הנהלת "פורום לתורה" מאחלת לכל חו"ר שנה טובה ומתוקה, שנת בריאות ושלווה. שימלא ה' לבנו משאלות טובות, וימלא משאלות לבנו לטובה. אכי"ר

אין בן דוד בא אלא בהיסח הדעת

נושאים שונים

פותח הנושא
מלמד להועיל
הודעות: 699
הצטרף: 10 יוני 2018, 10:41
נתן תודה: 339 פעמים
קיבל תודה: 227 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אין בן דוד בא אלא בהיסח הדעת

שליחה על ידי מלמד להועיל » 16 ספטמבר 2020, 01:51

בזממנו זה שרבו בו הצרות ואין לך יום שאין קללתו מרובה בו מחבירו, נתרבו דורשי רשומות לרמז ולדבר מעניני משיח,
ונשאלתי מאחד איך יבואר זה עם מה שאמרו אין בן דוד בא אלא בהיסח הדעת.
והנה, כמה דרכים למקום, אבל השבתי על אתר שזכורני לאחד מן המקובלים שביאר שאין הכוונה שאינו בא אלא בזמן שמסיחים את הדעת ממנו, אלא שמסיחים את הדעת מהענינים הרגילים בהם עסוקים. שהרי כבר אמרו חז"ל שאין בן דוד בא אלא בדור שכולו חייב או כולו זכאי, ולזה אמרו שאינו בא אלא בהיסח הדעת, כי או שיסיחו דעת מעבודת ה' ולא יעשו תשובה, או שיסיחו דעת מעניני עוה"ז ויעשו תשובה, ואז כשיהיה היסח הדעת לכאן או לכאן ויהיו או זכאים לגמרי או חייבים, אז בן דוד יבוא.
אלא מאי? - לא ידעתי לצטט מקור. אשמח לעזרתכם..
 


חייל של הרבי
הודעות: 254
הצטרף: 15 יולי 2020, 08:17
נתן תודה: 240 פעמים
קיבל תודה: 70 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אין בן דוד בא אלא בהיסח הדעת

שליחה על ידי חייל של הרבי » 16 ספטמבר 2020, 03:09

בלקוטי שיחות (בשני מקומות שונים) יש שני ביאורים שהם כעין מה שאתה אומר. הא' הוא שתמיד יש סיבות למה משיח לא יכול לבוא, וצריך להסיח את הדעת מהסיבות הללו ולהאמין בכל זאת שהוא יבוא עכשיו, וזהו ה'היסח הדעת', שמסיח את הדעת מהספקות באמונה בביאת המשיח. והב' הוא שיש להסיח את הדעת מן הטובות הגשמיות שתהיינה לעתיד לבוא, ולהתרכז בגילוי האלוקות שיהיה.

כמובן שהביאורים האלה הם ע"פ פנימיות העניינים, והפשט מבואר בגמרא וברש"י שהכוונה ב'היסח הדעת' הוא שלא יודעים בדיוק מתי יבוא.


אבינועם
הודעות: 211
הצטרף: 26 ינואר 2020, 13:42
נתן תודה: 91 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אין בן דוד בא אלא בהיסח הדעת

שליחה על ידי אבינועם » 16 ספטמבר 2020, 03:13

מלמד להועיל כתב:
16 ספטמבר 2020, 01:51
בזממנו זה שרבו בו הצרות ואין לך יום שאין קללתו מרובה בו מחבירו, נתרבו דורשי רשומות לרמז ולדבר מעניני משיח,
ונשאלתי מאחד איך יבואר זה עם מה שאמרו אין בן דוד בא אלא בהיסח הדעת.
והנה, כמה דרכים למקום, אבל השבתי על אתר שזכורני לאחד מן המקובלים שביאר שאין הכוונה שאינו בא אלא בזמן שמסיחים את הדעת ממנו, אלא שמסיחים את הדעת מהענינים הרגילים בהם עסוקים. שהרי כבר אמרו חז"ל שאין בן דוד בא אלא בדור שכולו חייב או כולו זכאי, ולזה אמרו שאינו בא אלא בהיסח הדעת, כי או שיסיחו דעת מעבודת ה' ולא יעשו תשובה, או שיסיחו דעת מעניני עוה"ז ויעשו תשובה, ואז כשיהיה היסח הדעת לכאן או לכאן ויהיו או זכאים לגמרי או חייבים, אז בן דוד יבוא.
אלא מאי? - לא ידעתי לצטט מקור. אשמח לעזרתכם..



הפשט הזה לא נכון.
כי איתא בהדיא בסנהדרין צז. :
כי הא דר' זירא כי הוה משכח רבנן דמעסקי ביה(-במשיח)  אמר להו במטותא בעינא מנייכו לא תרחקוה דתנינא ג' באין בהיסח הדעת אלו הן משיח מציאה ועקרב.
תו לא מידי.

ושאלתך במקומה עומדת, איך מסיחין דעת מהמשיח....

ברם, רש''י פירש בדברי הגמרא: דמעסקי ביה- לידע מתי יבא. עכ''ל.
ואם כן, כל הקפידא היא על מחשבי קיצין
והיינו דאמרינן בסנהדרין צז: תיפח עצמן של מחשבי קיצין.
אבל המחכה לו, עליה כתיב (ישעיה סד, ג) 
וּמֵעוֹלָ֥ם לֹא־שָׁמְע֖וּ לֹ֣א הֶאֱזִ֑ינוּ
עַ֣יִן לֹֽא־רָאָ֗תָה
אֱלֹהִים֙ זוּלָ֣תְךָ֔
יַעֲשֶׂ֖ה לִמְחַכֵּה־לֽוֹ׃
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אבר כיונה, יצחק ב | 6 אורחים