פורום לתורה מאחלת לחו"ר וכל בית ישראל פורים שמח!

תעשיית ה'שנור' בימינו

נושאים שונים

שלום23
הודעות: 523
הצטרף: 15 ינואר 2020, 22:13
נתן תודה: 134 פעמים
קיבל תודה: 166 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי שלום23 » 23 פברואר 2021, 11:06

אברהם העברי כתב:
23 פברואר 2021, 10:36
מול הסרטון המצו"ב
ממתי זה?


יושב אוהלים
הודעות: 5296
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 631 פעמים
קיבל תודה: 1209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי יושב אוהלים » 23 פברואר 2021, 11:10

אברהם העברי כתב:
23 פברואר 2021, 10:36
אבל אם המניפולציות הם שקריות זה ממש חורה לי כי זה כבר בזיון כפול ומככופל
כבר כתבתי שמרן הגר"ח אמר לי שזה טוב מאוד ומצוה גדולה. אז ח"ו לומר שזה שקרי.


אברהם העברי
הודעות: 1120
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 267 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי אברהם העברי » 23 פברואר 2021, 11:15

שלום23 כתב:
23 פברואר 2021, 11:06
אברהם העברי כתב:
23 פברואר 2021, 10:36
מול הסרטון המצו"ב
ממתי זה?
אני לא יודע
מי שהביא לי את זה סיפר לי שהיה שם כשהייתה הפקה שלמה של קופת  העיר שכמובן בוטלה... אך הוא הסריט את זה באופן אישי


אברהם העברי
הודעות: 1120
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 267 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי אברהם העברי » 23 פברואר 2021, 11:17

יושב אוהלים כתב:
23 פברואר 2021, 11:10
אברהם העברי כתב:
23 פברואר 2021, 10:36
אבל אם המניפולציות הם שקריות זה ממש חורה לי כי זה כבר בזיון כפול ומככופל
כבר כתבתי שמרן הגר"ח אמר לי שזה טוב מאוד ומצוה גדולה. אז ח"ו לומר שזה שקרי.
כתבתי - אם (או יותר נכון כש) המניפולציות שקריות
הסרטון המצורף מוכיח זאת
אני לא כתבתי שתמיד הם משקרים


יושב אוהלים
הודעות: 5296
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 631 פעמים
קיבל תודה: 1209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי יושב אוהלים » 23 פברואר 2021, 11:23

אברהם העברי כתב:
23 פברואר 2021, 11:17
כתבתי - אם (או יותר נכון כש) המניפולציות שקריות
הסרטון המצורף מוכיח זאת
אני לא מצליח לפתוח.
איזה דבר שקר יש שם?


אברהם העברי
הודעות: 1120
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 267 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי אברהם העברי » 23 פברואר 2021, 11:24

יושב אוהלים כתב:
23 פברואר 2021, 11:23
אברהם העברי כתב:
23 פברואר 2021, 11:17
כתבתי - אם (או יותר נכון כש) המניפולציות שקריות
הסרטון המצורף מוכיח זאת
אני לא מצליח לפתוח.
איזה דבר שקר יש שם?
אני לא מתכנן לתת פה ספוילר....
אכתוב לך באישי


שלום23
הודעות: 523
הצטרף: 15 ינואר 2020, 22:13
נתן תודה: 134 פעמים
קיבל תודה: 166 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי שלום23 » 23 פברואר 2021, 11:28

יושב אוהלים כתב:
23 פברואר 2021, 11:23
איזה דבר שקר יש שם?
שאלו אותו:
למי הרב נותן מתנת לאביונים?
והשיב: למי שבא
שאלו למי הרב נותן לפני מגילה?
והשיב: אחד שמסתובב בקהל, הרב משה סמטני
שאלו: למי הרב נותן בפועל, לקופת העיר הרב נותן?
והשיב: בתנועת ראש מצד לצד (דהיינו לא, אלא) למי שמסתובב
שאלו: כמה צריך מינמום כדאי לצאת מתנל"א?
והשיב: ש"פ


יושב אוהלים
הודעות: 5296
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 631 פעמים
קיבל תודה: 1209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי יושב אוהלים » 23 פברואר 2021, 11:34

שלום23 כתב:
23 פברואר 2021, 11:28
שאלו למי הרב נותן לפני מגילה?
והשיב: אחד שמסתובב בקהל, הרב משה סמטני
א. [בירור] הרב סמוטני אוסף לקופת העיר?
ב. במכתב כן כתוב שכששאלו למי הוא נותן אז הוא ענה שהוא נותן לקופה"ע, אז המכתב מזוייף?


מ.ה.
הודעות: 659
הצטרף: 01 נובמבר 2019, 09:23
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 264 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי מ.ה. » 23 פברואר 2021, 11:36

לא רואה כאן סתירה כזו עצומה.

הגר"ח בוודאי נותן מתנול"א גם לקוה"ע,
כששאלו אותו בדרך סיפור למי הוא נותן, סיפר למי הוא נותן ראשון מיד אחרי קריאת המגילה, שזה כנראה היהודי הראשון שהגר"ח פוגש אחרי הקריאה שאוסף צדקה,
אבל כשבקשו ממנו לכתוב מכתב, שזה פסק הלכה, למי הכי מהודר לתת מתנול"א, כתב את דעתו דעת תורה, שאם יש לאדם כסף כדי לתת רק למישהו אחד, הכי טוב שיתן לקוה"ע, שהם מחלקים לכל האביונים, וכפי שהוא בוודאי גם עושה כנ"ל.

ובכלל, אני לא רואה ענין לעשות עסק מכל דקדוק בפרסום "פסק הלכה" כזה או אחר של קופות הצדקה,
מי שתורם באמת בגלל שראה איזה פסק ש"מצווה גדולה מאוד וחיוב גמור על כל אחד להשתתף ב... וכו'", אז המצב שלו קשה,
לא צריך לקחת פרסומת ברצינות רבה מידי,
עוד מעט תתחילו להתווכח שקוקה קולה זה לא טעם החיים וכדו'...


אברהם העברי
הודעות: 1120
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 267 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי אברהם העברי » 23 פברואר 2021, 11:37

מ.ה. כתב:
23 פברואר 2021, 11:36
לא רואה כאן סתירה כזו עצומה.

הגר"ח בוודאי נותן מתנול"א גם לקוה"ע,
כששאלו אותו בדרך סיפור למי הוא נותן, סיפר למי הוא נותן ראשון מיד אחרי קריאת המגילה, שזה כנראה היהודי הראשון שהגר"ח פוגש אחרי הקריאה שאוסף צדקה,
אבל כשבקשו ממנו לכתוב מכתב, שזה פסק הלכה, למי הכי מהודר לתת מתנול"א, כתב את דעתו דעת תורה, שאם יש לאדם כסף כדי לתת רק למישהו אחד, הכי טוב שיתן לקוה"ע, שהם מחלקים לכל האביונים, וכפי שהוא בוודאי גם עושה כנ"ל.
שואלים אותו להדיא אם נותן לקופה"ע ועונה לא
אם אח"כ נותן צדקה לקופה"ע זה סיפור אחר אבל לפרסם בשמו שנותן מתנול"א לקופה"ע זה שקר
 


מ.ה.
הודעות: 659
הצטרף: 01 נובמבר 2019, 09:23
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 264 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי מ.ה. » 23 פברואר 2021, 11:40

אברהם העברי כתב:
23 פברואר 2021, 11:37
מ.ה. כתב:
23 פברואר 2021, 11:36
לא רואה כאן סתירה כזו עצומה.

הגר"ח בוודאי נותן מתנול"א גם לקוה"ע,
כששאלו אותו בדרך סיפור למי הוא נותן, סיפר למי הוא נותן ראשון מיד אחרי קריאת המגילה, שזה כנראה היהודי הראשון שהגר"ח פוגש אחרי הקריאה שאוסף צדקה,
אבל כשבקשו ממנו לכתוב מכתב, שזה פסק הלכה, למי הכי מהודר לתת מתנול"א, כתב את דעתו דעת תורה, שאם יש לאדם כסף כדי לתת רק למישהו אחד, הכי טוב שיתן לקוה"ע, שהם מחלקים לכל האביונים, וכפי שהוא בוודאי גם עושה כנ"ל.
שואלים אותו להדיא אם נותן לקופה"ע ועונה לא
אם אח"כ נותן צדקה לקופה"ע זה סיפור אחר אבל לפרסם בשמו שנותן מתנול"א לקופה"ע זה שקר
כוונתו הייתה כנראה למי נותן את הנתינה הראשונה, מיד אחר קריאת המגילה,
וגם אמר למי שבא, ומן הסתם נותן לכל מי שבא, גם לאוספים לקופת העיר, אלא שזכר לפרט בעיקר את אותו היהודי שמכירו אישית.

ועי' גם במה שהוספתי בהודעה הקודמת.


ונכתב בספר
הודעות: 184
הצטרף: 08 מרץ 2016, 00:22
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי ונכתב בספר » 23 פברואר 2021, 11:41

גבריאל פולארד כתב:
23 פברואר 2021, 08:15
אבוה דשמואל כתב:
23 פברואר 2021, 01:32
לענ"ד היה אפשר אולי לחזק בארגוני החסד (המבורכים, ושכרם הרבה מאד), עניין אחד חשוב: שקיפות.
אין צורך לפרסם את שמות הנתמכים. יש צורך לדעת כמה הולך לעובדים, מי נוסע במכונית על חשבון הקופה, ומה הקריטריונים לקבלת תמיכה.
אינני חושד ח"ו מאן-דהו בקופות הגדולות בחוסר ישרות, ודווקא משום כך ומשום והייתם נקיים, מותר לצפות לנגישות לפרטים הנ"ל.
שקיפות לא נועדה בהכרח לבער שחיתות, אלא גם ובעיקר לייעל מערכות, שבהעדר בקרה גלויה הופכות למסורבלות ויקרות.
נכון לצדקה, למוסדות תורה, לפדיון שבויים, לטהרת המשפחה, לפוריות, וסליחה מראש אם שכחתי מישהו. 
אגב, קופת העיר פרסמה לפני כמה שנים "עוגה" עם חלוקת הכסף בצורה ברורה.
עוד פרט חושב שצריך לדעת- 
יש שם תורמים ייעודיים לצרכי פרסום, דהיינו יש עשירים שרוצים לתרום לא לעניים עצמם אלא כדי לזכות אחרים בתרומות, והם יודעים מראש שתרומתם הולכת לפרסום נטו. וכן על זה הדרך לשאר הוצאות. כך שהצדקה שנותנים שאר האנשים היא באמת 100% צדקה.

מכיר באופן אישי כמה מראשי הארגון- אנשים נקיי כפיים וברי לבב.


כשחלק מהכסף הולך לצרכי פרסום, הרישהכסף  מכפיל את עעצמו ב300 אחוז. 
האם יש למישהו ספק שהקופות שעושות הרבה פרסומות מגייסות הרבה יותר סכומים מאלה ש'100 אחוז' הולך לעניים ותו לא?
 


יושב אוהלים
הודעות: 5296
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 631 פעמים
קיבל תודה: 1209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי יושב אוהלים » 23 פברואר 2021, 11:45

מ.ה. כתב:
23 פברואר 2021, 11:36
מי שתורם באמת בגלל שראה איזה פסק ש"מצווה גדולה מאוד וחיוב גמור על כל אחד להשתתף ב... וכו'", אז המצב שלו קשה,
לא צריך לקחת פרסומת ברצינות רבה מידי,
לכ' הרב @מ.ה. נ"י.
שאר דבריך נכונים הם.
אבל מה שכתבת שמי שתורם באמת בגלל שראה איזה פסק ש"מצווה גדולה מאוד וחיוב גמור על כל אחד להשתתף ב... וכו'", אז המצב שלו קשה. -
זה לא נכון כאשר יש מכתב חתום בכתב ידו של הרב, (אא"כ אתה חושש שגם זה מזוייף), ולמב זה שונה מאם תולים כזה מכתב בכת"י הרב בבית הכנסת, וכי לדעתך גם לזה לא צריכים להתייחס ברצינות, ומי שתורם בגלל זה גם "מצבו קשה"??


חודו של מחט
הודעות: 11
הצטרף: 24 אוגוסט 2020, 16:57
קיבל תודה: 10 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי חודו של מחט » 23 פברואר 2021, 11:54

באחד הקהילות הגדולות והנכבדות
היו שני עסקנים שיחד דאגו לעניי הקהילה וכו'
לפני כעשור פלוס הם נקלעו לויכוח האם להשקיע
בפרסומת המגונה או בהבטחות וישועות מניפולטיבים ובשאר ירקות..
דרכם נפרדה והוקמו שני ארגונים תחת האחד,

נכון לשנת תשפ"א
האחד מחלק סכומי כסף אדירים למאות משפחות
ובנוסף מנהל ארגון ליתומים ואלמנות,
דואג לבחורים נושרים וחלשים
אגף לשיקום עסקים
עזרה משפטית בכל תחום
ועוד ועוד

ומשנהו
עדיין מחלק מידי יום חמישי פירות וירקות סוג ד' וחלות יבשות
וח"ו אינו מבזבז מכספי צדקה לפרסומות ושאר מרעין בישין.


