שנאת מת

נושאים שונים

פותח הנושא
פרלמן משה
הודעות: 956
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:29
נתן תודה: 236 פעמים
קיבל תודה: 183 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

שנאת מת

שליחה על ידי פרלמן משה » 21 אוקטובר 2020, 14:53

מותר או אסור
 


DS054
הודעות: 29
הצטרף: 15 יולי 2020, 00:41
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 9 פעמים
סטטוס: מחובר

Re: שנאת מת

שליחה על ידי DS054 » 21 אוקטובר 2020, 15:00

לגבי לשה"ר אין איסור לא מדאורייתא ולא מדרבנן אלא יש חרם הקדמונים ע"ז, אני לא יודע אם ה"ה לגבי "לשנוא" אבל זה יכול להראות לנו את הכיוון.


סנגורן של ישראל
הודעות: 470
הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
נתן תודה: 281 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שנאת מת

שליחה על ידי סנגורן של ישראל » 21 אוקטובר 2020, 16:11

DS054 כתב:
21 אוקטובר 2020, 15:00
לגבי לשה"ר אין איסור לא מדאורייתא ולא מדרבנן אלא יש חרם הקדמונים ע"ז, אני לא יודע אם ה"ה לגבי "לשנוא" אבל זה יכול להראות לנו את הכיוון.
שמעתי בשם הג"ר דב לנדו, שהאיסור הוא להוציא שם רע על המתים, כלומר דבר שאינו נכון, אבל לשה"ר מותר. ושמעתי שכשהורה כן עשה בזה מעשה רב.
 


יושב אוהלים
הודעות: 3406
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 672 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שנאת מת

שליחה על ידי יושב אוהלים » 21 אוקטובר 2020, 16:29

סנגורן של ישראל כתב:
21 אוקטובר 2020, 16:11
שמעתי בשם הג"ר דב לנדו, שהאיסור הוא להוציא שם רע על המתים, כלומר דבר שאינו נכון, אבל לשה"ר מותר. ושמעתי שכשהורה כן עשה בזה מעשה רב.
משמעות הסיפור הוא שהגרד"ל סיפר על נפטר דבר שלולא שכבר נפטר היה אסור לאומרו משום איסור לשה"ר. זאת אומרת שלא היה בזה תועלת בסיפורו . שהרי לתועלת מותר לספר גם בחיים.
וכי הגרד"ל סתם סיפר דברי גנאי על מישהו ללא שום תועלת? אתמהה!
(אא"כ נאמר שעכשיו כן היה תועלת להורות הלכה זו שמותר לספר, אבל אילו היה מספרו כשהאדם היה בחיים איה"נ לא היה בזה שום תועלת, ואכן היה אסור). וצ"ע.


סנגורן של ישראל
הודעות: 470
הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 21:16
נתן תודה: 281 פעמים
קיבל תודה: 56 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שנאת מת

שליחה על ידי סנגורן של ישראל » 21 אוקטובר 2020, 16:33

יושב אוהלים כתב:
21 אוקטובר 2020, 16:29
סנגורן של ישראל כתב:
21 אוקטובר 2020, 16:11
שמעתי בשם הג"ר דב לנדו, שהאיסור הוא להוציא שם רע על המתים, כלומר דבר שאינו נכון, אבל לשה"ר מותר. ושמעתי שכשהורה כן עשה בזה מעשה רב.
משמעות הסיפור הוא שהגרד"ל סיפר על נפטר דבר שלולא שכבר נפטר היה אסור לאומרו משום איסור לשה"ר. זאת אומרת שלא היה בזה תועלת בסיפורו . שהרי לתועלת מותר לספר גם בחיים.
וכי הגרד"ל סתם סיפר דברי גנאי על מישהו ללא שום תועלת? אתמהה!
(אא"כ נאמר שעכשיו כן היה תועלת להורות הלכה זו שמותר לספר, אבל אילו היה מספרו כשהאדם היה בחיים איה"נ לא היה בזה שום תועלת, ואכן היה אסור). וצ"ע.
אולי כהצעתך. ועוד, שחוץ מתועלת יש עוד כללים לסיפור לשה"ר.
 


יושב אוהלים
הודעות: 3406
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 416 פעמים
קיבל תודה: 672 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שנאת מת

שליחה על ידי יושב אוהלים » 21 אוקטובר 2020, 16:36

סנגורן של ישראל כתב:
21 אוקטובר 2020, 16:33
חוץ מתועלת יש עוד כללים לסיפור לשה"ר
אם המספר באמת מכוון לתועלת איזה עוד כללים יש?


משה נפתלי
הודעות: 1004
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 305 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שנאת מת

שליחה על ידי משה נפתלי » 21 אוקטובר 2020, 17:25

פרלמן משה כתב:
21 אוקטובר 2020, 14:53
מותר או אסור?
כיון שמת לאו 'אחיך' הוא, כמו ששנינו בפ"ק דמכות אצל עדים זוממים.
 


אין חכמה
הודעות: 1801
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 215 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שנאת מת

שליחה על ידי אין חכמה » 22 אוקטובר 2020, 01:00

משה נפתלי כתב:
21 אוקטובר 2020, 17:25
פרלמן משה כתב:
21 אוקטובר 2020, 14:53
מותר או אסור?
כיון שמת לאו 'אחיך' הוא, כמו ששנינו בפ"ק דמכות אצל עדים זוממים.

ואילו גבי יבום קאמר קרא
אחיו המת
וכן גבי שאר קורבה דעריות
ומאי חזית דסמכת אהא
 


משה נפתלי
הודעות: 1004
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 78 פעמים
קיבל תודה: 305 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: שנאת מת

שליחה על ידי משה נפתלי » 22 אוקטובר 2020, 02:01

אין חכמה כתב:
22 אוקטובר 2020, 01:00
גבי יבום קאמר קרא 'אחיו המת', וכן גבי שאר קורבה דעריות, ומאי חזית דסמכת אהא?
שאלת רש"ש בפ"ק דסנהדרין על הא דאמרינן התם: אָמַר קְרָא: 'וְנִקְלָה אָחִיךָ לְעֵינֶיךָ' - כִּי מָחֵית, אַגַּבָּא דְחַיֵּי מָחֵית.
ומיישב: אח גשמי - אח הוא גם לאחר המות, אולם אח רוחני (אחיו הוא במצוות) – כיון שמת ונעשה חפשי מן התורה ומן המצוות בטלה האחוה.
 


אין חכמה
הודעות: 1801
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 117 פעמים
קיבל תודה: 215 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: שנאת מת

שליחה על ידי אין חכמה » 21 נובמבר 2020, 23:00

משה נפתלי כתב:
22 אוקטובר 2020, 02:01
אין חכמה כתב:
22 אוקטובר 2020, 01:00
גבי יבום קאמר קרא 'אחיו המת', וכן גבי שאר קורבה דעריות, ומאי חזית דסמכת אהא?
שאלת רש"ש בפ"ק דסנהדרין על הא דאמרינן התם: אָמַר קְרָא: 'וְנִקְלָה אָחִיךָ לְעֵינֶיךָ' - כִּי מָחֵית, אַגַּבָּא דְחַיֵּי מָחֵית.
ומיישב: אח גשמי - אח הוא גם לאחר המות, אולם אח רוחני (אחיו הוא במצוות) – כיון שמת ונעשה חפשי מן התורה ומן המצוות בטלה האחוה.
תשובת הרש"ש מחודשת
הפשטות היא שאין כאן שאלה כלל
ודאי שהוא אחיו גם אחר מיתה כדמצינו ביבום ובעריות
אבל גם במלקות וגם בעדים זוממים משמעות אחיו משמע שמדובר בהתייחסות לאדם קיים 
וע"כ אמרינן שצריך היות קיים 
יש להסתפק האם לא תשנא את אחיך משמע הכי או לא
אבל  לא מפני שאין אחווה לאחר מיתה
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • שנאת חינם למה מצוי יותר בעם ישראל
    על ידי הדרך סלולה » 20 יוני 2020, 22:45 » ב בית המדרש
    8 תגובות
    145 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי בן ראם
    21 יוני 2020, 11:05
  • שנאת חנם קמצא ובר קמצא
    על ידי בן יקר » 30 יולי 2020, 14:33 » ב נשא
    3 תגובות
    71 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יכילנא למימר
    30 יולי 2020, 15:42
  • שנאת חינם סיבה לסילוק השכינה?
    על ידי גמח » 30 יולי 2020, 15:40 » ב ד' תעניות, בין המצרים, תשעה באב
    12 תגובות
    171 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי משבט הכהונא
    31 יולי 2020, 01:14

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: יושב אוהלים | 6 אורחים