תוכחה, מחאה, חרם, מה הדרך?

נושאים שונים

פותח הנושא
משה אמת
הודעות: 289
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 19:13
נתן תודה: 93 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

תוכחה, מחאה, חרם, מה הדרך?

שליחה על ידי משה אמת » 31 יולי 2020, 17:50

חברים יקרים,
אני רוצה להעלות לדיון נושא בעל חשיבות,
אני מקדים ומבקש לא להיכנס לפרטים ספציפיים ועמדות פוליטיות,
אלא לגופו של עניין, במבט הרחב שלו.

לא אחת, ישנה תופעה שנקבע ע"י גדולי ישראל מכל החוגים שיש צורך לפעול באקט של חרם על חברה מסוימת.
בדרך כלל זה נוגע בחילולי שבת בפרהסיא, או בחילולי קברים.
בקיצור, בעבירות בפרהסיא לעין כל, מצאנו במשך השנה התנהלות כזו, מקיר לקיר של כל סוגי העדות והחוגים, כ"א לפי מקומו ושעתו.

שאילתי בשנים:

א. מנין המקור לענין זה, האם זה מגיע מכח מצוות הוכח תוכיח? או אולי אפרושי מאיסורא? יש לזה מקור בחז"ל?

ב. בחלק נכבד מן המקרים ישנם רבנים החולקים על האיסור מעיקרא,
למרות זאת מצאנו גדולים ונכבדים שלא נמנעו מלמחות בצורה הנ"ל, גם כשהיו רבנים חשובים שעמדו מנגד,
מהו הגבול שניתן לומר עד כאן זה לגיטימי, מכאן ואילך זה לא לגיטימי.


 

ערכים:


רוצה להיות טוב
הודעות: 33
הצטרף: 31 יולי 2020, 01:11
קיבל תודה: 5 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: תוכחה, מחאה, חרם, מה הדרך?

שליחה על ידי רוצה להיות טוב » 31 יולי 2020, 18:02

משה אמת כתב:
31 יולי 2020, 17:50
אני מקדים ומבקש לא להיכנס לפרטים ספציפיים ועמדות פוליטיות,
באמת נראה לך ???,,,


HaimL
הודעות: 3463
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 499 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תוכחה, מחאה, חרם, מה הדרך?

שליחה על ידי HaimL » 31 יולי 2020, 18:47

חרם צרכנים זה לא רק כלי לגיטימי, אלא, אין לך להחזיק ידי עוברי עבירה גדול מאשר לקנות מחברה שעוברת על איסורים בשאט נפש.


פותח הנושא
משה אמת
הודעות: 289
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 19:13
נתן תודה: 93 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תוכחה, מחאה, חרם, מה הדרך?

שליחה על ידי משה אמת » 01 אוגוסט 2020, 22:33

רוצה להיות טוב כתב:
31 יולי 2020, 18:02
משה אמת כתב:
31 יולי 2020, 17:50
אני מקדים ומבקש לא להיכנס לפרטים ספציפיים ועמדות פוליטיות,
באמת נראה לך ???,,,
אולי במחשבה שניה סעיף ב' מיותר, מקוה שלא טעיתי.
האמת שהעיקר כאן זה שאילה א',
איך זה התחיל?
מחז"ל?
מאיזה תקופה בכלל ישראל?
אולי זה בכלל נלמד מהגוים?
 


פותח הנושא
משה אמת
הודעות: 289
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 19:13
נתן תודה: 93 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תוכחה, מחאה, חרם, מה הדרך?

שליחה על ידי משה אמת » 01 אוגוסט 2020, 22:39

HaimL כתב:
31 יולי 2020, 18:47
חרם צרכנים זה לא רק כלי לגיטימי, אלא, אין לך להחזיק ידי עוברי עבירה גדול מאשר לקנות מחברה שעוברת על איסורים בשאט נפש.
אתה צודק בקטע של מחזיק ידי עוברי עבירה,
אבל המושג של מחזיק ידי עוברי עבירה קיים בזעיר אנפין אצל כל עוברי עבירות,
מעניין, החלק של החלטה ציבורית, היכן מצינו דוגמת זה בחז"ל או בדורות הראשונים?
 


אליעזר ג
הודעות: 592
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 24 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תוכחה, מחאה, חרם, מה הדרך?

שליחה על ידי אליעזר ג » 01 אוגוסט 2020, 23:33

משה אמת כתב:
31 יולי 2020, 17:50
חברים יקרים,
אני רוצה להעלות לדיון נושא בעל חשיבות,
אני מקדים ומבקש לא להיכנס לפרטים ספציפיים ועמדות פוליטיות,
אלא לגופו של עניין, במבט הרחב שלו.

לא אחת, ישנה תופעה שנקבע ע"י גדולי ישראל מכל החוגים שיש צורך לפעול באקט של חרם על חברה מסוימת.
בדרך כלל זה נוגע בחילולי שבת בפרהסיא, או בחילולי קברים.
בקיצור, בעבירות בפרהסיא לעין כל, מצאנו במשך השנה התנהלות כזו, מקיר לקיר של כל סוגי העדות והחוגים, כ"א לפי מקומו ושעתו.

שאילתי בשנים:

א. מנין המקור לענין זה, האם זה מגיע מכח מצוות הוכח תוכיח? או אולי אפרושי מאיסורא? יש לזה מקור בחז"ל?

ב. בחלק נכבד מן המקרים ישנם רבנים החולקים על האיסור מעיקרא,
למרות זאת מצאנו גדולים ונכבדים שלא נמנעו מלמחות בצורה הנ"ל, גם כשהיו רבנים חשובים שעמדו מנגד,
מהו הגבול שניתן לומר עד כאן זה לגיטימי, מכאן ואילך זה לא לגיטימי.



בכל פרהסיה ובפרט בחילול שבת שהיא בגדר הצהרה על אי שייכות כוללת לתורה יש חילול שם שמיים ואם בכוחינו למנעו אנו מחויבים לעשות זאת ,כי זה מעיקרי תפקידנו בעולם לקדש את שמו יתברך . 
מבחינת מקור לעצם המעשה לא נראה שבתקופת חז"ל היו דברים דומים ,לא היה ייצור סידרתי כלל ויהודים שחיללו שבת בפרהסיה היו מועטים וגם לא חיו וסחרו בקרב יהודים אחרים .  
 


א. ל. חנן
הודעות: 355
הצטרף: 02 אפריל 2020, 01:16
מיקום: ירושלים עיה"ק
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תוכחה, מחאה, חרם, מה הדרך?

שליחה על ידי א. ל. חנן » 02 אוגוסט 2020, 01:45

מחשבה משלי.
כשיש להתאגדות כזו היתכנות מעשית וריאלית, גם אם אין לזה חובה הלכתית, יש לזה תכלית מצויינת - שלמעשה פחות יהודים עוברים עבירה, וזה שייך לכל ישראל ערבים זה לזה.
אם ההתאגדות הזו היא לא מעשית, איני בטוח שיש לה חובה הלכתית.
מה שברור שכיום הרבה מההתנהלויות של הציבור החרדי לא קשורות בהכרח לשו"ע כי אם להתנהלות של מגזר כמגזר. ולא אכנס יותר מדי לפרטים...


משבט הכהונא
הודעות: 197
הצטרף: 06 ספטמבר 2019, 00:26
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תוכחה, מחאה, חרם, מה הדרך?

שליחה על ידי משבט הכהונא » 02 אוגוסט 2020, 02:22

בגמ' סוף יבמות (איני זוכר כעת איפה אבל אולי בדף ק) אמר ר"י משום רשב"י כל טובותן של רשעים רעה הוא אצל צדיקים ופרש"י מתוך שקצה נפש הצדיק בנפש הרשע הלכך לאו הנאה היא
רציתי לומר ממה נפשך אם בעל המקח נהנה א"כ פשוט דאין מזקינן ידי עוברי עבירה ואם הקונה נהנה אין אנו נהנהים מהם
גם פשוט שזה גם ענין של מחאה יש אנשים שמחאה הוא רק סגירת צירים ויש אנשים שזה מספיק מודעה וכו' ואין אני נכנס בזה אבל פשוט כשמדובר בתאגיד או במדינה המחאה צריך להיות באופן שזה ישמע ולאו דוקא שזה דין המחאה אלא שזה צורה של הבהת מחאה וכן לענין חרם פשוט שלסיכום הענין נהיה מחאה אדירה


פותח הנושא
משה אמת
הודעות: 289
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 19:13
נתן תודה: 93 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תוכחה, מחאה, חרם, מה הדרך?

שליחה על ידי משה אמת » 02 אוגוסט 2020, 02:24

משבט הכהונא כתב:
02 אוגוסט 2020, 02:22
בגמ' סוף יבמות (איני זוכר כעת איפה אבל אולי בדף ק) אמר ר"י משום רשב"י כל טובותן של רשעים רעה הוא אצל צדיקים ופרש"י מתוך שקצה נפש הצדיק בנפש הרשע הלכך לאו הנאה היא
רציתי לומר ממה נפשך אם בעל המקח נהנה א"כ פשוט דאין מזקינן ידי עוברי עבירה ואם הקונה נהנה אין אנו נהנהים מהם
גם פשוט שזה גם ענין של מחאה יש אנשים שמחאה הוא רק סגירת צירים ויש אנשים שזה מספיק מודעה וכו' ואין אני נכנס בזה אבל פשוט כשמדובר בתאגיד או במדינה המחאה צריך להיות באופן שזה ישמע ולאו דוקא שזה דין המחאה אלא שזה צורה של הבהת מחאה וכן לענין חרם פשוט שלסיכום הענין נהיה מחאה אדירה
תוכחה שנינו,
מחאה גופה מנלן?
 


אחד הבנים
הודעות: 468
הצטרף: 20 אפריל 2020, 03:08
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 152 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תוכחה, מחאה, חרם, מה הדרך?

שליחה על ידי אחד הבנים » 02 אוגוסט 2020, 02:33

משה אמת כתב:
31 יולי 2020, 17:50
א. מנין המקור לענין זה, האם זה מגיע מכח מצוות הוכח תוכיח? או אולי אפרושי מאיסורא? יש לזה מקור בחז"ל?
לדעתי הענין אינו קשור דייקא לחובת מחאה אלא לציבוריותינו, ואה"נ שכשזה נוגע לדברים שבקדושה יש לזה אופן מסוים של זעקה, כך הייתי קורא לזה, אבל זה אינו בהכרח.
ויש בגמ' שא' האמוראים אמר לסוחרים שאם לא יעשו איזה דבר יודיע שסחורתם אסורה, שזהו סוג של חרם צרכנות.
אם כי הייתי שמח אם מישהו זוכר איפה הגמ' במדויק ואז נוכל לדון אם יש משם ראיה אם לאו.


משבט הכהונא
הודעות: 197
הצטרף: 06 ספטמבר 2019, 00:26
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תוכחה, מחאה, חרם, מה הדרך?

שליחה על ידי משבט הכהונא » 02 אוגוסט 2020, 02:35

משה אמת כתב:
02 אוגוסט 2020, 02:24
משבט הכהונא כתב:
02 אוגוסט 2020, 02:22
בגמ' סוף יבמות (איני זוכר כעת איפה אבל אולי בדף ק) אמר ר"י משום רשב"י כל טובותן של רשעים רעה הוא אצל צדיקים ופרש"י מתוך שקצה נפש הצדיק בנפש הרשע הלכך לאו הנאה היא
רציתי לומר ממה נפשך אם בעל המקח נהנה א"כ פשוט דאין מזקינן ידי עוברי עבירה ואם הקונה נהנה אין אנו נהנהים מהם
גם פשוט שזה גם ענין של מחאה יש אנשים שמחאה הוא רק סגירת צירים ויש אנשים שזה מספיק מודעה וכו' ואין אני נכנס בזה אבל פשוט כשמדובר בתאגיד או במדינה המחאה צריך להיות באופן שזה ישמע ולאו דוקא שזה דין המחאה אלא שזה צורה של הבהת מחאה וכן לענין חרם פשוט שלסיכום הענין נהיה מחאה אדירה
תוכחה שנינו,
מחאה גופה מנלן?



בגמ' שבת נה מבואר שהיה תביעה גם על הצדיקים בזמן החורבן בגלל שלא מיחו
ובמדרש תנחומא מבואר יותר מהגמ' שהגמ' אומרת לפניהם מי גלוי 
משא"כ במדרש תנחומא (סוף תזריע) מבואר שהיה להם למחות ולהתבזות ולקיים גבי נתתי למרטים וכו' אפי' שיודעים שלא יתקבל
ובעצם מחאה שנינו בהרבא מקומות מח' רב ושמואל אי מחאה עד נזיפה או עד הכאה (ובשעה"צ מביא המשנ"ב תשו הרדב"ז כי כל ההגבלות שנאמרו בענין זה הוא רק באדם פרטי משא"כ בחבורה וכו' עיי"ש)


משבט הכהונא
הודעות: 197
הצטרף: 06 ספטמבר 2019, 00:26
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תוכחה, מחאה, חרם, מה הדרך?

שליחה על ידי משבט הכהונא » 02 אוגוסט 2020, 02:43

שאלה תמה
בדורות שעברו שהיו מחרימין בן אדם בנידוי כשעבר על דיני התורה בפהרסיה היו מפרסמין את שמו וכו'
האם זה לא כלל שלא יקנו ממנו וכו' ככל חרם צרכנות


אחד הבנים
הודעות: 468
הצטרף: 20 אפריל 2020, 03:08
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 152 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תוכחה, מחאה, חרם, מה הדרך?

שליחה על ידי אחד הבנים » 02 אוגוסט 2020, 02:45

משבט הכהונא כתב:
02 אוגוסט 2020, 02:43
שאלה תמה
בדורות שעברו שהיו מחרימין בן אדם בנידוי כשעבר על דיני התורה בפהרסיה היו מפרסמין את שמו וכו'
האם זה לא כלל שלא יקנו ממנו וכו' ככל חרם צרכנות
מה פתאום שלא יקנו ממנו?
הלהורגו אתה אומר?
אלא שאין הוא מצטרף לדברים שבקדושה וכדומה ותו לא.
ואם יודע כבודו אחרת יודיע נא.
 


א. ל. חנן
הודעות: 355
הצטרף: 02 אפריל 2020, 01:16
מיקום: ירושלים עיה"ק
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תוכחה, מחאה, חרם, מה הדרך?

שליחה על ידי א. ל. חנן » 02 אוגוסט 2020, 02:52

אחד הבנים כתב:
02 אוגוסט 2020, 02:45
משבט הכהונא כתב:
02 אוגוסט 2020, 02:43
שאלה תמה
בדורות שעברו שהיו מחרימין בן אדם בנידוי כשעבר על דיני התורה בפהרסיה היו מפרסמין את שמו וכו'
האם זה לא כלל שלא יקנו ממנו וכו' ככל חרם צרכנות
מה פתאום שלא יקנו ממנו?
הלהורגו אתה אומר?
אלא שאין הוא מצטרף לדברים שבקדושה וכדומה ותו לא.
ואם יודע כבודו אחרת יודיע נא.

ע"ד אפשר יתכן שבאותם דורות עברו היו המנדים עצמם אנשים גדולים, והשיקולים היו מאוד שקולים, ומאוד החלטיים.
וגם היה מצב מסויים של תקיפות יד הבי"ד, למשל בזמנים בהסטוריה שהיה כח שלטוני לבי"ד.
ואילו כהיום בהרבה מקרים המנדים הם... והשיקולים הם... ומדת ההצלחה בדרך כלל לא נמדדת בהצלחה האמיתית של הפסקת העבירה אלא עד כמה קלט המנודה את כוחם של המנדים, וזה בהחלט מצב עגום. ואני לא נותן דוגמאות.

תמיד יש לי מחשבה בנושא שהעונשים של הבי"ד הרבני במה שיש להם כח מהשלטונות, [סרבני גיטין וכדו']. הם יותר דומים למתואר בספרי השו"ת, מאשר חרמות אחרות.
 


אחד הבנים
הודעות: 468
הצטרף: 20 אפריל 2020, 03:08
נתן תודה: 99 פעמים
קיבל תודה: 152 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תוכחה, מחאה, חרם, מה הדרך?

שליחה על ידי אחד הבנים » 02 אוגוסט 2020, 02:56

א. ל. חנן כתב:
02 אוגוסט 2020, 02:52
אחד הבנים כתב:
02 אוגוסט 2020, 02:45
משבט הכהונא כתב:
02 אוגוסט 2020, 02:43
שאלה תמה
בדורות שעברו שהיו מחרימין בן אדם בנידוי כשעבר על דיני התורה בפהרסיה היו מפרסמין את שמו וכו'
האם זה לא כלל שלא יקנו ממנו וכו' ככל חרם צרכנות
מה פתאום שלא יקנו ממנו?
הלהורגו אתה אומר?
אלא שאין הוא מצטרף לדברים שבקדושה וכדומה ותו לא.
ואם יודע כבודו אחרת יודיע נא.
ע"ד אפשר יתכן שבאותם דורות עברו היו המנדים עצמם אנשים גדולים, והשיקולים היו מאוד שקולים, ומאוד החלטיים.
וגם היה מצב מסויים של תקיפות יד הבי"ד, למשל בזמנים בהסטוריה שהיה כח שלטוני לבי"ד.
ואילו כהיום בהרבה מקרים המנדים הם... והשיקולים הם... ומדת ההצלחה בדרך כלל לא נמדדת בהצלחה האמיתית של הפסקת העבירה אלא עד כמה קלט המנודה את כוחם של המנדים, וזה בהחלט מצב עגום. ואני לא נותן דוגמאות.

תמיד יש לי מחשבה בנושא שהעונשים של הבי"ד הרבני במה שיש להם כח מהשלטונות, [סרבני גיטין וכדו']. הם יותר דומים למתואר בספרי השו"ת, מאשר חרמות אחרות.

לא הבנתי למה תקיפות יד הבי"ד קשורה ללא לקנות אצלו, למה זה חלק מדין הנידוי?
אגב לענין הבתי דין הרבניים, זה נושא מרתק ויש הרבה חומר בענין, אבל זה לא לאשכול הנוכחי..
 


משבט הכהונא
הודעות: 197
הצטרף: 06 ספטמבר 2019, 00:26
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תוכחה, מחאה, חרם, מה הדרך?

שליחה על ידי משבט הכהונא » 02 אוגוסט 2020, 03:02

אחד הבנים כתב:
02 אוגוסט 2020, 02:45
משבט הכהונא כתב:
02 אוגוסט 2020, 02:43
שאלה תמה
בדורות שעברו שהיו מחרימין בן אדם בנידוי כשעבר על דיני התורה בפהרסיה היו מפרסמין את שמו וכו'
האם זה לא כלל שלא יקנו ממנו וכו' ככל חרם צרכנות
מה פתאום שלא יקנו ממנו?
הלהורגו אתה אומר?
אלא שאין הוא מצטרף לדברים שבקדושה וכדומה ותו לא.
ואם יודע כבודו אחרת יודיע נא.


אני גם לא יודע הרבא אבל זכורני שודאי במצב מסוים לא אסרוהו במקח וממכר וכמדומה לי שבמצב מסוים כן אסרוהו ומירושלמי ריש מו"ק שמביא מקור לסדר החרמות מהפסוק בעזרה והיה... יחרם כל רכושו והוא יבדל מתוך הקהל נראה שגם רכושו עכ"פ דינים אלו של החרמות שעשו לא כ"כ מפורשים וברמב"ם מבואר בעיקר מתי עושים זאת ויש מחלוקת הראשונים אם הוא מדרבנן או מדאורייתא וגם מהו ההגדרה למה עושין כי בגמ' מבואר בעיקר שבמקום שיש חשש פריצת גדר כיו"ט שני של גלויות עכ"פ הענין מסובך
גם ברוב המדינות זה היה אסור ע"פ חוק להחרים אם כן אין כ"כ ידיעות ע"כ


פותח הנושא
משה אמת
הודעות: 289
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 19:13
נתן תודה: 93 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תוכחה, מחאה, חרם, מה הדרך?

שליחה על ידי משה אמת » 02 אוגוסט 2020, 10:31

א. ל. חנן כתב:
02 אוגוסט 2020, 02:52
ע"ד אפשר יתכן שבאותם דורות עברו היו המנדים עצמם אנשים גדולים, והשיקולים היו מאוד שקולים, ומאוד החלטיים.
וגם היה מצב מסויים של תקיפות יד הבי"ד, למשל בזמנים בהסטוריה שהיה כח שלטוני לבי"ד.
ואילו כהיום בהרבה מקרים המנדים הם... והשיקולים הם... ומדת ההצלחה בדרך כלל לא נמדדת בהצלחה האמיתית של הפסקת העבירה אלא עד כמה קלט המנודה את כוחם של המנדים, וזה בהחלט מצב עגום. ואני לא נותן דוגמאות.

תמיד יש לי מחשבה בנושא שהעונשים של הבי"ד הרבני במה שיש להם כח מהשלטונות, [סרבני גיטין וכדו']. הם יותר דומים למתואר בספרי השו"ת, מאשר חרמות אחרות.
אני חושב שיש 2 סוגי מחאות, ככל הנראה אתה מתייחס לסוגי חרמות מסוג אחר, כך נניח לדוגמה אם קהילת גור או בעלזא או העדה"ח יחרימו אנשים שאינם סרים לפסק דין של הבד"ץ או האדמו"ר שלהם, זה יותר אקט לגיטימי, מי בתוך הקהילה ומי נזרק אל מחוצה לו.
אני מתייחס בעיקר לסוג חרם המוני, דוגמת חרם בנק לאומי, חרם שפע שוק, חרם אלקטרה, וכל כיו"ב, שזה חרם ציבורי, המבדיל בין סוגי העבירות, אם הוא מחלל שבת בפרהסיה לעצמו, או פותח את העסק בשבת, ועוד. כל סוג ההנהגה הזו מעניין אם יש לה אח ורע בהיסטוריה.
 


דחד יומא
הודעות: 135
הצטרף: 09 יולי 2020, 23:44
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: תוכחה, מחאה, חרם, מה הדרך?

שליחה על ידי דחד יומא » 02 אוגוסט 2020, 10:35

בפוסקים מצינו חרם צרכני על עניין אחר לחלוטין,
אם הפקיעו את השער של מחירי הדגים גוזרים שלא לקנות מהם. עי' מ"ב רמ"ב סק"ב.


א. ל. חנן
הודעות: 355
הצטרף: 02 אפריל 2020, 01:16
מיקום: ירושלים עיה"ק
נתן תודה: 85 פעמים
קיבל תודה: 109 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תוכחה, מחאה, חרם, מה הדרך?

שליחה על ידי א. ל. חנן » 02 אוגוסט 2020, 17:02

משה אמת כתב:
02 אוגוסט 2020, 10:31
אני מתייחס בעיקר לסוג חרם המוני, דוגמת חרם בנק לאומי, חרם שפע שוק, חרם אלקטרה, וכל כיו"ב, שזה חרם ציבורי, המבדיל בין סוגי העבירות, אם הוא מחלל שבת בפרהסיה לעצמו, או פותח את העסק בשבת, ועוד. כל סוג ההנהגה הזו מעניין אם יש לה אח ורע בהיסטוריה.
אני לא דיברתי על סוג החרמות, אלא על זהות המחרימים וכוונותיהם...


HaimL
הודעות: 3463
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 499 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תוכחה, מחאה, חרם, מה הדרך?

שליחה על ידי HaimL » 02 אוגוסט 2020, 18:05

דחד יומא כתב:
02 אוגוסט 2020, 10:35
בפוסקים מצינו חרם צרכני על עניין אחר לחלוטין,
אם הפקיעו את השער של מחירי הדגים גוזרים שלא לקנות מהם. עי' מ"ב רמ"ב סק"ב.
בפשטות, שם זה לא חרם, אלא וחי אחיך עמך, שיוכרחו להוזיל את השער, וכולם יוכלו לקנות.
 


משבט הכהונא
הודעות: 197
הצטרף: 06 ספטמבר 2019, 00:26
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תוכחה, מחאה, חרם, מה הדרך?

שליחה על ידי משבט הכהונא » אתמול, 19:29

רציתי להעיר בבמה זו מענין לענין שיכול להיות שיש בעיה הלכתי ג"כ להשתמש במוצרים אלו שיש חשש חילול שבת בזה
דהנה הפרמ"ג או"ח סי' שכב א"א אכ"ד כתב דבמומר אסור למי שנתבשל בשבילו (דבאינו מומר נתבאר דינו במג"א ר"ס שי"ח) וסתם הוי כאילו בשבילו לכאו' (עיין בהגרע"א יו"ד סי' צט ס"ה בשם הריב"ש ולכאו' פליג אט"ז שם בשם מהרש"ל) וכ"ש לכאו' בבא למכרו דהרי נעשה בשביל הצרכנים.
אלא דיש לדון לכא' כל דבר לגופו דלענין מומרי "פינציה" יש לחקור אם בקבוקים ריקים נקראים דבר שבמנין דנהי דחשבינן ליה ע"פ המנין לכאו' אינו מפאת חשיבותו ויש לעיין לאחר שמלאו ביין (עיין בש"ך יו"ד ר"ס קי לענין קנקנים של עכו"מ) אי נחשב עדיין דבר שאינו חשוב מצד הבקבוק (דלכאו' התערובות נעשה אחר שמלאוהו ביין והתערובות הוא בחנויות וא"כ עלול להיות גם קבוע) אבל אי נימא כנ"ל לכאו' בטל חד בתרי כדין דבר יבש ביבש.
ולענין מומרי "הכתר" יש לחקור לכאו' מצד אחר דנהי דכסא וכ"ש ארון וכו' הוי דבר שבמנין אמנם צריך לראות דלכאו' אין עושין זאת ביום אחד אלא כל דבר הוא תהליך שנעשה בכמה ימים וא"כ יש לחקור בנעשה רק חלק בשבת אי אמרינן דהוי כבליעה בעלמא דל"א בהו דבר שבמנין או דאמרינן דהוי חלק ניכר מהדבר וכשפרט אחד חסר לא נחשב למאומה כמו"כ יש לחקור אי גמר הכלי מעשהו לדבר חשוב וצ"ע.
כמו"כ יש לעיין בשני הדוגמאות הנ"ל אי אפשר לתלות ולומר שאני אומר שנעשה בששת ימי המעשה ובזה צ"ע מהו ההגדרה שאנו תולין וכו' אי נעשה ספיקא דרבנן או שיש דין מיוחד בזה.
ולכאו' הדברים מבוארים וארוכים בספרי השו"ת של זמנינו ואדרבא בקשה ממי שיכול להרחיב הענין יפה בכל פרטי השאלות ויתברך מן השמים בכטו"ס.


אברהם העברי
הודעות: 892
הצטרף: 12 ספטמבר 2019, 20:00
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 195 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תוכחה, מחאה, חרם, מה הדרך?

שליחה על ידי אברהם העברי » אתמול, 19:42

אחד הבנים כתב:
02 אוגוסט 2020, 02:45
משבט הכהונא כתב:
02 אוגוסט 2020, 02:43
שאלה תמה
בדורות שעברו שהיו מחרימין בן אדם בנידוי כשעבר על דיני התורה בפהרסיה היו מפרסמין את שמו וכו'
האם זה לא כלל שלא יקנו ממנו וכו' ככל חרם צרכנות
מה פתאום שלא יקנו ממנו?
הלהורגו אתה אומר?
אלא שאין הוא מצטרף לדברים שבקדושה וכדומה ותו לא.
ואם יודע כבודו אחרת יודיע נא.

פלא שלא הביאוהו עד כה - רמב"ם פ"ז מהלכ' ת"ת
הלכה ד
מהו המנהג שינהוג המנודה בעצמו ושנוהגין עמו מנודה אסור לספר ולכבס כאבל כל ימי נידויו ואין מזמנין עליו ולא כוללין אותו בעשרה לכל דבר שצריך עשרה ולא יושבין עמו בארבע אמות אבל שונה הוא לאחרים ושונין לו ונשכר ושוכר ואם מת בנידוי בית דין שולחין ומניחין אבן אל ארונו כלומר שהן רוגמין אותו לפי שהוא מובדל מן הציבור ואין צריך לומר שאין מספידין אותו ואין מלוין את מטתו.

הלכה ה
יותר עליו המוחרם שאינו שונה לאחרים ואין שונין לו אבל שונה הוא לעצמו שלא ישכח תלמודו ואינו נשכר ואין נשכרין לו ואין נושאין ונותנין עמו ואין מתעסקין עמו אלא מעט עסק כדי פרנסתו.


בחור_צעיר
הודעות: 178
הצטרף: 13 יולי 2018, 00:34
נתן תודה: 73 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תוכחה, מחאה, חרם, מה הדרך?

שליחה על ידי בחור_צעיר » אתמול, 20:14

שמאל דוחה וימין מקרבת. ואם אחת מהן חסרה כולם מפסידים.


בחור_צעיר
הודעות: 178
הצטרף: 13 יולי 2018, 00:34
נתן תודה: 73 פעמים
קיבל תודה: 28 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תוכחה, מחאה, חרם, מה הדרך?

שליחה על ידי בחור_צעיר » אתמול, 20:18

חרם ללא ניסיון הידברות והחזרה בתשובה- יוביל למוחרמים לחטוא יותר.
חוסר במחאה כלשהי יגרום לחוטא להמשיך לחטוא.

צריך את האיזון בין קירוב לריחוק. שיהיה ברור לאנשים שאנו מרחיקים אותם מאיתנו עקב מעשיהם. ושיהיה ברור להם שאנחנו עושים זאת גם מאהבה אליהם, ונסביר להם בנועם כמה יהיה להם טוב אם הם יתנו לנשמה שלהם מה שהיא רוצה - לעשות טוב, להעלות את המציאות אל תכליתה, שזה אומר לקיים את דבר ה'.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Bing [Bot] | 3 אורחים