מ.ה.
הודעות: 659
הצטרף: 01 נובמבר 2019, 09:23
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 264 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי מ.ה. » 23 פברואר 2021, 12:10

יושב אוהלים כתב:
23 פברואר 2021, 11:45
מ.ה. כתב:
23 פברואר 2021, 11:36
מי שתורם באמת בגלל שראה איזה פסק ש"מצווה גדולה מאוד וחיוב גמור על כל אחד להשתתף ב... וכו'", אז המצב שלו קשה,
לא צריך לקחת פרסומת ברצינות רבה מידי,
לכ' הרב @מ.ה. נ"י.
שאר דבריך נכונים הם.
אבל מה שכתבת שמי שתורם באמת בגלל שראה איזה פסק ש"מצווה גדולה מאוד וחיוב גמור על כל אחד להשתתף ב... וכו'", אז המצב שלו קשה. -
זה לא נכון כאשר יש מכתב חתום בכתב ידו של הרב, (אא"כ אתה חושש שגם זה מזוייף), ולמב זה שונה מאם תולים כזה מכתב בכת"י הרב בבית הכנסת, וכי לדעתך גם לזה לא צריכים להתייחס ברצינות, ומי שתורם בגלל זה גם "מצבו קשה"??
אפשר כמובן להתווכח על זה,
אבל לדעתי, כל המכתבים על חיוב גמור לתרום לכל קרן 40 שקל כפול 30 חודשים, ומצווה גדולה מאוד לתרום דווקא כך ולא כך, וסגולות וישועות וכדו', הם בסך הכל פרסומת,
לא הרב הכותב, לא מי שהחתים אותו, ולא מי שקורא את המכתב מתייחס לזה ברצינות גמורה כאי' כל דקדוק שם הוא הלכה בשו"ע,
אבל בכל אופן זה משפיע ועוזר לתרום, כדרכה של פרסומת.

בעניין המכתבים בביהכנ"ס, כל דבר לפי עניינו. יש רבנים שבאמת עוסקים בהלכה בלבד, וכל מה שהם כותבים הוא בדקדוק כמו פסק הלכה בשו"ת, ויש כאלו שחלק מתפקידם הוא גם לעשות כעין פרסומת, ואין בזה שום רע, רק כל בר דעת צריך לדעת להבדיל בין מכתב כזה למכתב כזה.


יושב אוהלים
הודעות: 5296
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 631 פעמים
קיבל תודה: 1209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי יושב אוהלים » 23 פברואר 2021, 12:24

מ.ה. כתב:
23 פברואר 2021, 12:10
לא הרב הכותב, לא מי שהחתים אותו,
א. לא שאלתי על מכתבים שמביאים דברים בשם רבנים, שאלתי על מכתב שכתוב בכתב ידו של הרב, כמו שמדובר על מכתב בכתב ידו של הגרח"ק שליט"א.
ב. גם קופה"ע מביאים דברים כמו שהבאת, ואם אתה לועדג לזה, וכותב שזה סתם פרסומת, ולא צריך להתייחס לזה ברצינות, אז על זה כבר הבאתי את מה שאמר הגר"ח שמה שהם עושים זה דבר טוב, ומצוה גדולה, וא"כ זה בודאי לא סתם פרסומות, ובכל אופן צריכים להתייחס לזה ברצינות.


להשיג
הודעות: 51
הצטרף: 19 ינואר 2020, 09:12
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי להשיג » 23 פברואר 2021, 12:38

חודו של מחט כתב:
23 פברואר 2021, 11:54
בפרסומת המגונה או בהבטחות וישועות מניפולטיבים ובשאר ירקות..
לענ"ד יש אמצע.


מ.ה.
הודעות: 659
הצטרף: 01 נובמבר 2019, 09:23
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 264 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי מ.ה. » 23 פברואר 2021, 12:49

יושב אוהלים כתב:
23 פברואר 2021, 12:24
מ.ה. כתב:
23 פברואר 2021, 12:10
לא הרב הכותב, לא מי שהחתים אותו,
א. לא שאלתי על מכתבים שמביאים דברים בשם רבנים, שאלתי על מכתב שכתוב בכתב ידו של הרב, כמו שמדובר על מכתב בכתב ידו של הגרח"ק שליט"א.
ב. גם קופה"ע מביאים דברים כמו שהבאת, ואם אתה לועדג לזה, וכותב שזה סתם פרסומת, ולא צריך להתייחס לזה ברצינות, אז על זה כבר הבאתי את מה שאמר הגר"ח שמה שהם עושים זה דבר טוב, ומצוה גדולה, וא"כ זה בודאי לא סתם פרסומות, ובכל אופן צריכים להתייחס לזה ברצינות.
א. לא הבנתי למה אתה סבור שדיברתי על דברים שמביאים בשם רבנים, דיברתי על מכתב שהחתימו את הרבנים בכתב ידם.
ב. 1. לא לעגתי לזה, להיפך, אמרתי שגם מי שמפרסם את זה בעצמו סבור שזה פרסומת, דהיינו עשיית תעמולה כדי לייצר הלך רוח רצוי בציבור, ולא פסק הלכה מדויק ומנומק ע"פ מקורות תורניים, שהוא דבר שבאמת מחייב כל אחד ואחד מישראל לנהוג ע"פ הכתוב בדקדוק.
2. אין בזה סתירה למה שהגר"ח אמר שזה דבר טוב, גם אני כתבתי כן בהודעות הקודמות, שזה דבר טוב וחשוב לעשות פרסומת. רק צריך לדעת מה פסק הלכה ומה פרסומת כחלק מהנהגת הציבור.
3. ולכן, צריכים להתייחס לזה ברצינות גמורה כהוראת הרבנים כיצד ראוי לציבור שיתנהל, ולא ברצינות גמורה כפסק הלכה הנובע מארבעת חלקי השו"ע.

אני שמעתי ממו"ר שאמר לדעתי ע"פ הלכה אי"צ הכשר לחנות פירות וירקות (כוונתו כמובן למי שמעשר בעצמו, ומשום שסבר שאפשר ללכת בערלה אחר הרוב), אבל אני בעד לעשות תעמולה כדי שייעשו הכשר לחנויות הנ"ל. 
רבנים עושים תעמולה להרבה דברים, גם אם זה לא הלכה צרופה, ואין בזה שום בעיה, וצריך להתייחס לזה ברצינות גמורה.
רק ברצינות כפי שמתייחסים לפרסומת, שבאה ליצור אווירה, ולא ברצינות כפסק הלכה, שמחפשים מקור בשו"ע, ומדקדקים בכל מילה אם כך או דווקא כך. ולכן אין להקשות סתירות מכל מיני סיפורים ומעשיות, וחלילה לטעון בגלל זה שהמכתבים מזויפים.


יושב אוהלים
הודעות: 5296
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 631 פעמים
קיבל תודה: 1209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי יושב אוהלים » 23 פברואר 2021, 16:17

מ.ה. כתב:
23 פברואר 2021, 12:49
יושב אוהלים כתב:
23 פברואר 2021, 12:24
מ.ה. כתב:
23 פברואר 2021, 12:10
לא הרב הכותב, לא מי שהחתים אותו,
א. לא שאלתי על מכתבים שמביאים דברים בשם רבנים, שאלתי על מכתב שכתוב בכתב ידו של הרב, כמו שמדובר על מכתב בכתב ידו של הגרח"ק שליט"א.
ב. גם קופה"ע מביאים דברים כמו שהבאת, ואם אתה לועדג לזה, וכותב שזה סתם פרסומת, ולא צריך להתייחס לזה ברצינות, אז על זה כבר הבאתי את מה שאמר הגר"ח שמה שהם עושים זה דבר טוב, ומצוה גדולה, וא"כ זה בודאי לא סתם פרסומות, ובכל אופן צריכים להתייחס לזה ברצינות.
א. לא הבנתי למה אתה סבור שדיברתי על דברים שמביאים בשם רבנים, דיברתי על מכתב שהחתימו את הרבנים בכתב ידם.
ב. 1. לא לעגתי לזה, להיפך, אמרתי שגם מי שמפרסם את זה בעצמו סבור שזה פרסומת, דהיינו עשיית תעמולה כדי לייצר הלך רוח רצוי בציבור, ולא פסק הלכה מדויק ומנומק ע"פ מקורות תורניים, שהוא דבר שבאמת מחייב כל אחד ואחד מישראל לנהוג ע"פ הכתוב בדקדוק.
2. אין בזה סתירה למה שהגר"ח אמר שזה דבר טוב, גם אני כתבתי כן בהודעות הקודמות, שזה דבר טוב וחשוב לעשות פרסומת. רק צריך לדעת מה פסק הלכה ומה פרסומת כחלק מהנהגת הציבור.
3. ולכן, צריכים להתייחס לזה ברצינות גמורה כהוראת הרבנים כיצד ראוי לציבור שיתנהל, ולא ברצינות גמורה כפסק הלכה הנובע מארבעת חלקי השו"ע.

אני שמעתי ממו"ר שאמר לדעתי ע"פ הלכה אי"צ הכשר לחנות פירות וירקות (כוונתו כמובן למי שמעשר בעצמו, ומשום שסבר שאפשר ללכת בערלה אחר הרוב), אבל אני בעד לעשות תעמולה כדי שייעשו הכשר לחנויות הנ"ל. 
רבנים עושים תעמולה להרבה דברים, גם אם זה לא הלכה צרופה, ואין בזה שום בעיה, וצריך להתייחס לזה ברצינות גמורה.
רק ברצינות כפי שמתייחסים לפרסומת, שבאה ליצור אווירה, ולא ברצינות כפסק הלכה, שמחפשים מקור בשו"ע, ומדקדקים בכל מילה אם כך או דווקא כך. ולכן אין להקשות סתירות מכל מיני סיפורים ומעשיות, וחלילה לטעון בגלל זה שהמכתבים מזויפים.
תודה על ההסבר, אכן לא הבנתי דבריך בתחילה.
אבל אם כבר כתבת בהתחלה שלא רק הרב שהחתימו, ולא רק מי שהחתים אותו, וגם לא מי שקורא את המכתב מתייחס לדברים כפסק הלכה בשו"ע, אז למי היו דבריך מיועדים, הרי כולם כבר נוהגים כדבריך.
 


כמעיין המתגבר
הודעות: 413
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 762 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 23 פברואר 2021, 17:23

מ.ה. כתב:
23 פברואר 2021, 10:10
כמעיין המתגבר כתב:
23 פברואר 2021, 00:05
יראתי בפצותי כתב:
23 פברואר 2021, 00:03

דבריך שם דברי הבל ולא ראויים לכתיבה וכל שכן להדפסה.
אולי יש שיתפלאו שכתבתי דברים קשים כל כך, אך התורה אינה הפקר שכל שוטה יעשה בה כרצונו, ובפרט שמפיץ את דברי שטותו כהלכה פסוקה.
אם תבאר מה הבל עם נימוק משכנע, אתקן.
1. לומר שפעם עניים היו מתים ברעב, והיום אפשר לאסוף אוכל מהפח שפעם אנשים היו עטים עליו בשמחה זה מדויק, אבל לגמרי לא נכון.
היום רמת החיים עלתה, השפע גדול מאוד, ולכן באמת לא מתים ברעב. אבל! בגלל אותה העלאת רמת חיים השתנו הצרכים וסגנון החיים של בני האדם, ולהגיד היום לבן אדם נורמטיבי תאסוף שאריות מהפח זה כמו להגיד לעני פעם תמות ברעב, ואולי יותר.
2. מה שהממשלה נותנת לפגועים לא מספיק אפי' בשביך להתחיל לחיות, צא ובדוק בשוק.
3. שאפשר בד"כ למצוא איזושהי עבודה, זה נכון עקרונית, אבל בדרך כלל זה לא מתאפשר מסיבות נפשיות (לא מחלות וכדו', אלא בושה, יאוש מלהשקיע וכדו'), שהם הם עיקר הבעיה אצל רוב בני האדם בדור שלנו.
4. מה הבעיה שמשלמים מכספי הצדקה על פרסום, אם זה מביא בסה"כ יותר צדקה לעניים, אז מה רע?
מה שטענת שיש כאלו שלא יודעים שהכסף הולך לפרסום, זה באמת מצחיק, וכי יש מישהו שלא רואה מה הם עושים?
אבל בהחלט נכון ויפה היה לעשות הכל בשקיפות כפי שהצעת.
5. בעניין הסגולות והישועות, אני בהחלט מבין את טענתך שזה מנהג רע מאוד.
6. בעניין מה שכתבת שלא יודעים מה חשוב ולאיזה צדקה ליתן, אכן בוודאי שהמצב הזה שכל ארגון קטן ואנונימי, שעיקר פעילותו לדאוג למנין קבוע 24/7 על קבר של צדיק נסתר פלוני יכול לעשות הרבה רעש ולאסוף מיליונים, עלול לגרום לבלבול למי שדעתו אינה מרובה. אבל זה לא בעיה של קופות הצדקה, זו בעיה שקיימת בדור שלנו בכל תחום, שיש לכל אדם אמצעים לשכנע אותך בכל שטות שירצה, ובלבול הדעת שורר בכל. קופות הצדקה רק מאזנות קצת את המצב, בכך שגם הקופות החשובות באמת עושות הרבה רעש ופרסומת.
7.ההשמצה שלך מסברא על יד לאחים שפעילותם לא עוזרת מאומה, ראויה לגינוי, לפחות כל עוד שאתה לא מביא מקורות עובדתיים מוסמכים שאכן כך הוא.

1. זה נכון, ומ''מ ודאי שהצלת נפשות יוצר חשובה מלתת לו סוס לרכוב עליו או לתת לו את המוסכמויות.
2. איני בקי גדול בנושא, אבל למשל אני מכיר אדם בשנות העשרים שאינו נשוי שהוא כבד שמיעה ועם מכשיר שמיעה הוא שומע סביר אבל שמיעה קצת חלשה, והוא מקבל חודשית מהמדינה כ-4000 ש''ח, שזה מספיק לשכירות של יחידת דיור ופרנסה, ועוד יש לו תשלום שנתי למכשיר שמיעה, והוא יכול לעבוד כי הוא חכם גדול ובריא בגופו ונפשו.
3. שומע.
4. הטענה היתה שאנשים לא שמאים לדעת, אולי אברך משופשף יוכל לדעת אבל לא בחורה רווקה תמימה שתקועה בשידוכים ונותנת הון תועפות לצדקה, וכן זקנים וכו'.
7. איזה ראיה צריך לזה שאותן נשים הם רשעות, ואדרבה לומר שאשה שניצולת חוזרת בתשובה זה תמוה, זה סיוע הומניטרי גדול מאוד, ואנו מושפעים מסברת העולם הרחב שהומניטריה זה דבר קדוש, אבל מבחינה תורנית הם רשעות, ואולי זה מצווה אבל איני יודע אם לזה התכוונו פדיון שבויים הרי הן רשעות, ואמנם הגר''ח קנייבסקי כך הורה, אבל איני יודע על איזה ניצולים סיפרו לו אולי על אחת מעשרים שחוזרת בתשובה, ומ''מ לעת  עתה אני ימחוק את הדבר עש שאברר בירור גמור.
ייש''כ גדול.


 


יושב אוהלים
הודעות: 5296
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 631 פעמים
קיבל תודה: 1209 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי יושב אוהלים » 23 פברואר 2021, 17:50

כמעיין המתגבר כתב:
23 פברואר 2021, 17:23
7. איזה ראיה צריך לזה שאותן נשים הם רשעות, ואדרבה לומר שאשה שניצולת חוזרת בתשובה זה תמוה, זה סיוע הומניטרי גדול מאוד, ואנו מושפעים מסברת העולם הרחב שהומניטריה זה דבר קדוש, אבל מבחינה תורנית הם רשעות, ואולי זה מצווה אבל איני יודע אם לזה התכוונו פדיון שבויים הרי הן רשעות, ואמנם הגר''ח קנייבסקי כך הורה, אבל איני יודע על איזה ניצולים סיפרו לו אולי על אחת מעשרים שחוזרת בתשובה, ומ''מ לעת  עתה אני ימחוק את הדבר עש שאברר בירור גמור.
ייש''כ גדול.
רחמנא ליצלן!
לא יאומן - אתה כותב דבר כזה מסברא ללא שביררת את העובדות?!
דבר ראשון אתה צריך לברר קודם שאתה כותב ומשמיץ.
אתה גם צריך לא לסמוך על סברת עצמך בזה, כמו שהבאתי לעיל שאמר הג"ר משה פיינשדטיין זצ"ל, אלא אתה צריך לשאול שאלת חכם, וכ"ש וכ"ש כאשר כבר יש הוראה מחכם דלא כדבריך, וכ"ש וכ"ש כשאתה מוציא את הדברים שלך לרבים.


יראתי בפצותי
הודעות: 1012
הצטרף: 27 יוני 2019, 22:08
נתן תודה: 284 פעמים
קיבל תודה: 365 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי יראתי בפצותי » 23 פברואר 2021, 18:31

כמעיין המתגבר כתב:
23 פברואר 2021, 00:05
יראתי בפצותי כתב:
23 פברואר 2021, 00:03
כמעיין המתגבר כתב:
22 פברואר 2021, 22:35
בדבר הצדקה המעוותת שיש בזמנינו, הרחבתי בספרי ביו''ד לפני סימן רמז, ואני מעלה כאן את ספרי.
דבריך שם דברי הבל ולא ראויים לכתיבה וכל שכן להדפסה.
אולי יש שיתפלאו שכתבתי דברים קשים כל כך, אך התורה אינה הפקר שכל שוטה יעשה בה כרצונו, ובפרט שמפיץ את דברי שטותו כהלכה פסוקה.
אם תבאר מה הבל עם נימוק משכנע, אתקן.
נתינת צדקה בזמנינו- בזמנינו מצות נתינת צדקה התרחקה מאוד ממה שהיה נהוג בזמן חז''ל ומחמת כן נשתבשו בזה כמה שיבושים וצריך להסירם, ראשית העני שהיה מצוי בזמן חז''ל היה אדם שלא היה לו מה לאכול מחמת שהוא זקן או חולה או חיגר או אדם מסכן בנפשו, אבל בזמנינו בארץ ישראל אדם שיש לו אחד מהדברים האלו יש לו פרנסה ע''י הממשלה והרוצה לעשות עמו צדקה צריך רק לידע אותו או את קרוביו שידאגו לו לפרנסה זו ועוד בזמנינו במקומינו אין אדם שאין לו מה לאכול ממש עד כדי שימות ברעב כי הרבה מאכלים נזרקים במלונות או בחנויות מאכל בכל מקום והרוצה ליטול יבוא ויטול, ועני בזמנינו שהוא בריא בגופו ואינו שוטה בדעתו יכול למצוא לרוב מקום לעבוד לפרנסתו אם ירצה בכך, ועל כן עני שבכל זאת יושב ומבקש צדקה ומפיל עצמו על הבריות, הנותן לו צדקה לא קיים מצוות צדקה בשלימותה, ומחמת כן עיקר נתינת הצדקה בזמנינו נעשית ע''י חברות צדקה וכדו', ובזה נעשה שינוי מזמן חז''ל כי בזמנם הגבאי צדקה היה אדם שאינו נוטל לעצמו מן הצדקה מאומה והיה עושה כן בהתנדבות, ומחמת כן אסרו עליו חז''ל בב''ב ח:, לעשות כמה דברים שיראה מהם שהוא נוטל לעצמו מן הממון, אבל בזמנינו שחברות הצדקה הם גדולות וצריכות הרבה אנשים שיעסקו בהם ואין מי שיתנדב לבו לכל זה על כן נהגו הגבאים והעוסקים בצדקה ליטול להם מן הצדקה כפי הראוי להם, ומחמת כן נתפשטה רעה גדולה שנעשו חברות הצדקה כסוחרים והם משלמים ממון מן הצדקה על אנשי פירסום ועל פירסום בעיתונים ובכרוזים, וכל זה מממון הצדקה והתורמים שאינם מעורים בכל הנעשה אינם מעלים בדעתם שהרבה מן הממון שלהם כלל לא ניתן לעניים ופעמים רבות אפי' מחצה לא ניתן, ויש הרבה מהתורמים שאילו היו יודעים כן לא היו תורמים ונעשה הממון כגזילה, ועל כן נראה שצריך לתקן פירצה זו ע''י שכל חברת צדקה תפרסם בפרסומיה כמה מהממון נצרך לצרכי החברה ואינו בא לעניים, כדי שיתרמו על דעת כן, עוד מנהג נעשה שמפרסמים החברות צדקה שכל התורם יזכה לברכת רב פלוני או לתפילתו, ולאחר מכן נעשה נהוג שמפרסמים שכל התורם יתפללו עליו אנשים בקבר פלוני, ולאחר מכן נעשה שמפרסמים שכל התורם יקבל סכין או קמיע או שמן או מטבע שנתברך ע''י רב פלוני או שטר שחתם בו רב פלוני, ומנהג זה האחרון הוא מנהג רע שגורם לציבור להאמין באמונות טפילות, דברכת הרב ותפילתו מועילות אבל אלו הדברים אינם מועילים אלא מעט מאוד ואפשר שאינם מועילים כלל בדור כמו שלנו שיש הסתרה גדולה והרבנים לא יכולים לעשות ניסים מפורשים, עוד דבר נשתרש שהרבה אנשים נותנים הרבה צדקה ואינם יודעים ליתן לדברים החשובים ונותנים לדברים שאינם חשובים, כגון שיש חברה שמוציאה נשים עם ילדיהם מיד בעלים גויים שלקחום למקומותם ומריעים להם, ודבר זה אינו כל כך חשוב לפי דעת תורה כי אותן נשים שהתחתנו עם גויים הם רשעות ואף כשיוציאום ישא רו ברשעם אע''פ שהצילום שומרי תורה ומצוות, דאטו אדם שהצילו נוצרי הוא יהיה נוצרי מעתה ואילך, והדבר כמעט ברור שישארו ברשעם כהרגלם וממילא גם ילדיהם, ועל כן אין דבר אור יורה דעה חדש 611 זה חשוב לפי דעת תורה, והצד קה הטובה ביותר בזמנינו היא שיחפש אדם ת''ח שמתפרנס בדוחק ויתן לו ממון ויותר טוב אם יתן לו בלא שידע מי נתן לו, ויותר טוב שיקנה לו מאכלים ויניח לו ליד ביתו, כמבואר בגמרא .
עד כאן דברי ההבל. ובהמשך אתייחס לכמה מהדברים

 


יראתי בפצותי
הודעות: 1012
הצטרף: 27 יוני 2019, 22:08
נתן תודה: 284 פעמים
קיבל תודה: 365 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי יראתי בפצותי » 23 פברואר 2021, 18:53

א. אינני יודע מנין לקחת שטות זאת שקצבאות הממשלה מספיקות, או שאדם שרוצה לעבוד, ויש לו עבודה די לו להתפרנס, אף בדוחק. תחשב מחיר שכירת דירה + הוצאות חינוך הילדים (שפשיטא שיש לקחת אף מן הצדקה שילדיו יתחנכו כראוי), הוצאות מזון בסיסיות, חשמל מים וגז, תרופות ומיסים ישירים ועקיפים, ותחשוב מה קורה בבית עם שישה ילדים, ואינני מדבר על עשרה ומעלה. ואני מדבר מידיעה ומהיכרות עמוקה עם נושא זה. ועוד לא דיברתי מ"די מחסורו" שפשיטא שהרבה לפני סוס לרכב עליו, יש לדאוג שיוכל לחיות ברמת חיים סבירה לפי התקופה. וכל הסגנון שבדבריך, כאילו הנושא אם ימות ברעב או לא, איננו מדיני צדקה, שהרי פשיטא שחיוב גמור מדיני צדקה יש לתת למי שאינו בסכנה אם לא ניתן לו (ואלפים רבים זה נוגע לנפשות, אם מלחץ בע"ח וכדומה, ואם מוויתור על תרופות ורפואות) אלא סתם רשעות להוריד ערך הצדקה בעיני ההמון.
ב. גם בזמן חז"ל עסקני ציבור קיבלו משכורות, ומפורש רשימת עסקי ציבור שקיבלו שכרם משיירי כסף מחצית השקל, ומעולם לא היה חיסרון בזה שיעסקו בצרכי ציבור בשכר, והניסיון שלך להראות כאילו זה משהו רע וחיסרון בצדקה, נובע מאותו רשע הנזכר לעיל, וכבר ידוע המעשה בהגר"ח מוואלאזין, על אותו עשיר שטען שאינו תורם כי הכסף הולך למשולח ולסוס.
ג. ברור שאם הפרסומות מועילים להוסיף צדקה, מצוה וחובה להוציאם מכספי הצדקה, שאחריותם לדאוג שיגיע כמה שיותר כסף לצרכי העניים ולעשות כל הנצרך לזה, כמו שפשוט שאת דמי הנסיעה לאיסוף הכסף לוקחים מהצדקה. (אמנם אמת שכל ההבטחות ושאר ירקות, יש בהם טעם לפגם). ופשיטא שאם מותר להוציא הוצאות אלו מכספי צדקה, אין כאן לא גזל ולא הונאה, שהרי באמת הכל הולך לצדקה, ואין לפרסם כמה באמת הגיע לעניים (בקופות הגדולות מדובר בלמעלה מ90%) מפני שוטים שכמותך שיחשבו שזה סיבה לא לתרום.
ד. מה שכתבת על ארגונים שמחלצים נשים מערבים, הוספת רשע על רשעתך, ויעוי' סוף סי' שו שמחללים שבת להוציא בת מהעכו"ם, ושם במ"ב שמחלק שאם מדעתה, הרי רק איסור דרבנן ואם באונס אף דאורייתא, ובניהם ודאי אונס הוא. (ואף שאינו ע"ז הרי הטעם שם שיוצא לגמרי מישראל ויעבור כל העבירות ושבת איסור קל ביחס לזה וה"ה בעניינינו). ואף אם לא ישובו בתשובה, הרי אינו כגוי גמור, ואם לא הוא הרי בניו ובני בניו יחזרו, ומכל מקום הצלנו אותו מאיסורים רבים עד מאוד, וזה מלבד כך שפעמים רבות אינו מוגדר רצון גמור, וכבר מצאנו כעי"ז בחז"ל לגבי כופין אותו לשחרר חציה עבד וכו' שמכשילה אנשים, וכתבו הראשונים שהם כאנוסים קצת יעו"ש.
ה. וכמה ליצנות יש בסיום דבריך שהמלצת לתת כסף לשכן עני - והרי לשיטתך איננו עני, ונדחוק בדבריך שזה מדין סוס לרכב עליו, והוספת לומר שעדיף מזון מוכן כמבואר בגמ', שהרי אין דעת והבדלה מנין, ואיך תוכל לחלק מציאות ימי חז"ל למציאות ימינו שפשיטא שכסף מקרבא הנייתא טפי.

גילוי דעת
הנני לגלות דעתי שאם חס ושלום ימצא בספר זה לשון המשתמע
קצת כחוסר כבוד למעלת רבותינו הפוסקים, לא היה בזה כוונה חס
ושלום למעט בכבודם ולא היה זה אלא כפליטת קולמוס שנפלטה
אגב הרצון ל קיים את רצון הקב''ה שחפץ שתעמוד ההלכה על
אמיתות התורה, וחס וחלילה אין רצוני שתתקיים בי נבואת ישעיה
שאמר ירהבו הנער בזקן והנקלה בנכבד.
ואם ימצא לפעמים כתוב בספר זה שפני ההלכה אינה כדעת השו''ע
או הרמ''א, אין זה חדש דדרך המשנ''ב והש''ך והב''ח ושאר
אחרונים בכל הדורות לדחות את דברי השו''ע והרמ''א כשימצאו
הרבה ראשונים להיפך מדעתם, ואין כוונתי שהגעתי לדרגתם חס
ושלום, אלא כוונתי רק להביא מהם סיוע לדעה שסוברת שפסק
ההלכה יכול להשתנות אף לאחר חתימת השו''ע, ודלא כ אותם
שסוברים שפסק ההלכה אינו יכול להשתנות.
וכדאי להוסיף גם את זה.
בספר זה נכתבו אלפי שיטות של גאונים וראשונים שלא נזכרו בב''י ובנושאי כליהם של הטוש''ע, ובמקומות רבים תתערער מחמתם הכרעת השו''ע או הרמ''א או הש''ך או שאר אחרונים ויוכרעו מחלוקות 


כמעיין המתגבר
הודעות: 413
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 762 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 23 פברואר 2021, 20:56

יראתי בפצותי כתב:
23 פברואר 2021, 18:53
אינני יודע מנין לקחת שטות זאת 
אלא סתם רשעות 
נובע מאותו רשע הנזכר לעיל
מפני שוטים שכמותך 
הוספת רשע על רשעתך, 
וכמה ליצנות יש בסיום דבריך 
שהרי אין דעת והבדלה מנין
חלק מהדברים שנכתבו נכונים, חלק נכונים אבל לא היתה כוונתי אחרת מהם, וחלק אינם נכונים לפי דעתי.
אני מעלה כאן את המהדורה המתוקנת לאחר שתיקנתי את הדברים מחמת ההערות שקיבלתי בפורום ובפרטי.

ספר אור חדש.pdf
 
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


יהודי רציני
הודעות: 541
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 00:44
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 214 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי יהודי רציני » 23 פברואר 2021, 21:35

אני לא כ"כ בקי בהלכות צדקה ומעשר כספים
אבל לא ראיתי שמישהו כאן הזכיר את עניי משפחתו הורים, אחים, אחיות, ואפילו במעגל היותר רחוק כמו דודים וכדו'
(בפרט הורים משני הצדדים שבד"כ נתנו הרבה כסף לחתונה ודירה ומצפים לעזרה מצד הילדים בצורה יפה)
את רוב כספי המעשר והצדקה שלי אני מעביר לבני משפחתי וחלקם הקטן יותר לקופה השכונתית (במתנל"א בד"כ זו האופציה היותר טובה כי בני משפחה עשויים להיפגע מזה
אלא א"כ לא אומרים להם שזה מהמתנל"א)
או לארגונים שפועלם יותר קרוב לליבי (מקווה שהמשפט הזה מובן).


דרומאי
הודעות: 3353
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 771 פעמים
קיבל תודה: 685 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי דרומאי » 23 פברואר 2021, 21:38

בודאי מה שכתב שם שצדקה בזמן חז"ל היה להציל ממות ברעב משא"כ בזמננו שחיים בדוחק, זה ודאי שטות והבל גמור דהרי ודאי חיוב צדקה אינו רק במקום סכנה, ובמקום סכנה תיפוק ליה מלא תעמוד על דם רעך, ומפורש בגמרא דצדקה הוא גם לכסות, וכן דנו לענין מזוני אם איש קודם או אשה קודמת- ואי ס"ד דמיירי במקום סכנה תיפוק ליה דאיש קודם לאשה להחיות. וכן מציונ ברבא שבא אליו עני וביקש תרנגולת פטומה ויין ישן, וכן ציינו כאן די מחסורו אשר יחסר לו אפילו סוס לרכב עליו, וכ"ש שאר צרכים של החיים בדוחק, כמו שיהיה לו בגדי כבוד, ומזונות משביעים, ויוכל לגדל ילדיו בצורה נורמלית.


דרומאי
הודעות: 3353
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 771 פעמים
קיבל תודה: 685 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי דרומאי » 23 פברואר 2021, 21:46

כעת ראיתי מה שכתב מחבר אור חדש על הב"י וזה לשונו:

אל יעלה על דעתך שחיבור הב''י הוא מושלם לחלוטין ואין מה להוסיף או לשנות בו דהא יש הרבה ספרים חשובים שלא ראה אותם הב''י וכן הרבה ספרים שלא עיין בהם על כל דבר ודבר, ואכתוב כאן מקצתם: כתב החיד''א בשה''ג ערך שלטי הגבורים, דהב''י לא ראה את ספר שלטי הגבורים על הרי''ף, ע''כ, (אולם הדרכ''מ מביאו בשם הגהות אלפסי). וכתב עוד החיד''א שם בערך הרשב''א, דהב''י לא ראה את ספר משמרת הבית לרשב''א וכן את ספר בדק הבית לרא''ה. הב''י לא ראה את ספר המאור ואת הרמב''ן במלחמות ואת הראב''ד בספרו כתוב שם , דהכי משמע מדבריו בכל דוכתא שאינו מביא מהם אלא במקום שהביאם הר''ן. בהקדמה להוצאת הטור כתבו המהדירים דהב''י לא ראה את חיבורי רבינו חננאל ור''י אבן מיגאש, ראבי''ה, אור זרוע, אגודה ועוד . יש הרבה ספרים שאין דרך הב''י להביא מהם כלל או שמביא מהם רק לעתים נדירות, ואלו הם, הלכות גדולות סמ''ג חינוך שאילתות העיטור תניא העתים האשכול הפרנס הנייר ראב''ן שבולי הלקט יראים השטרות המקח והממכר הרמ''ה המאירי תמים דעים המנהיג כפתור ופרח פסקי הרי''ד המכריע פסקי ריא''ז סדור רש''י מחזור ויטרי סדור רב עמרם הפרדס האורה, הריטב''א והפרדס על הל' ברכות, וכן ספרי שו''ת לרמב''ם ולרש''י ולמהר''ם מרוטנבורג ולרב נטרונאי ולרי''ף ולמהר''ח אור זרוע ועוד הרבה. יש עוד כמה וכמה ספרים חשובים שראה אותם הב''י, אבל לא עיין בהם בכל דין ודין, ועל כן ימצא בב''י פעמים רבות השמטה מהם, כגון שהב''י ידון בנושא מסוים ולא יזכירם אע''פ שהם עוסקים באותו נושא על אתר, כגון חידושי הריטב''א הרשב''א הרמב''ן והר''ן והרא''ה, ואפי' בספרים שדרך הב''י להביא מהם תמיד, פעמים רבות ימצא השמטה מהם כמו שהבאתי בספרי, היוצא מכל האמור שהספר ב''י אינו אלא טיפה מן הים מהספרים שנמצאים עמנו ומהספרים שמתחדשים עלינו בכל עת, ועל כן חובה גדולה עלינו לפני שאנו מוציאים זמננו בלהעמיק חקר בדברי הראשונים ראשית לאסוף את כולם אל ההלכה, וכמה וכמה פלפולים של אחרונים וטירחות שטרחו נדחים מההלכה לאחר שאנו רואים את
דברי כל הראשונים והגאונים באותו ענין, עכ"ל.

ואין זה אלא רמות רוחא דנקיט ביה.
וגם יש כאן טעות בסברא כאילו קיבלנו עלינו להיות לעולם הלכה כהראשונים נגד האחרונים, ומי חילק הדורות לומר עד כאן ראשונים ומכאן ואילך אחרונים, ואטו אם הרשב"א לא ראה דברי רב האי גאון בהכרח הלכה כרב האי גאון, וכן הוא ממש גבי אחרונים וראשונים, אלא שהאחרונים בהכירם מעלת הראשונים נמנעו מלחלוק עליהם, אבל במקום שחלקו אפילו אם משום שלא ידעו דבריהם אין הכרע דקי"ל כהראשונים.


כמעיין המתגבר
הודעות: 413
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 762 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 23 פברואר 2021, 21:59

דרומאי כתב:
23 פברואר 2021, 21:38
בודאי מה שכתב שם שצדקה בזמן חז"ל היה להציל ממות ברעב משא"כ בזמננו שחיים בדוחק, זה ודאי שטות והבל גמור דהרי ודאי חיוב צדקה אינו רק במקום סכנה, ובמקום סכנה תיפוק ליה מלא תעמוד על דם רעך, ומפורש בגמרא דצדקה הוא גם לכסות, וכן דנו לענין מזוני אם איש קודם או אשה קודמת- ואי ס"ד דמיירי במקום סכנה תיפוק ליה דאיש קודם לאשה להחיות. וכן מציונ ברבא שבא אליו עני וביקש תרנגולת פטומה ויין ישן, וכן ציינו כאן די מחסורו אשר יחסר לו אפילו סוס לרכב עליו, וכ"ש שאר צרכים של החיים בדוחק, כמו שיהיה לו בגדי כבוד, ומזונות משביעים, ויוכל לגדל ילדיו בצורה נורמלית.
לא זו היתה כוונתי, (אגב אני בעצמי הזכרתי לעיל את סוס לרכוב עליו), כוונתי היתה שהמציל את חבירו מרעב הוא ודאי מקיים גם את מצות צדקה והיא מצוה אדירה, מה שאין כן מי שמצילו מדוחק ודאי שזה גם צדקה גדולה, כמבואר בכתובות ובב''ב, אלא שאין זה כאותה דרגה של המצילו מרעב, ובדורינו לא זכינו לקיים את המצוה בדרגתה המושלמת.
 


דרומאי
הודעות: 3353
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 771 פעמים
קיבל תודה: 685 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי דרומאי » 23 פברואר 2021, 22:00

שוב ראיתי לשונו באו"ח סימן יג

- השו''ע בסעיף יג, כתב דאין להניחם במוסף, והרמ''א תלה דבר זה בקדושת כתר, ע''כ, ואע''ג דאין לי עסק בנסתרות מ''מ דבר תימה הוא, הא מוסף דרבנן בעלמא הוא, וכתר מנהגא בעלמא הוא, וא''כ כיצד דין דרבנן יפטרנו מחיוב דאורייתא דמצות תפילין דחיובה כל היום כדהוכחתי בסי' לו, גבי גדר חיוב תפילין, ונהי דבכל היום אנו נוהגים שלא להניחם היינו מחמת דאיננו נקיי גוף ודעת, אבל בשעת התפילה יכולים אנחנו לשמור גופינו ודעתינו, ועוד ד טעם השו''ע והרמ''א הוא אף למי שיכול לשמור גופו ודעתו, והוא חייב
מדאורייתא בהנחת תפילין, וא''כ כיצד דין דרבנן יפטור חיוב דאורייתא, ונהי דאפשר דרבנן יפקיעו חיוב דאורייתא בשב ועל תעשה מ''מ הכא לא מצינו בשום דוכתא שעשו כן, וגם אין טעם שיעשו כן וימנעו מצוה מעם ישראל, ועל כן ברור דלפי הפשט אין לסמוך על טעם זה במצוה דאורייתא, וא''כ דבר תימה הוא לקבל בזה את דברי הקבלה, ויותר הוא תימה דלא מבעיא דאין אנו מניחים את התפילין אלא אף אנו חולצים אותם והוא הפך דין תורה, ודבר זר הוא דהא תורת הסוד היא מחמירה בכל דוכתא על תורת הפשט והכא היא מקילה, ועל כן נראה דהנוהג כדברי הט''ז בס''ק טז, להניח תפילין במוסף טוב הוא עושה ולכאו' כך צריך להנהיג, וראיה גדולה לדבר ד הא אם היה מנהג התנאים והאמוראים והגאונים
והראשונים להסיר התפילין במוסף ולחזור אח''כ להניחם דהא היה דרך הקדמונים להניח תפילין כל היום מלבד כשהולכים לבית הכסא או הנכנס לסעודה גדולה, א''כ כיצד לא לישתמיט בשום דוכתא מאן דהוא דנימא האי דינא, וכיצד רק בזמן האחרונים התעוררו לכתוב דין זה, אלא הדבר ברור דאין זה אלא מנהג חדש אשר לא שערוהו אבותינו. עכ"ל.

וכמה עזות פנים יש כאן לדחות דברי רבותינו בעלי השו"ע מסברת הכרס בעלמא, ואפילו לו יהיבנא ליה שהוא מנהג חדש, האם אין השו"ע כדאי שנסמוך עליו במנהגים חדשים, יבטלו אלף כמותו ואל יבטל סעיף אחד בשו"ע.


כמעיין המתגבר
הודעות: 413
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 762 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תעשיית ה'שנור' בימינו

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 23 פברואר 2021, 22:01

דרומאי כתב:
23 פברואר 2021, 21:46
וגם יש כאן טעות בסברא כאילו קיבלנו עלינו להיות לעולם הלכה כהראשונים נגד האחרונים, ומי חילק הדורות לומר עד כאן ראשונים ומכאן ואילך אחרונים, ואטו אם הרשב"א לא ראה דברי רב האי גאון בהכרח הלכה כרב האי גאון, וכן הוא ממש גבי אחרונים וראשונים, אלא שהאחרונים בהכירם מעלת הראשונים נמנעו מלחלוק עליהם, אבל במקום שחלקו אפילו אם משום שלא ידעו דבריהם אין הכרע דקי"ל כהראשונים.
דבריך יכולים להאמר כשיש כמה אחרונים נגד ראשון אחד, אבל לא כשיש אחרון אחד או שתים כנגד שבע ראשונים, וזו היתה כוונתי, וכמובן הכל לפי הענין.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: דידי, יעקב ר | 7 אורחים