חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

נושאים שונים

יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 18 מאי 2020, 18:25

יושב אוהלים כתב:
18 מאי 2020, 18:11
חידה:
חז"ל דרשו "כבד את אביך ואת אמך - וי"ו יתירה לרבות אחיך הגדול". (כתובות דף קג)

באיזה שני אופנים חייב אדם לכבד את אחיו שנולד אחריו. [שאינו רבו או תלמיד חכם גדול או זקן].

תשובה:
אחד מהאופנים כבר כתב הרב 'מחשבות':

מחשבות כתב:
18 מאי 2020, 11:34
כשנולד אחד בסוף אדר ראשון והשני בתחילת אדר שני
כתב בהלכות קטנות שאם שנת בר מצווה שנה פשוטה, (
שהדין הוא שהאח שנולד בתחילת אדר ב' נעשה בר-מצוה בתחילת אדר, וזה שנולד בסוף אדר א' אינו נעשה בר-מצוה עד סוף חודש אדר),
נתקיים בו ורב יעבוד צעיר שחייב בכבוד אחיו שהוא נעשה גדול לפניו.

התשובה השניה:
כשהאח הגדול התחתן עם בתו של אחיו הצעיר ממנו:
נמצא שאחיו הקטן הוא חמיו,
וחייב אדם בכבוד חמיו​​​​,
ולכן חייב האח הגדול לכבד את אחיו הקטן ממנו

ערכים:


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 20 מאי 2020, 11:06

חידה:

איך יתכן שמישהו יאכיל משהו לשני, וזה יזיק לבריאות של מישהו אחר, (לא לזה שאכלו, ולא למאכיל).
(לא מדובר שראובן האכיל לשמעון את האוכל היחיד שנשאר ללוי, או את התרופה ששיך ללוי, ועי"ז הזיק לבריאותו).

ואחרי שימצא התשובה לחידה יש לעיין להלכה, אם המאכיל הזה יתחייב משום אדם המזיק, בזה שהזיק לבריאותו של הניזק, או שנקרא גרמא בנזקין (או גרמי).


אסף
משתמש ותיק
הודעות: 340
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 201 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי אסף » 20 מאי 2020, 11:56

יושב אוהלים כתב:
20 מאי 2020, 11:06
חידה:

איך יתכן שמישהו יאכיל משהו לשני, וזה יזיק לבריאות של מישהו אחר, (לא לזה שאכלו, ולא למאכיל).
(לא מדובר שראובן האכיל לשמעון את האוכל היחיד שנשאר ללוי, או את התרופה ששיך ללוי, ועי"ז הזיק לבריאותו).

ואחרי שימצא התשובה לחידה יש לעיין להלכה, אם המאכיל הזה יתחייב משום אדם המזיק, בזה שהזיק לבריאותו של הניזק, או שנקרא גרמא בנזקין (או גרמי).

מאכיל למינקת מאכל שמזיק לתינוק


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 20 מאי 2020, 12:06

אסף כתב:
20 מאי 2020, 11:56
יושב אוהלים כתב:
20 מאי 2020, 11:06
חידה:

איך יתכן שמישהו יאכיל משהו לשני, וזה יזיק לבריאות של מישהו אחר, (לא לזה שאכלו, ולא למאכיל).
(לא מדובר שראובן האכיל לשמעון את האוכל היחיד שנשאר ללוי, או את התרופה ששיך ללוי, ועי"ז הזיק לבריאותו).


מאכיל למינקת מאכל שמזיק לתינוק
האם עושה מעשה חדש בזה שהיא מניקה את התינוק אחרי שאכלה מאכל זה, ולא מעשה של המאכיל הזיק לתינוק.
___________________________________
ומי שמאכיל לאשה בהריון מאכל שמזיק לעוברה, לכאורה זה מזיק ממש, או לאם שהוזק עוברה, וא"כ זה לא נידון החידה, (שאדם אחר ניזוק, ולא האוכל),או לעובר (יל"ע אם שייך דין נזקין לעובר), ואולי נאמר בזה עובר ירך אמו.
אבל אם זה לא נזק ישיר, אלא שהעובר ניזון מזה, אחרי שהאם אוכלת את זה, אולי גם בזה יש לדון משום גרמא, [את"ל שהעובר אינו חלק מהמא].

ובכל אופן זה לא התשובה שהתכוונתי לה.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2729
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 745 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי נדיב לב » 20 מאי 2020, 15:10

יושב אוהלים כתב:
20 מאי 2020, 11:06
חידה:

איך יתכן שמישהו יאכיל משהו לשני, וזה יזיק לבריאות של מישהו אחר, (לא לזה שאכלו, ולא למאכיל).
(לא מדובר שראובן האכיל לשמעון את האוכל היחיד שנשאר ללוי, או את התרופה ששיך ללוי, ועי"ז הזיק לבריאותו).

ואחרי שימצא התשובה לחידה יש לעיין להלכה, אם המאכיל הזה יתחייב משום אדם המזיק, בזה שהזיק לבריאותו של הניזק, או שנקרא גרמא בנזקין (או גרמי).

כשהשלישי אלרגי לריח המאכל שמתפשט בחוזק תוך כדי האכילה, או באסטניס למראה אכילת השני עד כדי בריאות, או מאכיל תאום סיאמי...


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 20 מאי 2020, 18:08

נדיב לב כתב:
20 מאי 2020, 15:10
יושב אוהלים כתב:
20 מאי 2020, 11:06
חידה:

איך יתכן שמישהו יאכיל משהו לשני, וזה יזיק לבריאות של מישהו אחר, (לא לזה שאכלו, ולא למאכיל).
(לא מדובר שראובן האכיל לשמעון את האוכל היחיד שנשאר ללוי, או את התרופה ששיך ללוי, ועי"ז הזיק לבריאותו).

ואחרי שימצא התשובה לחידה יש לעיין להלכה, אם המאכיל הזה יתחייב משום אדם המזיק, בזה שהזיק לבריאותו של הניזק, או שנקרא גרמא בנזקין (או גרמי).

כשהשלישי אלרגי לריח המאכל שמתפשט בחוזק תוך כדי האכילה, או באסטניס למראה אכילת השני עד כדי בריאות, או מאכיל תאום סיאמי...
התשובה היא משהו שמוזכר בש"ס!!
 


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 20 מאי 2020, 18:57

מחשבות כתב:
20 מאי 2020, 18:26
דם לחתול
נכון לתשובה זו התכוונתי.
על פי שבת דף עה: דם נדה מצנע ליה לשונרא  - ואידך כיון דחלשא לא מצנע ליה.
ופירש"י המאכיל דם האדם לחתול נעשה חלש אותו אדם:

ולגבי מה ששאלתי האם המאכיל הזה נקרא אדם המזיק, או גרמא בנזקין, נראה שאין מקומו באשכול זה, אז פתחתי לזה אשכול חדש כאן.

 


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 21 מאי 2020, 19:29

3 חידות:
א. איך יתכן שיש שיעור מסויים לעבירה מסויימת, (למשל רביעית יין לנזיר), ואם אדם אחד אמר משהו לאדם אחר, וההוא ענה לו, נשתנה הדין, ושיעור העבירה נעשה עכשיו יותר גדול.

ב. באיזה איסור אכילה, מעט אסור, והרבה מותר.

ג. איזה דבר מותר לעשות רק אם לובש טלית, ואם אינו לובש טלית אסור לעשותו.


כדי
משתמש ותיק
הודעות: 250
הצטרף: 29 מרץ 2020, 21:14
נתן תודה: 35 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי כדי » 22 מאי 2020, 01:52

יושב אוהלים כתב:
21 מאי 2020, 19:29
ב. באיזה איסור אכילה, מעט אסור, והרבה מותר.
שתיית יין בער''פ?


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 22 מאי 2020, 03:27

כדי כתב:
22 מאי 2020, 01:52
יושב אוהלים כתב:
21 מאי 2020, 19:29
ב. באיזה איסור אכילה, מעט אסור, והרבה מותר.
שתיית יין בער''פ?
נכון


כדי
משתמש ותיק
הודעות: 250
הצטרף: 29 מרץ 2020, 21:14
נתן תודה: 35 פעמים
קיבל תודה: 47 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי כדי » 22 מאי 2020, 09:20

יושב אוהלים כתב:
21 מאי 2020, 19:29

ג. איזה דבר מותר לעשות רק אם לובש טלית, ואם אינו לובש טלית אסור לעשותו.

על אותו משקל: איזה דבר מותר לעשות רק כשמניח תפילין?


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 24 מאי 2020, 16:48

יושב אוהלים כתב:
21 מאי 2020, 19:29
א. איך יתכן שיש שיעור מסויים לעבירה מסויימת, (למשל רביעית יין לנזיר), ואם אדם אחד אמר משהו לאדם אחר, וההוא ענה לו, נשתנה הדין, ושיעור העבירה נעשה עכשיו יותר גדול.

שיעור הוצאת אוכלין רגיל מרה"י לרה"ר בשבת הוא כגרוגרת.
אם הפריש כזית לתרומה והוציאו לרה"ר חייב, כיון שבתרומה יש חשיבות אף בכזית.
אם שאל לחכם על הפרשתו, והחכם התיר לו, (ונמצא שאין זה תרומה), עולה שיעור ההוצאה לכגרוגרת.
יושב אוהלים כתב:
21 מאי 2020, 19:29
ב. באיזה איסור אכילה, מעט אסור, והרבה מותר.

לשתות יין בערב פסח, מעט אסור, הרבה מותר משום דמיגרר גריר לתיאבון
יושב אוהלים כתב:
21 מאי 2020, 19:29
ג. איזה דבר מותר לעשות רק אם לובש טלית, ואם אינו לובש טלית אסור לעשותו.

לרוץ בשבת אסור, אבל לבית הכנסת מותר לרוץ אף בשבת, וצריך שיהא ניכר שרץ לביהכ"נ, ולכן אם יש בית הכנסת קרוב אליו מותר לרוץ כשהוא בדרך לביהכ"נ, אבל אם אין ביהכ"נ קרוב אליו אסור לרוץ אלא א"כ הוא לבוש בטלית כדי שיהא ניכר שרץ לביהכ"נ.


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 31 מאי 2020, 21:21

חידה:
איך יתכן שמישהו בירך ברכה על אוכל, ואח"כ הוא רוצה לאכול אוכל אחר, ומסתפק אם צריך לברך עליה, והדין הוא שאינו צריך לברך על הדבר השני. ואם קרה לו אותו דבר פעם שניה אז הדין הוא שכן צריך לברך על הדבר השני. ואם המקרה השני קרה [באותו אוכל ממש] אצל מישהו אחר, ולא באותו אדם שזה קרה לו בפעם הראשונה, הדין הוא שאינו צריך לברך על הדבר השני.
[כל המקרים קרו באותו מקום ובאותו יום ובאותם מיני אוכלין].


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 1124
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 356 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי הכהן » 01 יוני 2020, 09:19

מי אינו צריך לומר אמת?


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 01 יוני 2020, 12:18

הכהן כתב:
01 יוני 2020, 09:19
מי אינו צריך לומר אמת?
האם שאלתך היא מי אינו צריך לומר אמת, (שב ואל תעשה), או מי מותר לו, או חייב לומר דבר שאינו אמת (קום ועשה)?
שהרי יש הרבה אופנים שאין האדם צריך לומר את האמת, רק יכול או צריך לשתוק ולא לדבר על נושא מסויים, אבל אם שאלתך היא מי מותר או צריך  לומר דבר ש'אינו אמת', הרי מבואר בספרים (מכתב מאליהו ועוד) שאמת בדיבור נמדד לפי מה שהאדם אמור (על פי תורה) לומר באותה זמן ובאותה מצב.
וא"כ כל מקרה שאדם אמור לומר משהו הרי הוא אומר את האמת.
 


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 1124
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 356 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי הכהן » 01 יוני 2020, 12:52

החידה שלי היא מחוץ לקופסה, וארחיב אותה: אם הוא אמר *** הוא לא צריך לומר אמת


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 638
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 205 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי ספר וסופר » 01 יוני 2020, 13:04

אינו חוזר ואומר אמת


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 1124
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 356 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי הכהן » 01 יוני 2020, 13:52

כמעט


זכרונות
משתמש ותיק
הודעות: 213
הצטרף: 31 ינואר 2019, 14:42
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי זכרונות » 01 יוני 2020, 13:59

כשקורא בתורה בסוף פ' שלח אינו צריך לומר אמת


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 1124
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 356 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי הכהן » 01 יוני 2020, 14:10

קרוב.
השאלה היתה
הכהן כתב:
01 יוני 2020, 09:19
מי אינו צריך לומר אמת?
והתשובה:

חייא בר רב אמר אמר אני ה' אלהיכם צריך לומר אמת לא אמר אני ה' אלהיכם אינו צריך לומר אמת

ברכות יד, ב


איכא מאן דאמר
הודעות: 86
הצטרף: 21 מאי 2020, 12:13
נתן תודה: 32 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי איכא מאן דאמר » 01 יוני 2020, 14:41

יושב אוהלים כתב:
31 מאי 2020, 21:21
חידה:
איך יתכן שמישהו בירך ברכה על אוכל, ואח"כ הוא רוצה לאכול אוכל אחר, ומסתפק אם צריך לברך עליה, והדין הוא שאינו צריך לברך על הדבר השני. ואם קרה לו אותו דבר פעם שניה אז הדין הוא שכן צריך לברך על הדבר השני. ואם המקרה השני קרה [באותו אוכל ממש] אצל מישהו אחר, ולא באותו אדם שזה קרה לו בפעם הראשונה, הדין הוא שאינו צריך לברך על הדבר השני.
[כל המקרים קרו באותו מקום ובאותו יום ובאותם מיני אוכלין].

יש לי חידה נוספת
שעל פי תירוצה תתורץ גם החידה שלכם
אם כי איני חושב שלתירוץ זה התכוונתם
לכן אכתוב אותה בנפרד

איך יתכן שאדם ירצה לשתות דבר מה ויצטרך לברך על כך ברכה מסוימת
ואחר ששתה נמלך לשתות עוד מאותו המשקה שממנו שתה
יצטרך כעת לברך ברכה שונה מהברכה הראשונה?


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 01 יוני 2020, 14:48

איכא מאן דאמר כתב:
01 יוני 2020, 14:41
יושב אוהלים כתב:
31 מאי 2020, 21:21
חידה:
איך יתכן שמישהו בירך ברכה על אוכל, ואח"כ הוא רוצה לאכול אוכל אחר, ומסתפק אם צריך לברך עליה, והדין הוא שאינו צריך לברך על הדבר השני. ואם קרה לו אותו דבר פעם שניה אז הדין הוא שכן צריך לברך על הדבר השני. ואם המקרה השני קרה [באותו אוכל ממש] אצל מישהו אחר, ולא באותו אדם שזה קרה לו בפעם הראשונה, הדין הוא שאינו צריך לברך על הדבר השני.
[כל המקרים קרו באותו מקום ובאותו יום ובאותם מיני אוכלין].

