האם יש בעיה להיות סקרן גדול?

נושאים שונים

פותח הנושא
רוצה להתעלות
משתמש ותיק
הודעות: 282
הצטרף: 18 אוקטובר 2019, 14:11
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

האם יש בעיה להיות סקרן גדול?

שליחה על ידי רוצה להתעלות » 05 מאי 2020, 14:47

זה לא נימוסי, לא חברותי, וכו'.
אך האם מצד עבודת המידות צריך לעבוד על הסקרנות?
האם יש 'מידה' כזאת שרבותינו בעלי המוסר שללו?
 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2260
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 305 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה להיות סקרן גדול?

שליחה על ידי HaimL » 05 מאי 2020, 14:51

רוצה להתעלות כתב:
05 מאי 2020, 14:47
זה לא נימוסי, לא חברותי, וכו'.
אך האם מצד עבודת המידות צריך לעבוד על הסקרנות?
האם יש 'מידה' כזאת שרבותינו בעלי המוסר שללו?

סקרנות למה, לענייניו הפרטיים של חברו?
 


פלוני אלמוני
הודעות: 23
הצטרף: 25 מרץ 2020, 22:02
נתן תודה: 47 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה להיות סקרן גדול?

שליחה על ידי פלוני אלמוני » 05 מאי 2020, 14:53

רוצה להתעלות כתב:
05 מאי 2020, 14:47
זה לא נימוסי, לא חברותי, וכו'.
אך האם מצד עבודת המידות צריך לעבוד על הסקרנות?
האם יש 'מידה' כזאת שרבותינו בעלי המוסר שללו?

לכאורה זה כמו כל מידה שאפשר להשתמש בה לטוב ולמוטב
לדוגמא ישנה סקרנות שגורמת לאדם לרצות מה הדין בזה ובזה וכדומה.


פותח הנושא
רוצה להתעלות
משתמש ותיק
הודעות: 282
הצטרף: 18 אוקטובר 2019, 14:11
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה להיות סקרן גדול?

שליחה על ידי רוצה להתעלות » 05 מאי 2020, 14:57

HaimL כתב:
05 מאי 2020, 14:51
רוצה להתעלות כתב:
05 מאי 2020, 14:47
זה לא נימוסי, לא חברותי, וכו'.
אך האם מצד עבודת המידות צריך לעבוד על הסקרנות?
האם יש 'מידה' כזאת שרבותינו בעלי המוסר שללו?
סקרנות למה, לענייניו הפרטיים של חברו?


כן.
אתן דוגמא - למשל להתעניין בשידוכים מי הציעו למי, [כמובן באופן שאין לשון הרע], האם הזוג פלוני כבר נפקדו וכו' וכו'.
 


אחד הבנים
משתמש ותיק
הודעות: 396
הצטרף: 20 אפריל 2020, 03:08
נתן תודה: 73 פעמים
קיבל תודה: 133 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה להיות סקרן גדול?

שליחה על ידי אחד הבנים » 05 מאי 2020, 15:07

רוצה להתעלות כתב:
05 מאי 2020, 14:47
זה לא נימוסי, לא חברותי, וכו'.
אך האם מצד עבודת המידות צריך לעבוד על הסקרנות?
האם יש 'מידה' כזאת שרבותינו בעלי המוסר שללו?

עיין כאן.
viewtopic.php?f=6&t=676
בעיקר הענין, הגרי"ג שליט"א מדבר ע"כ הרבה שיש טבע כזה באדם של סקרנות לחדשות וכדומה וצריך לנתב את זה לתורה להתענין בכל דבר וכו'.
 


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 1494
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 543 פעמים
קיבל תודה: 477 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה להיות סקרן גדול?

שליחה על ידי יעקב שלם » 05 מאי 2020, 15:33

יש סקרנות ויש יאכנאות

לא יודע איך כותבים את זה

בקיצור אם זה דבר חופר מטריד מכוער מציק

כמדומני שגם על זה נאמר כל שוח הבריות נוחה הימנו רוח המקום נוחה הימנו


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 619
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 204 פעמים
קיבל תודה: 384 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה להיות סקרן גדול?

שליחה על ידי ספר וסופר » 05 מאי 2020, 15:39

מדרש תנחומא וישב פרק ו
בא וראה כשבקש הקב"ה לברוא את חוה היה מחשב מאיזה מקום לבראותה, אמר אם אברא אותה מן הראש תהיה רוחה גסה, מן העין תהיה סקרנית, מן הפה תהיה פטפטנית מן האזן תהיה צייתנית מן הידים תהיה גונבת מן הרגלים תהיה פדרנית.
מה עשה הקב"ה בראה מן הצלע ממקום צנוע כדי שתהיה צנועה יושבת בבית שנאמר ויקח אחת מצלעותיו (בראשית ב).
ואעפ"כ לא יצאו ידיהן מאלו המומין לא בראה מן הראש שלא תהא רוחה גסה עמדו בנות ציון והיתה רוחן גסה שנאמר ויאמר ה' יען כי גבהו בנות ציון וגו' (ישעיה ג') לא בראה מן העין שלא תהא סקרנית עמדה חוה והיתה סקרנית שנאמר (בראשית ג) ותרא האשה כי טוב העץ וגו'
נמצא שהכניסה של הרע לעולם, החטא שפתח את כל החטאים בעולם, בא מסקרנות.

יש לעיין אם זה גנות דוקא אצל אישה, וכן האם ניתן לנתב את זה לטוב [יתכן שאצל אישה זה גנות בעצם, ואצל איש זה תלוי איפה זה מופיע].
- - -

רק לתשומת לב,

לא כל התעניינות נקראת אפילו סקרנות, יש לפעמים שאנחנו כל כך משועממים שפשוט כל דבר צודה את עינינו, וזה לדעתי אפילו לא סקרנות [יש לדון אם זה יותר גרוע או יותר טוב].
לוח מודעות, עיתונים [בכל ההופעות שלהם - כמובן], וכמו אצל ילדים שעוצרים כשרואים מנוף או אמבולנס וכו' וכו'.
והמדד אם זה נכנס לגדר סקרנות, זה השאלה אם אני זוכר משהו אחרי שעזבתי את מקום הסקרנות.
הרבה פעמים קוראים עיתון או לוח מודעות שלם, ותשאל אח"כ את הבן אדם על מה שהוא קרא, והוא לא יודע כלום. התכונה הזאת, היא אולי 'תמהון לבב' או משהו כזה, סתם רפיון נפש שכל דבר תופס אותך, לא סקרנות.

סקרנות, זה סקרנות למידע או הבנה, משהו לרכוש, להכיר.
ילד סקרן, זה ילד שאחרי שהוא הסתכל על המנוף, הוא ידע להסביר לך איך הוא עובד וכדו'.
את התכונה הזאת, לכאורה ניתן לנתב, כמו אלו שכשלומדים סוגיא, יודעים כל דבר שקשור אליה, וכדו'.


מחשבות
משתמש ותיק
הודעות: 716
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה להיות סקרן גדול?

שליחה על ידי מחשבות » 05 מאי 2020, 15:47

סקרן בלשון חז"ל מסתכל (גם היכן שלא צריך)
כמו שלסקור זה להביט.
בעברית זה התעניינות וחיפוש ידע (לפעמים ידע טפשי)
ואין לזה שום קשר למדרש.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1955
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 440 פעמים
קיבל תודה: 484 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה להיות סקרן גדול?

שליחה על ידי נבשר » 05 מאי 2020, 15:54

אולי קצת קשור יעויין ברמב"ם פ"א מהל' עכו"ם הל' ג' "כיון שנגמל איתן זה התחיל לשוטט בדעתו והוא קטן והתחיל לחשוב ביום ובלילה והיה תמיה היאך אפשר שיהיה הגלגל הזה נוהג תמיד ולא יהיה לו מנהיג ומי יסבב אותו. כי אי אפשר שיסבב את עצמו. ולא היה לו מלמד ולא מודיע דבר אלא מושקע באור כשדים בין עובדי כוכבים הטפשים ואביו ואמו וכל העם עובדי כוכבים והוא עובד עמהם ולבו משוטט ומבין עד שהשיג דרך האמת והבין קו הצדק מתבונתו הנכונה. וידע שיש שם אלוה אחד והוא מנהיג הגלגל והוא ברא הכל ואין בכל הנמצא אלוה חוץ ממנו."
נראה לי קצת קשור, כל העולם מאמינים וחיים לפי איזה מציאות שקבעו בדעתם, אברהם אבינו מסתכל מהצד ובוחן היאך אפשר. לכאו' זה סקרנות לצד הטוב, שהאדם מסוגל לחשוב ולהתבונן בדעתו. 


נפתולי
משתמש ותיק
הודעות: 410
הצטרף: 03 יולי 2017, 11:54
נתן תודה: 242 פעמים
קיבל תודה: 184 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה להיות סקרן גדול?

שליחה על ידי נפתולי » 05 מאי 2020, 16:10

מתוך דברי האדמו"ר מתולדות אהרן זצ"ל:
בענין שמירת עינים ...עיקר העצה שלא להיות נייגעריג (סקרן) כלל, לא ברחוב מי הולך, ולא שום דבר, זה גדר הראשון לשמירת עינים, וכן שלא להסתכל לראות אם נכשל, דהיינו אם ספק מה שראו ומסתכלים ציא מען איז טאקא נכשל געווארן בראי', מען זאל נישט איבער קוקען וואס מען האט געקוקט, און נישט איבער טראכטן וואס מען האט געטראכט, (לא לבדוק מה ראו ולא לחשוב מה ראו) רק תיכף לדחות המחשבה לגמרי. (אסיפת מכתבים ח"א צא)


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1711
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 521 פעמים
קיבל תודה: 484 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה להיות סקרן גדול?

שליחה על ידי במבי » 05 מאי 2020, 17:20

כתוב בילקוט שמעוני בריש בראשית

ויבן. התבונן מהיכן לבראותה. לא ברא אותה מן הראש, שלא תהא קלת ראש. ולא מן העין, שלא תהא סקרנית. ולא מן האוזן, שלא תהא צייתנית. ולא מן הפה, שלא תהא דברנית. ולא מן הלב, שלא תהא קנאתנית. ולא מן היד, שלא תהא משמשנית. ולא מן הרגל, שלא תהא פרסנית; אלא ממקום צנוע באדם, ואפילו הוא ערום, אותו מקום מכוסה, ועל כל אבר ואבר שהוא בורא היה אומר לה: אשה צנועה. ואף על פי כן, "ותפרעו כל עצתי": לא בראתי אותה מן הראש, ומקלת ראשה: "ותלכנה נטויות גרון". ולא מן העין, והרי היא סקרנית, שנאמר: "ומשקרות עינים". ולא מן האוזן, והרי היא צייתנית, שנאמר: "ושרה שומעת". ולא מן הלב, והרי היא קנאתנית, שנאמר: "ותקנא רחל באחותה". ולא מן היד, והרי היא משמשנית, שנאמר: "ותגנב רחל". ולא מן הרגל, והרי היא פרסנית, שנאמר: "ותצא דינה בת לאה". ולא מן הפה, והרי היא דברנית, שנאמר: "ותדבר מרים".

וַיֹּ֣אמֶר ה' יַ֚עַן כִּ֤י גָֽבְהוּ֙ בְּנ֣וֹת צִיּ֔וֹן וַתֵּלַ֙כְנָה֙ נטוות [נְטוּי֣וֹת] גָּר֔וֹן וּֽמְשַׂקְּר֖וֹת עֵינָ֑יִם הָל֤וֹךְ וְטָפֹף֙ תֵּלַ֔כְנָה וּבְרַגְלֵיהֶ֖ם תְּעַכַּֽסְנָה׃ (ישעיה ג-טז)

וכותב שם האבן עזרא ויאמר. ומשקרות, המסתכלות הרבה, ובדבר רז"ל סקרנית:

והרמב"ם פוסק בהלכות דעות (ה-ח)

לֹא יֵלֵךְ תַּלְמִיד חָכָם בְּקוֹמָה זְקוּפָה וְגָרוֹן נָטוּי כָּעִנְיָן שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה ג טז) "וַתֵּלַכְנָה נְטוּיוֹת גָּרוֹן וּמְשַׂקְּרוֹת עֵינָיִם". וְלֹא יְהַלֵּךְ עָקֵב בְּצַד גּוּדָל בְּנַחַת כְּמוֹ הַנָּשִׁים וְגַסֵּי הָרוּחַ כָּעִנְיָן שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה ג טז) "הָלוֹךְ וְטָפֹף תֵּלַכְנָה וּבְרַגְלֵיהֶם תְּעַכַּסְנָה". וְלֹא יָרוּץ בִּרְשׁוּת הָרַבִּים כְּמִנְהַג מְשֻׁגָּעִים. וְלֹא יִכְפֹּף קוֹמָתוֹ כְּבַעֲלֵי חֲטוֹטֶרֶת. אֶלָּא מִסְתַּכֵּל לְמַטָּה כְּמוֹ שֶׁהוּא עוֹמֵד בִּתְפִלָּה. וּמְהַלֵּךְ בַּשּׁוּק כְּאָדָם שֶׁהוּא טָרוּד בַּעֲסָקָיו. גַּם מִמַּהֲלָכוֹ שֶׁל אָדָם נִכָּר אִם חָכָם וּבַעַל דֵּעָה הוּא אוֹ שׁוֹטֶה וְסָכָל. וְכֵן אָמַר שְׁלֹמֹה בְּחָכְמָתוֹ (קהלת י ג) "וְגַם בַּדֶּרֶךְ כְּשֶׁסָּכָל הלֵךְ לִבּוֹ חָסֵר וְאָמַר לַכּל סָכָל הוּא". הוּא מוֹדִיעַ לַכּל עַל עַצְמוֹ שֶׁהוּא סָכָל


עם חכם ונבון
הודעות: 86
הצטרף: 17 נובמבר 2018, 20:33
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה להיות סקרן גדול?

שליחה על ידי עם חכם ונבון » 05 מאי 2020, 18:08

רוצה להתעלות כתב:
05 מאי 2020, 14:47
זה לא נימוסי, לא חברותי, וכו'.
אך האם מצד עבודת המידות צריך לעבוד על הסקרנות?
האם יש 'מידה' כזאת שרבותינו בעלי המוסר שללו?
 

אותי לימדו שאחד מהיסודות הבסיסיים לשמור את העיניים ברחוב
זה לעבוד על מידת הסקרנות


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2726
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 741 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה להיות סקרן גדול?

שליחה על ידי נדיב לב » 05 מאי 2020, 18:19

מחשבות כתב:
05 מאי 2020, 15:47
סקרן בלשון חז"ל מסתכל (גם היכן שלא צריך)
כמו שלסקור זה להביט.
בעברית זה התעניינות וחיפוש ידע (לפעמים ידע טפשי)
ואין לזה שום קשר למדרש.

אני סקרן לדעת.. למה מהרת לחרוץ את גורל הודעתו של @ספר וסופר שכן, המניע של העין לסקור ולהסתכל - היכן שלא צריך, והמניע הנפשי להיות 'סקרן' שווה ביסודו.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2726
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 741 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה להיות סקרן גדול?

שליחה על ידי נדיב לב » 05 מאי 2020, 18:21

במבי כתב:
05 מאי 2020, 17:20
כתוב בילקוט שמעוני בריש בראשית

ויבן. התבונן מהיכן לבראותה. לא ברא אותה מן הראש, שלא תהא קלת ראש. ולא מן העין, שלא תהא סקרנית. ולא מן האוזן, שלא תהא צייתנית. ולא מן הפה, שלא תהא דברנית. ולא מן הלב, שלא תהא קנאתנית. ולא מן היד, שלא תהא משמשנית. ולא מן הרגל, שלא תהא פרסנית; אלא ממקום צנוע באדם, ואפילו הוא ערום, אותו מקום מכוסה, ועל כל אבר ואבר שהוא בורא היה אומר לה: אשה צנועה. ואף על פי כן, "ותפרעו כל עצתי": לא בראתי אותה מן הראש, ומקלת ראשה: "ותלכנה נטויות גרון". ולא מן העין, והרי היא סקרנית, שנאמר: "ומשקרות עינים". ולא מן האוזן, והרי היא צייתנית, שנאמר: "ושרה שומעת". ולא מן הלב, והרי היא קנאתנית, שנאמר: "ותקנא רחל באחותה". ולא מן היד, והרי היא משמשנית, שנאמר: "ותגנב רחל". ולא מן הרגל, והרי היא פרסנית, שנאמר: "ותצא דינה בת לאה". ולא מן הפה, והרי היא דברנית, שנאמר: "ותדבר מרים".

וַיֹּ֣אמֶר ה' יַ֚עַן כִּ֤י גָֽבְהוּ֙ בְּנ֣וֹת צִיּ֔וֹן וַתֵּלַ֙כְנָה֙ נטוות [נְטוּי֣וֹת] גָּר֔וֹן וּֽמְשַׂקְּר֖וֹת עֵינָ֑יִם הָל֤וֹךְ וְטָפֹף֙ תֵּלַ֔כְנָה וּבְרַגְלֵיהֶ֖ם תְּעַכַּֽסְנָה׃ (ישעיה ג-טז)

וכותב שם האבן עזרא ויאמר. ומשקרות, המסתכלות הרבה, ובדבר רז"ל סקרנית:

והרמב"ם פוסק בהלכות דעות (ה-ח)

לֹא יֵלֵךְ תַּלְמִיד חָכָם בְּקוֹמָה זְקוּפָה וְגָרוֹן נָטוּי כָּעִנְיָן שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה ג טז) "וַתֵּלַכְנָה נְטוּיוֹת גָּרוֹן וּמְשַׂקְּרוֹת עֵינָיִם". וְלֹא יְהַלֵּךְ עָקֵב בְּצַד גּוּדָל בְּנַחַת כְּמוֹ הַנָּשִׁים וְגַסֵּי הָרוּחַ כָּעִנְיָן שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה ג טז) "הָלוֹךְ וְטָפֹף תֵּלַכְנָה וּבְרַגְלֵיהֶם תְּעַכַּסְנָה". וְלֹא יָרוּץ בִּרְשׁוּת הָרַבִּים כְּמִנְהַג מְשֻׁגָּעִים. וְלֹא יִכְפֹּף קוֹמָתוֹ כְּבַעֲלֵי חֲטוֹטֶרֶת. אֶלָּא מִסְתַּכֵּל לְמַטָּה כְּמוֹ שֶׁהוּא עוֹמֵד בִּתְפִלָּה. וּמְהַלֵּךְ בַּשּׁוּק כְּאָדָם שֶׁהוּא טָרוּד בַּעֲסָקָיו. גַּם מִמַּהֲלָכוֹ שֶׁל אָדָם נִכָּר אִם חָכָם וּבַעַל דֵּעָה הוּא אוֹ שׁוֹטֶה וְסָכָל. וְכֵן אָמַר שְׁלֹמֹה בְּחָכְמָתוֹ (קהלת י ג) "וְגַם בַּדֶּרֶךְ כְּשֶׁסָּכָל הלֵךְ לִבּוֹ חָסֵר וְאָמַר לַכּל סָכָל הוּא". הוּא מוֹדִיעַ לַכּל עַל עַצְמוֹ שֶׁהוּא סָכָל

viewtopic.php?f=24&t=10586&p=142796#p142693


בן ישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 478
הצטרף: 15 פברואר 2016, 17:58
נתן תודה: 177 פעמים
קיבל תודה: 202 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה להיות סקרן גדול?

שליחה על ידי בן ישיבה » 05 מאי 2020, 18:33

רוצה להתעלות כתב:
05 מאי 2020, 14:57
HaimL כתב:
05 מאי 2020, 14:51
רוצה להתעלות כתב:
05 מאי 2020, 14:47
זה לא נימוסי, לא חברותי, וכו'.
אך האם מצד עבודת המידות צריך לעבוד על הסקרנות?
האם יש 'מידה' כזאת שרבותינו בעלי המוסר שללו?
סקרנות למה, לענייניו הפרטיים של חברו?


כן.
אתן דוגמא - למשל להתעניין בשידוכים מי הציעו למי, [כמובן באופן שאין לשון הרע], האם הזוג פלוני כבר נפקדו וכו' וכו'.

אפילו אם אין זה לשון הרע אך מכלל רכילות לא יצא
 


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1711
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 521 פעמים
קיבל תודה: 484 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה להיות סקרן גדול?

שליחה על ידי במבי » 05 מאי 2020, 20:09

נדיב לב כתב:
05 מאי 2020, 18:21
במבי כתב:
05 מאי 2020, 17:20
כתוב בילקוט שמעוני בריש בראשית

ויבן. התבונן מהיכן לבראותה. לא ברא אותה מן הראש, שלא תהא קלת ראש. ולא מן העין, שלא תהא סקרנית. ולא מן האוזן, שלא תהא צייתנית. ולא מן הפה, שלא תהא דברנית. ולא מן הלב, שלא תהא קנאתנית. ולא מן היד, שלא תהא משמשנית. ולא מן הרגל, שלא תהא פרסנית; אלא ממקום צנוע באדם, ואפילו הוא ערום, אותו מקום מכוסה, ועל כל אבר ואבר שהוא בורא היה אומר לה: אשה צנועה. ואף על פי כן, "ותפרעו כל עצתי": לא בראתי אותה מן הראש, ומקלת ראשה: "ותלכנה נטויות גרון". ולא מן העין, והרי היא סקרנית, שנאמר: "ומשקרות עינים". ולא מן האוזן, והרי היא צייתנית, שנאמר: "ושרה שומעת". ולא מן הלב, והרי היא קנאתנית, שנאמר: "ותקנא רחל באחותה". ולא מן היד, והרי היא משמשנית, שנאמר: "ותגנב רחל". ולא מן הרגל, והרי היא פרסנית, שנאמר: "ותצא דינה בת לאה". ולא מן הפה, והרי היא דברנית, שנאמר: "ותדבר מרים".

וַיֹּ֣אמֶר ה' יַ֚עַן כִּ֤י גָֽבְהוּ֙ בְּנ֣וֹת צִיּ֔וֹן וַתֵּלַ֙כְנָה֙ נטוות [נְטוּי֣וֹת] גָּר֔וֹן וּֽמְשַׂקְּר֖וֹת עֵינָ֑יִם הָל֤וֹךְ וְטָפֹף֙ תֵּלַ֔כְנָה וּבְרַגְלֵיהֶ֖ם תְּעַכַּֽסְנָה׃ (ישעיה ג-טז)

וכותב שם האבן עזרא ויאמר. ומשקרות, המסתכלות הרבה, ובדבר רז"ל סקרנית:

והרמב"ם פוסק בהלכות דעות (ה-ח)

לֹא יֵלֵךְ תַּלְמִיד חָכָם בְּקוֹמָה זְקוּפָה וְגָרוֹן נָטוּי כָּעִנְיָן שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה ג טז) "וַתֵּלַכְנָה נְטוּיוֹת גָּרוֹן וּמְשַׂקְּרוֹת עֵינָיִם". וְלֹא יְהַלֵּךְ עָקֵב בְּצַד גּוּדָל בְּנַחַת כְּמוֹ הַנָּשִׁים וְגַסֵּי הָרוּחַ כָּעִנְיָן שֶׁנֶּאֱמַר (ישעיה ג טז) "הָלוֹךְ וְטָפֹף תֵּלַכְנָה וּבְרַגְלֵיהֶם תְּעַכַּסְנָה". וְלֹא יָרוּץ בִּרְשׁוּת הָרַבִּים כְּמִנְהַג מְשֻׁגָּעִים. וְלֹא יִכְפֹּף קוֹמָתוֹ כְּבַעֲלֵי חֲטוֹטֶרֶת. אֶלָּא מִסְתַּכֵּל לְמַטָּה כְּמוֹ שֶׁהוּא עוֹמֵד בִּתְפִלָּה. וּמְהַלֵּךְ בַּשּׁוּק כְּאָדָם שֶׁהוּא טָרוּד בַּעֲסָקָיו. גַּם מִמַּהֲלָכוֹ שֶׁל אָדָם נִכָּר אִם חָכָם וּבַעַל דֵּעָה הוּא אוֹ שׁוֹטֶה וְסָכָל. וְכֵן אָמַר שְׁלֹמֹה בְּחָכְמָתוֹ (קהלת י ג) "וְגַם בַּדֶּרֶךְ כְּשֶׁסָּכָל הלֵךְ לִבּוֹ חָסֵר וְאָמַר לַכּל סָכָל הוּא". הוּא מוֹדִיעַ לַכּל עַל עַצְמוֹ שֶׁהוּא סָכָל

viewtopic.php?f=24&t=10586&p=142796#p142693

אמת, לא שמתי לב שהרה"ח @ספר וסופר ציטט זאת לפני, אך הוספתי נופך בזה שהרמב"ם פסק להלכה איך ת"ח צריך להתנהג (וכן מהיכן הוא למד זאת !) וממילא משמע שאין דרך ת"ח להיות מן המתגודדים סביב האמבולנס/שוטרים וממילא משמע איך צריך לנהוג מן שעכ"פ שואף להיות מן הת"ח
 


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2726
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 741 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה להיות סקרן גדול?

שליחה על ידי נדיב לב » 05 מאי 2020, 20:10

יפה.


פותח הנושא
רוצה להתעלות
משתמש ותיק
הודעות: 282
הצטרף: 18 אוקטובר 2019, 14:11
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה להיות סקרן גדול?

שליחה על ידי רוצה להתעלות » 05 מאי 2020, 20:24

מכל התגובות שכאן, אף שמצינו פה ושם איזכור לענין זה, אין הוא 'מידה מגונה' כגאווה וכעס וכיו"ב - בארחות צדיקים שמונה את כל המידות אין זה מופיע.


יענקאלע
הודעות: 24
הצטרף: 03 מאי 2020, 21:00
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה להיות סקרן גדול?

שליחה על ידי יענקאלע » 05 מאי 2020, 20:25

סקרן גדול באמת מגיע בסוף ל"פורום לתורה"....


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 619
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 204 פעמים
קיבל תודה: 384 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה להיות סקרן גדול?

שליחה על ידי ספר וסופר » 05 מאי 2020, 20:55

מחשבות כתב:
05 מאי 2020, 15:47
סקרן בלשון חז"ל מסתכל (גם היכן שלא צריך)
כמו שלסקור זה להביט.
בעברית זה התעניינות וחיפוש ידע (לפעמים ידע טפשי)
ואין לזה שום קשר למדרש.
קשה לומר שכל מה שנכנס בפעולה של 'ותרא האשה: כי טוב העץ למאכל, וכי תאוה הוא לעינים, ונחמד העץ להשכיל' - כל זה נכלל בהבטה בעלמא, ולא נכנס במינימום של 'סקרנות' במובנה כפי השימוש שלנו.


מתאהב על ידך
משתמש ותיק
הודעות: 371
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 303 פעמים
קיבל תודה: 118 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה להיות סקרן גדול?

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 05 מאי 2020, 20:56

לפני שמחליטים ומסיקים מסקנות בענין - מתאים אולי להשתמש בכח הסקרנות החיובי כדי לעיין בקונטרס הזה שבאמת עשה עבודה יפה ויסודית.
סקרנות ופיזור הדעת עמוד 1.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2260
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 305 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה להיות סקרן גדול?

שליחה על ידי HaimL » 05 מאי 2020, 20:57

בן ישיבה כתב:
05 מאי 2020, 18:33
רוצה להתעלות כתב:
05 מאי 2020, 14:57
HaimL כתב:
05 מאי 2020, 14:51
 
אפילו אם אין זה לשון הרע אך מכלל רכילות לא יצא
בפשטות רכילות הוא אדם הטוען דברים והולך מזה לזה כלומר, זה המלקט ידיעות ע"מ להפיץ אותן. אבל האדם המלקט ידיעות כדי לרוות את צמאונו שלו, כיצד זה קרוי רכילות. וברור שאם הולך לבעל רכילות, כדי לשמוע מה עשה פלוני, עם מי נשתדך פלוני וכו', יש בזה איסור מצד רכילות. אבל אם שואל סתם אנשי דעלמא, שאינם בעלי רכילות אלא הם יודעים איזה דבר מסוים על איש מסוים ואין בדבר שום חשש גנות ולשון הרע, מדוע שיהיה אסור
 


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1711
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 521 פעמים
קיבל תודה: 484 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: האם יש בעיה להיות סקרן גדול?

שליחה על ידי במבי » 05 מאי 2020, 21:11

ר' מנחם חיבר במחברתו:

שׂקר

בומשקרת עינים (ישעיהו ג, טז), ענין הבטה כמשמעו. עכ"ל

וה"ן" זה תוספת הקבע, כמו שמשקר זה אחד ששיקר חד פעמי ושקרן זה אחד שקבוע משקר.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים