חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

נושאים שונים

אבי חי
הודעות: 3189
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 552 פעמים
קיבל תודה: 1508 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי אבי חי » 22 נובמבר 2021, 18:56

יושב אוהלים כתב:
22 נובמבר 2021, 18:48
אמנם באמת יש מילים יותר ארוכות מהם , רק שאינם מופיעים בתנ"ך.
מה הם?
הן צריכות להופיע באיזה מקום?
אם לא - וְלִכְשֶׁהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים 
או - וְלִכְשֶׁתַּרְנְגוֹלוֹתֵיכֶם

(ובדורנו מסתמא יש גם אחשדרפניות... ולכשאחשדרפניותינו יבואו, תהיה זו מילה ארוכה)

ערכים:


יושב אוהלים
הודעות: 9383
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 1003 פעמים
קיבל תודה: 2533 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 22 נובמבר 2021, 19:09

אבי חי כתב:
22 נובמבר 2021, 18:56
יושב אוהלים כתב:
22 נובמבר 2021, 18:48
אמנם באמת יש מילים יותר ארוכות מהם , רק שאינם מופיעים בתנ"ך.
מה הם?
הן צריכות להופיע באיזה מקום?
אם לא - וְלִכְשֶׁהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים 
או - וְלִכְשֶׁתַּרְנְגוֹלוֹתֵיכֶם

(ובדורנו מסתמא יש גם אחשדרפניות... ולכשאחשדרפניותינו יבואו, תהיה זו מילה ארוכה)

אכן זה הכיוון אבל אפשר לעשותו הרבה יותר פשוט:
תיקח את המשפט הבא:
שלשת המילים וּכְתוֹעֲבוֹתֵיהֶן, ווְכַעֲלִילוֹתֵיכֶם, ווְהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים במקורם בתנ"ך הם בני 11 אותיות, אבל בפעם הראשון שהוזכרו במשפט הזה שנים האחרונים הם יותר ארוכים באות אחת מוּכְתוֹעֲבוֹתֵיהֶן, אבל לא בפעם השניה שגם לו הוספנו אות:
ואחרי שהוספנו את האות ו"ו או מ"ם להאריך אותם שוב נעשה מילה חדשה ואפשר שוב להוסיף לה עוד וי"ו ועוד מ"ם עד סוף העולם.


אבי חי
הודעות: 3189
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 552 פעמים
קיבל תודה: 1508 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי אבי חי » 22 נובמבר 2021, 19:16

יושב אוהלים כתב:
22 נובמבר 2021, 19:09
שלשת המילים וּכְתוֹעֲבוֹתֵיהֶן ווְכַעֲלִילוֹתֵיכֶם ווְהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים במקורם בתנ"ך הם בני 11 אותיות, אבל במשפט הזה שנים האחרונים הם יותר ארוכים מוּכְתוֹעֲבוֹתֵיהֶן:
ווְכַעֲלִילוֹתֵיכֶם וווְהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים הם לא מילים תקניות, משא"כ מה שכתבתי.

(לראיה - כמו שאתה כותב ווהאחשדרפנים ואני כותב וווהאחשדרפנים, כך יבוא המגיב הבא ויכתוב ווווהאחשדרפנים, ואין לדבר סוף.
אפשר גם לומר שאטאטאטאטאטאטאטאטאטאטאטא אינה מילה בעלת משמעות, והנה - כתבתי במשפט האחרון מילה ארוכה מאד)


יש"כ על החידה.

נו, ויחזור לתלמודו..

 


יושב אוהלים
הודעות: 9383
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 1003 פעמים
קיבל תודה: 2533 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 22 נובמבר 2021, 19:18

אבי חי כתב:
22 נובמבר 2021, 19:16
ווְכַעֲלִילוֹתֵיכֶם וווְהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים הם לא מילים תקניות
ואיך כותבים את זה בצורה תקנית??


יושב אוהלים
הודעות: 9383
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 1003 פעמים
קיבל תודה: 2533 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 22 נובמבר 2021, 19:22

יושב אוהלים כתב:
22 נובמבר 2021, 19:18
אבי חי כתב:
22 נובמבר 2021, 19:16
ווְכַעֲלִילוֹתֵיכֶם וווְהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים הם לא מילים תקניות
ואיך כותבים את זה בצורה תקנית??
ובמ"ם בודאי היא תקנית - שמילה זו היא יותר ארוכה ממילה זו, הרי כמו שוהאחשרדפנים היא גם מילה תקנית, כמו כן מואחשדרפנים היא מילה תקנית.


אבי חי
הודעות: 3189
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 552 פעמים
קיבל תודה: 1508 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי אבי חי » 22 נובמבר 2021, 19:27

יושב אוהלים כתב:
22 נובמבר 2021, 19:18
אבי חי כתב:
22 נובמבר 2021, 19:16
ווְכַעֲלִילוֹתֵיכֶם וווְהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים הם לא מילים תקניות
ואיך כותבים את זה בצורה תקנית??



ואיך כותבים בצורה תקנית שהמילה אטאטאטאטאטאטאטאטאטא היא חסרת משמעות?

לגוף השאלה - אפשר לכתוב בצורה של רשימה, כעין שכתב מר בהודעתו הראשונה.
אפשר גם לכתוב בתוספת מילת קישור, כגון: תיבת 'וכתועבותיהן', תיבת 'וכעלילותיכם', ותיבת 'והאחשדרפנים', הן התיבות היותר ארוכות במקרא.
בדוחק אפשר גם לכתוב בלשון קצרה: ו'וכעלילותיכם' ו'והאחשדרפנים', אבל זה לא נראה טוב, וסו"ס זו לא מילה תקנית. נ"מ כשמחפשים את המילה הארוכה ביותר, א"נ לקידושי אשה..


אבי חי
הודעות: 3189
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 552 פעמים
קיבל תודה: 1508 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי אבי חי » 22 נובמבר 2021, 19:29

יושב אוהלים כתב:
22 נובמבר 2021, 19:22
יושב אוהלים כתב:
22 נובמבר 2021, 19:18
אבי חי כתב:
22 נובמבר 2021, 19:16
ווְכַעֲלִילוֹתֵיכֶם וווְהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים הם לא מילים תקניות
ואיך כותבים את זה בצורה תקנית??
ובמ"ם בודאי היא תקנית - שמילה זו היא יותר ארוכה ממילה זו, הרי כמו שוהאחשרדפנים היא גם מילה תקנית, כמו כן מואחשדרפנים היא מילה תקנית.
לא. לפני ו' החיבור שום אות שימוש אינה יכולה להופיע.
עשויים להשתמש בזה, אבל תקני זה לא, ונ"מ כנ"ל בהודעה הקודמת.

 


מנחם מענדל שפרינגר
הודעות: 204
הצטרף: 20 אוקטובר 2021, 20:01
נתן תודה: 164 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי מנחם מענדל שפרינגר » 22 נובמבר 2021, 19:31

אבי חי כתב:
22 נובמבר 2021, 19:27
נ"מ כשמחפשים את המילה הארוכה ביותר, א"נ לקידושי אשה..
ראה פה בעניין נ"מ לקידושין (ונ"מ בכלל):
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php? ... 4&start=30


אמונה
הודעות: 126
הצטרף: 15 נובמבר 2021, 19:24
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי אמונה » 22 נובמבר 2021, 19:37

אגב, לאחרונה מצאתי פסוק מעניין בתהלים, אשר התיבה הראשונה שבו הינה בת שתי אותיות, השנייה בעלת שלוש אותיות, השלישית בעלת ארבע אותיות, וכן מוסיף והולך עד סוף הפסוק.
הפסוק הוא: "על גבי חרשו חרשים האריכו למעניתם" (תהלים קכט, ג).


מנחם מענדל שפרינגר
הודעות: 204
הצטרף: 20 אוקטובר 2021, 20:01
נתן תודה: 164 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי מנחם מענדל שפרינגר » 22 נובמבר 2021, 19:39

אבי חי כתב:
22 נובמבר 2021, 19:29
יושב אוהלים כתב:
22 נובמבר 2021, 19:22
יושב אוהלים כתב:
22 נובמבר 2021, 19:18

ואיך כותבים את זה בצורה תקנית??
ובמ"ם בודאי היא תקנית - שמילה זו היא יותר ארוכה ממילה זו, הרי כמו שוהאחשרדפנים היא גם מילה תקנית, כמו כן מואחשדרפנים היא מילה תקנית.
לא. לפני ו' החיבור שום אות שימוש אינה יכולה להופיע.
עשויים להשתמש בזה, אבל תקני זה לא, ונ"מ כנ"ל בהודעה הקודמת.

 
אז יש מילה תקנית:
ומשהאחשדרפנים


אבי חי
הודעות: 3189
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 552 פעמים
קיבל תודה: 1508 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי אבי חי » 22 נובמבר 2021, 19:41

בשאוצנ כתב:
22 נובמבר 2021, 19:39
אבי חי כתב:
22 נובמבר 2021, 19:29
יושב אוהלים כתב:
22 נובמבר 2021, 19:22

ובמ"ם בודאי היא תקנית - שמילה זו היא יותר ארוכה ממילה זו, הרי כמו שוהאחשרדפנים היא גם מילה תקנית, כמו כן מואחשדרפנים היא מילה תקנית.
לא. לפני ו' החיבור שום אות שימוש אינה יכולה להופיע.
עשויים להשתמש בזה, אבל תקני זה לא, ונ"מ כנ"ל בהודעה הקודמת.

 
אז יש מילה תקנית:
ומשהאחשרדפנים
אבי חי כתב:
22 נובמבר 2021, 18:56

וְלִכְשֶׁהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים 
וְלִכְשֶׁתַּרְנְגוֹלוֹתֵיכֶם

(ובדורנו מסתמא יש גם אחשדרפניות... ולכשאחשדרפניותינו יבואו, תהיה זו מילה ארוכה)

 


מנחם מענדל שפרינגר
הודעות: 204
הצטרף: 20 אוקטובר 2021, 20:01
נתן תודה: 164 פעמים
קיבל תודה: 45 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי מנחם מענדל שפרינגר » 23 נובמבר 2021, 06:49

אבי חי כתב:
22 נובמבר 2021, 18:56
ובדורנו מסתמא יש גם אחשדרפניות... ולכשאחשדרפניותינו יבואו, תהיה זו מילה ארוכה
בחומש תורת חיים אסתר ג' י"ב
מובא בשם הר"מ מלאכי
בשם רבי יוסף קמחי
שאחשדרפנים נוטריקון
אחש (לשון גדלות בארמית) דרי פני
-הרואים פני המלך תמיד
וא"כ אין מילה "אחשדפניותינו"
 



שניאור
הודעות: 1885
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
מיקום: בפרישה לתקופה מהאינטרנט
נתן תודה: 2389 פעמים
קיבל תודה: 1168 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי שניאור » 23 נובמבר 2021, 09:14

אבי חי כתב:
22 נובמבר 2021, 17:01
שניאור כתב:
22 נובמבר 2021, 16:59
מסתמא הכוונה להזאת מי חטאת, אך לי הדבר לא ברור שהוא באמת נטמא, אם אפשר נא להביא מקור.
אכן לזה הכונה. כעת נשאר רק למצוא את המקור.
כנראה לא הבנת על מה אני מחפש מקור, אני יודע שמי שנוגע שלא לצורך הזאה נטמא, אבל הרי הבן אדם הוא ספק טמא, וא"כ הוא נוגע לצורך הזאה.
בשלמא לדעת הרמב"ם שספיקא דאורייתא לחומרא הוא רק דרבנן, יכול להיות שזה נקרא שלא לצורך, אבל להרשב"א שספיקא לחומרא הוא דין דאורייתא, הרי הוא מחוייב מן התורה להזות, וא"כ מנ"ל שזה נקרא שלא לצורך?
 


הצעיר שבחבורה
הודעות: 3062
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 1205 פעמים
קיבל תודה: 1290 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 23 נובמבר 2021, 09:51

שניאור כתב:
23 נובמבר 2021, 09:14
אבי חי כתב:
22 נובמבר 2021, 17:01
שניאור כתב:
22 נובמבר 2021, 16:59
מסתמא הכוונה להזאת מי חטאת, אך לי הדבר לא ברור שהוא באמת נטמא, אם אפשר נא להביא מקור.
אכן לזה הכונה. כעת נשאר רק למצוא את המקור.
כנראה לא הבנת על מה אני מחפש מקור, אני יודע שמי שנוגע שלא לצורך הזאה נטמא, אבל הרי הבן אדם הוא ספק טמא, וא"כ הוא נוגע לצורך הזאה.
בשלמא לדעת הרמב"ם שספיקא דאורייתא לחומרא הוא רק דרבנן, יכול להיות שזה נקרא שלא לצורך, אבל להרשב"א שספיקא לחומרא הוא דין דאורייתא, הרי הוא מחוייב מן התורה להזות, וא"כ מנ"ל שזה נקרא שלא לצורך?
 
הצעיר שבחבורה כתב:
22 נובמבר 2021, 17:05
ושמא יש לדון דמספק מיקרי "לצורך הזאה" ואינו נטמא, ומכל מקום מסתברא לי דנטמא.


שניאור
הודעות: 1885
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
מיקום: בפרישה לתקופה מהאינטרנט
נתן תודה: 2389 פעמים
קיבל תודה: 1168 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי שניאור » 23 נובמבר 2021, 09:53

ר' @הצעיר שבחבורה עם סברא א"א להתווכח, אתה מבין כך ואני מבין אחרת.
השאלה אם יש מקור לזה, כי אם לא אין זו חידה כלל...


הצעיר שבחבורה
הודעות: 3062
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 1205 פעמים
קיבל תודה: 1290 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 23 נובמבר 2021, 09:55

שניאור כתב:
23 נובמבר 2021, 09:53
ר' @הצעיר שבחבורה עם סברא א"א להתווכח, אתה מבין כך ואני מבין אחרת.
השאלה אם יש מקור לזה, כי אם לא אין זו חידה כלל...
קצת ראיה עכ"פ איכא, מכהן גדול..


שניאור
הודעות: 1885
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
מיקום: בפרישה לתקופה מהאינטרנט
נתן תודה: 2389 פעמים
קיבל תודה: 1168 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי שניאור » 23 נובמבר 2021, 09:59

הצעיר שבחבורה כתב:
23 נובמבר 2021, 09:55
שניאור כתב:
23 נובמבר 2021, 09:53
ר' @הצעיר שבחבורה עם סברא א"א להתווכח, אתה מבין כך ואני מבין אחרת.
השאלה אם יש מקור לזה, כי אם לא אין זו חידה כלל...
קצת ראיה עכ"פ איכא, מכהן גדול..
זה רק רמז ולא ראיה, כי ברור שהכה"ג לא היה ספק טמא, דאל"כ הוא לא היה יכול להקריב.
 


שניאור
הודעות: 1885
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
מיקום: בפרישה לתקופה מהאינטרנט
נתן תודה: 2389 פעמים
קיבל תודה: 1168 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי שניאור » 23 נובמבר 2021, 10:01

אבי חי כתב:
22 נובמבר 2021, 17:05
רציתי שמישהו ידע את התשובה, ולא רק ינחש שהפרש ארבעה ימים זה הזאת גו"ז. ניחא...
לא יכולתי לדעת דבר שאין על זה מקור, האם יש לך מקור ברור שספק טמא נטמא ע"י ההזאה?
כה"ג אינו מקור כי הכה"ג ודאי טהור, וההזאה היא רק מעלה.


הצעיר שבחבורה
הודעות: 3062
הצטרף: 16 אפריל 2021, 09:22
מיקום: מתאבק בעפר רגליהם
נתן תודה: 1205 פעמים
קיבל תודה: 1290 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי הצעיר שבחבורה » 23 נובמבר 2021, 10:02

שניאור כתב:
23 נובמבר 2021, 09:59
הצעיר שבחבורה כתב:
23 נובמבר 2021, 09:55
שניאור כתב:
23 נובמבר 2021, 09:53
ר' @הצעיר שבחבורה עם סברא א"א להתווכח, אתה מבין כך ואני מבין אחרת.
השאלה אם יש מקור לזה, כי אם לא אין זו חידה כלל...
קצת ראיה עכ"פ איכא, מכהן גדול..
זה רק רמז ולא ראיה, כי ברור שהכה"ג לא היה ספק טמא, דאל"כ הוא לא היה יכול להקריב.
נקרא לר' @אבי חי שיתן לנו את דעתו על זה.
הוא לא היה ספק טמא, אבל היה בהזאה זו צורך...


משה נפתלי
הודעות: 2804
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 227 פעמים
קיבל תודה: 1301 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי משה נפתלי » 23 נובמבר 2021, 10:29

אבי חי כתב:
22 נובמבר 2021, 19:16
עשויים להשתמש בזה, אבל תקני זה לא.
על שימוש רוֹוח בספרות התלמודית קשה לשמוע שאין הוא תקני.
 


אבוקה כנגדו
הודעות: 687
הצטרף: 28 מאי 2021, 12:11
נתן תודה: 128 פעמים
קיבל תודה: 206 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי אבוקה כנגדו » 23 נובמבר 2021, 10:59

הצעיר שבחבורה כתב:
23 נובמבר 2021, 10:02
הוא לא היה ספק טמא, אבל היה בהזאה זו צורך...
לע"כ בהסוגיא אך רשום אצלי.
חזו"א פרה סי' ו' סק"ז [שיכול להזות לתוספת טהרה], ועוד בחזו"א או"ח סי' קכו סקי"ב ובדברי יחזקאל סי"ד.


יושב אוהלים
הודעות: 9383
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 1003 פעמים
קיבל תודה: 2533 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 23 נובמבר 2021, 16:39

אבי חי כתב:
22 נובמבר 2021, 19:29
לא. לפני ו' החיבור שום אות שימוש אינה יכולה להופיע.
וכי המשפט "עלייה הראשונה בפרשת משפטים מתחילה "מואלה המשפטים" אינה משפט תקני??


עלה מבבל
הודעות: 766
הצטרף: 24 אוקטובר 2021, 23:43
נתן תודה: 420 פעמים
קיבל תודה: 434 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי עלה מבבל » 23 נובמבר 2021, 17:31

יושב אוהלים כתב:
23 נובמבר 2021, 16:39
אבי חי כתב:
22 נובמבר 2021, 19:29
לא. לפני ו' החיבור שום אות שימוש אינה יכולה להופיע.
וכי המשפט "עלייה הראשונה בפרשת משפטים מתחילה "מואלה המשפטים" אינה משפט תקני??
כאן הוא"ו אינה באה לשמש, אלא מתייחס לעצם המלה "ואלה המשפטים" ועי'
 


יושב אוהלים
הודעות: 9383
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 1003 פעמים
קיבל תודה: 2533 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 23 נובמבר 2021, 17:38

עלה מבבל כתב:
23 נובמבר 2021, 17:31
יושב אוהלים כתב:
23 נובמבר 2021, 16:39
אבי חי כתב:
22 נובמבר 2021, 19:29
לא. לפני ו' החיבור שום אות שימוש אינה יכולה להופיע.
וכי המשפט "עלייה הראשונה בפרשת משפטים מתחילה "מואלה המשפטים" אינה משפט תקני??
כאן הוא"ו אינה באה לשמש, אלא מתייחס לעצם המלה "ואלה המשפטים" ועי'

וגם במשפט שהבאתי לעיל:
"בשלשת המילים וּכְתוֹעֲבוֹתֵיהֶן, ווְכַעֲלִילוֹתֵיכֶם, ווְהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים במקורם בתנ"ך הם בני 11 אותיות, אבל בפעם הראשון שהוזכרו במשפט הזה שנים האחרונים הם יותר ארוכים באות אחת מוּכְתוֹעֲבוֹתֵיהֶן, אבל לא בפעם השניה שגם לו הוספנו אות" -הוא"ו מתייחס לעצם המלה "וווְכַעֲלִילוֹתֵיכֶם, ווְהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים"


אבי חי
הודעות: 3189
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 552 פעמים
קיבל תודה: 1508 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי אבי חי » 23 נובמבר 2021, 21:31

רבותי @שניאור @הצעיר שבחבורה שליט"א

לי היה פשוט לדמות ספק טמא לכה"ג, שסוף סוף על הצד שהוא טהור אין כאן הזאה נצרכת.
והמקור מיומא התכונתי ששם מבואר שלרבנן טהור שהזו עליו נשאר טהור, ורק לר"ע ילפינן מקרא לטמא.

אך כיון שראיתי דבריכם הרהרתי שיתכן והצדק עמכם.
(וכעי"ז מצינו לענין חלון של רבים דאפי' מים שהוזו על ס"ט ברה"ר שטהור מדינא, חשיבא נעשו מצוותן ואינן מטמאין, אמנם אפשר דהיינו אליבא דרבנן דאף הזאה על טהור חשיבא הזאה, וצע"ש במפרשים)
וצ"ע שוב בסוגיא הנ"ל, אי ר"ע דיליף מקרא לטמא טהור שהוזה היינו רק כשלא היה בזה צורך, כדין הנושא בעלמא, וכן בהבנת ההזאות על הכה"ג.

[יש"כ גם להרב @אבוקה כנגדו שציין מ"מ בזה]


אבי חי
הודעות: 3189
הצטרף: 25 מרץ 2018, 07:40
נתן תודה: 552 פעמים
קיבל תודה: 1508 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי אבי חי » 23 נובמבר 2021, 21:38

משה נפתלי כתב:
23 נובמבר 2021, 10:29
אבי חי כתב:
22 נובמבר 2021, 19:16
עשויים להשתמש בזה, אבל תקני זה לא.
על שימוש רוֹוח בספרות התלמודית קשה לשמוע שאין הוא תקני.

קשה לי להקשות על מנ"ר.
קשה גם להתפלמס על הגדרה בלתי ברורה.
לכן אַוַתֵּר על הנ"מ לקדושי אשה(...), וְאֶוָתֵר בטיעון שכתשובה לשאלה מהי המילה הארוכה ביותר, א"א להשתמש במילה כגון ווווווהאחשדרפנים.

רבי @יושב אוהלים מסכים לטיעון הזה?

 


קדמא ואזלא
הודעות: 1572
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 864 פעמים
קיבל תודה: 844 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 23 נובמבר 2021, 22:13

אבי חי כתב:
22 נובמבר 2021, 18:56
יושב אוהלים כתב:
22 נובמבר 2021, 18:48
אמנם באמת יש מילים יותר ארוכות מהם , רק שאינם מופיעים בתנ"ך.
מה הם?
הן צריכות להופיע באיזה מקום?
אם לא - וְלִכְשֶׁהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים 
או - וְלִכְשֶׁתַּרְנְגוֹלוֹתֵיכֶם

(ובדורנו מסתמא יש גם אחשדרפניות... ולכשאחשדרפניותינו יבואו, תהיה זו מילה ארוכה)
ולכשאנציקלופדיותינו 
 


פינחס רוזנצוויג
הודעות: 3157
הצטרף: 18 ינואר 2021, 15:04
נתן תודה: 798 פעמים
קיבל תודה: 1505 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי פינחס רוזנצוויג » 23 נובמבר 2021, 22:20

יושב אוהלים כתב:
23 נובמבר 2021, 16:39
"מואלה המשפטים" אינה משפט תקני??
אכן, זה אינו תיקני.
צריך לכתוב מ'ואלה המשפטים', כלומר לכלוא רק את המילים 'ואלה המשפטים' בין מרכאות. ולא 'מואלה המשפטים' שגם האות מ נכלאה שלא כדין בין המרכאות.


לבי במערב
הודעות: 9775
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 10108 פעמים
קיבל תודה: 6237 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי לבי במערב » 24 נובמבר 2021, 05:43

בשאוצנ כתב:
23 נובמבר 2021, 06:49
שאחשדרפנים נוטריקון אחש (לשון גדלות בארמית) דרי פני -הרואים פני המלך תמיד וא"כ אין מילה "אחשד[ר]פניותינו"
מה הוקשה למר? לא יתכן שנשים יראו פני המלך תמיד?!

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 11 אורחים