כרם אמר:בספר פלא יועץ, ערך ריצה כתב בזה"ל:
"אמנם ענין הריצה צריכה מדה, שלא יהא באופן שקוראים לו לשם שבו, חסיד שוטה, אלא יפסיע פסיעה גסה במהירות בדרך כבוד לפי כבודו".
לא הבנתי מה הוא שקוראים לו "לשם שבו", ומה עניינו לאבני החושן לשם שבו ואחלמה.
לא הבנתי את הפירוש המילולי.אליהו52 אמר:ביאור דבריו שלא יהא באופן שקוראים לו לשם שבו- חסיד שוטה, היינו שלא יקראו לו שוטה כמו שקוראים לחסיד-שוטה. כי הוא לא עשה דבריו בצורה הראויה.
סתם אמר:לא הבנתי את הפירוש המילולי.אליהו52 אמר:ביאור דבריו שלא יהא באופן שקוראים לו לשם שבו- חסיד שוטה, היינו שלא יקראו לו שוטה כמו שקוראים לחסיד-שוטה. כי הוא לא עשה דבריו בצורה הראויה.
דחוק קצת, אבל נכנס.אליהו52 אמר:סתם אמר:לא הבנתי את הפירוש המילולי.אליהו52 אמר:ביאור דבריו שלא יהא באופן שקוראים לו לשם שבו- חסיד שוטה, היינו שלא יקראו לו שוטה כמו שקוראים לחסיד-שוטה. כי הוא לא עשה דבריו בצורה הראויה.
שלא יקראו לו באותו שם שבו קוראים לחסיד שוטה, היינו "שוטה"
זה מה שעלה בחכתיסתם אמר:דחוק קצת, אבל נכנס.אליהו52 אמר:סתם אמר:לא הבנתי את הפירוש המילולי.
שלא יקראו לו באותו שם שבו קוראים לחסיד שוטה, היינו "שוטה"
אוהו! יפה מאד, אבל לא נראה בפשט.במבי אמר:יכול להיות שיש כאן איזשהו משחק מילים במספר שפות,
הפסוק "לשם שבו ואחלמה" מתורגם בתרגום יונתן וְשׁוּם סִדְרָא תְּלִיתָאָה קַנְכִּירִינוּן וְעַרְקִין וְעֵין עֵיגָל, ו"ערק" זה ברח בארמית, ובעברית "שבו" הכוונה תשב - כלומר תעצור.
וכן בתרגום אונקלוס - וְסִדְרָא תְּלִיתָאָה קַנְכִּירֵי טַרְקְיָא וְעֵין עֶגְלָא: המושג "טרק" היום מציין מסע רגלי ובמכלול מביא מקור המילה טרק (Trek) או טרקינג (Trekking) בשפות סקסונית תחתית והולנדית, שבהן הפועל trekken פירושו למשוך או לסחוב (באנגלית drag או draw). השפה האנגלית שאלה את המונח מן האפריקאנס. או שמא מהמילה Tariq בערבית, שמשמעותה היא דרך.
עי' חשוקי חמד גיטין דף נ עמוד אכרם אמר:בספר פלא יועץ, ערך ריצה כתב בזה"ל:
"אמנם ענין הריצה צריכה מדה, שלא יהא באופן שקוראים לו לשם שבו, חסיד שוטה, אלא יפסיע פסיעה גסה במהירות בדרך כבוד לפי כבודו".
לא הבנתי מה הוא שקוראים לו "לשם שבו", ומה עניינו לאבני החושן לשם שבו ואחלמה.
כרם אמר:בספר פלא יועץ, ערך ריצה כתב בזה"ל:
"אמנם ענין הריצה צריכה מדה, שלא יהא באופן שקוראים לו לשם שבו, חסיד שוטה, אלא יפסיע פסיעה גסה במהירות בדרך כבוד לפי כבודו".
ישראל הכהן אמר:כרם אמר:בספר פלא יועץ, ערך ריצה כתב בזה"ל:
"אמנם ענין הריצה צריכה מדה, שלא יהא באופן שקוראים לו לשם שבו, חסיד שוטה, אלא יפסיע פסיעה גסה במהירות בדרך כבוד לפי כבודו".
רבי יחזקאל סרנא זצ"ל נכנס לאיזה אירוע בשעה שהבית ישראל מגור זצ"ל יצא משם במרוצה כדרכו,
השתומם רבי יחזקאל, ריצה זו על שום מה?
אמר לו הבית ישראל זריזות, ענה לו רבי יחזקאל, זו אינה זריזות אלא בהלה.
פולני אמר:ישראל הכהן אמר:כרם אמר:בספר פלא יועץ, ערך ריצה כתב בזה"ל:
"אמנם ענין הריצה צריכה מדה, שלא יהא באופן שקוראים לו לשם שבו, חסיד שוטה, אלא יפסיע פסיעה גסה במהירות בדרך כבוד לפי כבודו".
רבי יחזקאל סרנא זצ"ל נכנס לאיזה אירוע בשעה שהבית ישראל מגור זצ"ל יצא משם במרוצה כדרכו,
השתומם רבי יחזקאל, ריצה זו על שום מה?
אמר לו הבית ישראל זריזות, ענה לו רבי יחזקאל, זו אינה זריזות אלא בהלה.
הבית ישראל היה חסיד שוטה?
קצת כבוד לגדולי ישראל לא יזיק לך.
ישראל הכהן אמר:פולני אמר:ישראל הכהן אמר:רבי יחזקאל סרנא זצ"ל נכנס לאיזה אירוע בשעה שהבית ישראל מגור זצ"ל יצא משם במרוצה כדרכו,
השתומם רבי יחזקאל, ריצה זו על שום מה?
אמר לו הבית ישראל זריזות, ענה לו רבי יחזקאל, זו אינה זריזות אלא בהלה.
הבית ישראל היה חסיד שוטה?
קצת כבוד לגדולי ישראל לא יזיק לך.
הדיבור המחוצף הוא שלך.
הבאתי הרגשה דקה מר' חצקל, סיפור ליטאי ידוע.
כמובן כל גדול יש את הדעה שלו מה הגבול הנכון.
ומה לך להתערב בחילוקי דעות בין צדיקים.
פולני אמר:ישראל הכהן אמר:פולני אמר:הבית ישראל היה חסיד שוטה?
קצת כבוד לגדולי ישראל לא יזיק לך.
הדיבור המחוצף הוא שלך.
הבאתי הרגשה דקה מר' חצקל, סיפור ליטאי ידוע.
כמובן כל גדול יש את הדעה שלו מה הגבול הנכון.
ומה לך להתערב בחילוקי דעות בין צדיקים.
לא כתבתי נגד ר' חצקל אלא נגדך.
אתה הוא זה שהבאת את הסיפור שלא במקומו, וקישרת אותו לפלא יועץ הנ"ל.
ואתה הוא זה שהתערבת בחילוקי הדעות בין הגדולים.
מותר לך להתנצל, ולהבא לחשוב יותר לפני שאתה כותב.
פולני אמר:פולני אמר:ישראל הכהן אמר:הדיבור המחוצף הוא שלך.
הבאתי הרגשה דקה מר' חצקל, סיפור ליטאי ידוע.
כמובן כל גדול יש את הדעה שלו מה הגבול הנכון.
ומה לך להתערב בחילוקי דעות בין צדיקים.
לא כתבתי נגד ר' חצקל אלא נגדך.
אתה הוא זה שהבאת את הסיפור שלא במקומו, וקישרת אותו לפלא יועץ הנ"ל.
ואתה הוא זה שהתערבת בחילוקי הדעות בין הגדולים.
מותר לך להתנצל, ולהבא לחשוב יותר לפני שאתה כותב.
וזה שזהו 'סיפור ליטאי ידוע' זה לא הכשר להביא אותו בעיתוי כזה שמתפרש כזלזול בגדולים אחרים.
רבותי היקרים!פולני אמר:פולני אמר:פולני אמר:לא כתבתי נגד ר' חצקל אלא נגדך.
אתה הוא זה שהבאת את הסיפור שלא במקומו, וקישרת אותו לפלא יועץ הנ"ל.
ואתה הוא זה שהתערבת בחילוקי הדעות בין הגדולים.
מותר לך להתנצל, ולהבא לחשוב יותר לפני שאתה כותב.
וזה שזהו 'סיפור ליטאי ידוע' זה לא הכשר להביא אותו בעיתוי כזה שמתפרש כזלזול בגדולים אחרים.
אם במקום 'בית ישראל' היה כתוב 'הרב שך' - מן הסתם אתה היית מעיר לי.
בן ראם אתה אולי שואף להיות משגיח,בן ראם אמר:רבותי היקרים!פולני אמר:פולני אמר:
אנחנו מתקרבים לימי האבלות על החורבן, בבקשה מכם תלמידי חכמים, בואו ננהג כבוד זה בזה. אני בטוח שרצף ההודעות לא היה נח לא למשגיח זצ"ל ולא לרב'ה הגדול הבית ישראל. אפשר להתנצל, ולהמשיך לגופו של עניין.
ולגופו של עניין- בעלי המוסר תמיד בחנו מעשים גם של אחרים ביחס לעצמם. הביקורת שלהם גם על אחרים נועדה אך ורק להתחנך. הגע עצמך- אם באמת היתה כאן העברת ביקורת על הבית ישראל זיע"א, מה המשגיח זצ"ל התכוון, לעבור על איסור לשון הרע ועוד על תלמיד חכם? זה עדיף על פזיזות? ודאי שהמדובר על בחינת מעשהו מול דברים שרואה. ובוודאי שלבית ישראל עצמו היתה בזה דרך שיסודה בקודש, וגם מי שלא חונך עליה, אם הוא משכיל- ידום. ושלום על ישראל.
סליחה, לא שמתי לב. אני מאד רוצה להשגיח- בינתיים על עצמי אפילו אני לא מצליח....ישראל הכהן אמר:בן ראם אתה אולי שואף להיות משגיח,בן ראם אמר:רבותי היקרים!פולני אמר:
אנחנו מתקרבים לימי האבלות על החורבן, בבקשה מכם תלמידי חכמים, בואו ננהג כבוד זה בזה. אני בטוח שרצף ההודעות לא היה נח לא למשגיח זצ"ל ולא לרב'ה הגדול הבית ישראל. אפשר להתנצל, ולהמשיך לגופו של עניין.
ולגופו של עניין- בעלי המוסר תמיד בחנו מעשים גם של אחרים ביחס לעצמם. הביקורת שלהם גם על אחרים נועדה אך ורק להתחנך. הגע עצמך- אם באמת היתה כאן העברת ביקורת על הבית ישראל זיע"א, מה המשגיח זצ"ל התכוון, לעבור על איסור לשון הרע ועוד על תלמיד חכם? זה עדיף על פזיזות? ודאי שהמדובר על בחינת מעשהו מול דברים שרואה. ובוודאי שלבית ישראל עצמו היתה בזה דרך שיסודה בקודש, וגם מי שלא חונך עליה, אם הוא משכיל- ידום. ושלום על ישראל.
אבל לא מדובר במשגיח כלל,
אלא כמו שכתבתי בר' חצקל סרנא ראש ישיבת חברון.