'כי אשמרה שבת' - לרבי אברהם אבן עזרא

במה לפיוטים ושירים בעלי אופי תורני
כללי הפורום
פורום זה נפתח לבקשת רבים מחו"ר הפורום, שבקשו מקום מיוחד עבור כתיבה וחריזה של שירים ופיוטים.
נא להקפיד ולשמור על רמתו התורנית של הפורום, ולכלול בו רק שירים הראויים לבוא בבית המדרש, בעלי ניחוח תורני/מוסרי, כדרך אבותינו ורבותינו
סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ובכן
הודעות: 4365
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1871 פעמים
קיבל תודה: 5217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

'כי אשמרה שבת' - לרבי אברהם אבן עזרא

שליחה על ידי ובכן » 01 מאי 2022, 02:21

הזמר ידוע, אבל הנוסח הנפוץ אינו מתאים למשקל.
גם בהמכלול [כנר' מויקי], שכבר כתבו ופירטו את משקלו [— — ◡ — — — | — — ◡ — —, היינו שתי תנועות, יתד, שתי תנועות. שתי תנועות יתד ותנועה], עדיין הנוסח המופיע שם אינו מתאים למשקל.

להלן נוסח המתאים למשקל [-חלק מהשינויים לקחתי מ'אתר הפיוט והתפילה'].

כִּי אֶשְׁמְרָה שַׁבָּת אֵל יִשְׁמְרֵנִי, אוֹת הִיא לְעוֹלְמֵי עַד בֵּינוֹ וּבֵינִי.

אָסוּר מְצֹא חֵפֶץ לַעְשׂוֹת דְּרָכִים, גַּם מִלְּדַבֵּר בּוֹ דִּבְרֵי צְרָכִים,
דִּבְרֵי סְחוֹרָה אַף דִבְרֵי מְלָכִים, אֶהְגֶּה בְּתוֹרַת אֵל וּתְחַכְּמֵנִי.

בּוֹ אֶמְצְאָה תָמִיד נוֹפֶשׁ לְנַפְשִׁי, הִנֵּה לְדוֹר רִאשׁוֹן נָתַן קְדוֹשִׁי,
מוֹפֵת בְּתֵת לֶחֶם מִשְׁנֶה בְּשִּׁשִּׁי, כָּכָה בְּכָל שִׁשִּׁי יַכְפִּיל מְזוֹנִי.

רָשַׁם בְּדַת הָאֵ'ל חֹק אֶל סְגָנָיו, בּוֹ לַעֲרֹךְ לֶחֶם פָּנִים לְפָנָיו,
עַל כֵּן לְהִתְעַנּוֹת עַל פִּי נְבוֹנָיו, אָסוּר לְבַד מִיּוֹם כִּפּוּר עֲוֹנִי.

הוּא יוֹם מְכֻבָּד הוּא יוֹם תַּעֲנוּגִים, לֶחֶם וְיַיִן טוֹב בָּשָׂר וְדָגִים,
מִתְאַבְּלִים בּוֹ הֵם אָחוֹר נְסוֹגִים, כִּי יוֹם שְׂמָחוֹת הוּא וּתְשַׂמְּחֵנִי.

מֵחֵל מְלָאכָה בּוֹ סוֹפוֹ לְהַכְרִית, עַל כֵּן אֲכַבֵּס בּוֹ לִבִּי כְּבוֹרִית,
אֶתְפַּלְּלָה אֶל אֵל עַרְבִית וְשַׁחְרִית, מוּסָף וְגַם מִנְחָה הוּא יַעֲנֵנִי.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ובכן
הודעות: 4365
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1871 פעמים
קיבל תודה: 5217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כי אשמרה שבת' - לרבי אברהם אבן עזרא

שליחה על ידי ובכן » 01 מאי 2022, 02:27

ובכן כתב:
01 מאי 2022, 02:21
עַל כֵּן לְהִתְעַנּוֹת עַל פִּי נְבוֹנָיו
כאן השמטתי את ה'בו'.

ואני חוכך, אם יותר נכון - 
עַל כֵּן לְעַנּוֹת בּוֹ עַל פִּי נְבוֹנָיו

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ובכן
הודעות: 4365
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1871 פעמים
קיבל תודה: 5217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כי אשמרה שבת' - לרבי אברהם אבן עזרא

שליחה על ידי ובכן » 01 מאי 2022, 02:36

ובכן כתב:
01 מאי 2022, 02:21
כִּי אֶשְׁמְרָה שַׁבָּת אֵל יִשְׁמְרֵנִי, אוֹת הִיא לְעוֹלְמֵי עַד בֵּינוֹ וּבֵינִי.
כל הבית הזה יוסד על הפסוקים 'ושמרו בני ישראל את השבת וגו', ביני ובין בני ישראל אות היא לעולם'.
וראה דברי הטור:
טור אורח חיים (רסז) כתב: ומשנין בחתימה, שחותם 'ופרוס סוכת שלום עלינו ועל ירושלים עירך, בא"י, הפורס סוכת שלום עלינו ועל עמו ישראל ועל ירושלים'. וכן המנהג באשכנז ובצרפת.
ואין חותמין 'שומר עמו ישראל לעד', כדאיתא במדרש שבשבת אין צריכין שמירה, שהשבת שומר.
ונוהגין לומר פסוק 'ושמרו בני ישראל' וגו', לומר שאם ישמרו שבת, אין צריכין שמירה. 

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ובכן
הודעות: 4365
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1871 פעמים
קיבל תודה: 5217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כי אשמרה שבת' - לרבי אברהם אבן עזרא

שליחה על ידי ובכן » 01 מאי 2022, 02:40

ובכן כתב:
01 מאי 2022, 02:21
...אֶהְגֶּה בְּתוֹרַת אֵל וּתְחַכְּמֵנִי.
... כִּי יוֹם שְׂמָחוֹת הוּא וּתְשַׂמְּחֵנִי.

בכל הזמר מדבר אל ה' בנסתר.

לכן לכאורה קאי ה'ותחכמני' על התורה, שהיא תחכים אותי, ולא כלפי ה' בלשון נוכח.

אלא שלא ידעתי ליישב לשון 'ותשמחני', שאי אפשר ליישבו על ה'יום שמחות', שהרי יום שמחות לשון זכר הוא.

ושמא אכן צריך לומר: וִישַׂמְּחֵנִי.
ואז יוכל להתפרש על היום, וגם על ה' יתברך.


המצפה לישועת ה'
הודעות: 3437
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 2059 פעמים
קיבל תודה: 2382 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כי אשמרה שבת' - לרבי אברהם אבן עזרא

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 01 מאי 2022, 04:10

ובכן כתב:
01 מאי 2022, 02:21
לְפָנָיו

(בלי קשר ל'משקל') הנוסח הנפוץ "בפניו" אך משגה הוא ?


הצעיר שבחבורה
הודעות: 4699
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 4975 פעמים
קיבל תודה: 2519 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כי אשמרה שבת' - לרבי אברהם אבן עזרא

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 01 מאי 2022, 08:40

ובכן כתב:
01 מאי 2022, 02:27
ובכן כתב:
01 מאי 2022, 02:21
עַל כֵּן לְהִתְעַנּוֹת עַל פִּי נְבוֹנָיו
כאן השמטתי את ה'בו'.

ואני חוכך, אם יותר נכון - 
עַל כֵּן לְעַנּוֹת בּוֹ עַל פִּי נְבוֹנָיו
לענות בו? את מי?


רואים שקוף
הודעות: 1828
הצטרף: 03 נובמבר 2021, 15:14
מיקום: הכל מהזיכרון, ללא מקורות, יתכנו טעויות, עמכם הסליחה
נתן תודה: 919 פעמים
קיבל תודה: 637 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כי אשמרה שבת' - לרבי אברהם אבן עזרא

שליחה על ידי רואים שקוף » 01 מאי 2022, 08:47

ובכן כתב:
01 מאי 2022, 02:21
בְּשִּׁשִּׁי
לכאו' מבחינה דקדוקית יותר נכון לנקד הב' בפת"ח.


נותן טעם לשבח
הודעות: 531
הצטרף: 13 אפריל 2021, 00:21
קיבל תודה: 352 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כי אשמרה שבת' - לרבי אברהם אבן עזרא

שליחה על ידי נותן טעם לשבח » 01 מאי 2022, 11:55

ובכן כתב:
01 מאי 2022, 02:27
ובכן כתב:
01 מאי 2022, 02:21
עַל כֵּן לְהִתְעַנּוֹת עַל פִּי נְבוֹנָיו
כאן השמטתי את ה'בו'.

ואני חוכך, אם יותר נכון - 
עַל כֵּן לְעַנּוֹת בּוֹ עַל פִּי נְבוֹנָיו
בכמה כת"י: "גם בו להתענות על פי נבוניו"
(ע"פ הזמירות המוגה)
 


נותן טעם לשבח
הודעות: 531
הצטרף: 13 אפריל 2021, 00:21
קיבל תודה: 352 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כי אשמרה שבת' - לרבי אברהם אבן עזרא

שליחה על ידי נותן טעם לשבח » 01 מאי 2022, 11:56

ובכן כתב:
01 מאי 2022, 02:40
ובכן כתב:
01 מאי 2022, 02:21
...אֶהְגֶּה בְּתוֹרַת אֵל וּתְחַכְּמֵנִי.
... כִּי יוֹם שְׂמָחוֹת הוּא וּתְשַׂמְּחֵנִי.

בכל הזמר מדבר אל ה' בנסתר.

לכן לכאורה קאי ה'ותחכמני' על התורה, שהיא תחכים אותי, ולא כלפי ה' בלשון נוכח.

אלא שלא ידעתי ליישב לשון 'ותשמחני', שאי אפשר ליישבו על ה'יום שמחות', שהרי יום שמחות לשון זכר הוא.

ושמא אכן צריך לומר: וִישַׂמְּחֵנִי.
ואז יוכל להתפרש על היום, וגם על ה' יתברך.
בזמירות הנ"ל אכן "וישמחני".
 


הצעיר שבחבורה
הודעות: 4699
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 4975 פעמים
קיבל תודה: 2519 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כי אשמרה שבת' - לרבי אברהם אבן עזרא

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 01 מאי 2022, 12:01

ובכן כתב:
01 מאי 2022, 02:27
ובכן כתב:
01 מאי 2022, 02:21
עַל כֵּן לְהִתְעַנּוֹת עַל פִּי נְבוֹנָיו
כאן השמטתי את ה'בו'.

ואני חוכך, אם יותר נכון - 
עַל כֵּן לְעַנּוֹת בּוֹ עַל פִּי נְבוֹנָיו
במחזור ויטרי שלפני מופיע כאפשרות ראשונה


הצעיר שבחבורה
הודעות: 4699
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 4975 פעמים
קיבל תודה: 2519 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כי אשמרה שבת' - לרבי אברהם אבן עזרא

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 01 מאי 2022, 12:02

ובכן כתב:
01 מאי 2022, 02:36
ובכן כתב:
01 מאי 2022, 02:21
כִּי אֶשְׁמְרָה שַׁבָּת אֵל יִשְׁמְרֵנִי, אוֹת הִיא לְעוֹלְמֵי עַד בֵּינוֹ וּבֵינִי.
כל הבית הזה יוסד על הפסוקים 'ושמרו בני ישראל את השבת וגו', ביני ובין בני ישראל אות היא לעולם'.
וראה דברי הטור:
טור אורח חיים (רסז) כתב: ומשנין בחתימה, שחותם 'ופרוס סוכת שלום עלינו ועל ירושלים עירך, בא"י, הפורס סוכת שלום עלינו ועל עמו ישראל ועל ירושלים'. וכן המנהג באשכנז ובצרפת.
ואין חותמין 'שומר עמו ישראל לעד', כדאיתא במדרש שבשבת אין צריכין שמירה, שהשבת שומר.
ונוהגין לומר פסוק 'ושמרו בני ישראל' וגו', לומר שאם ישמרו שבת, אין צריכין שמירה. 
וראה בספר אבודרהם מעריב של שבת
ונוהגין לומר פסוק (שמות לא, טו, טז) ושמרו בני ישראל וגו' בין גאולה לתפלה לומר שאם ישמרו ישראל את השבת כראוי מיד נגאלין. וכתב אבן הירחי ואומרים בצרפת בשבתות ושמרו בני ישראל וגו' ובשאר מועדים (ויקרא כג, ד) אלה מועדי ה' וגו' (שם מד) וידבר משה את מועדי ה' וגו' תכף לחתימת הפורס סוכת שלום עלינו כלומר שיפרוס ברכת שלומו עלינו אם נשמרהו כראוי. וכן יסד החכם ר' אברהם בן עזרא ז"ל פיוט לשבת כי אשמרה שבת אל ישמרני אות היא לעולמי עד בינו וביני ע"כ. 


הצעיר שבחבורה
הודעות: 4699
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 4975 פעמים
קיבל תודה: 2519 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כי אשמרה שבת' - לרבי אברהם אבן עזרא

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 01 מאי 2022, 12:04

ובכן כתב:
01 מאי 2022, 02:21
בּוֹ לַעֲרֹךְ לֶחֶם פָּנִים לְפָנָיו
המצפה לישועת ה' כתב:
01 מאי 2022, 04:10
ובכן כתב:
01 מאי 2022, 02:21
לְפָנָיו
(בלי קשר ל'משקל') הנוסח הנפוץ "בפניו" אך משגה הוא ?
במחז"ו
בו לערוך לחם. תמיד לפניו. 


הצעיר שבחבורה
הודעות: 4699
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 4975 פעמים
קיבל תודה: 2519 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כי אשמרה שבת' - לרבי אברהם אבן עזרא

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 01 מאי 2022, 12:05

נותן טעם לשבח כתב:
01 מאי 2022, 11:56
ובכן כתב:
01 מאי 2022, 02:40
ובכן כתב:
01 מאי 2022, 02:21
...אֶהְגֶּה בְּתוֹרַת אֵל וּתְחַכְּמֵנִי.
... כִּי יוֹם שְׂמָחוֹת הוּא וּתְשַׂמְּחֵנִי.

בכל הזמר מדבר אל ה' בנסתר.

לכן לכאורה קאי ה'ותחכמני' על התורה, שהיא תחכים אותי, ולא כלפי ה' בלשון נוכח.

אלא שלא ידעתי ליישב לשון 'ותשמחני', שאי אפשר ליישבו על ה'יום שמחות', שהרי יום שמחות לשון זכר הוא.

ושמא אכן צריך לומר: וִישַׂמְּחֵנִי.
ואז יוכל להתפרש על היום, וגם על ה' יתברך.
בזמירות הנ"ל אכן "וישמחני".
וכן במחז"ו.


הצעיר שבחבורה
הודעות: 4699
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 4975 פעמים
קיבל תודה: 2519 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כי אשמרה שבת' - לרבי אברהם אבן עזרא

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 01 מאי 2022, 12:12

ובכן כתב:
01 מאי 2022, 02:21

כִּי אֶשְׁמְרָה שַׁבָּת אֵל יִשְׁמְרֵנִי, אוֹת הִיא לְעוֹלְמֵי עַד בֵּינוֹ וּבֵינִי.

אָסוּר מְצֹא חֵפֶץ לַעְשׂוֹת דְּרָכִים, גַּם מִלְּדַבֵּר בּוֹ דִּבְרֵי צְרָכִים, 
גם בו לדבר בו. דברי צרכים. 
דִּבְרֵי סְחוֹרָה אַף דִבְרֵי מְלָכִים דברי סחורה או דברי מלכים, אֶהְגֶּה בְּתוֹרַת אֵל וּתְחַכְּמֵנִי.

בּוֹ אֶמְצְאָה תָמִיד נוֹפֶשׁ לְנַפְשִׁי 
בו אמצא תמיד. נוח לנפשי, הִנֵּה לְדוֹר רִאשׁוֹן נָתַן קְדוֹשִׁי,
מוֹפֵת בְּתֵת לֶחֶם מִשְׁנֶה בְּשִּׁשִּׁי, כָּכָה בְּכָל שִׁשִּׁי יַכְפִּיל מְזוֹנִי.

רָשַׁם בְּדַת הָאֵ'ל חֹק אֶל סְגָנָיו 
רשם בדת היום. חוק אל סגניו, בּוֹ לַעֲרֹךְ לֶחֶם פָּנִים לְפָנָיו בו לערוך לחם. תמיד לפניו,
עַל כֵּן לְהִתְעַנּוֹת עַל פִּי נְבוֹנָיו, אָסוּר לְבַד מִיּוֹם כִּפּוּר עֲוֹנִי.

הוּא יוֹם מְכֻבָּד הוּא יוֹם תַּעֲנוּגִים 
הן (אם) [יום] מכובד הוא. יום תענוגים, לֶחֶם וְיַיִן טוֹב בָּשָׂר וְדָגִים,
מִתְאַבְּלִים בּוֹ הֵם אָחוֹר נְסוֹגִים, כִּי יוֹם שְׂמָחוֹת הוּא וּתְשַׂמְּחֵנִי 
וישמחני.

מֵחֵל מְלָאכָה בּוֹ סוֹפוֹ לְהַכְרִית, עַל כֵּן אֲכַבֵּס בּוֹ לִבִּי כְּבוֹרִית,
אֶתְפַּלְּלָה אֶל אֵל עַרְבִית וְשַׁחְרִית, מוּסָף וְגַם מִנְחָה הוּא יַעֲנֵנִי 
ויעניני.
השוואה לנוסח המופיע במחז"ו שלפני.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ובכן
הודעות: 4365
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1871 פעמים
קיבל תודה: 5217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כי אשמרה שבת' - לרבי אברהם אבן עזרא

שליחה על ידי ובכן » 01 מאי 2022, 15:41

ובכן כתב:
01 מאי 2022, 02:21
רָשַׁם בְּדַת הָאֵ'ל חֹק אֶל סְגָנָיו, בּוֹ לַעֲרֹךְ לֶחֶם פָּנִים לְפָנָיו,
עַל כֵּן לְהִתְעַנּוֹת עַל פִּי נְבוֹנָיו, אָסוּר לְבַד מִיּוֹם כִּפּוּר עֲוֹנִי.

יש חידוש בדבריו, שהאיסור להתענות בשבת, שהוא מדברי קבלה ד'וקראת לשבת ענג' גו', יסודו מהא דמצוות ערך לחם בשולחן הפנים הוא בשבת, ומכך שהוא יום של שבע שמחות, יום של השפעת שבע לחם לכל העולם, וראוי לערוך בו שולחן, ולכן אסור להתענות.
[אבל ראה המובא לעיל נוסח 'גם בו להתענות' ולא 'על כן'].

ומתבאר בזוהר הק':
זהר הקדוש (יתרו פח.) כתב: הכי תאנא, כל ברכאן דלעילא ותתא ביומא שביעאה תליין.
ותאנא, אמאי לא אשתכח מנא ביומא שביעאה. משום דההוא יומא מתברכאן מיניה כל שיתא יומין עלאין, וכל חד וחד יהיב מזוניה לתתא, כל חד ביומוי, מההיא ברכה דמתברכאן ביומא שביעאה.
ובגיני כך, מאן דאיהו בדרגא דמהימנותא, בעי לסדרא פתורא, ולאתקנא סעודתא בליליא דשבתא, בגין דיתברך פתוריה כל אינון שיתא יומין, דהא בההוא זמנא אזדמן ברכה לאתברכא כל שיתא יומין דשבתא, וברכתא לא אשתכח בפתורא ריקניא. ועל כך בעי לסדרא פתוריה בליליא דשבתא בנהמי ובמזוני.
רבי יצחק אמר, אפילו ביומא דשבתא נמי.
רבי יהודה אמר, בעי לאתענגא בהאי יומא, ולמיכל תלת סעודתי בשבתא, בגין דישתכח שבעא וענוגא בהאי יומא בעלמא.
ומה שב'יום כיפור עווני' מתענים, אין זה כאן חיסור בסעודות, כפי שביאר לנו האריז"ל דביום כיפור ניזונים מה' קולות הפנימיים, והמזון של ה' קולות החיצוניים משלימים בסעודת ערב יוה"כ, והיינו 'כאילו התענה תשיעי ועשירי'.
[ואולי אכן מהנכון בשנה שיוה"כ חל בשבת, לכוון בסעודת ערבו גם להשלים שלש סעודות].

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ובכן
הודעות: 4365
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1871 פעמים
קיבל תודה: 5217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כי אשמרה שבת' - לרבי אברהם אבן עזרא

שליחה על ידי ובכן » 01 מאי 2022, 15:51

רואים שקוף כתב:
01 מאי 2022, 08:47
ובכן כתב:
01 מאי 2022, 02:21
בְּשִּׁשִּׁי
לכאו' מבחינה דקדוקית יותר נכון לנקד הב' בפת"ח.
אלא שבשווא מוכרח, לפי המשקל
 

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ובכן
הודעות: 4365
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1871 פעמים
קיבל תודה: 5217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כי אשמרה שבת' - לרבי אברהם אבן עזרא

שליחה על ידי ובכן » 01 מאי 2022, 15:53

הצעיר שבחבורה כתב:
01 מאי 2022, 12:12
השוואה לנוסח המופיע במחז"ו שלפני.
חלק מהשינויים הללו ידעתי, ראה ב'אתר הפיוט' שקישרתי.

אבל יש בהם כאלו שגרעו מהמשקל, כמו 'אמצא תמיד'.

גם 'ויענני', יתאים רק אם הו' תהא פתוחה, והוא דוחק.

או 'לחם תמיד', לכאורה יותר נכון 'לחם פנים' עפ"י לשון הפסוק.


רואים שקוף
הודעות: 1828
הצטרף: 03 נובמבר 2021, 15:14
מיקום: הכל מהזיכרון, ללא מקורות, יתכנו טעויות, עמכם הסליחה
נתן תודה: 919 פעמים
קיבל תודה: 637 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כי אשמרה שבת' - לרבי אברהם אבן עזרא

שליחה על ידי רואים שקוף » 01 מאי 2022, 17:52

ובכן כתב:
01 מאי 2022, 15:51
רואים שקוף כתב:
01 מאי 2022, 08:47
ובכן כתב:
01 מאי 2022, 02:21
בְּשִּׁשִּׁי
לכאו' מבחינה דקדוקית יותר נכון לנקד הב' בפת"ח.
אלא שבשווא מוכרח, לפי המשקל

שיר יכול להיות לא דקדוקי?
 

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ובכן
הודעות: 4365
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1871 פעמים
קיבל תודה: 5217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כי אשמרה שבת' - לרבי אברהם אבן עזרא

שליחה על ידי ובכן » 01 מאי 2022, 18:27

רואים שקוף כתב:
01 מאי 2022, 17:52
שיר יכול להיות לא דקדוקי?
אין חסרון דקדוקי ב'בְּשִׁשִּי', ביום ששי בכל שבוע בימי המדבר.

אלא שיותר נוח לומר בששי הידוע.

ומהנוחות הזו השיר יכול להתעלם.

[לגוף השאלה, רבים מהמשוררים זלזלו בדקדוק מחמת אילוצי השיר. אבל לא כן הראב"ע, שיצא קשות עבור זאת מול הקליר].


הצעיר שבחבורה
הודעות: 4699
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 4975 פעמים
קיבל תודה: 2519 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כי אשמרה שבת' - לרבי אברהם אבן עזרא

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 01 מאי 2022, 21:20

ובכן כתב:
01 מאי 2022, 15:53
חלק מהשינויים הללו ידעתי, ראה ב'אתר הפיוט' שקישרתי.
יותר ממה שכיוונתי לציין את השינויים, כיונתי למה שלא שינה.
ובכן כתב:
01 מאי 2022, 15:53
אבל יש בהם כאלו שגרעו מהמשקל, כמו 'אמצא תמיד'.
את חוסר ידיעתי במלאכת השקילה כבר ציינתי, והשארתי זאת למר שבקיא בה.
ובכן כתב:
01 מאי 2022, 15:53
או 'לחם תמיד', לכאורה יותר נכון 'לחם פנים' עפ"י לשון הפסוק.
דרכי בעניותי, להמנע מלחלק ציוני נכונות לרבותינו הראשונים.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ובכן
הודעות: 4365
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1871 פעמים
קיבל תודה: 5217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כי אשמרה שבת' - לרבי אברהם אבן עזרא

שליחה על ידי ובכן » 01 מאי 2022, 22:28

ובכן כתב:
01 מאי 2022, 02:21
מִתְאַבְּלִים בּוֹ הֵם אָחוֹר נְסוֹגִים,
ובכן כתב:
01 מאי 2022, 02:21
מֵחֵל מְלָאכָה בּוֹ סוֹפוֹ לְהַכְרִית,
יש שלא רצו לומר לשונות קללה, ושינו כאן ללשון ברכה:
הַמִתְעַנְּגִים בּוֹ שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה מַשִׂיגִים,
מְעַנֵּג נַפְשׁוֹ בּוֹ סוֹפוֹ לִשְׁאֵרִית,
והנה אם אמנה את החרוז שמרו, הרי שאת המשקל, אותו אולי לא ידעו, לא נצרו.

הַצָעָתִי:
מִתְעַנְּגִים בּוֹ אָחוֹר לֹא נְסוֹגִים,
ומובנו פשוט.
מֵסֵב סְעוּדוֹתָיו טוֹב לוֹ בְּאַחֲרִית,
על פי אמרם:
שבת (קיח.) כתב: כל המקיים שלש סעודות בשבת, ניצול משלש פורעניות; מחבלו של משיח, ומדינה של גיהנם, וממלחמת גוג ומגוג.
וראה שם עוד.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ובכן
הודעות: 4365
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1871 פעמים
קיבל תודה: 5217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כי אשמרה שבת' - לרבי אברהם אבן עזרא

שליחה על ידי ובכן » 01 מאי 2022, 22:30

הצעיר שבחבורה כתב:
01 מאי 2022, 21:20
ובכן כתב:
01 מאי 2022, 15:53
חלק מהשינויים הללו ידעתי, ראה ב'אתר הפיוט' שקישרתי.
יותר ממה שכיוונתי לציין את השינויים, כיונתי למה שלא שינה.
אם בדבריך טמונה השגה על היות הפיוטים במחזור ויטרי מדוייקים לגמרי, הרי שאני חלוק עליה.
הצעיר שבחבורה כתב:
01 מאי 2022, 21:20
ובכן כתב:
01 מאי 2022, 15:53
או 'לחם תמיד', לכאורה יותר נכון 'לחם פנים' עפ"י לשון הפסוק.
דרכי בעניותי, להמנע מלחלק ציוני נכונות לרבותינו הראשונים.
אין כאן 'ציון' לאבן עזרא או למי, אלא היות ה'לחם פנים' נכון יותר, מסייע לנו לומר שאכן כך פייט אבן עזרא גופיה.


הצעיר שבחבורה
הודעות: 4699
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 4975 פעמים
קיבל תודה: 2519 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כי אשמרה שבת' - לרבי אברהם אבן עזרא

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 01 מאי 2022, 22:36

ובכן כתב:
01 מאי 2022, 22:30
אם בדבריך טמונה השגה על היות הפיוטים במחזור ויטרי מדוייקים לגמרי, הרי שאני חלוק עליה.
חס וחלילה! לא תהא כזאת!
כוונתי היתה לסייע למר בשינוייו, באלו שכן מובאים במחז"ו.
ובכן כתב:
01 מאי 2022, 22:30
אין כאן 'ציון' לאבן עזרא או למי, אלא היות ה'לחם פנים' נכון יותר, מסייע לנו לומר שאכן כך פייט אבן עזרא גופיה.
כוונתי היתה למחז"ו ולא לאב"ע גופיה שלא אדע כיצד פייט.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
ובכן
הודעות: 4365
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 1871 פעמים
קיבל תודה: 5217 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: 'כי אשמרה שבת' - לרבי אברהם אבן עזרא

שליחה על ידי ובכן » 01 מאי 2022, 22:39

הצעיר שבחבורה כתב:
01 מאי 2022, 22:36
כוונתי היתה למחז"ו ולא לאב"ע גופיה שלא אדע כיצד פייט.
אם כן, לא אדע מה פסול לומר שהנוסח במחזו"ו אינו מדוייק כל כך, הואיל ולכאורה יסד אבן עזרא כאן על הפסוק 'לחם פנים לפני'.

הרי הנוסח במחזו"ו בהכרח שאינו מדוייק, ומה בכך לומר שגם בהא נזדמן גירסא בלתי מדוקדקת.

[אגב, הזמר הלז במחזור ויטרי, הוא בכלל הוספה מאוחרת, וכמובן].
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • ספרי רבי אברהם אבן עזרא
    על ידי מים טהורים » 20 ינואר 2022, 13:02 » ב ספרים
    5 תגובות
    100 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מים טהורים
    21 ינואר 2022, 08:08
  • חידה מר"א אבן עזרא
    על ידי גביהא בן פסיסא » 05 נובמבר 2021, 04:49 » ב אמור
    1 תגובות
    108 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי אור החכמה
    05 נובמבר 2021, 05:38
  • ... אין להם טעם (אבן עזרא) האמנם ?!
    על ידי במבי » 03 ינואר 2022, 15:59 » ב תנ"ך ופרשת שבוע
    8 תגובות
    144 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי במבי
    03 ינואר 2022, 19:19
  • ונתתי גשמיכם - קושיה על ההסבר של אבן עזרא לוא"ו
    על ידי עמנואל » 23 מאי 2022, 22:48 » ב בחוקותי
    10 תגובות
    85 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מםאלף
    24 מאי 2022, 20:40
  • הרה״ג רב אברהם ארלנגר זצ״ל - בעמח״ס ברכת אברהם
    על ידי שמואל דוד » 11 אוקטובר 2021, 03:09 » ב דעת דורות
    94 תגובות
    3746 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי נתנאל הלוי
    30 דצמבר 2021, 18:38

חזור אל “משכיל שיר ידידות”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח