ספירת העומר עד חצות
-
- הודעות: 749
- הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
- נתן תודה: 205 פעמים
- קיבל תודה: 391 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
פותח הנושא - הודעות: 2699
- הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
- נתן תודה: 910 פעמים
- קיבל תודה: 872 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספירת העומר עד חצות
ידעתי שיש עוד מצוות שלא גזרו, וה"ה נמי קשה,
אבל תפילה אינה חובה וקיבלו עליהם כחובה ומה שייך לגזור ע"ז, ועוד שאפשר שהוי כחלק מתקנת קרי"ש.
-
- הודעות: 96
- הצטרף: 17 דצמבר 2020, 12:31
- נתן תודה: 48 פעמים
- קיבל תודה: 58 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספירת העומר עד חצות
תפילת ערבית אינה מדאורייתא.
ולגופה של קושיא (שאגב מאוד יפה), ראיתי באיזה ספר שכתב שלשיטות שאפשר לספר ביום לק"מ, משום שאינו מפסיד הספירה. ולשיטות שא"א ביום, י"ל שלא גזרו חכמים במצוה שאינה מצויה כל יום, שלגודל חביבותה לא ישכח.
ולגופה של קושיא (שאגב מאוד יפה), ראיתי באיזה ספר שכתב שלשיטות שאפשר לספר ביום לק"מ, משום שאינו מפסיד הספירה. ולשיטות שא"א ביום, י"ל שלא גזרו חכמים במצוה שאינה מצויה כל יום, שלגודל חביבותה לא ישכח.
-
- הודעות: 749
- הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
- נתן תודה: 205 פעמים
- קיבל תודה: 391 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספירת העומר עד חצות
לאלו מצוות כוונתך? לא עלתה בידי להזכר אלא באכילת מצה (והיה אפשר קצת להתעקש בזה, שלמעשה בדאיכא פסח הרי נאכל עם הפסח עד חצות בלבד, ומעט פחות קשה למה לא גזרו על אכילת מצה לבד שאינה הקיום המושלם)
אתה מתכוון לצדד שגם תפילה עד חצות בלבד? יש לי זכרון מטושטש שיש כזה של"ה, אבל כך עיקר הדברים? ובכל גווני, מאי שיאטיה תפילה לק"ש וברכותיה? משום סמיכת גאולה לתפילה? לכא' הם שתי מצוות נפרדות אף שמודפסות בסידור בצוותא.
תוך כדי כתיבה אני מתעורר לפלפל, שאולי גזירת חצות אינה גזרה מסוימת על קריאת שמע, ועל הקטר חלבים ואיברים, ועל הנאכלים ליום ולילה, אלא דין כללי שנוגע לעצם הזמן של עמוד השחר וחצות, (וזו אולי ריהטת המשנה ברכות פ"א מ"א שהשוותה אותם ממש), ויתכן שיש לזה משמעות לנידון דנן.
-
פותח הנושא - הודעות: 2699
- הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
- נתן תודה: 910 פעמים
- קיבל תודה: 872 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספירת העומר עד חצות
במאירי ריש ברכות כתב שלכך לא קבעו סייג בקצירת העומר וספירתו שכיון שאף אם לא קיים בלילה לא הפסיד המצוה.לילה כיום יאיר כתב: ↑08 אפריל 2021, 00:36ראיתי באיזה ספר שכתב שלשיטות שאפשר לספר ביום לק"מ, משום שאינו מפסיד הספירה.
-
פותח הנושא - הודעות: 2699
- הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
- נתן תודה: 910 פעמים
- קיבל תודה: 872 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספירת העומר עד חצות
קידוש ועוד כיד הדמיון.יושב בשבת תחכמוני כתב: ↑08 אפריל 2021, 00:52לאלו מצוות כוונתך? לא עלתה בידי להזכר אלא באכילת מצה (והיה אפשר קצת להתעקש בזה, שלמעשה בדאיכא פסח הרי נאכל עם הפסח עד חצות בלבד, ומעט פחות קשה למה לא גזרו על אכילת מצה לבד שאינה הקיום המושלם)
כמו שלא נצרך לזה תקנה מיוחדת שכבר נסתייגו בסייג של קרי"ש, או כעין שכתבת שהוי כבר תקנה מצורת התפילה אע"ג שלדינא אחד שקרא קרי"ש ליכא סייג עד חצות. ויש לעיין.יושב בשבת תחכמוני כתב: ↑08 אפריל 2021, 00:52אתה מתכוון לצדד שגם תפילה עד חצות בלבד? יש לי זכרון מטושטש שיש כזה של"ה, אבל כך עיקר הדברים? ובכל גווני, מאי שיאטיה תפילה לק"ש וברכותיה? משום סמיכת גאולה לתפילה? לכא' הם שתי מצוות נפרדות אף שמודפסות בסידור בצוותא.
-
- הודעות: 90
- הצטרף: 18 יוני 2020, 20:37
- נתן תודה: 8 פעמים
- קיבל תודה: 27 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספירת העומר עד חצות
לילה כיום יאיר כתב: ↑08 אפריל 2021, 00:36תפילת ערבית אינה מדאורייתא.
ולגופה של קושיא (שאגב מאוד יפה), ראיתי באיזה ספר שכתב שלשיטות שאפשר לספר ביום לק"מ, משום שאינו מפסיד הספירה. ולשיטות שא"א ביום, י"ל שלא גזרו חכמים במצוה שאינה מצויה כל יום, שלגודל חביבותה לא ישכח.
ולהשיטות שספירת העומר בזמן הזה מדרבנן היא גם כן לא קשה
-
פותח הנושא - הודעות: 2699
- הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
- נתן תודה: 910 פעמים
- קיבל תודה: 872 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספירת העומר עד חצות
מי אמר שמצוה ששורשה בדאורייתא ובזמן שהיא שייכת בדאורייתא היה סייג, וכשהיא דרבנן בטל ממנה הסייג?
-
- הודעות: 96
- הצטרף: 17 דצמבר 2020, 12:31
- נתן תודה: 48 פעמים
- קיבל תודה: 58 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספירת העומר עד חצות
בכ"ז קשה מדוע כשהמצוה מדאורייתא לא גזרוצפנת פענח כתב: ↑08 אפריל 2021, 01:07לילה כיום יאיר כתב: ↑08 אפריל 2021, 00:36תפילת ערבית אינה מדאורייתא.
ולגופה של קושיא (שאגב מאוד יפה), ראיתי באיזה ספר שכתב שלשיטות שאפשר לספר ביום לק"מ, משום שאינו מפסיד הספירה. ולשיטות שא"א ביום, י"ל שלא גזרו חכמים במצוה שאינה מצויה כל יום, שלגודל חביבותה לא ישכח.
ולהשיטות שספירת העומר בזמן הזה מדרבנן היא גם כן לא קשה
-
- הודעות: 90
- הצטרף: 18 יוני 2020, 20:37
- נתן תודה: 8 פעמים
- קיבל תודה: 27 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספירת העומר עד חצות
מי אמר שלא גזרו ?לילה כיום יאיר כתב: ↑08 אפריל 2021, 01:10בכ"ז קשה מדוע כשהמצוה מדאורייתא לא גזרוצפנת פענח כתב: ↑08 אפריל 2021, 01:07לילה כיום יאיר כתב: ↑08 אפריל 2021, 00:36תפילת ערבית אינה מדאורייתא.
ולגופה של קושיא (שאגב מאוד יפה), ראיתי באיזה ספר שכתב שלשיטות שאפשר לספר ביום לק"מ, משום שאינו מפסיד הספירה. ולשיטות שא"א ביום, י"ל שלא גזרו חכמים במצוה שאינה מצויה כל יום, שלגודל חביבותה לא ישכח.
ולהשיטות שספירת העומר בזמן הזה מדרבנן היא גם כן לא קשה
-
- הודעות: 90
- הצטרף: 18 יוני 2020, 20:37
- נתן תודה: 8 פעמים
- קיבל תודה: 27 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספירת העומר עד חצות
אפיקומן יוכיח, שאע"פ שבזמן הבית גזרו על פסח עד חצות באפיקומן לא גזרו ומותר לאכול עד עמוד השחר
ואע"פ שאינה ראיה לדבר זכר לדבר היא כי יש ספק בדבר
-
- הודעות: 105
- הצטרף: 15 פברואר 2021, 20:27
- נתן תודה: 13 פעמים
- קיבל תודה: 24 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספירת העומר עד חצות
ברכות ד: נר' ממש שטעמא דגזרו עד חצות הוא בין לק"ש בין לתפילה, ויעוי"ש בתוס' דד' הגמ' שלא יבוא אדם בערב והוא עייף וכו' אמורים גם לגבי תפילה שלא יאכל קודם תפילה, וכ"נ בר"מ פ"ו מתפלה ה"ז, אלא דעכ"פ אין את ההלכה של חצות, ורק לא לאכול, ואף דבגמ' כיילינהו אהדדי, ויעויין משנ"ב רלה' דבי' ד' השו"ע שאם התחיל לאכול לא יפסיק לתפילה ורק לק"ש דתפילה היא רק דרבנן וכפה"נ שמה"ט גם לא קבעו שיעור זמן דחצות.יושב בשבת תחכמוני כתב: ↑08 אפריל 2021, 00:52אתה מתכוון לצדד שגם תפילה עד חצות בלבד? יש לי זכרון מטושטש שיש כזה של"ה, אבל כך עיקר הדברים? ובכל גווני, מאי שיאטיה תפילה לק"ש וברכותיה? משום סמיכת גאולה לתפילה? לכא' הם שתי מצוות נפרדות אף שמודפסות בסידור בצוותא.
לעיקר הענין נראים ד' "מה אדבר", וכפי דנר' שם בגמ' שאדם בא עייף ויאמר קודם אוכל וכו' ואח"כ אתפלל, ונר' שמחמת הקושי והטורח שיש בזה לפיכך גזרו, ולא סתם הרחקה גרידא שמא יתאחר וישכח.
-
- הודעות: 90
- הצטרף: 18 יוני 2020, 20:37
- נתן תודה: 8 פעמים
- קיבל תודה: 27 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספירת העומר עד חצות
אולי המאירי סובר כשיטות הסוברים שספירת העומר דאורייתא היא
וא"כ יש להמאירי ראיה שלא גזרו גם בזמן הבית
-
פותח הנושא - הודעות: 2699
- הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
- נתן תודה: 910 פעמים
- קיבל תודה: 872 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספירת העומר עד חצות
מחלוקת אם עד חצות או עד ע"ה, ולאו מטעם להרחיק את האדם מן העבירה, ואדרבא באפיקומן כתוב שיאכל עד חצות ובביאור הגר"א כדי להרחיק את האדם מן העבירה.
-
פותח הנושא - הודעות: 2699
- הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
- נתן תודה: 910 פעמים
- קיבל תודה: 872 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
פותח הנושא - הודעות: 2699
- הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
- נתן תודה: 910 פעמים
- קיבל תודה: 872 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספירת העומר עד חצות
למעשה כפי שהזכרתי במאירי ובריטב"א שם תירץ תי' אחר, עכ"פ כן הקשו מסייג לספירת העומר. ואולי החולקים שהפסיד המצוה כך יצטרכו לתרץ.
-
- הודעות: 749
- הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
- נתן תודה: 205 פעמים
- קיבל תודה: 391 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספירת העומר עד חצות
קידוש אינה מצות לילה אלא קשור ליום השבת בכללות.
וזה לשון הרמב"ם בהל' שבת
רמב"ם הלכות שבת פרק כט
עיקר הקידוש בלילה, אם לא קידש בלילה בין בשוגג בין במזיד מקדש והולך כל היום כולו, ואם לא הבדיל בלילה מבדיל למחר ומבדיל והולך עד סוף ג יום שלישי,
ועי' משנה מגילה כ: שאין מצוות הלילה מרובות כ"כ. ובכלל, לילה כשלעצמו אינו כ"כ 'זמן פעילות' בתורה, לא איברי לילה אלא לגירסא או לחכמה או לשינתא, ו'יצא אדם לפעלו ולעבודתו עדי ערב', עיקר המצוות ביום, וגם אלו שבלילה הם בד"כ אף בלילה ולא רק בלילה. ליל הסדר הוא הלילה המיוחד שיש לו מצוות משלו.
-
- הודעות: 105
- הצטרף: 15 פברואר 2021, 20:27
- נתן תודה: 13 פעמים
- קיבל תודה: 24 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספירת העומר עד חצות
וגם ק"ש אינה מצוה כשאר מצות, וכדמוכח בכ"ד שעניינה כתלמוד תורהיושב בשבת תחכמוני כתב: ↑08 אפריל 2021, 01:44ועי' משנה מגילה כ: שאין מצוות הלילה מרובות כ"כ. ובכלל, לילה כשלעצמו אינו כ"כ 'זמן פעילות' בתורה, לא איברי לילה אלא לגירסא או לחכמה או לשינתא, ו'יצא אדם לפעלו ולעבודתו עדי ערב', עיקר המצוות ביום, וגם אלו שבלילה הם בד"כ אף בלילה ולא רק בלילה. ליל הסדר הוא הלילה המיוחד שיש לו מצוות משלו.
חזרה למעלה
-
פותח הנושא - הודעות: 2699
- הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
- נתן תודה: 910 פעמים
- קיבל תודה: 872 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספירת העומר עד חצות
לדעת הרמב"ם הוא דרבנן, אבל יש דעות שהוא מדאורייתא.יושב בשבת תחכמוני כתב: ↑08 אפריל 2021, 01:44קידוש אינה מצות לילה אלא קשור ליום השבת בכללות.
וזה לשון הרמב"ם בהל' שבת
רמב"ם הלכות שבת פרק כט
עיקר הקידוש בלילה, אם לא קידש בלילה בין בשוגג בין במזיד מקדש והולך כל היום כולו, ואם לא הבדיל בלילה מבדיל למחר ומבדיל והולך עד סוף ג יום שלישי,
-
- הודעות: 90
- הצטרף: 18 יוני 2020, 20:37
- נתן תודה: 8 פעמים
- קיבל תודה: 27 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספירת העומר עד חצות
אכן לשיטת כמה ראשונים וביאור הגר"א צריך לאכול קודם חצות גם לר' עקיבא ואע"פ שזמן פסח הוא עד עלות השחר
אבל יש חולקים כפי שמשמע בביאור הלכה תע"ז יעוי"ש.
ע"כ כתבתי שיש ספק בדבר.
(התנאי הידוע של האבני נזר הוא רק אם נסבור שאין דין הרחקה)
-
- הודעות: 90
- הצטרף: 18 יוני 2020, 20:37
- נתן תודה: 8 פעמים
- קיבל תודה: 27 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספירת העומר עד חצות
בביאור הלכה תפ"ט מביא הרבה ראשונים ובתוכם הרמב"ם והחינוך שסוברים שהוא מדאורייתא בזה"ז
-
- הודעות: 749
- הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
- נתן תודה: 205 פעמים
- קיבל תודה: 391 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספירת העומר עד חצות
במחכ"ת אם יואיל לבאר דבריו שבאו ברמיזא.נבשר כתב: ↑08 אפריל 2021, 01:54לדעת הרמב"ם הוא דרבנן, אבל יש דעות שהוא מדאורייתא.יושב בשבת תחכמוני כתב: ↑08 אפריל 2021, 01:44קידוש אינה מצות לילה אלא קשור ליום השבת בכללות.
וזה לשון הרמב"ם בהל' שבת
רמב"ם הלכות שבת פרק כט
עיקר הקידוש בלילה, אם לא קידש בלילה בין בשוגג בין במזיד מקדש והולך כל היום כולו, ואם לא הבדיל בלילה מבדיל למחר ומבדיל והולך עד סוף ג יום שלישי,
אם כוונתו שקידוש היום גם אם לא קידש בלילה הוא דרבנן - א"כ הא מסייעא ליה למר שנמצא שמצות קידוש דאורייתא אינה אלא בלילה (ולא כמו שנראה מנימת דבריו).
ואם כוונתו שקידוש היום הוא דרבנן רק כשקידש בלילה - א"כ אינו ענין לדידן, שהרי אנו דנים על מצות קידוש שמן התורה אם היא מוגבלת רק בלילה או שזמנה בעצם כל היום ורק 'עיקר הקידוש' בלילה.
אני כשלעצמי מבין ברמב"ם כהאופן הב' שהזכרתי, ומה שהבאתי מהרמב"ם - ומהציטוט הנ"ל דייקא - הוא שלמצוה דאורייתא בעיקרה אין זמן מיוחד והיא שייכת לכל יום השבת, וממילא שאין מה לדון בה על חצות.
אשמח בכל אופן בהבהרת דבריך גם לגבי יתר המצוות שזמנן בלילה בלבד, כי כמו שכתבתי לעיל לי ממש לא ידוע מזה, (אני כבר מתחיל לחשוש על הידע שלי ביהדות..)
-
- הודעות: 90
- הצטרף: 18 יוני 2020, 20:37
- נתן תודה: 8 פעמים
- קיבל תודה: 27 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספירת העומר עד חצות
יושב בשבת תחכמוני כתב: ↑08 אפריל 2021, 02:01
אשמח בכל אופן בהבהרת דבריך גם לגבי יתר המצוות שזמנן בלילה בלבד, כי כמו שכתבתי לעיל לי ממש לא ידוע מזה, (אני כבר מתחיל לחשוש על הידע שלי ביהדות..)
בדיקת חמץ ?
נרות חנוכה בזמן הזה ?
מקרא מגילה ?
-
- הודעות: 90
- הצטרף: 18 יוני 2020, 20:37
- נתן תודה: 8 פעמים
- קיבל תודה: 27 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
-
פותח הנושא - הודעות: 2699
- הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
- נתן תודה: 910 פעמים
- קיבל תודה: 872 פעמים
- יצירת קשר:
- סטטוס: לא מחובר
Re: ספירת העומר עד חצות
אני התכוונתי על היין, שלדעת הרמב"ם הקידוש מדאורייתא הוא בדברים, וזה כבר מזכיר בתפילה, ועל היין יש דעות שהוא מדאורייתא.יושב בשבת תחכמוני כתב: ↑08 אפריל 2021, 02:01במחכ"ת אם יואיל לבאר דבריו שבאו ברמיזא.
אם כוונתו שקידוש היום גם אם לא קידש בלילה הוא דרבנן - א"כ הא מסייעא ליה למר שנמצא שמצות קידוש דאורייתא אינה אלא בלילה (ולא כמו שנראה מנימת דבריו).
ואם כוונתו שקידוש היום הוא דרבנן רק כשקידש בלילה - א"כ אינו ענין לדידן, שהרי אנו דנים על מצות קידוש שמן התורה אם היא מוגבלת רק בלילה או שזמנה בעצם כל היום ורק 'עיקר הקידוש' בלילה.
אני כשלעצמי מבין ברמב"ם כהאופן הב' שהזכרתי, ומה שהבאתי מהרמב"ם - ומהציטוט הנ"ל דייקא - הוא שלמצוה דאורייתא בעיקרה אין זמן מיוחד והיא שייכת לכל יום השבת, וממילא שאין מה לדון בה על חצות.
התכוונתי תפילה, קידוש (לבנה), אבל האמת שראיתי ביעב"ץ שכתב עוד מצוות בלילה אבל לא הבנתי כוונתו,יושב בשבת תחכמוני כתב: ↑08 אפריל 2021, 02:01אשמח בכל אופן בהבהרת דבריך גם לגבי יתר המצוות שזמנן בלילה בלבד, כי כמו שכתבתי לעיל לי ממש לא ידוע מזה, (אני כבר מתחיל לחשוש על הידע שלי ביהדות..)
להלן העתקת דבריו מצות ראיית פנים בעזרה, נסכים, מלוי מים דנסוך החג, מלוי וקדוש מי חטאת.
-
- נושאים דומים
- תגובות
- צפיות
- הודעה אחרונה
-
-
אם אפשר לומר ''והוא רחום'' אחרי חצות ביום שלא אומרים תחנון אחרי חצות??
על ידי יד אבשלום » 14 מרץ 2021, 18:06 » ב הלכה ומנהג - 5 תגובות
- 104 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי אברך
15 מרץ 2021, 14:27
-
-
-
מה הדין בספר ספירת העומר בצורה זו: היום 2- ועוד 3 לעומר ? (מינוס שנים ועוד שלוש)
על ידי במבי » 23 אפריל 2020, 21:26 » ב הלכה ומנהג - 16 תגובות
- 263 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי יושב אוהלים
20 יולי 2020, 17:58
-
-
-
ימי ספירת העומר נעלמו - ולכן קופץ הודעה בלתי פוסקת - מה עושים ???
על ידי ברוך שאמר » 01 מאי 2020, 09:05 » ב הפורום שלנו - 6 תגובות
- 139 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי ברוך שאמר
03 מאי 2020, 14:22
-
-
-
האם קטן שנעשה בר מצווה באמצע ספירת העומר ממשיך לספור בברכה
על ידי גל גל » 05 מאי 2020, 15:40 » ב הלכה ומנהג - 0 תגובות
- 70 צפיות
-
הודעה אחרונה על ידי גל גל
05 מאי 2020, 15:40
-
מי מחובר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 8 אורחים