ים הדמעות, ושמים שחורים, מביטים אל הבאות.
אך הבט מרחוק, אל הים השחור, הבט מרחוק, ראה יש שם אור.
מה זה שם זורח, באור מעומעם, זהו אור הירח, מביט אל הים.
הים והמים, החול והכחול, זה רק בעינים, וגם אני יכול.
שיר ישן מאד ועדיין לא מצאתי פתרון לכמה דברים שהציקו לי בו 1 הכפילות בחרוז "מרחוק" אך לא מצאתי מילה אחרת מתאימה 2 החרוז "מעומעם" עם "הים" 3 "השחור" עם "אור" 4 דרושה שורת סיום חזקה יותר
1. כפי שהעיר הרב @מבשן אשיב, הכפל ממש במקום, מדגיש את הקריאה 'הבט'.
2. אולי: זהו אור הירח, נושק לגלים, מגיעם.
3. אולי: הבט מרחוק, הלא שם מבליח אור. [הח' שבסוף מבליח נשמעת יחד עם ה'אור' כצליל 'חור'.]
4. אתה כתבת: גם אני יכול. ואני אומר לך: רק אתה יכול... רק אתה יכול לבטא את נפשך ההומה, ולתת את שורת הסיום המקפלת את נקודת השיא.
 

אחריך בנימין

משתמש רגיל
פותח הנושא
תודה רבה מאוד הרב @ובכן על הצעותיך הנפלאןת
(במקור זה אכן היה וגם אתה יכול מכיון שנכתב למישהו אחר אך כאן עבר שיפוץ שהפך אותו לאישי)
 

אחריך בנימין

משתמש רגיל
פותח הנושא
על אף ביטויי הדלים בשפה הזו, על אף דעתי עליה כפי שכתבתי בענינה, ועל אף הבהרתו הנחרצת של מנהל א מ"מ לא אביתי לוותר על השיר הבא ואקוה כי יסולח לי
קדש
פסח ביינאכט
ווי דער טאטע קומט אהיים פון שוהל 
מאכט מען גלייך קידוש

און מ'טיילט 
ניסאלאך און מאנדאלאך
פאר די קינדערלאך 
זיי זאלן נישט איינשלאפן


פסח ביינאכט
איך זיץ און איך ווארט
אז דער טאטע
זאל שוין קומען
אהיים


די נאכט איז שוין ליינג
די קינדערלאך קליין
ווארטן נאך אליין
ווארטן
אויף איהם

שוין כמעט פאר שלאפן 
האלטן די אויגאלאך האפן
די ניסאלאך
   די צדיקים
די מאנדאלאך
   די ניסים
ווען קומסטע שוין טאטע אהיים

 
 

משיב נפש

משתמש ותיק
אחריך בנימין אמר:
על אף ביטויי הדלים בשפה הזו, על אף דעתי עליה כפי שכתבתי בענינה, ועל אף הבהרתו הנחרצת של מנהל א מ"מ לא אביתי לוותר על השיר הבא ואקוה כי יסולח לי
קדש
פסח ביינאכט
ווי דער טאטע קומט אהיים פון שול 
מאכט מען גלייך קידוש

און מ'טיילט 
ניסאלאך און מאנדאלאך
פאר די קינדערלאך 
זיי זאלן נישט איינשלאפן


פסח ביינאכט
איך זיץ און איך ווארט
אז דער טאטע
זאל שוין קומען
אהיים


די נאכט איז שוין ליינג
די קינדערלאך קליין
ווארטן נאך אליין
ווארטן
אויף איהם

שוין כמעט פאר שלאפן 
האלטן די אויגאלאך האפן
די ניסאלאך
   די צדיקים
די מאנדאלאך
   די ניסים
ווען קומסטע שוין טאטע אהיים
יישר כח!
ריגשתני!
 
 

אחריך בנימין

משתמש רגיל
פותח הנושא
הנושא אמנם לא תורני אך דובר עליו למכביר בכל רחבי הפורום וגם במדור זה על כן לא אמנע עצמי להביאו מנקודת מבט שונה במעט
שערי ד"מעות"
הכסף ישקול, יכביד עולו, יְעַנֶּה את הכל, בכובד משקלו.
אקרא לעזרה, מענקים והלואות, תומכי תורה, שוברים והמחאות.
ההורים והשווער, גם כך איז זיי שווער, אשא עיני אל ההרים, העיירות והכפרים, אגור לי שם עם הבוקרים, ברפתות או בדירים, ובאורוות החמורים.
גם ציפור מצאה בית, ודרור בנתה לה קן, ואני בין שמיר לשית, שם אשב ואזדקן.
שערי ד"מעות", לעולם לא ננעלות, וחוזי רעות, ימלאו מגילות.
 

