סמכות ספרי הקדמונים ללא מסורת

חזון ישעיהו

משתמש רגיל
זכורני שנוהגים לתלות את זה במחלוקת החזו"א והמשנ"ב, לגבי המאירי הלא מוסמך שהמשנ"ב מביא, והחזו"א אמר שכל הספרים האלו צריכים גם מסורת על עצם הספר וגם מסורת על האדם.

אם מישהו יודע משהו על נושא זה אשמח לשמוע מה גם שמה יגיד החזו"א על ספרים כמו שלנ"ל וכן החנוך ועוד רבים אחרים?

תודה מראש.
 

אבי חי

משתמש ותיק
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=24&t=12747

באמת מעניין אם לענין משקל להלכה מתייחסים לחינוך כמשקל פחות כלפי ראשונים ידועים. אמנם הרי הרבה ייחסוהו לרא"ה, ואולי סגי בזה להחשב מסורת שהמחבר שקול כגדולי רבותינו הראשונים. מעניין לראות מקורות בזה (גם לעצם הרעיון של מסורת על המחבר).
 

אבי חי

משתמש ותיק
איכא מאן דאמר אמר:
לגבי יחוסו לרא"ה כמדומני שההנחה המקובלת כיום בקרב העוסקים בנושא היא שאינו לרא"ה
וסמכותו של החינוך יכולה להמדד לפי עצם החיבור
כונתי היתה שגם אם אינו לרא"ה, חזינן מיהא שהתייחסו לספר כמי שמחברו גדול מאד, ומעין מ"ש כת"ר (אם הבנתי נכון) שאם יש לנו מסורת על ספר החינוך כספר חשוב, בכלל זה מסורת על גדלות מחברו, יהיה מי שיהיה. לכן מעניין אם יש מקורות למ"ש רבי @חזון ישעיהו שליט"א, דבעינן מסורת על המחבר חוץ ממסורת על הספר.
 
 

איכא מאן דאמר

משתמש ותיק
לכאורה הוא התכווין להיפך
שגם אחרי שאנו יודעים ממסורת שהחיבור אכן לאותו ראשון
יש לבדוק את היחס לאותו ראשון
אך כמובן שהיחס לספר בצורה מכבדת מאוד על ידי גדולי הדורות, היא ההוכחה האמיתית לגדלות המחבר
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
חזון ישעיהו אמר:
זכורני שנוהגים לתלות את זה במחלוקת החזו"א והמשנ"ב, לגבי המאירי הלא מוסמך שהמשנ"ב מביא, והחזו"א אמר שכל הספרים האלו צריכים גם מסורת על עצם הספר וגם מסורת על האדם.

אם מישהו יודע משהו על נושא זה אשמח לשמוע מה גם שמה יגיד החזו"א על ספרים כמו שלנ"ל וכן החנוך ועוד רבים אחרים?

תודה מראש.
א''א לשאול את זה בפורום
כי אין שום מסורת וחזקת נאמנות לניקים......
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
חזון ישעיהו אמר:
איך אתה מעז לזלזל כך בדעת החזו"א. תתבייש לך.
צריך לעשות עבודת שטח בספרי החזו''א, ולראות כיצד הוא מתייחס לראשונים הנדפסים מחדש, כי לפעמים הוא שמח על מציאה שמצא בהם כדבריו וסומך עליהם.
 
 

נחמן הלוי

משתמש ותיק
ראיתי לא מזמן ספר בשפ מסורת התורה שבעל פה לרב שלמה זלמן הבלין, שם הוא טוען כי החזון איש דיבר רק לגבי הכרעה על פי רוב ראשונים, בצירוף ראשונים שהתגלו מכת"י, וטענתו שאיננו יכולים לדעת כמה ראשונים באותו זמן סברו אחרת אלא שלא הגיעו דבריהם לידינו, ולכן יש ללכת לפי הראשונים העיקריים הידועים. ושם מוכיח שהחזון איש עצמו הסתמך על הרשב"א (כמדומני איזה שער בהלכות טהרה) שנתגלה מכתב יד
 
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
אמנם הרי הרבה ייחסוהו לרא"ה,
ראה בהקדמת המנ"ח מכון ירושלים, שם הוכיח המהדיר דוד מצגר בראיות רבות שהרא"ה אינו המחבר (בין השאר, מכך שהחינוך נסתר לפחות י"ד פעם מדברי הרא"ה).
אבל יש אצל רבותינו ציטוטים מהחינוך לאין מספר, ולכאורה אין שום חסרון בזה שמחברו עלום שם, וכנ"ל גם הכלבו ועוד.
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
חזון ישעיהו אמר:
זכורני שנוהגים לתלות את זה במחלוקת החזו"א והמשנ"ב, לגבי המאירי הלא מוסמך שהמשנ"ב מביא, והחזו"א אמר שכל הספרים האלו צריכים גם מסורת על עצם הספר וגם מסורת על האדם.

אם מישהו יודע משהו על נושא זה אשמח לשמוע מה גם שמה יגיד החזו"א על ספרים כמו שלנ"ל וכן החנוך ועוד רבים אחרים?

תודה מראש.

אין מחלוקת משנ"ב וחזו"א מפורשת לגבי המאירי, המשנ"ב מביא מאירי, והחזו"א באופן כללי התנגד לכת"י.
המאירי הובא בשיטמ"ק, ולא נתגלה כעת מחדש עם הופעת כת"י, כך שלא בטוח שדברי החזו"א נסובים ע"ז.
צריך לדעת כמה המשנ"ב נותן משקל לדבריו, אם המשנ"ב מביא משהו ממנו כשמסכים איתו זה משהו אחד, ואם הוא מעמיד אותו בתור דעה נגדית לפוסקים זה דבר אחר.
ובכלל כשהחזו"א התנגד לכת"י, לא בטוח שהוא התכוין כנגד פוסק בר סמכא וכבד משקל כמו המשנ"ב, שיש לו שיקול הדעת מה להביא ומה לא, גם הב"י הביא כת"י, כוונת החזו"א היא שאין להכניס אותם לשוק בסמכות מחלטת כאחד מהראשונים לכל דבר, אלא הדברים צריכים בדיקה לגופם, והמשנ"ב יכול לבדוק דברים לגופם,
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
ונחנו מה אמר:
גם הב"י הביא כת"י,

זה לא קשור לנידון.
כמעט כל כתבי הראשונים היו בזמן הב"י בכתב יד
ואחד מהמטרות של ספר הבית יוסף מבואר בהקדמה בשביל להדפיס את הכת"י הנ"ל
אך אין זה נוגע לנידון כלל
שכן ברור שלפני הקמת הדפוס הכל היה בכתב יד
השאלה היא אם מדובר בכתבי יד מוכרים שעברו במסורת
או כתבי יד עלומים שנמצאו בגניזה ללא מסורת הדורות.
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
ונחנו מה אמר:
המאירי הובא בשיטמ"ק, ולא נתגלה כעת מחדש עם הופעת כת"י, כך שלא בטוח שדברי החזו"א נסובים ע"ז.
רק בב"ק ורק בשימ"ק. אילמלא השימ"ק לא היינו אודותיו כלל עד לפני כ-200 שנה. זה נקרא "נתגלה מחדש".
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
ונחנו מה אמר:
גם הב"י הביא כת"י,

זה לא קשור לנידון.
כמעט כל כתבי הראשונים היו בזמן הב"י בכתב יד
ואחד מהמטרות של ספר הבית יוסף מבואר בהקדמה בשביל להדפיס את הכת"י הנ"ל
אך אין זה נוגע לנידון כלל
שכן ברור שלפני הקמת הדפוס הכל היה בכתב יד
השאלה היא אם מדובר בכתבי יד מוכרים שעברו במסורת
או כתבי יד עלומים שנמצאו בגניזה ללא מסורת הדורות.
הב"י מביא כת"י עלומים, לפעמים בלי שמות בכלל
והפוסקים בהלכות טריפות מביאים דברים בכת"י בלי שמות בכלל, כגון ספר בדיקות כת"י, וזה כשדבריהם נראים להם
 

ונחנו מה

משתמש ותיק
שמש מרפא אמר:
ונחנו מה אמר:
המאירי הובא בשיטמ"ק, ולא נתגלה כעת מחדש עם הופעת כת"י, כך שלא בטוח שדברי החזו"א נסובים ע"ז.
רק בב"ק ורק בשימ"ק. אילמלא השימ"ק לא היינו אודותיו כלל עד לפני כ-200 שנה. זה נקרא "נתגלה מחדש".

מובא בשו"ת מהרי"ק החדשים סימן מו
ופי' בה הר"ם מאירי דחוששי' למעוט היכא דהוו עדים שם ואעפ"י שלא הזמינן, עכ"ל,
שו"ת משפטי שמואל שאלה כה (לפני 500 שנה)
וכן מצאתי לגדול אחד הרב מהר"ר מנחם לבית (יאיר) [מאירי] ז"ל בספר מגן אבות שחבר [ענין עשרים קא ע"א]
שות תורת אמת סימן א' מביא תשובה כת"י לר"ב אשכנזי שמפלפל בדברי המאירי בחידושיו, זה נראה שהכירוהו
ולמעשה לא רק המשנ"ב הביאו, חיפוש קצר בבר אילן יראה שהפוסקים שאחרי הוצאתו, הביאו אותו, ולמעשה דבריו פשטו בכל תפוצות ישראל
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
ונחנו מה אמר:
שמש מרפא אמר:
ונחנו מה אמר:
המאירי הובא בשיטמ"ק, ולא נתגלה כעת מחדש עם הופעת כת"י, כך שלא בטוח שדברי החזו"א נסובים ע"ז.
רק בב"ק ורק בשימ"ק. אילמלא השימ"ק לא היינו אודותיו כלל עד לפני כ-200 שנה. זה נקרא "נתגלה מחדש".

מובא בשו"ת מהרי"ק החדשים סימן מו
ופי' בה הר"ם מאירי דחוששי' למעוט היכא דהוו עדים שם ואעפ"י שלא הזמינן, עכ"ל,
שו"ת משפטי שמואל שאלה כה (לפני 500 שנה)
וכן מצאתי לגדול אחד הרב מהר"ר מנחם לבית (יאיר) [מאירי] ז"ל בספר מגן אבות שחבר [ענין עשרים קא ע"א]
שות תורת אמת סימן א' מביא תשובה כת"י לר"ב אשכנזי שמפלפל בדברי המאירי בחידושיו, זה נראה שהכירוהו
ולמעשה לא רק המשנ"ב הביאו, חיפוש קצר בבר אילן יראה שהפוסקים שאחרי הוצאתו, הביאו אותו, ולמעשה דבריו פשטו בכל תפוצות ישראל
מעניין. הסתמכתי על תא-שמע שכך כותב, חידוש בעיני שטעה בדבר כזה.
 
 
חלק עליון תַחתִית