מה זה בקיאות - בקיאותו של הדרך אמונה

הדרך סלולה

משתמש ותיק
ראיתי בפורום השכן מי שכתב נקודה כללית בענין מעלת בקיאות, יש שני מיני בקיאים:
יש היודע את החומר כמות שהוא כתוב, ויש היודע גם להביא ראיה מהידיעות ולהפיק ממנו את המרגניתא שמתחת לחספא. מה שרואים למשל בבקיאותו של הגאון בעל דרך אמונה, שהוא לא רק יודע את החומר אלא הידיעות זמינות לו להביא ממנו ראיות ומקורות לדברים שהם לא ממש העתק ממה שכתוב וצריך שיהיה בראש את התוכן של הדברים, כנגלה בספרו קרית מלך שמוצא מקורות לרמב"ם במקומות שאף אחד לא חולם על זה, או בביאורו המבהיל להקדמת הרמב"ם שמדבר על שמות האמוראים ומוכיח מרחבי הש"סים וחז"ל שלא יתכן שאמורא פלוני היה כך וכך כי מסופר עליו כך וכך ע"ש. וכל זה היא בקיאות שלא רק יודע לצטט מה כתוב אלא הדברים 'קלוטים' אצלו. בינה זאת. ויש ספרים של בקיאים אחרים שלא רואים דברים כאלה. וכמדומה שלכך מפליגים כ"כ בבקיאות הדרך אמונה, שאין זה סתם זכרון צילומי.
 
נראה שיש הבדל בין 'בקי' ל'יודע'.

למשל? מיהו ראש הממשלה? נכון. בדיוק! ועכשיו מיהו השר החדש לאיכות הסביבה? אה... בה... רבי חיים יודע גמ' כמו השאלה הראשונה, ואנחנו - הלוואי - כמו השאלה השנייה...

הוא לא בקי, הוא 'יודע' (ועיין רש''י ביצה כד סוע''ב והדברים מבהילים, וראה על רבינו קלונימוס עוד בתוס' מנחות קט: ד''ה בתחילה, ודו''ק).

כמו כן יש דבר ברור עד הסוף לדבר עמום ולא מוחלט.

למשל - מיהו צורר היהודים הגדול ביותר? אין ספק. ומיהו צורר החרדים הגדול ביותר? סביר להניח שיש כבר התלבטות לפחות בין שנים... בקיצור: כשהדבר ברור, תוכל לומר גם מתוך שינה.

ולכן, מה שרבי חיים מביא ראיות מהספרים הנ''ל הוא מפני רמת הידע כתוצאה מהחזרות הגורמות לבקיאות ולידע שאין גדול הימנו, ועל כן המופת הוא לא ממה שהוא יודע אלא ממה שהצליח לדעת ולשנן כך, דבר שספק אם היה בדורות קודמים. ראה למשל דרך אמונה בתחילת מתנות כהונה על דברים שמביא ממדרש הגדול.
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
בשיחה של הגרד"ל לפני שבועות במוסף שב"ק (כמדו׳ עלה כאן אז) נגע בזה שיש כאלו שמה שיש להם זה שבמס׳ א׳ הלשון בצורה כזאת ובסוגיא מקבילה יש שינוי לשון קטן ותו לא מידי, והחזו"א פעם אמר על מישהו כזה - דרך משונה של שכחת התורה
 

שונצינאי

משתמש רגיל
חלק א׳ ממעל אמר:
בשיחה של הגרד"ל לפני שבועות במוסף שב"ק (כמדו׳ עלה כאן אז) נגע בזה שיש כאלו שמה שיש להם זה שבמס׳ א׳ הלשון בצורה כזאת ובסוגיא מקבילה יש שינוי לשון קטן ותו לא מידי, והחזו"א פעם אמר על מישהו כזה - דרך משונה של שכחת התורה

ומה כל זה קשור לאשכול שלנו
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
שונצינאי אמר:
חלק א׳ ממעל אמר:
בשיחה של הגרד"ל לפני שבועות במוסף שב"ק (כמדו׳ עלה כאן אז) נגע בזה שיש כאלו שמה שיש להם זה שבמס׳ א׳ הלשון בצורה כזאת ובסוגיא מקבילה יש שינוי לשון קטן ותו לא מידי, והחזו"א פעם אמר על מישהו כזה - דרך משונה של שכחת התורה

ומה כל זה קשור לאשכול שלנו
הדגשתי
הדרך סלולה אמר:
ראיתי בפורום השכן מי שכתב נקודה כללית בענין מעלת בקיאות, יש שני מיני בקיאים:
יש היודע את החומר כמות שהוא כתוב, ויש היודע גם להביא ראיה מהידיעות ולהפיק ממנו את המרגניתא שמתחת לחספא. מה שרואים למשל בבקיאותו של הגאון בעל דרך אמונה, שהוא לא רק יודע את החומר אלא הידיעות זמינות לו להביא ממנו ראיות ומקורות לדברים שהם לא ממש העתק ממה שכתוב וצריך שיהיה בראש את התוכן של הדברים, כנגלה בספרו קרית מלך שמוצא מקורות לרמב"ם במקומות שאף אחד לא חולם על זה, או בביאורו המבהיל להקדמת הרמב"ם שמדבר על שמות האמוראים ומוכיח מרחבי הש"סים וחז"ל שלא יתכן שאמורא פלוני היה כך וכך כי מסופר עליו כך וכך ע"ש. וכל זה היא בקיאות שלא רק יודע לצטט מה כתוב אלא הדברים 'קלוטים' אצלו. בינה זאת. ויש ספרים של בקיאים אחרים שלא רואים דברים כאלה. וכמדומה שלכך מפליגים כ"כ בבקיאות הדרך אמונה, שאין זה סתם זכרון צילומי.

 
 

אור זורח

משתמש ותיק
מקור לדברים
לאוקמי גירסא סייעתא דשמיא[מגילה ו' ב']
וכיון שהוא נצרך לסייעתא דשמיא
הדבר מוכיח שהוא מעל טבע בני אדם של זיכרון רגיל המצלם מה שראה
אלא הוא בא מן השמים ולא מכח העיינים מה שראה וצילם בעיניו והכניס למח לזיכרון
אלא הוא בא ישירות מן השמים
כמובן אחר השתדלות של האדם לראות ולזכור בכוחות הגשמיים
 
חלק עליון תַחתִית