ונכתב בספר

משתמש ותיק
אחריך בנימין אמר:
על אף ביטויי הדלים בשפה הזו, על אף דעתי עליה כפי שכתבתי בענינה, ועל אף הבהרתו הנחרצת של מנהל א מ"מ לא אביתי לוותר על השיר הבא ואקוה כי יסולח לי
קדש
פסח ביינאכט
ווי דער טאטע קומט אהיים פון שוהל 
מאכט מען גלייך קידוש

און מ'טיילט 
ניסאלאך און מאנדאלאך
פאר די קינדערלאך 
זיי זאלן נישט איינשלאפן


פסח ביינאכט
איך זיץ און איך ווארט
אז דער טאטע
זאל שוין קומען
אהיים


די נאכט איז שוין ליינג
די קינדערלאך קליין
ווארטן נאך אליין
ווארטן
אויף איהם

שוין כמעט פאר שלאפן 
האלטן די אויגאלאך האפן
די ניסאלאך
   די צדיקים
די מאנדאלאך
   די ניסים
ווען קומסטע שוין טאטע אהיים

 

מדהים!
ההקשר והמסר יחד עם המילים, קומה אחת מעל
 

אחריך בנימין

משתמש רגיל
פותח הנושא
(יא) וְנָהַמְתָּ֥ בְאַחֲרִיתֶ֑ךָ בִּכְל֥וֹת בְּ֝שָׂרְךָ֗ וּשְׁאֵרֶֽךָ׃
(יב) וְֽאָמַרְתָּ֗ אֵ֭יךְ שָׂנֵ֣אתִי מוּסָ֑ר וְ֝תוֹכַ֗חַת נָאַ֥ץ לִבִּֽי׃
(יג) וְֽלֹא־שָׁ֭מַעְתִּי בְּק֣וֹל מוֹרָ֑י וְ֝לִֽמְלַמְּדַ֗י לֹא־הִטִּ֥יתִי אׇזְנִֽי׃
יד) כִּ֭מְעַט הָיִ֣יתִי בְכׇל־רָ֑ע בְּת֖וֹךְ קָהָ֣ל וְעֵדָֽה׃


נהמה של אחרית
ככלות שארית
נהמה של יאוש
חידלון
של הכרית

בגוף מיוסר 
ככלות הבשר
איך???
איך שנאתי מוסר?

לא ידעתי לשקול
ישר ועקול
לא הטיתי אוזן
לא שמעתי לקול

בתוך קהל ועדה
רגלי התנודדה
וכמעט
כפסע מעדה

הדרך ירטה
שעטה 
למטה
ידך פשוטה
רפה שבריה
   כי מטה

 
 

אחריך בנימין

משתמש רגיל
פותח הנושא
מִי יִתֵּן לִי זוּג כְּנָפַיִם​
אֲנוֹפֵף אַחַת וּשְׁתַּיִם​
אֶרֶץ צִיּוֹן יְרוּשָׁלַיִם​
עִיר הָאֱלֹהִים -שַׁעַר הַשָּׁמָיִם​
 ​
אָבוֹאָה נָא בִּשְׁעָרַיִךְ​
אֲסוֹבְבָה בִּרְחוֹבוֹתַיִךְ​
אַקְשִׁיב לְקוֹל שִׁירַיִךְ​
אֲחוֹלֵלָה בִּמְחוֹלוֹתַיִךְ​
 ​
זְקֵנִים וּנְעָרִים-קְטַנִּים וּגְדוֹלִים​
יָד בְּיָד בְּמַעֲגָלִים​
וְנַעֲרָה קְטַנָּה מְחַלֶּקֶת לַשּׁוֹאֲלִים​
"מַיִם בְּחִנָּם לְעוֹלֵי הָרְגָלִים"​
 ​
בְּפָנִים יָפוֹת צוֹחֶקֶת​
מַיִם עַל צָמֵא מוֹצָקֶת​
יְשִׂימֵךְ הָאֵל כְּרִבְקָה הַצַּדֶּקֶת​
אֲשֶׁר הֶעֶרְתָה כַּדָּהּ אֶל הַשֹּׁקֶת​
 
♦♦♦♦♦♦♦♦​
עַל שְׂרִיד הַבַּיִת כְּיוֹנָה הוֹמָה​
עַד מָתַי תֵּשְׁבִי כָּךְ שׁוֹמֵמָה​
תַּעֲלִי נָא שַׁוְעָתְךָ הַשָּׁמַיְמָה​
וְיָשׁוּב אֶל עִיר "ה' שָׁמָּה"​
 ​
וְנָכוֹן יִהְיֶה בְּרֹאשׁ הָהָר​
מִזְבַּח לה' מְטֹהָר​
וְחֵלֶב דָּגָן תִּירוֹשׁ וְיִצְהָר​
פָּרִים וְאֵילִים וּכְבָשִׂים כְּמֻזְהָר​
 ​
וְאַתְּ מִקְדַּשׁ מֶלֶךְ עִיר מְלוּכָה​
אֵשׁ ה' עָלַיִךְ סוֹכְכָה​
כְּאוֹר עוֹלָם תָּאִיר בַּחֲשֵׁכָה​
לְחוֹמָה סָבִיב וּלְכָבוֹד בְּתוֹכָהּ​
 ​
 ​
 

אחריך בנימין

משתמש רגיל
פותח הנושא
אשירה נא לידידי,
שירתו, שירת דודי,
פורש כנף רדידי,
דודי. דודי. דודי.

אני לו והוא רועי,
זה דודי וזה רעי,
יחבוש פצעי וקרעי,
רעי. רעי. רעי.

לקולי הקשיבי,
רעיתי שובי,
עקרת הבית תשבי,
שובי. שובי. שובי.

יפה את כתרצה,
לא תהיי עוד לפרצה,
למשיסה ולמערצה,
תרצה. תרצה. תרצה.  
 

כדי

משתמש ותיק
מדהים!
חריזה יפה שקולה ומדוייקת!
בפרט השורה:
אחריך בנימין אמר:
איך???
איך שנאתי מוסר?
נכנסה לי חזק.
וגם כל שאר השירים אחד אחד יוצאים מן הכלל.
 

ילד זקן

משתמש רגיל
על אף ביטויי הדלים בשפה הזו, על אף דעתי עליה כפי שכתבתי בענינה, ועל אף הבהרתו הנחרצת של מנהל א מ"מ לא אביתי לוותר על השיר הבא ואקוה כי יסולח לי
קדש
פסח ביינאכט
ווי דער טאטע קומט אהיים פון שוהל
מאכט מען גלייך קידוש

און מ'טיילט
ניסאלאך און מאנדאלאך
פאר די קינדערלאך
זיי זאלן נישט איינשלאפן


פסח ביינאכט
איך זיץ און איך ווארט
אז דער טאטע
זאל שוין קומען
אהיים


די נאכט איז שוין ליינג
די קינדערלאך קליין
ווארטן נאך אליין
ווארטן
אויף איהם

שוין כמעט פאר שלאפן
האלטן די אויגאלאך האפן
די ניסאלאך
די צדיקים
די מאנדאלאך
די ניסים
ווען קומסטע שוין טאטע אהיים
מדהים ומרגש
על אף כל התנצליותיך, הנשמה של השיר עיקר ולא הגוף, והשיר הזה שוה מליונים.
עַל שְׂרִיד הַבַּיִת כְּיוֹנָה הוֹמָהעַד מָתַי תֵּשְׁבִי כָּךְ שׁוֹמֵמָהתַּעֲלִי נָא שַׁוְעָתְךָ הַשָּׁמַיְמָהוְיָשׁוּב אֶל עִיר "ה' שָׁמָּה" וְנָכוֹן יִהְיֶה בְּרֹאשׁ הָהָרמִזְבַּח לה' מְטֹהָרוְחֵלֶב דָּגָן תִּירוֹשׁ וְיִצְהָרפָּרִים וְאֵילִים וּכְבָשִׂים כְּמֻזְהָר וְאַתְּ מִקְדַּשׁ מֶלֶךְ עִיר מְלוּכָהאֵשׁ ה' עָלַיִךְ סוֹכְכָהכְּאוֹר עוֹלָם תָּאִיר בַּחֲשֵׁכָהלְחוֹמָה סָבִיב וּלְכָבוֹד בְּתוֹכָהּ​

אשירה נא לידידי,
שירתו, שירת דודי,
פורש כנף רדידי,
דודי. דודי. דודי.

אני לו והוא רועי,
זה דודי וזה רעי,
יחבוש פצעי וקרעי,
רעי. רעי. רעי.

לקולי הקשיבי,
רעיתי שובי,
עקרת הבית תשבי,
שובי. שובי. שובי.

יפה את כתרצה,
לא תהיי עוד לפרצה,
למשיסה ולמערצה,
תרצה. תרצה. תרצה.

יש בשיריך קו של תשוקת וקיווי עם ישראל לקב"ה, והיטבת בזה לגעת ברגש הכי גדול שיש לעם שלנו (לפחות מנקודת מבטי). יישר כח גדול!
 
חלק עליון תַחתִית