יש לי חידה נוספת
שעל פי תירוצה תתורץ גם החידה שלכם
אם כי איני חושב שלתירוץ זה התכוונתם
לכן אכתוב אותה בנפרד

איך יתכן שאדם ירצה לשתות דבר מה ויצטרך לברך על כך ברכה מסוימת
ואחר ששתה נמלך לשתות עוד מאותו המשקה שממנו שתה
יצטרך כעת לברך ברכה שונה מהברכה הראשונה?
כשאתה מגלה לנו את התשובה לחידתך, אבקש שתסביר ג"כ איך זה פיתרון גם על החידה שלי.
תודה.
 


זכרונות
משתמש ותיק
הודעות: 213
הצטרף: 31 ינואר 2019, 14:42
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי זכרונות » 01 יוני 2020, 16:48

איזה פרשה מהתורה אנו אומרים בכל שבת רגילה 3 פעמים, ובשבת מיוחדת אומרים אותה רק פעמיים, ובשבת מאד מאד מיוחדת אומרים אותה רק פעם אחת


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 851
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 554 פעמים
קיבל תודה: 259 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי שניאור » 01 יוני 2020, 16:59

זכרונות כתב:
01 יוני 2020, 16:48
איזה פרשה מהתורה אנו אומרים בכל שבת רגילה 3 פעמים, ובשבת מיוחדת אומרים אותה רק פעמיים, ובשבת מאד מאד מיוחדת אומרים אותה רק פעם אחת

ויכולו, בכל שבת ג"פ בשבת יו"ט רק פעמיים כי לא אומרים בשמו"ע, ובשבת יו"כ רק פעם אחת כי לא עושים קידוש.


זכרונות
משתמש ותיק
הודעות: 213
הצטרף: 31 ינואר 2019, 14:42
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי זכרונות » 01 יוני 2020, 17:02

שניאור כתב:
01 יוני 2020, 16:59
זכרונות כתב:
01 יוני 2020, 16:48
איזה פרשה מהתורה אנו אומרים בכל שבת רגילה 3 פעמים, ובשבת מיוחדת אומרים אותה רק פעמיים, ובשבת מאד מאד מיוחדת אומרים אותה רק פעם אחת

ויכולו, בכל שבת ג"פ בשבת יו"ט רק פעמיים כי לא אומרים בשמו"ע, ובשבת יו"כ רק פעם אחת כי לא עושים קידוש.
נכון
 


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 02 יוני 2020, 06:49

יושב אוהלים כתב:
31 מאי 2020, 21:21
חידה:
איך יתכן שמישהו בירך ברכה על אוכל, ואח"כ הוא רוצה לאכול אוכל אחר, ומסתפק אם צריך לברך עליה, והדין הוא שאינו צריך לברך על הדבר השני. ואם קרה לו אותו דבר פעם שניה אז הדין הוא שכן צריך לברך על הדבר השני. ואם המקרה השני קרה [באותו אוכל ממש] אצל מישהו אחר, ולא באותו אדם שזה קרה לו בפעם הראשונה, הדין הוא שאינו צריך לברך על הדבר השני.
[כל המקרים קרו באותו מקום ובאותו יום ובאותם מיני אוכלין].
תשובה:
ראובן בירך על תפוח, אח"כ הוא רוצה לאכול תפוז, והוא מסתפק אם התכוון בברכתו על התפוח שיאכל גם תפוז, (באופן שאם לא התכוון עליו לא פטרו,כגון שהתפוז לא הי' לפניו, וגם אינו סומך על דעת בעה"ב וכדו'), דינו הוא שמשום ספק ברכות להקל אינו מברך על התפוז. ואם כן בירך על התפוז, (אף שלא הי' צריך), ואח"כ הוא רוצה לאכול אגס, ושוב מסתפק אם בברכו על התפוז כיוון גם על האגס, דינו הוא שכיון שלא היה צריך לברך על התפוז, וברכתו היתה לבטלה, א"כ גם אם כן התכוון בברכתו לפטור גם את האגס, עדיין צריך לחזור ולברך על האגס.
כל זה הוא אם אותו אדם שקרה לו הספק בתפוח שוב קרה לו אותו דבר עם התפוז, אבל אם שמעון, לקח את התפוז ובירך עליה, ולא ראובן, והוא זה שמסתפק אם התכוון לפטור את האגס שהוא רוצה לאכול אח"כ, דינו של שמעון הוא שאינו מברך על האגס, כיון שאצלו יש ספק אם אכן ברכתו על התפוז, שלא היתה ברכה לבטלה, פטר גם את התאגס או לא, וספק ברכות להקל.

התשובה מבוססת על פסקו של הגרח"ק שליט"א שבספק ברכות להקל, הפטור הוא פטור ודאי, ולא רק פטור של ספק, ולכן אם כן בירך במקום ספק ברכתו הוא ברכה לבטלה ודאית.
 


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 03 יוני 2020, 10:07

חידה:
מי הם שני אנשים, שכאשר נקרא כל אחד בשמו ניתן לו השם מסיבה מסויימת, ואחר זמן בא אחר ואמר טעם אחר למה נקרא בשם הזה, (בכל אחד מהם בא אחריו מישהו אחר והוסיף טעם למה נקרא בשמו זה).
רמז: האחרון נקרא על שם הראשון, אבל הסיבות וה"מסבירים" לשמות היו שונים.

(אבקש לא לענות "חצאי תשובות", רק מי שיש לו תשובה שלימה שעונה על כל הפרטים, (וגם מסתדר עם הרמז) יענה). 


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1231
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 220 פעמים
קיבל תודה: 258 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » אתמול, 17:07

יושב אוהלים כתב:
03 יוני 2020, 10:07
חידה:
מי הם שני אנשים, שכאשר נקראו כל אחד בשמו ניתן לו שם זה מסיבה מסויימת, ואחר זמן בא אחר ואמר טעם אחר למה נקרא בשם הזה.
רמז: האחרון נקרא על שם הראשון, אבל הסיבות וה"מסבירים" לשמות היו שונים.
הראשון הוא - יעקב אבינו, שנאמר עליו בתורה שנקרא כן משום שידו אוחזת בעקב עשיו.
אחר זמן בא אחר -עשיו - ואמר 'הכי קרא שמו יעקב ויעקבני זה פעמיים'.
 
השני הוא - רבנו יעקב תם [רבנו תם מבעלי התוספות] - שנקרא תם על שם ששמו היה יעקב, וכתוב בתורה ויעקב 'איש תם' יושב אוהלים:
> הרי הרמז = השני נקרא על שם הראשון<
 
והנה בתו"כ על הפסוק (ויקרא כו, כ) ותם לריק כחכם וגו' איתא וז"ל ותם לריק כחכם... דבר אחר זה שהוא משיא את בתו ונותן לה ממון הרבה, ולא הספיקו שבעת ימי המשתה לצאת עד שמתה בתו, נמצא קובר את בתו ומאבד את ממונו, עכ"ל.
ובתוס' בכתובות (מז. בד"ה כתב לה פירות באה"ד) איתא וז"ל והורה ר"ת הלכה למעשה... לא מכח ההלכה, שאפי׳ הבעל מוחזק, שיחזיר (הנדוניה) אם מתה בתוך שנה, עכ"ל:
 
ובהגהות מהרי"ד על התו"כ שם, כתב וז"ל נתגלה לי בחלום בשנת תרי"ד בחודש אייר שלכן נקרא ר' יעקב איש תם רבנו תם  עבור שהוא תיקן תקנת חזרת הנדוניא וביאל זו הקללה של ותם לריק, עכ"ל:
הרי גם אצל ר"ת בא  מישהו אחריו ואמר טעם אחר למה נקרא בשם זה.

[נ.ב. בתוס'  בכתובות שם הוסיפו שחזר בו ר"ת מתקנה זו בסוף ימיו]

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים