חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

נושאים שונים

יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1175
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 18 מאי 2020, 18:25

יושב אוהלים כתב:
18 מאי 2020, 18:11
חידה:
חז"ל דרשו "כבד את אביך ואת אמך - וי"ו יתירה לרבות אחיך הגדול". (כתובות דף קג)

באיזה שני אופנים חייב אדם לכבד את אחיו שנולד אחריו. [שאינו רבו או תלמיד חכם גדול או זקן].

תשובה:
אחד מהאופנים כבר כתב הרב 'מחשבות':

מחשבות כתב:
18 מאי 2020, 11:34
כשנולד אחד בסוף אדר ראשון והשני בתחילת אדר שני
כתב בהלכות קטנות שאם שנת בר מצווה שנה פשוטה, (
שהדין הוא שהאח שנולד בתחילת אדר ב' נעשה בר-מצוה בתחילת אדר, וזה שנולד בסוף אדר א' אינו נעשה בר-מצוה עד סוף חודש אדר),
נתקיים בו ורב יעבוד צעיר שחייב בכבוד אחיו שהוא נעשה גדול לפניו.

התשובה השניה:
כשהאח הגדול התחתן עם בתו של אחיו הצעיר ממנו:
נמצא שאחיו הקטן הוא חמיו,
וחייב אדם בכבוד חמיו​​​​,
ולכן חייב האח הגדול לכבד את אחיו הקטן ממנו

ערכים:


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1175
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 20 מאי 2020, 11:06

חידה:

איך יתכן שמישהו יאכיל משהו לשני, וזה יזיק לבריאות של מישהו אחר, (לא לזה שאכלו, ולא למאכיל).
(לא מדובר שראובן האכיל לשמעון את האוכל היחיד שנשאר ללוי, או את התרופה ששיך ללוי, ועי"ז הזיק לבריאותו).

ואחרי שימצא התשובה לחידה יש לעיין להלכה, אם המאכיל הזה יתחייב משום אדם המזיק, בזה שהזיק לבריאותו של הניזק, או שנקרא גרמא בנזקין (או גרמי).


אסף
משתמש ותיק
הודעות: 337
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 168 פעמים
קיבל תודה: 201 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי אסף » 20 מאי 2020, 11:56

יושב אוהלים כתב:
20 מאי 2020, 11:06
חידה:

איך יתכן שמישהו יאכיל משהו לשני, וזה יזיק לבריאות של מישהו אחר, (לא לזה שאכלו, ולא למאכיל).
(לא מדובר שראובן האכיל לשמעון את האוכל היחיד שנשאר ללוי, או את התרופה ששיך ללוי, ועי"ז הזיק לבריאותו).

ואחרי שימצא התשובה לחידה יש לעיין להלכה, אם המאכיל הזה יתחייב משום אדם המזיק, בזה שהזיק לבריאותו של הניזק, או שנקרא גרמא בנזקין (או גרמי).

מאכיל למינקת מאכל שמזיק לתינוק


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1175
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 20 מאי 2020, 12:06

אסף כתב:
20 מאי 2020, 11:56
יושב אוהלים כתב:
20 מאי 2020, 11:06
חידה:

איך יתכן שמישהו יאכיל משהו לשני, וזה יזיק לבריאות של מישהו אחר, (לא לזה שאכלו, ולא למאכיל).
(לא מדובר שראובן האכיל לשמעון את האוכל היחיד שנשאר ללוי, או את התרופה ששיך ללוי, ועי"ז הזיק לבריאותו).


מאכיל למינקת מאכל שמזיק לתינוק
האם עושה מעשה חדש בזה שהיא מניקה את התינוק אחרי שאכלה מאכל זה, ולא מעשה של המאכיל הזיק לתינוק.
___________________________________
ומי שמאכיל לאשה בהריון מאכל שמזיק לעוברה, לכאורה זה מזיק ממש, או לאם שהוזק עוברה, וא"כ זה לא נידון החידה, (שאדם אחר ניזוק, ולא האוכל),או לעובר (יל"ע אם שייך דין נזקין לעובר), ואולי נאמר בזה עובר ירך אמו.
אבל אם זה לא נזק ישיר, אלא שהעובר ניזון מזה, אחרי שהאם אוכלת את זה, אולי גם בזה יש לדון משום גרמא, [את"ל שהעובר אינו חלק מהמא].

ובכל אופן זה לא התשובה שהתכוונתי לה.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2725
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 742 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי נדיב לב » 20 מאי 2020, 15:10

יושב אוהלים כתב:
20 מאי 2020, 11:06
חידה:

איך יתכן שמישהו יאכיל משהו לשני, וזה יזיק לבריאות של מישהו אחר, (לא לזה שאכלו, ולא למאכיל).
(לא מדובר שראובן האכיל לשמעון את האוכל היחיד שנשאר ללוי, או את התרופה ששיך ללוי, ועי"ז הזיק לבריאותו).

ואחרי שימצא התשובה לחידה יש לעיין להלכה, אם המאכיל הזה יתחייב משום אדם המזיק, בזה שהזיק לבריאותו של הניזק, או שנקרא גרמא בנזקין (או גרמי).

כשהשלישי אלרגי לריח המאכל שמתפשט בחוזק תוך כדי האכילה, או באסטניס למראה אכילת השני עד כדי בריאות, או מאכיל תאום סיאמי...


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1175
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 20 מאי 2020, 18:08

נדיב לב כתב:
20 מאי 2020, 15:10
יושב אוהלים כתב:
20 מאי 2020, 11:06
חידה:

איך יתכן שמישהו יאכיל משהו לשני, וזה יזיק לבריאות של מישהו אחר, (לא לזה שאכלו, ולא למאכיל).
(לא מדובר שראובן האכיל לשמעון את האוכל היחיד שנשאר ללוי, או את התרופה ששיך ללוי, ועי"ז הזיק לבריאותו).

ואחרי שימצא התשובה לחידה יש לעיין להלכה, אם המאכיל הזה יתחייב משום אדם המזיק, בזה שהזיק לבריאותו של הניזק, או שנקרא גרמא בנזקין (או גרמי).

כשהשלישי אלרגי לריח המאכל שמתפשט בחוזק תוך כדי האכילה, או באסטניס למראה אכילת השני עד כדי בריאות, או מאכיל תאום סיאמי...
התשובה היא משהו שמוזכר בש"ס!!
 


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1175
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 20 מאי 2020, 18:57

מחשבות כתב:
20 מאי 2020, 18:26
דם לחתול
נכון לתשובה זו התכוונתי.
על פי שבת דף עה: דם נדה מצנע ליה לשונרא  - ואידך כיון דחלשא לא מצנע ליה.
ופירש"י המאכיל דם האדם לחתול נעשה חלש אותו אדם:

ולגבי מה ששאלתי האם המאכיל הזה נקרא אדם המזיק, או גרמא בנזקין, נראה שאין מקומו באשכול זה, אז פתחתי לזה אשכול חדש כאן.

 


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1175
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 21 מאי 2020, 19:29

3 חידות:
א. איך יתכן שיש שיעור מסויים לעבירה מסויימת, (למשל רביעית יין לנזיר), ואם אדם אחד אמר משהו לאדם אחר, וההוא ענה לו, נשתנה הדין, ושיעור העבירה נעשה עכשיו יותר גדול.

ב. באיזה איסור אכילה, מעט אסור, והרבה מותר.

ג. איזה דבר מותר לעשות רק אם לובש טלית, ואם אינו לובש טלית אסור לעשותו.


כדי
משתמש ותיק
הודעות: 213
הצטרף: 29 מרץ 2020, 21:14
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי כדי » 22 מאי 2020, 01:52

יושב אוהלים כתב:
21 מאי 2020, 19:29
ב. באיזה איסור אכילה, מעט אסור, והרבה מותר.
שתיית יין בער''פ?


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1175
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 22 מאי 2020, 03:27

כדי כתב:
22 מאי 2020, 01:52
יושב אוהלים כתב:
21 מאי 2020, 19:29
ב. באיזה איסור אכילה, מעט אסור, והרבה מותר.
שתיית יין בער''פ?
נכון


כדי
משתמש ותיק
הודעות: 213
הצטרף: 29 מרץ 2020, 21:14
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי כדי » 22 מאי 2020, 09:20

יושב אוהלים כתב:
21 מאי 2020, 19:29

ג. איזה דבר מותר לעשות רק אם לובש טלית, ואם אינו לובש טלית אסור לעשותו.

על אותו משקל: איזה דבר מותר לעשות רק כשמניח תפילין?


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1175
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 24 מאי 2020, 16:48

יושב אוהלים כתב:
21 מאי 2020, 19:29
א. איך יתכן שיש שיעור מסויים לעבירה מסויימת, (למשל רביעית יין לנזיר), ואם אדם אחד אמר משהו לאדם אחר, וההוא ענה לו, נשתנה הדין, ושיעור העבירה נעשה עכשיו יותר גדול.

שיעור הוצאת אוכלין רגיל מרה"י לרה"ר בשבת הוא כגרוגרת.
אם הפריש כזית לתרומה והוציאו לרה"ר חייב, כיון שבתרומה יש חשיבות אף בכזית.
אם שאל לחכם על הפרשתו, והחכם התיר לו, (ונמצא שאין זה תרומה), עולה שיעור ההוצאה לכגרוגרת.
יושב אוהלים כתב:
21 מאי 2020, 19:29
ב. באיזה איסור אכילה, מעט אסור, והרבה מותר.

לשתות יין בערב פסח, מעט אסור, הרבה מותר משום דמיגרר גריר לתיאבון
יושב אוהלים כתב:
21 מאי 2020, 19:29
ג. איזה דבר מותר לעשות רק אם לובש טלית, ואם אינו לובש טלית אסור לעשותו.

לרוץ בשבת אסור, אבל לבית הכנסת מותר לרוץ אף בשבת, וצריך שיהא ניכר שרץ לביהכ"נ, ולכן אם יש בית הכנסת קרוב אליו מותר לרוץ כשהוא בדרך לביהכ"נ, אבל אם אין ביהכ"נ קרוב אליו אסור לרוץ אלא א"כ הוא לבוש בטלית כדי שיהא ניכר שרץ לביהכ"נ.


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1175
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » 31 מאי 2020, 21:21

חידה:
איך יתכן שמישהו בירך ברכה על אוכל, ואח"כ הוא רוצה לאכול אוכל אחר, ומסתפק אם צריך לברך עליה, והדין הוא שאינו צריך לברך על הדבר השני. ואם קרה לו אותו דבר פעם שניה אז הדין הוא שכן צריך לברך על הדבר השני. ואם המקרה השני קרה [באותו אוכל ממש] אצל מישהו אחר, ולא באותו אדם שזה קרה לו בפעם הראשונה, הדין הוא שאינו צריך לברך על הדבר השני.
[כל המקרים קרו באותו מקום ובאותו יום ובאותם מיני אוכלין].


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 1102
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 349 פעמים
קיבל תודה: 352 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי הכהן » אתמול, 09:19

מי אינו צריך לומר אמת?


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1175
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » אתמול, 12:18

הכהן כתב:
אתמול, 09:19
מי אינו צריך לומר אמת?
האם שאלתך היא מי אינו צריך לומר אמת, (שב ואל תעשה), או מי מותר לו, או חייב לומר דבר שאינו אמת (קום ועשה)?
שהרי יש הרבה אופנים שאין האדם צריך לומר את האמת, רק יכול או צריך לשתוק ולא לדבר על נושא מסויים, אבל אם שאלתך היא מי מותר או צריך  לומר דבר ש'אינו אמת', הרי מבואר בספרים (מכתב מאליהו ועוד) שאמת בדיבור נמדד לפי מה שהאדם אמור (על פי תורה) לומר באותה זמן ובאותה מצב.
וא"כ כל מקרה שאדם אמור לומר משהו הרי הוא אומר את האמת.
 


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 1102
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 349 פעמים
קיבל תודה: 352 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי הכהן » אתמול, 12:52

החידה שלי היא מחוץ לקופסה, וארחיב אותה: אם הוא אמר *** הוא לא צריך לומר אמת


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 620
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 205 פעמים
קיבל תודה: 386 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי ספר וסופר » אתמול, 13:04

אינו חוזר ואומר אמת


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 1102
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 349 פעמים
קיבל תודה: 352 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי הכהן » אתמול, 13:52

כמעט


זכרונות
משתמש ותיק
הודעות: 212
הצטרף: 31 ינואר 2019, 14:42
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי זכרונות » אתמול, 13:59

כשקורא בתורה בסוף פ' שלח אינו צריך לומר אמת


הכהן
משתמש ותיק
הודעות: 1102
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 03:16
נתן תודה: 349 פעמים
קיבל תודה: 352 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי הכהן » אתמול, 14:10

קרוב.
השאלה היתה
הכהן כתב:
אתמול, 09:19
מי אינו צריך לומר אמת?
והתשובה:

חייא בר רב אמר אמר אני ה' אלהיכם צריך לומר אמת לא אמר אני ה' אלהיכם אינו צריך לומר אמת

ברכות יד, ב


איכא מאן דאמר
הודעות: 69
הצטרף: 21 מאי 2020, 12:13
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי איכא מאן דאמר » אתמול, 14:41

יושב אוהלים כתב:
31 מאי 2020, 21:21
חידה:
איך יתכן שמישהו בירך ברכה על אוכל, ואח"כ הוא רוצה לאכול אוכל אחר, ומסתפק אם צריך לברך עליה, והדין הוא שאינו צריך לברך על הדבר השני. ואם קרה לו אותו דבר פעם שניה אז הדין הוא שכן צריך לברך על הדבר השני. ואם המקרה השני קרה [באותו אוכל ממש] אצל מישהו אחר, ולא באותו אדם שזה קרה לו בפעם הראשונה, הדין הוא שאינו צריך לברך על הדבר השני.
[כל המקרים קרו באותו מקום ובאותו יום ובאותם מיני אוכלין].

יש לי חידה נוספת
שעל פי תירוצה תתורץ גם החידה שלכם
אם כי איני חושב שלתירוץ זה התכוונתם
לכן אכתוב אותה בנפרד

איך יתכן שאדם ירצה לשתות דבר מה ויצטרך לברך על כך ברכה מסוימת
ואחר ששתה נמלך לשתות עוד מאותו המשקה שממנו שתה
יצטרך כעת לברך ברכה שונה מהברכה הראשונה?


יושב אוהלים
משתמש ותיק
הודעות: 1175
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 209 פעמים
קיבל תודה: 230 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי יושב אוהלים » אתמול, 14:48

איכא מאן דאמר כתב:
אתמול, 14:41
יושב אוהלים כתב:
31 מאי 2020, 21:21
חידה:
איך יתכן שמישהו בירך ברכה על אוכל, ואח"כ הוא רוצה לאכול אוכל אחר, ומסתפק אם צריך לברך עליה, והדין הוא שאינו צריך לברך על הדבר השני. ואם קרה לו אותו דבר פעם שניה אז הדין הוא שכן צריך לברך על הדבר השני. ואם המקרה השני קרה [באותו אוכל ממש] אצל מישהו אחר, ולא באותו אדם שזה קרה לו בפעם הראשונה, הדין הוא שאינו צריך לברך על הדבר השני.
[כל המקרים קרו באותו מקום ובאותו יום ובאותם מיני אוכלין].

יש לי חידה נוספת
שעל פי תירוצה תתורץ גם החידה שלכם
אם כי איני חושב שלתירוץ זה התכוונתם
לכן אכתוב אותה בנפרד

איך יתכן שאדם ירצה לשתות דבר מה ויצטרך לברך על כך ברכה מסוימת
ואחר ששתה נמלך לשתות עוד מאותו המשקה שממנו שתה
יצטרך כעת לברך ברכה שונה מהברכה הראשונה?
כשאתה מגלה לנו את התשובה לחידתך, אבקש שתסביר ג"כ איך זה פיתרון גם על החידה שלי.
תודה.
 


זכרונות
משתמש ותיק
הודעות: 212
הצטרף: 31 ינואר 2019, 14:42
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי זכרונות » אתמול, 16:48

איזה פרשה מהתורה אנו אומרים בכל שבת רגילה 3 פעמים, ובשבת מיוחדת אומרים אותה רק פעמיים, ובשבת מאד מאד מיוחדת אומרים אותה רק פעם אחת


שניאור
משתמש ותיק
הודעות: 847
הצטרף: 19 מאי 2019, 17:31
נתן תודה: 546 פעמים
קיבל תודה: 257 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי שניאור » אתמול, 16:59

זכרונות כתב:
אתמול, 16:48
איזה פרשה מהתורה אנו אומרים בכל שבת רגילה 3 פעמים, ובשבת מיוחדת אומרים אותה רק פעמיים, ובשבת מאד מאד מיוחדת אומרים אותה רק פעם אחת

ויכולו, בכל שבת ג"פ בשבת יו"ט רק פעמיים כי לא אומרים בשמו"ע, ובשבת יו"כ רק פעם אחת כי לא עושים קידוש.


זכרונות
משתמש ותיק
הודעות: 212
הצטרף: 31 ינואר 2019, 14:42
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: חידות וחידודים תורניים - האשכול המרכזי

שליחה על ידי זכרונות » אתמול, 17:02

שניאור כתב:
אתמול, 16:59
זכרונות כתב:
אתמול, 16:48
איזה פרשה מהתורה אנו אומרים בכל שבת רגילה 3 פעמים, ובשבת מיוחדת אומרים אותה רק פעמיים, ובשבת מאד מאד מיוחדת אומרים אותה רק פעם אחת

ויכולו, בכל שבת ג"פ בשבת יו"ט רק פעמיים כי לא אומרים בשמו"ע, ובשבת יו"כ רק פעם אחת כי לא עושים קידוש.
נכון
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: בן עזאי, חריף ובקי, מחבת | 4 אורחים