מה וכיצד פועלת התורה בנשמה?

נושאים שונים

פותח הנושא
שלו'
הודעות: 748
הצטרף: 27 אפריל 2020, 03:40
נתן תודה: 215 פעמים
קיבל תודה: 196 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מה וכיצד פועלת התורה בנשמה?

שליחה על ידי שלו' » 08 אפריל 2021, 16:06

דרך עץ חיים:
"וזה תראה, כי שנים הם בתכונה אחת נבראו: שכל האדם, והתורה המשכלת אותו. על התורה נאמר (ירמיה כג כט): "הלוא כה דברי כאש נאם ה'". והודיענו בזה, כי אמת הדבר, שהתורה היא ממש אור אחד ניתן לישראל לאור בו, כי לא כחכמות הנכריות וידיעות החול, שאינן אלא ידיעת דבר מה אשר ישיג השכל בטרחו - אך התורה הנה קדושה היא, אשר לה מציאות גבוה בגבהי מרומים. וכאשר יעסוק בה האדם למטה - אור היא אשר תאיר בנשמתו להגיע אותו אל גנזי מרומים, גנזי הבורא יתברך שמו, בדרך הארה ופעולה חזקה אשר היא פועלת בה:
והוא דבר החכם (משלי ו כג): "ותורה אור" - אור ממש, ולא חכמה לבד, ולא שמראה אור בדרך דמיון, אלא אור ממש, כי זו מציאותה למעלה, ובהיכנסה בנשמה יכנס אור בה, כאשר יכנס ניצוץ השמש באחד הבתים. 
א. מבואר בדבריו שהתורה נכנסת בנשמה ומאירה אותה, והארה זו מביאה את הנשמה אל גנזי הבורא ית"ש. והדברים צ"ב, מה משמעות הגעת הנשמה לגנזי הבורא? האם כוונתו לשכר העוה"ב, וכבר כעת בעוה"ז, ע"י התורה זוכים חלקים של הנשמה לעלות למעלה בהיות שכבר נתקנו [ע"ד המבואר באוה"ח ר"פ ויחי עה"פ ויקרבו ימי ישראל למות, אך שם מבואר שכן הוא בכל המצוות, ובכל יום עולה ניצוץ אחד].
או שהמכוון לבחינה אחרת שנוגעת להשפעה רוחנית כעת בעוה"ז, והשפעה זו באה ע"י הגעת הנשמה לגנזיו ית"ש, ואולי מישך שייך לדברי רש"י הידועים בסנהדרין צ"ט ב' שהתורה מבקשת מאת קונה לגלות לעמל בה את טעמי התורה וסתריה  [ע' בהג' שם לרש"י] – והיי' הגנזים, וצ"ע.
 
 
ב. גם יש להתבונן בעיקר הדבר שפעולה זו נקראת בשם 'הארה', ולא 'העלאה' וכד'.  ואולי הפי' הוא, שבעצם הנשמה מצד עצמה כל תשוקתה לחזור ולהדבק במקורה, ומצד עצמה הינה מוכשרת לראות באורו ית', אך החשך שבתוכו היא נתונה חוסם אותה, ומונע ממנה לראות אור גנזיו ית"ש, וע"י הארת התורה 'מתבהר' מבטה והיא רואה את גנזיו ית"ש, וזוהי  ה'הגעה' אליהם, [שהרי כמובן, אין עניני הנשמה כעניני הגוף הפיזיים, אלא מדובר לפי עניניה ומושגיה]. וצ"ע.


אור זורח
הודעות: 1825
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1372 פעמים
קיבל תודה: 490 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה וכיצד פועלת התורה בנשמה?

שליחה על ידי אור זורח » 11 אפריל 2021, 21:43

שלו' כתב:
08 אפריל 2021, 16:06
דרך עץ חיים:
"וזה תראה, כי שנים הם בתכונה אחת נבראו: שכל האדם, והתורה המשכלת אותו. על התורה נאמר (ירמיה כג כט): "הלוא כה דברי כאש נאם ה'". והודיענו בזה, כי אמת הדבר, שהתורה היא ממש אור אחד ניתן לישראל לאור בו, כי לא כחכמות הנכריות וידיעות החול, שאינן אלא ידיעת דבר מה אשר ישיג השכל בטרחו - אך התורה הנה קדושה היא, אשר לה מציאות גבוה בגבהי מרומים. וכאשר יעסוק בה האדם למטה - אור היא אשר תאיר בנשמתו להגיע אותו אל גנזי מרומים, גנזי הבורא יתברך שמו, בדרך הארה ופעולה חזקה אשר היא פועלת בה:
והוא דבר החכם (משלי ו כג): "ותורה אור" - אור ממש, ולא חכמה לבד, ולא שמראה אור בדרך דמיון, אלא אור ממש, כי זו מציאותה למעלה, ובהיכנסה בנשמה יכנס אור בה, כאשר יכנס ניצוץ השמש באחד הבתים. 
א. מבואר בדבריו שהתורה נכנסת בנשמה ומאירה אותה, והארה זו מביאה את הנשמה אל גנזי הבורא ית"ש. והדברים צ"ב, מה משמעות הגעת הנשמה לגנזי הבורא? האם כוונתו לשכר העוה"ב, וכבר כעת בעוה"ז, ע"י התורה זוכים חלקים של הנשמה לעלות למעלה בהיות שכבר נתקנו [ע"ד המבואר באוה"ח ר"פ ויחי עה"פ ויקרבו ימי ישראל למות, אך שם מבואר שכן הוא בכל המצוות, ובכל יום עולה ניצוץ אחד].
או שהמכוון לבחינה אחרת שנוגעת להשפעה רוחנית כעת בעוה"ז, והשפעה זו באה ע"י הגעת הנשמה לגנזיו ית"ש, ואולי מישך שייך לדברי רש"י הידועים בסנהדרין צ"ט ב' שהתורה מבקשת מאת קונה לגלות לעמל בה את טעמי התורה וסתריה  [ע' בהג' שם לרש"י] – והיי' הגנזים, וצ"ע.
 
 
ב. גם יש להתבונן בעיקר הדבר שפעולה זו נקראת בשם 'הארה', ולא 'העלאה' וכד'.  ואולי הפי' הוא, שבעצם הנשמה מצד עצמה כל תשוקתה לחזור ולהדבק במקורה, ומצד עצמה הינה מוכשרת לראות באורו ית', אך החשך שבתוכו היא נתונה חוסם אותה, ומונע ממנה לראות אור גנזיו ית"ש, וע"י הארת התורה 'מתבהר' מבטה והיא רואה את גנזיו ית"ש, וזוהי  ה'הגעה' אליהם, [שהרי כמובן, אין עניני הנשמה כעניני הגוף הפיזיים, אלא מדובר לפי עניניה ומושגיה]. וצ"ע.
אני חושב שהוא על דרך מה שאמרו שהנשמה חלק אלוק ממעל וזה גנזי הבורא יתברך שמו וצ''ע
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: chagold, אלי מאירי | 10 אורחים