ביאור מליצה בספר פלא יועץ

כרם

משתמש ותיק
בספר פלא יועץ, ערך ריצה כתב בזה"ל:
"אמנם ענין הריצה צריכה מדה, שלא יהא באופן שקוראים לו לשם שבו, חסיד שוטה, אלא יפסיע פסיעה גסה במהירות בדרך כבוד לפי כבודו".
לא הבנתי מה הוא שקוראים לו "לשם שבו", ומה עניינו לאבני החושן לשם שבו ואחלמה.
 

אליהו52

משתמש ותיק
כרם אמר:
בספר פלא יועץ, ערך ריצה כתב בזה"ל:
"אמנם ענין הריצה צריכה מדה, שלא יהא באופן שקוראים לו לשם שבו, חסיד שוטה, אלא יפסיע פסיעה גסה במהירות בדרך כבוד לפי כבודו".
לא הבנתי מה הוא שקוראים לו "לשם שבו", ומה עניינו לאבני החושן לשם שבו ואחלמה.

אין קשר לאבני החושן והפסיק המיותר גרם לחוסר הבנה.
חסיד שוטה נקרא כך כי עושה "יותר מדי" במקום שלא צריך ואדרבה...
כך מי שרץ למטרה טובה צריך לעשות זאת במידה ולא באופן מוגזם.
וביאור דבריו שלא יהא באופן שקוראים לו לשם שבו- חסיד שוטה, היינו שלא יקראו לו שוטה כמו שקוראים לחסיד-שוטה. כי הוא לא עשה דבריו בצורה הראויה.
 

סתם

משתמש רגיל
אליהו52 אמר:
ביאור דבריו שלא יהא באופן שקוראים לו לשם שבו- חסיד שוטה, היינו שלא יקראו לו שוטה כמו שקוראים לחסיד-שוטה. כי הוא לא עשה דבריו בצורה הראויה.
לא הבנתי את הפירוש המילולי.
 

אליהו52

משתמש ותיק
סתם אמר:
אליהו52 אמר:
ביאור דבריו שלא יהא באופן שקוראים לו לשם שבו- חסיד שוטה, היינו שלא יקראו לו שוטה כמו שקוראים לחסיד-שוטה. כי הוא לא עשה דבריו בצורה הראויה.
לא הבנתי את הפירוש המילולי.

שלא יקראו לו באותו שם שבו קוראים לחסיד שוטה, היינו "שוטה"
 

סתם

משתמש רגיל
אליהו52 אמר:
סתם אמר:
אליהו52 אמר:
ביאור דבריו שלא יהא באופן שקוראים לו לשם שבו- חסיד שוטה, היינו שלא יקראו לו שוטה כמו שקוראים לחסיד-שוטה. כי הוא לא עשה דבריו בצורה הראויה.
לא הבנתי את הפירוש המילולי.

שלא יקראו לו באותו שם שבו קוראים לחסיד שוטה, היינו "שוטה"
דחוק קצת, אבל נכנס.
 
 

במבי

משתמש ותיק
יכול להיות שיש כאן איזשהו משחק מילים במספר שפות,

הפסוק "לשם שבו ואחלמה" מתורגם בתרגום יונתן וְשׁוּם סִדְרָא תְּלִיתָאָה קַנְכִּירִינוּן וְעַרְקִין וְעֵין עֵיגָל, ו"ערק" זה ברח בארמית, ובעברית "שבו" הכוונה תשב - כלומר תעצור.

וכן בתרגום אונקלוס - וְסִדְרָא תְּלִיתָאָה קַנְכִּירֵי טַרְקְיָא וְעֵין עֶגְלָא: המושג "טרק" היום מציין מסע רגלי ובמכלול מביא מקור המילה טרק (Trek) או טרקינג (Trekking) בשפות סקסונית תחתית והולנדית, שבהן הפועל trekken פירושו למשוך או לסחוב (באנגלית drag או draw). השפה האנגלית שאלה את המונח מן האפריקאנס. או שמא מהמילה Tariq בערבית, שמשמעותה היא דרך.
 

בן ראם

משתמש ותיק
במבי אמר:
יכול להיות שיש כאן איזשהו משחק מילים במספר שפות,

הפסוק "לשם שבו ואחלמה" מתורגם בתרגום יונתן וְשׁוּם סִדְרָא תְּלִיתָאָה קַנְכִּירִינוּן וְעַרְקִין וְעֵין עֵיגָל, ו"ערק" זה ברח בארמית, ובעברית "שבו" הכוונה תשב - כלומר תעצור.

וכן בתרגום אונקלוס - וְסִדְרָא תְּלִיתָאָה קַנְכִּירֵי טַרְקְיָא וְעֵין עֶגְלָא: המושג "טרק" היום מציין מסע רגלי ובמכלול מביא מקור המילה טרק (Trek) או טרקינג (Trekking) בשפות סקסונית תחתית והולנדית, שבהן הפועל trekken פירושו למשוך או לסחוב (באנגלית drag או draw). השפה האנגלית שאלה את המונח מן האפריקאנס. או שמא מהמילה Tariq בערבית, שמשמעותה היא דרך.
אוהו! יפה מאד, אבל לא נראה בפשט.
 
 

כרם

משתמש ותיק
פותח הנושא
תודה רבה לכל המנסים לפתור את המליצה.
בחיפוש בספר פלא יועץ, מצאתי פעם נוספת שהוא משתמש במליצה זו, בערך כינוי, בזה"ל:
"אמרו רבותינו זכרונם לברכה המכנה שם רע לחברו אין לו חלק לעולם הבא, ואמרו דזה אפילו דש בה באותו שם שאין לו הלבנה ממנו, ואפילו לקרוא לחברו בחניכתו אסור. והן בעוון פשתה המספחת ונעשה כהיתר לקרוא לחבריהם בשם של גנאי או בחניכתם, עד ששוכחים את שמם, וזה אחד מן הדברים ששקל הכתוב הקלות כמו החמורות, שהרי אמרו רז"ל אשר אנו מאמינים בדבריהם הקדושים ומפיהם אנו חיים, שאין לו חלק לעולם הבא. הנה כי כן מי האיש הירא את ה' וירא לנפשו ישמור פיו ולשונו מזאת וכזאת, ואל יאבד עצמו לדעת. ואם רוצה להזכיר שמו ואינו יודע שם העצם שלו, או שרוצה להזכיר את האיש אצל אחרים, ואותם אחרים אינם מכירים אותו בשם העצם שלו, יזהרלומר אותו האיש שקוראים אותו העולם כך, דאפילו שבזה ניקה זה האיש מעוון, אבל היותר טוב שיוכיח במישור את העם ההולכים בחשך ויודיעם האיסור וחומר שבו, עד שישובו לקרותו לשם שבו, וזכות הרבים תלוי בו".
כפי הנראה, כוונתו במלים "לשם שבו", לשם שקוראים לו בו. אולי?
 

אברהם משה

משתמש ותיק
כרם אמר:
בספר פלא יועץ, ערך ריצה כתב בזה"ל:
"אמנם ענין הריצה צריכה מדה, שלא יהא באופן שקוראים לו לשם שבו, חסיד שוטה, אלא יפסיע פסיעה גסה במהירות בדרך כבוד לפי כבודו".
לא הבנתי מה הוא שקוראים לו "לשם שבו", ומה עניינו לאבני החושן לשם שבו ואחלמה.
עי' חשוקי חמד גיטין דף נ עמוד א 
והשיב הגאון 'לשם שבו ואחלמה'. וכוונתו 'לשם שבו' כלומר על שמו העצמי של האברך המדובר תביט, ואח - למה, ר"ל למה לך להביט על אחיו 
על דרכו זה אפ"ל שהביטוי 'לשם שבו' היינו הערך העצמי והמהות של האדם, שלא ירוץ באופן כזה שיקראו לו חסיד שוטה, וקל להבין!
שו"ר שכתבתי זאת אחר שהרב 'כרם' הביא מה שכתב הפלא יועץ בערך כינוי.
וא"כ אין זה רק הערך והמהות של האדם, אלא שמו של האדם בעצמו.
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
כרם אמר:
בספר פלא יועץ, ערך ריצה כתב בזה"ל:
"אמנם ענין הריצה צריכה מדה, שלא יהא באופן שקוראים לו לשם שבו, חסיד שוטה, אלא יפסיע פסיעה גסה במהירות בדרך כבוד לפי כבודו".

רבי יחזקאל סרנא זצ"ל נכנס לאיזה אירוע בשעה שהבית ישראל מגור זצ"ל יצא משם במרוצה כדרכו,
השתומם רבי יחזקאל, ריצה זו על שום מה?
אמר לו הבית ישראל זריזות, ענה לו רבי יחזקאל, זו אינה זריזות אלא בהלה.
 

פולני

משתמש ותיק
ישראל הכהן אמר:
כרם אמר:
בספר פלא יועץ, ערך ריצה כתב בזה"ל:
"אמנם ענין הריצה צריכה מדה, שלא יהא באופן שקוראים לו לשם שבו, חסיד שוטה, אלא יפסיע פסיעה גסה במהירות בדרך כבוד לפי כבודו".

רבי יחזקאל סרנא זצ"ל נכנס לאיזה אירוע בשעה שהבית ישראל מגור זצ"ל יצא משם במרוצה כדרכו,
השתומם רבי יחזקאל, ריצה זו על שום מה?
אמר לו הבית ישראל זריזות, ענה לו רבי יחזקאל, זו אינה זריזות אלא בהלה.

הבית ישראל היה חסיד שוטה?
קצת כבוד לגדולי ישראל לא יזיק לך.
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
פולני אמר:
ישראל הכהן אמר:
כרם אמר:
בספר פלא יועץ, ערך ריצה כתב בזה"ל:
"אמנם ענין הריצה צריכה מדה, שלא יהא באופן שקוראים לו לשם שבו, חסיד שוטה, אלא יפסיע פסיעה גסה במהירות בדרך כבוד לפי כבודו".

רבי יחזקאל סרנא זצ"ל נכנס לאיזה אירוע בשעה שהבית ישראל מגור זצ"ל יצא משם במרוצה כדרכו,
השתומם רבי יחזקאל, ריצה זו על שום מה?
אמר לו הבית ישראל זריזות, ענה לו רבי יחזקאל, זו אינה זריזות אלא בהלה.

הבית ישראל היה חסיד שוטה?
קצת כבוד לגדולי ישראל לא יזיק לך.

הדיבור המחוצף הוא שלך.
הבאתי הרגשה דקה מר' חצקל, סיפור ליטאי ידוע.
כמובן כל גדול יש את הדעה שלו מה הגבול הנכון.
ומה לך להתערב בחילוקי דעות בין צדיקים.
 

פולני

משתמש ותיק
ישראל הכהן אמר:
פולני אמר:
ישראל הכהן אמר:
רבי יחזקאל סרנא זצ"ל נכנס לאיזה אירוע בשעה שהבית ישראל מגור זצ"ל יצא משם במרוצה כדרכו,
השתומם רבי יחזקאל, ריצה זו על שום מה?
אמר לו הבית ישראל זריזות, ענה לו רבי יחזקאל, זו אינה זריזות אלא בהלה.

הבית ישראל היה חסיד שוטה?
קצת כבוד לגדולי ישראל לא יזיק לך.

הדיבור המחוצף הוא שלך.
הבאתי הרגשה דקה מר' חצקל, סיפור ליטאי ידוע.
כמובן כל גדול יש את הדעה שלו מה הגבול הנכון.
ומה לך להתערב בחילוקי דעות בין צדיקים.

לא כתבתי נגד ר' חצקל אלא נגדך.
אתה הוא זה שהבאת את הסיפור שלא במקומו, וקישרת אותו לפלא יועץ הנ"ל.
ואתה הוא זה שהתערבת בחילוקי הדעות בין הגדולים.

מותר לך להתנצל, ולהבא לחשוב יותר לפני שאתה כותב.
 

פולני

משתמש ותיק
פולני אמר:
ישראל הכהן אמר:
פולני אמר:
הבית ישראל היה חסיד שוטה?
קצת כבוד לגדולי ישראל לא יזיק לך.

הדיבור המחוצף הוא שלך.
הבאתי הרגשה דקה מר' חצקל, סיפור ליטאי ידוע.
כמובן כל גדול יש את הדעה שלו מה הגבול הנכון.
ומה לך להתערב בחילוקי דעות בין צדיקים.

לא כתבתי נגד ר' חצקל אלא נגדך.
אתה הוא זה שהבאת את הסיפור שלא במקומו, וקישרת אותו לפלא יועץ הנ"ל.
ואתה הוא זה שהתערבת בחילוקי הדעות בין הגדולים.

מותר לך להתנצל, ולהבא לחשוב יותר לפני שאתה כותב.

וזה שזהו 'סיפור ליטאי ידוע' זה לא הכשר להביא אותו בעיתוי כזה שמתפרש כזלזול בגדולים אחרים.
 

פולני

משתמש ותיק
פולני אמר:
פולני אמר:
ישראל הכהן אמר:
הדיבור המחוצף הוא שלך.
הבאתי הרגשה דקה מר' חצקל, סיפור ליטאי ידוע.
כמובן כל גדול יש את הדעה שלו מה הגבול הנכון.
ומה לך להתערב בחילוקי דעות בין צדיקים.

לא כתבתי נגד ר' חצקל אלא נגדך.
אתה הוא זה שהבאת את הסיפור שלא במקומו, וקישרת אותו לפלא יועץ הנ"ל.
ואתה הוא זה שהתערבת בחילוקי הדעות בין הגדולים.

מותר לך להתנצל, ולהבא לחשוב יותר לפני שאתה כותב.

וזה שזהו 'סיפור ליטאי ידוע' זה לא הכשר להביא אותו בעיתוי כזה שמתפרש כזלזול בגדולים אחרים.

אם במקום 'בית ישראל' היה כתוב 'הרב שך' - מן הסתם אתה היית מעיר לי.
 

בן ראם

משתמש ותיק
פולני אמר:
פולני אמר:
פולני אמר:
לא כתבתי נגד ר' חצקל אלא נגדך.
אתה הוא זה שהבאת את הסיפור שלא במקומו, וקישרת אותו לפלא יועץ הנ"ל.
ואתה הוא זה שהתערבת בחילוקי הדעות בין הגדולים.

מותר לך להתנצל, ולהבא לחשוב יותר לפני שאתה כותב.

וזה שזהו 'סיפור ליטאי ידוע' זה לא הכשר להביא אותו בעיתוי כזה שמתפרש כזלזול בגדולים אחרים.

אם במקום 'בית ישראל' היה כתוב 'הרב שך' - מן הסתם אתה היית מעיר לי.
רבותי היקרים!
אנחנו מתקרבים לימי האבלות על החורבן, בבקשה מכם תלמידי חכמים, בואו ננהג כבוד זה בזה. אני בטוח שרצף ההודעות לא היה נח לא למשגיח זצ"ל ולא לרב'ה הגדול הבית ישראל. אפשר להתנצל, ולהמשיך לגופו של עניין.
ולגופו של עניין- בעלי המוסר תמיד בחנו מעשים גם של אחרים ביחס לעצמם. הביקורת שלהם גם על אחרים נועדה אך ורק להתחנך. הגע עצמך- אם באמת היתה כאן העברת ביקורת על הבית ישראל זיע"א, מה המשגיח זצ"ל התכוון, לעבור על איסור לשון הרע ועוד על תלמיד חכם? זה עדיף על פזיזות? ודאי שהמדובר על בחינת מעשהו מול דברים שרואה. ובוודאי שלבית ישראל עצמו היתה בזה דרך שיסודה בקודש, וגם מי שלא חונך עליה, אם הוא משכיל- ידום. ושלום על ישראל.
 
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
בן ראם אמר:
פולני אמר:
רבותי היקרים!
אנחנו מתקרבים לימי האבלות על החורבן, בבקשה מכם תלמידי חכמים, בואו ננהג כבוד זה בזה. אני בטוח שרצף ההודעות לא היה נח לא למשגיח זצ"ל ולא לרב'ה הגדול הבית ישראל. אפשר להתנצל, ולהמשיך לגופו של עניין.
ולגופו של עניין- בעלי המוסר תמיד בחנו מעשים גם של אחרים ביחס לעצמם. הביקורת שלהם גם על אחרים נועדה אך ורק להתחנך. הגע עצמך- אם באמת היתה כאן העברת ביקורת על הבית ישראל זיע"א, מה המשגיח זצ"ל התכוון, לעבור על איסור לשון הרע ועוד על תלמיד חכם? זה עדיף על פזיזות? ודאי שהמדובר על בחינת מעשהו מול דברים שרואה. ובוודאי שלבית ישראל עצמו היתה בזה דרך שיסודה בקודש, וגם מי שלא חונך עליה, אם הוא משכיל- ידום. ושלום על ישראל.
בן ראם אתה אולי שואף להיות משגיח,
אבל לא מדובר במשגיח כלל,
אלא כמו שכתבתי בר' חצקל סרנא ראש ישיבת חברון.
 

בן ראם

משתמש ותיק
ישראל הכהן אמר:
בן ראם אמר:
פולני אמר:
רבותי היקרים!
אנחנו מתקרבים לימי האבלות על החורבן, בבקשה מכם תלמידי חכמים, בואו ננהג כבוד זה בזה. אני בטוח שרצף ההודעות לא היה נח לא למשגיח זצ"ל ולא לרב'ה הגדול הבית ישראל. אפשר להתנצל, ולהמשיך לגופו של עניין.
ולגופו של עניין- בעלי המוסר תמיד בחנו מעשים גם של אחרים ביחס לעצמם. הביקורת שלהם גם על אחרים נועדה אך ורק להתחנך. הגע עצמך- אם באמת היתה כאן העברת ביקורת על הבית ישראל זיע"א, מה המשגיח זצ"ל התכוון, לעבור על איסור לשון הרע ועוד על תלמיד חכם? זה עדיף על פזיזות? ודאי שהמדובר על בחינת מעשהו מול דברים שרואה. ובוודאי שלבית ישראל עצמו היתה בזה דרך שיסודה בקודש, וגם מי שלא חונך עליה, אם הוא משכיל- ידום. ושלום על ישראל.
בן ראם אתה אולי שואף להיות משגיח,
אבל לא מדובר במשגיח כלל,
אלא כמו שכתבתי בר' חצקל סרנא ראש ישיבת חברון.
סליחה, לא שמתי לב. אני מאד רוצה להשגיח- בינתיים על עצמי אפילו אני לא מצליח.... 
לגופו של עניין- גם ר' חצקל סרנא היה מגדולי גידולי תנועת המוסר, אמנם בסיגנון שונה מהמשגיח המיראי, אבל זה אותו איזור חיוג בליטא
 
 
חלק עליון תַחתִית