מין במינו אינו חוצץ

נושאים שונים

פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 509
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מין במינו אינו חוצץ

שליחה על ידי נתן הבבלי » 28 אפריל 2020, 16:34

מה הדין – שם ידו בין התפילין לבשרו, האם הווי חציצה? וא"כ מדוע הא מין במינו אינו חוצץ.
וכן מדוע קפצה ידה בטבילה הוי חציצה הא מין במינו אינו חוצץ.


יוספי
הודעות: 334
הצטרף: 21 ינואר 2019, 23:00
נתן תודה: 43 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מין במינו אינו חוצץ

שליחה על ידי יוספי » 28 אפריל 2020, 16:41

נתן הבבלי כתב:
28 אפריל 2020, 16:34
מה הדין – שם ידו בין התפילין לבשרו, האם הווי חציצה? וא"כ מדוע הא מין במינו אינו חוצץ.
וכן מדוע קפצה ידה בטבילה הוי חציצה הא מין במינו אינו חוצץ.
מח' אם אמרינן בטבילה מין במינו אינו חוצץ. (כיון שנחלקו במקום שאויר לא מהני האיך להחשיב מין במינו כנגיעה או כאויר).
ולמא"ד שאומרים בטבילה, עי' בגבעת פנחס שכתב שאי אפשר לומר מין במינו ושיבטל היד שהרי בעינן שיטביל היד
 


פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 509
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 513 פעמים
קיבל תודה: 102 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מין במינו אינו חוצץ

שליחה על ידי נתן הבבלי » 28 אפריל 2020, 23:14

יוספי כתב:
28 אפריל 2020, 16:41
נתן הבבלי כתב:
28 אפריל 2020, 16:34
מה הדין – שם ידו בין התפילין לבשרו, האם הווי חציצה? וא"כ מדוע הא מין במינו אינו חוצץ.
וכן מדוע קפצה ידה בטבילה הוי חציצה הא מין במינו אינו חוצץ.
מח' אם אמרינן בטבילה מין במינו אינו חוצץ. (כיון שנחלקו במקום שאויר לא מהני האיך להחשיב מין במינו כנגיעה או כאויר).
ולמא"ד שאומרים בטבילה, עי' בגבעת פנחס שכתב שאי אפשר לומר מין במינו ושיבטל היד שהרי בעינן שיטביל היד

אם אינו חוצץ אז הוא מטביל את היד.
 


יוספי
הודעות: 334
הצטרף: 21 ינואר 2019, 23:00
נתן תודה: 43 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מין במינו אינו חוצץ

שליחה על ידי יוספי » 28 אפריל 2020, 23:45

נתן הבבלי כתב:
28 אפריל 2020, 23:14
יוספי כתב:
28 אפריל 2020, 16:41
נתן הבבלי כתב:
28 אפריל 2020, 16:34
מה הדין – שם ידו בין התפילין לבשרו, האם הווי חציצה? וא"כ מדוע הא מין במינו אינו חוצץ.
וכן מדוע קפצה ידה בטבילה הוי חציצה הא מין במינו אינו חוצץ.
מח' אם אמרינן בטבילה מין במינו אינו חוצץ. (כיון שנחלקו במקום שאויר לא מהני האיך להחשיב מין במינו כנגיעה או כאויר).
ולמא"ד שאומרים בטבילה, עי' בגבעת פנחס שכתב שאי אפשר לומר מין במינו ושיבטל היד שהרי בעינן שיטביל היד
אם אינו חוצץ אז הוא מטביל את היד.

אינו חוצץ פי' שנעשה כחתיכה מידו, אבל בקופץ ידו הרי איכא ב' חלקים מעור שמפריעים אחד לשני לבוא עליהם מים, ולכך אין לומר שחלק אחד מהם יבווטל והוי כאילו בא מים על השני דהרי על אותו חלק (שאתה אומר שמתבטל) ג"כ צריך לבוא מים. כך היא חידושו של הגבעת פנחס.
 


נפתולי
הודעות: 487
הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
נתן תודה: 330 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מין במינו אינו חוצץ

שליחה על ידי נפתולי » 29 אפריל 2020, 00:50

ע"פ המבואר בשו"ע יו"ד סי' קצ"ח בקפצה ידה וכו' החסרון הוא שהמים כלל לא מגיעים למקומות שהכפל מסתירם, ולא משום שיש חציצה. כלומר, שנוצר חלל ריק בין כפלי האצבעות שמונע מהמים להכנס.


כמעיין המתגבר
הודעות: 1145
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 1338 פעמים
קיבל תודה: 355 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מין במינו אינו חוצץ

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 08 אפריל 2021, 18:35

זה מה שכתבתי בזה בספרי.

הטעם ששער בשער חוצץ- בטוש''ע בסעיף ה, מבואר דיש חציצה בשערות, ואפי' שערה שמחוברת אם היא קשורה בעצמה חוצצת, כדמוכח מהב''י ד-ה, וזה ע''פ הגמ' בנדה סז., ותימה דמאי שנא מבכל דוכתא דאמרי' מין במינו אינו חוצץ, כגון בסוכה לז:, גבי עלי ההדס שנשרו ונמצאים בין הד' מינים ליד, דאמרי' שאינו חוצץ, וכן בבכורות ט:, גבי ילדה ב' זכרים דאמרי' דאין האחד חוצץ בין השני לרחם דהוי מינו, וכן בזבחים קי., גבי בשר שאינו ראוי להקרבה דאינו חוצץ בין האימורין למזבח כיון דהוי מין במינו, ובשלמא אי הוה איירי בשערה תלושה, היה אפשר לומר דכיון דאין על השערה התלושה שם אדם לא הוי מין במינו, דהוי אדם ושערה והם ב' מינים, משא''כ עלה ההדס דהוא כעין הדס קטן, וכן בבשר ואימורים וכן בב' ולדות דהוו שפיר מין אחד, אבל גבי שערה מחוברת קשורה אכתי קשיא, דהא החציצה היא בין החלק הפנימי של השערה לחלקה החיצוני, ואי חשיב חלקה הפנימי כאדם א''כ אף החלק החיצוני חשיב כאדם, ואי חשיב החיצון כשערה א''כ גם הפנימי חשיב כשערה, והוי שפיר מין במינו, ומיהו כתבו תוס' בסוכה לז. ד''ה כי היכי, שדבר דהוא לאו כי אורחיה חוצץ ואין לדמות כל הדברים, ע''כ, וא''כ צ''ל דהכא נמי אינו כי אורחיה, ולפי''ז שער מחובר שיהיה קשור בכי אורחיה כגון אם יהיו נוהגים כך בעולם באותו הזמן, לא הוי חציצה. וכדברי התוס' הנ''ל צ''ל גם בסוגיא דחולין קמ:, גבי שילוח הקן דבעי' שתהא האם רובצת על הבנים, ומספקא אי נוצה תלושה הוי חציצה וכן אם יש ב' סדרי ביצים זה על זה ורוצה ליקח את התחתונות, אי העליונות חוצצות, וסלקן בתיקו, ולכאו' הוי מין במינו ואינו חוצץ, אלא ודאי כדברי התוס' דכל מקום לגופו.

ספר אור חדש.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אמונת אומן, זאת נחמתי, נחלי מים | 6 אורחים