איזה פרקי תהילים עדיף


אריה ישאג
הודעות: 32
הצטרף: 02 יוני 2021, 16:10
נתן תודה: 50 פעמים
קיבל תודה: 17 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איזה פרקי תהילים עדיף

שליחה על ידי אריה ישאג » 12 מאי 2022, 21:46

משיב דבר כתב:
12 מאי 2022, 15:11
ישר א-ל כתב:
12 מאי 2022, 15:02
דבריך
דברי כל כך מבוארים.
לא כתבתי שצריך לנהג ריחוק, אלא שדמיון של קרוב אינו קרו. ואדם שהקרוב אצלו מתבטא בלקרא להקב"ה "אחי" ולומר לו "תודה הכל סבבה" היינו שהקרוב הוא רק נותן לו אופי וסגנון דיבור ולא הרגשה פנימית של עומד לפני המלך, ולכן הקרוב הוא בסתירה גמורה לכל התנהגותו, זה לא קרוב! זה הצגה מזעזעת ומגעילה.
אלו דברי.
שמעתי את הבקורת הזאת בתוך ברסלב אצל הרצניים שבהם, שהמושג שיחה בינו לבין קונו הפך לאיזה גישה שהקב"ה הוא חבר מהצבא, לא כי! שיחה בינו לבין קונו זה להפך, מרמם את היהודי אל הקב"ה ולא מוריד אותו אליך.
בזה סיימתי את הניסון להיות מובן.
באם הטענה שלך היא עניין של אופי הדיבורים, 
הרי אין מי שחולק עלייך (ועל כן אין מקומה כאן).
האם באת לצאת נגד תנועת ננח ודומיה?

אישית לא מכיר אנשים שמדברים בצורה הזו, ודאי לא אנשים כמוני כמוך מן היישוב.
וא"צ לומר שאין שום מקום ואיזכור בתורת ברסלב לדיבור כזה.
 


מ אלישע
הודעות: 1973
הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
נתן תודה: 867 פעמים
קיבל תודה: 541 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איזה פרקי תהילים עדיף

שליחה על ידי מ אלישע » 12 מאי 2022, 21:52

משיב דבר כתב:
12 מאי 2022, 15:14
מ אלישע כתב:
12 מאי 2022, 14:28
ספר ליקוטי מוהר"ן - מהדורא בתרא סימן צט
אָמַר: שֶׁעִקָּר הַהִתְבּוֹדְדוּת וְהַשִֹֹּיחָה בֵּינוֹ לְבֵין קוֹנוֹ בִּשְׁלֵמוּת הוּא, כְּשֶׁיְּפָרֵשׁ שִֹיחָתוֹ כָּל כָּךְ לִפְנֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, עַד שֶׁיִּהְיֶה סָמוּךְ מְאֹד שֶׁתֵּצֵא נִשְׁמָתוֹ, חַס וְשָׁלוֹם, עַד שֶׁכִּמְעַט יִגְוַע, חַס וְשָׁלוֹם, עַד שֶׁלֹּא תִּהְיֶה נִשְׁמָתוֹ קְשׁוּרָה בְּגוּפוֹ כִּי אִם כְּחוּט הַשֲּׁעַרָה מֵעֹצֶם צַעֲרוֹ וְגַעְגּוּעוֹ וְכִסּוּפָיו לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בֶּאֱמֶת. וְכֵן מְבֹאָר בְּדִבְרֵי רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (תַּעֲנִית ח), שֶׁאָמְרוּ: 'אֵין תְּפִלָּתוֹ שֶׁל אָדָם נִשְׁמָעַת, אֶלָּא אִם כֵּן מֵשִֹים נַפְשׁוֹ בְּכַפּוֹ' וְכוּ', הַיְנוּ כַּנַּ"ל:‏
וְאָמַר: הֲלוֹא כְּשֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עוֹזֵר בְּהִתְבּוֹדְדוּת, אֲזַי הַהִתְבּוֹדְדוּת הוּא כַּאֲשֶׁר יְדַבֵּר אִישׁ אֶל רֵעהו.
1. בתנועה של עליה אל ה' התקרבות אליו, ולא להפך חלילה "להוריד" את ה' אליו.
2. הנ"מ היא פשוטה, להתקרב אל ה' דורש יראת שמים וכלות הנפש, כמאמר רביז"ל. הרודת ה' אליך היא הדרגה הנמוכה ביותר של בהמיות. להפך את שיא הרוחניות, לשיא הגשמיות והחולין.
3. בדחנא דמלכא הוא כלשון הזוהר משמח את ה' ולא חלילה מה שהתכוונת. וכאמור "ישמח הוי' במעשיו". כהני בדחני שהיו משמחים את בני השוק וזכו להיות בני העולם הבא.

4. חייבים להבין שהלשון שלנו קצת שונה מלשון הוזור וגם לשון ריבז"ל. כשרביז"ל אמר שיחה בינו לבין קונו הוא עוד לא ידע שיבא יום שזה יחשב כתיאור הפוטטי של שיח בין שני סוחרים בבסטה בשוק הכרמל "הלו, רבונו של עולם (במלרע) מה קרה, איפה היית היום כשהייתי בבסה...."
רחמ"ל.

5. והנ"מ, הוא עצום. באופן המקבול בין חסידי ברסלב הרציניים, הרי ההתבודדות היא שעה של טהרת הלב ויראת שמים, חייבת להתאים לתנועה של קרבת ה במשך כל היום, ולא איזה תנועה הפוכה של "להסתדר עם ה' על כל מה שעשיתי לא טוב". 
נסיון אחרון להיות מובן.


1. לא להוריד ח"ו. אומנם כל השבחים שבתפילה אינם נחשבים לפי האמת, אלא לפי הערך שלנו.
(והם עולים מעולם לעולם בזכות אבותינו אברהם יצחק ויעקב ובזכות אנשי כנסת הגדולה ובזכות הציבור, ובזכות כל בני ישראל)
ולכן כשאחד משבח לפי כוחו זה שבח שעולה כנ"ל לפי הענין. ולפי ליבו.

4. 5 .2. לא מובן לי הדוגמא למעשה (כנ"ל שאיני מכיר בברסלב את מה שראית, ואולי תלוי איך נראית התוצאה, ולמעשה גם מתפילות כאלו עולים ברוחניות)

3. לא התברר לי אם ראית את הזוה"ק בפנים, כשמבאר פסוקים לפי יסוד זה.

 (ומש"כ 'מה שהתכוונת' מנין לך מה התכונתי, בפרט אם לא ראית את הזוה"ק בפנים)

(ולהשוות בדחנא דמלכא להני בדחני זה צ"ע לענ"ד.
ונ"ל שזכו לעוה"ב משום מה שנגרם ע"י מעשיהם)

4. בברסלב קוראים למוהר"ן רביז"ל. כי הוא רבם, ואמר את דבריו גם בשבילם ולהבנתם. כשיחפשו האמת.


 


פותח הנושא
יהודי מפרגן
הודעות: 197
הצטרף: 01 מאי 2022, 19:42
נתן תודה: 268 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איזה פרקי תהילים עדיף

שליחה על ידי יהודי מפרגן » 12 מאי 2022, 22:33

מ אלישע כתב:
11 מאי 2022, 22:08
אחד מחידושי החסידים (לא בררתי היכן התחיל, אבל שמעתי שהתחיל אצל החסידים)
להוסיף בתפילה דברים לפי צרכי היום.
לענין תפילה יש בזה קושי' שהרי יש לנו סידור שהתחיל ע"י אנשי כנסת הגדולה. (ויש תרוצים ואכמ"ל)
אבל באמירת תהלים אפשר להוסיף ולפרש את הפסוק לפי צרכו,
לא מובן
למה כוונתך
תן דוגמא
 


מ אלישע
הודעות: 1973
הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
נתן תודה: 867 פעמים
קיבל תודה: 541 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איזה פרקי תהילים עדיף

שליחה על ידי מ אלישע » 12 מאי 2022, 22:40

יהודי מפרגן כתב:
12 מאי 2022, 22:33
מ אלישע כתב:
11 מאי 2022, 22:08
אחד מחידושי החסידים (לא בררתי היכן התחיל, אבל שמעתי שהתחיל אצל החסידים)
להוסיף בתפילה דברים לפי צרכי היום.
לענין תפילה יש בזה קושי' שהרי יש לנו סידור שהתחיל ע"י אנשי כנסת הגדולה. (ויש תרוצים ואכמ"ל)
אבל באמירת תהלים אפשר להוסיף ולפרש את הפסוק לפי צרכו,
לא מובן
למה כוונתך
תן דוגמא
טוב ה' לכל, ורחמיו על כל מעשיו.
להוסיף בין שני חלקי הפסוק הרבה טובות,
לבקש רחמים על מה שצריך, ובכך בפסוק אחד אפשר לעסוק זמן רב.
 


אברך ירא שמים
הודעות: 126
הצטרף: 21 אוגוסט 2018, 14:51
נתן תודה: 201 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איזה פרקי תהילים עדיף

שליחה על ידי אברך ירא שמים » 12 מאי 2022, 23:14

לומד התורה כתב:
11 מאי 2022, 20:42
יהודי מפרגן כתב:
11 מאי 2022, 20:16
 


המנהג לומר מפרק צ' (תפילה למשה) עד סוף התהילים.


נראה לי מנהג ויזניץ בלבד.
 


אברך ירא שמים
הודעות: 126
הצטרף: 21 אוגוסט 2018, 14:51
נתן תודה: 201 פעמים
קיבל תודה: 99 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איזה פרקי תהילים עדיף

שליחה על ידי אברך ירא שמים » 12 מאי 2022, 23:16

לומד התורה כתב:
11 מאי 2022, 20:42
 
 
יתכן ומסתבר כתב:
11 מאי 2022, 21:37
יהודי מפרגן כתב:
11 מאי 2022, 20:16
 


כשאתה רוצה לדעת איך להשתמש במכונת כביסה אתה מחפש את הוראות היצרן, כיון שמי שייצר את המכשיר יודע הכי טוב באיזו צורה ניתן להפיק ממנה את התועלת המקסימלית.
לענינו, ה'יצרן' של ספר התהילים, הוא דוד המלך עליו השלום, ו'הוראות היצרן' מופיעות בכותרת של כל פרק, [בדרך כלל הפסוק הראשון, ותחילת הפסוק השני] בהם מצוין לשם מה נועד מזמור זה, ומה סגולתו.

דוגמא:

אם רצונך לנגן ולהלל לפני ה' תגיד פרק/פרקים שכתוב בכותרתם 'נגינות' או 'הללוי-ה'. . 
אם ברצונך להתפלל לפני ה' תגיד פרק/פרקים שכתוב בכותרתם 'תפילה'.
אם ברצונך לברך את ה' תגיד פרק/פרקים שכתוב בכותרתם לשון של ברכה. 
אם ברצונך לומר פרק תהילים כדי ללמוד ממנו מוסר השכל תגיד פרק שכתוב בכותרתו 'משכיל'.
אם ברצונך להגיד פרק שדוד המלך בעצמו אהב לאומרו תדיר תגיד פרק שבכותרתו כתוב 'מכתם'. 
אם ברצונך להודות לפני ה' תגיד פרק שכתוב בכותרתו 'תודה' או 'אודה' או 'הודו' וכיו"ב. 
אם ברצונך להתחנן על צרה קריטית תגיד פרק שבכותרתו כתוב 'אל תשחת'. 
אם ברצונך להודות על נס מסוים וכיו"ב אמור פרק שבכותרתו 'שיר'/'שירה'. 
אם ברצונך להזכיר צרותיהם של ישראל לפני המקום אמור פרק שבכותרתו לשון 'להזכיר'. 
אם ברצונך להתפלל על הגזירות העוברות על כלל ישראל תאמר פרק שכתוב בכותרתו 'על ידותון'. 

תן לחכם ויחכם עוד, פשוט לפתוח את הספר ולחפש, האפשרויות שנתן נעים זמירות ישראל רבות ומגוונות, צריך רק לחפש ולמצוא. 


יישר כח גדול.
אולי כדאי שמישהוא יערוך ויוציא ספר לפי נושאם, את כל התהלות אחרי זה את כל הבקשות וכו'


לומד התורה
הודעות: 65
הצטרף: 01 מאי 2022, 20:55
נתן תודה: 157 פעמים
קיבל תודה: 27 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: איזה פרקי תהילים עדיף

שליחה על ידי לומד התורה » 12 מאי 2022, 23:29

אברך ירא שמים כתב:
12 מאי 2022, 23:14
לומד התורה כתב:
11 מאי 2022, 20:42
המנהג לומר מפרק צ' (תפילה למשה) עד סוף התהילים.

נראה לי מנהג ויזניץ בלבד.
יש עוד מקומות שכך נהגו.
 


המצפה לישועת ה'
הודעות: 3182
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 1855 פעמים
קיבל תודה: 2126 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איזה פרקי תהילים עדיף

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 12 מאי 2022, 23:48

מ אלישע כתב:
12 מאי 2022, 21:36
המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 16:18
משיב דבר כתב:
12 מאי 2022, 01:17
לענ"ד אין שום מקור לא ברסלבי (או מאוחר ומושפע ממנו) על הנהגה כזאת.

"וְדָוִד֙ הִגִּ֣יד לֵאמֹ֔ר אֲחִיתֹ֥פֶל בַּקֹּשְׁרִ֖ים עִם־אַבְשָׁל֑וֹם, וַיֹּ֣אמֶר דָּוִ֔ד סַכֶּל־נָ֛א אֶת־עֲצַ֥ת אֲחִיתֹ֖פֶל ה' " (שמואל ב' ט"ו ל"ב)

בלי הכנה, עוד באמצע שמדברים איתו אנשים, מיד, ספונטנית, דוד מלכנו פונה אל ה', מדבר אליו, ומתחנן לפניו.

האין זה מקור נכבד?
שערים בתפלה עמוד 94.pdf
מה השייכות? (אולי נפלה טעות בציטוט, או בצילום של הספר?)
 


מ אלישע
הודעות: 1973
הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
נתן תודה: 867 פעמים
קיבל תודה: 541 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איזה פרקי תהילים עדיף

שליחה על ידי מ אלישע » 13 מאי 2022, 09:48

המצפה לישועת ה' כתב:
12 מאי 2022, 16:18
משיב דבר כתב:
12 מאי 2022, 01:17
לענ"ד אין שום מקור לא ברסלבי (או מאוחר ומושפע ממנו) על הנהגה כזאת.

"וְדָוִד֙ הִגִּ֣יד לֵאמֹ֔ר אֲחִיתֹ֥פֶל בַּקֹּשְׁרִ֖ים עִם־אַבְשָׁל֑וֹם, וַיֹּ֣אמֶר דָּוִ֔ד סַכֶּל־נָ֛א אֶת־עֲצַ֥ת אֲחִיתֹ֖פֶל ה' " (שמואל ב' ט"ו ל"ב)

בלי הכנה, עוד באמצע שמדברים איתו אנשים, מיד, ספונטנית, דוד מלכנו פונה אל ה', מדבר אליו, ומתחנן לפניו.

האין זה מקור נכבד?
זה מקור נכבד שדוד המלך היה תמיד בדביקות מתמדת עם ה' (רצה להיות אחד מרגלי המרכבה כאחד משלשת האבות)
ולכן גם כשדיבר עם אנשים הרגיש לפני ה'.

(ובכוחו של דוד המלך - כשנודע לו על פטירת בנו אבשלום, הספידו מעט, ובכל מילה הוציא אותו ממדור גיהנם, וצ"ל שכל מילה שהוציא מפיו היתה בדרך שלמות של דוד המלך, וגם כשהיה בין אנשים עמד בדביקות לפני ה')
 


המצפה לישועת ה'
הודעות: 3182
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 1855 פעמים
קיבל תודה: 2126 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איזה פרקי תהילים עדיף

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 13 מאי 2022, 14:24

מ אלישע כתב:
13 מאי 2022, 09:48
זה מקור נכבד שדוד המלך היה תמיד בדביקות מתמדת עם ה' (רצה להיות אחד מרגלי המרכבה כאחד משלשת האבות)
ולכן גם כשדיבר עם אנשים הרגיש לפני ה'.

"כל אחד ואחד מישראל חייב לומר: מתי יגיעו מעשי למעשי אבותיי, אברהם, יצחק ויעקב" (תנדב"א).


המצפה לישועת ה'
הודעות: 3182
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 1855 פעמים
קיבל תודה: 2126 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איזה פרקי תהילים עדיף

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 13 מאי 2022, 14:25

המצפה לישועת ה' כתב:
13 מאי 2022, 14:24
מ אלישע כתב:
13 מאי 2022, 09:48
זה מקור נכבד שדוד המלך היה תמיד בדביקות מתמדת עם ה' (רצה להיות אחד מרגלי המרכבה כאחד משלשת האבות)
ולכן גם כשדיבר עם אנשים הרגיש לפני ה'.

"כל אחד ואחד מישראל חייב לומר: מתי יגיעו מעשי למעשי אבותיי, אברהם, יצחק ויעקב" (תנדב"א).
ומכאן תשובה גם לדבריו של ר' @משיב דבר דלעיל.
 


משיב דבר
הודעות: 2831
הצטרף: 13 ינואר 2021, 19:23
מיקום: למעלה מן השמש
נתן תודה: 1360 פעמים
קיבל תודה: 2233 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איזה פרקי תהילים עדיף

שליחה על ידי משיב דבר » 13 מאי 2022, 14:37

המצפה לישועת ה' כתב:
13 מאי 2022, 14:25
המצפה לישועת ה' כתב:
13 מאי 2022, 14:24
מ אלישע כתב:
13 מאי 2022, 09:48
זה מקור נכבד שדוד המלך היה תמיד בדביקות מתמדת עם ה' (רצה להיות אחד מרגלי המרכבה כאחד משלשת האבות)
ולכן גם כשדיבר עם אנשים הרגיש לפני ה'.

"כל אחד ואחד מישראל חייב לומר: מתי יגיעו מעשי למעשי אבותיי, אברהם, יצחק ויעקב" (תנדב"א).
ומכאן תשובה גם לדבריו של ר' @משיב דבר דלעיל.

לכן תקווה להגיע למצב של שיותי ממש כמבואר בריש אורח חיים. וכשתגיע תוכל לנהוג כדוד המלך.
המדרגה היא לא הדיבור עצמו, אלא מצב המדריגה והקרבת ה'.
ופשוט.
גוט שבת.
 


מ אלישע
הודעות: 1973
הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
נתן תודה: 867 פעמים
קיבל תודה: 541 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איזה פרקי תהילים עדיף

שליחה על ידי מ אלישע » 13 מאי 2022, 14:41

המצפה לישועת ה' כתב:
13 מאי 2022, 14:24
מ אלישע כתב:
13 מאי 2022, 09:48
זה מקור נכבד שדוד המלך היה תמיד בדביקות מתמדת עם ה' (רצה להיות אחד מרגלי המרכבה כאחד משלשת האבות)
ולכן גם כשדיבר עם אנשים הרגיש לפני ה'.

"כל אחד ואחד מישראל חייב לומר: מתי יגיעו מעשי למעשי אבותיי, אברהם, יצחק ויעקב" (תנדב"א).



תנא דבי אליהו רבה - פרק ו 
כשם שהקב"ה יהי שמו הגדול לעלם ולעלמי עלמיא זוכר ומשבח מעשה הצדיקים והכשרים וטופח שתי ידיו זו על גב זו ואמר למה לא נתמלא כל העולם כאברהם יצחק ויעקב וכמשה ודוד. כך יהא אדם זוכר ומשבח להקב"ה בתפלה ובד"ת ובדברי חכמים בכ"מ ובסוף יהא דרכו לפני הקב"ה שנאמר (הושע יד) מי חכם ויבן אלה נבון וידעם כי ישרים דרכי ה' וצדיקים ילכו בם ולכך נאמר נזכירה דודיך מיין. ואימתי זוכר הקב"ה ומשבח מעשה הצדיקים והכשרים וטופח שתי ידיו זו על גב זו ואומר למה לא נתמלא העולם כאברהם יצחק ויעקב וכמשה ודוד וכו'
(חייב לומר זה חיוב על האדם, למעשה דוד המלך עמל הרבה להגיע לדרגה זו בשלימות)

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “תהלים”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח