פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

נושאים שונים

פותח הנושא
קצר ולעניין
הודעות: 82
הצטרף: 10 מאי 2020, 07:06
נתן תודה: 115 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי קצר ולעניין » 19 מאי 2020, 16:18

שלום23 כתב:
18 מאי 2020, 16:22
קצר ולעניין כתב:
18 מאי 2020, 15:53
לא פסקה ישיבה כתב:
18 מאי 2020, 15:37
יש ע"ז דברים ברורים בספר נפש הישיבה להרב יעקב ב. פרידמן. ממרנא הגר"ש אויערבאך זצוק"ל, דמי שנצרך חובה ללכת, אבל מי שלא נצרך, ועצם הלימוד, פסול מעיקרא. ועי' בקונטרס תשועתם היית לנצח, למרן ז"ל, דברים ברורים בגנות הפסכיאטרים, והפסיכולוגים. שלוקחים החיות מהמטופלים. כמובן בלי הכללה.

לא מדוייק
ידוע שר' שמואל היה קיצוני מאד בכל הקשור לפסיכולוגיה
קראתי פעם מכתב שלו שהתפרסם, וכן מכתב בשם אביו
לא מובן! הוא מציין לדברים שאמר הגר"ש, ואתה מציין ש"ידוע" וכו' וגם שקראת פעם מכתב, בלי לציין איזה מכתב ומה היה כתוב, סליחה אבל זה .......

מובן היטב למבינים בלבד..
כתבתי למתמצאים בפולמוס שעורר אז
ושוב כתב מכתב להסביר


המקשיב
הודעות: 12
הצטרף: 16 אפריל 2020, 00:16
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי המקשיב » 19 מאי 2020, 17:16

שואל כתב:
18 מאי 2020, 18:25
1. בעולם של פסיכולוגיה, מי שנצרך לזה הוא נחשב חולה או משהו דומה, כל הנושא זה טיפול בחולים בנפשם בעצם אנשים פחות, וזה יחס של רוב האנשים יש את המוצלחים אלו ששולטים, מפוקסים, לא מסתבכים, ויש את מי ("שלצערינו" -מסכן כמה הוא מרחם-) יש לו בעיות, לא חלק, בקיצור דפקט. זה ברור המטפל מטפל בבעיה של אדם קצת או הרבה בעיתי.
בעולם של תורה, כל כך יסודי זה עניין הכבוד, לא כבוד בחוץ ביחס החיצוני לאדם אלא כבוד פנימי ההערכה, נתינת ערך הכרה בחשיבות של כל דבר ואדם בעיקר.
זה ברור מה היחס של מטפל פסיכולוג, למטופל וזה לא משנה אם כולם אומרים שהוא יר"ש ומשלנו ואפי' הוא "אברך ממש", ברור שהוא מתנהג אליו בכבוד, אבל מה הוא חושב עליו, חוסר כבוד, במילה אחת מטופל, (וכמובן שהמטופל לא קולט את זה כי הוא הרי לא מוצלח ורק המוצלחים אומרים על עצמם שהם קולטים אנשים מהר אז לכן הוא לא יודע ומרגיש מה זה שמולו מתיחס אליו). ומול זה נתאר מה היה אם המיעץ היה אדם גדול איך הוא היה מתיחס אליו מבפנים, ולא אשאיר את זה בתיאור תיאורטי, שמעתי מאדם שהגיע עם אשה חולת סכיזופרניה קשה לר' שלמה זלמן, והוא קם בפניה, ואמר אני לא עושה את זה רק בשביל לכבד אני עושה את זה כי באמת יש לי כבוד גדול, שמתמודדת עם התמודדות גדולה כל כך אני לא יודע אם הייתי מצליח.
ובזה אנחנו לומדים גם את ההסבר הנכון לערך לאנשים, כי ביהדות לא מעריכים כישורים ומוצלחות, אין כבוד אלא למאמץ לעשיה להתקדמות, אז זה שבדרך כלל אנחנו לא חיים כך זה חבל מאוד, אבל זה שאדם שקשה לו שסובל, מגיע לעולם שיחזק אצלו את זה שהוא בעייתי, זה ממש חמור.

2.בעולם של פסיכולוגיה, למטופל הבעיתי יש משהו בנפש לא טוב, יש לו כח, מידה, לא טובה, ומה נלמד אותו, איך לא להתיחס לזה או איך לכבות את זה, או שיטה אחרת אבל עכ"פ זה משהו לא טוב, ובעולם של תורה אין כזה דבר כח לא טוב,  כי כל  הנברא בשמי לכבודי בראתיו יצרתיו אף עשיתיו, וירא אלוקים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד, כל מה שקיים בעולם הכל הכל זה טוב, זה מיסודי האמונה, השאלה רק מה המקום והזמן של כל דבר,
ולדוגמא שטחית, מגיע מטופל שכל הזמן כועס ברמה חריגה שזה מפריע לו ולסביבה, אז בעולם הפסיכולוגיה יש פה משהו לא טוב משהו רע כעס רק לרוב האנשים זה חלש ומסתדרים עם זה ואצלו זה חזק ואי אפשר אז צריך ללמד אותו לשלוט בעצמו לרסן את הדבר הרע הזה. ובעולם של תורה יכול להיות שאתה מכבה פה משהו חשוב בנפש שלו גם אסור לאבד וגם זה לא יצליח זה יצא במקום אחר, ובאמת כעס בעומק זה יכול להיות דרישה חזקה לצדק, וצריך לדעת לכווין אותו לדבר ששם ימצא את המקום להשתמש בכוח החזק הזה שלו.

הדברים האלו, אפשר להגיד שטויות זה לא קשור, נכון זה דברים חשובים אבל זה לא קשור לפסיכולוגיה. אבל, יש אפשרות להסתכל כל דבר במה שרואים על פני השטח ויש אפשרות להסתכל על התפיסה העומדת מאחרי.

זה שני דוגמאות של עניינים לפי ההבנה והתפיסה שלי הענייה בעניין, ממה שתפסתי אני מהרב יחיאל יעקובסון, ויש לו תורה שלימה בעניין. 
כמי שלמד (באקדמיה רח"ל)עבודה סוציאלית, ובתוך זה פסיכולוגיה יהודית בגישתו של פרו' מרדכי רוטנברג, יכולני לומר שהדברים שהעלית הינם מיסודות שיטתו.
 


המקשיב
הודעות: 12
הצטרף: 16 אפריל 2020, 00:16
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי המקשיב » 19 מאי 2020, 17:19

מחשבות כתב:
19 מאי 2020, 13:45
כמו שכבר כתבו בשביל לנהל מלחמה ולמסור נפש
צריך שלסבל שהאדם עובר במהלכה יהיה משמעות
כי א"א לומר לאדם תסבול כי תקבל שכר
הכאב של עכשיו המוחשי ינצח את השכר הלא מוחשי
נובהרדוק וחב"ד כל אחד בדרכה נתנו משמעות למצב העכשווי
וכך הצליחו לעמוד בסבל יותר מכל האחרים
וכבר אמר הסבא מנובהרדוק להצדקת שיטתו
אתם אם תמצאו כלאיים בשוק תהיו מסוגלים לפשוט בשוק.
לדעתי זה אמנם מעלה עצומה, אך לא מוכיחה את השיטה.
כבר אמר החכם (ו' פרנקל): כשיש למה, אפשר לסבול כל איך..ודפח"ח
 


בעל אוצר
משתמש ותיק
הודעות: 218
הצטרף: 21 מרץ 2020, 23:50
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי בעל אוצר » 19 מאי 2020, 17:57

אברהם העברי כתב:
18 מאי 2020, 22:28
פתחת ניק חדש?
לדעתי יש לו עוד...


ברוך שאמר
משתמש ותיק
הודעות: 231
הצטרף: 17 פברואר 2020, 07:50
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי ברוך שאמר » 19 מאי 2020, 18:48

מחשבות כתב:
19 מאי 2020, 13:45
צריך שלסבל שהאדם עובר במהלכה יהיה משמעות
כי א"א לומר לאדם תסבול כי תקבל שכר
הכאב של עכשיו המוחשי ינצח את השכר הלא מוחשי

דבש ונופת צופים !!! כל מילה זהב !!!

אמנם בהמשך כתבתם:
מחשבות כתב:
19 מאי 2020, 13:45
אך לא מוכיחה את השיטה

מה כוונתיה דמר ?


ברוך שאמר
משתמש ותיק
הודעות: 231
הצטרף: 17 פברואר 2020, 07:50
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי ברוך שאמר » 19 מאי 2020, 18:52

המקשיב כתב:
19 מאי 2020, 17:16
שהדברים שהעלית

איזה ? הוא אמר הרבה ?


מחשבות
משתמש ותיק
הודעות: 716
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי מחשבות » 19 מאי 2020, 20:30

ברוך שאמר כתב:
19 מאי 2020, 18:48
מה כוונתיה דמר ?
אקח את הטענה של הסבא מנובהרדוק
האם תהיו מוכנים לפשוט כלאיים בשוק,
והאמירה שבנובהרדוק יהיו מוכנים.
ונשאל למה באמת הנובהרדוקר יפשוט
ולסלבודקאי לדוגמא זה נסיון קשה מאוד.
התשובה ברורה: בנובהרדוק אין נכבדות
ולכן אין זה ניסיון אצלם להתבזות,
בסלבודקא חינכו על נכבדות וזה ניסיון קשה.
הסבא מנובהרדוק כאמור ראה בזה ראיה לדרכו,
אך אנו נשאל האם באמת השקפת חז"ל נגד נכבדות
הרי אחד מפסולי עדות הוא הבזויים (כאוכל בשוק)
והתפיסה היא שנכבדות מונעת שקר ובזוי ישקר
וזה התפיסה הרווחת בחז"ל גבי עברות רבות.
והדוגמא עצמה דווקא מוכיחה נגד נובהרדוק,
הרי חז"ל הביאו זאת כדוגמא למקרה קיצוני
של אין חכמה ואין תבונה נגד ה'
כך שזה באמת אמור להיות ניסיון קשה מאוד.
כך גם לגבי תחושת הערך למלחמה ולמסירות הנפש
עצם הדבר הוא מעלה ללא ספק ועמד במבחן
אך כמה מעט ת"ח יצאו משם בייחס למספר הישיבות,
כך שאולי הדגש לא היה במקום ואולי נתנו ערך למלחמה
אך לא נגעו בנקודות הערך שמועילות גם בחיי היום יום.
ואגב נכון להזכיר שגם עובדי ע"ז במהלך הדורות מסרו נפש
כך שהיכולת למצוא מטרה בסבל ובמלחמה אינה ראיה לצדקת הדרך.
והשאלות לדעתי נשארות פתוחות.


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 619
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 204 פעמים
קיבל תודה: 384 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי ספר וסופר » 19 מאי 2020, 21:51

מחשבות כתב:
19 מאי 2020, 20:30
ונשאל למה באמת הנובהרדוקר יפשוט
ולסלבודקאי לדוגמא זה נסיון קשה מאוד.
התשובה ברורה: בנובהרדוק אין נכבדות
ולכן אין זה ניסיון אצלם להתבזות,
בסלבודקא חינכו על נכבדות וזה ניסיון קשה.

יפה מאוד כתבת.

רק להוסיף, להבנתי, הנקודה הזאת, היא אחת מבעלות המשקל בעבודה המוסרית.

כלומר, הצורך להחזיק בשתי קצוות החבל, שהחינוך העצמי יהיה על גבי כוחות הנפש הערים, ולא שהעבודה תכבה את כוחות הנפש.

ובשביל זה צריך להיות מאוד מאוזן, ולא להגזים לשום צד, וזה אחד הדברים הקשים בעבודה, לא לעשות מעשה חזק מידי, שיכבה את ההתנגדות הבריאה של הכוחות האחרים.

זה עומק דברי הרמב"ם שקרא לכל זה 'הלכות דעות', שזה ענין הדעת, לחוש בו זמנית שני צדדים סותרים, ולהשפיע מאחד לשני.
וכענין הקו האמצעי, שלא מכחיש את קיומו של שום גורם בנפש.

[בקיצור: יותר קרוב הקמצן לפזרן, מאשר שניהם לנדיב. כי הראשונים הולכים על קו אחד, ולא משפיעים על עצמם כלום, והשני, בכל פעולה של חסכון הוא 'מחנך' את הרצון לתת, וכל פעולה של נתינה 'מחנכת' את הרצון להחזיק לעצמו].


המקשיב
הודעות: 12
הצטרף: 16 אפריל 2020, 00:16
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי המקשיב » 19 מאי 2020, 21:55

ברוך שאמר כתב:
19 מאי 2020, 18:52
המקשיב כתב:
19 מאי 2020, 17:16
שהדברים שהעלית

איזה ? הוא אמר הרבה ?

א' היחס המכבד והדדי בטיפול, ב' שלכל דבר בנפש יש שורש חיובי


פיילוט 0.4
משתמש ותיק
הודעות: 343
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 11:02
מיקום: פריפריה צפונית
נתן תודה: 190 פעמים
קיבל תודה: 133 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי פיילוט 0.4 » 19 מאי 2020, 22:46

המקשיב כתב:
19 מאי 2020, 17:19

כבר אמר החכם (ו' פרנקל): כשיש למה, אפשר לסבול כל איך..ודפח"ח

החכם הוא ניטשה, ו''פ רק ציטט אותו.
מזל שלא אמרת שפתיים ישק :)


אברהם העברי
משתמש ותיק
הודעות: 695
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 152 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי אברהם העברי » 19 מאי 2020, 22:51

פיילוט 0.4 כתב:
19 מאי 2020, 22:46
מזל שלא אמרת שפתיים ישק :)
רוב האנשים כותבים ודפח"ח בלי לדעת מה הר"ת....


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2726
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 741 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי נדיב לב » 19 מאי 2020, 22:57

אברהם העברי כתב:
19 מאי 2020, 22:51
פיילוט 0.4 כתב:
19 מאי 2020, 22:46
מזל שלא אמרת שפתיים ישק :)
רוב האנשים כותבים ודפח"ח בלי לדעת מה הר"ת....

אמת כתבת ודפח"ח. מה זה..?


פיילוט 0.4
משתמש ותיק
הודעות: 343
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 11:02
מיקום: פריפריה צפונית
נתן תודה: 190 פעמים
קיבל תודה: 133 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי פיילוט 0.4 » 19 מאי 2020, 23:02

נדיב לב כתב:
19 מאי 2020, 22:57
אברהם העברי כתב:
19 מאי 2020, 22:51
פיילוט 0.4 כתב:
19 מאי 2020, 22:46
מזל שלא אמרת שפתיים ישק :)
רוב האנשים כותבים ודפח"ח בלי לדעת מה הר"ת....

אמת כתבת ודפח"ח. מה זה..?

ודברי פי חכם חן


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2726
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 741 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי נדיב לב » 19 מאי 2020, 23:03

לא, ודברי פי פתי ח"ן? מלשון נסתר..


אברהם העברי
משתמש ותיק
הודעות: 695
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 152 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי אברהם העברי » 19 מאי 2020, 23:29

נדיב לב כתב:
19 מאי 2020, 23:03
לא, ודברי פי פתי ח"ן? מלשון נסתר..

א"כ צ"ל ודפפ"ח...


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2726
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 741 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי נדיב לב » 19 מאי 2020, 23:35

מחשבות כתב:
19 מאי 2020, 20:30
ברוך שאמר כתב:
19 מאי 2020, 18:48
מה כוונתיה דמר ?
אקח את הטענה של הסבא מנובהרדוק
האם תהיו מוכנים לפשוט כלאיים בשוק,
והאמירה שבנובהרדוק יהיו מוכנים.
ונשאל למה באמת הנובהרדוקר יפשוט
ולסלבודקאי לדוגמא זה נסיון קשה מאוד.
התשובה ברורה: בנובהרדוק אין נכבדות
ולכן אין זה ניסיון אצלם להתבזות,
בסלבודקא חינכו על נכבדות וזה ניסיון קשה.
הסבא מנובהרדוק כאמור ראה בזה ראיה לדרכו,
אך אנו נשאל האם באמת השקפת חז"ל נגד נכבדות
הרי אחד מפסולי עדות הוא הבזויים (כאוכל בשוק)
והתפיסה היא שנכבדות מונעת שקר ובזוי ישקר
וזה התפיסה הרווחת בחז"ל גבי עברות רבות.
והדוגמא עצמה דווקא מוכיחה נגד נובהרדוק,
הרי חז"ל הביאו זאת כדוגמא למקרה קיצוני
של אין חכמה ואין תבונה נגד ה'
כך שזה באמת אמור להיות ניסיון קשה מאוד.
כך גם לגבי תחושת הערך למלחמה ולמסירות הנפש
עצם הדבר הוא מעלה ללא ספק ועמד במבחן
אך כמה מעט ת"ח יצאו משם בייחס למספר הישיבות,
כך שאולי הדגש לא היה במקום ואולי נתנו ערך למלחמה
אך לא נגעו בנקודות הערך שמועילות גם בחיי היום יום.
ואגב נכון להזכיר שגם עובדי ע"ז במהלך הדורות מסרו נפש
כך שהיכולת למצוא מטרה בסבל ובמלחמה אינה ראיה לצדקת הדרך.
והשאלות לדעתי נשארות פתוחות.

נכבדות בחדא מחתא מחתינהו? וכי אוכלי השוק הבזויים העומדים מצד עצמם דומים לבזויים בעיניהם מתוך אידאולוגיה ועבודה עצמית, בפרט שמה שהנהיגו בנובהרדוק לעשות 'פעלולי בזיון' הוא מצד שבירת הגאווה והאגו שהוא שורש השקר, ומי דובר שקר יותר מאשר דל גאה, ומי דובר אמת יותר מאשר הענווים שבבני האדם? ואין לזה ענין וחצי ענין עם מה שכתבו חז"ל לגבי האוכלים בשוק שהם פסולי עדות מצד מעשה בזיון בעצם גופם ומאודם בפהרסיא ולא מעשה הגחכה כל שהוא בעיני בני אדם כמו שלא כל משובת ילדות שמבוגר עושה פוסלתו מעדות. [אם יש לך דוגמא ספציפית למעשה נובהרדוקאי שנסתר ממעשים שראו בהם חז"ל דרך בזיון (לענין פסולי עדות וכיו"ב) אז יש מקום לדון] וממילא שאלת המבחן של הסבא מנובהרדוק 'האם תהיו מוכנים לפשוט כלאים בשוק', מובנית מאליה לאור גישתו הייחודית בשבירת האגו [שלא כמו הסלבודקאי שחונך בגישה שונה] אבל מכאן, רב ההבדל בין ביזיון בעצם בפהרסיה לביזיון 'הגחכה' מתוך עבודה עצמית. [סתם מבחן ושעשוע למה שכתבתי, אם אציב לדוגמא גדול נבורדוקאי כנגד גדול סלבודקאי כמדומני שלא יהיה ספק על מי יצביעו כסמל ומופת לאיש אמת ברמ"ח אבריו.] ואם בכל זאת נשאל מדוע מעטים הם בני עליה בדרך הנובורדקואית, התשובה האמיתית היא דווקא התשובה הפשוטה והידועה - דורנו המפונק לא מסוגל להכיל קיצוניות לכאן או לכאן.


יפה מראה
הודעות: 198
הצטרף: 03 אפריל 2019, 21:23
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי יפה מראה » 20 מאי 2020, 00:07

נ.ב.
אני שמעתי שפעם אמר הסבא מסלבודקא לסבא מנוברדוק שמהשיטה שלו יש הרבה נושרים ענה לו ע"ז הסבא מנוברדוק שגם אלו שנשרו כבר טעם בעבירה לא יהיה להם.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1955
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 440 פעמים
קיבל תודה: 484 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי נבשר » 20 מאי 2020, 00:12

יפה מראה כתב:
20 מאי 2020, 00:07
נ.ב.
אני שמעתי שפעם אמר הסבא מסלבודקא לסבא מנוברדוק שמהשיטה שלו יש הרבה נושרים ענה לו ע"ז הסבא מנוברדוק שגם אלו שנשרו כבר טעם בעבירה לא יהיה להם.
שמעתי כמה נוסחאות בדבר הזה,
שפעם תלמיד נוברהדוק היה אצל ר' ירוחם, ורי' ירוחם אמר לו שהרבה נופלים מהשיטה שלכם, אז הוא ענה שמהרצפה היא א"א ליפול, רק מי שבמדרגה נופל.
ויש עוד נוסח שקראתי פעם שפעם תלמידים בישית מיר אספו כסף באיזה עיירה והיה שם תלמיד מישיבת עיר שנהיה פורק עול, והוא אמר להם שר' ירוחם הרס לו את החיים והוא לא נהנה מהעולם הזה. ואח"כ הם סיפרו את זה לר' ירוחם אז הוא מאוד נהנה עד כמה תורתו ושיחותיו משפיעות על האדם בעומק הנפש.


מחשבות
משתמש ותיק
הודעות: 716
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי מחשבות » 20 מאי 2020, 00:44

@נדיב לב
א. לא מדובר על דורנו המפונק כלשונך
מנובהרדוק בדורם לא יצאו כמעט ת"ח.
ב. נכבדות הוא אותו רגש שנובהרדוק דחו
הם סברו כדבריך שזה שורש הגאווה והרע
אך פשטות דין האוכל בשוק שזה הרגש הטבעי
וחסרון רגש כבוד אנושי הוא חסרון גדול

והנה קצת מקורות:

רש"י מסכת קידושין דף מ עמוד ב
ופסול לעדות - דכיון שאינו מן היישוב אין מקפיד על עצמו ואין לו בושת פנים וכן האוכל בשוק הואיל ואין מקפיד על כבודו אינו בוש לזלזל בעצמו וליפסל.

רבינו יהונתן מלוניל על הרי"ף מסכת סנהדרין (לפי דפי הרי"ף) גמרא דף ו עמוד א
האוכל בשוק וכו' ויש אומ' פסול לעדות דכפין ואזיל, וקא מבזי נפשיה ואינו מתבייש מבני אדם כמו כן כפין ושקיל זוזי ומסהיד שקרא, ולא יתבייש ממי ששוכרו אף על גב דאמרי' [לקמן כ"ט ע"א] שהדא שקרא אאגרוהי זילא.

הר"ן על הרי"ף מסכת קידושין דף טז עמוד א
אינו מקפיד על דבר שהוא כבוד לו ואין לו בשת פנים ומש"ה אמרינן בגמ' דפסול לעדות [לפי שמזלזל בעצמו ואינו חש אפילו יתבייש והאוכל בשוק נמי פסול לעדות] משום האי טעמא

שו"ת הר"י מיגאש סימן קנט
כל האוכל בשוק פסול לעדות פרשו הגאונים ואמרו לאו משום דאיפסיל מחמת רשע הוא ולאו משום דאיסורא קעבד אלא משום דהוא פחות וירוד ואינו נוהג בכבוד עצמו וכ"ש אם עשה בשוק מעשה שהוא פחות וירוד מאכילה ומי שזאת מעלתו אין עדותו מקובלת.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2726
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 741 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי נדיב לב » 20 מאי 2020, 01:08

מחשבות כתב:
20 מאי 2020, 00:44
@נדיב לב
א. לא מדובר על דורנו המפונק כלשונך
מנובהרדוק בדורם לא יצאו כמעט ת"ח.
ב. נכבדות הוא אותו רגש שנובהרדוק דחו
הם סברו כדבריך שזה שורש הגאווה והרע
אך פשטות דין האוכל בשוק שזה הרגש הטבעי
וחסרון רגש כבוד אנושי הוא חסרון גדול

והנה קצת מקורות:

רש"י מסכת קידושין דף מ עמוד ב
ופסול לעדות - דכיון שאינו מן היישוב אין מקפיד על עצמו ואין לו בושת פנים וכן האוכל בשוק הואיל ואין מקפיד על כבודו אינו בוש לזלזל בעצמו וליפסל.

רבינו יהונתן מלוניל על הרי"ף מסכת סנהדרין (לפי דפי הרי"ף) גמרא דף ו עמוד א
האוכל בשוק וכו' ויש אומ' פסול לעדות דכפין ואזיל, וקא מבזי נפשיה ואינו מתבייש מבני אדם כמו כן כפין ושקיל זוזי ומסהיד שקרא, ולא יתבייש ממי ששוכרו אף על גב דאמרי' [לקמן כ"ט ע"א] שהדא שקרא אאגרוהי זילא.

הר"ן על הרי"ף מסכת קידושין דף טז עמוד א
אינו מקפיד על דבר שהוא כבוד לו ואין לו בשת פנים ומש"ה אמרינן בגמ' דפסול לעדות [לפי שמזלזל בעצמו ואינו חש אפילו יתבייש והאוכל בשוק נמי פסול לעדות] משום האי טעמא

שו"ת הר"י מיגאש סימן קנט
כל האוכל בשוק פסול לעדות פרשו הגאונים ואמרו לאו משום דאיפסיל מחמת רשע הוא ולאו משום דאיסורא קעבד אלא משום דהוא פחות וירוד ואינו נוהג בכבוד עצמו וכ"ש אם עשה בשוק מעשה שהוא פחות וירוד מאכילה ומי שזאת מעלתו אין עדותו מקובלת.


א. להזכירך שהסטייפלער, הגרי"ז החזון איש ור' יחזקאל אברמסקי לא למדו בסלבודקה והראשון למד בנובהרדוק, אבל לא זה הענין שלשמו כתבתי.

ב. ממש לא, כתבתי באריכות על ההבדל בין מעשיהם הנועזים של נובהרדוק לבער את האגו האנושי [לא את צורת האדם] לאדם האוכל בשוק [צורת אדם] וממילא כל אסיפת הראשונים אינם שייכים לכאן [מה שכן אתה ראוי להערכה בעצם אסיפת דברי הראשונים בנסיון לבסס מה שכתבת, אבל דעתי שאין ענינם לכאן] ובאמת ציפתי לאחר אמירה בומבסטית שכתבת "וזה התפיסה הרווחת בחז"ל גבי עברות רבות" שתאמת אותה ממקורות חז"ל הרבים, אבל שוב חזרת על דוגמא אחת בלבד של אוכל בשוק שלא עומדת במבחן ההשוואה.


פותח הנושא
קצר ולעניין
הודעות: 82
הצטרף: 10 מאי 2020, 07:06
נתן תודה: 115 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי קצר ולעניין » 20 מאי 2020, 05:09

המקשיב כתב:
19 מאי 2020, 17:19
מחשבות כתב:
19 מאי 2020, 13:45
כמו שכבר כתבו בשביל לנהל מלחמה ולמסור נפש
צריך שלסבל שהאדם עובר במהלכה יהיה משמעות
כי א"א לומר לאדם תסבול כי תקבל שכר
הכאב של עכשיו המוחשי ינצח את השכר הלא מוחשי
נובהרדוק וחב"ד כל אחד בדרכה נתנו משמעות למצב העכשווי
וכך הצליחו לעמוד בסבל יותר מכל האחרים
וכבר אמר הסבא מנובהרדוק להצדקת שיטתו
אתם אם תמצאו כלאיים בשוק תהיו מסוגלים לפשוט בשוק.
לדעתי זה אמנם מעלה עצומה, אך לא מוכיחה את השיטה.
כבר אמר החכם (ו' פרנקל): כשיש למה, אפשר לסבול כל איך..ודפח"ח
 

יהודי פשוט בלי שיטה משיחית או סגפנית אין לו את הלמה?


המקשיב
הודעות: 12
הצטרף: 16 אפריל 2020, 00:16
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 7 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי המקשיב » 20 מאי 2020, 08:04

קצר ולעניין כתב:
20 מאי 2020, 05:09
המקשיב כתב:
19 מאי 2020, 17:19
מחשבות כתב:
19 מאי 2020, 13:45
כמו שכבר כתבו בשביל לנהל מלחמה ולמסור נפש
צריך שלסבל שהאדם עובר במהלכה יהיה משמעות
כי א"א לומר לאדם תסבול כי תקבל שכר
הכאב של עכשיו המוחשי ינצח את השכר הלא מוחשי
נובהרדוק וחב"ד כל אחד בדרכה נתנו משמעות למצב העכשווי
וכך הצליחו לעמוד בסבל יותר מכל האחרים
וכבר אמר הסבא מנובהרדוק להצדקת שיטתו
אתם אם תמצאו כלאיים בשוק תהיו מסוגלים לפשוט בשוק.
לדעתי זה אמנם מעלה עצומה, אך לא מוכיחה את השיטה.
כבר אמר החכם (ו' פרנקל): כשיש למה, אפשר לסבול כל איך..ודפח"ח


יהודי פשוט בלי שיטה משיחית או סגפנית אין לו את הלמה?
שאלה טובה.. 
חשוב לציין שהיו גם יהודים שלא נמנו על הזרמים הנ"ל ושמרו על היהדות כמו ר' יצחק זילבר ועוד, וכן בשואה האיומה. 
ייתכן שהמורכבות בקומוניזם היתה שהיא גם סיפקה תחליף משמעותי ל"למה".. 
 


ברוך שאמר
משתמש ותיק
הודעות: 231
הצטרף: 17 פברואר 2020, 07:50
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי ברוך שאמר » 20 מאי 2020, 11:50

יפה מראה כתב:
20 מאי 2020, 00:07
אני שמעתי שפעם אמר הסבא מסלבודקא לסבא מנוברדוק שמהשיטה שלו יש הרבה נושרים

יש להנ"ל מקור נאמן ?

עד כמה שידוע לי, בנובהרדוק הייתה ההצלחה הגדולה ביותר במניעת הבחורים מנפילה להשכלה, ויציאה בכותלי בהמ"ד ! ידוע לכבודו אחרת ?


יפה מראה
הודעות: 198
הצטרף: 03 אפריל 2019, 21:23
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי יפה מראה » 20 מאי 2020, 12:47

ברוך שאמר כתב:
20 מאי 2020, 11:50
יפה מראה כתב:
20 מאי 2020, 00:07
אני שמעתי שפעם אמר הסבא מסלבודקא לסבא מנוברדוק שמהשיטה שלו יש הרבה נושרים

יש להנ"ל מקור נאמן ?

עד כמה שידוע לי, בנובהרדוק הייתה ההצלחה הגדולה ביותר מנפילה להשכלה, ויציאה בכותלי בהמ"ד ! ידוע לכבודו אחרת ?
לא.
 


יפה מראה
הודעות: 198
הצטרף: 03 אפריל 2019, 21:23
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 29 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי יפה מראה » 20 מאי 2020, 13:11

קצר ולעניין כתב:
20 מאי 2020, 05:09
המקשיב כתב:
19 מאי 2020, 17:19
מחשבות כתב:
19 מאי 2020, 13:45
כמו שכבר כתבו בשביל לנהל מלחמה ולמסור נפש
צריך שלסבל שהאדם עובר במהלכה יהיה משמעות
כי א"א לומר לאדם תסבול כי תקבל שכר
הכאב של עכשיו המוחשי ינצח את השכר הלא מוחשי
נובהרדוק וחב"ד כל אחד בדרכה נתנו משמעות למצב העכשווי
וכך הצליחו לעמוד בסבל יותר מכל האחרים
וכבר אמר הסבא מנובהרדוק להצדקת שיטתו
אתם אם תמצאו כלאיים בשוק תהיו מסוגלים לפשוט בשוק.
לדעתי זה אמנם מעלה עצומה, אך לא מוכיחה את השיטה.
כבר אמר החכם (ו' פרנקל): כשיש למה, אפשר לסבול כל איך..ודפח"ח


יהודי פשוט בלי שיטה משיחית או סגפנית אין לו את הלמה?
אדרבה בסברא פשוטה חיים שמצריכים מסירות נפש יותר קשים מחיים שלא מצריכים מסירות נפש, צא ולמד כמה בחורי ישיבה היו לפני מלחמת העולם השניה.
 


מחשבות
משתמש ותיק
הודעות: 716
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי מחשבות » 20 מאי 2020, 13:40

נדיב לב כתב:
20 מאי 2020, 01:08
א. להזכירך שהסטייפלער, הגרי"ז החזון איש ור' יחזקאל אברמסקי לא למדו בסלבודקה והראשון למד בנובהרדוק, אבל לא זה הענין שלשמו כתבתי.

ב. ממש לא, כתבתי באריכות על ההבדל בין מעשיהם הנועזים של נובהרדוק לבער את האגו האנושי [לא את צורת האדם] לאדם האוכל בשוק [צורת אדם] וממילא כל אסיפת הראשונים אינם שייכים לכאן [מה שכן אתה ראוי להערכה בעצם אסיפת דברי הראשונים בנסיון לבסס מה שכתבת, אבל דעתי שאין ענינם לכאן] ובאמת ציפתי לאחר אמירה בומבסטית שכתבת "וזה התפיסה הרווחת בחז"ל גבי עברות רבות" שתאמת אותה ממקורות חז"ל הרבים, אבל שוב חזרת על דוגמא אחת בלבד של אוכל בשוק שלא עומדת במבחן ההשוואה.
א. כולם היו בשיטת חיים הפוכה מנובהרדוק
והסטייפלר יוצא מן הכלל שאינו מעיד על הכלל.
ב. הבאתי ראיה לכך שתחושת כבוד טבעי מונעת מחטא
וחסרון כבוד טבעי היא המדרדרת לשפלות,
ומקור נוסף לזה עי' ב"מ פה שכשקראוהו רבי
נמנע מחטא ונהיה כזה באמת,
והמבואר בחז"ל שדרך ת"ח להקפיד על בגדיהם.


ברוך שאמר
משתמש ותיק
הודעות: 231
הצטרף: 17 פברואר 2020, 07:50
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי ברוך שאמר » 20 מאי 2020, 13:45

ספר וסופר כתב:
19 מאי 2020, 21:51
ובשביל זה צריך להיות מאוד מאוזן, ולא להגזים לשום צד

זה נוסח יפה ונכון מאוד, והכרחי לכל הרוצה להתקדם באמת במסילה העולה בית קל.

אך צריך לדעת את הרקע ההיסטורי שעליו צמח השיטה הנורבדוקאית - הנידון בימיהם היה - איך מתמודדים עם ההשכלה הארורה האוכלת בכרם בית ישראל ללא מעצור, וגובה קרבנות יקרות תמידין כסדרן, והורגש איום על קיום עולם הישיבות.

ומכח המצב הנ"ל עלתה השאלה - האם הנוסח הנ"ל מתאים לשעת סכנה ?

ע"מ להמחיש את הדילמה שהיתה אז נשאל שאלה פשוטה - האם בשיא התפרצות הקורונה - היו צריכים להיות מאוזנים ? להמשיך להתכנס בבהכנ"ס בזהירות ובאיזון?

ישנם רבנים חשובים מאוד מגדולי ישראל החיים עמנו [לאורך ימים טובים וארוכים] שסברו לדינא ולמעשה - שאיזון ואיפוק לא בא בחשבון - יש נגף ! יש דבר ! יש השכלה !!!

אך היו רבנים אחרים - שסברו אחרת [כדרכה של תורה !] ונטו לשיטה של איפוק, לא לעשות שינויים דרסטיים וכו' וכו' ... 

דעת הסבא מנובהרדוק היתה שתקופת ההשכלה היא תקופה שאין לדון בה עם "מושכלות" ו"מחשבות", חייבים פעולה !!! איזון ואיפוק לא בא בחשבון - יש נגף ! יש דבר ! יש השכלה !!!
 


ברוך שאמר
משתמש ותיק
הודעות: 231
הצטרף: 17 פברואר 2020, 07:50
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי ברוך שאמר » 20 מאי 2020, 13:51

נדיב לב כתב:
19 מאי 2020, 23:35
התשובה האמיתית היא דווקא התשובה הפשוטה והידועה - דורנו המפונק לא מסוגל להכיל קיצוניות לכאן או לכאן.

הסטייפלר - שהיה חניך נובהרדוק מובהק [בנוסף לעין ספור גדולי ומרביצי תורה - ששימשו כראשי ישיבות ומרביצי תורה וכו' וכו'] אמר כן להדיא, ששיטת נובהרדוק בצורה ה"חיצונית" ופעולות קיצוניות אינה הדרך לתקופה של אחרי השואה [עד כמה שהבנתי שכוונתו היתה - שהרעיונות והגישה לא בטלה - אלא המעשים שנעשו לפי הזמן אינם נצרכים].


ברוך שאמר
משתמש ותיק
הודעות: 231
הצטרף: 17 פברואר 2020, 07:50
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי ברוך שאמר » 20 מאי 2020, 13:58

מחשבות כתב:
20 מאי 2020, 00:44
אך פשטות דין האוכל בשוק שזה הרגש הטבעי
וחסרון רגש כבוד אנושי הוא חסרון גדול

כבודו מכיר/או שמע/קרא - על א' מיוצאי ישיבות נובהרדוק שאכל פעם א' בשוק ??


מחשבות
משתמש ותיק
הודעות: 716
הצטרף: 19 מאי 2019, 15:44
נתן תודה: 106 פעמים
קיבל תודה: 180 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי מחשבות » 20 מאי 2020, 14:00

לתפוס אכילה בשוק כעבירה מסויימת
זה הטעות העיקרית בכל הנושא
הבעייה היא איבוד הנכבדות האנושית
וכל נובהרדוק מלאה מזה.

נעול הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 4 אורחים