גדר י"ג עיקרים

נושאים שונים

פותח הנושא
אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 481
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 22 מאי 2020, 07:02

נודע הפולמוס סביב קביעת י"ג עיקרים. וכפי שכתבם הרמב"ם.
ולכאורה הגדרת י"ג עיקרים אלו היינו שכל הכופר בהם הרי הוא כופר בדת היהודית ולא רק בפרט מסוים.
ואולם הרמב"ם עצמו באיגרת השמד קבע כי היכן שאנסוהו להודות בדת האיסלאם שאינו ע"ז לפי דעתו, אין בזה משום כפירה, עכ"פ אם אינו עושה זאת מרצון.
ולכאו' מה לי שאינו ע"ז הרי יש בזה משום כפירה בחלק מהי"ג עיקרים, כגון שמרע"ה היה אב לנביאים אף לבאים אחריו, וכגון שזאת התורה לא תהא מוחלפת, ועוד כהנה וכהנה.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2379
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי HaimL » 22 מאי 2020, 07:43

אני לא בקי באיסלאם. אבל כמדומני שהם אכן מאמינים בכך שמשה רבנו היה רבן של נביאים וכו'. ולעצם שאלת הדיון, לא מצינו שהתורה ציוותה למסור את הנפש באם אנסוהו לכפור, אם זה ליחיד. אם זה בפרהסיא או בשעת הגזירה, פשיטא שחייב, דאפילו אערקתא דמסאנא חייב.


פותח הנושא
אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 481
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 22 מאי 2020, 07:46

הניחא אם היה כותב שאין בזה משום עובד ע"ז. אך דבריו שם באו בזאת שאינו בגדר כופר.
לגבי משה רבינו, הם אינם מאמינים שמוחמד היה כמשה?


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2379
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי HaimL » 22 מאי 2020, 07:49

אחד מן הגולה כתב:
22 מאי 2020, 07:46
הניחא אם היה כותב שאין בזה משום עובד ע"ז. אך דבריו שם באו בזאת שאינו בגדר כופר.
לגבי משה רבינו, הם אינם מאמינים שמוחמד היה כמשה?
אבל ברור שהוא אינו כופר, שהלא אנסוהו לכפור ודברים שבפה אינם דברים.
 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2379
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי HaimL » 22 מאי 2020, 07:54

אחד מן הגולה כתב:
22 מאי 2020, 07:46
הניחא אם היה כותב שאין בזה משום עובד ע"ז. אך דבריו שם באו בזאת שאינו בגדר כופר.
לגבי משה רבינו, הם אינם מאמינים שמוחמד היה כמשה?
קובלני עלינו פרושים, שאנחנו עושים את בלעם הרשע כמשה רבנו (שהרי אמרו חכמים ולא קם בישראל וגו', בישראל לא קם וכו'), אלא שאין הכרח מן התורה שלא יהיה נביא כמו משה רבנו (ואדרבה, כתוב בתורה כמוני ), אלא שצריך להאמין שנבואתו היא מכוח נבואת משה רבנו, ובזה ייתכן (לא בקי בזה) שהם מודים ומאמינים. 
 


בעל אוצר
משתמש ותיק
הודעות: 225
הצטרף: 21 מרץ 2020, 23:50
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי בעל אוצר » 22 מאי 2020, 08:57

אבל בעיקר של זאת התורה לא תהא מוחלפת הם ודאי כופרים!
וכפי שנכתב


פותח הנושא
אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 481
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 22 מאי 2020, 09:15

HaimL כתב:
22 מאי 2020, 07:49
אחד מן הגולה כתב:
22 מאי 2020, 07:46
הניחא אם היה כותב שאין בזה משום עובד ע"ז. אך דבריו שם באו בזאת שאינו בגדר כופר.
לגבי משה רבינו, הם אינם מאמינים שמוחמד היה כמשה?
אבל ברור שהוא אינו כופר, שהלא אנסוהו לכפור ודברים שבפה אינם דברים.

דברי הרמב"ם באו כמענה לאחד מהראשונים בזמנו שטען שיש בזה משום כפירה. ותחילת דבריו אכן דוחה כדבריכם שכל עוד הוא באונס ל"ח כופר. אך בהמשך מייסד שם שיטתו הידועה שאין באיסלאם משום כפירה. ועלה קמקשינא.
 


פותח הנושא
אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 481
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 22 מאי 2020, 09:22

HaimL כתב:
22 מאי 2020, 07:54
אחד מן הגולה כתב:
22 מאי 2020, 07:46
הניחא אם היה כותב שאין בזה משום עובד ע"ז. אך דבריו שם באו בזאת שאינו בגדר כופר.
לגבי משה רבינו, הם אינם מאמינים שמוחמד היה כמשה?
קובלני עלינו פרושים, שאנחנו עושים את בלעם הרשע כמשה רבנו (שהרי אמרו חכמים ולא קם בישראל וגו', בישראל לא קם וכו'), אלא שאין הכרח מן התורה שלא יהיה נביא כמו משה רבנו (ואדרבה, כתוב בתורה כמוני ), אלא שצריך להאמין שנבואתו היא מכוח נבואת משה רבנו, ובזה ייתכן (לא בקי בזה) שהם מודים ומאמינים. 

כבודו מעורר כאן נידון מעניין. [כמובן שאינו תלוי בנידו"ד כפי שכתבתי שיש עוד עיקרים שהם וודאי כופרים בזה וכפי שהעיר הרב @בעל אוצר] הלא ידועים דברי הרמב"ם בטעם שנבואת משה רבי' ע"ה הייתה יותר משאר כל הנביאים והוא משום שהתגלות הקב"ה אליו הייתה בסיני אשר עינינו ראו ולא זר ואזנינו שמעו ולא אחר שמשה ניגש אל הערפל והאלוקים ידבר אליו מתוך האש וככל דברי הרמב"ם שם. וא"כ היאך אמרו שבלעם הוא כמשה אם חסר לו כ"ז.

ולכאו' צ"ל בזה, שדברי הרמב"ם שם אינם אמורים כלפי גודל נבואותו שהיה בהקיץ וכד', שבזה קם כמשה כפי שהביא מר. אלא עיקר דברי הרמב"ם שם הם מדוע חשיב אב לנביאים שאין שייך לכפור בנבואתו אף מכח נביא אחר כפי שהאריך שם. ולפי"ז ניחא דברי הר"מ בעיקר זה דמשה היה אב לנביאים שכוונתו כלפי הכחשה ע"י נביא אחר. ומעתה אם סוברים הם שנביאם [המכונה בפי הרמב"ם המשוגע] בעל יכולת לשנות מתורת משה (ג"א אינני בקי ביסוד אמונתם) הרי שיש בזה משום כפירה אף בעיקר זה.
 


אליעזר ג
משתמש ותיק
הודעות: 261
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי אליעזר ג » 22 מאי 2020, 10:26

אחד מן הגולה כתב:
22 מאי 2020, 07:02
נודע הפולמוס סביב קביעת י"ג עיקרים. וכפי שכתבם הרמב"ם.
ולכאורה הגדרת י"ג עיקרים אלו היינו שכל הכופר בהם הרי הוא כופר בדת היהודית ולא רק בפרט מסוים.
ואולם הרמב"ם עצמו באיגרת השמד קבע כי היכן שאנסוהו להודות בדת האיסלאם שאינו ע"ז לפי דעתו, אין בזה משום כפירה, עכ"פ אם אינו עושה זאת מרצון.
ולכאו' מה לי שאינו ע"ז הרי יש בזה משום כפירה בחלק מהי"ג עיקרים, כגון שמרע"ה היה אב לנביאים אף לבאים אחריו, וכגון שזאת התורה לא תהא מוחלפת, ועוד כהנה וכהנה.

כפירה ואמונה אינם נמדדים במה שאדם אומר בפיו אלא במה שמאמין בליבו וההודאה המדוברת היא בפה ובליבו אינו מאמין בהודאתו וממילא אינו כופר . גם לעניין ע"ז העובדה מבלי שמאמין בה מיראת אדם וכדומה להלכה לפי הרמבם, אינו עובר בה, אלא אינו מקדש את השם כפי שצווה. לעניין קידוש השם לא ברור מדבריך מה הוא אומר שם לגבי כפירה. דרך אגב לא ידוע לי על מישהו שחולק על הרמבם לעניין זה שהאיסלם אינו ע"ז.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1535
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 405 פעמים
קיבל תודה: 407 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי שמעיה » 22 מאי 2020, 11:00

HaimL כתב:
22 מאי 2020, 07:49
אחד מן הגולה כתב:
22 מאי 2020, 07:46
הניחא אם היה כותב שאין בזה משום עובד ע"ז. אך דבריו שם באו בזאת שאינו בגדר כופר.
לגבי משה רבינו, הם אינם מאמינים שמוחמד היה כמשה?
אבל ברור שהוא אינו כופר, שהלא אנסוהו לכפור ודברים שבפה אינם דברים.


דברי @HaimLמקובלים עלי ביותר. כפירה היא דבר התלוי בלב, עבודה זרה תלוי גם במעשה. לדעת הרמב''ם אין למסור את הנפש על מנת שלא להציג מצג שווא של כפירה.


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 635
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 205 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי ספר וסופר » 22 מאי 2020, 11:43

HaimL כתב:
22 מאי 2020, 07:54
אחד מן הגולה כתב:
22 מאי 2020, 07:46
הניחא אם היה כותב שאין בזה משום עובד ע"ז. אך דבריו שם באו בזאת שאינו בגדר כופר.
לגבי משה רבינו, הם אינם מאמינים שמוחמד היה כמשה?
קובלני עלינו פרושים, שאנחנו עושים את בלעם הרשע כמשה רבנו (שהרי אמרו חכמים ולא קם בישראל וגו', בישראל לא קם וכו'), אלא שאין הכרח מן התורה שלא יהיה נביא כמו משה רבנו (ואדרבה, כתוב בתורה כמוני ), אלא שצריך להאמין שנבואתו היא מכוח נבואת משה רבנו, ובזה ייתכן (לא בקי בזה) שהם מודים ומאמינים. 

דבריך נפלאים בעיני.

הלא האמונה בנבואת משה והבדלתו מכלל הנביאים, היא פרשה שלימה בתורה, שעל זה נענשו אהרן ומרים, שלא הכירו בהבדל המובהק הזה, ואמרו הרק אך במשה דיבר הוי"ה הלא גם בנו דיבר.
ועל זה היתה הנבואה לחלק ארבעה חילוקים בין נבואת משה לנבואת כל הנביאים.

בשאר נביאים: במראה [אל"ף קמוצה] אליו אתודע, בחלום אדבר בו.

אולם אצל משה: בכל ביתי נאמן הוא, פה אל פה אדבר בו, במראה [אלף סגולה] ולא בחידות, ותמונת השם יביט - וכידוע ארבעת החילוקים הללו הם המה העומדים בבסיס האמונה בנבואת משה מעבר לכל הנביאים.

והטעם שהדבר הזה הוא עיקר אמונה, לכאורה זה כדי להבדיל בין נבואת משה שהיא בגדר 'תורה', לבין נבואת כל הנביאים שהיא בגדר 'נבואה'.
והוא משתייך לעיקרים של תורה מן השמים, ושלא יהא תורה אחרת.

והנה באסל"ם אינני יודע אם היו חכמים לומר שהיה במשוגע שלהם את ארבעת הסימנים הנ"ל, אבל לכאורה הם בודאי באו לגעת בתורה עצמה [לא כשאר נביאי שקר שניבאו לעבודה זרה, שזה גדר של 'נביאות שקר' ולא פגיעה בגוף התורה].


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2379
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי HaimL » 22 מאי 2020, 11:53

ספר וסופר כתב:
22 מאי 2020, 11:43
HaimL כתב:
22 מאי 2020, 07:54
אחד מן הגולה כתב:
22 מאי 2020, 07:46
הניחא אם היה כותב שאין בזה משום עובד ע"ז. אך דבריו שם באו בזאת שאינו בגדר כופר.
לגבי משה רבינו, הם אינם מאמינים שמוחמד היה כמשה?
קובלני עלינו פרושים, שאנחנו עושים את בלעם הרשע כמשה רבנו (שהרי אמרו חכמים ולא קם בישראל וגו', בישראל לא קם וכו'), אלא שאין הכרח מן התורה שלא יהיה נביא כמו משה רבנו (ואדרבה, כתוב בתורה כמוני ), אלא שצריך להאמין שנבואתו היא מכוח נבואת משה רבנו, ובזה ייתכן (לא בקי בזה) שהם מודים ומאמינים. 
דבריך נפלאים בעיני.

הלא האמונה בנבואת משה והבדלתו מכלל הנביאים, היא פרשה שלימה בתורה, שעל זה נענשו אהרן ומרים, שלא הכירו בהבדל המובהק הזה, ואמרו הרק אך במשה דיבר הוי"ה הלא גם בנו דיבר.
ועל זה היתה הנבואה לחלק ארבעה חילוקים בין נבואת משה לנבואת כל הנביאים.

בשאר נביאים: במראה [אל"ף קמוצה] אליו אתודע, בחלום אדבר בו.

אולם אצל משה: בכל ביתי נאמן הוא, פה אל פה אדבר בו, במראה [אלף סגולה] ולא בחידות, ותמונת השם יביט - וכידוע ארבעת החילוקים הללו הם המה העומדים בבסיס האמונה בנבואת משה מעבר לכל הנביאים.

והטעם שהדבר הזה הוא עיקר אמונה, לכאורה זה כדי להבדיל בין נבואת משה שהיא בגדר 'תורה', לבין נבואת כל הנביאים שהיא בגדר 'נבואה'.
והוא משתייך לעיקרים של תורה מן השמים, ושלא יהא תורה אחרת.

והנה באסל"ם אינני יודע אם היו חכמים לומר שהיה במשוגע שלהם את ארבעת הסימנים הנ"ל, אבל לכאורה הם בודאי באו לגעת בתורה עצמה [לא כשאר נביאי שקר שניבאו לעבודה זרה, שזה גדר של 'נביאות שקר' ולא פגיעה בגוף התורה].
הם באמת דברים נפלאים. סתם.

לענייננו, סתירתך בדבריך. שהלא מרים ואהרן לא כפרו בעיקר מן העיקרים, אלא מבואר שמרים נענשה מטעם לשה"ר, היינו שדיברה במשה, אבל על הטעות שטעתה, היא ואהרן לא זכור לי שנענשו ואהרן עצמו לא נענש כלל

לא התעצלתי, חיפשתי והעתקתי את עיקרי האמונה של הרמב"ם הנוגעים לנבואה,  ולא מצאתי שצריך להאמין שלא היה נביא גדול כמשה (או אף גדול ממשה). ויתירה מזאת, הלא אמרו חז"ל ששמואל שקול כנגד משה ואהרן

 ו - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁכָּל דִּבְרֵי נְבִיאִים אֱמֶת: (נבואה)
 ז - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁנְּבוּאַת מֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם הָיְתָה אֲמִתִּית. וְשֶׁהוּא הָיָה אָב לַנְּבִיאִים. לַקּוֹדְמִים לְפָנָיו וְלַבָּאִים אַחֲרָיו: (נבואת משה)
 ח - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁכָּל הַתּוֹרָה הַמְּצוּיָה עַתָּה בְיָדֵינוּ הִיא הַנְּתוּנָה לְמֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם: (תורה משמים)

 


פותח הנושא
אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 481
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 22 מאי 2020, 14:13

אליעזר ג כתב:
22 מאי 2020, 10:26
דרך אגב לא ידוע לי על מישהו שחולק על הרמבם לעניין זה שהאיסלם אינו ע"ז.
איגרתו של הרמב"ם באה כתגובה לאחד מן הראשונים שסברו כן. לא ברור מיהו. [זכורני שיש עוד ראשונים דס"ל הכי, אינני זוכר מקורם.]


פותח הנושא
אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 481
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 22 מאי 2020, 14:31

אליעזר ג כתב:
22 מאי 2020, 10:26
כפירה ואמונה אינם נמדדים במה שאדם אומר בפיו אלא במה שמאמין בליבו וההודאה המדוברת היא בפה ובליבו אינו מאמין בהודאתו וממילא אינו כופר . גם לעניין ע"ז העובדה מבלי שמאמין בה מיראת אדם וכדומה להלכה לפי הרמבם, אינו עובר בה, אלא אינו מקדש את השם כפי שצווה. לעניין קידוש השם לא ברור מדבריך מה הוא אומר שם לגבי כפירה. דרך אגב לא ידוע לי על מישהו שחולק על הרמבם לעניין זה שהאיסלם אינו ע"ז.
שאלתי על המשך דברי הרמב"ם שבו קובע שדת האיסלאם אין בה משום כפירה. [ולא רק משום החילוק שהוא אנוס כפי שכתב שם בתחילה.] וזה סותר שלכאו' הרי כופרים הם במה שאינם מאמינים בחלק מהי"ג עיקרים.


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 635
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 205 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי ספר וסופר » 22 מאי 2020, 15:25

HaimL כתב:
22 מאי 2020, 11:53
ספר וסופר כתב:
22 מאי 2020, 11:43
HaimL כתב:
22 מאי 2020, 07:54

קובלני עלינו פרושים, שאנחנו עושים את בלעם הרשע כמשה רבנו (שהרי אמרו חכמים ולא קם בישראל וגו', בישראל לא קם וכו'), אלא שאין הכרח מן התורה שלא יהיה נביא כמו משה רבנו (ואדרבה, כתוב בתורה כמוני ), אלא שצריך להאמין שנבואתו היא מכוח נבואת משה רבנו, ובזה ייתכן (לא בקי בזה) שהם מודים ומאמינים. 
דבריך נפלאים בעיני.

הלא האמונה בנבואת משה והבדלתו מכלל הנביאים, היא פרשה שלימה בתורה, שעל זה נענשו אהרן ומרים, שלא הכירו בהבדל המובהק הזה, ואמרו הרק אך במשה דיבר הוי"ה הלא גם בנו דיבר.
ועל זה היתה הנבואה לחלק ארבעה חילוקים בין נבואת משה לנבואת כל הנביאים.

בשאר נביאים: במראה [אל"ף קמוצה] אליו אתודע, בחלום אדבר בו.

אולם אצל משה: בכל ביתי נאמן הוא, פה אל פה אדבר בו, במראה [אלף סגולה] ולא בחידות, ותמונת השם יביט - וכידוע ארבעת החילוקים הללו הם המה העומדים בבסיס האמונה בנבואת משה מעבר לכל הנביאים.

והטעם שהדבר הזה הוא עיקר אמונה, לכאורה זה כדי להבדיל בין נבואת משה שהיא בגדר 'תורה', לבין נבואת כל הנביאים שהיא בגדר 'נבואה'.
והוא משתייך לעיקרים של תורה מן השמים, ושלא יהא תורה אחרת.

והנה באסל"ם אינני יודע אם היו חכמים לומר שהיה במשוגע שלהם את ארבעת הסימנים הנ"ל, אבל לכאורה הם בודאי באו לגעת בתורה עצמה [לא כשאר נביאי שקר שניבאו לעבודה זרה, שזה גדר של 'נביאות שקר' ולא פגיעה בגוף התורה].
הם באמת דברים נפלאים. סתם.

לענייננו, סתירתך בדבריך. שהלא מרים ואהרן לא כפרו בעיקר מן העיקרים, אלא מבואר שמרים נענשה מטעם לשה"ר, היינו שדיברה במשה, אבל על הטעות שטעתה, היא ואהרן לא זכור לי שנענשו ואהרן עצמו לא נענש כלל

לא התעצלתי, חיפשתי והעתקתי את עיקרי האמונה של הרמב"ם הנוגעים לנבואה,  ולא מצאתי שצריך להאמין שלא היה נביא גדול כמשה (או אף גדול ממשה). ויתירה מזאת, הלא אמרו חז"ל ששמואל שקול כנגד משה ואהרן

 ו - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁכָּל דִּבְרֵי נְבִיאִים אֱמֶת: (נבואה)
 ז - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁנְּבוּאַת מֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם הָיְתָה אֲמִתִּית. וְשֶׁהוּא הָיָה אָב לַנְּבִיאִים. לַקּוֹדְמִים לְפָנָיו וְלַבָּאִים אַחֲרָיו: (נבואת משה)
 ח - אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁכָּל הַתּוֹרָה הַמְּצוּיָה עַתָּה בְיָדֵינוּ הִיא הַנְּתוּנָה לְמֹשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם: (תורה משמים)

אני לא מבין איפה ציפית למצוא את דברי הרמב"ם על הנבואה, ומה הכתוב בסידור מכריע כאן, אין לי מושג מי חיבר את הנוסח של הסידור, שיש עליו כמה שאלות בדיוקם של הדברים, עכ"פ דברי הרמב"ם לא צריכים 'דובר', בזמן שהוא פירש את דברי עצמו דבר דבור על אופניו, דרשו מעל ספר השם ומיצאו.

זה לשון הרמב"ם בהקדמה לפרק חלק, שם הוא מפרט את יג עיקרי אמונה, ואת שיטתו בהם.
והיסוד השביעי - נבואת משה רבינו

והוא, שנאמין שהוא אביהן של כל הנביאים שקדמו לפניו והבאים אחריו,
הכל הם למטה ממנו במעלה, והוא בחיר ה' מכל המין האנושי, אשר השיג ממנו יתעלה יותר ממה שהשיג וישיג כל אדם שנמצא ושימצא.
ושהוא עליו השלום הגיע לתכלית הרוממות מעל האנושיות עד שהשיג המעלה המלאכית ונעשה במעלת המלאכים, לא נשאר לפניו שום מסך שלא קרעו ולא עצר בעדו שום מעצור גופני, ולא נשאר בו שום דבר מן החסרון לא מעט ולא הרבה, והושבתו בו הכוחות הדמיוניים והחושים בכל השגותיו, ונתבהל כוחו המתעורר, ונשאר שכל בלבד, ועל ענין זה אמרו עליו שהוא מדבר עם ה' בלי אמצעות המלאכים.

ורציתי לבאר כאן זה הענין הנפלא, ואפרש סתומות פסוקי התורה, ואבאר ענין אמרו פה אל פה וכל הפסוק הזה וזולתו מענינו, לולי שראיתי שהענינים האלו דקים מאד וצריכים להרחבה מרובה והקדמות ומשלים, ושצריך לבאר תחלה מציאות המלאכים ושנויי מעלותיהם לפני הבורא, וכן ביאור הנפש וכל כחותיה, ויתרחב ההקף עד שנגיע לדבר על הצורות שהזכירו הנביאים לבורא ולמלאכיו, ולא יספיק לענין זה לבדו ואפילו אקצר תכלית הקצור מאה דפים, ולכן אניחנו למקומו או בספר ביאורי הדרשות שהבטחתי בו, או בספר הנבואה שהתחלתי לחברו, או בספר שאחבר בפירוש אלו היסודות.

ואחזור לענין היסוד הזה השביעי ואומר שנבואת משה רבינו נבדלה מנבואת כל שאר הנביאים בארבעה הבדלים:

ההבדל הראשון - שכל נביא איזה שיהיה אין ה' מדבר אתו כי אם על ידי אמצעי, ומשה בלי אמצעי כמו שאמר פה אל פה אדבר בו.

וההבדל השני - שכל נביא לא יבואהו החזון אלא בזמן השינה כמו שאמר בכמה מקומות בחלום הלילה, ויחלם, בחלום חזיון לילה וכו' והרבה מן הענין הזה, או ביום אחר תרדמה הנופלת על הנביא ומצב שבו שובתים כל חושיו ומתרוקנת מחשבתו כעין שינה, ומצב זה נקרא מחזה ומראה, ועליו הוא אומר במראות אלהים. ומשה בא לו הדבור ביום והוא עומד בין שני הכרובים כמו שהבטיחו ה' ונועדתי לך שם ודברתי אתך וכו', אמר יתעלה אם יהיה נביאכם ה' במראה אליו אתודע בחלום אדבר בו. לא כן עבדי משה.

וההבדל השלישי - שהנביא כאשר בא לו החזון ואף על פי שהוא במראה ועל ידי מלאך יחלשו כחותיו ומתחלחל גופו וירד עליו מורא עצום מאד כאלו הולך למות, כמו שביאר בדניאל כשדבר עמו גבריאל במראה אמר ולא נשאר בי כח והודי נהפך עלי למשחית ולא עצרתי כח. ואמר ואני הייתי נרדם על פני ופני ארצה, ואמר במראה נהפכו צירי עלי. ומשה אינו כן אלא יבואהו הדבור ולא תארע לו חלחלה כלל והוא אמרו יתעלה ודבר ה' אל משה פנים אל פנים כאשר ידבר איש אל רעהו, כלומר כשם שלא יארע לאדם שום חרדה מדברי חברו כך הוא עליו השלום לא היה נחרד מן הדבור ואף על פי שהוא פנים בפנים, וזה מחמת חוזק התחברו בשכל כמו שאמרנו.

וההבדל הרביעי - שכל הנביאים לא יבואם החזון ברצונם אלא ברצון ה', ויש שישאר הנביא כמה שנים ולא יבואהו חזון, ויש שמבקשין מן הנביא להודיעם דבר בנבואה וישאר עד שתבוא לו הנבואה אחר ימים או אחר חדשים או לא תבוא לו כלל. וכבר ראינו מהם מי שהתכונן על ידי שמחת הלב וזכוך המחשבה כמו שעשה אלישע באמרו ועתה קחו לי מנגן אז בא לו החזון. ואין זה הכרחי שיתנבא כל זמן שיתכונן, אבל משה רבינו כל זמן שירצה אמר עמדו ואשמעה מה יצוה ה' לכם, ואמר דבר אל אהרן אחיך ואל יבוא בכל עת, ואמרו אהרן בבל יבוא ואין משה בבל יבוא.


ועכשיו אני מבין שחשבת שכל הדרוש שכתבתי, הוא דרוש שלי, אולם כפי אתה רואה התכוונתי לדברי הרמב"ם, אלא שאני זכרתי שכל הארבעה חילוקים הוא מוציא מהפרשה ההיא, וכעת אני רואה שזה רק שנים, אף על פי שלכאורה גם שתי החידושים האחרונים כלולים בפרשה ההיא.

ולגבי השאלה שלך על הסתירה שבדברים, כי העונש היה על לשון הרע, משום מה כתוב בתורה שהעונש היה על זה שבעקבות ההבדלה הזאת היה צריך להיות יראה ממשה. 'ומדוע לא יראתם לדבר בעבדי במשה'.

ומלבד זה, אין זה קושיא, כי זה בדיוק מה שהם טעו, ואת זה הקב"ה בא לברר, אולם אחרי שהוא בירר זאת, הוא לימד בזה משהו עיקרי באמונה, ומי שכופר בזה יש לו בעיה ביסודי האמונה.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2379
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי HaimL » 22 מאי 2020, 15:48

ספר וסופר כתב:
22 מאי 2020, 15:25
HaimL כתב:
22 מאי 2020, 11:53
ספר וסופר כתב:
22 מאי 2020, 11:43
 
ומלבד זה, אין זה קושיא, כי זה בדיוק מה שהם טעו, ואת זה הקב"ה בא לברר, אולם אחרי שהוא בירר זאת, הוא לימד בזה משהו עיקרי באמונה, ומי שכופר בזה יש לו בעיה ביסודי האמונה.
אז אני רואה שבכל אופן התעצלתי, ולא הבאתי את דברי הרמב"ם עצמו. ובאמת הדברים ברורים. אבל אז קשה מה שהבאתי

אמר לפניו רבש"ע שקלתני כמשה ואהרן דכתיב (תהלים צט, ו) משה ואהרן בכהניו ושמואל בקוראי שמו

ובנוגע למה שהכרחת שהחטא היה חוסר היראה ממשה רבנו, הנה מבואר ברש"י (על יסוד דברי הספרי)

ומה מרים שלא נתכוונה לגנותו כך נענשה ק"ו למספר בגנותו של חבירו

משמע שעיקר החטא היה עצם הדיבור במשה. שאחרת ק"ו פריכא הוא. מה למספר בגנותו של הדיוט, תאמר במרים שדיברה באביהם של נביאים. אלא ע"כ שעיקר החטא הוא עצם הדיבור בחברו, ובזה הכל שווים לחטא.


פותח הנושא
אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 481
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 119 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 22 מאי 2020, 15:57

HaimL כתב:
22 מאי 2020, 15:48
אבל אז קשה מה שהבאתי

אמר לפניו רבש"ע שקלתני כמשה ואהרן דכתיב (תהלים צט, ו) משה ואהרן בכהניו ושמואל בקוראי שמו
עיין מה שכתבתי לעיל על כגון דא. דלכאו' צריך לחלק בין גודל נבואם, לבין התגלותו באופן שאין להכחישם. וכמש"כ הר"מ ביד החזקה דעיקר עניין מעמד הר סיני הוא שלא נוכל להכחיש את נבואת משה שעינינו ראו ולא זר וכו'. ממילא מש"כ הר"מ שהוא אב לנביאים אין כוונתו ברמת הנבואה אלא במה שאין שייך שיבוא נביא אחריו להכחיש נבואתו, משא"כ שאר נביאים שלכאו' אף שמואל ובלעם בכלל. אלא שעדיין יקשה ע"ז מלשון הר"מ שהביא הרב @ספר וסופר דמבואר דמשה עדיף אף בצורת נבואתו וכו'.


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 635
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 205 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי ספר וסופר » 22 מאי 2020, 16:03

לגבי 'שקול' כמשה ואהרן, אין לי מושג מה זה 'שקול', ומסתבר שגם על פי הפשט, אין הכוונה להחשיב את שמואל הנביא לדרגתו של אהרן אפילו, וודאי לא של משה, אלא זה השוואה בענין מסוים, וצריך ביאור.

לגבי לשון הרע, ברור ופשוט שהחטא היה לשון הרע, ולכן נענשה בצרעת, אבל למעשה מוסר השם לא התמקד בלשון הרע אלא בחוסר היראה ממשה, והטשטוש בהבדל הנבואה, שזה היה 'תוכן' הדיבורים: 'הרק אך במשה דיבר ה', הלא גם בנו דיבר'.

ואיך שלא יהיה הק"ו פירכא, כי סוף סוף מדובר במשה רבנו, וכנראה שבעניני מוסר לא אומרים דיו ופירכא וכו', אלא כיון שמצד הלשון הרע גופא הוא יותר חמור, יש כאן ק"ו, ועדיין צ"ע.

- - -
לגבי בלעם, לכאורה זה סוגיא נפרדת, כי בפשטות מה שמשה נקרא 'אב לנביאים' זה לא קאי על בלעם, אלא בלעם היה נביא הוי"ה מצד עצמו, וזה אחד מהסוגיות הנפלאות בתורה, שבלעם היה לו קשר לאלה-י ישראל, לא דרך ישראל, אלא קשר אישי, וכמו שאמר - 'לא אוכל לעבור את פי הוי"ה אלהי לעשות קטנה או גדולה', וזה דבר נורא ונפלא, שהוא לא היה עכו"ם, אלא היה לו ידיעה בהשם ממש כידיעה של כלל ישראל. והרי הוא ידע ממעמד הר סיני, ממקום שאף עכו"ם לא ידע.

וזה כמובן, היה לצורך בירור מציאות קדושת ישראל, וכדי לסתום טענת עכו"ם שאילו העמדת לנו נביאים היו מחזירין אותנו למוטב.

ומקוצר הזמן, לא ניתן להאריך בזה כעת.

שבת שלום.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2379
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 339 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי HaimL » 22 מאי 2020, 16:06

אחד מן הגולה כתב:
22 מאי 2020, 15:57
HaimL כתב:
22 מאי 2020, 15:48
אבל אז קשה מה שהבאתי

אמר לפניו רבש"ע שקלתני כמשה ואהרן דכתיב (תהלים צט, ו) משה ואהרן בכהניו ושמואל בקוראי שמו
עיין מה שכתבתי לעיל על כגון דא. דלכאו' צריך לחלק בין גודל נבואם, לבין התגלותו באופן שאין להכחישם. וכמש"כ הר"מ ביד החזקה דעיקר עניין מעמד הר סיני הוא שלא נוכל להכחיש את נבואת משה שעינינו ראו ולא זר וכו'. ממילא מש"כ הר"מ שהוא אב לנביאים אין כוונתו ברמת הנבואה אלא במה שאין שייך שיבוא נביא אחריו להכחיש נבואתו, משא"כ שאר נביאים שלכאו' אף שמואל ובלעם בכלל. אלא שעדיין יקשה ע"ז מלשון הר"מ שהביא הרב @ספר וסופר דמבואר דמשה עדיף אף בצורת נבואתו וכו'.
לולי הדברים המפורשים, הייתי אומר שהפירוש פשוט. שהלא כל נביא שיבוא אחרי משה רבנו הוא מקבל איש מפי איש ממשה רבנו, ואינו רשאי לחדש דבר בתורה, אלא רק להזהיר על תורת משה, כמ"ש זכרו תורת משה עבדי וגו'. וכל זאת בבאים אחרי משה רבנו. והקודמים לו, בפשטות הוא מפני שנבואתם נכתבה בתורת משה, כמו למשל גרש את האמה הזאת ואת בנה וגו', דמשמע שזה היה ע"פ נבואה. מ"מ, זה שנכתבה הנבואה הזאת לדורות הוא בתורת משה, ולכן הוא אדון גם לקודמים לו. אבל דברי הרמב"ם קשים לי, מצד מאמרי חז"ל הנוגעים לשמואל, ולהבדיל, לבלעם הרשע. 
 


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 635
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 205 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי ספר וסופר » 22 מאי 2020, 16:21

אני עדיין חושב, שעיקר הענין של דברי הרמב"ם זה כדי לחלק בין 'תורה' לנבואה, וזה לא סתם 'חוק' שאי אפשר לחלוק על משה, כי מה פתאום שכך יהיה, ומה כל כך חשוב בזה.

אמנם זה בגלל שנבואת משה, הוא השיג 'תורה', וזה ההשגה הגבוהה ביותר, ובזה באמת לא ניתן לחדש ולשנות, כי 'תורה' לא משתנה לעולם, ולכן גם לא ניתן ששתיים יגיעו לשם, כי דבר שהוא נצחי ולא משתנה לא מקבל שינוי של אנשים וגוונים, ולכן גם משה היה זך וצח באופן שגופו לא חצץ על נשמתו, וכמו שמתאר הרמב"ם.

משא"כ נבואה, שאע"פ שהוא דבר השם, אמנם משתנה סגנון הנבואה על פי נפש הנביא, כמו שהאריכו המחברים, וכנראה בחוש שוני הנבואות והסגנון מנביא לנביא.

- -
אגב לגבי שמואל, בנוסח של 'ערב שבת' אגיד, שלכאורה, מדובר לגבי הנהגת ישראל.
וכמו שכתוב שם בחז"ל שקל שלשה חמורי עולם וכו', והיינו שמצד הנהגת ישראל, ידוע שמשה ואהרן הם בנצח והוד, והם הם רועי ישראל, ושמואל - ידוע שתיקן את הבחינה של תרין ריעין דלא מתפרשין שיש בנצח והוד, וככל המעשה של הירך שהיה בסעודה של המלכת שאול, והאריכו בזה, עי' ספר הפרדס ועוד.

אמנם זה רק לגבי השם 'רועים' שיש למשה ואהרן, ושם גם משה ואהרן שקולים [ושוב צ"ע כנ"ל], ובזה הם מצטרפים לג' אבות, יוסף ודוד, כידוע מענין האושפיזין.

אולם לגבי מדרגת מסירת התורה של משה, ידוע שהוא בחינת פנימיות הדעת, יסוד אבא, ושם זה הפשיטות הגמורה, שאין אדם מעולם שהגיע לזה [רק מרדכי היה בחינה מסוימת של זה, מצד גילוי יסוד אבא בתוך הנוק', כמובאר בדרושי פורים].


אליעזר ג
משתמש ותיק
הודעות: 261
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי אליעזר ג » 22 מאי 2020, 16:39

אחד מן הגולה כתב:
22 מאי 2020, 14:13
אליעזר ג כתב:
22 מאי 2020, 10:26
דרך אגב לא ידוע לי על מישהו שחולק על הרמבם לעניין זה שהאיסלם אינו ע"ז.
איגרתו של הרמב"ם באה כתגובה לאחד מן הראשונים שסברו כן. לא ברור מיהו. [זכורני שיש עוד ראשונים דס"ל הכי, אינני זוכר מקורם.]

מי אמר לך שזה ראשון במעלה של ראשון מקובל, ולא סתם אחד שחי בתקופת הראשונים. בכל מקרה באמונת יחוד כפי שלהם שהם למדו להדגיש מאוד את הייחוד לא נראה שיכולה להיות ע"ז ,באסלם עצמו.


אליעזר ג
משתמש ותיק
הודעות: 261
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי אליעזר ג » 22 מאי 2020, 17:11

אחד מן הגולה כתב:
22 מאי 2020, 14:31
אליעזר ג כתב:
22 מאי 2020, 10:26
כפירה ואמונה אינם נמדדים במה שאדם אומר בפיו אלא במה שמאמין בליבו וההודאה המדוברת היא בפה ובליבו אינו מאמין בהודאתו וממילא אינו כופר . גם לעניין ע"ז העובדה מבלי שמאמין בה מיראת אדם וכדומה להלכה לפי הרמבם, אינו עובר בה, אלא אינו מקדש את השם כפי שצווה. לעניין קידוש השם לא ברור מדבריך מה הוא אומר שם לגבי כפירה. דרך אגב לא ידוע לי על מישהו שחולק על הרמבם לעניין זה שהאיסלם אינו ע"ז.
שאלתי על המשך דברי הרמב"ם שבו קובע שדת האיסלאם אין בה משום כפירה. [ולא רק משום החילוק שהוא אנוס כפי שכתב שם בתחילה.] וזה סותר שלכאו' הרי כופרים הם במה שאינם מאמינים בחלק מהי"ג עיקרים.


לא זכורה לי שום דבר כזה ברמבם,אלא שאומר שהודעה בדיבור בלבד בכפירה אפילו במינות,ולא בליבו  לא נאמר עליה יהרג ולא יעבור. אבל שבאמונת האסלם עצמה אין כלל כפירה לא זכור לי כדבר הזה  ואנא תביא ציטוט הדברים ומראה מקום ונוכל להתייחס.


אין חכמה
משתמש ותיק
הודעות: 410
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי אין חכמה » 22 מאי 2020, 17:31

אליעזר ג כתב:
22 מאי 2020, 10:26
דרך אגב לא ידוע לי על מישהו שחולק על הרמבם לעניין זה שהאיסלם אינו ע"ז
כמדומה שהר"ן בסנהדרין מביא לחלוק ע"ז ואולי גם ברדב"ז


אליעזר ג
משתמש ותיק
הודעות: 261
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי אליעזר ג » 22 מאי 2020, 17:44

אין חכמה כתב:
22 מאי 2020, 17:31
אליעזר ג כתב:
22 מאי 2020, 10:26
דרך אגב לא ידוע לי על מישהו שחולק על הרמבם לעניין זה שהאיסלם אינו ע"ז
כמדומה שהר"ן בסנהדרין מביא לחלוק ע"ז ואולי גם ברדב"ז

אשמח למראה מקום ,כי הרמבם מבטל את הטוען כך כעפר הארץ


אבי חי
הודעות: 108
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי אבי חי » 22 מאי 2020, 18:03

מהמכלול:

ולמדנו מכאן שהקדשים של כותים וגם המשוגע של הישמעאלים אע"פ שאין טועין אחריהם לעשותן אלהות הואיל ומשתחוים לפניהם השתחואה של אלוהות דין עא יש להן לכל דבר איסור של ע"א שלא בהדור לבד הם משתחוים פניהם שאין הדור למתים אלא כענין עבודה של אלוהות היא עבודתן

— ר"ן סנהדרין פ' ארבע מיתות סא ע"ב
.

וכתב עוד (הרי"ט) ז"ל והוי יודע שאמונת הישמעאלים אעפ"י שהם מייחדים, ע"ז גמורה חשיבא ליהרג ואל ישתמד, שהרי המודה באמונתם כופר בתורת משה שאינה אמת כמות שהיא בידינו, וכל כיוצא בו ע"ז היא, ולא אמרו בשאר מצות יעבור ואל יהרג במתכוין להעביר אלא כשאומרין לו חלל שבת במודה שאין תוך אמת ולא ציוה הקב"ה לשמור את השבת כך שמעתי, ומיהו בר מכל דין היכא דבפרהסיא יהרג ואל יעבור. ע"כ לשון הרי"ט ז"ל

— חידושי הריטב"א פסחים כה


אליעזר ג
משתמש ותיק
הודעות: 261
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי אליעזר ג » 22 מאי 2020, 18:10

ישר כח


אליעזר ג
משתמש ותיק
הודעות: 261
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 51 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי אליעזר ג » 24 מאי 2020, 00:47

חידושי הר"ן מסכת סנהדרין דף סא עמוד ב
ולמדנו מכאן שהקדשים של כותים וגם המשוגע של הישמעאלי' אף על פי שאין טועין אחריהם לעשותן אלהות הואיל ומשתחוים לפניהם השתחואה של אלהו' דין ע"א יש להן לכל דבר אסור של ע"א שלא בהדור לבד הם משתחוים פניהם שאין הדור למתים אלא כענין עבודה של אלהות היא עבודתן:

[font]בפשטות היה נראה שכוונתו שהשתחוו למוחמד פסלו או תמונתו , וזה אינו במהות אמונת האיסלם וטינו נוגע לדברי הרמבם שמתיחס למצב שביקשו ממנו רק להודות בפה באמונתם . [/font]
חידושי הריטב"א מסכת פסחים דף כה עמוד ב
וכתב עוד ז"ל והוי יודע שאמונת הישמעאלים, אף על פי שהם מייחדים [את השם], עבודה זרה גמורה חשיבא ליהרג ואל ישתמד, שהרי המודה באמונתם כופר בתורת משה שאינה אמת כמות שהיא בידינו וכל כיוצא בו ע"ז היא, ולא אמרו בשאר מצות יעבור ואל יהרג במתכוין להעביר אלא כשאומרין לו חלל שבת [לעבור על דתך, לא שיאמרו לו חלל שבת] כמודה שאין תו[רת]ך אמת ולא ציוה הקדוש ברוך הוא לשמור את השבת, כך שמעתי, ומיהו בר מכל דין היכא דבפרהסיא יהרג ואל יעבור, ע"כ לשון הרי"ט ז"ל.

דברי הריטבא בשם הרי"ט משמע שחולק אכן על הרמבם לעניין זה שמודה בכפירה זה גם יהרג ולא יעבור ,אבל לפי ההסבר לא נראה שע"ז זה בדווקא. אלא כוונתו לכפירה


אבי חי
הודעות: 108
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי אבי חי » 24 מאי 2020, 00:57

אליעזר ג כתב:
24 מאי 2020, 00:47
דברי הריטבא בשם הרי"ט משמע שחולק אכן על הרמבם לעניין זה שמודה בכפירה זה גם יהרג ולא יעבור ,אבל לפי ההסבר לא נראה שע"ז זה בדווקא. אלא כוונתו לכפירה
שוב מהמכלול:
"ומיהו בענין הישמעאלים שאינם עובדין עבודה זרה כלל אפשר לדון להתיר מגעם בהנאה אבל יינם לעולם אסור בהנאה" ריטב"א עבודה זרה נז:

ונראה כדברי מר.


אבי חי
הודעות: 108
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: גדר י"ג עיקרים

שליחה על ידי אבי חי » 24 מאי 2020, 08:45

ועוד מהמכלול:
וכן ראה בספר האשכול (עמוד קנ) שהביא מתשו' הגאונים דישמעאל האידנא עע"ז,
וכן במאירי ע"ז (עמוד ריד) כ', "ישמעאלים הללו י"א עליהם שאינם עובדי ע"ז, כו', ומ"מ חכמי ספרד חולקים בה. שהרי מצינו בפ"ק (יא:) שמונה בכלל ע"ז גישרא שבערביא. עכ"ל.

וצ"ב איך מוכיח המאירי מהגמ' לענין האסלם, (לא נ"ל שמסתדר בתקופות).



נ.ב. אי"ז הריטב"א בשם הרי"ט, הספר הנקרא חידושים מהריטב"א לפסחים הוא ליקוט מחידושי הראשונים, ובתוכם מביא הרבה מדברי הריטב"א, כגון כאן.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • יד עיקרים?
    על ידי נדיב לב » 21 מאי 2020, 00:54 » ב בית המדרש
    46 תגובות
    516 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי שמעיה
    22 מאי 2020, 10:56
  • גדר דרבנן במקום דאורייתא
    על ידי יוספי » 23 יולי 2019, 21:57 » ב בית המדרש
    5 תגובות
    252 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יוספי
    31 יולי 2019, 22:44
  • גדר עם הארץ בזמנינו
    על ידי יהודי רציני » 01 פברואר 2020, 20:38 » ב בית המדרש
    1 תגובות
    96 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי משבט הכהונא
    02 פברואר 2020, 12:22
  • ברכות נט: גדר 'בית אפל לענין תשה"מ
    על ידי חזק וברוך » 04 מרץ 2020, 22:11 » ב ברכות
    1 תגובות
    100 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מצולות ים
    05 אפריל 2020, 02:59

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: בן אהרון, הכהן | 4 אורחים