פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

נושאים שונים

ברוך שאמר
משתמש ותיק
הודעות: 231
הצטרף: 17 פברואר 2020, 07:50
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי ברוך שאמר » 20 מאי 2020, 14:55

קצר ולעניין כתב:
20 מאי 2020, 05:09
יהודי פשוט בלי שיטה משיחית או סגפנית אין לו את הלמה?

בוודאי שיש לו !!! בכל רגע ורגע !!! מישהו אמר שהאמירה:
 
המקשיב כתב:
19 מאי 2020, 17:19
כשיש למה, אפשר לסבול כל איך

לא שייכת ביהודי פשוט ??

לעיל כתבתי כדלהלן:
 
ברוך שאמר כתב:
19 מאי 2020, 11:58
אם המידע הנ"ל הוא נכון ... נפקא לן ידיעה חשובה מאוד בתורת הנפש !!! פלאי פלאות ממש !!! סיבת החולי [הפסיכולוגית] שבנפש היא, כי אין לאדם על מה להילחם ! אין סיבה שלמענה שווה להתאמץ ולקום בבוקר - גם כשקשה ! אין סיבה להתפלל בכוונה גדולה ! אין סיבה לשמור על העיניים ! אין סיבה להשקיע בחינוך !!! אבל אם היחיד חדור מטרה, והוא מרגיש שיש לו יעוד פרטי שלו [בתוך המכלול הענק] ויש לו חלק מיוחד שלו בתוך הפאזל הענק של "כלל ישראל", שהעולם נצרך לו, הוא  יהיה מוכן לעבור ימים !!! לקפוץ על גבעות וכו וכו', ויותר מכך - הוא יהיה מוכן למסור את נפשו בשביל דרכו בשביל האידיאל שלו ! והוא יעשה זאת גם כשסביבתו התומכת אינה נמצאת בקרבתו, כשהוא רחוק מהוריו, רחוק ממשפחתו, ורחוק מרבותיו !

וכוונתי הייתה דוקא על היהודי הפשוט !!! ולכן הדגשתי את גודל הקושי שמצוי אצל אנשים שלא מרגישים את ה"למה" בוער בקרבם !!! 

וזה שהם לא מרגישים - זה לא מפני שזה לא קיים.

מה הראיה לכך ??

קח לדוגמא - בן אדם שגורר את עצמו בקושי לבהכנ"ס, מגיע בעצלתיים, מפטפט בתפילות, ומטקטק את השמו"ע באינסטנט.

תחכה בסבלנות לזמן מתאים ותשאל אותו [לא בהתרסה] ביישוב הדעת - אם היית חי בתקופת הרוסיים הקומוניסטים שאסרו להתפלל - האם היית סוגר וילונות בבית ומתפלל ? למה היית עושה כן ? מה ... היית מוכן להסתכן בשביל זה ??? מה ... זה באמת חשוב לך ??? וכו' וכו' ותתפלא לראות כמה זה חשוב לו. אלא מאי, אין לו סיבה להילחם על זה !!!

כמובן שישנם אנשים שלומדים מוסר, והם כל הזמן "נלחמים" [כמובן מתוך שמחה וכו'], נלחמים על לקום יותר מוקדם, לכוון יותר, לעמול יותר.

הנושא המדובר כאן, שישנם זמנים שהמצב, ה"רקע" ההיסטורי, מוציא את היופי וההדר מנשמת ישראל, כי הנשמה נלחמת על יהדותה !!!

וכשיש מנוחה ושלווה, יותר קשה להוציא לפועל את תכונת הלחימה הפנימית של האדם, ולכן ... ישנה מציאות מענינת, שבזמנים של שפע - ישנה תופעה הפוכה ממה שמצפים, שישנה תופעה יותר מרובה אצל חלק מהאנשים, שהם לא מוצאים טעם, שאין להם "אש" בעבודת ד', ויתכן שהעומק של זה, שאין את הטריגר של הלחימה הפנימית, וע"פ הנ"ל, יתכן שיש כאן תרופה גדולה לעוסקים ברפואת הנפש, שהתרופה לחולי הנפשות, המדוכאים, שאיבדו טעם בחייהם, היא למצוא את המטרה הנעלה ! את החלום הגדול ! את ההשתוקקות הגדולה ! שהמשותף לכל הנ"ל, שהם מייצרים כח אנרגטי פנימי אצל האדם, שמוכן להילחם להשיג את יעדיו, וע"י כך יתרפאו ויצאו ממיטתם ומיגונם בעזרהי"ת, אמן.

יהי רצון שנזכה להיות "בוערים" לד' יתברך !!!


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 619
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 204 פעמים
קיבל תודה: 384 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי ספר וסופר » 20 מאי 2020, 15:43

ברוך שאמר כתב:
20 מאי 2020, 13:45
ספר וסופר כתב:
19 מאי 2020, 21:51
ובשביל זה צריך להיות מאוד מאוזן, ולא להגזים לשום צד

זה נוסח יפה ונכון מאוד, והכרחי לכל הרוצה להתקדם באמת במסילה העולה בית קל.

אך צריך לדעת את הרקע ההיסטורי שעליו צמח השיטה הנורבדוקאית - הנידון בימיהם היה - איך מתמודדים עם ההשכלה הארורה האוכלת בכרם בית ישראל ללא מעצור, וגובה קרבנות יקרות תמידין כסדרן, והורגש איום על קיום עולם הישיבות.

ומכח המצב הנ"ל עלתה השאלה - האם הנוסח הנ"ל מתאים לשעת סכנה ?


דבר ראשון, יש מקום לגילוי דעת, שלא התכוונתי חלילה בדבריי הנ"ל לומר ששיטת נובהרדוק לקתה בבעיה שרמזתי עליה.
מי אני ומה חיי שישפוט שיטה שלימה שגדולי עולם היו מעורבים בה וחונכו על ידה, מה גם שלא זכינו לראות בעינינו איך זה נראה מקרוב.

מדברים בדרך - 'כלל', והשיטות השונות הם רק 'סמל' או 'משל' בשביל להביע את הכוונה הרצויה, אני מבין שגם הרב @מחשבות יסכים איתי.

ובודאי אתה צודק, שיש פעמים שצריכים ללכת לקצה.

זה לדעתי הפשט בסתירה הידועה ברמב"ם, שמצד אחד בפרק א מזכיר את הכעס בתור אחת הדוגמאות שצריכים ללכת בדרך האמצעית, ומצד שני בפ"ב הוא אומר שבגאוה וכעס צריך ללכת עד הקצה האחרון.
יש בזה כמה תירוצים נכונים, אולם מה שנראה, שבפ"א הוא מדבר על מה שאמרתי למעלה, שאדם צריך לרכוש מסוגלות ללכת נגד שתי הקצוות, ולשמור ביניהם על הממוצע, שהוא נגד הטבע והמשיכה של כל צד לצד שלו.
אולם זה עצם הדעה, אולם בפועל, אחרי שלאדם יש את השליטה על המידות, ויש בכוחו ללכת בקו האמצע, הוא צריך לדעת גם ללכת לקצה אחר לכאן או לכאן, וזה השימוש במידות, שהם תמיד על ידי 'מדידה', כמה כסף להוציא וכמה לשמור, לפעמים צריך להוציא את כל ממונו, ולפעמים לשמור מאוד לא לבזבז אפילו פרוטה, וככה בכל מקרה לגופו, אולם זה רק בתנאי שגם כאשר זז לצדדים הוא לא מאבד את המידה המנוגדת, ולא 'מכבה' אותה, אלא עושה נגדה.

ועל זה הרמב"ם אומר, שבכעס וגאוה, אף שהאדם סיגל לעצמו את האמצע, שהוא לא אדיש לגמרי מצד אחד והוא גם לא מתרתח מכל דבר שזז, אולם בפועל ראוי לא לכעוס אף פעם, דהיינו על אף שהוא ממוצע במידתו, אין לו ללכת על צד הכעס אף פעם.
וזה גם ענין החסיד, שלכאורה זה גם לא מובן, הרי הרמב"ם עמל להסביר למה הדרך הממוצעת היא העיקר, ורגע אח"כ הוא אומר שהחסיד כן הולך על צד אחד. אולם הכוונה, שאחרי שהאדם סיגל לעצמו את הממוצע, ואת השליטה על כל הקצוות, בשיקול ואיזון, בפועל יש בכל מידה צד שהוא יותר בעייתי, ולכן צריך לנהוג תמיד לכיוון הנגדי, אולם בלי לאבד את האחיזה במידה השניה. וכדי להיות מסוגל לזה, באמת צריך להיות חסיד.

- -
מלבד כל הנ"ל, יש גם ענין של 'כיבוש ותיקון' שמוזכר אצל ר' ישראל, שלא תמיד הליכה לצד מצליחה לחנך את האדם, והוא תמיד נשאר באופן של 'כיבוש', ואכמ"ל.


ברוך שאמר
משתמש ותיק
הודעות: 231
הצטרף: 17 פברואר 2020, 07:50
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי ברוך שאמר » 20 מאי 2020, 15:50

ספר וסופר כתב:
20 מאי 2020, 15:43
אולם בפועל, אחרי שלאדם יש את השליטה על המידות, ויש בכוחו ללכת בקו האמצע, הוא צריך לדעת גם ללכת לקצה אחר לכאן או לכאן

כך שיטת הרמב"ם ? או ששיטת הרמב"ם - זה תחילה ללכת לקיצון, ולאחר ההתנתקות מהרע - לאזן לאמצע ?


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 619
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 204 פעמים
קיבל תודה: 384 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי ספר וסופר » 20 מאי 2020, 15:55

מה שהרמב"ם אומר על ההליכה לצד הקיצון, זה למי שהיה מקולקל באיזה מידה.

אולם אני מדבר אחרי שהוא מתוקן, שבודאי להיות ממוצע אין הכוונה שהוא תמיד תמיד נראה אותו הדבר, אלא הוא תמיד נמצא בתווך בין שתי מידות שפועל אצלו, והוא ביניהם, מתנהל לכאן או לכאן.


ברוך שאמר
משתמש ותיק
הודעות: 231
הצטרף: 17 פברואר 2020, 07:50
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי ברוך שאמר » 20 מאי 2020, 16:02

ספר וסופר כתב:
20 מאי 2020, 15:55
אולם אני מדבר אחרי שהוא מתוקן

לשיטת הרמב"ם - איך הוא נהיה מתוקן ?


ברוך שאמר
משתמש ותיק
הודעות: 231
הצטרף: 17 פברואר 2020, 07:50
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי ברוך שאמר » 20 מאי 2020, 16:09

ספר וסופר כתב:
20 מאי 2020, 15:55
אולם אני מדבר אחרי שהוא מתוקן

כבודו אוחז שאנחנו אוחזים בגדר ה - "מתוקן" של הרמב"ם ? כי אם אנו אוחזים לפני, מה זה שייך אלינו ?


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 619
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 204 פעמים
קיבל תודה: 384 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי ספר וסופר » 20 מאי 2020, 16:24

בא נחזור לרגע להתחלה.

הקלקול הוא - כאשר צד אחד בנפש שולט, ולא נותן מקום לצד השני להתגלות

למשל הדוגמא שהבאתי לעיל - יש נטיה להוציא כסף, ויש נטיה לשמור כסף.
כאשר האדם מקולקל, צד אחד שולט ולא נותן מקום ביטוי לצד השני.

הפזרן, מכור לזה שהכסף נותן לו הזדמנויות, והוא לא מסוגל לעצור בעצמו לרגע.
הכילי, מכור לזה שהוא אוגר כסף, ולא נותן לעצמו ליהנות מרכישה וקניה של צרכיו.
המצב המאוזן והמתוקן הוא, ששתי הכוחות פועלים בו, כאשר הוא עוצר את עצמו מלהוציא - פועל בו ההנאה לשמור על הכסף, וכאשר הוא מוציא - הוא נהנה לרכוש דברים.

וכאשר שתי הכוחות פועלים בו, יש בידו לנהל אותם לפי צרכיו וענייניו, וכן לכוון בהם לשם שמים, ולגלות בהם את השותף השלישי שבין המידות השונות, ולהיות דומה לעליון, מלך שהשלום שלו וכו' וכו'.

כאשר האדם נמצא במצב שמשהו שולט עליו ללא מיצרים, הוא צריך לרכוש את המידה השניה, הנגדית, לשם כך הוא צריך ללכת לשם, לאותו צד שני, ולנהוג בזה הרבה זמן, כדי 'לרכוש' את המידה השניה [לא כדי 'לתקן' את המידה הראשונה]. רק אחרי שהוא רוכש את היכולת להשתמש במידה השניה, הוא צריך ללמוד להתנהל יחד בשתי המידות המנוגדות, שזה מה שיוצר את האיזון והתיקון.

כעת, כאשר יש בידו שתי מידות, הוא צריך הוראות שימוש, מתי להשתמש בזה ומתי בזה, אולם לא כל פעם שאדם משתמש באיזה מידה, אפילו עד קצה האחרון, הוא מאבד את האחיזה במידה המנוגדת!


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 619
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 204 פעמים
קיבל תודה: 384 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי ספר וסופר » 20 מאי 2020, 16:28

ברוך שאמר כתב:
20 מאי 2020, 16:09
ספר וסופר כתב:
20 מאי 2020, 15:55
אולם אני מדבר אחרי שהוא מתוקן

כבודו אוחז שאנחנו אוחזים בגדר ה - "מתוקן" של הרמב"ם ? כי אם אנו אוחזים לפני, מה זה שייך אלינו ?

מה זה 'אנחנו' מה זה 'אוחזים' מה זה 'מתוקן'

כל אדם יש בו מצבים שונים ומידות שונות, הרמב"ם לא מדבר הלכתא למשיחא על 'תיקון' האדם השלם, אלא על כל אדם ששתי המידות שולטות בו פחות או יותר.


ברוך שאמר
משתמש ותיק
הודעות: 231
הצטרף: 17 פברואר 2020, 07:50
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי ברוך שאמר » 20 מאי 2020, 17:02

ספר וסופר כתב:
20 מאי 2020, 16:24
בא נחזור לרגע להתחלה.

ומה יש לפנינו בהתחלה ?
 
ספר וסופר כתב:
20 מאי 2020, 16:24
אשר האדם נמצא במצב שמשהו שולט עליו ללא מיצרים, הוא צריך לרכוש את המידה השניה, הנגדית, לשם כך הוא צריך ללכת לשם, לאותו צד שני, ולנהוג בזה הרבה זמן

וכמדומה כך לימד הסבא מנובהרדוק, שאנו יתמי דיתמי, ונמצאים במקום כזה שבעוונותינו אנו נשלטים חזק ע"י המידות הרעות.

וזה הקו המוביל בספר "מדרגת האדם" - הצורך בהתבוננות, לפקוח את העיניים ולראות את הרמאות שהאדם מרמה את עצמו ללא הרף, ואם יתבונן "באמת", יראה כמה שהוא נשלט ע"י המידות הרעות, וכשיבחין בכך - יהיה האדם המאושר ביותר ! כי הוא מתקן את עצמו ומתעלה ומשתפר ! אך מי שאינו יודע את מקומו האמיתי, הוא אומלל ומסכן, ואינו יודע ומבחין באיזה דרך הוא הולך, כי אינו מוכן להודות שה"יצר" שולט עליו, ושהוא אינו בעה"ב על הדברים הבסיסיים ביותר.

ומה התקנה לכך? 

זה לשונו של הרמב"ם בהלכות דעות פרק ב הלכה ב:

"וכיצד היא רפואתם מי שהוא בעל חמה אומרים לו להנהיג עצמו שאם הוכה וקולל לא ירגיש כלל, וילך בדרך זו זמן מרובה עד שיתעקר החמה מלבו"

אם הבנתי נכון, כבודו למד שהפירוש של המילה "שיתעקר" פירושה ש:
 
ספר וסופר כתב:
20 מאי 2020, 16:24
כדי 'לרכוש' את המידה השניה [לא כדי 'לתקן' את המידה הראשונה]

כדי שיטעם "טעמה" של הסבלנות והארך אפים, ולא הכוונה שעוקר את ההרגל הזה ? האם כך אתם מבארים את דברי הרמב"ם ?


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 619
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 204 פעמים
קיבל תודה: 384 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי ספר וסופר » 20 מאי 2020, 22:54

ברוך שאמר כתב:
20 מאי 2020, 17:02
זה לשונו של הרמב"ם בהלכות דעות פרק ב הלכה ב:

"וכיצד היא רפואתם מי שהוא בעל חמה אומרים לו להנהיג עצמו שאם הוכה וקולל לא ירגיש כלל, וילך בדרך זו זמן מרובה עד שיתעקר החמה מלבו"

אם הבנתי נכון, כבודו למד שהפירוש של המילה "שיתעקר" פירושה ש:
 
ספר וסופר כתב:
20 מאי 2020, 16:24
כדי 'לרכוש' את המידה השניה [לא כדי 'לתקן' את המידה הראשונה]

כדי שיטעם "טעמה" של הסבלנות והארך אפים, ולא הכוונה שעוקר את ההרגל הזה ? האם כך אתם מבארים את דברי הרמב"ם ?

אתה צודק שלא דיקדקתי בניסוח.

עיקר כוונתי, שהיה מקום לחשוב שאין כאן כלל שתי צדדים, אלא כאילו יש ענין אחד שקוראים לו 'כעס', והשאלה כמה יש לך ממנו. האם הרבה מאוד, או כלום.
ואז ההליכה לצדדים זה כמו שמותחים עמוד ברזל עקום, שאם אתה רוצה ליישר אותו, לא די לעקם אותו לאמצע, אלא צריך לעקם לצד שני, ואז זה חוזר לאמצע.

ואני באתי להראות שיש בזה עומק נוסף בכוחות הנפש, ויש כאן באמת שתי מידות, שהם לא בעצם סותרות אחת את השניה, והסיבה לסתירה זה רק בגלל שבמציאות אחת היא על חשבון השני.
וזה בגלל שמציאות רק צד אחד שולט.
וזה עיקר הבעיה - שצד אחד שולט, ולא נותן מקום לצד השני.

ודרך האמצע היא חיים במצב ששתי הצדדים יש להם מקום, בגלל שהרסן נתון ביד האדם ותחת שלטון דעתו, לשחרר לכאן או לכאן.

וממילא, הנקודה של התיקון, הוא לא לאבד את הצד הראשון, אלא על ידי רכישה של הצד השני.

אולם ברור ופשוט הוא, שהדבר שכן משיגים כאשר מותחים לצד השני, זה שמתנתקים מיד השליטה המוחלטת של הצד הראשון, וכבר כאשר מותחים לצד השני, זוכים לצאת מיד השליטה של הצד הראשון, ואין החימה שולטת בו ללא מיצרים. רק שעדיין כדי לחיות נורמלי, צריכים לאט לאט להחזיר את ההנהגה של השילוב, ואז זה החיים האמתיים של הליכה לצד זה או לצד זה.

עכ"פ, עיקר מה שבאתי לומר, [ועל זה עדיין לא שמעתי אם אתה מסכים או לא], שהכלל של הרע הוא כאשר צד אחד שולט, ואז כאילו האדם 'מוכרח' על התנהגות מסוימת, והתיקון הוא כאשר האדם לא מוכרח על שום צד, אלא יש בידו לנהוג לכל הצדדים. וגם מה שהרמב"ם אומר ללכת לצד השני, זה לא שהוא יהיה מוכרח לנהוג כן, אלא תמיד תשאר הבחירה בידו לאן ללכת, ותמיד הוא יבחר ללכת לקצה השני.


ברוך שאמר
משתמש ותיק
הודעות: 231
הצטרף: 17 פברואר 2020, 07:50
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי ברוך שאמר » 21 מאי 2020, 14:51

נו, עכשיו שיש הסכמה כיצד להבין את דברי הרמב"ם, יש עדיין ביקורת על הדרך שנקטו כדי לעקור את מידותיהם הרעות ?


לא פסקה ישיבה
הודעות: 56
הצטרף: 22 אפריל 2020, 20:57
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי לא פסקה ישיבה » 21 מאי 2020, 22:35

עיקר דרך נובהרדוק צריכה לי עיון. שהרי ודאי לא רצו להגיע למצב נפשי שאינו נוח, כמו שפילות הנפש וכו'. ועל כרחך שמצאו סיפוק בדברים אחרים מהנורמה, ומהדרך שאדם נורמטיבי בנוי. ולכאורה הוא עצמו בעייתי, למצוא סיפוק מדברים שאינם דרך התורה. והוא מזכיר, להבדיל, שחקני כדורגל וכו'. ע"כ למבין.


פותח הנושא
קצר ולעניין
הודעות: 82
הצטרף: 10 מאי 2020, 07:06
נתן תודה: 115 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי קצר ולעניין » 21 מאי 2020, 22:40

לא פסקה ישיבה כתב:
21 מאי 2020, 22:35
עיקר דרך נובהרדוק צריכה לי עיון. שהרי ודאי לא רצו להגיע למצב נפשי שאינו נוח, כמו שפילות הנפש וכו'. ועל כרחך שמצאו סיפוק בדברים אחרים מהנורמה, ומהדרך שאדם נורמטיבי בנוי. ולכאורה הוא עצמו בעייתי, למצוא סיפוק מדברים שאינם דרך התורה. והוא מזכיר, להבדיל, שחקני כדורגל וכו'. ע"כ למבין.

הוא מותיב לה
והוא מפרק לה
אבל בתיובתא..
איך הגעת לזה?
ודי למבין


ברוך שאמר
משתמש ותיק
הודעות: 231
הצטרף: 17 פברואר 2020, 07:50
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי ברוך שאמר » 21 מאי 2020, 23:44

לא פסקה ישיבה כתב:
21 מאי 2020, 22:35
עיקר דרך נובהרדוק צריכה לי עיון. שהרי ודאי לא רצו להגיע למצב נפשי שאינו נוח, כמו שפילות הנפש וכו'. ועל כרחך שמצאו סיפוק בדברים אחרים מהנורמה, ומהדרך שאדם נורמטיבי בנוי. ולכאורה הוא עצמו בעייתי, למצוא סיפוק מדברים שאינם דרך התורה. והוא מזכיר, להבדיל, שחקני כדורגל וכו'. ע"כ למבין.

הרב @לא פסקה ישיבה יכול לפרט יותר את דבריו, נראה לי שלא כ"כ הבנתי מה רצה כבודו לומר, תודה.


פותח הנושא
קצר ולעניין
הודעות: 82
הצטרף: 10 מאי 2020, 07:06
נתן תודה: 115 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי קצר ולעניין » 21 מאי 2020, 23:58

וטוב שכך


רוצה להתעלות
משתמש ותיק
הודעות: 282
הצטרף: 18 אוקטובר 2019, 14:11
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי רוצה להתעלות » 22 מאי 2020, 03:00

לא פסקה ישיבה כתב:
21 מאי 2020, 22:35
עיקר דרך נובהרדוק צריכה לי עיון. שהרי ודאי לא רצו להגיע למצב נפשי שאינו נוח, כמו שפילות הנפש וכו'. ועל כרחך שמצאו סיפוק בדברים אחרים מהנורמה, ומהדרך שאדם נורמטיבי בנוי. ולכאורה הוא עצמו בעייתי, למצוא סיפוק מדברים שאינם דרך התורה. והוא מזכיר, להבדיל, שחקני כדורגל וכו'. ע"כ למבין.

הם מצאו סיפוק בזה גופא שהם שוברים מידותיהם.


מנהל פורום אקטואליה
מנהל פורום אקטואליה
הודעות: 171
הצטרף: 25 דצמבר 2019, 22:21
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פסיכולוגיה ופסיכיאטריה בדעת רבותינו

שליחה על ידי מנהל פורום אקטואליה » 22 מאי 2020, 09:09

האשכול ננעל עד שיסונן

נעול הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] | 3 אורחים