גבעים מסביב לגביע עם יין בפנים בקדוש האם מקיים את חביבות המצוה?
-
פותח הנושא - הודעות: 326
- הצטרף: 05 יוני 2019, 13:57
- נתן תודה: 58 פעמים
- קיבל תודה: 72 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
גבעים מסביב לגביע עם יין בפנים בקדוש האם מקיים את חביבות המצוה?
יש הנוהגים [בפרט בתקופת הקרונה] שהמקדש בשבת שם לפניו הרבה גבעים עם יין [או מיץ ענבים] ומקדש ומחלק את הגבעים הקטנים למסובים
האם ידוע המקור שיוצאים בזה ידי חביבות המצוה [שהרי לכך המסובים שותים]?
עי' גמרא ברכות נא ע"ב כל האי נבגא דברכתא היא וברש"י שם. ויש לעי' האם הוי מקור [ובמשנ"ב לא הביא הדין בזה]
האם ידוע המקור שיוצאים בזה ידי חביבות המצוה [שהרי לכך המסובים שותים]?
עי' גמרא ברכות נא ע"ב כל האי נבגא דברכתא היא וברש"י שם. ויש לעי' האם הוי מקור [ובמשנ"ב לא הביא הדין בזה]
-
- הודעות: 2309
- הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
- נתן תודה: 207 פעמים
- קיבל תודה: 379 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: גבעים מסביב לגביע עם יין בפנים בקדוש האם מקיים את חביבות המצוה?
לכאו' כיון שמתקים בכוסות אלו עיטור יש לזה שייכות לכוס של ברכה
-
- הודעות: 35
- הצטרף: 14 יוני 2020, 08:58
- נתן תודה: 6 פעמים
- קיבל תודה: 8 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: גבעים מסביב לגביע עם יין בפנים בקדוש האם מקיים את חביבות המצוה?
לגבי לשים 6 גביעים קטנים מסביב: עד כמה שידוע זה מנהג מהגר"א עפ"י קבלה
-
- הודעות: 111
- הצטרף: 28 מרץ 2016, 20:30
- נתן תודה: 36 פעמים
- קיבל תודה: 33 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: גבעים מסביב לגביע עם יין בפנים בקדוש האם מקיים את חביבות המצוה?
לשים גביעים מסביב זה מדין עיטור [ברכות נא.אמר רבי זירא אמר רבי אבהו, ואמרי לה במתניתא תנא, עשרה דברים נאמרו בכוס של ברכה: טעון הדחה, ושטיפה, חי, ומלא, עיטור, ועיטוף, נוטלו בשתי ידיו, ונותנו בימין, ומגביהו מן הקרקע טפח, ונותן עיניו בו; ויש אומרים: אף משגרו במתנה לאנשי ביתו. אמר רבי יוחנן, אנו אין לנו אלא ארבעה בלבד: הדחה, שטיפה, חי, ומלא. .. עיטור - רב יהודה מעטרהו בתלמידים, רב חסדא מעטר ליה בנטלי.]
לשים 6 זה ע"פ קבלה. (ברשב"א כמדומני מבואר ששמים 2)
לשים קטנים (שאין בהם רביעית) זה חידוש לומר שמתקים בזה הענין של עיטור, לשון הגמ' מעטר בנטלי - כוסות, ולכאו' כלי שאין בו רביעית אינו כוס, אשמח למי שיוכל להביא ראיות בנדון.
ומה שהביאו מהגר''א זה המקור
מעשה רב הלכות נטילת ידים וסעודה וברכת המזון
טוב לעטר כוס של בהמ"ז וקידוש והבדלה שיהא ששה כוסות סביב. וה"ה לכל היו"ד דברים וד' לעיכוב:
-
פותח הנושא - הודעות: 326
- הצטרף: 05 יוני 2019, 13:57
- נתן תודה: 58 פעמים
- קיבל תודה: 72 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: גבעים מסביב לגביע עם יין בפנים בקדוש האם מקיים את חביבות המצוה?
סליחה לכל הרבנים שאלתי היא אם המקדש ל"צ לשים מהיין שלו לתוך הכסות הקטנים שיצאו ידי חיבוב מצוה
-
- הודעות: 2309
- הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
- נתן תודה: 207 פעמים
- קיבל תודה: 379 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: גבעים מסביב לגביע עם יין בפנים בקדוש האם מקיים את חביבות המצוה?
וע"ז באה התשובה שלכאו' כיון שדין עיטור מתקיים בכוסות אלו והוא חלק מעניין כוס של ברכה מסתבר שיש בזה לבד כבר חביבות המצווה
[אמנם יתכן שהוא ברמה פחותה מהטעימה דכוס של ברכה עצמה]
[אמנם יתכן שהוא ברמה פחותה מהטעימה דכוס של ברכה עצמה]
-
- הודעות: 419
- הצטרף: 08 מאי 2020, 09:34
- נתן תודה: 143 פעמים
- קיבל תודה: 149 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: גבעים מסביב לגביע עם יין בפנים בקדוש האם מקיים את חביבות המצוה?
יהי חסדך עלינו כתב: ↑23 יוני 2020, 08:16סליחה לכל הרבנים שאלתי היא אם המקדש ל"צ לשים מהיין שלו לתוך הכסות הקטנים שיצאו ידי חיבוב מצוה
זכורני כי בשו"ע כתוב בהלכות ברהמ"ז כי אם יש לפני המסובים כוס וכוסם פגום יש ליתן מכוס ברכה לכוסם
-
- הודעות: 3530
- הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
- מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
- נתן תודה: 1764 פעמים
- קיבל תודה: 1515 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: גבעים מסביב לגביע עם יין בפנים בקדוש האם מקיים את חביבות המצוה?
הרי נתפרש דין זה בטושו"ע סו"ס רעא (סי"ז) - ואעתיקנו בלשונו הזהב של כ"ק אדה"ז נ"ע (שם סכ"ט־ל. וש"נ):יהי חסדך עלינו כתב: ↑23 יוני 2020, 08:16סליחה לכל הרבנים שאלתי היא אם המקדש ל"צ לשים מהיין שלו לתוך הכסות הקטנים שיצאו ידי חיבוב מצוה
כט אֵין צָרִיךְ לִשְׁפּוֹךְ מִכּוֹס הַמְקַדֵּשׁ לְכוֹסוֹת יַיִן שֶׁלִּפְנֵי הַמְסֻבִּין הַיּוֹצְאִים יְדֵי חוֹבָתָן בִּשְׁמִיעָה, אֶלָּא אִם כֵּן הָיוּ פְּגוּמִין, שֶׁאָז הוּא צָרִיךְ לִשְׁפּוֹךְ לְכָל כּוֹס וְכוֹס קֹדֶם שֶׁיִּטְעוֹם הוּא, כְּדֵי שֶׁיִּשְׁתּוּ כֻלָּם מִכּוֹסוֹת שֶׁאֵינָן פְּגוּמִין, שֶׁזֶּהוּ מִצְוָה מִן הַמֻּבְחָר:
ל לֹא יִטְעֲמוּ הַמְסֻבִּים קֹדֶם שֶׁיִּטְעוֹם הַמְקַדֵּשׁ אִם הֵם זְקוּקִים לְכוֹסוֹ, שֶׁשּׁוֹפֵךְ מִמֶּנּוּ לְכוֹסוֹת שֶׁבְּיָדָם רֵיקָנִים אוֹ פְּגוּמִים, אֲבָל אִם הָיוּ לָהֶם כּוֹסוֹת יַיִן שֶׁאֵינָן פְּגוּמִים – רַשָּׁאִים לִשְׁתּוֹת קֹדֶם שֶׁיִּשְׁתֶּה הַמְקַדֵּשׁ, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר כָּל זֶה בְּסִמָּן ק"צ:
ובסי' קצ שם (ס"ה. וש"נ):
אַף עַל פִּי שֶׁמִּצְוָה מִן הַמֻּבְחָר שֶׁכָּל הַמְּסֻבִּים יִטְעֲמוּ מִכּוֹס שֶׁל בְּרָכָה – אֵין צָרִיךְ לִטְעֹם מִכּוֹס הַמְבָרֵךְ, אֶלָּא יָכוֹל כָּל אֶחָד לִתֵּן כּוֹסוֹ לְפָנָיו. וְיוֹתֵר טוֹב לַעֲשׂוֹת כֵּן אִם אֶפְשָׁר, לְפִי שֶׁכּוֹס הַמְבָרֵךְ הוּא פָּגוּם לְאַחַר שֶׁשָּׁתָה מִמֶּנּוּ הַמְבָרֵךְ.
וְאַף שֶׁאֶפְשָׁר לְתַקְּנוֹ עַל יְדֵי שֶׁיּוֹסִיפוּ בּוֹ יַיִן לִשְׁתּוֹת כָּל אֶחָד וְאֶחָד מֵהַמְסֻבִּין, מִכָּל מָקוֹם, יוֹתֵר טוֹב שֶׁיִּטְעֲמוּ מִיָּיִן שֶׁל בְּרָכָה, שֶׁכְּשֶׁיֵּשׁ לִפְנֵי כָּל אֶחָד וְאֶחָד כּוֹסוֹ בִּשְׁעַת בִּרְכַּת הַמָּזוֹן – הֲרֵי כֻּלָּם הֵן כּוֹסוֹת שֶׁל בְּרָכָה כְּמוֹ כּוֹס הַמְבָרֵךְ.
וְאִם לִפְנֵי הַמְסֻבִּין הֵן כּוֹסוֹת רֵיקָנִים, יָכוֹל לִתֵּן מִכּוֹס הַבְּרָכָה מְעַט לְכָל כּוֹס וְכוֹס שֶׁלָּהֶם אַחֵר שֶׁבֵּרַךְ "בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן" קוֹדֵם שְׁתִיָּתוֹ, כְּדֵי שֶׁיִּטְעֲמוּ מִכּוֹס שֶׁאֵינוֹ פָּגוּם. וְאֵין בָּזֶה מִשּׁוּם הֶפְסֵק בֵּין בְּרָכָה לִשְׁתִיָּה, כֵּיוָן שֶׁהוּא לְצֹרֶךְ שְׁתִיַּת הַמְּסֻבִּים, וּמַה שֶׁהוּא מְבָרֵךְ – הוּא כְּאִלּוּ הֵם מְבָרְכִים, שֶׁהֲרֵי הֵם יוֹצְאִים בְּבִרְכָתוֹ. וְכֵן אִם כּוֹסוֹת שֶׁלִּפְנֵיהֶם מְלֵאִים, אֶלָּא שֶׁהֵם פְּגוּמִים – יָכוֹל לִשְׁפֹּךְ מִכּוֹס שֶׁלּוֹ לְתַקְּנָם קוֹדֵם שֶׁיִּשְׁתֶּה.
וְכֵיוָן שֶׁהֵם זְקוּקִים לְכוֹסוֹ, אֵין לָהֶם לִטְעֹם עַד שֶׁיִטְעוֹם הוּא, כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר בְּסִימָן קס"ז. אֲבָל אִם אֵינָם זְקוּקִים לְכוֹסוֹ, שֶׁכּוֹסוֹת שֶׁלָּהֶם מְלֵאִים וְאֵינָן פְּגוּמִים – יְכוֹלִים לִטְעֹם קוֹדֵם שֶׁיִטְעוֹם הוּא:
-
- הודעות: 3530
- הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
- מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
- נתן תודה: 1764 פעמים
- קיבל תודה: 1515 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: גבעים מסביב לגביע עם יין בפנים בקדוש האם מקיים את חביבות המצוה?
אודות עיטור בכוסות ריקים - יעוי' כאן.
-
- הודעות: 70
- הצטרף: 17 ינואר 2021, 16:35
- נתן תודה: 7 פעמים
- קיבל תודה: 38 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: גבעים מסביב לגביע עם יין בפנים בקדוש האם מקיים את חביבות המצוה?
השואל התחבט אם ראוי שהמקדש יתן מכוסו לכוסות העיטור, ואמנם פשוט שהקידוש חל על כל הכוסות שלפניו ולאו דוקא על הכוס שאוחז בו, ולפיכך אין כל צורך שיתן מכוסו,
יתירה מזו גם בקבוק היין נראה שאם יפתח את הפקק בשעת הקידוש יחול הקידוש על כל הבקבוק ויכול ליתן לכתחילה משם למסובים.
וכן שמעתי מהגאון ר' דוד מילר להוכיח דלכאו' תקשי כשמוסיף מהבקבוק לגביע הרבה מעבר למה שיש שם אמאי לא נימא דבטיל ברוב?
ועל כרחך שהקידוש חל כל היין שלפניו.
יתירה מזו גם בקבוק היין נראה שאם יפתח את הפקק בשעת הקידוש יחול הקידוש על כל הבקבוק ויכול ליתן לכתחילה משם למסובים.
וכן שמעתי מהגאון ר' דוד מילר להוכיח דלכאו' תקשי כשמוסיף מהבקבוק לגביע הרבה מעבר למה שיש שם אמאי לא נימא דבטיל ברוב?
ועל כרחך שהקידוש חל כל היין שלפניו.
-
- הודעות: 577
- הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
- נתן תודה: 185 פעמים
- קיבל תודה: 194 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: גבעים מסביב לגביע עם יין בפנים בקדוש האם מקיים את חביבות המצוה?
לא ברור שחל הקידוש על כוסות שאינם מחזיקים רביעית.
-
- הודעות: 493
- הצטרף: 13 דצמבר 2020, 11:19
- נתן תודה: 162 פעמים
- קיבל תודה: 214 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: גבעים מסביב לגביע עם יין בפנים בקדוש האם מקיים את חביבות המצוה?
עי' תוס' פסחים ק"ו ע"א ד"ה הוה גחין
-
- הודעות: 404
- הצטרף: 22 אפריל 2020, 01:39
- נתן תודה: 26 פעמים
- קיבל תודה: 126 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: גבעים מסביב לגביע עם יין בפנים בקדוש האם מקיים את חביבות המצוה?
כמדומה שאדרבא חידוש הוא לומר שיש דין רביעית גם בכוסות העיטור.איש ירושלים כתב: ↑23 יוני 2020, 01:53לשים גביעים מסביב זה מדין עיטור [ברכות נא.אמר רבי זירא אמר רבי אבהו, ואמרי לה במתניתא תנא, עשרה דברים נאמרו בכוס של ברכה: טעון הדחה, ושטיפה, חי, ומלא, עיטור, ועיטוף, נוטלו בשתי ידיו, ונותנו בימין, ומגביהו מן הקרקע טפח, ונותן עיניו בו; ויש אומרים: אף משגרו במתנה לאנשי ביתו. אמר רבי יוחנן, אנו אין לנו אלא ארבעה בלבד: הדחה, שטיפה, חי, ומלא. .. עיטור - רב יהודה מעטרהו בתלמידים, רב חסדא מעטר ליה בנטלי.]
לשים 6 זה ע"פ קבלה. (ברשב"א כמדומני מבואר ששמים 2)
לשים קטנים (שאין בהם רביעית) זה חידוש לומר שמתקים בזה הענין של עיטור, לשון הגמ' מעטר בנטלי - כוסות, ולכאו' כלי שאין בו רביעית אינו כוס, אשמח למי שיוכל להביא ראיות בנדון.
ומה שהביאו מהגר''א זה המקור
מעשה רב הלכות נטילת ידים וסעודה וברכת המזון
טוב לעטר כוס של בהמ"ז וקידוש והבדלה שיהא ששה כוסות סביב. וה"ה לכל היו"ד דברים וד' לעיכוב:
ועכ"פ מה שהוכחת מזה שכתוב נטלי וכוס שאין בה רביעית אינה כוס, זאת מנין לקחת ?
פשוט שבלשון בני אדם המילה כוס אינה תלויה בשיעור רביעית, רביעית הוא שיעור הלכתי בהלמ"מ.
וחזר הדין שהוא תליא בחילוק הסברא שבינינו, האם מסתבר לומר שיש בזה דין רביעית ללא שיש מקור בגמ' או דאדרבא מסתבר שאם לא נאמר אז אין כזה דין.
עכ"פ מלבד זאת לי הקטן נראה שאין זה צורה של עיטור כלל שהכוס נבלעת בין שש כוסות הדומות לה בגדלן, ואדרבא עיקר דרך ויופי העיטור הוא דוקא בכוסות קטנות המעטרות את הכוס העיקרית.
-
- הודעות: 795
- הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
- נתן תודה: 223 פעמים
- קיבל תודה: 162 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: גבעים מסביב לגביע עם יין בפנים בקדוש האם מקיים את חביבות המצוה?
צ"ע,
אבל את הכוס העיקרית מגביה טפח, ובזה יש היכר.
-
- הודעות: 407
- הצטרף: 07 ספטמבר 2018, 01:45
- נתן תודה: 20 פעמים
- קיבל תודה: 167 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: גבעים מסביב לגביע עם יין בפנים בקדוש האם מקיים את חביבות המצוה?
במעשה רב בהל' ליל הסדר כתוב שעיטר את כוסו עם כוסות המסובים והיינו בכוסות שוות
-
- הודעות: 404
- הצטרף: 22 אפריל 2020, 01:39
- נתן תודה: 26 פעמים
- קיבל תודה: 126 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: גבעים מסביב לגביע עם יין בפנים בקדוש האם מקיים את חביבות המצוה?
לא עלה על דעתי שלא יתקיים דין עיטור כלל בכוסות גדולים, ברור שגם בזה יש כבוד ועיטור לכוס.
אלא שהצורה הפשוטה של עיטור מתאימה בכוסות קטנים, וע"כ לא מסתבר שיש בזה דין רביעית.
וגם זה כתבתי רק לסיעתא בעלמא, כי בעיקר הדבר נ"ל פשוט שא"א להמציא דין רביעית שלא נזכר בגמ' וגם לא מסתבר שיהיה כזה דין.
-
- הודעות: 1145
- הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
- נתן תודה: 1338 פעמים
- קיבל תודה: 355 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: גבעים מסביב לגביע עם יין בפנים בקדוש האם מקיים את חביבות המצוה?
כל האי נבגא, זה אמירה שנאמרה כדי להרגיע את האשה הכעוסה ואינו נכון.יהי חסדך עלינו כתב: ↑22 יוני 2020, 23:43יש הנוהגים [בפרט בתקופת הקרונה] שהמקדש בשבת שם לפניו הרבה גבעים עם יין [או מיץ ענבים] ומקדש ומחלק את הגבעים הקטנים למסובים
האם ידוע המקור שיוצאים בזה ידי חביבות המצוה [שהרי לכך המסובים שותים]?
עי' גמרא ברכות נא ע"ב כל האי נבגא דברכתא היא וברש"י שם. ויש לעי' האם הוי מקור [ובמשנ"ב לא הביא הדין בזה]
אגב בענין עיטור היום מצאתי בזה מציאה נכבדה שלא הוזכרה בפוסקים, וכך כתבתי בספרי.
מהו עיטור בנטלי- הטור בסעיף ג, הביא בזה ב' פירושים, ויש להעיר דשבולי הלקט בשבולת קנו, הביא להלכה דהערוך פירש שהיה נותן כוס ליושב לימינו וכוס ליושב בשמאלו, ע''כ, ולכאו' היינו כוסות מלאים ביין.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
- 15 תגובות
- 271 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אין חכמה
21 יוני 2020, 01:07
-
-
המדליק נרות חנוכה בפתח ביתו מבחוץ, האם צריך לעמוד בחוץ כשמברך, או שיכול לברך בפנים ולצאת החוצה אחרי הברכה.
על ידי יושב אוהלים » 14 דצמבר 2020, 13:47 » ב חנוכה - 1 תגובות
- 61 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
14 דצמבר 2020, 15:26
-
-
-
זכירת עמלק. האם המצוה היא רק לא לשכוח את סיבת השנאה העתיקה, או גם להגדיל בליבנו האיבה כעת כלפי צאצאיו.
על ידי מתאהב על ידך » 19 פברואר 2021, 02:09 » ב בית המוסר - 1 תגובות
- 87 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי מתאהב על ידך
19 פברואר 2021, 14:21
-
-
- 6 תגובות
- 152 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי rk1234
30 מרץ 2021, 00:39
-
-
מצוות זכירת יציאת מצרים - האם מקיים מצווה בכל רגע שזוכר? או שזה פעם אחת בלבד?
על ידי לישועתך קויתי השם » 28 אפריל 2020, 18:50 » ב בית המדרש - 30 תגובות
- 226 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יעקב ראטה
29 אפריל 2020, 20:18
-