דרשת השבוע

דרשת השבוע

  • מעונין

    קולות: 41 71.9%
  • לא מעונין

    קולות: 2 3.5%
  • נמנע

    קולות: 14 24.6%

  • סה"כ בוחרים
    57

אור זורח

משתמש ותיק
האם אתה מעוניין שיהיה תורנות לדרשות בפרשת השבוע וכל שבוע אחד הרבנים שליט''א יעלה כאן דרשה 
לא קצרה ולא ארוכה משהו שאפשר להגיד גם בשולחן שבת.

אולי באמת לא צריך 

שהרי כל אחד יכול לכתוב כאן ככל העולה על דעתו 
ואם יקראו מה טוב ואם לא לא

אך אולי בכל זאת ראוי

כי כאשר יש פרסומת ממילא הכותב משקיע יותר את מרצו שייצאו דברים משובחים יותר
ועוד מעלות טובות ונפלאות
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
שבוע טוב
תודה לכל המשתתפים בסקר.
אם יש עוד מעוניינים להשתתף בסקר הנכם מוזמנים.
 

יהודי רציני

משתמש ותיק
טוב מאוחר מלעולם לא, אתחיל אני (בפרשת אחרי מות- קדושים) וימשיכו אחרים בשבועות הבאים בעז"ה,
את ההודעה עצמה תמיד אפשר להעביר אח"כ לאשכול שתפתח בנושא (ורק אציין שבאשכול של הרב משה הלוי זוכמיר "זייער גישמאק" הוא כבר ביקש מעין זה)-

בפרשת השבוע נאמר "לא תקום ולא תטור את בני עמך ואהבת לרעך כמוך אני ה'" (ויקרא יט, יח)
על המילים ואהבת לרעך כמוך מביא רש"י את דרשתו המפורסמת של רבי עקיבא בת"כ (אשר יש לה שייכות גדולה לימים אלו)- זה כלל גדול בתורה,
(ויעויין ברמב"ן מה שביאר בהבנת המצווה ד"ואהבת לרעך כמוך", דברים נפלאים).

בתרגום המיוחס ליונתן כתב בתרגום המילים ואהבת לרעך כמוך את המילים שאמר הלל (שבת לא.) לגר שבא להתגייר לפניו-
"וּתְרַחֲמֵי לְחַבְרָךְ דְמַן אַנְתְּ סַנֵי לָךְ לָא תַעֲבֵיד לֵיהּ אֲנָא יְיָ".

והנה לכאורה כאשר לומדים את המעשים המוזכרים שם בגמרא עם הגרים שבאו להתגייר לפני שמאי והלל עולה תמיהה עצומה,
מילא במעשה הראשון שם ביקש אותו גוי שבא להתגייר שהוא רוצה להתגייר אבל ללמוד רק את התורה שבכתב
יש הגיון מסויים בבקשתו כאשר הוא אומר מי אמר שהתורה שבע"פ אכן ניתנה מהשמיים (והלל הוצרך להוכיח לו מלימוד הא-ב שטענתו אינה נכונה),
כך גם במעשה השלישי בו רצה אותו גוי להתגייר ע"מ להיות כהן גדול אפשר להבין את רצונו לכבוד (והלל שלחו ללמוד עד שלמד פסוק ד"והזר הקרב יומת"),
אבל בקשתו של הגוי במעשה השני ללמוד את כל התורה על רגל אחת לכאורה נשמעת חסרת הגיון ומוזרה?

הסברים שונים נאמרו בביאור בקשתו אזכיר כאן בקצרה את דבריו של בעל ה'כלי יקר' בפרשתנו-
הכלי יקר מבאר שכוונתו של גוי היתה לבקש מהלל שיתן לו רגל אחת, יסוד אחד שעליו עומדת כל התורה כולה
ובלשונו של בעל הכלי יקר: "...כדי שלא יבא לידי שכחה המצויה בגר אשר לא למד מנעוריו כלום ממצות התורה,
ע"כ בקש ממנו שימסור לו כלל אחד הכולל כל התורה ועל דרך המליצה אמר כשאני עומד על רגל אחד וכו'...",

והלל נתן בידו את הכלל הנ"ל "מאי דעלך סני לחברך לא תעביד"
ומקשה הכלי יקר שלכאורה דברי הלל סותרים לדברי הנביא חבקוק שהעמידן על אחת ואמר "וצדיק באמונתו יחיה" (מכות כד.),
הרי שהכלל עליו עומדת כל התורה הוא האמונה?

ומבאר בעל הכלי יקר שאין כאן סתירה כלל כי כל התורה אכן עומדת על שני כללים אלו,
שהרי מצוות התורה מחולקות לשתי חלקים, מצוות שבין אדם למקום ומצוות שבין אדם לחבירו,
והנה הנביא חבקוק אמר "וצדיק באמונתו יחיה" שזה כולל כל המצוות שיש בתורה שמתוך האמונה בה' מגיע לכלל קיום כל התורה ומצוותיה,
והלל שאמר לו "דעלך סני לחברך לא תעביד" רמז לו למצוות שבין אדם לחבירו שהם יסוד אחד עליו עומדות מצוות התורה,
וגם רמז לפס' דואהבת לרעך כמוך שממנו נלמד הכלל הנ"ל וסוף הפס' "אני ה'" והיינו ענין האמונה (ועיינו שם בדבריו כי לא רציתי להאריך, רק אציין שאפש"ל
קצת אחרת מהכלי יקר שבעצם הכלל שהזכיר הלל כלולות גם מצוות שבין אדם למקום וכמו שכתב רש"י במסכת שבת (לא.) בפירוש הראשון
דלחברך לא תעביד מתייחס לקב"ה שנקרא רעך עיי"ש).

שבוע טוב ומבורך.
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודי רציני אמר:
והלל נתן בידו את הכלל הנ"ל "מאי דעלך סני לחברך לא תעביד"
ומקשה הכלי יקר שלכאורה דברי הלל סותרים לדברי הנביא חבקוק שהעמידן על אחת ואמר "וצדיק באמונתו יחיה" (מכות כד.),
הרי שהכלל עליו עומדת כל התורה הוא האמונה?
תודה רבה על הדרשה המצויינת.

נראה שיש מקום לומר
אולי לכן שמאי לא קיבלו כי התכלית הוא האמונה וזה צריך להיות לו ברור כבר בתחילת דרכו והלל סבר שיכול להתחיל עם בן אדם לחבירו
וכמדומה שכך מובא בשם מרן בעל אילת השחר זצוק''ל שהעבודה בבין אדם לחבירו יותר בהישג יד להצליח בה [כמדומה לי שכך אמר]ומשם לבין אדם למקום.
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
המעוניין למסור את דרשת השבוע לפרשת אמור יוכל להודיעני כאן או בשלוחה הפרטית תודה רבה
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
הייתי מוכן לפנות באופן אישי להזמין אך אינני יודע מי המעוניין למסור דרשות.
על כן הריני מזמין כאן את כל מי שיכול ורוצה למסור דרשה.
 

משה-הלוי

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
מי יכול בבקשה לזכות את הרבים השבוע בדרשה ? ?
בל''נ אשתדל אני.
האם יש מישהו בעל כישרון כתיבה שאשלח לו בפרטי ויערוך את זה?
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
ערב שבת קודש פרשת אמור ל''ג בעומר תשפ''א

הדרשה התקבלה מאת ידידנו הרב משה הלוי שליט''א ויישר כחו.

ובא השמש וטהר וגו' ואחר יאכל מן הקדשים כי לחמו הוא
ידוע מה שאמרו חז''ל יומא ל''ח ב' וזרח השמש ובא השמש אין צדיק נפטר מן העולם עד שנברא צדיק כמותו.
ועל פי זה כתב בעל הילקוט הגרשוני לפרש על דרך רמז גם כאן
שמש הכוונה לצדיק
וידוע מה שכתוב בזוה''ק שכל מה שבאנו לעולם הוא כדי שלא יהיה לנו נהמא דכיסופא
וזהו שכתוב כאן כשבא הצדיק לעולם הבא וטהר שיש לו זכויות [וכל אחד שיש לו זכויות הוא צדיק כמו שאמרו הנותן פרוטה על מנת שיחיה בני הרי זה צדיק גמור]
יאכל מן הקדשים זה השכר כי לחמו הוא וזה שלו שטרח על זה ואין לו נהמא דכיסופא


והנה משל להרגיש מה זה נהמא דכיסופא
מעשה ברוסיה שהיה שם מפעל לייצור תה ויסוצקי
יום אחד הגיע שר בממשלה לביקור ועבר בין הפועלים ושאל כל אחד מה תפקידו והלה הסביר לו.
פתאום ראה השר אחד עומד בבטלה ושאלו השר מה אתה עושה כאן והלה הסמיק מבושה ואמר הלא אני קרוב של מר ויסוצקי
ואני מקבל שכרי רק עקב כך שאני קרוב של מר ויסוצקי
זה ממש נהמא דכיסופא[אני לא יודע עד כמה הוא הבין את הבושה של עצמו אבל בשבילנו להביא משל זה מספיק...]

הגמ' בסוכה מביאה שכאשר ישחט הקב''ה את היצר הרע לעתיד לבוא הצדיקים יבכו שיראו שהיצר הרע היה גבוה ויבכו איך יכולנו לכבוש הר כזה גבוה ושאל הגאון רבי מרדכי מן זצ''ל מדוע לבכות הרי סוף סוף הצליחו אלא ביאר הגר''מ מן שיבינו יותר ויותר עד כמה שהקב''ה עזר להם מאוד מאוד לכבוש ולנצח וכעת הם מבינים שיש משהו נהמא דכיסופא עדיין במידה מסויימת.


כל העולם הוא נסיונות ויסורים והקב''ה מזכך אותנו בזה להביא את כל אחד ואחד לאושר האמיתי שיכול להיות לו לפי מדריגתו.
כאשר אדם יודע יסוד ועיקר זה הוא מבין יותר טוב שכל מה שקורה בעולם הכל לטובתו
וכבר היה רגיל רבי עקיבא לומר כל מאי דעביד רחמנא לטב עביד.
ועל ידי כך יכול אדם להצליח בדברים קשים לעמוד בהם כמו הצדיקים שכבשו את ההר הנ''ל במשל
אדם צריך להגיע להכרה הנה היה לי כאן דבר קשה ועמדתי בו ואז אין זה לחם חסד אלא האדם מרגיש שהמעשה הזה שלו ורק שלו
כי הוא עמל על זה והוא טרח על זה ולכן אדם לעמל יולד כדי שלא יהא נהמא דכיסופא

וכבר כאן בעולם הזה תפקידו של האדם שיהיו לו מעשים שיוכל להיות לו בהם סיפוק על ידי שיאמר עמדתי בנסיון קשה כזה או אחר בדיבור או במעשה או במחשבה והצלחתי כי זה האדם לעמוד ולכבוש את הנסיון ולזכור שאם אין הקב''ה עוזר לו אין יכול לו והקב''ה יהא בעזרנו לעלות ולהתחזק בכל הנסיונות הקלים והקשים ר''ל ולראות במהרה בימינו בבנין בית המקדש ובביאת המשיח במהרה בימינו אמן.

תודה ויישר כח שוב לידידנו הרב משה הלוי שליט''א על הדברים המחזקים והנפלאים וביקש לציין שראה את שרשי ועיקרי הדברים בספר ומתוק האור בפרשת השבוע.
ובס''ד הדברים נערכו על ידינו.
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
השבוע פרשת בהר בחוקותי דרשת השבוע בפורום לתורה
תימסר בס''ד על ידי הרב הגאון ____________________________שליט''א
כל הקודם זוכה ותודה מראש
כתר תורה מונח וכל הרוצה ליטלה יבוא ויטלה
נא להודיע כאן או בשלוחה הפרטית
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא

ערב שבת קודש פרשת בהר בחוקותי תשפ''א
דרשת השבוע על ידי הרב אור זורח​


וידבר ה' אל בהר סיני. פי' רש''י מה ענין שמיטה אצל הר סיני וכו'. ע''ש.


ונראה לפרש על דרך דרוש באופן זה הנה שומרי שמיטה הם בבחינת מלאכים כמו שכתוב גבורי כח עושי דברו לשמוע בקול דברו שחז''ל דרשו פסוק זה על השומרי שמיטה שבוטחים בהקב''ה שלא ירעבו גם בשנת השמיטה ויקיים הקב''ה מה שהבטיח וצויתי את ברכתי לכם בשנה השישית, וזהו בבחינת המלאכים שעושים כל מה שהקב''ה אומר כי אין להם יצר הרע. 


ובמעמד הר סיני היו עם ישראל בבחינת מלאכים שפרחה נשמתן ובטל מהם יצר הרע שחזרו למדריגת אדם הראשון קודם החטא שלא היה לו יצר הרע פנימי כלל כלל וממילא מובן שפיר מה ענין שמיטה אצל הר סיני מפני שהמפתח לשמור שמיטה הוא מדריגת הר סיני להגיע לביטול בטחון בכח אדם ולהיות תלוי בהשם יתברך בלבד.



ואנחנו מצווים לזכור מעמד הר סיני כל יום ויום וכמו שכתוב רק השמר לך ושמר נפשך מאד פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך והודעתם לבניך ולבני בניך יום אשר עמדת לפני ה' אלוקיך בחרב באמר ה' אלי הקהל לי את העם ואשמעם את דברי אשר ילמדון ליראה אתי כל הימים אשר הם חיים על האדמה ואת בניהם ילמדון ע''כ.



מה שאומר שזאת השאיפה שצריכה להיות לנו בכל יום ויום להגיע למדריגת מלאכים מה שיותר והיינו ביטול הרדיפה המיותרת אחר הגשמיות וזאת נוכל לעשות על ידי שנשלוט יותר ויותר ברוחניות ומביאים בשם השל''ה הקדוש שכל יום ויום יש בחינת מסויימת של קבלת התורה וזהו הביאור בפסוק ביום הזה באו מדבר סיני שכל יום יהיו בעיניך כחדשים כי יש בחינה מסויימת של קבלת התורה מחודשת בכל יום ויום שהרי כל יום ויום מתגלים חידושי תורה.



וידוע בשם הגר''א שעיקר נתינת התורה לעם ישראל הוא עבור שיזכו למידת הביטחון ולכן אנחנו אומרים בברכת אהבה רבה בעבור אבותינו שבטחו בך ועל ידי הבטחון האדם הוא כמו המלאכים וזה ענין שמיטה וזה ענין מתן תורה להגיע חזרה אל מדריגת אדם הראשון קודם החטא ללא יצר הרע פנימי כמו המלאכים ואחר כך יגיע זמן שישחט הקב''ה את יצר הרע החיצוני.



ידוע ומסופר על הרבה מגדולי עולם שהיו מכוונים הרבה באהבה רבה ואמרו שבזה תלויה הצלחתם בתורה ובחידושי תורה ויום שלא זוכים לבכות באהבה רבה הם מרגישים את זה טוב טוב ומובא בספרים שבישיבתו של החתם סופר היו מאריכים מאוד מאוד בברכת אהבה רבה בחג השבועות.



אדם שמקיים ואהבת לרעך כמוך כמו שצריך זהו גם בבחינת מלאך שהרי הוא נותן את הרצונות שלו לחבירו ולכן אמר רבי עקיבא זה כלל גדול בתורה כי זה המפתח לתורה לזכות לרוחניות ולהרגיש הרגשת מלאכים וכמו שאמרו חז''ל שהצדיקים לבם ברשותם שהם שולטים על לבם ואין היצר שולט עליהם.



ומבואר בספרים שצריך וחובה לאהוב כל יהודי ואין זה קשור אם הוא מהעדה שלי או לא ואפילו רשעים שצריך להתרחק ממעשיהם מכל מקום יש לאהוב את הפנימיות הנסתרת שלהם שהם יהודים ומסופר על בעל תשובה אחד שסיפר שחזר בתשובה על ידי שיהודי דתי אחד היה מברכו בכל בוקר בברכת בוקר טוב ואין זה דבר מצוי שאדם שאין לו אתו שום דבר יברכו כן וחשב וחשב וחשב והגיע למסקנה שיש משהו ביהדות וכך חזר לתורה ומצוות.



נסיים בתפילה יהי רצון שנוסיף בלימוד התורה והחסד והמצוות בכל יום ויום ונזכה לרוב שפע מן השמים כל יום ויום וכן לכל ההשפעות והמעלות של יום מתן תורה הקרב ובא עלינו לטובה ויתן בלבנו אהבתו ויראתו לעשות רצונו בלבב שלם כדי שנזכה אנחנו וכל עם בית ישראל לרוב טוב הצפון לצדיקים בזה ובבא אמן ואמן.  
 

יהודי רציני

משתמש ותיק
אור זורח אמר:

ערב שבת קודש פרשת בהר בחוקותי תשפ''א



ומבואר בספרים שצריך וחובה לאהוב כל יהודי ואין זה קשור אם הוא מהעדה שלי או לא ואפילו רשעים שצריך להתרחק ממעשיהם מכל מקום יש לאהוב את הפנימיות הנסתרת שלהם שהם יהודים ומסופר על בעל תשובה אחד שסיפר שחזר בתשובה על ידי שיהודי דתי אחד היה מברכו בכל בוקר בברכת בוקר טוב ואין זה דבר מצוי שאדם שאין לו אתו שום דבר יברכו כן וחשב וחשב וחשב והגיע למסקנה שיש משהו ביהדות וכך חזר לתורה ומצוות.



נסיים בתפילה יהי רצון שנוסיף בלימוד התורה והחסד והמצוות בכל יום ויום ונזכה לרוב שפע מן השמים כל יום ויום וכן לכל ההשפעות והמעלות של יום מתן תורה הקרב ובא עלינו לטובה ויתן בלבנו אהבתו ויראתו לעשות רצונו בלבב שלם כדי שנזכה אנחנו וכל עם בית ישראל לרוב טוב הצפון לצדיקים בזה ובבא אמן ואמן.  


הרב אור זורח יישר כח גדול,
זו לא הייתה רק דרשת השבוע כי אם הכנה גם למתן תורה!
יה"ר שישמשיך אורך להזריח תורה, אמונה וביטחון, ואהבה לזולת.
גוט שבעס'.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
במעמד הר סיני היו עם ישראל בבחינת מלאכים שפרחה נשמתן ובטל מהם יצר הרע שחזרו למדריגת אדם הראשון קודם החטא שלא היה לו יצר הרע פנימי כלל כלל
אור זורח אמר:
מה שאומר שזאת השאיפה שצריכה להיות לנו בכל יום ויום להגיע למדריגת מלאכים מה שיותר

לכבוד הרב @אור זורח נ"י.
ייש"כ על הדברים הנפלאים.
יש לי שאלה בהבנה בקשר לדברים שהבאתם. הרי אנו ידועים שעבודת האדם בעוה"ז הוא לעמוד בנסיונות, דהיינו שהיצה"ר (בשליחותו של הבורא יתב') מעמיד אותנו כל הזמן במצב של ניסיון ועבודתינו הוא לעבוד את ה' למרות ונגד כל הנסיונות, וכאשא אדם מתגבר לגמרי על ניסיון א' אז מעמידים אותו בפני עוד ניסיון ועוד ניסיון, וכל הגדול מחבירו שעלה ונתעלה מעל היצרים יצרו גדול הימנו, ואם לא הי' לאדם נסיונות בעוה"ז לא היה לו תכלית כאן, כי זההו תכליתו, ויש יצה"ר שמעולם לא מתגברים עעליהם לגמרי, אלא הקב"ה רוצה שנמשיך ונמשיך כל הזמון לעבוד את השי"ת כנגד כח יצר הרע.
ושמעתי סיפור על אדם שהתפלל להקב"ה שלא יהיה לו יצה"ר כלל, ונענה שרק למלאכים אין יצה"ר, ומלאכים יש לו להקב"ה מספיק די והותר, ועבודת האדם בעוה"ז הוא לעבוד בדווקא תוך כדי נסיונות היצר. (נ.ב. מה שידוע מספרי רבי צדוק הכהן וכו' שמרבה לדבר על שני הדרכים בעבודה, א' לכפות את היצה"ר , וא' למגר אותו כליל, הוא מדבר על נסיונות מסויימים, אבל אין צד שהאדם יעבוד בעולם בלי יצה"ר כלל).

וא"כ צ"ב מה שכתבתם שהעבודה לשנו הוא להגיע למדריגת המלאכים שאין להם יצה"ר, ולבטל כליל את היצה"ר מאיתנו וכו' וכו'. הרי אין עבודתנו להיות מלאכים, אלא אדרבה לעבוד את ה' עם הנסיונות של היצה"ר.

אשמח מאוד אם יואיל נא מעכ"ת לבאר הדברים ביתר ביאור, ובהתייחסות לדברים הנ"ל בפרט.
שוב תודה על הדברים החשובים.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
א"כ צ"ב מה שכתבתם שהעבודה לשנו הוא להגיע למדריגת המלאכים שאין להם יצה"ר, ולבטל כליל את היצה"ר מאיתנו וכו' וכו'. הרי אין עבודתנו להיות מלאכים, אלא אדרבה לעבוד את ה' עם הנסיונות של היצה"ר.
יעוי' בתניא בארוכה (איני זוכר בדיוק באיזה פרקים, והבקיאים יגידו) שיש שני עבודות ה' שהקב"ה רוצה, את העבודת ה' להיות ליבי חלל בקרבי ע"י שנהיה צדיק גמור שאין לו שום שייכות עם הרע, ויש את העבודת ה' של ה"בינוני" (שע"ז ידוע האימרה "הלוואי בינוני") שאצלו הקב"ה מחבב דווקא את זה שיש לו משיכה לעוה"ז אלא שמתגבר עליה, והוא הנקרא "אתכפיא", וזה הגילוי של מלכותו יתברך אפי' בדרגה יותר נמוכה מהצדיק הגמור.
 

HaimL

משתמש ותיק
נתנאל_ב אמר:
יושב אוהלים אמר:
א"כ צ"ב מה שכתבתם שהעבודה לשנו הוא להגיע למדריגת המלאכים שאין להם יצה"ר, ולבטל כליל את היצה"ר מאיתנו וכו' וכו'. הרי אין עבודתנו להיות מלאכים, אלא אדרבה לעבוד את ה' עם הנסיונות של היצה"ר.
יעוי' בתניא בארוכה (איני זוכר בדיוק באיזה פרקים, והבקיאים יגידו) שיש שני עבודות ה' שהקב"ה רוצה, את העבודת ה' להיות ליבי חלל בקרבי ע"י שנהיה צדיק גמור שאין לו שום שייכות עם הרע, ויש את העבודת ה' של ה"בינוני" (שע"ז ידוע האימרה "הלוואי בינוני") שאצלו הקב"ה מחבב דווקא את זה שיש לו משיכה לעוה"ז אלא שמתגבר עליה, והוא הנקרא "אתכפיא", וזה הגילוי של מלכותו יתברך אפי' בדרגה יותר נמוכה מהצדיק הגמור.
לק"א חלק א' (סש"ב), פרק כ"ז
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
וא"כ צ"ב מה שכתבתם שהעבודה שלנו הוא להגיע למדריגת המלאכים שאין להם יצה"ר, ולבטל כליל את היצה"ר מאיתנו וכו' וכו'. הרי אין עבודתנו להיות מלאכים, אלא אדרבה לעבוד את ה' עם הנסיונות של היצה"ר.
לכבוד הרב יושב אהלים שליט''א
יישר כח על תגובתכם הנכבדה ואכן הדברים טעונים ביאור ובירור.


האמת שלא כל כך היה נחוץ לי להכנס בתוך הדרשה לנקודה הזאת כי היא לא מעיקר הדרשה

אך היות וחז''ל הזכירו ששומרי שמיטה הם כמלאכים לכן הזכרתי את זה והתכוונתי להבנת מלאך כמו שמבינים בדרשת חז''ל על שומרי שמיטה וכמו שנפרש שם הוא הדין פה זה מה שהתכוונתי

מכל מקום היות וכבר הנושא עלה אז אזכיר כמה דברים כדי לנסות להבין מה חז'''ל התכוונו כשאמרו ששומרי שמיטה דומים למלאכים
מלבד מה שהזכרנו כבר בתוך הדרשה.

דבר ברור הוא שהיצר הרע נסוך באיבריו של האדם [כמדומני זהו לשון חוה''ל].
ומכל מקום חז''ל אמרו ששומרי שמיטה כמו מלאכים כמו שהבאנו.
גם ביום הכיפורים עם ישראל כמו מלאכים כידוע עד כדי שקוראים בשכמל''ו בקול רם.
גם אנחנו מתפללים וטהר לבנו לעבדך באמת ובפשוטו הכוונה לב זך ללא יצר הרע.
גם מרן החזו''א באגרותיו אומר שיכול האדם בהתמדת התורה להגיע למדריגת מלאך לרגעים.
הנה מהו ענין מלאך
ענין מלאך הוא שאין ליצר הרע שליטה עליו וכן יש הרבה בני אדם שגם אם תתן להם כל הון שבעולם לא יוותרו על מצוה מסויימת נמצא שבמצוה הזאת הם כמו מלאך שאין ליצר הרע שליטה עליו.
גם האר''י הקדוש אמר שמי שנזהר ממשהו חמץ בפסח לא יחטא כל השנה והיינו שהחמץ הוא יצר הרע ואותו אדם ביטלו ואין לו שליטה עליו.
גם ידוע מהרב דסלר שלכל אדם יש את נקודת הבחירה ומי שמתעלה אז אין לו נסיון במדריגה שכבש והוא בה כמו מלאך
הנה למשל בשמירת שבת שלא להדליק אור בשבת כולנו מלאכים שהרי אין ליצר הרע שליטה עלינו בדבר הזה.
מכל זה נלמד שאע''פ שהיצר הרע נמצא בנו הרי אנחנו צריכים להיות יותר חכמים ממנו ולהיות חכמים יותר ממנו זה לכפות אותו ובשלב שני להעלות את דרגת הבחירה שלנו ואז נהיה בבחינת מלאכים בדבר הזה שניצחנו אותו.
גם אדם שעושה מעשה שלא שייך למדריגת בני אדם נקרא מלאך כמו שומרי שמיטה שלא זורעים ולא קוצרים ולא חוששים ולא דואגים מאין יהיה להם לאכול חז''ל קוראים לו שעושה מעשה של מלאך
וכמובן שאין זה מדריגת מלאך שנמצא בשמים שהרי נשאר לנו עוד הרבה חלקים לעבוד ואין אנחנו כמו זה המלאך שכולו זך אך מכל מקום יש לנו חלקים שבהם אין ליצר הרע שליטה עלינו

והשאיפות שלנו כן צריכים להיות להגיע למצב כזה שיהיה לנו יותר ויותר מעשים שבהם ליצר הרע לא יהיה שליטה עלינו וכמובן שיבואו עוד נסיונות כמו שאמרתם אבל כל ניצחון על היצר הרע הוא קניית חלקיק של בחינת מלאך וזה תכלית עבודתנו לקנות עוד ניצחון על היצר הרע ועוד ניצחון עד אשר הקב''ה ישחט את היצר הרע ויגיע העולם למדריגת אדם הראשון קודם החטא וזה היה רצונו של הקב''ה במתן תורה שעם ישראל יישאר כך לתמיד במדריגת אדם הראשון קודם החטא דהיינו במדריגת מלאכים כמו שכתוב בתהילים אני אמרתי אלהים אתם אבל הפסוק מסיים שבגלל החטאים חטא העגל אכן כאדם תמותון.

וידוע שהחפץ חיים עורר עוד ועוד להרבות כעת בתורה ומצוות וחסד כי לעתיד לבא כבר לא יהיה נסיון ויהיה פחות שכר למצוות וכמדומני שאחד שאל את מרן שר התורה שליט''א אז מה כל כך מחכים למשיח הרי יהיה פחות שכר וכמדומני שענה שנכון שיקבלו פחות שכר לעתיד לבא כי לא יהיה כל כך נסיון אבל מה שמעניין אותנו זה רצון ה' להביא את העולם לכבוד שמים שלא יהיה כלל כלל יצר הרע בעולם וכל הרשעה כולה כעשן תכלה כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ אמן ואמן

ושוב תודה על תגובתכם הנכבדה
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זורח אמר:
השבוע פרשת במדבר דרשת השבוע בפורום לתורה
תימסר בס''ד על ידי הרב הגאון ____________________________שליט''א
כל הקודם זוכה ותודה מראש
כתר תורה מונח וכל הרוצה ליטלה יבוא ויטלה
נא להודיע כאן או בשלוחה הפרטית
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
כל הרבנים שליט''א מוזמנים לעלות ולדרוש כל הקודם זוכה ומזכה.
תודה.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
נחשפתי כעת לראשונה לאשכול המדהים הזה ו'בעליו עמו' אף שלא זכיתי להכירו.
היכן כל העשרים וארבע שהצביעו בעד? אין אם או אב למסורת בפורמנו? חבל.
אני מזמין את חברי הפורום המוכשרים שעולים כרגע בראשי - מכובדי* @שאר לעמו @שמעיה @פיילוט 0.4 @יושב אוהלים @לבי במערב @נתנאל_ב @כל דכפין ליטול חלק במושכות היוזמה, ולהעלות השבוע [אחד מביניכם] מאמר יוצא דופן לחיי האשכול שעוד רגע ושוקע במצולות הפורום.

*ראשון בתור הוא ידידינו אבי הכלה שישמיע באשכול מנאומו חוצב הלהבות בדרשת האירוסין.:)
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
נדיב לב אמר:
*ראשון בתור הוא ידידינו אבי הכלה שישמיע באשכול מנאומו חוצב הלהבות בדרשת האירוסין.:)
א. מסיבת שמחת האירוסין עדיין לא התקיימה, ותתקיים בעזה"י ביום ראשון הקרוב בערב - אור לי"ז מנחם אב הבעל"ט.

ב. בזמן ה'ווארט' אמרתי למחותני שליט"א אבי החתן, שהיה לי קושיא חזקה כלפי הקב"ה כביכול, שאחרי המחשבה נתיישבה לי בטוב טעם ודעת.
חז"ל אמרו (שבת י:) אָמַר רַב חָמָא בַּר גּוּרְיָא אָמַר רַב: הַנּוֹתֵן מַתָּנָה לַחֲבֵירוֹ, צָרִיךְ לְהוֹדִיעוֹ. שֶׁנֶּאֱמַר: ״לָדַעַת כִּי אֲנִי ה׳ מְקַדִּשְׁכֶם״. תַּנְיָא נָמֵי הָכִי: ״לָדַעַת כִּי אֲנִי ה׳ מְקַדִּשְׁכֶם״, אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְמֹשֶׁה: מַתָּנָה טוֹבָה יֵשׁ לִי בְּבֵית גְּנָזַי וְשַׁבָּת שְׁמָהּ, וַאֲנִי מְבַקֵּשׁ לִיתְּנָהּ לְיִשְׂרָאֵל, לֵךְ וְהוֹדִיעָם.

הרי כשנותנים מתנה צריכים להודיע למקבל שהולכים לתת לו מתנה, וצריכים להודיע לו את ערך המתנה שנותנים לו. וגם הקב"ה מתנהג כן, וכאשר נלמד ממשה.

והקשתי, א"כ למה הקב"ה לא הודיע לי מראש שהוא הולך לתת לנו מתנה טובה מאוד ויקר ערך של חתן יקר וחשוב ולמדן ויר"ש וכו', בן למשפחה חשובה ומרוממת כזאת, וגם אחרי שקיבלתיו לא הודיע לי את כל מעלותיו וערכו ומעלות וערך משפחתו החשובה.

והיה אולי מקום לתרץ שבסוף הגמ' שם מקשה הגמ' מהפסוק "ומשה לא ידע כי קרן אור פניו", ולמה לא הודיע הקב"ה למשה שהוא נתן לו את המתנה של קרן אור פניו, ומתרצת הגמ' דסמילתא דעבידא לגלויי אין צריך להודיעו.
ואולי ה"נ בניד"ד עתידין כל מעלותיו של החתן ומשפחתו החשובה להתגלות בתפארתם, ולכן לא הי' הקב"ה צריך להודיע לי.
אמנם לי נראה שלגבי המתנה שלנו יש תשובה הרבה יותר טובה.

זכור לי סיפור מלפני כמה שנים שהתארחו אצלנו בבית זוג יהודים מבוגרים שלא זכו [עדיין] להיות מתוך ציבור החרדי, ושאלני האשה שאלה קנטרית - וזו שאלתה: "למה חושבים החרדים שרק איתם מדבר הקדוש ברוך הוא, ורק הם יודעים מה דעתו ורצונו של הקב"ה מעם ישראל בפרט, ומהעולם כולו בכלל, וכי אנחנו לא יהודים?? ואולי הקב"ה מדבר גם עמנו?? ואולי גם אנחנו שלא חרדים יודעים מה דעתו ורצונו של הקב"ה?? וכי יש לחרדים מונופול ובלעדיות על שיחות מהקב"ו??

וזה מה שהשבתי לה: "אני מסכים איתך לגמרי, לחרדים אין בלעדיות כלל לקבלת שיחות מהקב"ה, ואכן גם איתך מדבר הקב"ה, והוא מודיע לך את דעתו ורצונו, ואין הבדל בזה גדול בין החרדים לבין אחרים, אלא ההבדל הגדול הוא בין אלה שמקשיבים להודעות שהם מקבלים מהקב"ה, וקוראים את המסרים שהקב"ה שולח להם, ולכן הם יודעים מהו דעתו ומה רצונו על פי תוכן ההודעות והמסרים שהוא שולח להם, בניגוד לאלה שאינם כך, שלצערי לומר שלא קוראים את ההודעות, ולא מקשיבים להודעות שנשלחים עליהם מהקב"ה, ואיך יידעו מהו תוכן הודעות אלו אם לא יקראו אותם, ולא יקשיבו להם, ולפעמים אף אם קוראים או שומעים את ההודעה עצמה, לא בודקים ממי הגיע המסר שנשלח או ההודעה שהושמעה, ואיך ידעו שתוכנו הוא דעת הקב"ה ורצונו, אם לא טרחו לברר שההודעה הגיע ממנו יתברך שמו?

ועל פי כך אני מיישב את קושייתי הנ"ל, אכן לפני שקבלנו את המתנה הגדולה הזאת, של החתן היקר שלנו, שלח לי הקב"ה כמה וכמה הודעות ומסרים, בתחילה על ידי השדכן שהציע את השידוך, ועל ידי כל הרבנים והחברים של החתן ששמענו מהם על מעלותיו וערכו הגדול של החתן, וכן מחברי המשפחה ששמענו על יקרת ומעלת משפחת החתן.
ולא זו בלבד אלא גם הסיעתא דשמיא המיוחדת שזכינו לו בכל שלב ושלב של מהלך השידוך, והשכל הישר שזכינו לו בקבלת החלטות לגבי שאלות שהיו לנו, כל אלה היו ההודעות שהקב"ה שלח לנו מראש להודיע לנו "מתנה טובה יש לי בבית גנזי, ואני רוצה לתתו לכם, ואמר לכל השלוחים הנאמנים "לכו והודיעו לו".
רק שאני בעניות דעתי, לא התבוננתי לראות ממי מגיעים ההודעות האלה, ובחלקם אף לא הקשבתי להם בעיון הצריך, ולא קראתי אותם במילואים, ואיך אקבל את ההודעה על המתנה טובה מהקב"ה אם לא קראתי ולא הקשבתי להודעות, ולא שמתי את לבי לראות שההודעות מגיעים ממנו יתברך שמו.

ויה"ר שנזכה תמיד לשמוע, ולהקשיב, ולקרוא את כל ההודעות והמסרים שנשלחים אלנו משמים, ונזכה לשים לב שאכן הם מסרים ממנו יתברך, וכך נזכה להתייחס אליהם כראוי, ולגלות מה הקב"ה רוצה להודיע לנו בזה, ובמקרה של מתנות טובות שהקב"ה נותן לנו, שנדע שהוא מודיע לנו על נתינתם, וגם על מעלתם וערכם הגדול ובזה נוכל להודות לו על כל המתנות הטובות שהוא נותן לנו ומשפיע עלינו ברוב טובו וחסדו ורחמנותו תמיד, ונזכה בס"ד להכיר לו טובה כראוי לגודל ערך כל המתנות הטובות ממנו יתברך.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
אמן ואמן, שפתיים ישק.
כמה נפלא לקרוא הודעה שפותחת בדברי פלפול [פלפל ממולא] שזורה* בדברי אגדה [דרשה] ומקנחת בסיפור טוב [גלידת קינוח] ממש מסיבת אירוסין!
*לאו בדוכתא שכל דכפין יתי וידרוש.

בגוף השאלה על 'מתנת החתונה' הלא הוא החתן המהולל חמד בחורים, י"ל לפלפולא.. דהא ארבעים יום קודם יצירת הולד בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני כך שאצ"ל דהוי מילתא דעבידי לאגלויי, אלא אדרבה כבר הודיעו הקב"ה למר בבת קולו, ומר לא נפנה לשמוע, ועל מי תלונתו.. :)
מלבד שערך החתן הוא כערך הכלה, וידוע למר זה מזמן על מעלת בתו של ת"ח כמוהו, אז מה החידוש שכמוה כמוהו.
אבל האמת, שבד"א שצריך להודיעו ולשבח הדבר זה אינו אלא במתנה, אבל לא בהשלמת חלק חסר כזיווג האדם השלם. וי"ל.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
נדיב לב אמר:
*ראשון בתור הוא ידידינו אבי הכלה שישמיע באשכול מנאומו חוצב הלהבות בדרשת האירוסין.:)
א. מסיבת שמחת האירוסין עדיין לא התקיימה, ותתקיים בעזה"י ביום ראשון הקרוב בערב - אור לי"ז מנחם אב הבעל"ט.

אז כעת אפשר לומר מזל טוב! לידידנו היקר @יושב אוהלים לרגל אירוסי בתו עב"ג* החתן המהולל שליט"א.

*מה טיבו של עב"ג בימינו.
 
חלק עליון תַחתִית