היכן המקור? דחוף!

נושאים שונים
הפקדתי שומרים
הודעות: 2760
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 188 פעמים
קיבל תודה: 697 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי הפקדתי שומרים » 27 אפריל 2018, 01:39

מבין ענין כתב:
סבא כתב:יש באוצר המדרשים דבר דומה-
מעשה בשלמה המלך ע"ה שאמר ברוח הקדש אדם אחד מאלף מצאתי ואשה בכל אלה לא מצאתי... אילולי שהיה הסייף מבדיל כבר הייתי מת מן העולם, אני רחמתי עליה והיא לא רחמה עלי. אמר שלמה אני הייתי ידוע /יודע/ שאין רחמנות בנשים לפיכך נתתי לה סייף של בדיל. וכששמעו הסנהדרין כך אמרו אמת מה שאמר המלך אדם אחד מאלף מצאתי ואשה בכל אלה לא מצאתי.


קשה להאמין לאמיתות מדרש זה. כידוע לא כל המדרשים שבאוצר המדרשים האם אכן מיוחסים למקורותינו, וחלקם הורה הגר"ח קנייבסקי למחוק [כמו מעשה יהודית ועוד].
היעלה על הדעת שכדי להוכיח לחכמים דבר מה יטיל שלמה סכסוך בין איש לאשתו? השם מחק לשמו הקדוש, ושלמה יטיל מחלוקת כדי להצדיק דעתו? לדעתי אין במדרש זה אמת.

הרב מבין ענין בשביל שנבין את הענין שכבודו שולל בתכלית השלילה..נשמח אם תוכל לעלות את ד' ה"כאילו" מדרש במקורם. ולפתוח בדיון רציני.

מבין ענין
הודעות: 281
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 200 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי מבין ענין » 11 מאי 2018, 11:37

לרב הפקדתי שומרים -
לא הבנתי מה לא הבנת? לא צריך להיות ממש "מבין ענין" כדי להבין,
סבא [לאריכות ימים ושנים...] הביא מדרש מאוצר המדרשים [ספר ידוע ומוכר], שעליו הערתי את הערתי.
קבל חינם 103 ג"ב אחסון בענן דייגו! https://degoo.com/g/VS09VAf

אלימלך
הודעות: 786
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 292 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי אלימלך » 11 מאי 2018, 12:53

ואני מוסיף שהמדרש תמוה שהלוא האיש בתחילה רצה להרוג את אשתו ורק בגלל בניו שהיו עליה לא הרג, וגם צורת דיבור המלך לאשה, ואף לא מוזכר כלל ענין יראת ה' אלא רחמנות, ועוד האיך ניתן להוכיח ע"פ מעשה זה אפשר ולאיש זה היה מצפון ועוד אפשר שהאיש אהב את ילדיו והאשה פחות שהלוא רחמי האב גדולים מרחמי האם.

הפקדתי שומרים
הודעות: 2760
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 188 פעמים
קיבל תודה: 697 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי הפקדתי שומרים » 11 מאי 2018, 13:07

מבין ענין כתב:לרב הפקדתי שומרים -
לא הבנתי מה לא הבנת? לא צריך להיות ממש "מבין ענין" כדי להבין,
סבא [לאריכות ימים ושנים...] הביא מדרש מאוצר המדרשים [ספר ידוע ומוכר], שעליו הערתי את הערתי.

בין הודעת ר' סבא 'לגיחה' של כבודו עברו חלפו עשרות בימים, "ובין השאר" גם..הודעות רבות למכביר, כך שהודעתך האחרונה, בלי לצטט את כל דברי המדרש שהעתיק ר' סבא רק בחלקו הקטן, ע"ז נפלה תמיהתנו. על מה כל הרעש. וג"ז מסקרנות. כך שלא צריך להבין, רק צריך להבהיר ברור, או לצטט הכל. והא לך, רק כעת שמתי לב שהדברים צוטטו ע"י ר"ס במלואם.
רק הערה לכ', למחוק מדרש, זה לא איזשהו צינזורה בעיתון, מרן ר' חיים מרא דכולי תלמודא, ובקיא ברזי המדרשים, הכריע לגבי מעשה מסויים במדרש, האם גם אנחנו הקטנים, יכולים על סמך הערה כזו או אחרת למחוק את המדרש בלי להסתפק עוד קצת, שמא יש ישוב לדברים. בכל אופן יש"כ.
ובעצם ד' המדרש הללו אחר שאעיין בתוכו, אשמח לדון איתך על הדברים.

