יש ערבוב גדול לדעתי, בכוונת הרמב"ם שכל אחד יכול להיות כמשה
יש שתי מערכות באדם, שני קוים שחוצים אותו
אחד מחלק בין ימין ושמאל
ואחד מחלק בין מעלה ומטה
אחד הנושא שלו הוא - צדקות
השני הנושא שלו הוא - גדלות
אף אחד בעולם לא יכול להבטיח לך שתוכל להיות כמשה רבנו, כי התורה מעידה - 'לא קם'
כל אחד קיבל משמים את המקום שלו בכלל ישראל, בהיסטוריה, בציבור, ביחיד
לא יהיה עוד משה רבנו כי לא צריך עוד יציאת מצרים, וכמו שלא יהיו עוד אבות, כי אין קוראים אבות אלא שלשה [מכאן שיש פירוש אחר במושג מתי יגיעו מעשי למעשי אבותי - והפירוש האמיתי מובן מתוכו].
משל למה הדבר דומה.
לגנרל וחייל.
לשניהם יש בחירה, אבל החייל הוא קטן, והגנרל גדול
החייל יכול להיות נאמן למולדתו והוא יכול להיות בוגד, אבל בין הבגידה ובין הנאמנות, לא מעלות ולא מורידות מדי הרבה, כי כמה הוא כבר יכול להועיל וכמה הוא כבר יכול להזיק
לעומת זה, הגנרל, המרחב של הבחירה שלו - גדול
הוא יכול להיות נאמן, ואז להוביל את הצבא בצורה טובה, להועיל לכל הממלכה ולהגן עליה
והוא יכול להיות בוגד, למסור סודות לאויב וכו' וכו'.
בקיצור, גם החייל וגם הגנרל, יכולים להיות 100% צדיקים, ו 100% רשעים.
אבל לעולם מרחב הבחירה של הגנרל תהיה הרבה יותר גדולה.
ולא בהכרח שהחייל מסוגל להיות גדול כמו גנרל, אבל הוא בודאי יכול להיות צדיק.
רק שהגנרל יהיה צדיק גדול, והחייל יהיה צדיק קטן.
אותו הדבר,
כל אחד יכול להיות צדיק כמשה או רשע כירבעם
אבל לא גדול כמשה, וכן, גם לא גדול כירבעם...