אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

במה לפיוטים ושירים בעלי אופי תורני
כללי הפורום
פורום זה נפתח לבקשת רבים מחו"ר הפורום, שבקשו מקום מיוחד עבור כתיבה וחריזה של שירים ופיוטים.
נא להקפיד ולשמור על רמתו התורנית של הפורום, ולכלול בו רק שירים הראויים לבוא בבית המדרש, בעלי ניחוח תורני/מוסרי, כדרך אבותינו ורבותינו

פותח הנושא
בת עין
הודעות: 765
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 19:10
נתן תודה: 222 פעמים
קיבל תודה: 989 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי בת עין » 06 אפריל 2022, 22:59

משקלו: 'המתפשט'.

בנוי על משקל קינת ה'ציונים', כמו 'ציון הלא תשאלי לשלום אסיריך'.

כל בית הוא בן ארבע צלעות, ובכל צלע שתי תנועות ויתד ותנועה ויתד. חוץ מן הצלע האחרון, שהוא שתי תנועות ויתד ושתי תנועות.
(בבית הראשון, הצלע השני הוא שתי תנועות ויתד ושתי תנועות, כמקובל ב'ציונים').

תמורת קינה, באים כאן דברי נחמה.
 
צִיּוֹן בְּעֵת אֶזְכְּרָה שִׂמְחַת רְגָלַיִךְ
    פֶּסַח עֲצֶרֶת וְחָג בִּימֵי כְּלוּלַיִךְ:

לִבִּי מְאֹד יֶהֱמֶה לִרְאוֹת יְפִי מַחֲזֶה
    רִנַּת הֲמוֹן חוֹגְגִים בָּאֵי גְּבוּלַיִךְ:

אָבוֹת וּבָנִים לְבֵית מִקְדַּשׁ אֲבִיר יַעֲקֹב
    עוֹלִים בְּזֶמֶר וְשִׁיר שָׂשִׂים בְּגִילַיִךְ:

מוֹשְׁכִים כְּבָשִׂים עֲדֵי קַרְנוֹת פְּאֵר מִזְבְּחֵךְ
    עַד נִלְבְּנוּ הַרְרֵי צִיּוֹן בְּחֵילַיִךְ:

בֵּית אַהֲרֹן יִזְרְקוּ בֵּית הַלְּוִיִּם בְּרֹן
    שִׁירָה וְהַלֵּל לְאֵ-ל עִם כָּל קְהָלַיִךְ:

מִי יִתְּנֵנִי עֲלוֹת עִמָּם לְבֵיתֵךְ וְשָׁם
    אַנְעִים בְּכִנּוֹר וְאַךְ אֶל קוֹל חֲלִילַיִךְ:

שִׂמְחָה שְׁפוּכָה עֲלֵי עוֹסְקֵי בְּמִצְוַת צְלִי
    אִשִּׁים עֲלֵי אַסְכְּלָא בִּתְחוּם שְׁבִילַיִךְ:

לֵיל חַג בְּהִתְקַדְּשׁוֹ מִי זֶה יְתָאֵר בְּפִיו
    שִׂמְחַת נְוֵה שַׁאֲנָן אוֹרֵךְ וְהִלַּיִךְ:

עַל כּוֹס יְשׁוּעוֹת שְׂאֵת הַלֵּל בְּקוֹל צָהֳלָה
    גַּגּוֹת עֲדֵי פָּקְעוּ מִקּוֹל גְּאוּלַיִךְ:

הֵנָּה זְמִירוֹת בְּנֵךְ עוֹמֵד פְּנֵי מַעֲרַב
    כָּתְלֵךְ מְצַפֶּה רְאוֹת שָׁלוֹם בְּחֵלַיִךְ:


מבשן אשיב
הודעות: 1181
הצטרף: 05 אפריל 2021, 21:02
נתן תודה: 1533 פעמים
קיבל תודה: 895 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי מבשן אשיב » 06 אפריל 2022, 23:23

מיוחד במינו
הנה שיר לפסח נתקן
כמראה קינת 'ציון' דיוקן
אש תוקד בקרבי
בהעלותי על ליבי
כי יום צאתי ממצרים 
לאחר ט''ו שבועים
הוא יום צאתי מירושלים


פותח הנושא
בת עין
הודעות: 765
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 19:10
נתן תודה: 222 פעמים
קיבל תודה: 989 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי בת עין » 06 אפריל 2022, 23:32

מבשן אשיב כתב:
06 אפריל 2022, 23:23
מיוחד במינו
אש תוקד בקרבי
בהעלותי על ליבי
כי יום צאתי ממצרים 
לאחר ט''ו שבועים
הוא יום צאתי מירושלים

וכמא דאת אמר 'השביעני במרורים (בפסח) - הרווני לענה (בתשעה באב)'.
יהפוך אותו ה' לששון ולשמחה.

וכן אומרים בשם הרה"ק מרוז'ין, כי לעתיד לבוא יקראו איכה בנעימת ההגדה.


ונכתב בספר
הודעות: 464
הצטרף: 08 מרץ 2016, 00:22
נתן תודה: 303 פעמים
קיבל תודה: 404 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי ונכתב בספר » 07 אפריל 2022, 00:06

אני לא מאמין ! הייתי בטוח שזה אחד משיריו של ר' יהודה הלוי בקינות


יושב בשבת תחכמוני
הודעות: 1627
הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
נתן תודה: 583 פעמים
קיבל תודה: 1370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי יושב בשבת תחכמוני » 07 אפריל 2022, 01:28

נפעמתי.

בת עין כתב:
06 אפריל 2022, 22:59
מוֹשְׁכִים כְּבָשִׂים עֲדֵי קַרְנוֹת פְּאֵר מִזְבְּחֵךְ

מה ענין קרנות הכא?
אם לשחיטה - פתח אהל מועד היא
ואם לדמים - בזריקה או שפיכה כנגד היסוד היא

בת עין כתב:
06 אפריל 2022, 22:59
עַד נִלְבְּנוּ הַרְרֵי צִיּוֹן בְּחֵילַיִךְ:

לא עלתה בידי.


אור זרוע
הודעות: 2695
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 3070 פעמים
קיבל תודה: 2124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי אור זרוע » 07 אפריל 2022, 03:36

יושב בשבת תחכמוני כתב:
07 אפריל 2022, 01:28
נפעמתי.

בת עין כתב:
06 אפריל 2022, 22:59
עַד נִלְבְּנוּ הַרְרֵי צִיּוֹן בְּחֵילַיִךְ:

לא עלתה בידי.

הכוונה לעדות הרומאי המובאת ביעב"ץ [כמדומה] שההרים סביבות ירושלים הלבינו מהצמר הנושר של הכבשים הרבים שהוליכו לירושלים.


אין חכמה
הודעות: 3357
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 362 פעמים
קיבל תודה: 776 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי אין חכמה » 07 אפריל 2022, 03:39

בת עין כתב:
06 אפריל 2022, 22:59
בְּמִצְוַת צְלִי
    אִשִּׁים עֲלֵי אַסְכְּלָא
לדידן אין צולין את הפסח על האסכלא

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 4369
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1874 פעמים
קיבל תודה: 5222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי ובכן » 07 אפריל 2022, 03:49

יושב בשבת תחכמוני כתב:
07 אפריל 2022, 01:28
בת עין כתב:
06 אפריל 2022, 22:59
מוֹשְׁכִים כְּבָשִׂים עֲדֵי קַרְנוֹת פְּאֵר מִזְבְּחֵךְ

מה ענין קרנות הכא?
אם לשחיטה - פתח אהל מועד היא
ואם לדמים - בזריקה או שפיכה כנגד היסוד היא
וכי לא כן שורר ראש משוררים, "אֵ'ל יְיָ וַיָּאֶר לָנוּ, אִסְרוּ חַג בַּעֲבֹתִים, עַד קַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ" ? 

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 4369
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1874 פעמים
קיבל תודה: 5222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי ובכן » 07 אפריל 2022, 03:51

אור זרוע כתב:
07 אפריל 2022, 03:36
יושב בשבת תחכמוני כתב:
07 אפריל 2022, 01:28
נפעמתי.
בת עין כתב:
06 אפריל 2022, 22:59
עַד נִלְבְּנוּ הַרְרֵי צִיּוֹן בְּחֵילַיִךְ:
לא עלתה בידי.
הכוונה לעדות הרומאי המובאת ביעב"ץ [כמדומה] שההרים סביבות ירושלים הלבינו מהצמר הנושר של הכבשים הרבים שהוליכו לירושלים.
ושמא ייטיב כשיאמר 'עַד נִלְבְּנוּ הַרְרֵי צִיּוֹן בְּכָרַיִךְ'.
כרים, היינו כבשים.
ואז יוכל בית זה עם הקודם לו - להבנות על הפסוקים:
דוד המלך (תהלים סה יג-יד) כתב: יִרְעֲפוּ נְאוֹת מִדְבָּר, וְגִיל גְּבָעוֹת תַּחְגֹּרְנָה.
לָבְשׁוּ כָרִים הַצֹּאן, וַעֲמָקִים יַעַטְפוּ בָר, יִתְרוֹעֲעוּ אַף יָשִׁירוּ.


אין חכמה
הודעות: 3357
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 362 פעמים
קיבל תודה: 776 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי אין חכמה » 07 אפריל 2022, 03:52

ובכן כתב:
07 אפריל 2022, 03:49
יושב בשבת תחכמוני כתב:
07 אפריל 2022, 01:28
בת עין כתב:
06 אפריל 2022, 22:59
מוֹשְׁכִים כְּבָשִׂים עֲדֵי קַרְנוֹת פְּאֵר מִזְבְּחֵךְ

מה ענין קרנות הכא?
אם לשחיטה - פתח אהל מועד היא
ואם לדמים - בזריקה או שפיכה כנגד היסוד היא
וכי לא כן שורר ראש משוררים, "אֵ'ל יְיָ וַיָּאֶר לָנוּ, אִסְרוּ חַג בַּעֲבֹתִים, עַד קַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ" ? 


אמנם שם דרשו רבותינו הפשט כפשוטו במורביות ערבה
 

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 4369
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1874 פעמים
קיבל תודה: 5222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי ובכן » 07 אפריל 2022, 03:53

אין חכמה כתב:
07 אפריל 2022, 03:52
ובכן כתב:
07 אפריל 2022, 03:49
וכי לא כן שורר ראש משוררים, "אֵ'ל יְיָ וַיָּאֶר לָנוּ, אִסְרוּ חַג בַּעֲבֹתִים, עַד קַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ" ? 
אמנם שם דרשו רבותינו הפשט כפשוטו במורביות ערבה
ורבינו שלמה מפרש בתהלים: הזבחים והחגיגות שהיו נקיים ובדוקין ממום, קושרין בכרעי מטותיהם, עד שיביאום לעזרה בקרנות המזבח
 


אין חכמה
הודעות: 3357
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 362 פעמים
קיבל תודה: 776 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי אין חכמה » 07 אפריל 2022, 03:58

ובכן כתב:
07 אפריל 2022, 03:53
אין חכמה כתב:
07 אפריל 2022, 03:52
ובכן כתב:
07 אפריל 2022, 03:49
וכי לא כן שורר ראש משוררים, "אֵ'ל יְיָ וַיָּאֶר לָנוּ, אִסְרוּ חַג בַּעֲבֹתִים, עַד קַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ" ? 
אמנם שם דרשו רבותינו הפשט כפשוטו במורביות ערבה
ורבינו שלמה מפרש בתהלים: הזבחים והחגיגות שהיו נקיים ובדוקין ממום, קושרין בכרעי מטותיהם, עד שיביאום לעזרה בקרנות המזבח
אכן
גם לפשוטו של מקרא הרי שאינו מדבר על פסח הנשפך ליסוד ואינו מגיע אלא לקיר המזבח
[ואף ששאר זבחים אין להם נגיעה לקרנות מ"מ יש בהם נתינה סביב]
אמנם מצינו לשון קרנות אצל יואב שבפשוטו מתייחס לכלל המזבח
 

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 4369
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1874 פעמים
קיבל תודה: 5222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי ובכן » 07 אפריל 2022, 05:13

ובכן כתב:
07 אפריל 2022, 03:51
ושמא ייטיב כשיאמר 'עַד נִלְבְּנוּ הַרְרֵי צִיּוֹן בְּכָרַיִךְ'.
כרים, היינו כבשים.
ואז יוכל בית זה עם הקודם לו - להבנות על הפסוקים:
דוד המלך (תהלים סה יג-יד) כתב: יִרְעֲפוּ נְאוֹת מִדְבָּר, וְגִיל גְּבָעוֹת תַּחְגֹּרְנָה.
לָבְשׁוּ כָרִים הַצֹּאן, וַעֲמָקִים יַעַטְפוּ בָר, יִתְרוֹעֲעוּ אַף יָשִׁירוּ.
העירוני חכמי לב, שבכך אני מבטל את החרוז המבריח מלהיות משובח כפי שהיה עד כאן, והופכו לחרוז ראוי בלבד, ולא כן נהוג בשירי 'ציון'.
[לאידך, 'בחיליך' כבר משמש להלן בסוף השיר, באופן נאה מלשון הפסוק 'יהי שלום בחילך'].

ובדוחק, עדיין אולי נוכל לחרוז 'עַד נִלְבְּנוּ הַרְרֵי צִיּוֹן רְחֵלַיִךְ'.

אבל אז יהא מוסב רק על קרבנות החגיגה, שהם שלמים וקרבים מן הנקבות. [ואז נכון יותר 'גם נלבנו', היינו נוסף על הכבשים דלעיל, שהם גם לפסחים].
וגם יאבד הזוהר שהצעתי, לבנאו מלשון הפסוק ממש.


פותח הנושא
בת עין
הודעות: 765
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 19:10
נתן תודה: 222 פעמים
קיבל תודה: 989 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי בת עין » 07 אפריל 2022, 10:35

אין חכמה כתב:
07 אפריל 2022, 03:39
בת עין כתב:
06 אפריל 2022, 22:59
בְּמִצְוַת צְלִי
    אִשִּׁים עֲלֵי אַסְכְּלָא
לדידן אין צולין את הפסח על האסכלא

פסחים עה.
אין צולין את הפסח וכו' מעשה בר"ג שאמר לטבי עבדו צא וצלה לנו את הפסח על אסכלא:
 
מעשה לסתור?! חסורי מיחסרא והכי קתני אואם אסכלא מנוקבת מותר ואמר רבי צדוק מעשה בר"ג שאמר לטבי עבדו צא וצלה לנו את הפסח על האסכלא מנוקבת

ונפסק ברמב"ם
אין צולין את הפסח על גבי כלי אבן או כלי מתכות שנאמר צלי אש לא צלי דבר אחר לפיכך אם היה כלי מנוקב כדי שתשלוט בו האור צולין עליו.


פותח הנושא
בת עין
הודעות: 765
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 19:10
נתן תודה: 222 פעמים
קיבל תודה: 989 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי בת עין » 07 אפריל 2022, 10:41

ובכן כתב:
07 אפריל 2022, 05:13
לאידך, 'בחיליך' כבר משמש להלן בסוף השיר, באופן נאה מלשון הפסוק 'יהי שלום בחילך'].

'בחיליך' הראשון מלא יו"ד והוא מלשון חיילות, לשון המון עם רב.

'בחליך' השני חסר יו"ד מלשון 'וַיַּאֲבֶל חֵל וְחוֹמָה'. (ואע"פ שבפסוק 'יהי שלום בחילך' מלא י', אין הי' שם מן השורש אלא כאם-קריאה בעלמא).


משה נפתלי
הודעות: 3474
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 291 פעמים
קיבל תודה: 1797 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי משה נפתלי » 07 אפריל 2022, 11:10

בת עין כתב:
06 אפריל 2022, 22:59
1. אַךְ עַל קוֹל חֲלִילַיִךְ
2. עַל כּוֹס יְשׁוּעוֹת שְׂאוּ הַלֵּל בְּקוֹל צָהֳלָה
1. הכאה על קול?!
2. כך בלשון עבר?!
ודרך אגב, 'צלע' מין נקבה היא.

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 4369
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1874 פעמים
קיבל תודה: 5222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי ובכן » 07 אפריל 2022, 11:14

בת עין כתב:
07 אפריל 2022, 10:41
'בחליך' השני חסר יו"ד מלשון 'וַיַּאֲבֶל חֵל וְחוֹמָה'. (ואע"פ שבפסוק 'יהי שלום בחילך' מלא י', אין הי' שם מן השורש אלא כאם-קריאה בעלמא).
פסוק שאומרים כל יום, והיום הוערתי לפירושו הנכון. בושה.

חָל וחָל חַיִל, וּבְחִיל לְחֵל אוֹחִיל.
[נעשה חול ותש הכח, וברעד למגן אבקש].


יושב בשבת תחכמוני
הודעות: 1627
הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
נתן תודה: 583 פעמים
קיבל תודה: 1370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי יושב בשבת תחכמוני » 07 אפריל 2022, 11:53

ובכן כתב:
07 אפריל 2022, 03:49
וכי לא כן שורר ראש משוררים, "אֵ'ל יְיָ וַיָּאֶר לָנוּ, אִסְרוּ חַג בַּעֲבֹתִים, עַד קַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ" ?

כפי שכתבו, כנראה שלא יאות להסב פשטות הכתוב - ש'חג' נאמר בו - לענין קרבן פסח,

והטעם - לכאורה - משום שכל הכתוב סובב והולך על סדר ההודיה הנעשית בבית השם (דרך אגב - כנראה שזו חלק ממהותה ואינה רק קביעות מקום בעלמא): פותח בהודו וחותם בהודו, והמודה מתאר תחילה על המצר בו היה נתון ועל בטחונו בה' המושיעו מצרתו ממוות לחיים, ואו אז הרי הוא בא להודות בבית ה', ואומר: פתחו לי שערי צדק אבא בם אודה י-ה, זה השער לה' צדיקים יבואו בו, אודך וכו', מכיון שבא בשערים הרי הוא מתברך בברכת 'ברוך הבא בשם ה'', ונקרא 'אסרו חג בעבותים עד קרנות המזבח', (ובסדר המקראות הממשיך והולך נמצא שהפסוק האחרון - הנאמר לעיתים בחטף - הוא הוא המכוון של הפרק כולו והוא ההודאה המדוברת).
ונתלה דבר זה בענין ה'חג' המכוון כנגד הרגל, שלש רגלים תחג לי בשנה... אל פני האדון ה'.

ופסח שונה מאד - לא רק מקרבן חגיגה אלא מכל הקרבנות - שאין עצם ענינו כלל בהבאתו לבית השם, ואף לדידן בשעת איסור הבמות הצריכה בו תורה לא תעשה מיוחד 'לא תוכל לזבוח את הפסח באחד שעריך', ונמנה במנין המצוות להרמב"ם, וטעמא דמילתא לפי שהפסח אין עיקרו אלא לאכילה ולא לרצון, ומחויב פסח אינו 'מחויב קרבן' שמקיים חובתו בכך שעלה עליו הקרבן לרצון לפני השם, אלא בכך שנשחט עבורו קרבן שיש לו חלק בבשרו לאכילה (וזה ענין בני חבורה), (וכמדומה שהיתה לי בחוה"מ פסח העבר שו"ט בזה עם רבי @איש ווילנא היכנשהו).

ובכל זאת יש להעיר שהכתוב 'ולא ילין חלב חגי עד בקר' נדרש בגמ' פסחים נט: לקרבן פסח, וזה הולך על אותו 'תחג' האמור לעיל מיניה שממנו אנו מדברים. ואכתי צ"ת.

אין חכמה כתב:
07 אפריל 2022, 03:58
גם לפשוטו של מקרא הרי שאינו מדבר על פסח הנשפך ליסוד ואינו מגיע אלא לקיר המזבח
[ואף ששאר זבחים אין להם נגיעה לקרנות מ"מ יש בהם נתינה סביב]

יש להעיר על זה מדברי הרמב"ם פ"ה ממעה"ק שאף הנתנין במתנה אחת ניתנין באחת מג' זויות המזבח
רמב"ם הלכות מעשה הקרבנות פרק ה
הבכור והמעשר והפסח דם כל אחד מהן טעון מתנה אחת בשפיכה כנגד היסוד באי זו רוח שירצה משלש זויות המזבח,
ואמנם הרמב"ם נקט לשון זויות, ולא קרנות, וטעמו בפשטות משום שהמדובר מחצי המזבח ולמטה, אבל אף בניתנין בשתים שהן ארבע נקט הרמב"ם לשון זויות.


פותח הנושא
בת עין
הודעות: 765
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 19:10
נתן תודה: 222 פעמים
קיבל תודה: 989 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי בת עין » 07 אפריל 2022, 12:07

משה נפתלי כתב:
07 אפריל 2022, 11:10
בת עין כתב:
06 אפריל 2022, 22:59
1. אַךְ עַל קוֹל חֲלִילַיִךְ
2. עַל כּוֹס יְשׁוּעוֹת שְׂאוּ הַלֵּל בְּקוֹל צָהֳלָה
1. הכאה על קול?!
2. כך בלשון עבר?!
ודרך אגב, 'צלע' מין נקבה היא.

1. לשון משנה היא, 'החליל מכה לפני המזבח'.

2. אולי יש לך הצעה טובה יותר?

אכן צלע נקבה היא.

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 4369
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1874 פעמים
קיבל תודה: 5222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי ובכן » 07 אפריל 2022, 13:27

יושב בשבת תחכמוני כתב:
07 אפריל 2022, 11:53
כפי שכתבו, כנראה שלא יאות להסב פשטות הכתוב - ש'חג' נאמר בו - לענין קרבן פסח,
לא ידעתי איפה רואים שהרב @בת עין בשירו [המפעים] מכוון לקרבן פסח.
הלא בראש דבריו כתב 'פסח עצרת וחג'.
כך שלא באתי להסב הכתוב לפסח, אלא לכוון השיר לפסוק.

מה אני מפספס?


יושב בשבת תחכמוני
הודעות: 1627
הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
נתן תודה: 583 פעמים
קיבל תודה: 1370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי יושב בשבת תחכמוני » 07 אפריל 2022, 13:36

ובכן כתב:
07 אפריל 2022, 13:27
מה אני מפספס?

בת עין כתב:
06 אפריל 2022, 22:59
מוֹשְׁכִים כְּבָשִׂים עֲדֵי קַרְנוֹת פְּאֵר מִזְבְּחֵךְ
    עַד נִלְבְּנוּ הַרְרֵי צִיּוֹן בְּחֵילַיִךְ:

בֵּית אַהֲרֹן יִזְרְקוּ בֵּית הַלְּוִיִּם בְּרֹן
    שִׁירָה וְהַלֵּל לְאֵ-ל עִם כָּל קְהָלַיִךְ:

מִי יִתְּנֵנִי עֲלוֹת עִמָּם לְבֵיתֵךְ וְשָׁם
    אַנְעִים בְּכִנּוֹר וְאַךְ עַל קוֹל חֲלִילַיִךְ:

שִׂמְחָה שְׁפוּכָה עֲלֵי עוֹסְקֵי בְּמִצְוַת צְלִי
    אִשִּׁים עֲלֵי אַסְכְּלָא בִּתְחוּם שְׁבִילַיִךְ:

לֵיל חַג בְּהִתְקַדְּשׁוֹ מִי זֶה יְתָאֵר בְּפִיו
    שִׂמְחַת נְוֵה שַׁאֲנָן אוֹרֵךְ וְהִלַּיִךְ:

עַל כּוֹס יְשׁוּעוֹת שְׂאוּ הַלֵּל בְּקוֹל צָהֳלָה
    גַּגּוֹת עֲדֵי פָּקְעוּ מִקּוֹל גְּאוּלַיִךְ
:

כל זה הלא לא נעלם ממך. אז מה אני מפספס?

בכל אופן - נתכבד להזמין את כבוד ידידנו רבי @בת עין ליישב מקחו בטוב.


פותח הנושא
בת עין
הודעות: 765
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 19:10
נתן תודה: 222 פעמים
קיבל תודה: 989 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי בת עין » 07 אפריל 2022, 13:45

image.png
תמונה
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 4369
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1874 פעמים
קיבל תודה: 5222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי ובכן » 07 אפריל 2022, 13:47

יושב בשבת תחכמוני כתב:
07 אפריל 2022, 13:36
כל זה הלא לא נעלם ממך. אז מה אני מפספס?

בכל אופן - נתכבד להזמין את כבוד ידידנו רבי @בת עין ליישב מקחו בטוב.
פספס נתפספס עד פס ידו של חביב כ@בת עין יתן עין אל העין.

ודאי שעובר הרב לשורר מקרבן פסח
אבל הואיל ופתח בכל הרגלים, הבנתי כמוכרח שהחל בכל קרבנות הרגל, פסח, ראיה וחגיגה, ועליהם מוסב 'כבשים מושכים... קרנות מזבחיך'.

ונקט כבשים, מן גלל שאלו בלבד ראויים לפסח, אבל גם לראיה ולחגיגה.

ומשעבר לפסח, דיבר בצלייתו.


פותח הנושא
בת עין
הודעות: 765
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 19:10
נתן תודה: 222 פעמים
קיבל תודה: 989 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי בת עין » 07 אפריל 2022, 13:50

מתורת הרה"ק מהר"א מבעלזא זי"ע

image.png
תמונה
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פותח הנושא
בת עין
הודעות: 765
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 19:10
נתן תודה: 222 פעמים
קיבל תודה: 989 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי בת עין » 07 אפריל 2022, 13:58

ובכן כתב:
07 אפריל 2022, 13:47
 
פספס נתפספס עד פס ידו של חביב כ@בת עין יתן עין אל העין.

ודאי שעובר הרב לשורר מקרבן פסח
אבל הואיל ופתח בכל הרגלים, הבנתי כמוכרח שהחל בכל קרבנות הרגל, פסח, ראיה וחגיגה, ועליהם מוסב 'כבשים מושכים... קרנות מזבחיך'.

ונקט כבשים, מן גלל שאלו בלבד ראויים לפסח, אבל גם לראיה ולחגיגה.

ומשעבר לפסח, דיבר בצלייתו.

הטעם שפתחתי בכל הרגלים, הוא משום כוונתי להוסיף בו בתים על כל שלשת הרגלים, ועוד לא השלמתיהו.


יושב בשבת תחכמוני
הודעות: 1627
הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
נתן תודה: 583 פעמים
קיבל תודה: 1370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי יושב בשבת תחכמוני » 07 אפריל 2022, 14:01

ובכן כתב:
07 אפריל 2022, 13:47
כבשים מושכים

תיבת 'מושכים' היא הנדרשת
ואותה בייחוד היה לי להצהיב מודגשת

יען בפסח בלבד נצטוינו על המשיכה
להצטרף בדמיו עם בני חבורה.

וכבדרך אגב אעורר
אולי יסייעני משורר

יזכירני אתר
בו נאמר
כי הכבש שבשרו מרובה ויש בו די שפע
דרך היא להביאו להאכל על השובע

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 4369
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1874 פעמים
קיבל תודה: 5222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי ובכן » 07 אפריל 2022, 14:04

יושב בשבת תחכמוני כתב:
07 אפריל 2022, 14:01
יזכירני אתר
בו נאמר
כי הכבש שבשרו מרובה ויש בו די שפע
דרך היא להביאו להאכל על השובע
איני יודע.
 


יושב בשבת תחכמוני
הודעות: 1627
הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
נתן תודה: 583 פעמים
קיבל תודה: 1370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי יושב בשבת תחכמוני » 07 אפריל 2022, 14:11

בת עין כתב:
07 אפריל 2022, 13:45
image.pngתמונה

הראיה מרש"י - יש לעיין בה.
אבל בתוס' אכן מבואר להדיא דאין צריך בזויות.
(הרמב"ם ציינתיו לעיל, אבל כמובן אינו דומה היוצא מעט איניש דעלמא ליוצא מעט הגרמ"ד הלוי זצ"ל משושילתא דדהבא של מוסרי התורה).

ואיך שיהיה - לשון 'קרנות' לא אתי שפיר כל כך בניתנין במתנה אחת.

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 4369
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1874 פעמים
קיבל תודה: 5222 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי ובכן » 07 אפריל 2022, 14:22

משה נפתלי כתב:
07 אפריל 2022, 11:10
בת עין כתב:
06 אפריל 2022, 22:59
1. אַךְ עַל קוֹל חֲלִילַיִךְ
2. עַל כּוֹס יְשׁוּעוֹת שְׂאוּ הַלֵּל בְּקוֹל צָהֳלָה
1. הכאה על קול?!
2. כך בלשון עבר?!
בת עין כתב:
07 אפריל 2022, 12:07
1. לשון משנה היא, 'החליל מכה לפני המזבח'.

2. אולי יש לך הצעה טובה יותר?
1. על החליל מכה, ויוצא קול. אבל לא מכה על קול החליל עצמו. אבל כוונתך: אכה חליליך כדי לעשות קול, והתיבות משוכלות במקום 'אך חליליך על קול'. ולכן לדעתי ראוי יותר לומר 'אך אל קול חליליך'.

2. הצעתי: על כוס ישועות יְהַלֵלוּ בקול צהלה.


יושב בשבת תחכמוני
הודעות: 1627
הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
נתן תודה: 583 פעמים
קיבל תודה: 1370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אלה אזכרה ואשפכה עלי נפשי

שליחה על ידי יושב בשבת תחכמוני » 07 אפריל 2022, 15:40

יושב בשבת תחכמוני כתב:
07 אפריל 2022, 14:01
יזכירני אתר
בו נאמר
כי הכבש שבשרו מרובה ויש בו די שפע
דרך היא להביאו להאכל על השובע

אומר מתוך הדחק
דשמא זה הדיבור אשר בלבבי הוחק
תוספות מסכת פסחים דף ג עמוד ב
מאליה מי קספו לך - אף על גב דגדי אין אליתו קריבה רוב פסחיהם היה טלה

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “משכיל שיר ידידות”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח