כל אחד יכול להיות כמשה - האמנם?

נושאים שונים

מ אלישע
הודעות: 82
הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל אחד יכול להיות כמשה - האמנם?

שליחה על ידי מ אלישע » 16 אוקטובר 2020, 02:18

אהרן הכהן, אמרו חז"ל שהם שוים.
שמואל הנביא, לכאורה שקול כמשה ואהרן, (אבל בזוה"ק מבואר שאינו כפשוטו)
שלמה המלך כנ"ל (יש אומרים שמ"ש לא קם כמותו לא דיבר על מלכים)


נבשר
הודעות: 2291
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 639 פעמים
קיבל תודה: 585 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל אחד יכול להיות כמשה - האמנם?

שליחה על ידי נבשר » 16 אוקטובר 2020, 02:22

מ אלישע כתב:
16 אוקטובר 2020, 02:18
אהרן הכהן, אמרו חז"ל שהם שוים.
שמואל הנביא, לכאורה שקול כמשה ואהרן, (אבל בזוה"ק מבואר שאינו כפשוטו)
שלמה המלך כנ"ל (יש אומרים שמ"ש לא קם כמותו לא דיבר על מלכים)
כתוב שהוא "שקול כ". קודם כל "שקול" ב' הוא כמוהו.


מ אלישע
הודעות: 82
הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל אחד יכול להיות כמשה - האמנם?

שליחה על ידי מ אלישע » 16 אוקטובר 2020, 02:30

לא הבנתי.
במכילתא פרשת החודש הזה לכם ג.
אל משה ואל אהרן מגיד ששניהם שקולין,
כיוצא בדבר שמים וארץ שקולין כאחד זה כזה.
כיוצא בדבר אברהם יצחק ויעקב שקולין כאחד
כיוצא בדבר כבד את אביך ואת אמך ששניהם שקולין זה כזה.

ויש מקום לדייק כאן בלשונות, ולא נ"ל


מ אלישע
הודעות: 82
הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל אחד יכול להיות כמשה - האמנם?

שליחה על ידי מ אלישע » 16 אוקטובר 2020, 02:42

אומנם יש בחינות שונות ומקום מיוחד לכל אחד
(לכאורה משמע במסכת תענית שמשה רבינו לא שימש בשמונה בגדים,
ומשנע שיש נעלה שקיבל אהרן אחיו)

ויש המובא בגמרא "משה שפיר קאמרת" עכ"פ מכונה כאן ת"ח בכינוי "משה"


פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
הודעות: 874
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 640 פעמים
קיבל תודה: 118 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל אחד יכול להיות כמשה - האמנם?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 16 אוקטובר 2020, 12:26

הבדלי כוחות.PNG
דברי הגרמ"מ פרבשטין שליט"א בספר בתורתו יהגה (פלק) חלק ד
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


אליעזר ג
הודעות: 1289
הצטרף: 30 מרץ 2020, 00:09
נתן תודה: 53 פעמים
קיבל תודה: 212 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל אחד יכול להיות כמשה - האמנם?

שליחה על ידי אליעזר ג » 17 אוקטובר 2020, 20:56

אין חכמה כתב:
16 אוקטובר 2020, 01:44
אליעזר ג כתב:
15 אוקטובר 2020, 23:22
לישועתך קויתי השם כתב:
15 אוקטובר 2020, 23:11

לא ברור שלא מתיחסים גם לתוצאות
בעולם האמת מודדים את האמת ומה לאמת ולמתנות שאדם קיבל , אם פלוני קיבל כלים יותר טובים , או תנאי סביבה יותר טובים וכדומה ,אין שם את מבחן התוצאה השקרי ,אם כי הבוחר בטוב כמעט תמיד יזכה לתוצאות ,אבל כפי ערך דורו.
ברמב"ם אי' שהאדם זוכה בעוה"ב
לפי גודל מעשיו ורוב חכמתו
ולכאו' עניין הבחירה כלול במעשיו
וחכמתו מדובר על עניין אחר
ועל פניו עיקרו בתוצאה
[אף שיש מקום להתווכח]

חוכמתו היא תוצאה שניתנת מאת השם במציאה לחידודי ובמתנה לאוקמי גירסא ,ועצם המציאה והמתנה תלוי בבחירתו. 
 


אין חכמה
הודעות: 1691
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 114 פעמים
קיבל תודה: 177 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל אחד יכול להיות כמשה - האמנם?

שליחה על ידי אין חכמה » 18 אוקטובר 2020, 00:37

אליעזר ג כתב:
17 אוקטובר 2020, 20:56
אין חכמה כתב:
16 אוקטובר 2020, 01:44
אליעזר ג כתב:
15 אוקטובר 2020, 23:22

בעולם האמת מודדים את האמת ומה לאמת ולמתנות שאדם קיבל , אם פלוני קיבל כלים יותר טובים , או תנאי סביבה יותר טובים וכדומה ,אין שם את מבחן התוצאה השקרי ,אם כי הבוחר בטוב כמעט תמיד יזכה לתוצאות ,אבל כפי ערך דורו.
ברמב"ם אי' שהאדם זוכה בעוה"ב
לפי גודל מעשיו ורוב חכמתו
ולכאו' עניין הבחירה כלול במעשיו
וחכמתו מדובר על עניין אחר
ועל פניו עיקרו בתוצאה
[אף שיש מקום להתווכח]
חוכמתו היא תוצאה שניתנת מאת השם במציאה לחידודי ובמתנה לאוקמי גירסא ,ועצם המציאה והמתנה תלוי בבחירתו. 
אמת
אבל עצם החלוקה של החכמה מגודל מעשיו והתליה של השכר בדבר שחלק גדול ממנו אינו נתון לבחירה [היינו גודל החכמה] מורה לכאורה שיש משמעות בעוה"ב לעצם מציאות החכמה
וכל החכם מחברו גדול הימנו בקבלת השכר
אם כי ודאי שאין זה הפרמטר היחיד כפי שהדגיש הרמב"ם שיש עניין של גודל מעשיו ויש עניין של רוב חכמתו
כמובן שלא ניתן להגיע לחכמה בלא בחירה
אבל התלייה של השכר ברוב החכמה ולא בעצם מציאותה [ע"פ הבחירה] על פניו מראה כפי הנ"ל
[אם כי ניתן להתווכח ולטעון שהכוונה היא כפי ערך ההשקעה שהביאה לחכמה ואין הדברים נראין כלל]
 


משבט הכהונא
הודעות: 253
הצטרף: 06 ספטמבר 2019, 00:26
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 58 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל אחד יכול להיות כמשה - האמנם?

שליחה על ידי משבט הכהונא » 18 אוקטובר 2020, 14:18

ראיתי כל המגיבים עד השוה נראה לי שכולם מסכימים שסוף סוף משה רבינו ע"ה הוא המובחר שבאנושות וזה מפורש ברמב"ם והוא אחד מעיקרי האמונה אלא שיש בני אדם שלפי דרגתם הם יכולים למצות כל כוחם לעבודת השם וכמו עוד שדימו אותם למשה למרות שלא היה להם הנביאות ובודאי נביאות הוא מדריגה בדביקות שהוא גם כן חלק מהשלימות אבל יש נשמות בחי' ראש ויש בחי' עקביים וכל אחד צריך למצות כל כוחו לעבודת השם ואולי זה גם הפי' עליונים למעטה ותחתונים למעלה כי יש אחד שפה רואים גדלךותו אבל באמת יכול להיות שלא מיצה אפי' מחצית מכוחותיו וגם שזה מן השפה ולחוץ ולא לשמה אבל יש בני אדם שהשגתם פחותה אבל ממצים כל כוחותם לעבודת השם.
שוב מצאתי מפורש כן לכאורה במאור עיניים
מאור עיניים קדושים ג
כל זה מבואר במקום אחר וכאן באנו בקצרה לכן משה רבינו ע״ה השיג גם שער הנו״ן ומפרש הש״ס כולם נתנו למשה והיינו גם שער הנו״ן דהיינו שהבין חוץ מא׳ שאין בכח והשיגו וזהו השגת שער הנו״ן והנה אף דכתיב (דברים ל״ד, י׳) ולא קם נביא עוד בישראל כמשה בנבואות לא קם אבל יכול להיות כ״א שיבא למדרגת משה בצדקתו כמבואר במדרש אין לך דור שאין בו כמשה וכו׳ ויוכל להכניס דרך השערים הנ״ל. וזהו דבר אל בני ישראל קדושים תהיו שכולם יהיו קדושים וידבקו החומר אל הצורה ויתעלו למקום הקדושה על ידי שאו ידיכם קודש כאמור ועל ידי נו״ן שערי בינה שנבראו יוכל לשער ולהשיג מה שבכחם להשיג ועד״ז נקראים שערי בינה כי נודע בשערים שעלה כל חד כפום מה דמשער בליביה ועל ידי השערים כולם יכנסו לפנים ואמר יכול כמוני שישיגו גם שער הנו״ן הוא עצם אלהותו יתברך שמו ת״ל כי קדוש אני ה׳ קדושתי למעלה כו׳ ר״ל אף שתשיגו השער הנו״ן היא השגה שאני למעלה מקדושתכם ואינו מושג כלל זהו עצם ההשגה אבל לא שתשיגו אלהותו כי לא יראני האדם וחי והבן:


E. W
הודעות: 66
הצטרף: 04 יוני 2020, 22:14
נתן תודה: 41 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: כל אחד יכול להיות כמשה - האמנם?

שליחה על ידי E. W » 18 אוקטובר 2020, 14:35

הרד"ק ביואל פ"ג פסוק א' מביא מהרמב"ם,"שלא תבוא לאדם הנבואה ואפילו עם התלמדות, אלא אם כן קדם לו טבע בעת היצירה" הרי להדיה מבואר שאדם שלא נולד עם טבע מסויים, לא יוכל לעולם להיות נביא! אפי' שיעשה את כל המקסימום מצדו... ובוודאי שנבואה דרגה גבוהה בדבקות.
ועיין שם בהמשך שכותב שם "שלעתיד לבוא יהיו בהם מעלות זה למעלה מזה, כמו שהיו בנביאים שעברו, עד שאולי יהיה בהם כמשה רבינו" ....


רב אחא
הודעות: 21
הצטרף: 22 אפריל 2020, 00:15
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: כל אחד יכול להיות כמשה - האמנם?

שליחה על ידי רב אחא » 20 אוקטובר 2020, 20:26

ספר וסופר כתב:
15 אוקטובר 2020, 01:52
משה זכה וזיכה, ירבעם חטא והחטיא

וצ"ע במשנה עצמה כנ"ל, וכן ברמב"ם מה מיוחד בענין של זכה וזיכה
ביאור הענין פשוט שהמזכה את הרבים זכויותיו כנגד כל המתזכים, וכל המצוות ממתן תורה נזקפות לזכות מרע"ה.


מסתפק במועט
הודעות: 34
הצטרף: 13 אוקטובר 2020, 18:26
נתן תודה: 16 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: כל אחד יכול להיות כמשה - האמנם?

שליחה על ידי מסתפק במועט » 20 אוקטובר 2020, 22:59

רב אחא כתב:
20 אוקטובר 2020, 20:26
ספר וסופר כתב:
15 אוקטובר 2020, 01:52
משה זכה וזיכה, ירבעם חטא והחטיא

וצ"ע במשנה עצמה כנ"ל, וכן ברמב"ם מה מיוחד בענין של זכה וזיכה
ביאור הענין פשוט שהמזכה את הרבים זכויותיו כנגד כל המתזכים, וכל המצוות ממתן תורה נזקפות לזכות מרע"ה.
ייש"כ. אולי הדברים מתבארים לאור דברי חוה"ל בשער הבטחון שרק המזכה את הבריות ומכשירם לעבודת ה' זוכה לעוה"ב בזכות ולא בחסד.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: ששמואל | 3 אורחים