אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

במה לפיוטים ושירים בעלי אופי תורני
כללי הפורום
פורום זה נפתח לבקשת רבים מחו"ר הפורום, שבקשו מקום מיוחד עבור כתיבה וחריזה של שירים ופיוטים.
נא להקפיד ולשמור על רמתו התורנית של הפורום, ולכלול בו רק שירים הראויים לבוא בבית המדרש, בעלי ניחוח תורני/מוסרי, כדרך אבותינו ורבותינו

אין חכמה
הודעות: 3357
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 362 פעמים
קיבל תודה: 776 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי אין חכמה » 07 אפריל 2022, 16:45

יושב בשבת תחכמוני כתב:
07 אפריל 2022, 11:53
ובכן כתב:
07 אפריל 2022, 03:49
 
 
אין חכמה כתב:
07 אפריל 2022, 03:58
גם לפשוטו של מקרא הרי שאינו מדבר על פסח הנשפך ליסוד ואינו מגיע אלא לקיר המזבח
[ואף ששאר זבחים אין להם נגיעה לקרנות מ"מ יש בהם נתינה סביב]

יש להעיר על זה מדברי הרמב"ם פ"ה ממעה"ק שאף הנתנין במתנה אחת ניתנין באחת מג' זויות המזבח
רמב"ם הלכות מעשה הקרבנות פרק ה
הבכור והמעשר והפסח דם כל אחד מהן טעון מתנה אחת בשפיכה כנגד היסוד באי זו רוח שירצה משלש זויות המזבח,
ואמנם הרמב"ם נקט לשון זויות, ולא קרנות, וטעמו בפשטות משום שהמדובר מחצי המזבח ולמטה, אבל אף בניתנין בשתים שהן ארבע נקט הרמב"ם לשון זויות.
יותר ניחא לי לפרש שלשון זווית שנקט הרמב"ם אינו קרן זוית, אלא לשון צד
מלפרש שהוציא דין חדש שלא ידענו מקורו
ויש לעיין אם מצינו חבר ללשון זה 


יושב בשבת תחכמוני
הודעות: 1627
הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
נתן תודה: 583 פעמים
קיבל תודה: 1370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי יושב בשבת תחכמוני » 07 אפריל 2022, 16:53

אין חכמה כתב:
07 אפריל 2022, 16:45
ויש לעיין אם מצינו חבר ללשון זה

החבר הוא לישנא דקרא שאינני זוכרו במדויק, ומחמת כן אינו עולה בידי בחיפוש, (וכמדומה שהגמ' בזבחים מביאה אותו באיזה מקום) '... להיכל כזויות מזבח'.

כבר הערתי לעיל שהרמב"ם משתמש בלשון זויות גם במתנות שתים שהן ארבע, ומינה לדידן.


אין חכמה
הודעות: 3357
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 362 פעמים
קיבל תודה: 776 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי אין חכמה » 07 אפריל 2022, 16:54

בת עין כתב:
07 אפריל 2022, 10:35
אין חכמה כתב:
07 אפריל 2022, 03:39
בת עין כתב:
06 אפריל 2022, 22:59
בְּמִצְוַת צְלִי
    אִשִּׁים עֲלֵי אַסְכְּלָא
לדידן אין צולין את הפסח על האסכלא

פסחים עה.
אין צולין את הפסח וכו' מעשה בר"ג שאמר לטבי עבדו צא וצלה לנו את הפסח על אסכלא:
 
מעשה לסתור?! חסורי מיחסרא והכי קתני אואם אסכלא מנוקבת מותר ואמר רבי צדוק מעשה בר"ג שאמר לטבי עבדו צא וצלה לנו את הפסח על האסכלא מנוקבת

ונפסק ברמב"ם
אין צולין את הפסח על גבי כלי אבן או כלי מתכות שנאמר צלי אש לא צלי דבר אחר לפיכך אם היה כלי מנוקב כדי שתשלוט בו האור צולין עליו.


ואפשר להדגישו בשיר
"במצוות צלי עלי ניקוב אסכלא"
חלוף צלי אישים שמשמעותו מוטעית קצת 
כי דרשו רבותינו לשון אישים לאפוקי כבבא [היינו צלויות בגחלים , וזה המבוקש כאן ] דלא 
 


גבורות שמשון
הודעות: 235
הצטרף: 10 ספטמבר 2021, 10:30
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 158 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי גבורות שמשון » 07 אפריל 2022, 16:56

יושב בשבת תחכמוני כתב:
07 אפריל 2022, 16:53
אין חכמה כתב:
07 אפריל 2022, 16:45
ויש לעיין אם מצינו חבר ללשון זה

החבר הוא לישנא דקרא שאינני זוכרו במדויק, ומחמת כן אינו עולה בידי בחיפוש, (וכמדומה שהגמ' בזבחים מביאה אותו באיזה מקום) '... להיכל כזויות מזבח'.

כבר הערתי לעיל שהרמב"ם משתמש בלשון זויות גם במתנות שתים שהן ארבע, ומינה לדידן.
בפסחים פז. מביא הגמ' פסוק (זכריה ט ט"ו) 'ומלאו כמזרק כזויות מזבח' 
 


אין חכמה
הודעות: 3357
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 362 פעמים
קיבל תודה: 776 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי אין חכמה » 07 אפריל 2022, 17:00

יושב בשבת תחכמוני כתב:
07 אפריל 2022, 16:53
אין חכמה כתב:
07 אפריל 2022, 16:45
ויש לעיין אם מצינו חבר ללשון זה

החבר הוא לישנא דקרא שאינני זוכרו במדויק, ומחמת כן אינו עולה בידי בחיפוש, (וכמדומה שהגמ' בזבחים מביאה אותו באיזה מקום) '... להיכל כזויות מזבח'.

כבר הערתי לעיל שהרמב"ם משתמש בלשון זויות גם במתנות שתים שהן ארבע, ומינה לדידן.


מסתמא הכוונה לקרא דבנותינו כזוויות מחוטבות תבנית היכל
ושם לפי פירש"י הכוונה שכל צד מיושר כנגד חברו
ואין המדובר בהכרח על הקרנות [אם כי שם מתבטא ביותר עניין זה]

בשתים שהן ארבע כתב גם לשון קרנות וגם לשון זוויות , ולשון זוויות ודאי נופל גם על זה 
השאלה אם יכול ליפול על לשון צד לבדו
 


אין חכמה
הודעות: 3357
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 362 פעמים
קיבל תודה: 776 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי אין חכמה » 07 אפריל 2022, 17:05

גבורות שמשון כתב:
07 אפריל 2022, 16:56
יושב בשבת תחכמוני כתב:
07 אפריל 2022, 16:53
אין חכמה כתב:
07 אפריל 2022, 16:45
ויש לעיין אם מצינו חבר ללשון זה

החבר הוא לישנא דקרא שאינני זוכרו במדויק, ומחמת כן אינו עולה בידי בחיפוש, (וכמדומה שהגמ' בזבחים מביאה אותו באיזה מקום) '... להיכל כזויות מזבח'.

כבר הערתי לעיל שהרמב"ם משתמש בלשון זויות גם במתנות שתים שהן ארבע, ומינה לדידן.
בפסחים פז. מביא הגמ' פסוק (זכריה ט ט"ו) 'ומלאו כמזרק כזויות מזבח' 
ואם כוונתך להביא חבר ללשון הרמב"ם  וכלומר מקור לדין זה 
לכאו' אין סיבה להוציא דין מחודש כזה בלא מקור מדברי רבותינו
אלא יתכן שפי' עניין זויות כנ"ל
 


יושב בשבת תחכמוני
הודעות: 1627
הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
נתן תודה: 583 פעמים
קיבל תודה: 1370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי יושב בשבת תחכמוני » 07 אפריל 2022, 17:08

אין חכמה כתב:
07 אפריל 2022, 17:00
מסתמא הכוונה לקרא דבנותינו כזוויות מחוטבות תבנית היכל

את הניגון של הזקנים במוצ"ש אני לא שוכח כ"כ מהר...

כיוונתי למה שכתב הרב @גבורות שמשון בזכריה ט 'וּמָֽלְאוּ֙ כַּמִּזְרָ֔ק כְּזָוִיּ֖וֹת מִזְבֵּֽחַ'. ואיישר חילך, הרב @גבורות שמשון, שהשיבות לי אבידתי.

ובאמת מעיון ראשוני בהך קרא נראה לכאורה שפשוטו קאי על היסוד שאליו מתמצים דמי המזרק הרבים. ואכן צריך לעיין במה שהיסוד מכונה 'זויות מזבח'.


המצפה לישועת ה'
הודעות: 3439
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 2061 פעמים
קיבל תודה: 2385 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 07 אפריל 2022, 18:03

יושב בשבת תחכמוני כתב:
07 אפריל 2022, 17:08
ובאמת מעיון ראשוני בהך קרא נראה לכאורה שפשוטו קאי על היסוד שאליו מתמצים דמי המזרק הרבים. ואכן צריך לעיין במה שהיסוד מכונה 'זויות מזבח'.

על שום מה לפרש כך?

זויות המזבח, כלומר חודי צדדיו, היו מלאים דם רב, מכל הקרבנות שזריקתם שתים שהם ארבע, ועל כן כשרצה לתאר תיאור של ריבוי דם הנשפך, (עיי"ש), תיאר אותו בשני דברים, במזרק מלא דם, וב'זויות מזבח'.

(אגב, ב'בנותינו כזוויות מחוטבות תבנית היכל' מפרשים רש"י ועוד עד"ז, ע"ש).


יושב בשבת תחכמוני
הודעות: 1627
הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
נתן תודה: 583 פעמים
קיבל תודה: 1370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי יושב בשבת תחכמוני » 07 אפריל 2022, 20:33

המצפה לישועת ה' כתב:
07 אפריל 2022, 18:03
זויות המזבח, כלומר חודי צדדיו, היו מלאים דם רב

לא כל כך מתיישב לי תיאור של מיקום אנכי כ'מלא דם', אבל יתכן.

עושה רושם שבגמ' פסחים פז. שצוינה לעיל מסתתר איזשהו סוד בענין (הגמ' שם מקשרת את שני פסוקים אלו 'ומלאו כהיכל כזויות מזבח' ו'בנותינו כזויות מחוטבות תבנית היכל', יעויי"ש), וה' יאיר עינינו.


פותח הנושא
בת עין
הודעות: 765
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 19:10
נתן תודה: 222 פעמים
קיבל תודה: 989 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי בת עין » 07 אפריל 2022, 20:43

 
ובכן כתב:
07 אפריל 2022, 14:22
1. על החליל מכה, ויוצא קול. אבל לא מכה על קול החליל עצמו. אבל כוונתך: אכה חליליך כדי לעשות קול, והתיבות משוכלות במקום 'אך חליליך על קול'. ולכן לדעתי ראוי יותר לומר 'אך אל קול חליליך'.

2. הצעתי: על כוס ישועות יְהַלֵלוּ בקול צהלה.
1. תיקנתי. יישר כח.

2. יפה הוא. אך מכיון שהיתד הוא סיומה של הצלע השלישית, מעדיף אני שלא יהא זה באמצע תיבה.
אמנם רבי יהודה הלוי לא הקפיד על כך בכל הבתים (וּשְׁלוֹם אֲסִיר תַּאֲוָה/נוֹתֵן דְּמָעָיו כְּטַל/חֶרְמוֹן וְנִכְסָף לְרִדְ/תָּם עַל הֲרָרַיִךְ:), אבל וודאי נאה הוא יותר כן.
 


המצפה לישועת ה'
הודעות: 3439
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 2061 פעמים
קיבל תודה: 2385 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 07 אפריל 2022, 21:16

יושב בשבת תחכמוני כתב:
07 אפריל 2022, 20:33
המצפה לישועת ה' כתב:
07 אפריל 2022, 18:03
זויות המזבח, כלומר חודי צדדיו, היו מלאים דם רב

לא כל כך מתיישב לי תיאור של מיקום אנכי כ'מלא דם', אבל יתכן.
לא מלא ב'חומר' של דם, אלא ב'צבע' (ובלשון חז"ל ב'עין') של דם. המקום העיקרי במזבח אשר זכה להתאדם היטב מדם הקרבנות היה בזויותיו.
 

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 4369
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1874 פעמים
קיבל תודה: 5222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי ובכן » 08 אפריל 2022, 02:27

בת עין כתב:
07 אפריל 2022, 20:43
 
ובכן כתב:
07 אפריל 2022, 14:22
2. הצעתי: על כוס ישועות יְהַלֵלוּ בקול צהלה.
2. יפה הוא. אך מכיון שהיתד הוא סיומה של הצלע השלישית, מעדיף אני שלא יהא זה באמצע תיבה.
אמנם רבי יהודה הלוי לא הקפיד על כך בכל הבתים (וּשְׁלוֹם אֲסִיר תַּאֲוָה/נוֹתֵן דְּמָעָיו כְּטַל/חֶרְמוֹן וְנִכְסָף לְרִדְ/תָּם עַל הֲרָרַיִךְ:), אבל וודאי נאה הוא יותר כן.
הליבוט הנושן של כל משורר, אם להכריע בעד יופי השיר, או להטות לטובת צחותו.
[לצד זאת אשאלהו, מדוע לתת קצבה בתוך המילה - יָצֵר מר, ולתתה בין הסמוכות - כמו 'אבות ובנים לבית | מקדש אביר יעקב' - שפיר בעיניו?]

בכל זאת, הנה אציעה, אביעה רננות: עַל כּוֹס יְשׁוּעוֹת שְׂאֵת הַלֵּל בְּקוֹל צָהֳלָה.

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 4369
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1874 פעמים
קיבל תודה: 5222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי ובכן » 08 אפריל 2022, 02:41

בת עין כתב:
06 אפריל 2022, 22:59
כל בית הוא בן ארבע צלעות, ובכל צלע שתי תנועות ויתד ותנועה ויתד. חוץ מן הצלע האחרון, שהוא שתי תנועות ויתד ושתי תנועות.
(בבית הראשון, הצלע השני הוא שתי תנועות ויתד ושתי תנועות, כמקובל ב'ציונים').
[אחי הנעימים, ספרדים טהורים, אל נא תשחקו עלי, כי לטובה כוונתי...]

רבים מתקשים לקלוט את מבנהו המיוחד של משקל ה'ציון', היות רחוקים אנו מנעימותיהם הקדומות, ואין אתנו יודע עד מה.
ברשות הרב @בת עין;
בעזר א'ל עליון גומר עלי, כתבתי מלודיה צמודה למשקל הזה, שתבליט את המבנה הנאה, איך הכל מקבל הרמוניה ויופי הוד.
פעימה שמקבלת צליל אחד - מקבילה לתנועה בשיר 'ציון'.
פעימה שמקבלת שני צלילים צמודים - מקבילה ליתד.
המלודיה כוללת שני בתים [-פאלן ביידיש].
הראשון - ישרת את הפיוט בבית הפותח בלבד [לפי שמשקלו שונה משאר הבתים, כנהוג].
והשני - ישרת את כל בתי השיר הבאים.
הפעילו, ועקבו אחר מילות השיר.
משקל ציון.mp3
בת עין כתב:
06 אפריל 2022, 22:59
צִיּוֹן בְּעֵת אֶזְכְּרָה שִׂמְחַת רְגָלַיִךְ
    פֶּסַח עֲצֶרֶת וְחָג בִּימֵי כְּלוּלַיִךְ:

לִבִּי מְאֹד יֶהֱמֶה לִרְאוֹת יְפִי מַחֲזֶה
    רִנַּת הֲמוֹן חוֹגְגִים בָּאֵי גְּבוּלַיִךְ:

אָבוֹת וּבָנִים לְבֵית מִקְדַּשׁ אֲבִיר יַעֲקֹב
    עוֹלִים בְּזֶמֶר וְשִׁיר שָׂשִׂים בְּגִילַיִךְ:

מוֹשְׁכִים כְּבָשִׂים עֲדֵי קַרְנוֹת פְּאֵר מִזְבְּחֵךְ
    עַד נִלְבְּנוּ הַרְרֵי צִיּוֹן בְּחֵילַיִךְ:

בֵּית אַהֲרֹן יִזְרְקוּ בֵּית הַלְּוִיִּם בְּרֹן
    שִׁירָה וְהַלֵּל לְאֵ-ל עִם כָּל קְהָלַיִךְ:

מִי יִתְּנֵנִי עֲלוֹת עִמָּם לְבֵיתֵךְ וְשָׁם
    אַנְעִים בְּכִנּוֹר וְאַךְ אֶל קוֹל חֲלִילַיִךְ:

שִׂמְחָה שְׁפוּכָה עֲלֵי עוֹסְקֵי בְּמִצְוַת צְלִי
    אִשִּׁים עֲלֵי אַסְכְּלָא בִּתְחוּם שְׁבִילַיִךְ:

לֵיל חַג בְּהִתְקַדְּשׁוֹ מִי זֶה יְתָאֵר בְּפִיו
    שִׂמְחַת נְוֵה שַׁאֲנָן אוֹרֵךְ וְהִלַּיִךְ:

עַל כּוֹס יְשׁוּעוֹת שְׂאוּ הַלֵּל בְּקוֹל צָהֳלָה
    גַּגּוֹת עֲדֵי פָּקְעוּ מִקּוֹל גְּאוּלַיִךְ:

הֵנָּה זְמִירוֹת בְּנֵךְ עוֹמֵד פְּנֵי מַעֲרַב
    כָּתְלֵךְ מְצַפֶּה רְאוֹת שָׁלוֹם בְּחֵלַיִךְ:
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “משכיל שיר ידידות”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח