הדרך סלולה
משתמש ותיק
ראיתי בפורום השכן מי שכתב נקודה כללית בענין מעלת בקיאות, יש שני מיני בקיאים:
יש היודע את החומר כמות שהוא כתוב, ויש היודע גם להביא ראיה מהידיעות ולהפיק ממנו את המרגניתא שמתחת לחספא. מה שרואים למשל בבקיאותו של הגאון בעל דרך אמונה, שהוא לא רק יודע את החומר אלא הידיעות זמינות לו להביא ממנו ראיות ומקורות לדברים שהם לא ממש העתק ממה שכתוב וצריך שיהיה בראש את התוכן של הדברים, כנגלה בספרו קרית מלך שמוצא מקורות לרמב"ם במקומות שאף אחד לא חולם על זה, או בביאורו המבהיל להקדמת הרמב"ם שמדבר על שמות האמוראים ומוכיח מרחבי הש"סים וחז"ל שלא יתכן שאמורא פלוני היה כך וכך כי מסופר עליו כך וכך ע"ש. וכל זה היא בקיאות שלא רק יודע לצטט מה כתוב אלא הדברים 'קלוטים' אצלו. בינה זאת. ויש ספרים של בקיאים אחרים שלא רואים דברים כאלה. וכמדומה שלכך מפליגים כ"כ בבקיאות הדרך אמונה, שאין זה סתם זכרון צילומי.
יש היודע את החומר כמות שהוא כתוב, ויש היודע גם להביא ראיה מהידיעות ולהפיק ממנו את המרגניתא שמתחת לחספא. מה שרואים למשל בבקיאותו של הגאון בעל דרך אמונה, שהוא לא רק יודע את החומר אלא הידיעות זמינות לו להביא ממנו ראיות ומקורות לדברים שהם לא ממש העתק ממה שכתוב וצריך שיהיה בראש את התוכן של הדברים, כנגלה בספרו קרית מלך שמוצא מקורות לרמב"ם במקומות שאף אחד לא חולם על זה, או בביאורו המבהיל להקדמת הרמב"ם שמדבר על שמות האמוראים ומוכיח מרחבי הש"סים וחז"ל שלא יתכן שאמורא פלוני היה כך וכך כי מסופר עליו כך וכך ע"ש. וכל זה היא בקיאות שלא רק יודע לצטט מה כתוב אלא הדברים 'קלוטים' אצלו. בינה זאת. ויש ספרים של בקיאים אחרים שלא רואים דברים כאלה. וכמדומה שלכך מפליגים כ"כ בבקיאות הדרך אמונה, שאין זה סתם זכרון צילומי.