חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

מנהל הפורום: הוראת שעה

פדהצור השרף
הודעות: 436
הצטרף: 09 יוני 2022, 01:56
נתן תודה: 107 פעמים
קיבל תודה: 377 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי פדהצור השרף » 02 אוגוסט 2022, 17:48

איזה הלכות למדים בש"ס מגימטריא
[יש הרבה].

ערכים:

סמל אישי של משתמש

קצר לעניין
הודעות: 609
הצטרף: 30 מרץ 2022, 00:42
מיקום: קו מוסקבה פיונגיאנג - הסיבה להיעדרותי וה"י
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 641 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי קצר לעניין » 02 אוגוסט 2022, 17:52

פדהצור השרף כתב:
02 אוגוסט 2022, 17:48
איזה הלכות למדים בש"ס מגימטריא
[יש הרבה].

רש"י סוכה כח. מצטט מכמה מקומות בש"ס ובנ"ך


חימקו
הודעות: 7254
הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
נתן תודה: 3358 פעמים
קיבל תודה: 3489 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי חימקו » 02 אוגוסט 2022, 19:02

המתאבק כתב:
02 אוגוסט 2022, 14:47
א. האם כאשר לומד בשביל להבין את הגמ' חשיב הדבר רק כהכשר מצות תלמוד תורה או דהוה לימוד גמור דמאי נפק"מ אם לומד עם גמ' פתוחה או עם גמ' בארון.
באור שמח מחלק בין שימוש ת"ח לבין לימוד תורה ונפק"מ לעוסק במצוה שפטור מן המצוה, שימוש ת"ח נחשב עוסק במצוה ולימוד ת"ת אין את הפטור של עוסק במצוה ע"ש.
לפי זה יוצא שאדם שלומד גמרא לא נקרא כלל עוסק בת"ת אלא בשימוש ויש לו את הפטור של עוסק במצוה...
אור שמח הלכות תלמוד תורה פרק א 

ובחי' למס' סוכה עמדתי לתמוה לשיטת רש"י (סוכה כה, א ד"ה שלוחי) דהולכי לדבר מצוה ללמוד תורה פטורים מן המצוה מחיוב סוכה, הא אמרו (ירושלמי שבת פ"א ה"ב) מי לא מודה רשב"י דמפסיקין ת"ת לעשות סוכה וליטול לולב, ולית לי' הלומד ע"מ שלא לעשות נוח לו שנהפכה שלייתו על פניו, ונחה דעתי מדברי הר"י מקורביל בתוס' כתובות דף י"ז ע"א (ד"ה מבטלין) דפי' דשמוש ת"ח גדולה מת"ת, ושמוש פירושו הוא הבנת טעמי המשנה וסברתו הנקרא בשם גמרא, וזה לשון רש"י ברכות מ"ז (ע"ב ד"ה שלא שמש), איזה ע"ה שלא שמש ת"ח, הוא הגמרא התלוי בסברא, שהיו נותנים לדברי משנה טעם, והיו מתאספין ועוסקין יחד, והיא דרך הגמרא כו', והולכין ללמוד תורה, זה שמוש ת"ח.


חייש
הודעות: 131
הצטרף: 31 ינואר 2022, 13:33
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי חייש » 02 אוגוסט 2022, 19:05

איזה שבט היו בעבר הירדן חוץ מבני גד ובני ראובן וחצי המנשה
אולי משהו כבר שאל את זה לא בדקתי


אבי חי
הודעות: 3919
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 876 פעמים
קיבל תודה: 2303 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי אבי חי » 02 אוגוסט 2022, 19:10

חייש כתב:
02 אוגוסט 2022, 19:05
איזה שבט היו בעבר הירדן חוץ מבני גד ובני ראובן וחצי המנשה
אולי משהו כבר שאל את זה לא בדקתי

בני לוי.

סמל אישי של משתמש

קצר לעניין
הודעות: 609
הצטרף: 30 מרץ 2022, 00:42
מיקום: קו מוסקבה פיונגיאנג - הסיבה להיעדרותי וה"י
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 641 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי קצר לעניין » 02 אוגוסט 2022, 19:11

חייש כתב:
02 אוגוסט 2022, 19:05
איזה שבט היו בעבר הירדן חוץ מבני גד ובני ראובן וחצי המנשה
אולי משהו כבר שאל את זה לא בדקתי
שבט לוי
רמות גלעד
נ.ב קודמי כבר כתב


חייש
הודעות: 131
הצטרף: 31 ינואר 2022, 13:33
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי חייש » 02 אוגוסט 2022, 19:32

אבי חי כתב:
02 אוגוסט 2022, 19:10
חייש כתב:
02 אוגוסט 2022, 19:05
איזה שבט היו בעבר הירדן חוץ מבני גד ובני ראובן וחצי המנשה
אולי משהו כבר שאל את זה לא בדקתי

בני לוי.
 
