מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
-
פותח הנושא - הודעות: 2163
- הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
- נתן תודה: 629 פעמים
- קיבל תודה: 986 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
באשכול אחר viewtopic.php?f=8&t=12092&p=168852#p168852, תמה מוהר''ר @חלק א׳ ממעל האם גם במחלוקת פוסקים זמננו יש ענין להחמיר, וכתבתי לו שודאי.
וכיון שהוא שליט''א חלוק עלי בפשיטות, עמדתי ואתבונן שמא צדקו דבריו ואין ענין להחמיר, וכתב לי שכן המנהג פשוט.
האם מישהו יודע אחרת או סובר אחרת?
וכיון שהוא שליט''א חלוק עלי בפשיטות, עמדתי ואתבונן שמא צדקו דבריו ואין ענין להחמיר, וכתב לי שכן המנהג פשוט.
האם מישהו יודע אחרת או סובר אחרת?
-
- הודעות: 18
- הצטרף: 15 אוקטובר 2019, 11:37
- נתן תודה: 6 פעמים
- קיבל תודה: 9 פעמים
- סטטוס: לא מחובר
-
פותח הנושא - הודעות: 2163
- הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
- נתן תודה: 629 פעמים
- קיבל תודה: 986 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
אבל מיירי במחלוקת פוסקי זמננו שאינם דווקא רבך.
מיהו גם לדברי מר, האם חסיד פאפא בברוקלין אין לו ענין שלא לטלטל כיון שהאדמו''ר אוחז אחרת?
-
- הודעות: 531
- הצטרף: 15 ינואר 2020, 22:13
- נתן תודה: 143 פעמים
- קיבל תודה: 168 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
לא מבין בדיוק השאלה אם יש בזה "ענין" אם הכוונה אם תקבל שכר ע"ז אז התשובה שהכל לפי העניין, אם כוונתך לשאול אם יש חיוב אז:
עובדתית זה נכון כי רוב יהודים לא מחמירים בדאורייתא בכל דבר שיש שיטה שזה אסור,
איך זה מסתדר עם הכלל של בדאורייתא הלוך אחר המחמיר, יש בזה כמה מהלכים א' שזה לא נאמר על כל מו"ץ, ב' שי' החזו"א כשיש לך רב, ויש עוד,
אגב חשוב לציין שבשש"כ זה ספר שנכתבה להלכה ולמעשה, ויש המון דברים שהוא מכריע לקולא בדאורייתות.
אפשר גם לשאול הפוך האם בדרבנן אפשר לילך בכל דבר לפי המיקל.
עובדתית זה נכון כי רוב יהודים לא מחמירים בדאורייתא בכל דבר שיש שיטה שזה אסור,
איך זה מסתדר עם הכלל של בדאורייתא הלוך אחר המחמיר, יש בזה כמה מהלכים א' שזה לא נאמר על כל מו"ץ, ב' שי' החזו"א כשיש לך רב, ויש עוד,
אגב חשוב לציין שבשש"כ זה ספר שנכתבה להלכה ולמעשה, ויש המון דברים שהוא מכריע לקולא בדאורייתות.
אפשר גם לשאול הפוך האם בדרבנן אפשר לילך בכל דבר לפי המיקל.
-
פותח הנושא - הודעות: 2163
- הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
- נתן תודה: 629 פעמים
- קיבל תודה: 986 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
אולי אציין דוגמה. סבון נוזלי רובם מתירים אבל יש אוסרים מדאורייתא. האם בזה מיירי מעכ''ת שהמנהג שלא להחמיר, או דהתם פשיטא כיון דרבו המתירים והאוסרים יחידאה גבייהו (ובהא מודינא לך), אלא אפילו בדבר שיש כמה אוסרים, כגון נטיית גגון של עגלה.שלום23 כתב: ↑12 יולי 2020, 18:17לא מבין בדיוק השאלה אם יש בזה "ענין" אם הכוונה אם תקבל שכר ע"ז אז התשובה שהכל לפי העניין, אם כוונתך לשאול אם יש חיוב אז:
עובדתית זה נכון כי רוב יהודים לא מחמירים בדאורייתא בכל דבר שיש שיטה שזה אסור,
איך זה מסתדר עם הכלל של בדאורייתא הלוך אחר המחמיר, יש בזה כמה מהלכים א' שזה לא נאמר על כל מו"ץ, ב' שי' החזו"א כשיש לך רב, ויש עוד,
אגב חשוב לציין שבשש"כ זה ספר שנכתבה להלכה ולמעשה, ויש המון דברים שהוא מכריע לקולא בדאורייתות.
אפשר גם לשאול הפוך האם בדרבנן אפשר לילך בכל דבר לפי המיקל.
-
- הודעות: 531
- הצטרף: 15 ינואר 2020, 22:13
- נתן תודה: 143 פעמים
- קיבל תודה: 168 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
אם הדיון מצד בדאורייתא הלוך אחרי המחמיר, למה יהא הבדל בין כמה מחמירים?למה זה תשאל לשמי כתב: ↑12 יולי 2020, 18:22אולי אציין דוגמה. סבון נוזלי רובם מתירים אבל יש אוסרים מדאורייתא. האם בזה מיירי מעכ''ת שהמנהג שלא להחמיר, או דהתם פשיטא כיון דרבו המתירים והאוסרים יחידאה גבייהו (ובהא מודינא לך), אלא אפילו בדבר שיש כמה אוסרים, כגון נטיית גגון של עגלה.שלום23 כתב: ↑12 יולי 2020, 18:17לא מבין בדיוק השאלה אם יש בזה "ענין" אם הכוונה אם תקבל שכר ע"ז אז התשובה שהכל לפי העניין, אם כוונתך לשאול אם יש חיוב אז:
עובדתית זה נכון כי רוב יהודים לא מחמירים בדאורייתא בכל דבר שיש שיטה שזה אסור,
איך זה מסתדר עם הכלל של בדאורייתא הלוך אחר המחמיר, יש בזה כמה מהלכים א' שזה לא נאמר על כל מו"ץ, ב' שי' החזו"א כשיש לך רב, ויש עוד,
אגב חשוב לציין שבשש"כ זה ספר שנכתבה להלכה ולמעשה, ויש המון דברים שהוא מכריע לקולא בדאורייתות.
אפשר גם לשאול הפוך האם בדרבנן אפשר לילך בכל דבר לפי המיקל.
-
- הודעות: 2504
- הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
- מיקום: בני ברק
- נתן תודה: 255 פעמים
- קיבל תודה: 468 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
הוא הביא באשכול הנ"ל את הדוגמא של רחוב ט"ז אמה אם הוי רה"ר דאורייתא (האמת היא שבזה גם המ"ב כותב שראוי להחמיר)
-
פותח הנושא - הודעות: 2163
- הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
- נתן תודה: 629 פעמים
- קיבל תודה: 986 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
אולי זה לא ספק. למשל: מגבונים הגר''א ווייס שליט''א מתיר, אבל המקובל הוא שזה אסור ואין מי שמגדיר זאת כמחלוקת, כיון שאין כמה מתירים, וה''ה להיפך לגבי סבון נוזלי, שלרובם אין כאן מירוח או מכה בפטיש כלל, ויש חילוק בין ספק איסור כלל לספק איסור כמבואר בש''ך בכללי ס''ס.
אני לא כותב מידיעה וכמבואר בדבריי בתחילת האשכול.
-
- הודעות: 1611
- הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
- נתן תודה: 1378 פעמים
- קיבל תודה: 320 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
בע"ז ז, א איתא: "חכם א' אוסר וחכם א' מתיר בדאורייתא הלך אחר המחמיר", ובחזו"א (יו"ד קנ, א): "ונראה דהא דאמר דבשל תורה הלך אחר המחמיר אנו אלא בשאין אחד מהם רבו, אבל אחד מן החכמים הוא הלך אחריו אף להקל, ומקרי רבו כל שהוא קרוב לו ושומע שמועותיו תמיד ברוב המצות".למה זה תשאל לשמי כתב: ↑12 יולי 2020, 18:10באשכול אחר viewtopic.php?f=8&t=12092&p=168852#p168852, תמה מוהר''ר @חלק א׳ ממעל האם גם במחלוקת פוסקים זמננו יש ענין להחמיר, וכתבתי לו שודאי.
וכיון שהוא שליט''א חלוק עלי בפשיטות, עמדתי ואתבונן שמא צדקו דבריו ואין ענין להחמיר, וכתב לי שכן המנהג פשוט.
האם מישהו יודע אחרת או סובר אחרת?
-
- הודעות: 2504
- הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
- מיקום: בני ברק
- נתן תודה: 255 פעמים
- קיבל תודה: 468 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
לא תמיד כל הרבנים מביעים את דעתם ואז מה יעשה מי שרבו לא הורה? תמיד צריך להחמיר?
-
פותח הנושא - הודעות: 2163
- הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
- נתן תודה: 629 פעמים
- קיבל תודה: 986 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
ייש''כ עצום.לישועתך קויתי השם כתב: ↑12 יולי 2020, 18:56בע"ז ז, א איתא: "חכם א' אוסר וחכם א' מתיר בדאורייתא הלך אחר המחמיר", ובחזו"א (יו"ד קנ, א): "ונראה דהא דאמר דבשל תורה הלך אחר המחמיר אנו אלא בשאין אחד מהם רבו, אבל אחד מן החכמים הוא הלך אחריו אף להקל, ומקרי רבו כל שהוא קרוב לו ושומע שמועותיו תמיד ברוב המצות".למה זה תשאל לשמי כתב: ↑12 יולי 2020, 18:10באשכול אחר viewtopic.php?f=8&t=12092&p=168852#p168852, תמה מוהר''ר @חלק א׳ ממעל האם גם במחלוקת פוסקים זמננו יש ענין להחמיר, וכתבתי לו שודאי.
וכיון שהוא שליט''א חלוק עלי בפשיטות, עמדתי ואתבונן שמא צדקו דבריו ואין ענין להחמיר, וכתב לי שכן המנהג פשוט.
האם מישהו יודע אחרת או סובר אחרת?
ציטטתי את החזו''א שהבאת באוצרי ומצאתי ספר שלם במקצוע זה (כללי הש''ך והפמ''ג לא הועילו לי דקמיירו על זמנם)
https://beta.hebrewbooks.org/55914
-
- הודעות: 379
- הצטרף: 31 ינואר 2018, 00:41
- נתן תודה: 24 פעמים
- קיבל תודה: 119 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
בירחון האוצר 35 היה ע"ז מאמר יסודי מהרב משה גרינהוט מומלץ.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
-
פותח הנושא - הודעות: 2163
- הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
- נתן תודה: 629 פעמים
- קיבל תודה: 986 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 211
- הצטרף: 09 יולי 2020, 23:44
- נתן תודה: 37 פעמים
- קיבל תודה: 35 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
אם אינני טועה, בזכרוני יש שהאגר"מ מדבר מזה וסבירא ליה דיש כח להוראת חכם בכל חתיכה לעצמה, דהיינו אדם שיש לו ספק בדין מסוים אע"פ שיודע שיש בזה נידון בפוסקים והלך לחכם והתיר לו הרי שמותר לו, אבל אינו התר כללי אלא כל פעם צריך לשאול.
-
פותח הנושא - הודעות: 2163
- הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
- נתן תודה: 629 פעמים
- קיבל תודה: 986 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
חלק א׳ ממעל כתב: ↑12 יולי 2020, 18:58לא תמיד כל הרבנים מביעים את דעתם ואז מה יעשה מי שרבו לא הורה? תמיד צריך להחמיר?
אולי במקום שאין לו שיקול דעת עצמאי. חושבני שזו הסיבה למשל שמחמירים במגבונים שע''פ שיש הרבה צדדים להקל. אמרו לי שגם הילקו''י מקל בכמה תנאים.
-
- הודעות: 531
- הצטרף: 15 ינואר 2020, 22:13
- נתן תודה: 143 פעמים
- קיבל תודה: 168 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
למה זה תשאל לשמי כתב: ↑12 יולי 2020, 18:30
אולי זה לא ספק. למשל: מגבונים הגר''א ווייס שליט''א מתיר, אבל המקובל הוא שזה אסור ואין מי שמגדיר זאת כמחלוקת, כיון שאין כמה מתירים,
אני לא כותב מידיעה וכמבואר בדבריי בתחילת האשכול.
אני תמיד חשבתי שהשש"כ מתיר.
-
פותח הנושא - הודעות: 2163
- הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
- נתן תודה: 629 פעמים
- קיבל תודה: 986 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
בתנאי שלא יסחט, שהוא בלתי אפשרי כידוע.שלום23 כתב: ↑13 יולי 2020, 14:17למה זה תשאל לשמי כתב: ↑12 יולי 2020, 18:30
אולי זה לא ספק. למשל: מגבונים הגר''א ווייס שליט''א מתיר, אבל המקובל הוא שזה אסור ואין מי שמגדיר זאת כמחלוקת, כיון שאין כמה מתירים,
אני לא כותב מידיעה וכמבואר בדבריי בתחילת האשכול.
אני תמיד חשבתי שהשש"כ מתיר.
בקישור הבא יש כמה עלונים המסכמים את הענין בצורה נפלאה. (עלון מומלץ באופן כללי לאוהבי נידונים מעשיים)
viewtopic.php?f=24&t=2574&start=30#p98860
-
- הודעות: 531
- הצטרף: 15 ינואר 2020, 22:13
- נתן תודה: 143 פעמים
- קיבל תודה: 168 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
למה זה תשאל לשמי כתב: ↑12 יולי 2020, 18:10באשכול אחר viewtopic.php?f=8&t=12092&p=168852#p168852, תמה מוהר''ר @חלק א׳ ממעל האם גם במחלוקת פוסקים זמננו יש ענין להחמיר, וכתבתי לו שודאי.
וכיון שהוא שליט''א חלוק עלי בפשיטות, עמדתי ואתבונן שמא צדקו דבריו ואין ענין להחמיר, וכתב לי שכן המנהג פשוט.
האם מישהו יודע אחרת או סובר אחרת?
עיין כאן: viewtopic.php?f=8&t=9335
-
פותח הנושא - הודעות: 2163
- הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
- נתן תודה: 629 פעמים
- קיבל תודה: 986 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
יישר כח. האמת שהיה שלא ממש הבנתי מה 'התנפלו על רבינו @עמנואל שם, אך מה שאני דיברתי זה לא על לשאול רב שזה הנושא שם, אלא במקום שיש מחלוקת למשל בין הגרש''ז להגרי''ש האם פעולה פלונית יש בה איסור דאורייתא או מותרת, כגון פתיחת פקק פלסטיק בשבת, האם כיון ששניהם לא רבותי יש לי להחמיר בדאורייתא, או לעשות כהבנתי בסוגיא אם לחומרא אם לקולא.שלום23 כתב: ↑13 יולי 2020, 21:33למה זה תשאל לשמי כתב: ↑12 יולי 2020, 18:10באשכול אחר viewtopic.php?f=8&t=12092&p=168852#p168852, תמה מוהר''ר @חלק א׳ ממעל האם גם במחלוקת פוסקים זמננו יש ענין להחמיר, וכתבתי לו שודאי.
וכיון שהוא שליט''א חלוק עלי בפשיטות, עמדתי ואתבונן שמא צדקו דבריו ואין ענין להחמיר, וכתב לי שכן המנהג פשוט.
האם מישהו יודע אחרת או סובר אחרת?
עיין כאן: viewtopic.php?f=8&t=9335
על זה עדיין לא קיבלתי תשובה ברורה, חוץ ממוהר''ר @חלק א׳ ממעל דפשיטא ליה שאין עניין להחמיר.
-
- הודעות: 830
- הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
- נתן תודה: 1416 פעמים
- קיבל תודה: 478 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
למה זה תשאל לשמי כתב: ↑13 יולי 2020, 21:57יישר כח. האמת שהיה שלא ממש הבנתי מה 'התנפלו על רבינו @עמנואל שם, אך מה שאני דיברתי זה לא על לשאול רב שזה הנושא שם, אלא במקום שיש מחלוקת למשל בין הגרש''ז להגרי''ש האם פעולה פלונית יש בה איסור דאורייתא או מותרת, כגון פתיחת פקק פלסטיק בשבת, האם כיון ששניהם לא רבותי יש לי להחמיר בדאורייתא, או לעשות כהבנתי בסוגיא אם לחומרא אם לקולא.
על זה עדיין לא קיבלתי תשובה ברורה, חוץ ממוהר''ר @חלק א׳ ממעל דפשיטא ליה שאין עניין להחמיר.
מסכים אתך. בעיניי פשיטא שיש להחמיר בדאורייתא בכה"ג.
הדוגמא שהבאת מצוינת, ושמעתי פעם (אשמח לברר אצל תלמידיו מבררי לקחו) דזו גופא היתה סברת הגרי"ש אלישיב בהרבה ממחלוקתיו עם הגרש"ז בהלכות שבת, דכל היכא שחידש הגרש"ז סברא להקל באיסור דאורייתא ללא ראייה מוכרחת שלל זאת הגריש"א.
-
פותח הנושא - הודעות: 2163
- הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
- נתן תודה: 629 פעמים
- קיבל תודה: 986 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
ייש''כ רבי @גבריאל פולארד.
ומצאתי בחזו''א שהביאו מגליון האוצר שהועלה כאן (יו"ד קנ, ב ושביעית כג, ב), בהאי לישנא:
וכן בכל מקום שהיו שנים חולקין ואין אחד מהם רבו ושניהם שוין שהלך אחר המחמיר,
אם יש חומרא וקולא בכל צד -כמו שדרה וגולגולת- הלך אחר אחד מהן בין לקולא בין
לחומרא, ואילו היה הדבר ספק היה ראוי להחמיר בשניהם בין לענין טריפות ובין לענין
טומאה, אבל כיון שיש כאן מחלוקת חכמים ראוי להלוך אחר אחד מהן בין לקולא בין
לחומרא.
עכ''ל החזו''א. והוא באותו סימן של החזו''א גבי רב שרוב שמועותיו וכו' דלעיל.
ומצאתי בחזו''א שהביאו מגליון האוצר שהועלה כאן (יו"ד קנ, ב ושביעית כג, ב), בהאי לישנא:
וכן בכל מקום שהיו שנים חולקין ואין אחד מהם רבו ושניהם שוין שהלך אחר המחמיר,
אם יש חומרא וקולא בכל צד -כמו שדרה וגולגולת- הלך אחר אחד מהן בין לקולא בין
לחומרא, ואילו היה הדבר ספק היה ראוי להחמיר בשניהם בין לענין טריפות ובין לענין
טומאה, אבל כיון שיש כאן מחלוקת חכמים ראוי להלוך אחר אחד מהן בין לקולא בין
לחומרא.
עכ''ל החזו''א. והוא באותו סימן של החזו''א גבי רב שרוב שמועותיו וכו' דלעיל.
-
- הודעות: 5802
- הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
- נתן תודה: 698 פעמים
- קיבל תודה: 1413 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
חמי ז"ל שאל פעם את הגר"י קמינצקי זצ"ל איך הוא אמור לנהוג כשהוא - הגרי"ק פוסק הלכה לאיסור או להיתר, והג"ר משה פיינשטיין זצ"ל מורה אחרת, מה הוא יעשה?חלק א׳ ממעל כתב: ↑12 יולי 2020, 18:58לא תמיד כל הרבנים מביעים את דעתם ואז מה יעשה מי שרבו לא הורה? תמיד צריך להחמיר?
והשיב לו הגרי"ק זצ"ל "ספק דאורייתא לחומרא, ספק דרבנן לקולא"
(נ.ב. חמי לא היה תלמיד של א' מהפוסקים הנ"ל, וגם לא נהג בכל הנהגותיו כא' מהם)
-
- הודעות: 404
- הצטרף: 22 אפריל 2020, 01:39
- נתן תודה: 26 פעמים
- קיבל תודה: 126 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
כעת אתה מכניס עוד נתון את הבנתך בסוגיא, בפשטות אם אתה בר הכי תמיד תוכל לעשות כהבנתך.למה זה תשאל לשמי כתב: ↑13 יולי 2020, 21:57יישר כח. האמת שהיה שלא ממש הבנתי מה 'התנפלו על רבינו @עמנואל שם, אך מה שאני דיברתי זה לא על לשאול רב שזה הנושא שם, אלא במקום שיש מחלוקת למשל בין הגרש''ז להגרי''ש האם פעולה פלונית יש בה איסור דאורייתא או מותרת, כגון פתיחת פקק פלסטיק בשבת, האם כיון ששניהם לא רבותי יש לי להחמיר בדאורייתא, או לעשות כהבנתי בסוגיא אם לחומרא אם לקולא.שלום23 כתב: ↑13 יולי 2020, 21:33למה זה תשאל לשמי כתב: ↑12 יולי 2020, 18:10באשכול אחר viewtopic.php?f=8&t=12092&p=168852#p168852, תמה מוהר''ר @חלק א׳ ממעל האם גם במחלוקת פוסקים זמננו יש ענין להחמיר, וכתבתי לו שודאי.
וכיון שהוא שליט''א חלוק עלי בפשיטות, עמדתי ואתבונן שמא צדקו דבריו ואין ענין להחמיר, וכתב לי שכן המנהג פשוט.
האם מישהו יודע אחרת או סובר אחרת?
עיין כאן: viewtopic.php?f=8&t=9335
על זה עדיין לא קיבלתי תשובה ברורה, חוץ ממוהר''ר @חלק א׳ ממעל דפשיטא ליה שאין עניין להחמיר.
-
- הודעות: 1611
- הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
- נתן תודה: 1378 פעמים
- קיבל תודה: 320 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
חלק א׳ ממעל כתב: ↑12 יולי 2020, 18:28הוא הביא באשכול הנ"ל את הדוגמא של רחוב ט"ז אמה אם הוי רה"ר דאורייתא (האמת היא שבזה גם המ"ב כותב שראוי להחמיר)
לא עיינתי בזה מספיק כעת. אבל יש לשים לב שהמ"ב כמדומני כ' רק שבעל נפש יחוש ויר"ש יחמיר.
-
- הודעות: 174
- הצטרף: 04 אוגוסט 2019, 23:40
- נתן תודה: 24 פעמים
- קיבל תודה: 58 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
ראשית אציין שמה שאני טוען היא מסברא לסייע להרב חלק
א. לענ''ד כל הדיון האם בדאורייתא אחר המחמיר הוא דווקא בדבר שאין בכוחנו להכריע כגון במחלוקת תנאים, ראשונים ואפי' במח' אחרונים כאשר מדובר בגדולי הפוסקים ומשקל השיטות שווה
אבל אדם שלמד סוגיא (ואני מדבר באחד שיודע ללמוד סוגיא הלכתית) ומתוך כך יצא לו לדינא שדבר מסוים מותר אז כיון שהכריע בעניין בזה לא שייך הלך אחר המחמיר משום שכ''ז נאמר במצב שיש לך ספק
כגון באחד שאינו יודע לעסוק בהלכה או במצב שקשה להכריע מסברא אז הלך אחר המחמיר.
ב. בכל שאלה יש לדון כמה הצד שזה דאורייתא הוא מבוסס ע''פ לימוד הסוגיא ושיטות הראשונים והאחרונים או שזה רק חשש לשיטה מסויימת ואם זה רק חשש לשיטה לא שייך הכלל של הלך אחר המחמיר.
א. לענ''ד כל הדיון האם בדאורייתא אחר המחמיר הוא דווקא בדבר שאין בכוחנו להכריע כגון במחלוקת תנאים, ראשונים ואפי' במח' אחרונים כאשר מדובר בגדולי הפוסקים ומשקל השיטות שווה
אבל אדם שלמד סוגיא (ואני מדבר באחד שיודע ללמוד סוגיא הלכתית) ומתוך כך יצא לו לדינא שדבר מסוים מותר אז כיון שהכריע בעניין בזה לא שייך הלך אחר המחמיר משום שכ''ז נאמר במצב שיש לך ספק
כגון באחד שאינו יודע לעסוק בהלכה או במצב שקשה להכריע מסברא אז הלך אחר המחמיר.
ב. בכל שאלה יש לדון כמה הצד שזה דאורייתא הוא מבוסס ע''פ לימוד הסוגיא ושיטות הראשונים והאחרונים או שזה רק חשש לשיטה מסויימת ואם זה רק חשש לשיטה לא שייך הכלל של הלך אחר המחמיר.
-
- הודעות: 145
- הצטרף: 31 דצמבר 2020, 11:11
- נתן תודה: 14 פעמים
- קיבל תודה: 25 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
פשוט שאף בפוסקי זמנינו שייך הכלל שבתורה הלך אחר המחמיר [ולכאו' הצד דלא הוא א"נ שבאחרונים אין שייך הכלל של אלו ואלו דא"ח ומפורסם שהתווכחו בזה הח"ח ור' ברוך בער].
אמנם יל"ע בכל מקרה אם אחד מהם גדול בחכמה וכו' וה"נ שמא איכא הכרעה ע"פ רוב.
ונראה עוד- דהיכא שפוסק אחד אינו פוסק ע"פ הכרעת עצמו מכח ראיות בסוגיות וכו' אלא מטעמים אחרים כגון כללי פסיקה וכדו' כה"ג גדול כח הפוסק מכח ראיות. [וזו הסיבה שבציבור האשכנזי וחלק מהספרדי פחות החשיבו את הגרע"י].
אמנם יל"ע בכל מקרה אם אחד מהם גדול בחכמה וכו' וה"נ שמא איכא הכרעה ע"פ רוב.
ונראה עוד- דהיכא שפוסק אחד אינו פוסק ע"פ הכרעת עצמו מכח ראיות בסוגיות וכו' אלא מטעמים אחרים כגון כללי פסיקה וכדו' כה"ג גדול כח הפוסק מכח ראיות. [וזו הסיבה שבציבור האשכנזי וחלק מהספרדי פחות החשיבו את הגרע"י].
-
- הודעות: 3335
- הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
- נתן תודה: 328 פעמים
- קיבל תודה: 1363 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
בהקשר לדבריך שמעתי פעם טענה שכל כה"ג לא חשיב ספיקא דאורייתא דאזלינן ביה לחומרא, משום שהאוסר אינו סובר בבירור שאסור אלא דס"ל שאי אפשר לסמוך להקל ללא ראייה מוכרחת וממילא ברוב ספיקות שאין בהן ראיה מוכרחת מחמיר, ונמצא שיש כאן צד אחד מתיר וצד אחר מחמיר אך לא אוסר, וזה לא מקרי ספק דאורייתא. ולענ"ד טענה זו מסתברת ביותר.גבריאל פולארד כתב: ↑13 יולי 2020, 22:24למה זה תשאל לשמי כתב: ↑13 יולי 2020, 21:57יישר כח. האמת שהיה שלא ממש הבנתי מה 'התנפלו על רבינו @עמנואל שם, אך מה שאני דיברתי זה לא על לשאול רב שזה הנושא שם, אלא במקום שיש מחלוקת למשל בין הגרש''ז להגרי''ש האם פעולה פלונית יש בה איסור דאורייתא או מותרת, כגון פתיחת פקק פלסטיק בשבת, האם כיון ששניהם לא רבותי יש לי להחמיר בדאורייתא, או לעשות כהבנתי בסוגיא אם לחומרא אם לקולא.
על זה עדיין לא קיבלתי תשובה ברורה, חוץ ממוהר''ר @חלק א׳ ממעל דפשיטא ליה שאין עניין להחמיר.
מסכים אתך. בעיניי פשיטא שיש להחמיר בדאורייתא בכה"ג.
הדוגמא שהבאת מצוינת, ושמעתי פעם (אשמח לברר אצל תלמידיו מבררי לקחו) דזו גופא היתה סברת הגרי"ש אלישיב בהרבה ממחלוקתיו עם הגרש"ז בהלכות שבת, דכל היכא שחידש הגרש"ז סברא להקל באיסור דאורייתא ללא ראייה מוכרחת שלל זאת הגריש"א.
-
- הודעות: 145
- הצטרף: 31 דצמבר 2020, 11:11
- נתן תודה: 14 פעמים
- קיבל תודה: 25 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
סו"ס כיון דס"ל דאין הכרעה ולשיטתו א"א לסמוך על הכרעת הגרשז"א הא לא יצא מידי ספיקא. ואין לומר דאסמומ"ו דהא הא גופא טענתו דאי"ז ודאי.מבקש אמת כתב: ↑24 פברואר 2021, 01:24בהקשר לדבריך שמעתי פעם טענה שכל כה"ג לא חשיב ספיקא דאורייתא דאזלינן ביה לחומרא, משום שהאוסר אינו סובר בבירור שאסור אלא דס"ל שאי אפשר לסמוך להקל ללא ראייה מוכרחת וממילא ברוב ספיקות שאין בהן ראיה מוכרחת מחמיר, ונמצא שיש כאן צד אחד מתיר וצד אחר מחמיר אך לא אוסר, וזה לא מקרי ספק דאורייתא. ולענ"ד טענה זו מסתברת ביותר.גבריאל פולארד כתב: ↑13 יולי 2020, 22:24למה זה תשאל לשמי כתב: ↑13 יולי 2020, 21:57יישר כח. האמת שהיה שלא ממש הבנתי מה 'התנפלו על רבינו @עמנואל שם, אך מה שאני דיברתי זה לא על לשאול רב שזה הנושא שם, אלא במקום שיש מחלוקת למשל בין הגרש''ז להגרי''ש האם פעולה פלונית יש בה איסור דאורייתא או מותרת, כגון פתיחת פקק פלסטיק בשבת, האם כיון ששניהם לא רבותי יש לי להחמיר בדאורייתא, או לעשות כהבנתי בסוגיא אם לחומרא אם לקולא.
על זה עדיין לא קיבלתי תשובה ברורה, חוץ ממוהר''ר @חלק א׳ ממעל דפשיטא ליה שאין עניין להחמיר.
מסכים אתך. בעיניי פשיטא שיש להחמיר בדאורייתא בכה"ג.
הדוגמא שהבאת מצוינת, ושמעתי פעם (אשמח לברר אצל תלמידיו מבררי לקחו) דזו גופא היתה סברת הגרי"ש אלישיב בהרבה ממחלוקתיו עם הגרש"ז בהלכות שבת, דכל היכא שחידש הגרש"ז סברא להקל באיסור דאורייתא ללא ראייה מוכרחת שלל זאת הגריש"א.
-
- הודעות: 137
- הצטרף: 17 נובמבר 2020, 18:20
- נתן תודה: 118 פעמים
- קיבל תודה: 48 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
למה זה תשאל לשמי כתב: ↑12 יולי 2020, 18:22
אולי אציין דוגמה. סבון נוזלי רובם מתירים אבל יש אוסרים מדאורייתא. האם בזה מיירי מעכ''ת שהמנהג שלא להחמיר, או דהתם פשיטא כיון דרבו המתירים והאוסרים יחידאה גבייהו (ובהא מודינא לך), אלא אפילו בדבר שיש כמה אוסרים, כגון נטיית גגון של עגלה.
סבון נוזלי יש מי שאוסר מדאורייתא?
ממה שידוע לי יש שאוסרים מדרבנן אבל לא מדאורייתא
-
- הודעות: 577
- הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
- נתן תודה: 185 פעמים
- קיבל תודה: 194 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
הגר"מ פיינשטיין אסר מדאורייתא, אבל לא הסכימו עמו כל אחרוני זמנינו והתירו לכתחילה.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
-
פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
על ידי יושב אוהלים » 23 פברואר 2021, 10:49 » ב הלכה ומנהג - 32 תגובות
- 420 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
25 פברואר 2021, 09:20
-
-
-
מחלוקת המג"א והגר"א בזמן ק"ש, מדוע לא חייבים לנהוג כהמג"א משום ספיקא דאורייתא לחומרא?
על ידי למה זה תשאל לשמי » 07 יולי 2020, 09:49 » ב הלכה ומנהג - 93 תגובות
- 1449 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נבשר
12 פברואר 2021, 09:03
-
-
-
בקשת מידע: ממתי התפשט ההיתר לנהוג באותה עיר מנהגים שונים לכל קהילה?
על ידי מתאהב על ידך » 02 יוני 2020, 02:27 » ב הלכה ומנהג - 1 תגובות
- 67 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כרם
02 יוני 2020, 08:09
-
-
-
מתי יחזרו לנהוג דין "עגלה ערופה" ? (דיון על ייסורי המיתה)
על ידי מתאהב על ידך » 23 אוגוסט 2020, 01:26 » ב שופטים - 170 תגובות
- 976 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אין חכמה
25 ספטמבר 2020, 01:15
-
-
-
במקומות המסופקים אם הם ארץ ישראל, האם חייבים לנהוג שמיטה??
על ידי chaim » 11 דצמבר 2020, 11:09 » ב שמיטה ויובל - 9 תגובות
- 133 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שאר לעמו
12 דצמבר 2020, 18:45
-
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אמונת אומן, זאת נחמתי | 5 אורחים