למה הקדוש ברוך הוא נקרא "אין סוף" ולא "אין ראשית"?

נושאים שונים

פותח הנושא
אור החכמה
הודעות: 450
הצטרף: 08 מרץ 2021, 20:56
נתן תודה: 171 פעמים
קיבל תודה: 157 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

למה הקדוש ברוך הוא נקרא "אין סוף" ולא "אין ראשית"?

שליחה על ידי אור החכמה » 11 יוני 2021, 13:21

בינתיים מצאתי לשאלה זו כמה מקורות, ואשמח אם יוכלו החברים למצוא מקורות נוספים.
ייש"כ.

תורת המגיד ליקוטים
א"ס ב"ה, ולא נקרא אין ראשית, כי אם היה אין ראשית לא היו יכולין להתחיל לדבר ממנו כלל, אבל אנו משיגין אותו מצד ברואיו מעט, וזה הוי ראשית, אבל אין לו סוף.
(א"צ) 

נפש החיים שער ב פרק ב
ואף גם מה שבז"הק מכנהו ית' בשם אין סוף איננו כנוי עליו ית"ש אלא הכוונה על השגתנו אותו מצד כחות הנשפעים מאתו בהתחברותו ברצונו להעולמות. ולזאת כנוהו א"ס ולא אין ראשית. כי באמת מצד עצמותו ית"ש אין לו לא סוף ולא ראשית. רק מצד השגתינו כחותיו ית'. הלא כל השגתינו הוא רק ראשית. אבל אין סוף להגיע בהשגה להשיג את כחותיו ית' הנשפעים.

וראיתי גם מצטטים את הספר יונת אלם בתחילתו שגם הוא הקשה כן, אך אינו לפניי.

סמל אישי של משתמש

למה זה תשאל לשמי
הודעות: 2358
הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
נתן תודה: 742 פעמים
קיבל תודה: 1225 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה הקדוש ברוך הוא נקרא "אין סוף" ולא "אין ראשית"?

שליחה על ידי למה זה תשאל לשמי » 11 יוני 2021, 13:29

ב'יגדל' שהוא פיוט ע''ס י''ג עיקרי הרמב''ם, איתא: נמצא ואין ראשית לראשיתו.


משתדל לעשות רצון ה'
הודעות: 468
הצטרף: 18 ינואר 2021, 11:41
נתן תודה: 136 פעמים
קיבל תודה: 158 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה הקדוש ברוך הוא נקרא "אין סוף" ולא "אין ראשית"?

שליחה על ידי משתדל לעשות רצון ה' » 11 יוני 2021, 13:39

אין סוף זה יותר מאין ראשית.
כי למי שאין לו ראשית ויש לו סוף אז בסוף יש סוף.
ומי שיש לו ראשית ואין לו סוף אז בסוף אין סוף.
כ"ש שאין ראשית ואין סוף.
כך נראה לענ"ד ושאלתך מראה שאתה חי אם עומק.

סמל אישי של משתמש

ובכן
הודעות: 610
הצטרף: 16 יוני 2020, 12:39
נתן תודה: 124 פעמים
קיבל תודה: 341 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: למה הקדוש ברוך הוא נקרא "אין סוף" ולא "אין ראשית"?

שליחה על ידי ובכן » 11 יוני 2021, 13:56

משתדל לעשות רצון ה' כתב:
11 יוני 2021, 13:39
...כי למי שאין לו ראשית ויש לו סוף אז בסוף יש סוף.
למי שאין לו ראשית [ובכל זאת קיים], אי אפשר שיהא לו סוף.


חייל של הרבי
הודעות: 1746
הצטרף: 15 יולי 2020, 08:17
מיקום: קריית מלאכי
נתן תודה: 2763 פעמים
קיבל תודה: 952 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: למה הקדוש ברוך הוא נקרא "אין סוף" ולא "אין ראשית"?

שליחה על ידי חייל של הרבי » 11 יוני 2021, 14:18

ראה על כך בחב"דפדיה ערך "אור אין סוף", שם נתבאר בעמקות ע"פ תורת החסידות


בשלמא
הודעות: 1530
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 214 פעמים
קיבל תודה: 526 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה הקדוש ברוך הוא נקרא "אין סוף" ולא "אין ראשית"?

שליחה על ידי בשלמא » 11 יוני 2021, 14:18

למה זה תשאל לשמי כתב:
11 יוני 2021, 13:29
ב'יגדל' שהוא פיוט ע''ס י''ג עיקרי הרמב''ם, איתא: נמצא ואין ראשית לראשיתו.


ואולי זה אחת הסיבות שיצא קצפו של האריז"ל נגד פיוט זה
 


לבי במערב
הודעות: 4896
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 2785 פעמים
קיבל תודה: 2131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה הקדוש ברוך הוא נקרא "אין סוף" ולא "אין ראשית"?

שליחה על ידי לבי במערב » 11 יוני 2021, 14:30

ראה ב'ספר הערכים - חב"ד' ח"ג, ערך אוא"ס (א). וש"נ.


פותח הנושא
אור החכמה
הודעות: 450
הצטרף: 08 מרץ 2021, 20:56
נתן תודה: 171 פעמים
קיבל תודה: 157 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: למה הקדוש ברוך הוא נקרא "אין סוף" ולא "אין ראשית"?

שליחה על ידי אור החכמה » 11 יוני 2021, 17:43

לבי במערב כתב:
11 יוני 2021, 14:30
ראה ב'ספר הערכים - חב"ד' ח"ג, ערך אוא"ס (א). וש"נ.
היכן במדויק?
והאם יש מקום נוסף שאפשר לצפות בספר הערכים (באינטרנט) מלבד באוצר החכמה?


אם תבקשנה ככסף
הודעות: 230
הצטרף: 14 אפריל 2021, 01:28
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה הקדוש ברוך הוא נקרא "אין סוף" ולא "אין ראשית"?

שליחה על ידי אם תבקשנה ככסף » 11 יוני 2021, 18:30

משתדל לעשות רצון ה' כתב:
11 יוני 2021, 13:39
אין סוף זה יותר מאין ראשית.
כי למי שאין לו ראשית ויש לו סוף אז בסוף יש סוף.
ומי שיש לו ראשית ואין לו סוף אז בסוף אין סוף.
כ"ש שאין ראשית ואין סוף.
כך נראה לענ"ד ושאלתך מראה שאתה חי אם עומק.

בחובת הלבבות כתוב שכל דבר שאין לו תחילה אין לו תכלה


לבי במערב
הודעות: 4896
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 2785 פעמים
קיבל תודה: 2131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה הקדוש ברוך הוא נקרא "אין סוף" ולא "אין ראשית"?

שליחה על ידי לבי במערב » 11 יוני 2021, 19:14

אור החכמה כתב:
11 יוני 2021, 17:43
היכן במדויק?
בעמוד אליו ציינתי, ע' 43 בעמודי ה'אוצר'.
 
אור החכמה כתב:
11 יוני 2021, 17:43
והאם יש מקום נוסף שאפשר לצפות בספר הערכים (באינטרנט) מלבד באוצר החכמה?
אכן, בה"ב.


נתנאל_ב
הודעות: 512
הצטרף: 05 פברואר 2021, 02:38
נתן תודה: 548 פעמים
קיבל תודה: 273 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה הקדוש ברוך הוא נקרא "אין סוף" ולא "אין ראשית"?

שליחה על ידי נתנאל_ב » אתמול, 22:09

אור החכמה כתב:
11 יוני 2021, 13:21
וראיתי גם מצטטים את הספר יונת אלם בתחילתו שגם הוא הקשה כן, אך אינו לפניי.
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... hlts=&ocr=

ולי הקטן נראה ליישב, שאין הכוונה אין סוף ל"סוף" שהוא ההפך ההתחלה, אלא "סוף" במובן "גבול". וניתן לומר אין סוף לראשיתו ואין סוף לאחריתו, דהיינו שהוא חסר גבולות בזמן.
ואמנם בתנ"ך לא מצאתי סוף שהוא במובן גבול, אך בחז"ל מצאתי כן, שאדה"ר היה רואה "מסוף העולם ועד סופו" והיינו שראייתו הייתה מתחילת העולם עד אחריתו, וכן הרבה בלשון חז"ל יש את ביטוי זה.


משתדל לעשות רצון ה'
הודעות: 468
הצטרף: 18 ינואר 2021, 11:41
נתן תודה: 136 פעמים
קיבל תודה: 158 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: למה הקדוש ברוך הוא נקרא "אין סוף" ולא "אין ראשית"?

שליחה על ידי משתדל לעשות רצון ה' » היום, 11:49

ובכן כתב:
11 יוני 2021, 13:56
משתדל לעשות רצון ה' כתב:
11 יוני 2021, 13:39
...כי למי שאין לו ראשית ויש לו סוף אז בסוף יש סוף.
למי שאין לו ראשית [ובכל זאת קיים], אי אפשר שיהא לו סוף.
 
אם תבקשנה ככסף כתב:
11 יוני 2021, 18:30
משתדל לעשות רצון ה' כתב:
11 יוני 2021, 13:39
אין סוף זה יותר מאין ראשית.
כי למי שאין לו ראשית ויש לו סוף אז בסוף יש סוף.
ומי שיש לו ראשית ואין לו סוף אז בסוף אין סוף.
כ"ש שאין ראשית ואין סוף.
כך נראה לענ"ד ושאלתך מראה שאתה חי אם עומק.

בחובת הלבבות כתוב שכל דבר שאין לו תחילה אין לו תכלה

דבריכם נכונים.
כוונתי הייתה בלשון בני אדם מה נשמע יותר שבח.
וכמו שביארו כאן [באשכול אחר] מדוע נאמר "הטוב כי לא כלו רחמיך והמרחם כי לא תמו חסדיך" ולא "הטוב כי לא כלו חסדיך והמרחם כי לא תמו רחמיך" [עם הכלו והתמו אפשר לשחק].
וביאר המבאר בדרך משל- להגיד שהנגר בנה ארון והחשמלאי מערכת חשמל, אין זה שבח כ"כ גדול דזה עבודתם.
משא"כ להגיד שהנגר בנה מערכת חשמל וחשמלאי בנה ארון זה שבח גדול.
ואע"פ שה' הוא גם רחמן וגם בעל חסד [ובמשל נגר וחשמלאי] לשון השבח יותר משובחת בצורה זו.

ה"נ כאן ברור שה' אין לו ראשית ואין לו סוף, אבל בלשון בנ"א זה יותר שבח במשמעות של אין סוף מאשר אין ראשית.

ולגוף דבריכם.
@ובכן דבריך נכונים אבל גם לדבר שאין ראשית יתכן שיהיה סוף אע"פ שהסוף עדיין לא הגיע..., ולטענה זו ענה @אם תבקשנה ככסף  מדברי חובת הלבבות שלדבר שאין ראשית אין גם סוף. אשמח ש @אם תבקשנה ככסף יביא את ציון מקור הדברים כי שגם אני יחכים.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”