הפקדתי שומרים
הודעות: 2760
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 188 פעמים
קיבל תודה: 697 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי הפקדתי שומרים » 13 מאי 2018, 19:33

מבין ענין כתב:
סבא כתב:יש באוצר המדרשים דבר דומה-
מעשה בשלמה המלך ע"ה שאמר ברוח הקדש אדם אחד מאלף מצאתי ואשה בכל אלה לא מצאתי... אילולי שהיה הסייף מבדיל כבר הייתי מת מן העולם, אני רחמתי עליה והיא לא רחמה עלי. אמר שלמה אני הייתי ידוע /יודע/ שאין רחמנות בנשים לפיכך נתתי לה סייף של בדיל. וכששמעו הסנהדרין כך אמרו אמת מה שאמר המלך אדם אחד מאלף מצאתי ואשה בכל אלה לא מצאתי.


קשה להאמין לאמיתות מדרש זה. כידוע לא כל המדרשים שבאוצר המדרשים האם אכן מיוחסים למקורותינו, וחלקם הורה הגר"ח קנייבסקי למחוק [כמו מעשה יהודית ועוד].
היעלה על הדעת שכדי להוכיח לחכמים דבר מה יטיל שלמה סכסוך בין איש לאשתו? השם מחק לשמו הקדוש, ושלמה יטיל מחלוקת כדי להצדיק דעתו? לדעתי אין במדרש זה אמת.

אלימלך כתב:ואני מוסיף שהמדרש תמוה שהלוא האיש בתחילה רצה להרוג את אשתו ורק בגלל בניו שהיו עליה לא הרג, וגם צורת דיבור המלך לאשה, ואף לא מוזכר כלל ענין יראת ה' אלא רחמנות, ועוד האיך ניתן להוכיח ע"פ מעשה זה אפשר ולאיש זה היה מצפון ועוד אפשר שהאיש אהב את ילדיו והאשה פחות שהלוא רחמי האב גדולים מרחמי האם.

"לא מוזכר כלל ענין יראת ה' אלא רחמנות" מדוע הסקת שהדברים אמורים על יר"ש, ולא על רחמנות, חז"ל בכמה מקומות דורשים את הפסוק הנ"ל על אופנים שונים שאינם קשורים לירא"ש וכדו' כפי שעלה בחיפוש פשוט. וממילא שלמה החכם באדם, כיון למצפון האיש, ועל כן גם לא חשש שיהרוג את האישה משא"כ אצל האישה שהביא לה חרב מדומית. ועוד אהבת הילדים אינה נוגעת לאהבת האישה רק באופן עקיף, סו"ס בניו ישארו חיים ושלמים ובחזקתו, בפרט שהציע שימנה אותו שר גדול.
ולגבי הסכסוך, הרי שלמה המלך, פעל כאן בחכמה גדולה, כמו שלא חשש שהבעל יהרוג את האישה ועל כרחך משום ש'קרא' בחכמתו את חיבוטי הנפש שיהיו לבעל אם להרוג או לאו, כך גם הבעל יבין את אשתו אחר שעבר מצב דומה, והיה לו צד גדול להורגה. זאת מלבד אם תוסיף מש"כ ר' אלימלך כרחם אב וכו'.

מבין ענין
הודעות: 281
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 200 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי מבין ענין » 13 מאי 2018, 20:35

להפקדתי שומרים -
עדיין הענין מופרך מעיקרו - היעלה על הדעת ששלמה כדי להוכיח דבר מה - ייצור סכסוך בין איש לאשתו? ה' מחה שמו על המים בשביל שלום בית, וכאן שלמה בכזו קלות מחריב בית? האם השלום ישרור במעונם לאחר שראה אדם זה שאשתו מוכנה הייתה לרוצחו נפש?? הלא ללא ספק יגרשנה, שאין אדם גר עם נחש בכפיפה אחת כמאחז"ל.
קבל חינם 103 ג"ב אחסון בענן דייגו! https://degoo.com/g/VS09VAf

הפקדתי שומרים
הודעות: 2760
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 188 פעמים
קיבל תודה: 697 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי הפקדתי שומרים » 13 מאי 2018, 20:41

מסכים איתך שמעשה כזה מופרך אילו "מביני ענין" כמוני וכמוך היו עומדים מאחורי הדברים, אבל מאחר ושלמה הוא מושא הסיפור, שיודע לקרוא את כל התהליך הנפשי שיעבור על הבעל, עם צד להרוג את אשתו, לא פעם ולא פעמים, כך שלא מופרך גם בענין הסכסוך. ד"א לדבריך עד שאתה מעיר על הסכסוך, תעיר איך לא חשש שהבעל יהרוג.
בכל אופן זו דעתי, ייש"כ על דעתך.
וההבדל הדעות ביננו נוגע אם צריך (חייב) למחוק את המדרש הנ"ל, ולדידי אין צריך. כדומני שמחיקת מדרש, אינה צנזורה בעיתון וכאמור.

מבין ענין
הודעות: 281
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 200 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי מבין ענין » 13 מאי 2018, 20:52

הפקדתי שומרים כתב: אבל מאחר ושלמה הוא מושא הסיפור, שיודע לקרוא את כל התהליך הנפשי שיעבור על הבעל, עם צד להרוג את אשתו, לא פעם ולא פעמים, כך שלא מופרך גם בענין הסכסוך. ד"א לדבריך עד שאתה מעיר על הסכסוך, תעיר איך לא חשש שהבעל יהרוג.


אינו דומה כלל.
בנוגע להריגת האשה - תוכל לומר שברירא ליה לשלמה שהבעל לא יהרגנה, כמו שברירא ליה שבין ב' הנשים א' תאמר גזורו וא' תאמר תנו לה את הילד. זאת הבין שלמה בחכמתו. אך אין שום חכמה בעולם שבה יבין גם החכם באדם, שאדם אחר הקרוב לך רצה לרצוחך נפש, ואתה לא תקפיד עליו ולא תחוש ריחוק וחשד כלפיו?? על זאת השאלה - כיצד לא חשש להפרת שלום ביתם?
וכמדומני ששאלה זו מהוה פרכא על המדרש, שאינו מופיע בשום מקום אחר אלא רק בספר המלקט מדרשים ודברי חולין. וז"ב.
קבל חינם 103 ג"ב אחסון בענן דייגו! https://degoo.com/g/VS09VAf

הפקדתי שומרים
הודעות: 2760
הצטרף: 22 ינואר 2018, 00:46
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 188 פעמים
קיבל תודה: 697 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי הפקדתי שומרים » 13 מאי 2018, 20:54

הריגה גם על הצד הרחוק ביותר, חמורה בהרבה מספק סכסוך.
כך לדעתי ובזה נכלה את "הסכסוך התורני" והנעים. יישר כח.

מבין ענין
הודעות: 281
הצטרף: 09 אוקטובר 2017, 23:22
נתן תודה: 200 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי מבין ענין » 13 מאי 2018, 22:38

הפקדתי שומרים כתב:הריגה גם על הצד הרחוק ביותר, חמורה בהרבה מספק סכסוך.
כך לדעתי ובזה נכלה את "הסכסוך התורני" והנעים. יישר כח.


טוב שלפחות הסכמנו שהסיפור הזוי הן מבחינת ה[לדעתך 'ספק' ]סכסוך והן מבחינת ההריגה.
קבל חינם 103 ג"ב אחסון בענן דייגו! https://degoo.com/g/VS09VAf

דרומאי
הודעות: 1163
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 354 פעמים
קיבל תודה: 201 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי דרומאי » 10 יולי 2018, 20:12

אני מחפש מקור למנהג שנהגו לכרוע ב'וקרא זה אל זה ואמר' שבקדושה, שלכאורה אין לו טעם. ועוד שנהגו לכרוע קודם לימין ואח''כ לשמאל, ורילו לענין כריעות שבסוף התפילה מבואר שכורע קודם לשמאלו שהוא ימין של שכינה. וכל זה צריך מקור.

גבריאל פולארד
הודעות: 224
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 429 פעמים
קיבל תודה: 141 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי גבריאל פולארד » 10 יולי 2018, 20:17


דרומאי
הודעות: 1163
הצטרף: 09 יולי 2018, 01:54
מיקום: ירושלים עיר הקודש והמקדש
נתן תודה: 354 פעמים
קיבל תודה: 201 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי דרומאי » 10 יולי 2018, 20:45

יישר כח גדול!

ראובן
הודעות: 221
הצטרף: 12 דצמבר 2017, 12:53
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי ראובן » 08 אוגוסט 2018, 09:59

האם לא ראוי לעשות את זה כפורום נפרד?
אני מחפש מקור למשפט שראיתי באחד הפוסקים ואיני זוכר איפוה "אפושי פלוגתא לא מפשינן"
כמו כן למרות המילה המוכרת בישיבות "מפרשים" בניגוד לציבור הפחות תורני שכותב "פרשנים", ראיתי באחד מספרי האחרונים את המילה "פרשנים".

שואל ומשיב
הודעות: 193
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:34
נתן תודה: 90 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי שואל ומשיב » 08 אוגוסט 2018, 10:22

ראובן כתב:אני מחפש מקור למשפט שראיתי באחד הפוסקים ואיני זוכר איפוה "אפושי פלוגתא לא מפשינן"
.

מהרשי''ף כתובות סט:

כרם
הודעות: 148
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי כרם » 08 אוגוסט 2018, 14:11

שו"ת רדב"ז סי' תת"ל
כֶּרֶם אָדָם חֲסַר לֵב (משלי כד ל)

כרם
הודעות: 148
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 60 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי כרם » 08 אוגוסט 2018, 14:13

שו"ת רדב"ז סי' תת"ל
שו"ת חת"ס חו"מ סי' ק"ה
כֶּרֶם אָדָם חֲסַר לֵב (משלי כד ל)

סמל אישי של המשתמש
בר בי רב
הודעות: 85
הצטרף: 07 מאי 2017, 12:08
מיקום: מודיעין עילית
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 17 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי בר בי רב » 08 אוגוסט 2018, 19:09

יצחק כתב:תודה לר' לא נשאר זולת דלת עם על האשכול.
גם אני מבקש למצא מדרש שמופיע בספר בשם "מתנת משה" (שיש בו דברי אגדה מלוקטים מכמה רבנים)
וז"ל המדרש: לעתיד לבא הקב"ה מושיב את המשיח לימינו ואת אברהם לשמאלו ואומר אברהם להקב"ה אני אשב בשמאלך ובן בני ישב לימינך, אומר לו הקב"ה אבל אני יושב לימינך, ואומר משיח להקב"ה אתה יושב לצד ימינו של אברהם ולמה תשב לצד שמאל שלי, אומר לו הקב"ה אבל אתה יושב לימיני. ע"כ לשון המדרש. ולא מצאתי היכן המדרש הזה.

כבר ענו לך בטוטו"ד, ומענין לענין יש לציין לדברי האותיות דר"ע נוסח ג' סוף פרק טו [זכרון אהרן עמ' פב-פג].
בניית אתרים במחיר מוזל שלא הכרתם! :D
שווה להכנס: http://1111.96.lt

סמל אישי של המשתמש
בר בי רב
הודעות: 85
הצטרף: 07 מאי 2017, 12:08
מיקום: מודיעין עילית
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 17 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי בר בי רב » 08 אוגוסט 2018, 19:10

אוריאל כתב:אני מחפש מקור למה ששגור בפי העולם שצמח קרן לושתי כאשר היא נקראה לאחשורוש.

עיין בספר פרסומ ניסא [נמצא באוצה"ח] מה שהביא כמה וכמה ראשונים בענין מה שהיה ושתי ולעניננו עי"ש קצת מ"ש בשם פי' המיוחס להר"מ ועוד.
בניית אתרים במחיר מוזל שלא הכרתם! :D
שווה להכנס: http://1111.96.lt

ראובן
הודעות: 221
הצטרף: 12 דצמבר 2017, 12:53
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי ראובן » 20 אוגוסט 2018, 13:45

משפט מפורסם, "מקושיא לא מתים" מה משמעותו ומה מקורו?

אלימלך
הודעות: 786
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 292 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי אלימלך » 20 אוגוסט 2018, 13:51

אומרים שהגר"ח מואלזין אמר זאת לרב שרצה להתיר עגונה על סמך קושיה בתוס' ואמר לו הגר"ח שבגלל הקושיא הבעל לא מת...
המליצו על זה את הגמ' תענית ה. יעקב אבינו לא מת ואמרו שם וכי לחינם חנטו אותו וכו' א"ל מקרא אני דורש וכו' הרי שמקושיה לא מתים

אוריאל
הודעות: 927
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 442 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי אוריאל » 20 אוגוסט 2018, 13:55

ראובן כתב:משפט מפורסם, "מקושיא לא מתים" מה משמעותו ומה מקורו?

בייחס למשמעותו, נדמה שבד"כ הכוונה המקובלת שאפשר להמשיך ללמוד... וכמו שאמרו שהגרע"א נשאר הרבה בצע"ג, ואעפ"כ יש גליון הש"ס גם בעמוד הבא, מה שמוכיח שלא התעכב עד שיימצא תירוץ...
אבל יש עוד משמעות למשפט, והוא כפי הידוע שכתב החתם סופר בתשובה כי "לכל קושיא יש תירוץ", והיינו שקושיא לא מוכיחה שעצם הדין טעות, וממילא לא צריך למות...

ראובן
הודעות: 221
הצטרף: 12 דצמבר 2017, 12:53
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי ראובן » 20 אוגוסט 2018, 15:24

אוריאל כתב:
ראובן כתב:משפט מפורסם, "מקושיא לא מתים" מה משמעותו ומה מקורו?

בייחס למשמעותו, נדמה שבד"כ הכוונה המקובלת שאפשר להמשיך ללמוד... וכמו שאמרו שהגרע"א נשאר הרבה בצע"ג, ואעפ"כ יש גליון הש"ס גם בעמוד הבא, מה שמוכיח שלא התעכב עד שיימצא תירוץ...
אבל יש עוד משמעות למשפט, והוא כפי הידוע שכתב החתם סופר בתשובה כי "לכל קושיא יש תירוץ", והיינו שקושיא לא מוכיחה שעצם הדין טעות, וממילא לא צריך למות...

התכוונתי למשמעות השנייה. איפה החת"ס נמצא?
ואגב. אם כן על סמך מה מוכיחים דברים? הרי כל הוכחה בנוייה על קושיא לצד השני.

אוריאל
הודעות: 927
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 442 פעמים
קיבל תודה: 296 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי אוריאל » 20 אוגוסט 2018, 20:02

ראובן כתב:
אוריאל כתב:
ראובן כתב:משפט מפורסם, "מקושיא לא מתים" מה משמעותו ומה מקורו?

בייחס למשמעותו, נדמה שבד"כ הכוונה המקובלת שאפשר להמשיך ללמוד... וכמו שאמרו שהגרע"א נשאר הרבה בצע"ג, ואעפ"כ יש גליון הש"ס גם בעמוד הבא, מה שמוכיח שלא התעכב עד שיימצא תירוץ...
אבל יש עוד משמעות למשפט, והוא כפי הידוע שכתב החתם סופר בתשובה כי "לכל קושיא יש תירוץ", והיינו שקושיא לא מוכיחה שעצם הדין טעות, וממילא לא צריך למות...

התכוונתי למשמעות השנייה. איפה החת"ס נמצא?
ואגב. אם כן על סמך מה מוכיחים דברים? הרי כל הוכחה בנוייה על קושיא לצד השני.



מספר אוצרות הסופר, עוןבדות והנהגות ממרן החתם סופר עמוד קכא:

מרגלא בפומיה ז"ל, כל קושיא יש לה תירוץ ואין דנין מכח קושיא. הגרש"ס זצ"ל אב"ד קראקא [מהחת"ס].

ושם בהערות הספר: שו"ת מכתב סופר יו"ד סימן י"א. וראה לשונו הזך של מרן זיע"א במכתבו לרבו מרנ"א זיע"א בשו"ת יו"ד סימן ק"מ ונ"ל מ"מ נ"ל ראייתי מגמ' נכונה ומשום קושיא לא הדרנא בי כי כל קושיא יש לה תירוץ וכו' עכ"ל. ועיין בהק' לדרשות חת"ס עמ' ג' מרשימות הגרש"א סופר זצ"ל ומזה היה רגיל לומר לית קושי' דלית לה פרוקא וכונתו לעובדא שמביא שם מכת"י הגרש"ס זצ"ל אב"ד קראקא דבימי נעוריו של מרן החת"ס נהג אביו שלא העלהו על משכבו כ"א מתוך דברי תורה אשר העיר לו פעם קושי' והערה בענין דעסיק בה וכו' ואם הקרה פעם שלא מצא פתרון הדבר וייסרהו בשבט פיו יגעתי ולא מצאתי אל תאמין גם שבטו לא חשך מאתו וכאשר יענה אותו כן ירבה וכן יפרוץ. ועיין בשו"ת לבושי מרדכי או"ח מהדו"ק סימן י' בתשובת רבו הג"מ רבי יצחק אהרן לאנדסבערג זצ"ל שכתב ואני תלמידו שותה בצמא דבריו הקדושים הייתי מהבאים בבית מדרשו תשעה שנים וכמה פעמים שמעתי מפיו הקדוש על יסוד קושיא אין בונים הלכה כי לכל קושיא וקושיא הקשה כברזל יש לה תירוץ. [עכ"ל הספר הנ"ל].

וכנראה שהכוונה כמובן שאין למהר ולהסיק מסקנות על בסיס קושיא, כי יש דרך ליישבה, אך לעתים זהו תירוץ דחוק, ואין לדיין אלא מה שעיניו רואות. גם כנראה שעיקר כוונתו לקושיא על דין מוסכם או מאחד הראשונים, או שאין לבנות הלכה על בסיס קושיא אחת. אבל בודאי שאם יש כמה קושיות על הלכה בד"כ זה אמור ללמד שההלכה היא אחרת.

הטרוד לדעת
הודעות: 10
הצטרף: 18 אוקטובר 2018, 23:57
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי הטרוד לדעת » 23 אוקטובר 2018, 01:07

ראיתי בכתוב משיעוריו של ר' משה שפירא זצוק"ל, שהייתה תקופה בה ירד גשם מ' יום בכל חודש חשוון, בזמן בו ירד המבול, והאריך שם לבאר.
אשמח מאוד לקבל מקור הדברים!

אלימלך
הודעות: 786
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 94 פעמים
קיבל תודה: 292 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי אלימלך » 25 אוקטובר 2018, 18:29

אינני יודע מה הוא כתב ומה אתה מחפש אבל מיז' בחשון ירד הגשם לרבי אליעזר. רש"י בפרשת נח

סיני ועוקר הרים
הודעות: 34
הצטרף: 02 נובמבר 2018, 09:33
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי סיני ועוקר הרים » 10 נובמבר 2018, 22:17

היכן המקור שנוהג הבעל לפתוח האר"ק בחודש התשיעי לעיבורה, והאם ראוי שיעשה כאן כמה פעמים?

לענין
הודעות: 48
הצטרף: 24 אוקטובר 2017, 20:40
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי לענין » 11 נובמבר 2018, 00:07

עי' ארחות טהרה עמ' קל"א.

סמל אישי של המשתמש
מכל מלמדי השכלתי
הודעות: 693
הצטרף: 04 מאי 2018, 17:26
מיקום: בני ברק ישראל
נתן תודה: 149 פעמים
קיבל תודה: 213 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי מכל מלמדי השכלתי » 11 נובמבר 2018, 00:09

ראיתי על זה כמה מקורות חשובים. לצערי אינני זוכר במדוייק היכן. אך בתורת היולדת הביא את חלקם בהערה.

יש שנהגו לפתוח כל חודש התשיעי. וכך משמע בכמה מקומות. ופעם קראתי שכך גם נהג הגרח קנייבסקי.
אך יש שנמנעים מטעמי צניעות שלא רוצים שיהיה ההריון מפורסם.

כמדומה שהיום הרוב נוהגים פעם אחת או יותר אבל לא כל הזמן. גם כי צריך בשביל זה פרוטקציה אצל הגבאי.

שיהיה בשעה טובה ובנקל
"...ובמה שעלה במצודתי ערכתי לפניך שלחן... ואם אולי מדרך הישר יראה לך לסתור דרכי במקום זה או אפילו באחר לא תשא פני אב ורבן. והנני קורא מעתה סתירתך בנין"
ס' החינוך מצוה שפו

יוסף יצחק
הודעות: 268
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 88 פעמים
קיבל תודה: 91 פעמים
סטטוס: מנותק

Re: היכן המקור? דחוף!

הודעהעל ידי יוסף יצחק » 11 נובמבר 2018, 00:17

חיד"א בספרו עבודת הקודש (מורה אצבע סימן ג אות צ) "מנהג העיר שמי שנכנסה אשתו בחודש ט' לעיבורה נזהר לעשות החודש ההוא מצות פתיחת ההיכל, והוא מנהג יפה ויש לו סמך על דרך האמת" וכ"כ בספר יוסף אומץ (סימן נז) שידוע שזה מסוגל חהקל צער הלידה (ע"ע בספר החיים להגר"ח פלאג'י סימן א אות ה, ובספר רפאל המלאך אות מ ערך מעוברת)
ומלשון החיד"א משמע שבכל החודש הט' יקיים הבעל מצות פתיחת הארון, אמנם הרבה אחרונים העתיקו שהסגולה היא לעשות כן לפחות פעם אחת בחודש התשיעי.
[באר הטהרה סימן יד פרק א אות כח]


  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים

התחבר  •  הרשמה