בגדר 'משפט' ו'חוקה'

נושאים שונים

פותח הנושא
שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1067
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 234 פעמים
קיבל תודה: 242 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

בגדר 'משפט' ו'חוקה'

שליחה על ידי שמעיה » 11 ספטמבר 2019, 10:56

חשבתי להציע, ואיני יודע עד כמה ניתן לבסס השערה זו.
משפט - הם כל המצוות אשר מסתמכים על נוהג מקובל גם לפני מתן תורה, אלא שמצוות התורה נותנים להם את הממד התורתי בלבד.
חוקה - הם המצוות אשר התחדשו לגמרי על ידי הקב''ה, ואין דומה להם בתרבויות אחרות.

לדוגמא: משפט הבכורה - אני מניח שבסיס דיני ירושות והעדפת הבכורה היו קיימים בשאר התרבויות, והשי''ת בפרשתנו קובע אותם למצווה, ואף מחדש מספר פרטים. כגון: לא יוכל לבכר את בן האהובה על פני בן השנואה. (רואים שאין צורך לחדש דין ירושה בתורה, אלא סדרם המדוייק. אין צורך לחדש דין בכורה, אלא דין העדפת בכור השנואה על פני בן האהובה.)
חוקת הפרה - הוא מצווה שאין בדומה לה בתרבויות אחרות.


חיים ליצא
הודעות: 72
הצטרף: 25 אוגוסט 2019, 00:54
נתן תודה: 29 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בגדר 'משפט' ו'חוקה'

שליחה על ידי חיים ליצא » 11 ספטמבר 2019, 11:02

ובמילים אחרות
משפט-מצוות עם טעם
חוקה -מצוות ללא טעם

האם יש לך ידיעה על העדפת בכור על פני שאר האחים ? ברור שבעולם שוויוני כהיום אין לזה הבנה [אפילו למי שאינו קיצוני בדת הזו]


פותח הנושא
שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1067
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 234 פעמים
קיבל תודה: 242 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בגדר 'משפט' ו'חוקה'

שליחה על ידי שמעיה » 11 ספטמבר 2019, 11:24

אכן. הבחנה זו ידועה.
אני באתי לעמוד על הנקודה שעוררת. שלכאורה יש מן המצוות שלפי הגדרתך אמורים להיות מובנים בשכל, שאינם בדיוק כך.
אם אומרים ש'טעם' אינו דווקא סיבה הגיונית שעולה על לב כל אדם, אלא די בכך שבאותה שעה הייתה זו נורמה שהשתרשה, ניתן להבין יותר טוב למה משפטים הם מצוות המתקבלות על השכל.
לדוגמא: קרבנות, מאחר והם נהגו בכל התרבויות באותה שעה, למרות שאין להם הסבר הגיוני אלא מיסטי, ניתן לקרוא להם משפטים. (ולא שזכור לי כעת שקראו לזה 'משפט')

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], בן אהרון | 2 אורחים