ספרא אמר אמר:אתה מתכוין מן הסתם לזה הבעש''ט.png
כליטאי - זה מאד מאד צורם לי.ספרא אמר אמר:אתה מתכוין מן הסתם לזה הבעש''ט.png
השאלה למה זה צורם, לדוגמא אם היו אומרים כן על הגר"א זה גם היה צורם לך? אם התשובה היא כן אפשר להבין שזה צורם לך, אבל אם התשובה היא לא אז זה צורם לך בגלל שאתה לא חסיד.אברך אמר:כליטאי - זה מאד מאד צורם לי.ספרא אמר אמר:אתה מתכוין מן הסתם לזה הבעש''ט.png
ספרא אמר אמר:האם מישהו יודע על מקור לדברי הגר"א הנודעים
שעם תנאים הוא יוכל לדבר אבל לא יוכל לעמוד במחיצת אדם שחי בתקופת הנביאים
היכן מקור השמועה הנ"ל
מצאתי את הסיפור, והוא כתוב קצת אחרת (המחבר ז"ל היה רב גדול ואיש דייקן). אם מישהו מתעניין, אשלח את הניסוח המדויק (למרות שזכרתי נכון).ספרא אמר אמר:אתה מתכוין מן הסתם לזה הבעש''ט.png
גם אם היו אומרים כן על הרמב"ם, רב אשי, או רבינו הקדוש.שניאור אמר:השאלה למה זה צורם, לדוגמא אם היו אומרים כן על הגר"א זה גם היה צורם לך? אם התשובה היא כן אפשר להבין שזה צורם לך, אבל אם התשובה היא לא אז זה צורם לך בגלל שאתה לא חסיד.אברך אמר:כליטאי - זה מאד מאד צורם לי.ספרא אמר אמר:אתה מתכוין מן הסתם לזה הבעש''ט.png
ספרא אמר אמר:אתה מתכוין מן הסתם לזה הבעש''ט.png
ידוע כאשר הרה''ק בעל נפה''ח וישב ושמע איך שדיברו על הגר''א מה הוא גודל גדלותו נענה ואמר 'אולי כהרשב''א', ודי בזהשניאור אמר:השאלה למה זה צורם, לדוגמא אם היו אומרים כן על הגר"א זה גם היה צורם לך? אם התשובה היא כן אפשר להבין שזה צורם לך, אבל אם התשובה היא לא אז זה צורם לך בגלל שאתה לא חסיד.אברך אמר:כליטאי - זה מאד מאד צורם לי.ספרא אמר אמר:אתה מתכוין מן הסתם לזה הבעש''ט.png
אל תמנע טוב מבעליוHaimL אמר:מצאתי את הסיפור, והוא כתוב קצת אחרת (המחבר ז"ל היה רב גדול ואיש דייקן). אם מישהו מתעניין, אשלח את הניסוח המדויק (למרות שזכרתי נכון).ספרא אמר אמר:אתה מתכוין מן הסתם לזה הבעש''ט.png
עכשיו גם שמתי לב מהיכן הנוסח השני לקוח. בין לסמוך על המחבר שיח שרפי קדש לבין לסמוך על הנוסח שאני הבאתי, נראה לי שבכל זאת הנוסח שהבאתי דייקא טפי.
אברך אמר:כליטאי - זה מאד מאד צורם לי.ספרא אמר אמר:אתה מתכוין מן הסתם לזה הבעש''ט.png
אבי חי אמר:גם אם היו אומרים כן על הרמב"ם, רב אשי, או רבינו הקדוש.שניאור אמר:השאלה למה זה צורם, לדוגמא אם היו אומרים כן על הגר"א זה גם היה צורם לך? אם התשובה היא כן אפשר להבין שזה צורם לך, אבל אם התשובה היא לא אז זה צורם לך בגלל שאתה לא חסיד.אברך אמר:כליטאי - זה מאד מאד צורם לי.
לא כ"כ כי זה לא נכון, אלא כי זה לא הגיוני. דהיינו, לדון מה היה גדול פלוני אילו היה בדור פלוני זה לא אמור לעניין אותנו, כי הקב"ה הוריד אותו לעולם בדורו ולא בדור אחר, וגדלותו ומעלתו נקבעת ע"פ מה שהיה בדורו, ולא ע"פ מה שהיה יכול להיות בדור אחר או בתנאים אחרים.
ואם הכוונה לומר שהבעש"ט כפי שהוא בדורו היה גדול כהאבוה"ק, אלו דברים משונים עד מאד וצורמים כל אוזן.
לענ"ד כוונת הדברים (אם נאמרו) היא לומר שהבעש"ט היה אדם השלם, דהיינו ששכל האומר אינו תופס כאילו היה בו איזה חסרון, ומנקודת מבט זו הוא דומה לגדולים ביותר שבכל דור. ואכתי צ"ע.
עוד דבר שצורם אוזן ליטאית הוא שלא מצינו סגנון שבחים כזה על גדו"י בכל הדורות, אבל זה כבר עניין של סגנון.
ומה הנפק"מ בזה "בדורותיו - יש מרבותינו דורשים אותו לשבח, כל שכן שאלו היה בדור צדיקים היה צדיק יותר, ויש שדורשים אותו לגנאי, לפי דורו היה צדיק, ואלו היה בדורו של אברהם לא היה נחשב לכלום" [רש"י תחילת פרשת נח].אבי חי אמר:לא כ"כ כי זה לא נכון, אלא כי זה לא הגיוני. דהיינו, לדון מה היה גדול פלוני אילו היה בדור פלוני זה לא אמור לעניין אותנו, כי הקב"ה הוריד אותו לעולם בדורו ולא בדור אחר, וגדלותו ומעלתו נקבעת ע"פ מה שהיה בדורו, ולא ע"פ מה שהיה יכול להיות בדור אחר או בתנאים אחרים.
יפה מאד. מה זה קשור לדבריי? וכי הטענה היתה שהבעש"ט אמר כן על עצמו?טוביה פריד אמר:השבוע מישהו העלה באשכול "התנגדות על חסידות ברסלב קובץ על שבחי גדולי ישראל על עצמם.
viewtopic.php?f=185&t=12328&start=360
דחד יומא אמר:ומה הנפק"מ בזה "בדורותיו - יש מרבותינו דורשים אותו לשבח, כל שכן שאלו היה בדור צדיקים היה צדיק יותר, ויש שדורשים אותו לגנאי, לפי דורו היה צדיק, ואלו היה בדורו של אברהם לא היה נחשב לכלום" [רש"י תחילת פרשת נח].אבי חי אמר:לא כ"כ כי זה לא נכון, אלא כי זה לא הגיוני. דהיינו, לדון מה היה גדול פלוני אילו היה בדור פלוני זה לא אמור לעניין אותנו, כי הקב"ה הוריד אותו לעולם בדורו ולא בדור אחר, וגדלותו ומעלתו נקבעת ע"פ מה שהיה בדורו, ולא ע"פ מה שהיה יכול להיות בדור אחר או בתנאים אחרים.
וכנראה כוונת בעל המימרא הנ"ל היא לדרג את מעלת הבעש"ט,אבי חי אמר:דחד יומא אמר:ומה הנפק"מ בזה "בדורותיו - יש מרבותינו דורשים אותו לשבח, כל שכן שאלו היה בדור צדיקים היה צדיק יותר, ויש שדורשים אותו לגנאי, לפי דורו היה צדיק, ואלו היה בדורו של אברהם לא היה נחשב לכלום" [רש"י תחילת פרשת נח].אבי חי אמר:לא כ"כ כי זה לא נכון, אלא כי זה לא הגיוני. דהיינו, לדון מה היה גדול פלוני אילו היה בדור פלוני זה לא אמור לעניין אותנו, כי הקב"ה הוריד אותו לעולם בדורו ולא בדור אחר, וגדלותו ומעלתו נקבעת ע"פ מה שהיה בדורו, ולא ע"פ מה שהיה יכול להיות בדור אחר או בתנאים אחרים.
שם הכוונה ל'דרג' את גדלותו של נח, ודנים אם לפרש הפסוק הנאמר בו כשבח גדול מאד, או כסיוג השבח.
מתוך "לקוטי ספורים", של הרב חיים מרדכי פרלוב זצ"ל.מתלבט אמר:אל תמנע טוב מבעליוHaimL אמר:מצאתי את הסיפור, והוא כתוב קצת אחרת (המחבר ז"ל היה רב גדול ואיש דייקן). אם מישהו מתעניין, אשלח את הניסוח המדויק (למרות שזכרתי נכון).ספרא אמר אמר:אתה מתכוין מן הסתם לזה הבעש''ט.png
עכשיו גם שמתי לב מהיכן הנוסח השני לקוח. בין לסמוך על המחבר שיח שרפי קדש לבין לסמוך על הנוסח שאני הבאתי, נראה לי שבכל זאת הנוסח שהבאתי דייקא טפי.
דחד יומא אמר:וכנראה כוונת בעל המימרא הנ"ל היא לדרג את מעלת הבעש"ט,אבי חי אמר:דחד יומא אמר:
[אגב אני ליטאי מתנגד, וגם עלי קשה ההשוואה של אי מי מגדולי ישראל לאבות הקדושים].
מתלבט אמר:ידוע כאשר הרה''ק בעל נפה''ח וישב ושמע איך שדיברו על הגר''א מה הוא גודל גדלותו נענה ואמר 'אולי כהרשב''א', ודי בזה
חכם באשי אמר:מתלבט אמר:ידוע כאשר הרה''ק בעל נפה''ח וישב ושמע איך שדיברו על הגר''א מה הוא גודל גדלותו נענה ואמר 'אולי כהרשב''א', ודי בזה
אין לזה שום מקור מוסמך.
חכם באשי אמר:מתלבט אמר:ידוע כאשר הרה''ק בעל נפה''ח וישב ושמע איך שדיברו על הגר''א מה הוא גודל גדלותו נענה ואמר 'אולי כהרשב''א', ודי בזה
אין לזה שום מקור מוסמך.