עליית התפילה ישר לקב"ה - זו מדרגה גבוהה

נושאים שונים
סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 1245
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 680 פעמים
קיבל תודה: 412 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

עליית התפילה ישר לקב"ה - זו מדרגה גבוהה

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 21 מאי 2020, 00:23

איתא בספר "אליהו ואלישע"
(אולי הכוונה ל
ספר דרושי מהר"י צמח : דרושי אליהו ואלישע / לרב יעקב בר' חיים צמח על פי כתבי רבינו האריז"ל)

"שיזכה האדם ששתעלה תפלתו ישר לקב"ה בעצמו הר"ז מדרגה גבוהה מאוד, ולאו כל אדם זוכה לזה זולת יחידי סגולה.
ע"כ צריכים אנו שתלך תפילתנו למלאך מט"ט והוא יעלה לקב"ה מחמת שהיה מקודם נברא בזה העולם ע"כ יש בכח תפלתנו להתקרב אליו שתעלה ע"י לקב"ה.
אכן עדיין צריכים אנחנו שמקודם תעלה תפילתנו לאליהו ז"ל וממנו למט"ט, כי מט"ט כאשר הוא קבוע בעולם העליון עדיין רחוק הוא מזה העולם, אבל אליהו ז"ל אשר הוא חי וקיים עולה ויורד יד לזה העולם קרוב הוא אלינו לקבל תפלתנו, וממנו למט"ט וממט"ט להקב"ה.
עד כאן דבריו.
אמנם אפילו שתעלה ע"י אליהו ג"כ עדיין בגדר רחוק , וצריכים אנו להתקשרות לרבותינו הצדיקים שעלו  לעולם העליון בדורות האלו, שעדין קרובים ולא נתרחקו הרבה מזה העולם עדיין, והמה יעלו תפילותינו לאליהו ז"ל, וזהו הנקרא צדיק עילאה, ושיעלו תפילותינו לצדיקא עילאה בלתי אפשר כי אם ע"י צדיקא תתאה, ע"כ צריכים אנו להתקשר גם עם הצדיק אשר הוא חי וקיים בזה העולם.
(לשון הס"ק ר"א מסלונים זי"ע בכת"י תורת אבות עמ' רלח)

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 1245
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 680 פעמים
קיבל תודה: 412 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עליית התפילה ישר לקב"ה - זו מדרגה גבוהה

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 21 מאי 2020, 01:36

מהרש מבעלזא בראשית.PNG
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 1245
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 680 פעמים
קיבל תודה: 412 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: עליית התפילה ישר לקב"ה - זו מדרגה גבוהה

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 22 מאי 2020, 00:49

ת"ח אחד העיר על דברי הספר אליהו ואלישע:

מסוגיא בגמרא סוטה ל"ג ע"א
"ותפלה בכל לשון? והאמר רב יהודה: לעולם אל ישאל אדם צרכיו בלשון ארמית, דאמר רבי יוחנן: כל השואל צרכיו בלשון ארמי - אין מלאכי השרת נזקקין לו, לפי שאין מלאכי השרת מכירין בלשון ארמי! לא קשיא: הא ביחיד, הא בצבור."
מדברי הגמ' הללו מבואר, שבתפילה בציבור לא נצרכים לעזרתם של המלאכים,
ואין קפידא במה שאינם מבינים את הבקשות שבארמית.
וכך נפסק גם בשו"ע [או"ח קא, ד].

אמנם הראשונים כבר עומדים על כך, יעויין בתוספות רא"ש [סוטה שם] שכבר מזכיר שמלאך גבריאל מבין בלשון ארמית,
ובשבלי הלקט [סדר ר"ה סי' רפ"ב] אריכות דברים כדלהלן:
"ועל מה שאומר בלשון ארמית, אין להקשות מהא דאמרינן בסוטה אל ישאל אדם צרכיו בלשון ארמית לפי שאין [מלאכי השרת] נזקקין לו -דהתם מוקמינן לה דוקא ביחיד, אבל צבור רשאין לישאל בכל לשון לפי שהשכינה עמהם.
מכל מקום קשה שהרי אומר במטותא מלכון מלאכי מרומא דיבידיכון מפתחא דרחמי ותחנוני וכו' האיך מדברין נגד המלאכים בלשון שאינם מבינים.
ונראה לאחי ר' בנימין זצ"ל לפרש שיש במלאכים המבינים בכל לשון, כדאמרינן בא גבריאל ולמדו שבעים לשון וכן יש לומר במיטטרון שהוא סופר שהוא מבין כל לשון שהרי יש לו לכתוב זכות כל אומה וחובתה וכן במיכאל שהרי יש לו לדון על כל אומה ואומה וכן יש לומר במלאכים הממונים על שערי התפלה שהן מבינים בכל לשון לשמוע תפלת כל אומה ולשון.
או יש לומר יחיד אל ישאל צרכיו בארמית שאין מלאכי השרת המצווין עליו לשומרו נזקקין לו שהרי אינם מבינים אלא לשונן, אבל מלאכים המסורין לצבור הן מבינים בכל לשון.
הרי שלפי דברי הראשונים הנ"ל, מבואר היטב ג"כ הדברים שהבאנו מספר אליהו ואלישע
שאמרו שהתפילות שלנו עוברות דרך המלאכים ולא ישירות.
דזה גם על תפילות שבציבור, דאין הפירוש שציבור לא צריכים את המלאכים
 אלא שבציבור יש מלאכים מיוחדים שיודעים גם לשון ארמית.

ובשבלי הלקט הנ"ל מפורש תפקידו של המלאך מט"ט בקבלת התפילות.

ועדיין צ"ע בראשונים האם יש שחולקים על גישה זו.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים