איפה הוא כותב זאת?
מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
-
- הודעות: 280
- הצטרף: 08 נובמבר 2019, 09:33
- נתן תודה: 7 פעמים
- קיבל תודה: 48 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 3335
- הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
- נתן תודה: 328 פעמים
- קיבל תודה: 1363 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
רק בסמיך אסר משום דלא ידעינן שיעור הסמיכות, אבל בדליל מפורש בגמרא שבת קמו,ב להיתר, שהרי כל מה דאסרינן למרח שמן עב הוא גזירה אטו שעוה, ומיירי שם שסותם בשמן את פי החבית ואעפ"כ אינו אסור אלא מחמת גזירה, ומוכח מזה שאם אינו סמיך מספיק שיכול לסתום פי החבית לא שייך לגזור עליו.פינחס רוזנצוויג כתב: ↑24 פברואר 2021, 02:20הגר"מ פיינשטיין אסר מדאורייתא, אבל לא הסכימו עמו כל אחרוני זמנינו והתירו לכתחילה.
-
- הודעות: 3335
- הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
- נתן תודה: 328 פעמים
- קיבל תודה: 1363 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
יוצא שיש כאן מחלוקת האם זה בגדר ספיקא דאורייתא או בגדר ודאי מותר, ולפי מה שביאר השערי יושר שהיתר ס"ס הוא משום שהחיוב להחמיר הוא רק כששני הצדדים שקולים, נמצא שכאן אין שני הצדדים שקולים, דצד ההיתר מוסכם על כולם וצד האיסור שנוי במחלוקת. ומטעם נוסף יש להקל דלשיטת הרמב"ם דספיקא דאורייתא לקולא מה"ת נמצא שיש לנו כאן ספק בדין דרבנן ואזלינן ביה לקולא.איש עני כתב: ↑24 פברואר 2021, 01:44סו"ס כיון דס"ל דאין הכרעה ולשיטתו א"א לסמוך על הכרעת הגרשז"א הא לא יצא מידי ספיקא. ואין לומר דאסמומ"ו דהא הא גופא טענתו דאי"ז ודאי.מבקש אמת כתב: ↑24 פברואר 2021, 01:24בהקשר לדבריך שמעתי פעם טענה שכל כה"ג לא חשיב ספיקא דאורייתא דאזלינן ביה לחומרא, משום שהאוסר אינו סובר בבירור שאסור אלא דס"ל שאי אפשר לסמוך להקל ללא ראייה מוכרחת וממילא ברוב ספיקות שאין בהן ראיה מוכרחת מחמיר, ונמצא שיש כאן צד אחד מתיר וצד אחר מחמיר אך לא אוסר, וזה לא מקרי ספק דאורייתא. ולענ"ד טענה זו מסתברת ביותר.גבריאל פולארד כתב: ↑13 יולי 2020, 22:24
מסכים אתך. בעיניי פשיטא שיש להחמיר בדאורייתא בכה"ג.
הדוגמא שהבאת מצוינת, ושמעתי פעם (אשמח לברר אצל תלמידיו מבררי לקחו) דזו גופא היתה סברת הגרי"ש אלישיב בהרבה ממחלוקתיו עם הגרש"ז בהלכות שבת, דכל היכא שחידש הגרש"ז סברא להקל באיסור דאורייתא ללא ראייה מוכרחת שלל זאת הגריש"א.
ולענ"ד מוכרחים אנו לומר כן דאל"כ לא מצאנו ידינו ורגלינו, דבכל מחלוקת מעתה ועד עולם שיהיה איזה פוסק שחושש להתיר נצטרך להחמיר מדין ספיקא דאורייתא לחומרא, ולא מסתבר לומר כן אלא בשיש שני צדדים שוים, אלו אוסרים ואלו מתירים.
-
- הודעות: 577
- הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
- נתן תודה: 185 פעמים
- קיבל תודה: 194 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
אבל הגר"מ גופיה חש לראייתך וז"ל בתשובה (אוח קיג)מבקש אמת כתב: ↑24 פברואר 2021, 07:42רק בסמיך אסר משום דלא ידעינן שיעור הסמיכות, אבל בדליל מפורש בגמרא שבת קמו,ב להיתר, שהרי כל מה דאסרינן למרח שמן עב הוא גזירה אטו שעוה, ומיירי שם שסותם בשמן את פי החבית ואעפ"כ אינו אסור אלא מחמת גזירה, ומוכח מזה שאם אינו סמיך מספיק שיכול לסתום פי החבית לא שייך לגזור עליו.פינחס רוזנצוויג כתב: ↑24 פברואר 2021, 02:20הגר"מ פיינשטיין אסר מדאורייתא, אבל לא הסכימו עמו כל אחרוני זמנינו והתירו לכתחילה.
ובדבר להתרחץ עם בורית בשבת ויו"ט, הנה פשוט שאסור משום ממחק. ואף בבורית שהוא לח כמים אף שהרבה נוהגין להתיר אין ברור לי כ"כ ההיתר מכיון שנעשה מזה המולינעס [היינו קצף] ומתפשט הרבה יותר מכפי שהוא ע"י הרחיצה, וא"כ ניכר שעדיין יש בזה קצת ממחק, לא כשאר דברים לחים כמים ושמן. אף שאפשר שבדבר לח ליכא איסור ממחק. לכן אין נוהגין בביתי היתר זה וכן ראוי להחמיר.
מבואר שחילק בין שמן לסבון נוזלי.
-
- הודעות: 531
- הצטרף: 15 ינואר 2020, 22:13
- נתן תודה: 143 פעמים
- קיבל תודה: 168 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.
-
- הודעות: 280
- הצטרף: 08 נובמבר 2019, 09:33
- נתן תודה: 7 פעמים
- קיבל תודה: 48 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
- הודעות: 3335
- הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
- נתן תודה: 328 פעמים
- קיבל תודה: 1363 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
לא זכרתי בדיוק מה שכתב בזה, אך איני מבין את סברתו שהקצף הוא סיבה שיהיה ממרח.פינחס רוזנצוויג כתב: ↑24 פברואר 2021, 08:11אבל הגר"מ גופיה חש לראייתך וז"ל בתשובה (אוח קיג)מבקש אמת כתב: ↑24 פברואר 2021, 07:42רק בסמיך אסר משום דלא ידעינן שיעור הסמיכות, אבל בדליל מפורש בגמרא שבת קמו,ב להיתר, שהרי כל מה דאסרינן למרח שמן עב הוא גזירה אטו שעוה, ומיירי שם שסותם בשמן את פי החבית ואעפ"כ אינו אסור אלא מחמת גזירה, ומוכח מזה שאם אינו סמיך מספיק שיכול לסתום פי החבית לא שייך לגזור עליו.פינחס רוזנצוויג כתב: ↑24 פברואר 2021, 02:20
הגר"מ פיינשטיין אסר מדאורייתא, אבל לא הסכימו עמו כל אחרוני זמנינו והתירו לכתחילה.
ובדבר להתרחץ עם בורית בשבת ויו"ט, הנה פשוט שאסור משום ממחק. ואף בבורית שהוא לח כמים אף שהרבה נוהגין להתיר אין ברור לי כ"כ ההיתר מכיון שנעשה מזה המולינעס [היינו קצף] ומתפשט הרבה יותר מכפי שהוא ע"י הרחיצה, וא"כ ניכר שעדיין יש בזה קצת ממחק, לא כשאר דברים לחים כמים ושמן. אף שאפשר שבדבר לח ליכא איסור ממחק. לכן אין נוהגין בביתי היתר זה וכן ראוי להחמיר.
מבואר שחילק בין שמן לסבון נוזלי.
-
- הודעות: 577
- הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
- נתן תודה: 185 פעמים
- קיבל תודה: 194 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
וכוונת לדברי מרן הגרי"ש זצוקלה"ה שכתב במכתב שלא ירד לסוף דעת הגר"מ בזה.
-
- הודעות: 5802
- הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
- נתן תודה: 698 פעמים
- קיבל תודה: 1413 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
להרבנים @פינחס רוזנצוויג ו @מבקש אמת נ"י.
האשכול כאן לא בא לדון בנושא הלכה מסוימת, אלא בשאלה יותר כללית.
אם אתם מעוניינים להמשיך את המשא ומתן לגבי ההיתר או האיסור להשתמש בסבון נוזלי בשבת תפתחו בבקשה אשכול מיוחד לנושא זה, ובבקשה אל תהפוך את האשכול לנושא שלא בשבילו הוא נפתח.
יישר כחכם
האשכול כאן לא בא לדון בנושא הלכה מסוימת, אלא בשאלה יותר כללית.
אם אתם מעוניינים להמשיך את המשא ומתן לגבי ההיתר או האיסור להשתמש בסבון נוזלי בשבת תפתחו בבקשה אשכול מיוחד לנושא זה, ובבקשה אל תהפוך את האשכול לנושא שלא בשבילו הוא נפתח.
יישר כחכם
-
- הודעות: 145
- הצטרף: 31 דצמבר 2020, 11:11
- נתן תודה: 14 פעמים
- קיבל תודה: 25 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
לכאו' אין שייך ס"ס והוי כס"ס משם אחד.מבקש אמת כתב: ↑24 פברואר 2021, 07:50יוצא שיש כאן מחלוקת האם זה בגדר ספיקא דאורייתא או בגדר ודאי מותר, ולפי מה שביאר השערי יושר שהיתר ס"ס הוא משום שהחיוב להחמיר הוא רק כששני הצדדים שקולים, נמצא שכאן אין שני הצדדים שקולים, דצד ההיתר מוסכם על כולם וצד האיסור שנוי במחלוקת. ומטעם נוסף יש להקל דלשיטת הרמב"ם דספיקא דאורייתא לקולא מה"ת נמצא שיש לנו כאן ספק בדין דרבנן ואזלינן ביה לקולא.איש עני כתב: ↑24 פברואר 2021, 01:44סו"ס כיון דס"ל דאין הכרעה ולשיטתו א"א לסמוך על הכרעת הגרשז"א הא לא יצא מידי ספיקא. ואין לומר דאסמומ"ו דהא הא גופא טענתו דאי"ז ודאי.מבקש אמת כתב: ↑24 פברואר 2021, 01:24
בהקשר לדבריך שמעתי פעם טענה שכל כה"ג לא חשיב ספיקא דאורייתא דאזלינן ביה לחומרא, משום שהאוסר אינו סובר בבירור שאסור אלא דס"ל שאי אפשר לסמוך להקל ללא ראייה מוכרחת וממילא ברוב ספיקות שאין בהן ראיה מוכרחת מחמיר, ונמצא שיש כאן צד אחד מתיר וצד אחר מחמיר אך לא אוסר, וזה לא מקרי ספק דאורייתא. ולענ"ד טענה זו מסתברת ביותר.
ולענ"ד מוכרחים אנו לומר כן דאל"כ לא מצאנו ידינו ורגלינו, דבכל מחלוקת מעתה ועד עולם שיהיה איזה פוסק שחושש להתיר נצטרך להחמיר מדין ספיקא דאורייתא לחומרא, ולא מסתבר לומר כן אלא בשיש שני צדדים שוים, אלו אוסרים ואלו מתירים.
מש"כ ע"פ הרמב"ם וכו' הא כבר בי' כן הרבה בטעם היתר בס"ס [והארכתי באשכול אחר לגבי תכלת] ומ"מ הכא אין שייך כהנ"ל דלא חשיב ס"ס. ועוד שאין להסתמך על הר"מ לדינא.
מש"כ על כל מחלוקת. הא כבר כ' דאזלי' אחר הרוב פוסקים או אחר הגדול בחכמה וכו' ובאמת כה"ג שהצדדים שווים וודאי בתורה אחר המחמיר [אא"כ יש בפלוגתא קולא וחומרא דכה"ג י"ל דיכול להקל ואכ"מ].
-
- הודעות: 3335
- הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
- נתן תודה: 328 פעמים
- קיבל תודה: 1363 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
אין כוונתי להתיר מדין ספק ספיקא, אלא דמאותו הטעם שמתירים ס"ס משום דלא חשיב ספק כשאין הצדדים שקולים, ה"נ לא מקרי ספק כיון שאין הצדדים שקולים, דצד אחד מתיר בודאי וצד שני מסופק.איש עני כתב: ↑24 פברואר 2021, 20:53לכאו' אין שייך ס"ס והוי כס"ס משם אחד.מבקש אמת כתב: ↑24 פברואר 2021, 07:50יוצא שיש כאן מחלוקת האם זה בגדר ספיקא דאורייתא או בגדר ודאי מותר, ולפי מה שביאר השערי יושר שהיתר ס"ס הוא משום שהחיוב להחמיר הוא רק כששני הצדדים שקולים, נמצא שכאן אין שני הצדדים שקולים, דצד ההיתר מוסכם על כולם וצד האיסור שנוי במחלוקת. ומטעם נוסף יש להקל דלשיטת הרמב"ם דספיקא דאורייתא לקולא מה"ת נמצא שיש לנו כאן ספק בדין דרבנן ואזלינן ביה לקולא.
ולענ"ד מוכרחים אנו לומר כן דאל"כ לא מצאנו ידינו ורגלינו, דבכל מחלוקת מעתה ועד עולם שיהיה איזה פוסק שחושש להתיר נצטרך להחמיר מדין ספיקא דאורייתא לחומרא, ולא מסתבר לומר כן אלא בשיש שני צדדים שוים, אלו אוסרים ואלו מתירים.
מש"כ ע"פ הרמב"ם וכו' הא כבר בי' כן הרבה בטעם היתר בס"ס [והארכתי באשכול אחר לגבי תכלת] ומ"מ הכא אין שייך כהנ"ל דלא חשיב ס"ס. ועוד שאין להסתמך על הר"מ לדינא.
מש"כ על כל מחלוקת. הא כבר כ' דאזלי' אחר הרוב פוסקים או אחר הגדול בחכמה וכו' ובאמת כה"ג שהצדדים שווים וודאי בתורה אחר המחמיר [אא"כ יש בפלוגתא קולא וחומרא דכה"ג י"ל דיכול להקל ואכ"מ].
לגבי ההסתמכות על הרמב"ם לדינא - רוב האחרונים שאני ראיתי כתבו שלהלכה קיי"ל כהרמב"ם וסייעתו ושכן נקטו רוב הפוסקים (כן כתב בשו"ת רדב"ז (ד,צג), והפני יהושע פסחים ט,ב, והפרי חדש יו"ד קי, והחיד"א במחזיק ברכה תקפט,ו, ועוד אחרונים).
נ.ב. מצאתי שהט"ז מתייחס למקרה דומה שיש מחלוקת האם הוי ספיקא דאורייתא או ספיקא דרבנן, ויש בזה סתירה בדברי הט"ז, ביו"ד שמב,א מביא בשם תשובת הר"ן שכשיש ספק האם הוא דין דאורייתא או דרבנן יש להחמיר כדין ספיקא דאורייתא, אך בשו"ת הב"ח החדשות סי' עח יש תשובה של הט"ז שכותב בשם תשובה אחרת של הר"ן שא"צ להחמיר בכה"ג, וחיפשתי בדברי הר"ן בשתי התשובות ולא מצאתי ראיה לא לכאן ולא לכאן (ובהערות לשו"ת הר"ן ג"כ ציין שאין מקור לזה מדברי הר"ן), וצ"ע. אמנם נידון דידן עדיפא, דהצד המיקל ס"ל דודאי מותר ולא שאפשר להקל מדין ספיקא דרבנן לקולא.
-
- הודעות: 286
- הצטרף: 28 אוקטובר 2020, 20:54
- נתן תודה: 10 פעמים
- קיבל תודה: 52 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
נשאל על כך הרשב"א (שו"ת ח"א סימן רנ"ג) האם יש לסמוך תמיד על הרמב"ם והרי"ף לקולא ולחומרא או שאפשר לסמוך לפעמים על פוסק אחר שמתיר והשיב וז"ל: "תחלת כל דבר אומר... ומכל מקום עיקרי דברים אלו דאמרת יש בהן חלוקין שאין כל הפוסקים והחכמים שווים ולא כל המקומות שוים מן הדין כיצד שורת הדין אם (היו) שנים הפוסקים (כ)באחד זה אוסר וזה מתיר אם נודע האחד גדול בחכמה ובמנין ויצא שמו כן הולכים אחריו בין להחמיר בין להקל, היו שניהם שווין ולא נודע מי גדול משניהם בשל תורה הולכין אחר המחמיר דהוה ליה כספיקא דאורייתא ובשל סופרים הולכין אחר המקל ודאיתא בריש פרק קמא דע"ז, ומי שסומך על המקל בשל תורה עובר וזה מאותן שנאמר עליהן ומקלו יגד לו כמו שאמר', אבל אם היה רב אחד במקומם ולמדם הן הולכין אחר דבריו... ומן הדרך הזה כל שנהגו לעשות כל מעשיהם ע"פ אחד מגדולי הפוסקים במקום שנהגו לעשות כל מעשיהם ע"פ הלכות הרב אלפסי ז"ל ובמקומות שנהגו לעשות כל מעשיהם ע"פ חיבור הרמב"ם ז"ל והרי עשו אלו הגדולים כרבם. ומיהו אם יש שם אחד חכם וראוי להוראה ורואה ראיה לאסור מה שהם מתירין נוהג בו איסור שאין אלו כרבם ממש דבמקום רבם אילו יעשו שלא כדבריו יקלו בכבוד רבם במקומו... ובמקום שיש שניהם שווים שהולכין אחר המחמיר בשל תורה דווקא בשהם אחד כנגד אחד אבל אם שניים הם נגד האחד הולכים אחר הרוב ואם יש תלמיד חכם ראוי להוראה ורואה דברי המקל בזה אפשר שיעשה כקולו מפני שהוא מסכים בהוראתו עם המקל והם הרבים כנגד היחיד, זה שנראה לי בעניינים אלו, עכ"ל הרשב"א.
-
- הודעות: 145
- הצטרף: 31 דצמבר 2020, 11:11
- נתן תודה: 14 פעמים
- קיבל תודה: 25 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
הטעם של ס"ס אינו שייך כאן כלל. השער"י מבאר דהדין של ספק דאו' לחומרא נתחדש רק בספרק הראשון משא"כ בס"ס דהוי עוד ספק לא נתחדש. הכא אי"ז שייך.מבקש אמת כתב: ↑25 פברואר 2021, 00:22אין כוונתי להתיר מדין ספק ספיקא, אלא דמאותו הטעם שמתירים ס"ס משום דלא חשיב ספק כשאין הצדדים שקולים, ה"נ לא מקרי ספק כיון שאין הצדדים שקולים, דצד אחד מתיר בודאי וצד שני מסופק.איש עני כתב: ↑24 פברואר 2021, 20:53לכאו' אין שייך ס"ס והוי כס"ס משם אחד.מבקש אמת כתב: ↑24 פברואר 2021, 07:50
יוצא שיש כאן מחלוקת האם זה בגדר ספיקא דאורייתא או בגדר ודאי מותר, ולפי מה שביאר השערי יושר שהיתר ס"ס הוא משום שהחיוב להחמיר הוא רק כששני הצדדים שקולים, נמצא שכאן אין שני הצדדים שקולים, דצד ההיתר מוסכם על כולם וצד האיסור שנוי במחלוקת. ומטעם נוסף יש להקל דלשיטת הרמב"ם דספיקא דאורייתא לקולא מה"ת נמצא שיש לנו כאן ספק בדין דרבנן ואזלינן ביה לקולא.
ולענ"ד מוכרחים אנו לומר כן דאל"כ לא מצאנו ידינו ורגלינו, דבכל מחלוקת מעתה ועד עולם שיהיה איזה פוסק שחושש להתיר נצטרך להחמיר מדין ספיקא דאורייתא לחומרא, ולא מסתבר לומר כן אלא בשיש שני צדדים שוים, אלו אוסרים ואלו מתירים.
מש"כ ע"פ הרמב"ם וכו' הא כבר בי' כן הרבה בטעם היתר בס"ס [והארכתי באשכול אחר לגבי תכלת] ומ"מ הכא אין שייך כהנ"ל דלא חשיב ס"ס. ועוד שאין להסתמך על הר"מ לדינא.
מש"כ על כל מחלוקת. הא כבר כ' דאזלי' אחר הרוב פוסקים או אחר הגדול בחכמה וכו' ובאמת כה"ג שהצדדים שווים וודאי בתורה אחר המחמיר [אא"כ יש בפלוגתא קולא וחומרא דכה"ג י"ל דיכול להקל ואכ"מ].
לגבי ההסתמכות על הרמב"ם לדינא - רוב האחרונים שאני ראיתי כתבו שלהלכה קיי"ל כהרמב"ם וסייעתו ושכן נקטו רוב הפוסקים (כן כתב בשו"ת רדב"ז (ד,צג), והפני יהושע פסחים ט,ב, והפרי חדש יו"ד קי, והחיד"א במחזיק ברכה תקפט,ו, ועוד אחרונים).
נ.ב. מצאתי שהט"ז מתייחס למקרה דומה שיש מחלוקת האם הוי ספיקא דאורייתא או ספיקא דרבנן, ויש בזה סתירה בדברי הט"ז, ביו"ד שמב,א מביא בשם תשובת הר"ן שכשיש ספק האם הוא דין דאורייתא או דרבנן יש להחמיר כדין ספיקא דאורייתא, אך בשו"ת הב"ח החדשות סי' עח יש תשובה של הט"ז שכותב בשם תשובה אחרת של הר"ן שא"צ להחמיר בכה"ג, וחיפשתי בדברי הר"ן בשתי התשובות ולא מצאתי ראיה לא לכאן ולא לכאן (ובהערות לשו"ת הר"ן ג"כ ציין שאין מקור לזה מדברי הר"ן), וצ"ע. אמנם נידון דידן עדיפא, דהצד המיקל ס"ל דודאי מותר ולא שאפשר להקל מדין ספיקא דרבנן לקולא.
מש"כ אי פסקי' כהר"מ הנה באשכול על המטיל תכלת בזמן הזה הבאתי עשרות אחרונים שפסקו כר"מ. ומ"מ כנגדם יש עשרות דלא כהר"מ ובכללם הש"ך והפמ"ג וכן משמעות הרמ"א ביו"ד והשד"ח כ' שהאשכנזים החמירו בזה [כמדומני גם בעדות ספרד אי"ז ברור והגאון הריח"ס אינו פוסק להר"מ].
-
- הודעות: 116
- הצטרף: 09 מרץ 2021, 21:36
- נתן תודה: 45 פעמים
- קיבל תודה: 33 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
לישועתך קויתי השם כתב: ↑23 פברואר 2021, 19:30חלק א׳ ממעל כתב: ↑12 יולי 2020, 18:28הוא הביא באשכול הנ"ל את הדוגמא של רחוב ט"ז אמה אם הוי רה"ר דאורייתא (האמת היא שבזה גם המ"ב כותב שראוי להחמיר)
לא עיינתי בזה מספיק כעת. אבל יש לשים לב שהמ"ב כמדומני כ' רק שבעל נפש יחוש ויר"ש יחמיר.
ג"א לא עיינתי בזה מספיק כעת, אך ע"פ זכרוני המשנ"ב כותב שרוב הראשונים אוסרים, אך כיון שהמנהג כהמקלים א"א למחות ביד המיקילים, אבל כל יר"ש יחמיר, [מהאבל שכמדו' שכתוב שם אפשר להבין את עיקר דעתו].
-
- הודעות: 1611
- הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
- נתן תודה: 1378 פעמים
- קיבל תודה: 320 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
א"כ עלתה בידינו שמחלוקת בדאורייתא כשהמנהג להקל - אין למחות, וראוי לבעיל נפש להחמיר, ואי"ז ממש חיוב גמור להחמיר ככל מחלוקת פוסקים בדאוריתאבן אבנר כתב: ↑07 אפריל 2021, 12:14לישועתך קויתי השם כתב: ↑23 פברואר 2021, 19:30חלק א׳ ממעל כתב: ↑12 יולי 2020, 18:28הוא הביא באשכול הנ"ל את הדוגמא של רחוב ט"ז אמה אם הוי רה"ר דאורייתא (האמת היא שבזה גם המ"ב כותב שראוי להחמיר)
לא עיינתי בזה מספיק כעת. אבל יש לשים לב שהמ"ב כמדומני כ' רק שבעל נפש יחוש ויר"ש יחמיר.
ג"א לא עיינתי בזה מספיק כעת, אך ע"פ זכרוני המשנ"ב כותב שרוב הראשונים אוסרים, אך כיון שהמנהג כהמקלים א"א למחות ביד המיקילים, אבל כל יר"ש יחמיר, [מהאבל שכמדו' שכתוב שם אפשר להבין את עיקר דעתו].
-
פותח הנושא - הודעות: 2163
- הצטרף: 14 מאי 2020, 14:59
- נתן תודה: 629 פעמים
- קיבל תודה: 986 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: מחובר
Re: מחלוקת פוסקי זמננו בהלכות שבת במידי דאורייתא, מה ראוי לנהוג?
אפשר לומר, אלא שבכ''ז כאן ישנו רמ''א מפורש, ואיני בטוח שזה נכון לגבי שאר המקרים.לישועתך קויתי השם כתב: ↑08 אפריל 2021, 00:16א"כ עלתה בידינו שמחלוקת בדאורייתא כשהמנהג להקל - אין למחות, וראוי לבעיל נפש להחמיר, ואי"ז ממש חיוב גמור להחמיר ככל מחלוקת פוסקים בדאוריתאבן אבנר כתב: ↑07 אפריל 2021, 12:14לישועתך קויתי השם כתב: ↑23 פברואר 2021, 19:30
לא עיינתי בזה מספיק כעת. אבל יש לשים לב שהמ"ב כמדומני כ' רק שבעל נפש יחוש ויר"ש יחמיר.
ג"א לא עיינתי בזה מספיק כעת, אך ע"פ זכרוני המשנ"ב כותב שרוב הראשונים אוסרים, אך כיון שהמנהג כהמקלים א"א למחות ביד המיקילים, אבל כל יר"ש יחמיר, [מהאבל שכמדו' שכתוב שם אפשר להבין את עיקר דעתו].
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
-
פוסקי זמננו אשכנזי / ליטאי שפסקו דלא כהמשנה ברורה
על ידי יושב אוהלים » 23 פברואר 2021, 10:49 » ב הלכה ומנהג - 32 תגובות
- 420 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
25 פברואר 2021, 09:20
-
-
-
מחלוקת המג"א והגר"א בזמן ק"ש, מדוע לא חייבים לנהוג כהמג"א משום ספיקא דאורייתא לחומרא?
על ידי למה זה תשאל לשמי » 07 יולי 2020, 09:49 » ב הלכה ומנהג - 93 תגובות
- 1449 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי נבשר
12 פברואר 2021, 09:03
-
-
-
בקשת מידע: ממתי התפשט ההיתר לנהוג באותה עיר מנהגים שונים לכל קהילה?
על ידי מתאהב על ידך » 02 יוני 2020, 02:27 » ב הלכה ומנהג - 1 תגובות
- 67 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי כרם
02 יוני 2020, 08:09
-
-
-
מתי יחזרו לנהוג דין "עגלה ערופה" ? (דיון על ייסורי המיתה)
על ידי מתאהב על ידך » 23 אוגוסט 2020, 01:26 » ב שופטים - 170 תגובות
- 976 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אין חכמה
25 ספטמבר 2020, 01:15
-
-
-
במקומות המסופקים אם הם ארץ ישראל, האם חייבים לנהוג שמיטה??
על ידי chaim » 11 דצמבר 2020, 11:09 » ב שמיטה ויובל - 9 תגובות
- 133 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי שאר לעמו
12 דצמבר 2020, 18:45
-
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: chagold, אלי מאירי, לעצמו נברא, מתאהב על ידך | 10 אורחים