היכן המקור? דחוף!

נושאים שונים

מבקש אמת
הודעות: 2817
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 294 פעמים
קיבל תודה: 1094 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היכן המקור? דחוף!

שליחה על ידי מבקש אמת » 31 דצמבר 2019, 02:29

שלמה בן דוד 15 כתב:
30 דצמבר 2019, 22:30
מבקש אמת כתב:
11 אפריל 2019, 23:06
זקן ויושב בישיבה כתב:
11 אפריל 2019, 23:01

הרב וואזנער לא דיבר על 'גבריות' הוא דיבר על צניעות. כל מי שבעל הרגשה, יכול להרגיש שיש בכך חסרון שאשה נוהגת ברכב בפרהסיא ובתוך ים של רכבים. [ויש לחלק בין זה להנהגת גמל..]
בנוגע לסיפורים נוסח 'סיפר לי מישהו' מצטער מאוד אבל עד שאני לא רואה בעיניים את התשובה, הסיפור הוא כמאן דליתא.

מה בדיוק ההבדל בין נהיגה ברכב בפרהסיא בתוך ים של רכבים, לנהיגה בגמל בפרהסיא בתוך ים של גמלים?

תמיד התפלאתי כשהביאו ראייה מרכיבת גמלים בידי נשים (הדוגמא הידועה היא רבקה אמנו) לשאלה בנהיגת אישה על רכב
הרי בזמנם האפשרות היחידה לחצות מדבריות וודאיות היתה בעזרת גמל שהאישה תרכוב עליו או אישה אחרת תנהיג אותו אבל בדורינו המשוכלל שיש אפשרויות אחרות בלי שהאישה תצטרך לנהוג בעצמה אז מה הראיה שמותר?
וכל זאת בלי להכנס לעצם הדיון אם מותר או אסור. שמסתבר יותר שאין בזה איסור ממש אלא רגשות צניעות וכל מקום לפי ענינו
אולי בנוגע לגמל אתה צודק, אבל לא בנוגע לחמור, שם אפשר לרתום אותו (או סוס) לעגלה ושהאשה תיסע בעגלה.

אבל כפי שכתבת אין טעם להתווכח בענין זה, כי זה תלוי בעיני המתבונן. בכל העולם בימינו - עכ"פ זה המערבי בו מצויים רכבים - אף אחד לא רואה בנהיגה מעשה גברי כלל וכלל, והאומר כן אינו אלא מן המתמיהין. רק אצל הערביים שסוגרים נשותיהם בבית ולא מרשים להם אפילו להוציא דרכון בלי רשות הבעל אסור לנשים לנהוג, ואפילו אצלם התירו לפני כמה שנים (בערב הסעודית).
 

ערכים:


יושב אוהלים
הודעות: 1901
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 295 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: היכן המקור? דחוף!

שליחה על ידי יושב אוהלים » 31 דצמבר 2019, 11:12

היכן איתא בגמ' שכלבים אינם אוהבים לשתות יין??

(עיין כאן לסיפור נפלא שקשור להנ"ל)


יהודה בן יעקב
הודעות: 246
הצטרף: 22 אוגוסט 2016, 00:54
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 96 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היכן המקור? דחוף!

שליחה על ידי יהודה בן יעקב » 31 דצמבר 2019, 13:06

ראש השנה ד, א
אלא מעתה הא דכתיב "ועל מרא שמיא התרוממת ולמאניא די ביתיה היתיו קדמך ואנת ורברבנך שגלתך ולחנתך חמרא שתין בהון", ואי שגל כלבתא היא כלבתא בת משתיא חמרא היא ?


יושב אוהלים
הודעות: 1901
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 295 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: היכן המקור? דחוף!

שליחה על ידי יושב אוהלים » 31 דצמבר 2019, 13:16

יהודה בן יעקב כתב:
31 דצמבר 2019, 13:06
ראש השנה ד, א
אלא מעתה הא דכתיב "ועל מרא שמיא התרוממת ולמאניא די ביתיה היתיו קדמך ואנת ורברבנך שגלתך ולחנתך חמרא שתין בהון", ואי שגל כלבתא היא כלבתא בת משתיא חמרא היא ?

יישר כחכם!
(האם ראית את הסיפור שהבאתי מהגרח"ק שליט"א בעניין זה?)


יהודה בן יעקב
הודעות: 246
הצטרף: 22 אוגוסט 2016, 00:54
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 96 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היכן המקור? דחוף!

שליחה על ידי יהודה בן יעקב » 31 דצמבר 2019, 19:51

כן.
הידע לא שלי, אלא של פרוייקט השו"ת


שלמה בן דוד 15
הודעות: 236
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:42
נתן תודה: 630 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היכן המקור? דחוף!

שליחה על ידי שלמה בן דוד 15 » 01 ינואר 2020, 14:12

מבקש אמת כתב:
31 דצמבר 2019, 02:29
שלמה בן דוד 15 כתב:
30 דצמבר 2019, 22:30
מבקש אמת כתב:
11 אפריל 2019, 23:06


מה בדיוק ההבדל בין נהיגה ברכב בפרהסיא בתוך ים של רכבים, לנהיגה בגמל בפרהסיא בתוך ים של גמלים?

תמיד התפלאתי כשהביאו ראייה מרכיבת גמלים בידי נשים (הדוגמא הידועה היא רבקה אמנו) לשאלה בנהיגת אישה על רכב
הרי בזמנם האפשרות היחידה לחצות מדבריות וודאיות היתה בעזרת גמל שהאישה תרכוב עליו או אישה אחרת תנהיג אותו אבל בדורינו המשוכלל שיש אפשרויות אחרות בלי שהאישה תצטרך לנהוג בעצמה אז מה הראיה שמותר?
וכל זאת בלי להכנס לעצם הדיון אם מותר או אסור. שמסתבר יותר שאין בזה איסור ממש אלא רגשות צניעות וכל מקום לפי ענינו
אולי בנוגע לגמל אתה צודק, אבל לא בנוגע לחמור, שם אפשר לרתום אותו (או סוס) לעגלה ושהאשה תיסע בעגלה.

אבל כפי שכתבת אין טעם להתווכח בענין זה, כי זה תלוי בעיני המתבונן. בכל העולם בימינו - עכ"פ זה המערבי בו מצויים רכבים - אף אחד לא רואה בנהיגה מעשה גברי כלל וכלל, והאומר כן אינו אלא מן המתמיהין. רק אצל הערביים שסוגרים נשותיהם בבית ולא מרשים להם אפילו להוציא דרכון בלי רשות הבעל אסור לנשים לנהוג, ואפילו אצלם התירו לפני כמה שנים (בערב הסעודית).

אתה שוכח שדרך העולם היתה לנהוג במקומות מסויימים עם גמל ובאחרים עם חמור. וכי הגיונך אומר שכל אישה שתרצה לעבור ממקום למקום תצטרך לרתום לחמור עגלה בעוד שאין דרך לרתום עגלה לחמור?! ולכן אם מדברים על הגיון אז תשתדל להיצמד להגיון

מה שכתבת שהרואה בנהיגה מעשה גברי אינו אלא מן המתמיהין. הזכירו באשכול בשם הרב וואזנר שבראיתו התמוהה (כך יוצא לדבריך) הבין שזהו מעשה גברי

 


מבקש אמת
הודעות: 2817
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 294 פעמים
קיבל תודה: 1094 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היכן המקור? דחוף!

שליחה על ידי מבקש אמת » 01 ינואר 2020, 15:41

שלמה בן דוד 15 כתב:
01 ינואר 2020, 14:12
מבקש אמת כתב:
31 דצמבר 2019, 02:29
שלמה בן דוד 15 כתב:
30 דצמבר 2019, 22:30


תמיד התפלאתי כשהביאו ראייה מרכיבת גמלים בידי נשים (הדוגמא הידועה היא רבקה אמנו) לשאלה בנהיגת אישה על רכב
הרי בזמנם האפשרות היחידה לחצות מדבריות וודאיות היתה בעזרת גמל שהאישה תרכוב עליו או אישה אחרת תנהיג אותו אבל בדורינו המשוכלל שיש אפשרויות אחרות בלי שהאישה תצטרך לנהוג בעצמה אז מה הראיה שמותר?
וכל זאת בלי להכנס לעצם הדיון אם מותר או אסור. שמסתבר יותר שאין בזה איסור ממש אלא רגשות צניעות וכל מקום לפי ענינו
אולי בנוגע לגמל אתה צודק, אבל לא בנוגע לחמור, שם אפשר לרתום אותו (או סוס) לעגלה ושהאשה תיסע בעגלה.

אבל כפי שכתבת אין טעם להתווכח בענין זה, כי זה תלוי בעיני המתבונן. בכל העולם בימינו - עכ"פ זה המערבי בו מצויים רכבים - אף אחד לא רואה בנהיגה מעשה גברי כלל וכלל, והאומר כן אינו אלא מן המתמיהין. רק אצל הערביים שסוגרים נשותיהם בבית ולא מרשים להם אפילו להוציא דרכון בלי רשות הבעל אסור לנשים לנהוג, ואפילו אצלם התירו לפני כמה שנים (בערב הסעודית).
אתה שוכח שדרך העולם היתה לנהוג במקומות מסויימים עם גמל ובאחרים עם חמור. וכי הגיונך אומר שכל אישה שתרצה לעבור ממקום למקום תצטרך לרתום לחמור עגלה בעוד שאין דרך לרתום עגלה לחמור?! ולכן אם מדברים על הגיון אז תשתדל להיצמד להגיון

מה שכתבת שהרואה בנהיגה מעשה גברי אינו אלא מן המתמיהין. הזכירו באשכול בשם הרב וואזנר שבראיתו התמוהה (כך יוצא לדבריך) הבין שזהו מעשה גברי

יפה, אז דרך העולם הוא שאדם מגיע למקומות שונים על ידי נהיגה עצמאית, ואינו נוסע במוניות שעולות הון רב, או מטריח אדם אחר להסיע אותו. (להזכירך, בחלק גדול מהעולם התחבורה הציבורית אינה מפותחת דיה בכדי להגיע ממקום למקום כדבעי. במקרה, הציבור החרדי בארץ גר בערים בהן התחבורה מפותחת וזמינה).

כתבתי שבכל העולם למעט זה הערבי רואים במי שאומר שנהיגה הוא מעשה גברי כמתמיה, ואכן העובדה שהרב וואזנר אמר כן לא תשנה את המציאות. אלא שהוא היה גר בבני ברק, שהיא סוג של מובלעת תרבותית עצמאית משאר העולם (יחד עם עוד כמה אזורים חרדיים בארץ), ושם באמת אינו מן המתמיהין, משום שהמוסכמות שם שונות.
(יש שם עוד כמה מוסכמות שנראות תמוהות בכל העולם המפותח בימינו, כמו העובדה שמקום בו גרים אנשים בעלי רמה אינטלקטואלית ונפשית גבוהה במיוחד הוא די מלוכלך, או שהאנשים בעלי הרמה הגבוהה הנ"ל נוהגים לעשן, מפחדים מכלבים, ולובשים כובעים באופנה שהיתה נהוגה לפני מאה שנה. נקטתי דברים אלו שאינם קשורים לדת, בכדי להראות שמדובר בתרבות בעלת מוסכמות חברתיות שונות גם בדברים שאינם קשורים לדת, וממילא אין לחשוב כביכול כל מוסכמה חברתית נגזרת ישירות מהתורה. ודו"ק).
 


שלמה בן דוד 15
הודעות: 236
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:42
נתן תודה: 630 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היכן המקור? דחוף!

שליחה על ידי שלמה בן דוד 15 » 02 ינואר 2020, 13:27

מבקש אמת כתב:
01 ינואר 2020, 15:41
שלמה בן דוד 15 כתב:
01 ינואר 2020, 14:12
מבקש אמת כתב:
31 דצמבר 2019, 02:29

אולי בנוגע לגמל אתה צודק, אבל לא בנוגע לחמור, שם אפשר לרתום אותו (או סוס) לעגלה ושהאשה תיסע בעגלה.

אבל כפי שכתבת אין טעם להתווכח בענין זה, כי זה תלוי בעיני המתבונן. בכל העולם בימינו - עכ"פ זה המערבי בו מצויים רכבים - אף אחד לא רואה בנהיגה מעשה גברי כלל וכלל, והאומר כן אינו אלא מן המתמיהין. רק אצל הערביים שסוגרים נשותיהם בבית ולא מרשים להם אפילו להוציא דרכון בלי רשות הבעל אסור לנשים לנהוג, ואפילו אצלם התירו לפני כמה שנים (בערב הסעודית).
אתה שוכח שדרך העולם היתה לנהוג במקומות מסויימים עם גמל ובאחרים עם חמור. וכי הגיונך אומר שכל אישה שתרצה לעבור ממקום למקום תצטרך לרתום לחמור עגלה בעוד שאין דרך לרתום עגלה לחמור?! ולכן אם מדברים על הגיון אז תשתדל להיצמד להגיון

מה שכתבת שהרואה בנהיגה מעשה גברי אינו אלא מן המתמיהין. הזכירו באשכול בשם הרב וואזנר שבראיתו התמוהה (כך יוצא לדבריך) הבין שזהו מעשה גברי

יפה, אז דרך העולם הוא שאדם מגיע למקומות שונים על ידי נהיגה עצמאית, ואינו נוסע במוניות שעולות הון רב, או מטריח אדם אחר להסיע אותו. (להזכירך, בחלק גדול מהעולם התחבורה הציבורית אינה מפותחת דיה בכדי להגיע ממקום למקום כדבעי. במקרה, הציבור החרדי בארץ גר בערים בהן התחבורה מפותחת וזמינה).

כתבתי שבכל העולם למעט זה הערבי רואים במי שאומר שנהיגה הוא מעשה גברי כמתמיה, ואכן העובדה שהרב וואזנר אמר כן לא תשנה את המציאות. אלא שהוא היה גר בבני ברק, שהיא סוג של מובלעת תרבותית עצמאית משאר העולם (יחד עם עוד כמה אזורים חרדיים בארץ), ושם באמת אינו מן המתמיהין, משום שהמוסכמות שם שונות.
(יש שם עוד כמה מוסכמות שנראות תמוהות בכל העולם המפותח בימינו, כמו העובדה שמקום בו גרים אנשים בעלי רמה אינטלקטואלית ונפשית גבוהה במיוחד הוא די מלוכלך, או שהאנשים בעלי הרמה הגבוהה הנ"ל נוהגים לעשן, מפחדים מכלבים, ולובשים כובעים באופנה שהיתה נהוגה לפני מאה שנה. נקטתי דברים אלו שאינם קשורים לדת, בכדי להראות שמדובר בתרבות בעלת מוסכמות חברתיות שונות גם בדברים שאינם קשורים לדת, וממילא אין לחשוב כביכול כל מוסכמה חברתית נגזרת ישירות מהתורה. ודו"ק).
 



פעם שלישית שאתה מתקשה להבין את דברי. חמור לא היה נהוג לרתום לעגלה. כיום רוב העולם לפחות חציו נוסע בתחבורה ציבורית.
תשתדל להצמד לאמת ולהמנע מהשוואות מופרכות


מבקש אמת
הודעות: 2817
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 294 פעמים
קיבל תודה: 1094 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היכן המקור? דחוף!

שליחה על ידי מבקש אמת » 02 ינואר 2020, 15:06

שלמה בן דוד 15 כתב:
02 ינואר 2020, 13:27
מבקש אמת כתב:
01 ינואר 2020, 15:41
שלמה בן דוד 15 כתב:
01 ינואר 2020, 14:12

אתה שוכח שדרך העולם היתה לנהוג במקומות מסויימים עם גמל ובאחרים עם חמור. וכי הגיונך אומר שכל אישה שתרצה לעבור ממקום למקום תצטרך לרתום לחמור עגלה בעוד שאין דרך לרתום עגלה לחמור?! ולכן אם מדברים על הגיון אז תשתדל להיצמד להגיון

מה שכתבת שהרואה בנהיגה מעשה גברי אינו אלא מן המתמיהין. הזכירו באשכול בשם הרב וואזנר שבראיתו התמוהה (כך יוצא לדבריך) הבין שזהו מעשה גברי
יפה, אז דרך העולם הוא שאדם מגיע למקומות שונים על ידי נהיגה עצמאית, ואינו נוסע במוניות שעולות הון רב, או מטריח אדם אחר להסיע אותו. (להזכירך, בחלק גדול מהעולם התחבורה הציבורית אינה מפותחת דיה בכדי להגיע ממקום למקום כדבעי. במקרה, הציבור החרדי בארץ גר בערים בהן התחבורה מפותחת וזמינה).

כתבתי שבכל העולם למעט זה הערבי רואים במי שאומר שנהיגה הוא מעשה גברי כמתמיה, ואכן העובדה שהרב וואזנר אמר כן לא תשנה את המציאות. אלא שהוא היה גר בבני ברק, שהיא סוג של מובלעת תרבותית עצמאית משאר העולם (יחד עם עוד כמה אזורים חרדיים בארץ), ושם באמת אינו מן המתמיהין, משום שהמוסכמות שם שונות.
(יש שם עוד כמה מוסכמות שנראות תמוהות בכל העולם המפותח בימינו, כמו העובדה שמקום בו גרים אנשים בעלי רמה אינטלקטואלית ונפשית גבוהה במיוחד הוא די מלוכלך, או שהאנשים בעלי הרמה הגבוהה הנ"ל נוהגים לעשן, מפחדים מכלבים, ולובשים כובעים באופנה שהיתה נהוגה לפני מאה שנה. נקטתי דברים אלו שאינם קשורים לדת, בכדי להראות שמדובר בתרבות בעלת מוסכמות חברתיות שונות גם בדברים שאינם קשורים לדת, וממילא אין לחשוב כביכול כל מוסכמה חברתית נגזרת ישירות מהתורה. ודו"ק).




פעם שלישית שאתה מתקשה להבין את דברי. חמור לא היה נהוג לרתום לעגלה. כיום רוב העולם לפחות חציו נוסע בתחבורה ציבורית.
תשתדל להצמד לאמת ולהמנע מהשוואות מופרכות

פעם שלישית שלא ענית על הטענה. אם אתה סובר שזו בעיה בעצם, מה יועיל המנהג. ואם כבר הולכים לפי המנהג, אז המנהג בכל העולם המפותח שכולם משתמשים ברכבים להגיע ממקום למקום, חלקם מדי יום ביומו וחלקם כל כמה ימים. 

אבל דומני שאין פה מה להתווכח. כל מי שטוען שנהיגה זה מעשה גברי כנראה לא יצא מגבולות השכונות החרדיות בארץ, ולא תופס מה מקובל בעולם בזמננו בענין זה (ולא, המוסכמות החברתיות החרדיות בארץ לא ניתנו מסיני ואינן מהוות קביעת הלכה).


יושב אוהלים
הודעות: 1901
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 295 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: היכן המקור? דחוף!

שליחה על ידי יושב אוהלים » 07 ינואר 2020, 21:12

בעניין עניית ברוך הוא וברוך שמו בברכות ההפטרה:
מה המקור\הטעם לזה שנוהגים (בכל בתי הכנסת האשכנזיים שהייתי ) בברכות הפטרה, שבברכה שלפני ההפטרה אין הציבור עונים ברוך הוא וברוך שמו , לא בתחילת הברכה ולא בסופו, ובברכות שלאחר ההפטרה בתחילת הברכה אין עונין ב"ה וב"ש ובסופי הברכות כן עונין.


הכהן
הודעות: 1309
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 370 פעמים
קיבל תודה: 389 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: היכן המקור? דחוף!

שליחה על ידי הכהן » 08 ינואר 2020, 19:58

מה במקור של "יש בתורה כח עליון להשיב נפש"?


אלימלך
הודעות: 1004
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 416 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היכן המקור? דחוף!

שליחה על ידי אלימלך » 08 ינואר 2020, 20:14

מסתמא מאחד ספרי החסידות, שורשו בפסוק 'תורת ה' תמימה משיבת נפש'


שלמה בן דוד 15
הודעות: 236
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:42
נתן תודה: 630 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היכן המקור? דחוף!

שליחה על ידי שלמה בן דוד 15 » 08 ינואר 2020, 20:17

הכהן כתב:
08 ינואר 2020, 19:58
מה במקור של "יש בתורה כח עליון להשיב נפש"?
לחן לא רע..

יש בתורה כח עליון להשיב נפש - כנגד חילות היצר על פי חז"ל בראתי יצר הרע בראתי תורה תבלין
בגוגל מצאתי ואשר "יש בהם כוח עליון להשיב נפש" - הרבי הנתיבות שלום מסלונים זצוק"ל


יהודי תמים
הודעות: 112
הצטרף: 05 ינואר 2020, 02:38
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היכן המקור? דחוף!

שליחה על ידי יהודי תמים » 13 ינואר 2020, 02:10

יש כמובן להיזהר מלתת כח עליון לדברים.
הכוונה שיש בה סגולה.


יושב אוהלים
הודעות: 1901
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 295 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

היכן המקור? דחוף! למה שאמר הגר"א על ספר מסילת ישרים

שליחה על ידי יושב אוהלים » 18 פברואר 2020, 04:16

שמעתי כמה פעמים וגם ראיתי מודפס באחד מהוצאות ספר מסילת ישרים, שהגר"א ז"ל אמר על ספר מסילת ישרים שבכל הספר (או אולי אמר עד מקום מסויים בספר)אין אפילו מילה אחת מיותרת
מישהו יודע איפה זה נמצא בכתבי הגר"א או בכתבי תלמידיו בשמו (ולכה"פ בספר מוסמך קדום שמביא את הדברים בשם הגר"א)


ביקורת תהיה
הודעות: 43
הצטרף: 07 אפריל 2019, 03:09
נתן תודה: 57 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היכן המקור? דחוף! למה שאמר הגר"א על ספר מסילת ישרים

שליחה על ידי ביקורת תהיה » 18 פברואר 2020, 17:28

יושב אוהלים כתב:
18 פברואר 2020, 04:16
שמעתי כמה פעמים וגם ראיתי מודפס באחד מהוצאות ספר מסילת ישרים, שהגר"א ז"ל אמר על ספר מסילת ישרים שבכל הספר (או אולי אמר עד מקום מסויים בספר)אין אפילו מילה אחת מיותרת
מישהו יודע איפה זה נמצא בכתבי הגר"א או בכתבי תלמידיו בשמו (ולכה"פ בספר מוסמך קדום שמביא את הדברים בשם הגר"א)

ר' יחזקאל סרנא בראש ספרו עיונים במסילת ישרים.

מצאתי גם: 
מוסף שבת קודש שלח תשס"ג משיחת הגר"ש אויערבך
ושמעתי פעם מרבי אריה לוין זצוק"ל ששמע מרבי זיסל זצוק"ל בשם רבי ישראל סלנטר זצוק"ל שהביא דוגמא להבין במעט את מה שידוע בשם הגר"א זצוקלה"ה שאין מילה ותיבה מיותרת במסילת ישרים וביאר רבי ישראל את יסוד החסידות ושורש העבודה כי אין זה סתם כפל מילים ....


יאיר
הודעות: 1175
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 261 פעמים
קיבל תודה: 327 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היכן המקור? דחוף!

שליחה על ידי יאיר » 19 פברואר 2020, 00:06

סיני ועוקר הרים כתב:
10 נובמבר 2018, 22:17
היכן המקור שנוהג הבעל לפתוח האר"ק בחודש התשיעי לעיבורה, והאם ראוי שיעשה כאן כמה פעמים?
מסתמא הוצאת הס"ת הוא בסוד הוצאת התינוק


יושב אוהלים
הודעות: 1901
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 295 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: היכן המקור? דחוף!

שליחה על ידי יושב אוהלים » 28 פברואר 2020, 07:27

יאיר כתב:
19 פברואר 2020, 00:06
מסתמא הוצאת הס"ת הוא בסוד הוצאת התינוק

לענ"ד הקלושה והעניה לא נראה שאפשר לומר "מסתמא" בדבר שהוא על פי סוד, אלא א"כ המסתמא הזה בנוי על פי יסודות מתוך ידעה והבנה ויסודות של חכמת הסוד בעצמה, ולא רק בגלל שזה הוצאה וזה הוצאה אמרינן שמסתמא זה המקשר ביניהם ע"פ סוד.


יושב אוהלים
הודעות: 1901
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 295 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: היכן המקור? דחוף!

שליחה על ידי יושב אוהלים » 28 פברואר 2020, 07:32

יאיר כתב:
19 פברואר 2020, 00:06
מסתמא הוצאת הס"ת הוא בסוד הוצאת התינוק

לענ"ד הקלושה והעניה, אף שאין לי אלא לקיטי וניצוצי של כמה גרגרים ופירורים זעירא דזעירא וגוצא דגוצי בענייני תורת הסוד מ"מ מאוד לא נראה שאפשר לומר "מסתמא" בדבר שהוא על פי סוד, אלא א"כ המסתמא הזה בנוי על פי יסודות מתוך ידיעה והבנה ויסודות של חכמת הסוד בעצמה, ולא רק בגלל שזה הוצאה וזה הוצאה אמרינן שמסתמא זה המקשר ביניהם ע"פ סוד.


יהודה בן יעקב
הודעות: 246
הצטרף: 22 אוגוסט 2016, 00:54
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 96 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היכן המקור? דחוף!

שליחה על ידי יהודה בן יעקב » 28 פברואר 2020, 14:06

ספר עבודת הקודש - מורה באצבע - סימן ג: 
ומנהג העיר שמי שנכנסה אשתו בחודש הט' לעיבורה, נזהר לעשות החדש ההוא מצות פתיחת ההיכל, והוא מנהג יפה ויש לו סמך על דרך האמת.


יושב אוהלים
הודעות: 1901
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 295 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: היכן המקור? דחוף! - "אין מצוה מכבה עבירה"

שליחה על ידי יושב אוהלים » 04 מרץ 2020, 18:44

מימי חיפשתי מקור בחז"ל למאמר זה ד"אין מצוה מכבה עברה", ולא זכיתי למצוא אותו:

עיין סוטה כא. דמיירי על צד ההפוך "עברה מכבה מצוה", אבל מובא בכמה ספרים בלשון הנ"ל דאין מצוה מכבה עבירה, לדוג' בספר הכתב והקבלה (דברים י, יז) וז"ל לא יקח שחד. לא יסיר כלל מעונש העברה בשביל זכות מצוה שעשה החוטא, כמאמרם אין מצוה מכבה עברה, ולזה אין לחוטא בטחון להנצל בשום זכות מן העונש, זולתי בתשובה שלמה, עכ"ל:

וחשבתי שאולי יש להביא לזה מקור מגמ' ברכות דף סא. תנו רבנן המרצה מעות לאשה מידו לידה כדי להסתכל בה אפילו יש בידו תורה ומעשים טובים כמשה רבינו לא ינקה מדינה של גיהנם שנאמר {משלי יא-כא} יד ליד לא ינקה רע לא ינקה מדינה של גיהנם:
הרי דקס"ד דאף אם חטא אם יש לו מצוות ומע"ט יגינו עליו מעונש, וקמ"ל דאין מצוה מכבה עברה.

אשמח מאוד אם מישהו יכול להאיר עיני למקור אחר בדברי חז"ל להאי מימרא.


יושב אוהלים
הודעות: 1901
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 295 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: היכן המקור? דחוף!

שליחה על ידי יושב אוהלים » 04 מרץ 2020, 21:02

 
יושב אוהלים כתב:
04 מרץ 2020, 18:44
מימי חיפשתי מקור בחז"ל דאין מצוה מכבה עבירה, ולא זכיתי למצוא אותו...

חשבתי שאולי יש להביא לזה מקור מגמ' ברכות דף סא. ...יד ליד לא ינקה:
משה נפתלי כתב:
אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: מָשָׁל לְאֶחָד שֶׁעָבַר עֲבֵרָה וְנָתַן לְזוֹנָה שְׂכָרָהּ, לֹא הִסְפִּיק לָצֵאת מִמֶּנָּה עַד שֶׁפְּגָעוֹ עָנִי אֶחָד וְאָמַר לוֹ: תֶּן לִי צְדָקָה! וְנָתַן לוֹ. חָשַׁב בְּעַצְמוֹ: אִלּוּלֵי לֹא רָצָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְכַפֵּר עֲוֹנוֹתַי לֹא הָיָה שׁוֹלֵחַ לִי אוֹתוֹ עָנִי לָתֶת לוֹ צְדָקָה, אֶלָּא כְּבָר כִּפֶּר לִי עַל אוֹתוֹ עָוֹן שֶׁעָשִׂיתִי. אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: רָשָׁע, לֹא תַּחְשֹׁב כָּךְ, אֶלָּא לֵךְ וּלְמַד מֵחָכְמָתוֹ שֶׁל שְׁלֹמֹה שֶׁנֶּאֱמַר: 'יָד לְיָד לֹא יִנָּקֶה רָּע'. (ילקוט שמעוני משלי יא,כא)


יאיר
הודעות: 1175
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 20:26
נתן תודה: 261 פעמים
קיבל תודה: 327 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היכן המקור? דחוף! - "אין מצוה מכבה עבירה"

שליחה על ידי יאיר » 04 מרץ 2020, 23:14

יושב אוהלים כתב:
04 מרץ 2020, 18:44
מימי חיפשתי מקור בחז"ל למאמר זה ד"אין מצוה מכבה עברה", ולא זכיתי למצוא אותו:

עיין סוטה כא. דמיירי על צד ההפוך "עברה מכבה מצוה", אבל מובא בכמה ספרים בלשון הנ"ל דאין מצוה מכבה עבירה, לדוג' בספר הכתב והקבלה (דברים י, יז) וז"ל לא יקח שחד. לא יסיר כלל מעונש העברה בשביל זכות מצוה שעשה החוטא, כמאמרם אין מצוה מכבה עברה, ולזה אין לחוטא בטחון להנצל בשום זכות מן העונש, זולתי בתשובה שלמה, עכ"ל:

וחשבתי שאולי יש להביא לזה מקור מגמ' ברכות דף סא. תנו רבנן המרצה מעות לאשה מידו לידה כדי להסתכל בה אפילו יש בידו תורה ומעשים טובים כמשה רבינו לא ינקה מדינה של גיהנם שנאמר {משלי יא-כא} יד ליד לא ינקה רע לא ינקה מדינה של גיהנם:
הרי דקס"ד דאף אם חטא אם יש לו מצוות ומע"ט יגינו עליו מעונש, וקמ"ל דאין מצוה מכבה עברה.

אשמח מאוד אם מישהו יכול להאיר עיני למקור אחר בדברי חז"ל להאי מימרא.
משנה באבות : "שכר מצוה מצוה ושכר עברה עברה" (יש כמובן עוד פירושים למשנה זו).

ועיין בספורנו (דברים י' י"ז):
וְלא יִקַּח שׁחַד. לא יָסִיר כְּלָל מֵענֶשׁ הָעֲבֵרָה בִּשְׁבִיל זְכוּת מִצְוָה שֶׁעָשָׂה הַחוטֵא, כְּאָמְרָם זַ"ל (סוטה כא, א) שֶׁאֵין מִצְוָה מְכַבָּה עֲבֵרָה. וְכָל זֶה יורֶה שֶׁלּא תִּבְטְחוּ, אִם תֶּחֶטְאוּ, לְהִנָּצֵל בְּשׁוּם זְכוּת מִן הָענֶשׁ כְּלָל, זוּלָתִי בַּתְּשׁוּבָה הַשְּׁלֵמָה.
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=156285#p156285
 


יושב אוהלים
הודעות: 1901
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 295 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: היכן המקור? דחוף!

שליחה על ידי יושב אוהלים » 05 מרץ 2020, 07:22

יאיר כתב:
04 מרץ 2020, 23:14
משנה באבות : "שכר מצוה מצוה ושכר עברה עברה" (יש כמובן עוד פירושים למשנה זו).
נא להסביר איך מפרשים המשנה הנ"ל שיהא משמעו שאין מצוה מכבה עבירה? ובשם מי הפירוש הזה?

יאיר כתב:
04 מרץ 2020, 23:14
ועיין בספורנו (דברים י' י"ז):
וְלא יִקַּח שׁחַד. לא יָסִיר כְּלָל מֵענֶשׁ הָעֲבֵרָה בִּשְׁבִיל זְכוּת מִצְוָה שֶׁעָשָׂה הַחוטֵא, כְּאָמְרָם זַ"ל (סוטה כא, א) שֶׁאֵין מִצְוָה מְכַבָּה עֲבֵרָה. וְכָל זֶה יורֶה שֶׁלּא תִּבְטְחוּ, אִם תֶּחֶטְאוּ, לְהִנָּצֵל בְּשׁוּם זְכוּת מִן הָענֶשׁ כְּלָל, זוּלָתִי בַּתְּשׁוּבָה הַשְּׁלֵמָה.
זה בדיוק מה שציטטתי בדברי מספר הכתב והקבלה, וכנראה שהוא מצטט את הספורנו ולא שמתי לב.
ואכן הספורנו זה מקור קדום, אבל בלשונו הוא כותב "כְּאָמְרָם זַ"ל (סוטה כא, א) שֶׁאֵין מִצְוָה מְכַבָּה עֲבֵרָה." וזה פלא, כי לא כתוב כן בגמ' בסוטה שם. והנראה שהמקור בסוגריים אינו מהספורנו עצמו אלא מהמדפיס, ושוב חזרנו לשאלנו איפה אמרוה חז"ל לדבר זה?


יצחק בן חיים
הודעות: 58
הצטרף: 20 נובמבר 2018, 01:21
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היכן המקור? דחוף!

שליחה על ידי יצחק בן חיים » 08 מרץ 2020, 21:14

וע"ע מש"כ המהר"ל דרך פ"ה מכ"ב וז"ל:
והרמב"ם ז"ל מפרש מה שאמר כאן ולא יקח שוחד אין ענינו שלא יקח שוחד להטות הדין, כי זה מן השטות שירוחק מן הש"י מה שלא יצוייר ואף לא ידומה כי איך ינתן לו שוחד ומה יהיה השוחד, אבל ענינו הוא שלא יקח שוחד הטובות כמו שיעשה האדם אלף טובות ורעה אחת שלא ימחול לו הש"י העבירה ההוא לרוב טובותיו ויחסר לו מאלף טובותיו טובה אחת או יותר, אבל יענש על זאת הרעה האחת ויגמלהו על הטובות ההם כולם וזהו לא יקח שוחד, והוא כמו לא ישא פנים שיענש הגדול במעלות על דבר מועט כמו שנענש משה רבינו וכו'.
ויש מקשים על דבריו מה שאמרו במסכת סוטה (כ"א, א') עבירה מכבה מצוה מכל שכן שהמצוה מכבה העבירה, וזה שלא כדברי הרמב"ם ז"ל שאמר שלא ימחול לו הקב"ה עבירה אחת לרוב טובותיו והרי המצוה מכבה עבירה.
וקושיא של כלום היא דמה שמצוה מכבה עבירה היינו כשהקב"ה נותן לו שכר בשביל המצוה או שמגין עליו בשביל המצוה בזה מכבה עונש העבירה, וכך להיפך העבירה מכבה המצוה שאם ראוי שיבא עליו טוב בשביל המצוה העונש שבא בשביל העבירה מכבה הטוב, אף על גב שדבר הזה גורם הרבה פעמים שלא יבא עליו טוב ולא יבא עליו רע ונשאר בינוני, מכל מקום אין דבר זה שלוקח הקב"ה המצוה תחת העונש רק שמצד המצוה ראוי שיהיה לו שכר ובשביל העבירה ראוי שיהיה לו פורענות והאחד מכבה את חבירו וישאר בלא טוב ובלא רע. ואין להקשות סוף סוף יבא המצוה במקום העבירה, דבר זה אין קושיא כי המדה הזאת באדם בינוני, אבל אם אינו בינוני רק הוא צדיק שהקב"ה משלם לצדיק חטאיו בעולם הזה ושכר מצותיו לעולם הבא, אז אין מצו' מכבה העבירה שאין הקב"ה נותן לו שכר מצות בעולם הזה, ועל זה אמר שאין הקב"ה מנכה אחת ממצותיו שהם לו בעולם הזה נגד החטא שלא יביא עליו עונש בעולם הזה על אחד מחטאיו. ועוד שהמצוה שהיא מכבה עבירה אין פירושו שמכבה העבירה מכל וכל, רק נשאר המצוה ונשאר ג"כ העבירה, ואם עשה עבירה ומצוה עבדין ליה יום טוב בשביל המצוה ויום רע בשביל העבירה. ואם לא היה העבירה היה לו הכל טוב בשביל המצוה ואם לא היה המצוה היה לו הכל רע בשביל העבירה, עכשיו עבדינן ליה יום טוב ויום רע כדאיתא בפרק קמא דקידושין (ל"ט, ב') דקאמר דעבדינן לי' יום טוב ויום ביש. אע"ג דרש"י ז"ל לא פירש כך מ"מ כך עיקר הפירוש, על זה אמר שאין הקדוש ב"ה לוקח המצוה שלא יעשה יום ביש כלל ולא יום טוב כלל ואם כן היה לוקח המצוה כנגד העבירה. אבל על דבריו קשיא דמה הכל שלו דקאמר, דודאי הוא נתינת טעם על ולא יקח שוחד ג"כ. אבל לפירוש אשר אמרנו כי השוחד ר"ל שיש אל הש"י כבוד מן הנבראים כלם כי הכל ברא לכבודו, ועל זה אמר שלא יקח שוחד לפטור אותו מן הדין. ואל יקשה לך כי כל שוחד הוא בשביל הדין והשוחד הזה שלא בשביל הדין, דאף אם השוחד בא שלא בשביל הדין ג"כ הוי שוחד, כמו חזא דפרח גדפיה עלויה וסלקיה (שבועות ל', ב') דאע"ג שלא כיון הבעל דין בשביל שוחד נקרא שוחד ופסול ליה לדינא דמקבל השתא טובה מיניה, והכבוד שנותנין הנבראים אל הש"י אף בשעת הדין הם נותנין כבוד אל הש"י ועם כל זה הוא עושה דין בהם. ועדיין קשה דקאמר הכל שלו כלומר שאינו נותן דבר אל השם יתברך והכל שלו, ומשמע שאם היה אפשר לתת דבר אליו היה מקבל שוחד ואיך א"ל שהשם יתברך לא יעשה דין שאף אם היה נותן דבר הוא עושה משפט:

סמל אישי של משתמש

פיילוט 0.4
הודעות: 661
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 11:02
מיקום: פריפריה צפונית
נתן תודה: 460 פעמים
קיבל תודה: 319 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: היכן המקור? דחוף!

שליחה על ידי פיילוט 0.4 » 09 מרץ 2020, 00:26

יש גמ' שאני לא מצליח לזכור היכן, שהקב''ה אומר לעם ישראל שהוא יזכור להם חסדם [שקבלו את התורה?], שואלת הגמ' א''כ הוא יזכור להם גם חטא העגל? עונה הגמ' [ומביאה מפסוק] שאת החטאים הוא לא יזכור.
אולי אחד מחכמי ורבני הפורום ידע למצוא לי את המקור?


זאת נחמתי
הודעות: 234
הצטרף: 12 אפריל 2019, 00:27
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היכן המקור? דחוף!

שליחה על ידי זאת נחמתי » 09 מרץ 2020, 00:32

פיילוט 0.4 כתב:
09 מרץ 2020, 00:26
יש גמ' שאני לא מצליח לזכור היכן, שהקב''ה אומר לעם ישראל שהוא יזכור להם חסדם [שקבלו את התורה?], שואלת הגמ' א''כ הוא יזכור להם גם חטא העגל? עונה הגמ' [ומביאה מפסוק] שאת החטאים הוא לא יזכור.
אולי אחד מחכמי ורבני הפורום ידע למצוא לי את המקור?

 ברכות דף לב עמוד ב
ותאמר ציון עזבני ה' וה' שכחני. היינו עזובה היינו שכוחה! אמר ריש לקיש, אמרה כנסת ישראל לפני הקדוש ברוך הוא: רבונו של עולם, אדם נושא אשה על אשתו ראשונה - זוכר מעשה הראשונה, אתה עזבתני ושכחתני. - אמר לה הקדוש ברוך הוא: בתי, שנים עשר מזלות בראתי ברקיע ועל כל מזל ומזל בראתי לו שלשים חיל ועל כל חיל וחיל בראתי לו שלשים לגיון ועל כל לגיון ולגיון בראתי לו שלשים רהטון ועל כל רהטון ורהטון בראתי לו שלשים קרטון ועל כל קרטון וקרטון בראתי לו שלשים גסטרא ועל כל גסטרא וגסטרא תליתי בו שלש מאות וששים וחמשה אלפי רבוא כוכבים כנגד ימות החמה - וכולן לא בראתי אלא בשבילך ואת אמרת עזבתני ושכחתני? התשכח אשה עולה, אמר הקדוש ברוך הוא: כלום אשכח עולות אילים ופטרי רחמים שהקרבת לפני במדבר? אמרה לפניו: רבונו של עולם, הואיל ואין שכחה לפני כסא כבודך שמא לא תשכח לי מעשה העגל? - אמר לה: גם אלה תשכחנה. אמרה לפניו: רבונו של עולם, הואיל ויש שכחה לפני כסא כבודך שמא תשכח לי מעשה סיני? - אמר לה: ואנכי לא אשכחך. והיינו דאמר רבי אלעזר אמר רב אושעיא: מאי דכתיב גם אלה תשכחנה - זה מעשה העגל, ואנכי לא אשכחך - זה מעשה סיני. 


אמונה ובטחון
הודעות: 241
הצטרף: 28 מרץ 2020, 23:22
נתן תודה: 57 פעמים
קיבל תודה: 76 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: היכן המקור? דחוף!

שליחה על ידי אמונה ובטחון » 30 מרץ 2020, 01:18

היכן המקור כשמניחים תפילין צריך לומר איתם קריאת שמע
[אם כבר אמר ק"ש] וכגון שמניח תפילין דר"ת או שמניח שוב תפילין במנחה


אמונה ובטחון
הודעות: 241
הצטרף: 28 מרץ 2020, 23:22
נתן תודה: 57 פעמים
קיבל תודה: 76 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: היכן המקור? דחוף!

שליחה על ידי אמונה ובטחון » 30 מרץ 2020, 01:20

היכן המקור שצריך לנשק מזוזה


יהודה בן יעקב
הודעות: 246
הצטרף: 22 אוגוסט 2016, 00:54
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 96 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היכן המקור? דחוף!

שליחה על ידי יהודה בן יעקב » 30 מרץ 2020, 02:27

אמונה ובטחון כתב:
30 מרץ 2020, 01:20
היכן המקור שצריך לנשק מזוזה

חיי אדם חלק א כלל טו סעיף א
חביבין ישראל, שסיבבן הקדוש ברוך הוא במצוות, תפלין בראשו ובזרועו, וציצית בבגדו, ומזוזה בפתחו. והמקיים ג' מצוות אלו, על זה נאמר [קהלת ד, יב], והחוט המשולש כו'. לפיכך, כשיצא אדם מפתח ביתו, ינשק המזוזה 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: huo yuc יום טוב, אורח, אין חכמה, יושב אוהלים, מתלבט, צפוני | 3 אורחים