לישועתך קויתי השם
משתמש ותיק
איפה נמצא הש"ך הידוע המתיר להשתמש בחפץ של חבירו ללא רשות אם ברי לי שמסכים? תודה
חו”מ שנח, אלישועתך קויתי השם אמר:איפה נמצא הש"ך הידוע המתיר להשתמש בחפץ של חבירו ללא רשות אם ברי לי שמסכים? תודה
נראה לי שמנהג העולם כהש"ך גם אם מתכלה. מעניין למה?דעתו יפה אמר:יש מחלוקת בין הקצו' לנתי' אם צפוסקים כהש"ך או כתוס'.
ובשו"ע הרב עושה פשרה, שבדבר שמתכלה ע"י השימוש אסור, אבל אם אינו מתכלה מותר.
מנהג העולם, בדברים מעין אלו, חסר ערך, וכבר אמרו חז"ל רובם בגזל. בדברים מעין אלו רק מנהג ת"ח יהיה בר משמעות.לישועתך קויתי השם אמר:נראה לי שמנהג העולם כהש"ך גם אם מתכלה. מעניין למה?דעתו יפה אמר:יש מחלוקת בין הקצו' לנתי' אם צפוסקים כהש"ך או כתוס'.
ובשו"ע הרב עושה פשרה, שבדבר שמתכלה ע"י השימוש אסור, אבל אם אינו מתכלה מותר.
כונת המשנ"ב אינו לענין גזל, אלא כגון שני חברים בישיבה או שני אחים בבית, [או שני אסירים בבית הסוהר] והכין א' לעצמו ואין השני יכול להביא לו אחר [כגון בבית הסוהר הנ"ל], בזה אסור לו ליטול של חבירו כדי לטהר ידיו. כנ"ל.אבי חי אמר:אולי יש בנו"ט לציין לדברי המ"ב סי' א סק"ב
ומכל מקום, חלילה לעבור שום איסור עבור חסרון נטילת ידיים, כגון לעצור עצמו מלהשתין על ידי זה, או ליקח מים שהכין חבירו עבור עצמו, אם לא שברור לו שיתן תיכף תמורתם אחרים. ויש שנכשלין בזה.
הרי שאף במתכלה שרי, ואולי מים שאני.
לא הבנתי, למה אסור, מצד לא תונו? למה שבין חברים בישיבה לא יהיה משום גזל?דעתו יפה אמר:כונת המשנ"ב אינו לענין גזל, אלא כגון שני חברים בישיבה או שני אחים בבית, [או שני אסירים בבית הסוהר] והכין א' לעצמו ואין השני יכול להביא לו אחר [כגון בבית הסוהר הנ"ל], בזה אסור לו ליטול של חבירו כדי לטהר ידיו. כנ"ל.
אבי חי אמר:לא הבנתי, למה אסור, מצד לא תונו? למה שבין חברים בישיבה לא יהיה משום גזל?דעתו יפה אמר:כונת המשנ"ב אינו לענין גזל, אלא כגון שני חברים בישיבה או שני אחים בבית, [או שני אסירים בבית הסוהר] והכין א' לעצמו ואין השני יכול להביא לו אחר [כגון בבית הסוהר הנ"ל], בזה אסור לו ליטול של חבירו כדי לטהר ידיו. כנ"ל.
מעניין מאד לדון בזה בחו"מ (ומהאי טעמא כתבתי כמסתפק ולא כראיה). אך לא נ"ל שהטעם כאן הוא שמונע טהרה מהשני, אלא ש'לוקח' ממנו משהו, אם לא בגדרים של חו"מ, אז בהלכות התנהגות נורמלית ולא תונו.דעתו יפה אמר:משום שלכאו' המים שיכים לישיבה לאב הבית לבית האסורים ולא קנאו הא', ואסור ליטלו רק משום שע"י מעשיך ימנע טהרה מהשני, ואין מקום להרבות בטהרה על חשבון השני.
אבי חי אמר:מעניין מאד לדון בזה בחו"מ (ומהאי טעמא כתבתי כמסתפק ולא כראיה). אך לא נ"ל שהטעם כאן הוא שמונע טהרה מהשני, אלא ש'לוקח' ממנו משהו, אם לא בגדרים של חו"מ, אז בהלכות התנהגות נורמלית ולא תונו.דעתו יפה אמר:משום שלכאו' המים שיכים לישיבה לאב הבית לבית האסורים ולא קנאו הא', ואסור ליטלו רק משום שע"י מעשיך ימנע טהרה מהשני, ואין מקום להרבות בטהרה על חשבון השני.
אני הבנתי שאם לא יתן תיכף אין כאן אנן סהדי שהחבר מסכים. [ואדרבה, מסתמא אינו מסכים].לישועתך קויתי השם אמר:במ"ב כ' אם לא שברור לו שיתן תיכף תמורתן אחרים, ומהדגש על תיכף נ' שזה מצד טהרת השני.
מקבלאבי חי אמר:אני הבנתי שאם לא יתן תיכף אין כאן אנן סהדי שהחבר מסכים. [ואדרבה, מסתמא אינו מסכים].לישועתך קויתי השם אמר:במ"ב כ' אם לא שברור לו שיתן תיכף תמורתן אחרים, ומהדגש על תיכף נ' שזה מצד טהרת השני.