קצר לעניין כתב:
02 אוגוסט 2022, 19:11
חייש כתב:
02 אוגוסט 2022, 19:05
איזה שבט היו בעבר הירדן חוץ מבני גד ובני ראובן וחצי המנשה
אולי משהו כבר שאל את זה לא בדקתי
שבט לוי
רמות גלעד
נ.ב קודמי כבר כתב
סליחה אך לא לזאת התכוונתי ונשאל מי עוד חוץ מהם
 


דוד ה.
הודעות: 1500
הצטרף: 20 אוגוסט 2021, 13:38
נתן תודה: 616 פעמים
קיבל תודה: 1362 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי דוד ה. » 02 אוגוסט 2022, 19:40

חייש כתב:
02 אוגוסט 2022, 19:05
איזה שבט היו בעבר הירדן חוץ מבני גד ובני ראובן וחצי המנשה
אולי משהו כבר שאל את זה לא בדקתי

שבט אפרים (מי שנשאר) בזמן יפתח


חייש
הודעות: 131
הצטרף: 31 ינואר 2022, 13:33
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי חייש » 02 אוגוסט 2022, 19:47

דוד ה. כתב:
02 אוגוסט 2022, 19:40
חייש כתב:
02 אוגוסט 2022, 19:05
איזה שבט היו בעבר הירדן חוץ מבני גד ובני ראובן וחצי המנשה
אולי משהו כבר שאל את זה לא בדקתי

שבט אפרים (מי שנשאר) בזמן יפתח
מנין אך אף אם כן אני התכוונתי לעוד
(רמז משבט יהודה אך איזה משפחה והיכן המקור)
 


חייש
הודעות: 131
הצטרף: 31 ינואר 2022, 13:33
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי חייש » 02 אוגוסט 2022, 19:49

חייש כתב:
02 אוגוסט 2022, 19:47
דוד ה. כתב:
02 אוגוסט 2022, 19:40
חייש כתב:
02 אוגוסט 2022, 19:05
איזה שבט היו בעבר הירדן חוץ מבני גד ובני ראובן וחצי המנשה
אולי משהו כבר שאל את זה לא בדקתי

שבט אפרים (מי שנשאר) בזמן יפתח
מנין אך אף אם כן אני התכוונתי לעוד
(רמז משבט יהודה אך איזה משפחה והיכן המקור)

עוד רמז פסוק מפורש בפרשת מטות
 


דוד ה.
הודעות: 1500
הצטרף: 20 אוגוסט 2021, 13:38
נתן תודה: 616 פעמים
קיבל תודה: 1362 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי דוד ה. » 02 אוגוסט 2022, 20:29

חייש כתב:
02 אוגוסט 2022, 19:47
מנין אך אף אם כן אני התכוונתי לעוד
שופטים פרק יב
וַיִּצָּעֵק֙ אִ֣ישׁ אֶפְרַ֔יִם וַֽיַּעֲבֹ֖ר צָפ֑וֹנָה וַיֹּאמְר֨וּ לְיִפְתָּ֜ח מַדּ֣וּעַ׀ עָבַ֣רְתָּ׀ לְהִלָּחֵ֣ם בִּבְנֵי־עַמּ֗וֹן וְלָ֙נוּ֙ לֹ֤א קָרָ֙אתָ֙ לָלֶ֣כֶת עִמָּ֔ךְ בֵּיתְךָ֕ נִשְׂרֹ֥ף עָלֶ֖יךָ בָּאֵֽשׁ:

וַיִּקְבֹּ֤ץ יִפְתָּח֙ אֶת־כָּל־אַנְשֵׁ֣י גִלְעָ֔ד וַיִּלָּ֖חֶם אֶת־אֶפְרָ֑יִם וַיַּכּוּ֩ אַנְשֵׁ֨י גִלְעָ֜ד אֶת־אֶפְרַ֗יִם כִּ֤י אָמְרוּ֙ פְּלִיטֵ֤י אֶפְרַ֙יִם֙ אַתֶּ֔ם גִּלְעָ֕ד בְּת֥וֹךְ אֶפְרַ֖יִם בְּת֥וֹךְ מְנַשֶּֽׁה:
(ה) וַיִּלְכֹּ֥ד גִּלְעָ֛ד אֶֽת־מַעְבְּר֥וֹת הַיַּרְדֵּ֖ן לְאֶפְרָ֑יִם וְֽ֠הָיָה כִּ֣י יֹאמְר֞וּ פְּלִיטֵ֤י אֶפְרַ֙יִם֙ אֶעֱבֹ֔רָה וַיֹּ֨אמְרוּ ל֧וֹ אַנְשֵֽׁי־גִלְעָ֛ד הַֽאֶפְרָתִ֥י אַ֖תָּה וַיֹּ֥אמֶֽר׀ לֹֽא:


דוד ה.
הודעות: 1500
הצטרף: 20 אוגוסט 2021, 13:38
נתן תודה: 616 פעמים
קיבל תודה: 1362 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי דוד ה. » 02 אוגוסט 2022, 20:30

חייש כתב:
02 אוגוסט 2022, 19:49
עוד רמז פסוק מפורש בפרשת מטות
הגזמת עם הרמזים, יאיר בן מנשה.


בשלמא
הודעות: 5294
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 1505 פעמים
קיבל תודה: 3457 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי בשלמא » 02 אוגוסט 2022, 20:51

בשלמא כתב:
02 אוגוסט 2022, 17:20
באיזה הפטורה של שבתות השנה קוראים את הפרק הפותח של ספר ישעיהו?
רמז: יש בו כל מה שנאמר ברביעי ועדיף עליו.
 


חייש
הודעות: 131
הצטרף: 31 ינואר 2022, 13:33
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי חייש » 02 אוגוסט 2022, 21:39

דוד ה. כתב:
02 אוגוסט 2022, 20:30
חייש כתב:
02 אוגוסט 2022, 19:49
עוד רמז פסוק מפורש בפרשת מטות
הגזמת עם הרמזים, יאיר בן מנשה.

רמב"ן במדבר פרק כב פסוק מא
'ויאיר בן מנשה האיש הזה יתיחס אל משפחת אמו בעבור שלקח אחוזתו מהם כי בדברי הימים מפורש שהוא בן חצרון בן פרץ בן יהודה ואמו בת מכיר בן מנשה' ומפורש בפסוק 'ויתן משה את הגלעד ליאיר בן מנשה וישב בה' הרי לכם משפחה מיהודה בעבר הירדן


דוד ה.
הודעות: 1500
הצטרף: 20 אוגוסט 2021, 13:38
נתן תודה: 616 פעמים
קיבל תודה: 1362 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי דוד ה. » 02 אוגוסט 2022, 23:27

חייש כתב:
02 אוגוסט 2022, 19:47
אף אם כן אני התכוונתי לעוד
רק כדי לגמור את הרשימה, בדברי הימים נראה שגם בני שמעון היו שם, וכך משמע בפסיקתא (אם כי לענ"ד בפסיקתא הפשט אחר).


המתאבק
הודעות: 214
הצטרף: 05 יולי 2022, 01:06
נתן תודה: 50 פעמים
קיבל תודה: 202 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי המתאבק » 03 אוגוסט 2022, 02:06

משה רבינו כתב:
02 אוגוסט 2022, 17:18
דוד ה. כתב:
02 אוגוסט 2022, 11:23
ד יתכן ששלושה אנשים ידברו ביניהם על אותו נושא וענין ממש.
ומ"מ אחד מהם יקיים בכך מצוה ואילו השני יקיים בכך רק הכשר מצוה ולעומתם השלישי לא יקיים מצוה כלל?
[מדובר שכולם אומרים את אותם דברים וע"כ החילוק אינו בתוכן אמירתם].
הדבר יהיה נכון גם למ"ד מצוות אין צריכות כוונה, וגם לפי שיטת הרא"ה שלא מהני כוונה שלא לצאת.
א"נ משכח"ל בקידושין כשהחתן, הכלה ובעל האולם עסוקין באו"ע.

נשמח אם תבאר יותר מי מקיים את המצוה מי את ההכשר.
דבפשטות כוונתך שהחתן מקיים מצוה אך א"כ הדבר תלוי במחלוקת הראשונים האם איכא מצוה בקידושין, אך גם אם איכא מצוה בעצם הקידוין מ"מ כשעסוק עם בעל האולם על עניני האולם זהו הכשר בעלמא.
והאשה כנראה כוונתך דהוה רק הכשר מצוה אך לא ברירא לאיזה מצוה הוה הכשר.


המתאבק
הודעות: 214
הצטרף: 05 יולי 2022, 01:06
נתן תודה: 50 פעמים
קיבל תודה: 202 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי המתאבק » 03 אוגוסט 2022, 02:23

בשלמא כתב:
02 אוגוסט 2022, 17:20
באיזה הפטורה של שבתות השנה קוראים את הפרק הפותח של ספר ישעיהו?

הפטרת פרשת יתרו , בשנת מות המלך עוזיהו.
כמבואר ברש"י בתחילת ישעיהו דזה היה תחילת נבואתו של ישעיה ואין מוקדם ומאוחר.


המתאבק
הודעות: 214
הצטרף: 05 יולי 2022, 01:06
נתן תודה: 50 פעמים
קיבל תודה: 202 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי המתאבק » 03 אוגוסט 2022, 03:06

קצר לעניין כתב:
02 אוגוסט 2022, 17:52
פדהצור השרף כתב:
02 אוגוסט 2022, 17:48
איזה הלכות למדים בש"ס מגימטריא
[יש הרבה].

רש"י סוכה כח. מצטט מכמה מקומות בש"ס ובנ"ך

מכיון שמסתבר שהחידה הא על מה שאנחנו קוראים גימטריה א"כ רש"י שם הביא רק דוגמא אחת ורק מהש"ס מהדין של סתם נזירות 30 יום, שאר הדוגמאות לא נקראות אצלנו גימטריה.

ומכיון שיש הרבה בש"ס כפי שציין רבנו @פדהצור השרף על כן בלית ברירה אכתוב בקצרה את שאר המקומות.

מצטער על האריכות אך את התלונות יש להפנות לבעל החידה.

ברכות ח. ולמוות תוצאות בגי' 903 מיני מיתה.
שבת י: אמלטה נא בגי' 51 שצוער ישיבתה קרובה.
שבת ע. אלה הדברים בגי' 39 מלאכות עיין רש"י.
שבת קמה: ויומא נד. בהמה בגי' 52 השנים שלא עבר איש ביהודה.
שבת קמט: ערל בגי' 300 שנמשכה ערלתו שלוש מאות אמה.
עירובין סה. יין ניתן בשבעים אותיות וכן סוד [וכתב רש"י דזהו בגי'].
יומא כ. השטן בגי' 364 שאינו מקטרג יום אחד בשנה ביוהכ"פ.
יומא עו. רויה בגי' 221 לוג כוסו של דוד לעלמא דאתי.
סוכה מה: וסנהדרין צז: אשרי כל חוכי לו בגי' 36 צדיקים דמקבלים פני שכינה.
תענית יז. ומו"ק יט: ונזיר ה. וסנהדרין כב: יהיה בגי' 30 סתם נזירות שלושים יום.
מגילה טו: ורוב בגי' 214 בני המן.
מו"ק יז. חרם בגי' 248 שנכנסת במאתיים ארבעים ושמונה איברים.
מו"ק כח. כלח בגי' 60 שבן שישים זו מיתה בידי שמיים.
נדרים לב. אליעזר בגי' 318.
נדרים לב. עקב בגי' 172 דבגי 3 הכיר אברהם את בוראו.
גיטין פח. שהקדים שתי שנים לונושנתם [כדפירש רש"י].
ב"ק צב: מחלה בגי' 83 מיני חולי שיש במרה.
בבא בתרא עה: כמה גימטריות עיין ברשב"ם.
סנהדרין ז. מדון בגי' 100.
סנהדרין פב: זרזיר בגי' 424 בעילות שבעל אותו רשע באותו היום.
סנהדרין ק. להנחיל אוהבי יש בגי' 310 עולמות.
סנהדרין קד. איכה בגי' 36 כריתות שעברו ישראל.
מכות כג: תורה בגי' 611 מצוות ששמענו מפי משה.
הוריות יא: ומנחות פט. וכריתות ה: שמן משחת קודש יהיה "זה" לי בגי' 12 לוגין
חולין קלט: בשגם בגי' 345 כמנין משה.
נדה לח. הריון בגי' 271 יום.



 


המתאבק
הודעות: 214
הצטרף: 05 יולי 2022, 01:06
נתן תודה: 50 פעמים
קיבל תודה: 202 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי המתאבק » 03 אוגוסט 2022, 03:12

המתאבק כתב:
03 אוגוסט 2022, 03:06
קצר לעניין כתב:
02 אוגוסט 2022, 17:52
פדהצור השרף כתב:
02 אוגוסט 2022, 17:48
איזה הלכות למדים בש"ס מגימטריא
[יש הרבה].

רש"י סוכה כח. מצטט מכמה מקומות בש"ס ובנ"ך

מכיון שמסתבר שהחידה הא על מה שאנחנו קוראים גימטריה א"כ רש"י שם הביא רק דוגמא אחת ורק מהש"ס מהדין של סתם נזירות 30 יום, שאר הדוגמאות לא נקראות אצלנו גימטריה.

ומכיון שיש הרבה בש"ס כפי שציין רבנו @פדהצור השרף על כן בלית ברירה אכתוב בקצרה את שאר המקומות.

מצטער על האריכות אך את התלונות יש להפנות לבעל החידה.


סליחה, את התלונות על האריכות להפנות רק אלי, קראתי שוב את החידה, איזה הלכות לומדים בש"ס וא"כ כמעט כל הרשימה לא מתאימה.
אך א"כ אין הרבה אלא רק כמה בודדות.  


המתאבק
הודעות: 214
הצטרף: 05 יולי 2022, 01:06
נתן תודה: 50 פעמים
קיבל תודה: 202 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי המתאבק » 03 אוגוסט 2022, 03:20

פדהצור השרף כתב:
01 אוגוסט 2022, 14:59
פדהצור השרף כתב:
01 אוגוסט 2022, 14:56
מצא 6 מקומות בש"ס שמוזכר העניין שמת רבי עקיבא על קידוש השם.
ועוד 2 מקומות בתוס'

עד עכשיו אף אחד לא ניסה אפי' לענות.
וכמדומני שזהו משום שהחידה סתומה
והוה בכלל כולהו סתימתאי אליבא דר"ע.

לפי לשון החידה צריך למצוא מקומות שר"ע מת ושמיתתו היא על קידוש השם.
וכאשר עברתי בחפזי לא נמצא כזאת.

אמנם בדברי התוס' אכן מוזכר פעמיים ענין זה.
בעבודה זרה ג. וכתובות לג:

אך בדברי הגמ' מוזכר רק פעמיים העניין של קידוש השם בברכות סא:
ובעירובין כא: אך כאן לא מת מחמת כן אלא רק הסכים למסור את נפשו.

אמנם בחמישה מקומות נוספים מוזכר עניין מיתתו אך לא מוזכר עניין קידוש ה'.
פסחים סט.
סנהדרין סח.
מנחות כט:
סוטה מח: [חברוהי לקטלא ופי' רש"י דהיינו ר"ע].
וכן בסנהדרין יא.

 


אשר שרייבר
הודעות: 227
הצטרף: 17 ספטמבר 2021, 22:32
נתן תודה: 1308 פעמים
קיבל תודה: 288 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי אשר שרייבר » 03 אוגוסט 2022, 07:04

פדהצור השרף כתב:
02 אוגוסט 2022, 04:31
המתאבק כתב:
02 אוגוסט 2022, 02:22
ב. כיצד יתכן אשה האסורה לבעלה ומ"מ ע"י שתבעל לו באיסור תהיה מותרת מכאן ולהבא?
מסתבר שלא התכוונת לזה,
אבל ארוסה דנישאת בביאה.
יפה מאוד!
ובתנאי שיהי' לשם נישואין דאז אי"צ חופה (למקצת ראשונים. וכן צ"ל דהא דתניא במס' כלה "כלה בלא ברכה אסורה לבעלה כנדה" היינו חופה).
אבל הר"ן בקידושין (ה:) מקשה עליך קושיית ממה נפשך: אם היה חופה, הא קנה אותה בלא ביאה; ואם לא היה חופה, א"כ ביאה זו באיסור היה ולמה קונה אותה באיסור?... ותירץ דכיון שבא עליה לשם נישואין אי"צ חופה וליכא איסור...
ועיי' בית שמואל סי' נ"ה.


בשלמא
הודעות: 5294
הצטרף: 21 אוקטובר 2020, 21:00
נתן תודה: 1505 פעמים
קיבל תודה: 3457 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי בשלמא » 03 אוגוסט 2022, 08:50

המתאבק כתב:
03 אוגוסט 2022, 02:23
בשלמא כתב:
02 אוגוסט 2022, 17:20
באיזה הפטורה של שבתות השנה קוראים את הפרק הפותח של ספר ישעיהו?

הפטרת פרשת יתרו , בשנת מות המלך עוזיהו.
כמבואר ברש"י בתחילת ישעיהו דזה היה תחילת נבואתו של ישעיה ואין מוקדם ומאוחר.
בשלמא כתב:
02 אוגוסט 2022, 20:51
רמז: יש בו כל מה שנאמר ברביעי ועדיף עליו.
.
רש"י:
אשר חזה על יהודה וירושלים - והלא על כמה אומות נתנבא משא בבל משא מואב הא למדת שאין זה תחלת הספר ולא נקרא הספר על שם החזון הזה וכן שנינו בברייתא דמכילתא, בשנת מות המלך עוזיהו תחלת הספר אלא שאין מוקדם ומאוחר בסדר והדברים מוכיחים שהרי ביום הרעש יום שנצטרע עוזיהו נאמר ואשמע את קול ה' אומר את מי אשלח ומי ילך לנו (ישעיהו פרק ו') ואמר הנני שלחני למדנו שהוא תחלת שליחותו ונבואה זו נאמרה אח"כ ועל זו לבדה נאמר אשר חזה על יהודה וירושלים כשם שאמר על משא כל אומה ואומה משא אומה פלוני אף כאן כתב חזון זה חזה על יהודה וירושלים. 


פדהצור השרף
הודעות: 436
הצטרף: 09 יוני 2022, 01:56
נתן תודה: 107 פעמים
קיבל תודה: 377 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי פדהצור השרף » 03 אוגוסט 2022, 08:55

אשר שרייבר כתב:
03 אוגוסט 2022, 07:04
ותירץ דכיון שבא עליה לשם נישואין אי"צ חופה וליכא איסור...
לא הבנתי,
דעת הר"ן שמותר להינשא בביאה?


אשר שרייבר
הודעות: 227
הצטרף: 17 ספטמבר 2021, 22:32
נתן תודה: 1308 פעמים
קיבל תודה: 288 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי אשר שרייבר » 03 אוגוסט 2022, 09:14

פדהצור השרף כתב:
03 אוגוסט 2022, 08:55
אשר שרייבר כתב:
03 אוגוסט 2022, 07:04
ותירץ דכיון שבא עליה לשם נישואין אי"צ חופה וליכא איסור...
לא הבנתי,
דעת הר"ן שמותר להינשא בביאה?

כך הוציא הבי"ש מדבריו.
(בכל אופן, לכתחילה חוששים שיבעול שלא לשם קידושין.)
ואגב, זה לא הר"ן, אלא הר"ן אליבא דהרי"ף והרמב"ם.


דוד ה.
הודעות: 1500
הצטרף: 20 אוגוסט 2021, 13:38
נתן תודה: 616 פעמים
קיבל תודה: 1362 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי דוד ה. » 03 אוגוסט 2022, 09:23

פדהצור השרף כתב:
02 אוגוסט 2022, 17:48
איזה הלכות למדים בש"ס מגימטריא
[יש הרבה].

אחר הרשימה המקיפה של הרב @המתאבק וכדבריו שלא כל הרשימה היא הלכות, הוצאתי את ההלכות מהרשימה והוספתי עוד קצת.

נזירות ל' יום
מיתה בידי שמים
שיעור הין
חסידים הראשונים משמשין מיטתם ברביעי בשבת
ספק בבהמה אם ביכרה (לא חיישינן לטינוף אם ילדה). (שני דינים אלו נלמדים מהריון)
ל"ט מלאכות שבת
להישאר מהסנהדרין שליש
אולי חומר מצות ציצית (לא ממש הלכה)
מותר לכהן לתת מחצית השקל.
י"ב שורות בגט
תוס' שבת קל מילה בשמיני היא יו"ט.


חימקו
הודעות: 7254
הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
נתן תודה: 3358 פעמים
קיבל תודה: 3489 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי חימקו » 03 אוגוסט 2022, 09:27

חימקו כתב:
02 אוגוסט 2022, 08:59
חימקו כתב:
01 אוגוסט 2022, 23:09
שולחן ערוך סימן רטז סעיף יד

 המריח באתרוג של מצוה, מברך עליו; ויש אומרים שאינו מברך, לכך נכון שלא להריח בו. 

מתי אפשר להריח אתרוג בחג הסוכות לכולי עלמא?

זה כ"כ קשה?...

רמז (חצי תשובה): אפשר להריח לכתחילה אבל בלי ברכה.


משה רבינו
הודעות: 52
הצטרף: 20 יוני 2022, 16:40
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי משה רבינו » 03 אוגוסט 2022, 10:06

המתאבק כתב:
03 אוגוסט 2022, 02:06
משה רבינו כתב:
02 אוגוסט 2022, 17:18
דוד ה. כתב:
02 אוגוסט 2022, 11:23
ד יתכן ששלושה אנשים ידברו ביניהם על אותו נושא וענין ממש.
ומ"מ אחד מהם יקיים בכך מצוה ואילו השני יקיים בכך רק הכשר מצוה ולעומתם השלישי לא יקיים מצוה כלל?
[מדובר שכולם אומרים את אותם דברים וע"כ החילוק אינו בתוכן אמירתם].
הדבר יהיה נכון גם למ"ד מצוות אין צריכות כוונה, וגם לפי שיטת הרא"ה שלא מהני כוונה שלא לצאת.
א"נ משכח"ל בקידושין כשהחתן, הכלה ובעל האולם עסוקין באו"ע.

נשמח אם תבאר יותר מי מקיים את המצוה מי את ההכשר.
דבפשטות כוונתך שהחתן מקיים מצוה אך א"כ הדבר תלוי במחלוקת הראשונים האם איכא מצוה בקידושין, אך גם אם איכא מצוה בעצם הקידוין מ"מ כשעסוק עם בעל האולם על עניני האולם זהו הכשר בעלמא.
והאשה כנראה כוונתך דהוה רק הכשר מצוה אך לא ברירא לאיזה מצוה הוה הכשר.
עסוקין באו"ע היינו דיבור הקידושין.
וא"כ האיש מקיים מצוה בקידושין כדמסקי' בביצה לו:, וכ"מ מהרשב"א כתובות ז: ועי' תוס' כתובות ד. ושו"ת חת"ס אה"ע סי' קנ.
אמנם הרא"ש [כתובות א. יב] כ' דאף אינו הכשר מצוה, דאי משום פו"ר אפשר בפילגש [וא"כ תלי בפלוגתא אי שריא פילגש להדיוט], ומה"ט אף כ' מהרי"ט [ח"ב יו"ד סי' מז] דל"ח שבועה לבטל המצוה
האשה אינה מקיימת מצוה בקידושין, אלא רק הכשר מצוה כדכ' הר"ן [קידושין טז: בדפי הרי"ף]
ואילו בעל האולם שכוונתו רק לביזנס, לגביו הוא דיבור הרשות


המתאבק
הודעות: 214
הצטרף: 05 יולי 2022, 01:06
נתן תודה: 50 פעמים
קיבל תודה: 202 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי המתאבק » 03 אוגוסט 2022, 14:33

חימקו כתב:
03 אוגוסט 2022, 09:27
חימקו כתב:
02 אוגוסט 2022, 08:59
חימקו כתב:
01 אוגוסט 2022, 23:09


מתי אפשר להריח אתרוג בחג הסוכות לכולי עלמא?

זה כ"כ קשה?...

רמז (חצי תשובה): אפשר להריח לכתחילה אבל בלי ברכה.

מגביה שלא בשביל להריח, אלא מריח מאליו.
 


חימקו
הודעות: 7254
הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
נתן תודה: 3358 פעמים
קיבל תודה: 3489 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי חימקו » 03 אוגוסט 2022, 14:40

המתאבק כתב:
03 אוגוסט 2022, 14:33
מגביה שלא בשביל להריח, אלא מריח מאליו.
כמעט מדויק, אף שהוא מתכוון עכשיו להריח אינו מברך לכולי עלמא, וזו דרך להריח את האתרוג לכולי עלמא בלי שום חשש.


המתאבק
הודעות: 214
הצטרף: 05 יולי 2022, 01:06
נתן תודה: 50 פעמים
קיבל תודה: 202 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי המתאבק » 03 אוגוסט 2022, 14:52

ברשות חברי ורבני האשכול הנפלא.

באתי לעורר נקודה פשוטה אך חשובה בענין עניית תשובות ע"י שימוש בתוכנות חיפוש 
אוצה"ח, בר אילן, גוגל, ודומיו.

דהנה כל התועלת והעניין שיש בחידות הוא:

1. לחדד השכל והמחשבה לתוספת העיון והעמקה בתורה.
2. חזרה במחשבה על כל הידיעות שהאדם כבר למד.
3. לימוד של הנושא עליו נסובה החידה [לעיתים נושאים נדחים שלא היה מגיע אליהם לולי זה].
4. חשיבה בלימוד גם בזמנים שקשה ללמוד כדרכים נסיעות עזרה בבית וכד' [מחמת שהנושא מעניין וקל יותר להתרכז בדבר וכן אינו דורש ספר אלא מחשבה].
5. סיפוק והנאה ע"י מציאת התשובה.
6. לקבל מושגים בידיעת התורה של אחרים ועי"ז להתמיד ולחזור יותר [עין מאירי ביצה לו: בענין חזיתיה לר"מ מאחוריו].

ומחמת כן פשוט וברור לכולם שאדם שכבר מכיר את החידה קודם אין שום ענין שיענה את התשובה [מי שיודע שלא יגלה....] כיון ששום אחד מהסיבות הנזכרות אינו קיים.
וא"כ הוא הדין בעניית תשובה ע"י חיפוש בתוכנה אשר גם בזה אין שום תועלת בחידה [מלבד הסיבה הששית אם אחרים חושבים שהגיע לתשובה לבד].

והנה כאשר אדם יודע לענות ומעריכים אותו וכו' יש בדבר קבלת כבוד, ואע"פ שהאדם יודע שזהו כבוד שקרי שהרי יודע הוא את האמת שהגיע לכך רק ע"י תוכנה [מה שגם עם הארץ מדאורייתא ומדרבנן יכול לעשות], מ"מ כך הוא טבעו של האדם דנהנה גם מכבוד שאינו אמיתי.
אך בתשובה כאן בפורום גם ענין זה אינו קיים כיון ד"אמרתי כבד אכבדך אך מנעך השם [הבדוי] מכבוד".

ומלבד זאת כאשר האדם חושב בעצמו על התשובה יש בדבר משום לימוד תורה [גם כאשר התשובה עצמה אינה חלק מלימוד תורה דמ"מ בשביל להגיע אליה חושב כל העת על דברי תורה] משא"כ בחיפוש במחשב אין בדבר "גמירי" אלא רק "חיפוש מחיפוש" כיון שאין שום לימוד ועיסוק בתורה עי"ז.
ובדרך כלל אפי' הכשר מצוה ליכא כיון שגם אם לא הוא יענה את התשובה ידע אותה ע"י עניית אדם אחר, והוה כהולך ומסתובב כמה ימים בחנויות ספרים להשיג ספר אך יודע דגם אם ילמד באותו זמן יגיע אליו הספר מעצמו דודאי אין זה הכשר מצוה במה שטרח לקנות במקום ללמוד באותו זמן.

אמנם ישנם מקרים שאכן יש תועלת בחיפוש ובכה"ג לא נאמרו הדברים דלעיל.
1. אדם שיודע את עיקר הדבר אך אינו זוכר היכן הדבר מופיע בדיוק בכה"ג אכן יש תועלת בתוכנות במציאת המיקום המדוייק.
2. היכא שע"י התחרות למצוא את התשובה יזכור את הדבר יותר, ובלי השימוש בתוכנות לא יחשוב כלל על החידה ולא יתעניין בה וממילא גם לא יזכור תשובות של אחרים.
3. אדם שמראה את התגובות החמות והמחמאות שמקבל לבני ביתו והדבר מוסיף לשלום ביתו ודאי שיש ענין שיענה תשובות בכל דרך שהיא ועל כגון דא חכם יאמר לו.
4. אדם שרואה שבפועל המחמאה שמקבל נותנת לו סיפוק ושמחה ודאי שימשיך להשתמש בדבר כיון שבלי סיפוק והנאה חייו של אדם אינם חיים.
5. כאשר הדבר מלמדו ומשפשפו כיצד לחפש במהירות וא"כ הדבר יביא לו תועלת גם בלימודו ודאי הוה בכלל הכשר מצוה [דהוה הכשר להכשר].


ואם יביא הדבר להיחלשות בשימוש בתוכונות ולחיזוק הלימוד והיה זה שכרי.
בתקוה שאבק מרגלותי לא יציק לעיניו של אף אחד.
מינאי המתאבק בעפר דברי חכמים וחידותם.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 6 אורחים