נשתנו הטבעים - רשימה

זוזו

משתמש ותיק
מצאתי את כל אלו שהיום המציאות היא לא כך:

מסולקת דמים כל כד' חודש של יולדת
רואה כל ג"ח חודשים ראשונים של עיבור
צרעת באכילת בשר ודגים (מג"א קעג)
יולדת לח' התינוק לא יחיה
יולדת לט' או ז'
לא יהיה עקר בשהיית נקבים (עי' חזו"א אבה"ע יב ד)
הקזת דם שהיה רפואה
טריפות של בהמות שאינם חיים יב' חודש
הרמב"ם בפיהמ"ש (בכורות פ"ח מ"ב) כתב שהיוצא דופן בהכרח תמות האם ע"י זה, והביאו שמה התוס' יום טוב. אג"מ כ' שנשתנו הטבעיים בזה.
שו"ע סי' שלא - בזמן חכמי הגמ' אם לא היו רוחצים את הולד לפני המילה ולאחר המילה וביום שלישי למילה במים חמין היה מסוכן; לפיכך נזקקו לכתוב משפטו כשחל להיות בשבת; והאידנא לא נהגו ברחיצה כלל, ודינו לרחוץ בשבת, אם רצו, כדין רחיצת כל אדם - ובמ"ב אסבר טעמיה דנשתנו הטבעיים.
שו"ע שלו ג - שמ"ר שורפין הצמחים נפ"מ להטיל בשבת. בתפא"י (כלכלת שבת מלאכת הזורע) כתב, שהן עתה אומרים חכמי האגרונומיה שמי רגלים טובים מאד לזיבול הקרקע בהם (כשיטת היראים שאסר)
מג"א קעט ח - דנשתנו הטבעים גבי אכל מאכל ולא אכל מלח יהיה לו ריח הפה

האם יש עוד?
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
יש ספר שלם שנקרא "השתנות הטבעים בהלכה", עי"ש (ובחלק ה'תוספתא' לספר יש קונטרס מהגרז"נ זצ"ל)
 

שמעיה

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
רוב נשים רואות בעונת ווסתן.
כיום זה מיעוט דמיעוט. כי נשתנו הטבעים.
שמעתי בשם כמה מוצי''ם, שחזרו הטבעים ונשתנו למעמדן הראשון.

 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
אבר כיונה אמר:
יש ספר שלם שנקרא "השתנות הטבעים בהלכה", עי"ש (ובחלק ה'תוספתא' לספר יש קונטרס מהגרז"נ זצ"ל)

ספר עב כרס  שחיבר הרב פרופסור נריה גוטל מקרית משה בירושלים
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
רוב נשים רואות בעונת ווסתן.
כיום זה מיעוט דמיעוט. כי נשתנו הטבעים.
שמעתי בשם כמה מוצי''ם, שחזרו הטבעים ונשתנו למעמדן הראשון.
אין לי מושג ממי שמעת. אבל זה לא נכון!
זה נכון שרוב הנשים רואות בסביבות ימי הפרישה. אבל רובא דרובא לא קובעות וסת.

ושאלתי על כך ת"ח חשוב שיש תחתיו כמה בתי הוראה והיה הדבר פשוט ומוחלט בעיניו.
 
 

חידוד

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
נעלמו השדים, לאלו הסוברים שהם היו קיימים בעבר.

זה נחשב שינוי טבע ?
בפשטות זה כמו כל מיני צמחים ובע"ח שנעלמו.
 

אבינועם

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
נעלמו השדים, לאלו הסוברים שהם היו קיימים בעבר.
אלו הסוברים...
'יזבחו לשדים לא אלוה' ככתוב בתורת משה.
וחז''ל האריכו ג''כ בזה, אין כאן מקום להרחיב ולהוכיח שהאמינו בהם חז''ל בבירור.
כך או כך, פיך אל ימהר לחרוץ משפט אף בעניין מקום השדים בזמן הזה. 
 

אבינועם

משתמש ותיק
זוזו אמר:
מצאתי את כל אלו שהיום המציאות היא לא כך:

מסולקת דמים כל כד' חודש של יולדת
רואה כל ג"ח חודשים ראשונים של עיבור
צרעת באכילת בשר ודגים (מג"א קעג)
יולדת לח' התינוק לא יחיה
יולדת לט' או ז'
לא יהיה עקר בשהיית נקבים (עי' חזו"א אבה"ע יב ד)
הקזת דם שהיה רפואה
טריפות של בהמות שאינם חיים יב' חודש
הרמב"ם בפיהמ"ש (בכורות פ"ח מ"ב) כתב שהיוצא דופן בהכרח תמות האם ע"י זה, והביאו שמה התוס' יום טוב. אג"מ כ' שנשתנו הטבעיים בזה.
שו"ע סי' שלא - בזמן חכמי הגמ' אם לא היו רוחצים את הולד לפני המילה ולאחר המילה וביום שלישי למילה במים חמין היה מסוכן; לפיכך נזקקו לכתוב משפטו כשחל להיות בשבת; והאידנא לא נהגו ברחיצה כלל, ודינו לרחוץ בשבת, אם רצו, כדין רחיצת כל אדם - ובמ"ב אסבר טעמיה דנשתנו הטבעיים.
שו"ע שלו ג - שמ"ר שורפין הצמחים נפ"מ להטיל בשבת. בתפא"י (כלכלת שבת מלאכת הזורע) כתב, שהן עתה אומרים חכמי האגרונומיה שמי רגלים טובים מאד לזיבול הקרקע בהם (כשיטת היראים שאסר)
מג"א קעט ח - דנשתנו הטבעים גבי אכל מאכל ולא אכל מלח יהיה לו ריח הפה

האם יש עוד?
נשתנו גם הטבעים בשאי''צ בדרך כלל לחבר את עצמותיו של תינוק שנולד, כמאמר המשנה שבת כב, ו 'ואין מעצבין את הקטן'.
 
 

שמעיה

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
שמעיה אמר:
מכל מלמדי השכלתי אמר:
רוב נשים רואות בעונת ווסתן.
כיום זה מיעוט דמיעוט. כי נשתנו הטבעים.
שמעתי בשם כמה מוצי''ם, שחזרו הטבעים ונשתנו למעמדן הראשון.
אין לי מושג ממי שמעת. אבל זה לא נכון!
זה נכון שרוב הנשים רואות בסביבות ימי הפרישה. אבל רובא דרובא לא קובעות וסת.

ושאלתי על כך ת"ח חשוב שיש תחתיו כמה בתי הוראה והיה הדבר פשוט ומוחלט בעיניו.
נו נו. יש כאן שמועה נגד שמועה, ולא הייתי ממהר לקבוע החלטית על נכונות או אי נכונות שמיעתי.
 
 

שמעיה

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
מנהל ב' אמר:
רשימת האזהרות הבאה ניתנה ע"י סמכות של מנהלי פורומים ומנהלים ראשים.
אזהרה ניתנה בעיקבות הודעה ששלחת: https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&p=192458#p192458.
מעירים לך שבחז"ל מבואר שהיו שדים, ואתה כותב בצורה מזלזלת כזו?
לא זכיתי להבין. הרמב''ם מספיק מקור סמכות?
הוא כתב באיגרת לגבי עניין חכמת המזלות
ואני יודע שאפשר שתחפשו ותמצאו דברי יחידים מחכמי האמת רבותינו ע"ה בתלמוד ובמשנה ובמדרשות, שדבריהם מראים שבעת תולדות של אדם גרמו הכוכבים כך וכך. אל יקשה זה בעיניכם, שאין דרך שנניח הלכה למעשה ונהדר אפירכי ואשינויי. וכן אין ראוי לאדם להניח דברים של דעת שכבר נתאמתו הראיות בהן, וינער כפיו מהן ויתלה בדברי יחיד מן החכמים ע"ה, שאפשר שנתעלם ממנו דבר באותה שעה, או שיש באותם הדברים רמז, או אמרם לפי שעה ומעשה שהיה.

הלא תראו שהרי כמה פסוקים מן התורה אינן כפשוטן. ולפי שנודע בראיות של דעת שאי אפשר שיהיה הדבר כפשוטו, תרגמו המתרגם עניין שהדעת סובלת אותו. ולעולם אל ישליך אדם דעתו אחריו כי העיניים הם לפנים לא לאחור. וכבר הגדתי לכם את לבי בדברי.
והלא הוא עצמו כתב את דעתו הנחרצת על השדים, למרות שוודאי היה ידוע לו שיש מקומות מספר שבהם בחז''ל מבואר שהיו שדים.

 
 

מנהל ב'

מנהל כללי
חבר צוות
מנהל תוכן
שמעיה אמר:
שמעיה אמר:
מנהל ב' אמר:
רשימת האזהרות הבאה ניתנה ע"י סמכות של מנהלי פורומים ומנהלים ראשים.
לא זכיתי להבין. הרמב''ם מספיק מקור סמכות?
הוא כתב באיגרת לגבי עניין חכמת המזלות
ואני יודע שאפשר שתחפשו ותמצאו דברי יחידים מחכמי האמת רבותינו ע"ה בתלמוד ובמשנה ובמדרשות, שדבריהם מראים שבעת תולדות של אדם גרמו הכוכבים כך וכך. אל יקשה זה בעיניכם, שאין דרך שנניח הלכה למעשה ונהדר אפירכי ואשינויי. וכן אין ראוי לאדם להניח דברים של דעת שכבר נתאמתו הראיות בהן, וינער כפיו מהן ויתלה בדברי יחיד מן החכמים ע"ה, שאפשר שנתעלם ממנו דבר באותה שעה, או שיש באותם הדברים רמז, או אמרם לפי שעה ומעשה שהיה.

הלא תראו שהרי כמה פסוקים מן התורה אינן כפשוטן. ולפי שנודע בראיות של דעת שאי אפשר שיהיה הדבר כפשוטו, תרגמו המתרגם עניין שהדעת סובלת אותו. ולעולם אל ישליך אדם דעתו אחריו כי העיניים הם לפנים לא לאחור. וכבר הגדתי לכם את לבי בדברי.
והלא הוא עצמו כתב את דעתו הנחרצת על השדים, למרות שוודאי היה ידוע לו שיש מקומות מספר שבהם בחז''ל מבואר שהיו שדים.
א. אודה ולא אבוש. לא מכיר את הרמב"ם לגבי שדים.
ב. אם מעירים לך שמבואר בחז"ל שלא כדבריך, מן היושר להשיב שדבריך נסמכים על הרמב"ם, וא"כ הקושיא עליו ולא עליך, ולא לכתוב
אם היו אי פעם קיימים
טבעי ההמוניים המאמינים לבדיות והזיות כעין אלו
שנראה כאילו דברי חז"ל מבחינתך כלא היו.
 

שמעיה

משתמש ותיק
מנהל ב' אמר:
א. אודה ולא אבוש. לא מכיר את הרמב"ם לגבי שדים.
ב. אם מעירים לך שמבואר בחז"ל שלא כדבריך, מן היושר להשיב שדבריך נסמכים על הרמב"ם, וא"כ הקושיא עליו ולא עליך, ולא לכתוב
אם היו אי פעם קיימים
טבעי ההמוניים המאמינים לבדיות והזיות כעין אלו
שנראה כאילו דברי חז"ל מבחינתך כלא היו.
תודה.
חס לי לומר שדברי חז''ל מבחינתי כלא היו. וכמדומה ולא התייחסתי כלל לאותה הודעה שהביאה את דברי התורה וחז''ל, אלא לאותו כותב שביקש לומר ששדים קיימים גם היום. סברה הנפוצה בעיקר בין בני דודינו הערביים חלושי המזג ורפי הדעת. על כך כתבתי, שבין לשיטת הרמב''ם ודעימיה ששדים לא היו, בין לשיטת אלו הסוברים שהשדים היו גם היו אך נעלמו מן העולם, צריך לומר שטבע המאמינים לבדיות והזיות לא השתנה, עד כדי שהם מאמינים שבזמנינו השדים חיים ובועטים.
 

כותר

משתמש ותיק
רבי יואל מסאטמר אמר זאת בדרך מליצה על ה'חזקות'
שבחזקה "אין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו" - נשתנו הטבעים וכיום מעיז.
רק החזקה ש"אין אדם פורע תוך זמנו" בזה לא נשתנו הטבעים.
 

האמת?

משתמש רגיל
מישהו יכול ליתן טעם מהו נשתנו הטבעים?
כלומר בפן המחקרי של הדבר מה קרה יום אחד שנשתנו טבעיהן של בני האדם?
 
יש עוד כמה שלא הוזכרו. איתא דנסתמו לאבימלך שני נקבים של זרע ושל קטנים, ואמר מרנא החזו''א זללה''ה דכהיום נשתנה הטבע בזה.

תלתא קני הוו. חולין מה. וראה שיחת חולין שם.
דריסה בציפרניים המוציאה ארס.
 

בעל כנפיים

משתמש ותיק
האמת? אמר:
מישהו יכול ליתן טעם מהו נשתנו הטבעים?
כלומר בפן המחקרי של הדבר מה קרה יום אחד שנשתנו טבעיהן של בני האדם?

כמובן שמסתבר שארע בצורה של שינויים קטנים, וכיום לאחר למעלה מאלף שנה אנו רואים את ההבדלים.
בחלק מהדברים השינוי ייתכן גנטית, ואף סביר.
חלק יכול להיות תלוי בגורמים סביבתיים.
חלק יותר קשה להסביר, כמו למשל החזו"א על שני הנקבים.
 

דברי יושר

משתמש ותיק
זוזו אמר:
הרמב"ם בפיהמ"ש (בכורות פ"ח מ"ב) כתב שהיוצא דופן בהכרח תמות האם ע"י זה, והביאו שמה התוס' יום טוב. אג"מ כ' שנשתנו הטבעיים בזה.
לכאו' אי"צ בזה לשינוי הטבעים,
אלא מספיק לומר שכך היה בזמנם ע"פ הידע הרפואי שהיה אז, וכיום התחדשו דרכים לעצור דימומים ולאחות רקמות וכדו'.
 

אור החכמה

משתמש ותיק
אבינועם אמר:
שמעיה אמר:
נעלמו השדים, לאלו הסוברים שהם היו קיימים בעבר.
אלו הסוברים...
'יזבחו לשדים לא אלוה' ככתוב בתורת משה.
וחז''ל האריכו ג''כ בזה, אין כאן מקום להרחיב ולהוכיח שהאמינו בהם חז''ל בבירור.
כך או כך, פיך אל ימהר לחרוץ משפט אף בעניין מקום השדים בזמן הזה. 

ראה מה שמובא מהרה"ק מקאצק זי"ע:

ספר אמת ואמונה קוצק - עמוד ק 
רבינו ז"ל יישב דעת הרמב"ם שכתב שאין מצויים שדים והלא בגמרא נמצא הרבה על כך ואמר כי אמנם מקודם היו. רק אחרי שפסק הרמב"ם שאין מצויים גם בשמים פסקו הכי, ולכן עכשו אינם בנמצא:
 

האמת?

משתמש רגיל
אור עולם אמר:
לחברונערס שבינינו:
אין לבדות ההשתנות מליבנו בלתי אם יוכח"...
למה רק לחברונער'ס אפשר גם לתלמידי תלמידיהם :)
ובקיצור: המהרי"ק (שורש ע"ב) ידוע... אולי בזכות חברון... יש כמה אנשים הטוענים לכתר שהם מצאו אותו...
 

nls

משתמש ותיק
האמת? אמר:
מישהו יכול ליתן טעם מהו נשתנו הטבעים?
כלומר בפן המחקרי של הדבר מה קרה יום אחד שנשתנו טבעיהן של בני האדם?



עד לפני 30 שנה קרו לזה מיקרו אבולוציה ז"א שברמה המולקולרית אדם עובר שינויים הנקראים מוטציות (מקריות או לא מקריות זה עוד מתווכחים) שככל הנראה קשורים בקשר הדוק למקום לזמן ולעוד תכונות שקיימות אצל אנשים עם אורח חיים דומה והגוף שהוא בריאה חכמה שאין למעלה ממנה "מתאים" את עצמו לאותו אקלים שבו הוא נמצא (תראה כמה קשה למדענים להוציא מהפה את המילים שהבורא מחייה אותנו) יש לציין שמקרו אבולוציה דהיינו שפעם הנשר היה תנין ויום אחד הוא מאוד מאוד רצה לעוף ולכן הוא גידל כנפיים לפי רוב ככל חכמי המדע המודרני היום הוא סיפורי פיות שלא ברור איך הם נכנסו לכל פקולטה למדעים במדינות המתקדמות (למרות שאני לא מודד את עצמי לפי כמה מדענים אומרים ככה או ככה, אני רוצה להמשיך את דרכם של אבותינו שראו את הקב"ה בהתבוננות של שכל ישר ללא מחשבות כמה זה יחייב אותם להגיע למסקנה הזאת...), היום יותר נפוצה הגישה שזה נקרא אפי-גנטיקה דהיינו שכל התכונות הקיימות היום בכל אדם בעולם כבר היו קיימות ב"אב הקדמון" שלנו והם חבויות ומחכות לצאת כשיהיה צורך בהם (סתם מעניין לציין שאותו "אב קדמון" לפי החוקרים הוא בן בערך 5,000 שנה, מדהים אה?), יש על זה הרבה חומר 
 
חלק עליון תַחתִית